f Meubileerine Tolenaar i MAAR 8 SIMON DE WIT I^EraumuH HANZECURSUS SCHIEDAM. TE KOOP OUDE COURANTEN I f f f f WOENSDAG 31 AUGUSTUS 1932 LIJKVERBRANDING OP BALI. DE SALARISSEN DER SPAANSCHE GEESTELIJKHEID. VERRASSENDE CIJFERS. UIT VLAARDINGEN UIT SCHOONHOVEN ZIJNE EMINENTIE KARDINAAL WILHELMUS MARINUS VAN R0SSUM C.s.s R. m MGR. DR. A. C. M. SCHAEPMAN MGR. DR. A. C. M. SCHAEPMAN HENRICUS JOHANNES MATTHEUS SPOORENBERG, Maria Henrica Jacoba van Grinsven, GOVERDINA HENDR1KA WETERINGS Ant. A. Rompa W1LHELMINA JOHANNA CARLIER GOVERDINA HENDRIKA WETERINGS Ant. A. Rompa MARIA PETERS—Grooten levens middelen bedrijf gordijnen 21 TROUWEN 29 DENKT OM DE KABOUTERS ZUIVERE PER POND O CT. TOT EN MET 6 SEPTEMBER A.S. U koopt prettiger en goedkooper bij: DE GOUDBRON VOOR DE HUISVROUW" Bij aankoop van 25 voor 12 cts. Rijst van 20 v: DAMES, c. W. V. DUYN, REMBRANDTLAAN 37. N.V. DRUKKERIJ EN KANTOORBOEKHANDEL LANGE HAVEN 77, hoek Brandersleeq TELEFOON 68812 AANGIFTE VAN LEERLINGEN Als de advertentie Ihet best Is Is de redding bet meest nabij ONGEBRUIKTE EXEMPLAREN. Tot en met 1000 Ko.4 ct.p.Ko. Boven 1000 Ko. tot en. met 2500 Ko. Wz ct. p. Ko. Boven 2500 Ko. tol en met 5000 Ko. 3 ct. p. Ko. Groot feest in het dorp. LIJKEN IN HOUTEN KOEIEN GESTOPT. Over de lijkverbranding te Sangsit, waar achttien menschen, een vrouw en zeventien mannen werden verbrand, geeft de „Koerier" de volgende belangwekkende bijzonderheden: De voornaamste persoon daaronder was de vader van Gedeh Ratap. Deze Gedeh Ratap gaf dan eigenlijk de crematie, of zooals de Baliërs het kernachtig uitdrukten: hij was de „eigenaar". Telkens wanneer een gegoede Baliër overgaat tot het houden van een cre matie, maken eenige arme families „van de gelegenheid gebruik" om haar gestorvenen mede te doen verbranden. Zij vragen toestem ming aan den hoofdpersoon, om hun dooden te mogen bijbrengen. De arme Baliërs worden onmiddellijk na hun overlijden gewoon-begraven in den grond, doch bun familie grijpt de eerste de beste gelegen heid aan om ze mee te doen cremeeren. Soms komt die kans pas na jaren, doch dat geeft niet. Heeft men eenmaal toestemming om mee te doen, dan draagt men ook een deel der kosten. De overblijfselen van hen, die vroeger aan de aarde zijn toevertrouwd, graaft men op. Soms heeft het verteringsproces niet meer overgelaten dan een schamel hoopje beenderen. Dié beenderen worden dan beschouwd als te zijn „het lijk". Zelfs is er bij opgraving in sommige gevallen nagenoeg niets meer aan wezig. Men neemt dan eenige stukken sandel hout, en deze vormen dan symbolisch het lichaam van den overledene, die eigenlijk ver brand wordt. Bij de crematie van Sangsit waren ook eenige dooden, dat wil zeggen hun beenderen, die reeds jaren in den grond had den gelegen. Het lijk van een welgestelde wordt nooit begraven, omdat immers het feit van zijn verbranding vaststaat. Naast de woning van een gegoed Baliër vindt men op zijn erf, vlak naast de woning, een lijken buisje. Gaat er nu iemand dood, dan wordt bij daarin voorloopig opgeborgen. Het duurt namelijk altijd geruimen tijd, voordat de crematie plaats kan hebben. De regent van Bangli bijvoorbeeld, was reeds in 1930 over leden. Het lijk te Sangsit was reeds elf maanden oud. We behoeven natuurlijk niet uit te weiden over