LEZERS VAN ONS BLAD. n 5 GEADVERTEERDE ARTIKELEN. INSPIRATIE. m 31 AUGUSTUS. I TAT 0NS interesseert. HEIDE-DROOM. „AMSTERDAMSCHE KRONIEK." iiiiiiiiiiin 'T IS NACHT ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1932 VERJAARDAG VAN H. M. ONZE BEMINDE KONINGINNE. mm 1 HERFSTHOEDJES. Moderne kooplieden geven door hunne advertentiën in de dagbladen blijk, met hunne aanbiedingen de concurrentie bet hoofd te gunnen bieden. Zij treden met hunne producten en de prijzen, welke zij er voor rekenen, openlijk op en leveren hierdoor bet bewijs, aan bet publiek de beslissing in daden van koop te durven overlaten. De meest geadverteerde goederen vinden den groot sten aftrek. Zij zijn bijna altijd de beste en de goed koopste. Koopt dus uitsluitend VOOR DEN GARNALEN-TIJD. EEN GOEDE GEDACHTE VOOR ELKEN DAG. SCHETS NAAR HET LEVEN. VOOR TIJDVERDRIJF. Speel niet op den rijweg. Het zal velen oudera zeker een vreugde zijn, dat tegenwoordig zoovele wenken het verkeer betreffende gegeven worden ook op de scholen. In het Handelsblad beschrijft dir. Linker hoek de gevaren van het bal- en andere spe len op straat en 't is ook wel heit balspel wat zeker het meets gevaarlijke in deze is. Al speelt 'n kind op het trottoir; de bal rolt weg; 't kind hem achterna, denkt om niets en dikwijls suist rakelings een auto langs; doodelijk verschrikt, rukt iemand het kind weg, in 't gunstigst geval, alleen maar 'n val 'n schrik en dikwijlso, we mogen er niet aan denken. Ieder jaar" treuren er in ons land en over geheel de wereld, vele ouders, wier kinderen spelend werden overreden verminkt ge dood. Nu is er een plaat ontworpen, in opdracht van den ,,Nederlandschen Bond voor Verkeers veiligheid" die zulk een tragisch gebeuren weergeeft. 'Op 't kantje af, remt de automobi list voor een meisje van circa 8 jaar, al spe lend met heur bal er onder komt. Doodverschrikt holt 't kind naar huis, waar zij de straf krijgt; ,,in 3 maanden niet meer buiten spelen". Waait vrij uit het pure blank het I Onder de plaat, die zeer goed uitgevallen is, glanzend blauw 't vonkelend goud van ons staat: Oranje blanje bleul Speelt niet op den rijweg" Waait uit en ontplooit en wappert in den De plaat zal over het land verspreid worden gouden gloed van de Oranjezonne de zonne en ln vele, misschien alle scholen worden op- die nimmer achterwege bleef den verjaardag gehangen. onzer Vorstinne vreugde en luister bij te zet- Moge deze weldaad aan de onnadenkende ien jeugd ten zeerste waardeering vinden. Waar wij a.s. Woensdag de geboortedag on. Onzen dank aan hen voorzeker hoogstaan- zer Landsvrouwe mogen vieren en eerlang de en nobele kindervrienden, die het initiatief het Domine Salvam fac Reginam nostram" na- wisten te nemen. klinke is het ons een vreugde in een Onthoud het allen ouders opvoeders blijden implus den gelukwensch van alle vrou- en kinderen: wen en meisjes neer te schrijven, te bieden aan Haar het voorbeeld van deugd lief de en vorstelijke plichtsbetrachting. H.M. Koningin Wilhelmina wie voelt niet ln zich iets trillen van eerbied liefde en verknochtheid aan die Hooge Vrouwe. Hóór die wij als kjnd als meisje als Bruid als echtgenoote en moeder stap voor stap gevolgd zijn. Het sprookje van 't Koningskind dat wij Amsterdammers in onze jeugd jaarlijks moch ten beleven en medevieren. Hoe afgunstig wa ren wij niet op de Residentie die zooveel meer dan wij het liefdadig Prinsesje mocht aanschouwen hoe genoten hoe levendig