den vreeselijken reuk, die zoo'n lijk, in het buisje liggende, verspreidt. Van hygiëne spre ken we heelemaal niet. In naam 'der Balinee- eche cultuur mag dat natuurlijk. Sommige lijken zijn heelemaal mummie geworden, wan neer de groote dag éindelijk daar is. Onmiddel lijk na den dood van een gegoede, gaat het oudste familielid naar den pedanda, of hoofd priester, en deze zoekt een dag uit, die als bijzonder gelukkig mag worden beschouwd. Soms gelast die priester met de crematie een jaar of langer te wachten, omdat de dag, dien hij als 'den juisten heeft gezien, nog zoo ver verwijderd is. Het lijk woddt dan al dien tijd op de boven beschreven wijze bewaard. Als dan de dag in het zicht komt, worden de toebereidselen ge maakt. De toren wordt versierd met veel goud en zilverpapier, spiegeltjes en loovertjes, papie ren bloemen en vele zinnebeeldige teekeningen. Als men zoo'n toren ziet, moet men onwille keurig eerbied hebben voor de makers. Het onderstel is zoodanig geconstrueerd, dat een vijftig a zestig dragers ruim hun plaats vin'den. Hoe meer de dag nadert?, hoe meer het dorp in feeststemming komt, want van droefheid merkt men bij de heele plechtigheid geen spoor. Den dag te voren gaan de vrouwelijke familie leden in plechtigen optocht naar den tempel om 'de voorgeschreven offers te bredgen. Dien dag is er een groot feest. Het is dan je reinste kermis in het dorp. Ik schat de menigte, die Vrijdag vijf Augustus In Sangsit feest vierde, op minstens drie duizend menschen. Honderden tentjes met eten en drinken waren aanwezig, saté- en toewak-verkoopers kwamen han'den te kort. Eerst de nacht maakt een eind aan de pret, die opgeluisterd werd door een volledig orkest en een prima danseres, ofschoon zij nauwelijks twaalf jaren zal geteld hebben. Dat heele feest was voor rekening van de eigenaars van de crematie, zoodat men kan begrijpen, wat een en ander kost Den volgenden dag werden de lijken onder vele ceremoniën en luid geschreeuw in den toren geplaatst. De dragers plaatsten hun schouders onder het gevaarte en daar ging het in de richting van de begraafplaats, tevens brandplaats. De dragers waren het tegengestel de van ingetogen. Soms namen ze plotseling de beenen en renden voorwaarts. Dan weer ging het een stuk terug. Omdat de toren te Sangsit minstens tien meter hoog was, en de lijken allen in den top waren geborgen, was het gevaarte topzwaar. Meermalen ging alles zoo scheef, dat ieder zijn hart vasthield. Aan de vier hoeken waren echter rotan- strengen bevestigd en de lieden, die deze strengen bedienden, wisten steeds het even wicht weer te herstellen. Op de brandplaats stonden achttien houten koeien opgesteld, in elk waarvan een lijk of de overblijfselen zouden worden gelegd. Die koeien stonden in een soort vrij huisje. Onder luid getier en hevig gedrang wer'd de toren driemaal om dat huisje gedragen en daarna weer odder hevig gebrul neergezet. De lijken werden uit den toren gehaald met behulp van een groöte ladder met leuningen, en daarna begon, wat men de plundering van den toren zou kunnen noemen. Alles mag men vrij wegnemen, bloemen, spiegels, kortom alles. Verder werden uit 'den top handen vol geld geworpen en onder aan den toren ontstond een hevig, zij het vreedzaam gevecht om de meeste geldstukken te bemach tigen. Welk gevecht hoogst vermakelijk was voon de toeschouwers, maar spotte en vloekte met de aanwezigheid 'der achttien lijken, welke er onmiddellijk naast lagen. Een zeer vreemd gebruik is het naar beneden werpen van leven de kuikens. Grijpende handen zijn beneden opgeheven. De een pakt den kop, de ander de pooten. De een wil voor den ander niet loslaten, en het is heusch geen zeldzaamheid, dat de arme diertjes levend in stukken worden ge trokken. Daarna begon het zegenen der lijken. Vijf verschillende soorten wijwater werden te Sang sit gebruiktuit den hoofdtempel, den huis tempel, den tempel aan zee en nog twee andere tempels. Met dat zegenen ging verder de'heele. middag heen en eindelijk om acht uur 's avonds stonden de houten koeien met haar inhoud in vlam, daarna Viel ook de toren als offer aan het vuur. Nadat alles was afgekoeld, werd de asch in optocht naar zee gebracht en daar in het water geworpen. Van een bijzonderen correspondent) Een van de meest geliefde, bedrieglijke voor stellingen waarmede vooral het communisme stemming tracht te maken tegen de kerk is het salaris, dat bisschoppen, pastoors en kapelaans ontvangen. Ook in Spanje heeft men ditzelfde oneerlijke strijdmiddel toegepast en hooge salarissen, die de geestelijkheid zou ver dienen, in schrille tegenstelling geplaatst tegenover de armoede" van arbeiders en kleine boeren. Wat is nu de waarheid. Zeker er is een tijd geweest, dat de Kerk in Spanje rijk was. De middeleeuwsohe vroom heid bracht in kathedralen, 'kloosterkerken en bedevaartkapellen een massa kostbare gouden en zilveren herinnerings geschenken als dank voor verkregen gunsten. Door den noesten ijv-or der monniken waren in langdurigen strijd met de natuur ui tgestrekte woestenij en* in vruchtbare vlakten herschapen. Tengevolge van den sterk ontwikkelden kunstzin van het geheels volk waren met behulp der monniken monumenten van cultuur ontstaan, waarover het nageslacht thans nog in bewondering staat. De kloosters zelf stonden in het brandpunt der beschaving. Tijdens de hervorming heeft men in Spanje geen beeldenstorm gekend. Daarom stond de kerk van Spanje bij het begin der negentiende eeuw, toen alle bestaande verhou dingen omvergeworpen werden, op het hoogte punt van haar macht. Volgens berekeningen van een liberaal economist, Canga Arguelles in Diocionario de Hacienda bedroeg het totale inkomen van de katholieke Kerk 239.800.725 Pesetas, of ongeveer 114 millioen gulden. Maar dat is zoo niet gebleven! De liberale bewindvoerders in den Spaansdhen burger oorlog van 18331839, schaften de tienden af en voerden in de plaats daarvan een belasting in „Culto y clero", voor het onderhoud detr geestelijken. Minister Juan Alvarez Mendizabal, een in Engeland rijk geworden Israëliet en sinds 1820 de leider dor anti-olerlcale revolutionnaire partij, wist als minister van financiën te be werken, dat de kloosters werden opgekeyen en djit hun 'bezittingen zouden worden gecon- fiskeerd. Men hoopte daardoor de financiën weer in evenwicht te brengen en de berooide schatkist te vullen, maar het eenige resultaat was, dat enkele menschen voor 'n spotprijs uitgestrekte landerijen in hun bezitkregen, terwijl de pu blieke armoede veel grooter werd, waardoor de openbare armenzorg meer