Interesseerden wij ons voor Onze Prinses later onze Koninginne_ Visioenen van stralende, zon overgoten rijtochten en boven al die gulden kro ningsdag het huwelijk alles komt ons voor den geest en altijd is 't een gonden vlecht- Wefl£ onzer herinnering, waaraan immer nieuwe draden woTden toegevoegd. Heil dan! dierbare Vorstinne Moeder des tends trouwe nobele Vrouwe die nooit versaagde offers te brengen soms van den innigst persoonlijksten aard waar het gold het geluk de welvaart den vrede van uw land van uw kinderen allen zonder onderscheid. Want alles wat Gij ooit deedt en doet is ge boren uit een koninklijk plichtsbesef niet al- jeenmaar als doorgloeid van een waarachtig vorstelijke liefde tot uw volk uw kinderen zij die het erkennen, ook zij die in schuldige verblindheid het durven ontkennen. Wanneer dan a.s. Woensdag het dundoek zal ont plooien en vroolijk wapperen tegen azuren lucht en gulden zonneschijn zal ons aller harte IJ gelukwenschen zullen onze lippen ééne bede vormen: „dat God U beminde Vot- stinne moge sparen dat Zijne Majesteit U blijve bezielen dat Zijn Geest U blijve ver lichten uw volk uw huis uw zelve ten heil! tot in lengte van dagen. HELLENEN. 21 Aug. 1932. 'n Blad uit n'n dagboek. Vandaag is me iets verrukkelijks overkomen; de post bracht 'n groote doos, die bij opening heide frissche geurige levenade- an^nde Erica bevatte. Welk een weelde gebogen over t geurig kruid - moest je wel je gelaat er in verber gen ademen diep en zwaar met lange teu gen en den zoeteen geur der heide genieten De helde de nu bloeiende heide purperen - mauve rood en paars-Ula golven deinen on en neer fluweelig van schakeering, glan zend of dof naarmate licht en schaduw spe- Dóór zoemen nu de bijen de libellen dan sen heur dartel epel de kregels Pi®!*®;- 't is hoog hoog zomer. SPEELT NIET OP DEN RIJWEG". CRONICA. En op de oude schans daar is de Spokendans" Ze fluisterden het elkaar toe, de neepjes- en tullen mutsen en Miebet, die met haar galant een schansje had omgenomen rilde nog als ze dacht aan die geheimzinnige lichten, die zwer vende witte doorzichtige gestalten, die ze heusch „zeivers" met Oobus had waargenomen. Langzamerhand kwam heel de stad onder den indruk; 's avonds of liever 's nachts werden daar op de bovenverdieping van 't hoekhuis ge luiden gehoord rammelen van ketenen en 'n witte gestalte met geboeide handen en oogen als kolen vuurs, verscheen.voor de vensters, of in de dakgoot. Dan klonk er 'n gil of gekerm, als iemand, die om bevrijding riep. De dap persten waren over de daken van omliggende perceelen geklauterd, doch bij hun nadering was altijd het spook verdwenen. Dan bleef het weer dagen stil of liever nachten aaneen, om opnieuw te verschijnen Het huis laag en smal, had 'n pothuis en kelder, waar Bram, de voddenkoopman met z'n Saar en 9 bloeiende jong, een armzalig be staan voerde. 't Huis was aangeslagen voor afbraak, en och Bram was er zoo graag gebleven, 't kostte niet veel, z'n keldertje, en hij had er z'n brood en z'n kesausies (Curasaosche amandelen) in den volksmond zoo genoemd. Tegenwoordig pinda's of op z'n Rotterdamsch apennooten. Bram zat gedoken en peinsde en piekerde en z'n glundere oogjes, glinsterden, toen hij zacht met Moosie z'n oudste 't geval besprak. ,,'n Gijntje, vader, 'ngijntje! Ik zal 'twel doen Den volgenden avond had 't voor 't eerst ge spookt. 't Spook werd al driester, naarmate de dag van uitzetting naderde. Door 'n „luikie" bespiedde Bram de me nigte en boven op 't dak rammelde de ke tenen, wapperden de spookgewadenwendde het doodsbleeke gelaat met de roetzwarte tan den en de gloeiende vurige oogen zich naar alle zijden keek dan hier, dan daar naar de hooge lijst. Ademloos stond de menigte; nicht Gitje vertelde fluisterend't was de ziel van een schurk, die 'nmeissie vermoord had; omdat ze Waarom, zouden we niet reeds nu. een praatje maken over de hoeden, welke in den vroegen herfst zullen gedra gen worden t De mode toch loopt steeds het seizoen voor uit en ofschoon het nog vol op zomer is, hebben al vele dames op de mousseline ro bes een velours herfsthoedje zich aangeschaft. En nie mand zal durven beweren, dat het misstaat. De hoedjes, welke bestemd zijn voor de eerste herfstda gen, zijn werkelijk charmant De modistes der grootede mode regelende huizen, heb ben wederom voortreffelijke ideden uitgewerkt en schep pingen gewrocht, toaarvan de eene de andere in gratie overtreftm Wintersche ten densen hebben de herfst- hoedjes echter geen van alle: deze blijven gereserveerd tot later. j Wollen stoffen en voorna melijk laken vormen het ma teriaal, waaruit de herfst- hoedjes zijn vervaardigd. Ze worden toegepast als vilt en men maakt er dan ook toques, baretten en tulbanden van. Zwart laken wordt zeer veel gebruikt, doch bijna steeds met een lichtkleurige garneering, dus: rose, groen, wit of violet, de laatste 'n nieuwe nuance, die spoe dig en vogue zal zijn. Welk model zich een blijvende plaats zal ver overen is niet met zekerheid te zeggen; want terwijl nog vele dames de voorkeur geven aan hoeden, die het voorhoofd geheel sn het hoofd gedeeltelijk vrij laten, zoeken andere juist naar het tegenovergestelde effect. Zooals te verwachten was bestaan de garnee ringen in hoofdzaak uit fantasieveeren, krul lende struisveerenminoches enz. Toques wor den zelfs uitsluitend met minoches versierd. Op sport- en wandelhoedjes prijken doorgaans puntveeren, de garneering van tulbanden voor de avondgelegenheden daarentegen bestaat uit 'n meer gedrapeerden en gedraaiden tooi. Van de op dit oogenblik het meest voorko mende en gemakkelijk te dragen modellen beel den we er eenige af. Allereerst een baret van velours, bewerkt met blokken, die omlijnd zijn met eenige rijen stiknaadjes. Daarnaast 'n tulband, eveneens van velours, marine blauw met wit opgemaakt. Even talrijk als de combinatiesin velours zijn die in vilt: Het bovenste der getoonde mo dellen is geheel zwart; dat er onder kastanje bruin en versierd met kleine oranje en beige kralen. Tenslotte een baret, die op zij wordt vastgehouden door een motief van zwart gala- liet. B. liever stierf dan 'r onschuld te verkoopen. Nu komt hij in de maand van z'n snood be drijf hier spoken; tot haar geest hem verlost. Of 'tis ©en vrouw, die heur eigen kind ge dood heeft, of 'nman, die z'n broedeT wurgde; daarom is bij veroordeeld, die vreeselijke kre ten te slaken; de scnim zijns broeders nijpt hem de keel toe." Rillingen van ontzetting gingen door de menigte. En 't spook zweefde en rammelde, gilde en kreunde, dat 't door merg en been ging. Moosie had 't laken over z'n pientere kop gebonden en daarbovenop die uitgeholde kool raap met 't lichtje gezet 't ging goed en beneden huiverde de menigte. Zoo 'n tijdje voortspoken, en niemand zou 't huisje koopen en ze konden ongestoord hun mazzeltje in vodden en lompen voortzetten. Zoo droomde Moosie op 'tdak; zoo droomde