geld van den staat vroeg, terwijl de regeering bij de ont eigening de|r goederen beloofd had een jaar. lijksohe rentevergoeding in den vorm van sa larissen en pensioenen. Om dit gemakkelijkeir te kunnen bereiken werd niet alleen de reeds genoemde kerkelijke 'belasting ingevoerd maar men begon ook de Bulla Cruciata", die reeds eeuwenlang gold, uit te buiten. Dus de onkosten voor de salarieering der wareldlijke geestelijken werden verkregen uit den verkoop der in beslag genomen kerkelijke goederen, uit de kerkelijke .belasting (Culto y cler») en uit de onkosten der Bulla cruciata De kloosterlingen kregen absoluut niets. Door de wet van 21 Juli 1838 werd de In beslagneming der kerkelijke goederen een schijn van recht gegeven. In 1851 werd er toch een Concordaat geslo ten, waarbij Paus Pins IX in naam der kerk afstand deed van de ireeds verkochte goederen, maar daartegenover zou de staat de verplich ting op zich nemen om voor een behoorlijk on derhoud van den eenedienst te zullen zorgen. De kerk kreeg sedert 1845 ongeveer 39.750.000 ten ibekoetve van den ©eredienst en het onder houd van hare bedienaren. Ingevolge van de toename der bevolking en van het aantal parochies was dit bedrag in 1913 gestegen tot 41.016.953, waarvan men echter een bedrag van 3.800.000 pesetas moet aftrekken, dat door de geestelijkheid vrijwil lig als een donativo del clero werd terugbe taald, omdat d© oorlog in de koloniën schatten gelds verslond, waardoor de financieels toe stond van het land ongunstig beinvloed werd. Na den oorlog, toen alles veel duurder ge worden was, werd de beigrooting voor ©ere dienst door de regeering verhoogd tot 61.549.870 pesetas. Het kerkelijk bezit van 240 millioen was dus verschrompeld tot 41 millioen. En was dat nu zooveel voor ieder afzonder lijk Spanje had 9 Aartsbisschoppen en 52 'bisschoppen en 20.000 parochies. De bisschop pen, die toch volgens 'hun stand behoorden te leven, visitatiereizen moesten maken en ais representatieve figuren meerdere onkosten moesten maken ontvingen 10 tot 15.000 gulden. Een kanunnik 300 pesetas per maand of 145 gulden, een pastoor in de stad 175 pesetas of 80 gulden en een kapelaan 55 gulden per maand. Dat zijn dus de fabelachtige salarissen uit de laatste tientallen van jaren Waar zijn bij ons de academische gevormden, die gemiddeld met 70 gulden tevreden zouden zijn Waar zijn de arbeiders die een derge lijke vergoeding een behoorlijk loon vinden De ordensgeestelijken die in 1837 absoluut berooid waren van alles," leefden voortaan van de aalmoezen van het volk of van de op brengst van het werk hunner handen. De wereldgeestelijken waren echter uitslui tend op hun salaris aangewezen dat vaak zeer onregelmatig werd uitbetaald. Deze salarissen der geestelijken waren zeker niet te hoog, als men rekent, dat een militair generaal 15.000 pesetas ontving, een kapitein 380 gulden per maand een professor 325 gul den, hetgeen volgens onze begrippen wel te weinig is, maar een vergelijking tot het salaris der geestelijken toch nog viermaal zoo groot is. De waarheid is dus juist het tegenoverge stelde van hetgeen beweerd werd. De meer derheid van de Spaansche geestelijkheid is airrn, doodarm, en nu de republiek gesproken heeft, zijn ze aan den hongerdood prijsgegeven. Reeds voor