Bram achter z'n luikie. Helaas een hevige storm steekt op. Moosie buigt te veel over de kroonlijst groote Mozes de koolraap valt naar beneden. Ontsteltenis ontzetting de menigte stuift uiteen en daneen schaterlach het doodshoofd is 'n knolraap 'n simpele koolraap. Joelend en lachend trekt de menigte af. Beneden in 't keldertje raasde- Bram tegen Moosie. Saar griende •n Maand later was het huisje voor afbraak verkocht, pientere Bram had 'n ander keldertje gevondenuit was de spokendans. CRONICA. Eigenlijk kunnen we tegenwoordig het ge heels jaar door garnalen krijgen, maarer is een groot verschil in smaak tusschen de versch aangevoerde „springlevende" zomergax- nalen en de vaak met behulp van zout gecon serveerde soorten, waarmede we ons in andere maanden de maanden met een r in den naam! moeten tevreden stellen. Speciaal voor op de boterham gaat er niets boven de zelf-gekookte* Immers, waar dan het pellen zal worden uitgevoerd door betrouwbaar- schoone handen, daar wordt wasschen overbo dig en blijft dus alle smaak zoo goed mogelijk behouden. Wie de garnalen gepeld koopt, behoort ze wél te wasschen; aanbeveling verdient het in dat geval, om terwille van den smaak in het waschwaschwater wat zout te doen. Garnalen zijn in den zomer niet duur. Ze kunnen daarom, behalve hij de boterham, ook uitstekend gegeven worden als vervanging van vleesch in het middagmaal, op dezelfde wijze dus, die we bij visch toepassen. Garnalengehakt,. garnalenragoüt, schoteltjes, waarin garnalen de hoofdrol vervullen, garna lensoep, garnalenschelpen het zijn alle ge rechten, die ln bijna ieders smaak zullen vallen en die 'met weinig moeite en kosten zijn klaar te maken. Garnalensoep (4 personen) 1 Ij. "kokend water met 4 Maggi's "bouillon- blokjes, 1 d.L. (1 klein theekopje) melk, 50 G. (5 afgestreken eetlepels) bloem, 50 G. (2% afgestreken eetlepel) boter, 100 G. (1 ons) ge pelde garnalen, 1 eetlepel gehakte peterselie. Verwarm roerende de boter met de bloem, giet er onder voortdurend roeren langzamer hand den bouillon bij en daarna ook de melk. Laat de soep een paar minuten zachtjes door koken, roer er de garnalen en de peterselie door en breng ze dan over in de soepterrine, waarin desverkiezende eerst een ei is geklopt. Presenteer bij de soep een schaaltje „croü- tons", d.w.z. kleine dobbelsteentjes brood, die in wat boter lichtbruin en knappend zijn ge bakken. Gamalenpastei [koud). 400 Gr. (4 ons gepelde garnalen, 1 uitje 1 d.L. (1 klein theekopje) melk of room, 50 G. y2 ons) boter, wat peper, zout, nootmuskaat, 1 eetlepel fijngehakte peterselie, 5 eieren, 1 theelepel Maggi's Aroma. Laat het gesnipperde of fijngehakte uitje in de boter zachtjes gaar smoren (vooral niet bruin laten worden!), roer er de melk of den room door, de garnalen, de peterselie en 2 goedgeklopte eieren, maak het mengsel op smaak af met zout, peper en nootmuscaat en breng het dan over in een flink met boter in gesmeerd vuurvast schoteltje. Klop de 3 over gehouden eieren met de Maggi's Aroma en wat zout, giet ze over het garnalen-mengsel en zet het schoteltje ongeveer uur in een matig warmen oven, tot n.l. de inhoud goed door bakken en daardoor stevig samenhangend is. Laat de pastei bekoelen, schud ze uit het scho teltje en dien ze, in plakjes gesneden, koud voor. Want nu staat de geurige gave hier en daar in de kamers en een tuil op m'n schrijftafel en spreekt 'n tale zoo aoet zoo harmonisch een taal van roman tiek en sprookjes en voert ons mede ver ver naar die dierbare Brabantsche heide. Meer en meer ontsluiten zich de fijne ibloemke's, de teere klokske's klingelen heur lied 't lied van „de heide". HELLENEN. 