de revolutie kon een Spaansche geestelijke zich zelfs geen boeken aankoopen om een behoorlijke studie te maken. Vooral de geestelijkheid ten platte lande leefde in bittere armoede. En toch was de priester tevreden met zijn lot: hij leefde ar moedig met het arme volk. En zij die thans de kerk van Spanje in de armoede hebben gejaagd, hebben veel grootere en hoogere salarissen dan de geestelijkheid waarop men zoo schandelijk naijverig was. (Nadruk verboden.) EEN CAFé IN DE LUCHT, Dezer dagen heeft een vliegend café zijn zaak moeten sluiten. Een rijke particulier in New- Yersey had een vliegmachine ingericht tot bar, waar allerlei alcoholische dranken waren te verkrijgen. Op 1000 meter hoogte werden telkens voor twaalf personen drinkgelagen aan gericht. Bij den laatstem tocht echter schijnt ook de piloot te diep in hot glaasje te hebben gekeken, want bij de landing, kon hij zijn toe stel niet meer in bedwang houden, zoodat de machine over den kop sloeg. De politie, die spoedig ter plaatse was, con stateerde dat de bestuurder in kennelijken staat verkeerde, zoodat er proces-verbaal moest worden opgemaakt. Bij deze gelegenheid werd ook dit café in de lucht onderzocht, waarbij overtreding van de drankwet werd geconsta teerd. EIER VEILING. Aanvoer: 4820 kipeieren, 3.80 tot 5.—; 92 eendeneieren 3.272 henneneleren 2.60 tot 3.prijs per 100 stuks. GEMEENTERAADSVERSLAG. Maandag kwam de gemeenteraad in open bare vergadering bijeen en alle leden waren aanwezig. Bij de ingekomen stukken was een adres van verschillende bewoners om de Zeventer te doen dempen en rioleeren; in handen ge steld van B. en W. terwijl de mededeeilng, dat de verordening op de vermakelijksheidsbelas- ting om practiscb© redenen, niet verder zal worden behandeld, voor kennisgeving wordt aangenomen. Een kasgeldleeming wordt aangegaan van 50.000 met de gemeente Schiebroek voor 3 maanden tegen een rente van 4 pet. en verder een leening van 150.000 met de gemeente Bussum eveneens tegen 4 pet. Voor het inrichten van een toonkamer voor de bedrijven wordt een crediet toegestaan van 395.terwijl de voorstellen tot bet verlee- nen van een crediet resp. voor een eiectr. kabel in de Jacoba van Beierenstraat en een voor aanschaffing van watermeters, wordt eveneens z.h.s. aangenomen. Het voorstel tot onbewoonbaarverklaa-ing van de huizen No. 14, 16, 18 en 20 op den Korten dijk wordt teruggenomen, daar de huiseigenaar van de hulzen No. 14 en 16 nadere toezegging tot verbetering heeft gedaan. Het voorstel om trent het maken van pakhuisruimte in een perceel in de woningbouw wordt eveneens met 10 tegen 1 (Peerbolte) aangenomen. Het voor stel tot intrekking van de winkelsluitingsver ordening wordt aangenomen; er zal met de winkeliersvereniging overleg worden ge pleegd. Daarna gaat de raad in besloten zitting. In deze besloten zitting is behandeld het punt „Scholenbouw" en is door den raad in beginsel besloten, de openbare schooi te ver knopen, op grond van de vele herstellingen en verbeteringen die daaraan moeten plaats hebben. De openbare school zal dan worden ondergebracht in do openbare U. L. O. school, nadat deze met een lokaal zal zijn uitgebreid, terwijl op het terrein in de z.g. droge gracht een gebouw zal worden geplaatst waarin de openbare en Chr. U. L. O. school