't Is nachtde waereld duistert verzonken in het niiet van al voorbije dingen cn vreemde stemmen zingen een week, ontroerend lied. dat nu de ziel beluistert, die sproke, zoet en teer van oorden, wairni aan kleuren, ■waar pure lelies geuren langs maan bezonken meer. Stijp nu, geest ontklulstert, naar hoogten ver en wijd, vuur'ge starren lichten en wiond're banen richten naar Almacbt's Majesteit. HELLENEN. Met groote verwoede stappen beende Paul 't atelier op en neer, wanhopig, radeloos wat te doen Dan stond hij stil starend met nletsziende oogen en toch bood 't raam uit zijn mansarde zulk een wonder uitzicht over de wereld der kunstenaars beeldend en scheppend over t rijk der Parijsche artiesten. Parijs lag te trillen in de hitte der middag zon fel lichtte de koepel van 't Sacré Coeur en 't was als 'n anker, 'n baken ln de zee van wanhoop en vertwijfeling die Paul be stormde en dreigde te verzwelgen Dan vloog z'n blik verbeten en koortsig langs de doeken ha 'n Mefistokop grijnzend en spottend de oude cynicus 't was als hoonde hij de kuisehe en reine scheppingen rondomme, produkten, inspiraties geboren uit de goddelijke vonk van het genie Gen;e genie met geknotte vleugels —sidderend stervend lag 't genie in hem huiverend in doodskou en angst. Want angst t vrat dag en nacht aan z'n hart z'n zenuwen z'n talent. Angst voor den dag, dat honger en ellende, niet meer te weren waren waar hij onmach tig tot arbeiden tot scheppen in razer nij (hij voelde 't aankomen) alles zou ver nielen en dan zich neerleggen wegkrui pen om te sterven van honger met Reine z'n aangebeden vrouwtje met Mi-Loor hun kleine schat Goden weemoed stuwde pmhoog, verzachtte 'n oogenblik den laaien- den wanhoopsblik in z'n oogen God help me Arme Paul arme Jongen slachtoffer van den tijd wat was 't mooi geweest den eer sten tijd van hun huwelijk vol illusies vol goede voornemens. 't Was geen rijk bestaan maar och Reine was 't ook niet weelderig gewend beiden kin deren uit 'n artlstengezin vroeg wees al leen op de wereld alleen in den strijd om 't bestaan Ze waren naar Parijs getrokken de stad van licht 't was daar goedkoop bij had er z'n oude vrienden 't leven zou vroolijK en goed zijn.. Ze waren vol moed vol levensdurf vol liefde En braaf dat waren ze hij zag de kunst alleen, om de kunst in 't mooie 't zuivere „l'art pour Tart". Nooit zou Paul z'n pen seel bezoedelen met 't vuile 't gore 't perverze. Waar z'n studies 't noodzakelijk maakten, had hij verrukt om lijn en vorm gearbeid niet om 't individu zelve. Z'n vrouwtje, z'n Reine, was z'n goede genius z'n Madonna —Zijn ziel was rein kunste naar bij de gratie Gods Z'n Reine lief oolijk krullenkopje, dat de zwaarmoedige snaar in Paul's zieleleven, zoo harmonisch met heur vroolijkheid wist te stem men; aanvulde met heur blijden lach heur optimisme. Altijd had ze z'n zorgen wegge lachen maar nu Marie Louise hun Ml- Lou was ziek en er was geen geld geen vooruitzicht morgen de huur geen sou in huis niets niets was er den laatsten tijd verkocht. En er was een prijsvraag uitgeschre ven door de Academie wie de schoonste Madonna zou schilderen en hij hij voelde 't, 'zou "t kunnen z'n ziel spande de vleugels en telkens en telkens werden ze teruggesla gen door de nijpende armoede den honger de martelende angst die z'n kracht ver lamde z'n hersenen tot 'n looden massa versmolt met duizend ketenen hem aan de aarde die vervloekte aarde hond Gedachten 't eene visioen na 't andere gingen voorbij hij gTeep naar 't houtskool zette lijnen vergeefs knoei, ,,'k Kan niet meeT o God ik kan 't niet meer" en verwoed greep hij 't doek wierp 't op den grond schopte 't weg geen inspiratie geen inspiratie leeg alles leeg Dan.in z'n angst gedreven naar haar z'n vrouwtje snelt hij naar 't vertrekje waar hij Reine achterliet, weenend gebogen over 't klein armzalig wiegje, waar hun kleine in hevige koorts kreunt en woelt. Dóór daar ligt ze geknield drooge wreede snikken dien haar tenger lichaam doen trillen haar groote zwarte oogen als verstard in doodsangst staren hem aan paul'n dokter" om Godswil, ze sterft Dan o gril van 't lot Is-'t of z'n Muse als 'n wreede meesteres hem aangrijpt dóór daar, ze sist 't 'm in 't oor: „dóór, dat gelaat, die oogen die mond dóór je inspiratie Mater Dolorosa" Paul slaat verloren dat beeld die peil- looze smartoogen dat jammervol gezichtje, die lippen sidderend gedrukt op 't koortsbran dend handje" „Mater Dolorosa". Hijgend stoot hij 't uit" „Paul wat heb je?" „Ja! ja! stottert hij verward, ik ga .vasthouden vasthouden hamert t in z'n hersens de looden last wijkt 't wordt licht hel licht; vasthouden nu dat beeld Mater Dolorosa! Reine 't kind niet laten vervagen vasthouden Als in 'n droom, rent hij weg, 't huis uit, de zon brandt op z'n hoofd hij voelt 't niet dokter mater Dolorosa inspiratie golft alles dooreen. Dan 't huis van den dokter den grooten filantroop hij weet 't de goede genius van Monmartre Godlof hij ri thuis kalmeert den opgewonden man kom spoedig wees gerust Dan snelt hij terug met groote stappen, drie treden tegelijk naar Reine Reine en kind nog altijd knielt ze bij 't wiegje ,Stil! 't wordt rustiger! 't Smartelijk doods bleek gezichtje waarin de brandende oogen vochtig glanzen en alleen de kleine roode mond als een hartewond rood te gloeien staat, treffen hem tot diep in de ziel De kunstenaar in hem herleeft. „Reine"! uitvorschend rust zijn blik op haal. ze kent dien blik, ze verstaat 'm ondanks heur angst heur smart ze weet 't van ouds de inspiratie 't is de blik van den meester die scheppen gaat onder godde- Hjken drang Ze buigt 't hoofd legt alleen de vinger op de lippen tot stilte, vermanend paul sluipt weg, haalt doek en krijt, zet zich neder Stilte ademlooze stilte slechts gestoord door 't krassen van 't houts kool de langzaam rustiger wordende adem haling van de kleine. Stil onbeweeglijk vol hardt Reine in heur houding; 't oog van den kunstenaar ziet een aureool om dat beeld de smartenrijke moeder, heur lijdend kind Geheimzinnige machten besturen zijn liand streek na streek lijn na lijn voor hèm zijn 't vrouw noch kind lijnen contouren schaduwen smart foltering - lijden Mater Dolorosa dan 'n klop op de deur Plots breekt de ban; Paul vaart met de hand over 't klamme voorhoofd de dokter Reine Mi-lou ziek nat De dokter treedt naderbij getroffen blijft hij staan; ziet de schets het is als kruipt hem iets naax de keel In de bogen de een traan - hoogste cijns der schoonheid Kerel! wat is dat mooi" Zijn blik omvat 't doek 't orinigeel ,Mater Dolorosa". Zóó met eens la Sam e Vierge hebben neergezien op Hem Bébé smartvolle visioenen verloren Dan ziet over bet wiegje buigend onderzoekend en luisterend