zullen wor- den ondergebracht. Hierna sluiting. Het heeft den Almachtige behaagd dezen nacht te 2 ure tot zich te nemen de ziel van Prefect van de H. Congregatie de Propaganda Fide, die voorzien van de H.H. Sacramenten der Sterven den, geheel overgegeven aan Gods H. Wil, in de kliniek Calvariënberg te Maastricht zacht en kalm in den Heer is overleden. De pontificale Uitvaart zal plaats hebben op Zater dag 3 September te 1 1 ure in de St. Servatius-Kerk te Maastricht, de begrafenis te 4 uur n.m. te Wittem. Dr. B. LIJDSMAN C.ss.R. Secretaris. Maastricht, 30 Augustus 1932. Heden overleed tot onze diepe droefheid, in de St. Gerardus- Majella-Stichting te Bussum, voorzien van de laatste H.H. Sacramenien, onze hoog vereerde Oud-President Protonotarius Apostolicus a. i. p., Proost van het Metropolitaan Kapittel, Ridder in de Orde van den Nederlandschen Leeuw, Officier in de Orde va-- Oranje Nassau, in den ouderdom van 75 jaar. De President en de Professoren van het Groot-Seminarie Rijsenburg. Driebergen-Rüsenburg, 28 Augustus 1932. Heden overleed tot onze diepe droefheid, voorzien van de laatste H.H. Sacramenten, in de St. Gerardus Majellastichting te Bussum, onze dierbare Broeder, Behuwdbroeder en Oom Protonotarius Apostolicus a. I. p., Proost van het Metropolitaan Kapittel, President van het Groot-Seminarie Rijsenburg", Ridder in de Orde van den Nederlandschen Leeuw, Officier in de Orde van Oranje Nassau, in den ouderdom van 75 jaar. Overveen: C. C. M. HESLENFELD—Schaepman W. H. M. HESLENFELD Kinderen en Kleinkinderen Venlo: H. J. C. M. SCHAEPMAN H. J. M. SCHAEPMAN—RuiJgers en Kinderen. De plechtige pontificale Requiem-Mis zal plaats hebben in de kapel van het! Seminarie „Rtjsenburg" op Vrijdag 2 September a.s. des voormiddags 10 uur, waarna de begrafenis op het kerkhof van het Seminarie. Bussum, 28 Augustus 1932. Eenige en algemeene kennisgeving. Heden overleed tot onze diepe droefheid, zacht en kalm, onze lieve Vader, Behuwd- en Grootvader Weduwnaar van voorzien van de H.H. Sacramenten der Stervenden, In den gezegenden leeftijd van ruim 82 jaren. H. A. J. M. SPOORENBERG J. F. H. M. SPOORENBERG J. J. M. SPOORENBERGLaane L. J. M. SPOORENBERG J. A. SPOORENBERGBak M. F. G. VERBEECK—Spoorenberg J. J. G. VERBEECK en Kleinkinderen. De plechtige Uitvaart en begrafenis hebben plaats Vrijdag 2 September te 10 uur in de parochiekerk van de H. Catharina. Eindhoven, 30 Augustus 1932. Rechtestraat 27. Eindhoven: St. Anthonls: Heden overleed In ,,Moeder- heil" te Ginneken, tot onze diepe droefheid, na een kort stondige ziekte, gesterkt door de Genademiddelen der H. Kerk, onze zeer geliefde on vergetelijke Echtgenoote en zorgzame Moeder, Mevrouw Echtgenoote van den Heer in den ouderdom van 40 jaar. TerheiJden: ANT. A. ROMPA FRIED ROMPA St. Michiels-Gestel Huize „Ruwenberg" ANTON ROMPA Terheijden, 28 Augustus 1932. BSKSOS 37328 24 Heden overleed tot onze diepe droefheid, na een langdurige ongesteldheid nog onverwacht, voorzien van de H.H. Sacra menten der Stervenden, onze inniggeliefde Zuster, Behuwd zuster en Tante in den ouderdom van 61 jaar. Namens verdere familie H. B CARLIER. Voorburg 30 Augustus 1932. Rembrandtlaan 9. De H. Uitvaartdienst zal ge houden worden op Donderdag 1 September a.s. in de paro chiekerk van den H. Martl- nus, 's morgens ten 9 uur, waarna de begrafenis van uit de kerk op het K. K. Kerk hof aldaar. ®a»tw.Ho 37375 26 Heden overleed In „Moeder- heil" te Ginneken, tot onze diepe droefheid, na een kort stondige ziekte, gesterkt door de Genademiddelen der H. Kerk, onze zeer geliefde Zus ter, Behuwdzuster en Tante, Mevrouw Echtgenoote van den Héér in den ouderdom van 40 jaar. Terheijden: WALT. G. KOMPA— Weterings en Kinderen. Terhèijden, 28 Augustus 1932. 