breekt 'n glimlach op zü11 soedig ernstig doktersgelaat door „Geen gevaa. wees gerust de koorts zal 'bli3veEL balen morgen veel beter courage - madame „Dan heeft U nog meer werk? Stialend blikt Paul hem aan ga mee boven atelier enez tiens Dóór t kan den dokter niet schelen, wat; groot filantroop als hij is gefortuneerd koopt en koopt hij in zaligen wellust gelukkig te maken. Hij behaalt contant daar, ga nu alles halen wat noodig is versterkend voedsel voor je vrouwtje je zelf seen dank Teruggekeerd vindt Paul z'n vrouwtje op de knieën voor 't doek als ln gebed verzonken Tranen verlossende weldoende tranen stroomen langs heur teer gelaat „Reine vrouwtje „mijn moederke van smarten jij m'n muze - j« insPiratie -. Zondag. Weet dit: een verheven geest plant het groot, sche in het leven, maar hij zoekt het er niet in. Maandag. Waar het strenge aan het- zachtmoedige waar sterkte en mildheid aan elkaar worden verbonden daar ontstaat eene schoone har- monie. Dinsdag. Laten zij die zich voor eenwig aan elkander, verbinden, zich zelve beproeven, de waan is kort 't berouw is lang. Woensdag. Hij, die heldendichten wil schrijven, zon eigenlijk van zijn heele leven een heldendicht moeten maken. Donderdag. Eenvoud van karakter is geen beletsel voor subtiliteit van geest. Vrijdag. Godsdienst is niet alleen maar een onder deel van iemand's vorming, maar het middel» punt van alles, overal het eerste en het hoog ste eenvoudig het oorspronkelijkste. Zaterdag. Wij zijn ten slotte allemaal mislukkingen en, de beste onder ons zijn zij die het weten. Uit Pensien' e Sentenze NIOOLO PERSICHETTI. Met het overtrekken van schoenstrekkers en kousenringen zijn op regenachtige vacantie- dagen eenige uurtjes aangenaam door te bren gen. Later op den „Salon" hing in sobere voor name lijst een groot doek waarvoor de bezoekers zich verdrongen. „Mater Dolorosa's" die zijn er zoovelen maar dezewat n smart wat 'n bezie ling wat 'a leven, welk een huiver van angst voor 't onafwendbare waast over die bleeke trekken welke bovenmenschelijke smart spreekt uit de wijd uitgerekte pupil len in heur zwart fluweelen gloed zoo te schilderen dat is haast bovenmenschelijk dat is scheppen dat is goddelijk Op 'n afstand staat 'n jong elegant paar tje Reine en Paul oogstend den blijden triomf. Bébé is onder de hoede eener goede Nounou in het Bois &n slaapt rustig in haar voiture. „Petite ange" zegt Nounou en neuriet dors, dors ma petite" Paul is beroemd met één slag —over stroomd met werk - Want evenals slechts een groot leed een buitensporige vreugde een immense liefde de snaren eens virtuosen doet juichen of weenen zoo is 't de zweepslag van de- smart geweest de foltering van de angst die Paul in uitersten nood, z'n hoogste schep- pingmacht deed oplaaien in de wondere in spiratie zijner „Mater Dolorosa". HELLENEN. Schoenstrekkers worden In den regel met zwart-beige zijde omwonden en in het midden met een trosje kunstbloemen gegarneerd. De. zelfde „techniek" worJlt ook op den kousen- ring toegepast. Het is niet anders dan een met zijde bekleeden metalen ring, die in de slaap- of garderobekamer aan den wand of in de kast wordt opgehangen, en wel zóó, dat de kousen gemakkelijk uit den ring zijn weg te nemen. Zoo'n ring op een vaste plaats biedt het voor. deel, dat men nooit naar de kousen behoeft te zoeken, dat ze men onmiddellijk bij de hand, heeft,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1932 | | pagina 6