37327 21 37335 42 VERLOOFD SIENA WÓLSKY en GéRARD COOMANS Jr. Leeraar M.O. Delft, Wijnhaven 15. Tilburg. Thuis 4 September 3 tot 4 uur. 37343 8 ONDERTROUWD LOES W. C. M. SCHAAP en H. W. J. VER3ERNE. Nassaukade 351. GEBOREN: JOOP Zoon van J. C. VERDEGAAL M. H. M. VERDEGAAL— Hendric/kx. Sassenheim, 30 Augustus 1932, De Heer en Mevrouw Ir. W. VAN THIEL— REYNDERS geven met vreugde kennis van de geboorte van hun Zoon TOM. Eindhoven, 29 Augustus 1932. Willem van Hornestraat 20. Met blijdschap geven wij kennis van de geboorte van een flinke Dochter RIA. II. C. M. WIELAGE S. C. A. WIELAGE—Bloem Naaldwijk, 30 Augustus 1932. Heerenstraat 77. 37322 8 Hendr. Jacobszstraat 15b. Amsterdam, 30 Augustus 1932. Huwelijksvoltrekking 17 September. 37308 9 Arts Heden overleed tot onze diepe droefheid, na voorzien te zijn zijn van de H.H. Sacramenten der Stervenden, onze geliefde Echtgenoote, Behuwdzuster en Tante Uit aller naam ANTOON PETERS. Megen, 28 Augustus 1932. 37310 14 GETROUWD: A. L. J. KUNZE I en H. W. STANDENMEYER die, mede namens de wederzijdsche families, hartelijk dank zeggen voor de vele blijken van belangstelling bij hun huwelijk ondervonden. 37363 MS 9 De Heer en Mevrouw C. ZUHORN—BODEWES geven met vreugde kennis van de geboorte van hun Zoon JACQUES GERARD. Groningen, 29 Augustus 1932. Tusschen beide Markten. 37318 7 DONDERDAG 1 SEPT. Procureursspek, extra malsch, per ons ....15 ct. Lamsvleesch, per pond, vanaf17 ct. Gedroogde Abrikozen, per pond25 ct. 1 gr. flacon gr. Augurken, 15 ct. plus 15 ct.statiegeld 37413 MVS 32 Maak uw woning gezellis en intiem door er onze MEUBELEN enz. In te brengen. Artistiek ingericht, behoeft niet dnnr te zijn. Tolenaar is daarvoor uw adres rabrlek Kootn.tr. f-ll-ll Tolof. 64011-54688-1 li 42 BOE2EM5IN6E1. 183 ROTTERDAM Leerameublem., moquette stellen, tafels, bedstellen, divans, karpetten, vloerzeilen, dressoirs. Spotkoopjes. Simonstr. 57-55-44 bij Schiek. R'dam 3316 II wanneer gij (n eeniger lei zaak hulp of bijstanc noodig mocht hebben JAVA-RIJST Hoogstens 3 P<>n SUIKEB "^WOENSDAG a-s- vanaf «i°rgen t m' GROOTE OPRUIMING van LINGERIES, JAPONNEN, WOLLEN en ZIJDEN STOFFEN, GARNEERING, BABYGOED, enz. GRATIS ADVIES VOOR HANDWERKEN. 8783S SCHIEDAtïESCM «ULPEBHUtS. Grootste sorteering vanaf f 1 50 met 14 Kar. Ooud.n Pen en garantie 6072DGYS 100 voor den cursus 1932/33 op DONDERDAG 1 SEPTEMBER *s avonds tussclien 8 en 9 uur in het cursusgebouw, Singel 19. Bezitters van u.l.o. diploma hebben toegang tot de vierde klas. Men zie het bericht over den cursus in ditzelfde blad. 11515S 29 Af te halen aan het hoofdbureau van DE MAASBODE, Groote Markt 30, Rotterdam en onze verschillende bijkan toren. Groote hoeveelh. bijzondere prjjzen, franco wal R'dam

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1932 | | pagina 4