HET RESULTAAT VAN FULDA
DROEVE PRINSEN-SAMENKOMST.
DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN
De bisschoppen over het nationaal-
socialisme.
58ste JAARGANG.
MAANDAG 2 SEPTEMBER 1935
No. 17344
PAUSELIJKE BEMIDDELING
IN HET ETHIOPISCH
CONFLICT
I MGR. AENGENENT
STERVENDE.
ROND HET DOODSBED VAN HAARDIE
HUN ZOO DIERBAAR WAS.
DE STAKING TE TILBURG.
BUREAU: KOEMARKT 4, SCHIEDAM;
TELEFOON IN^ERCOMM. No. 68085
MOEDIG VERZET, NAAST
KRACHTIGE POSITIEVE
OPWEKKINGEN.
Tivee gewichtige memoranda der
bisschoppen-conferentie aan
den Führer.
Door tusschenkomst van pater
Tacchi Venturi.
EEN SCHRIJVEN VAN MGR. HINSLEY.
DIT NUMMER BESTAAT UIT
DRIE BLADEN.
BISSCHOPSWIJDING MGR. DR.
J. DE JONG.
DE TOEBEREIDSELEN VOOR DE
BEGRAFENIS.
RADIO-UITZENDING OP A.S.
DINSDAG.
Van de begrafenisplechtigheid.
Regelingen bij de plechtigheid.
BENOEMINGEN
in het Bisdom Haarlem.
Stakingscomité blijft adviseeren
niet te gaan werken
DE ABONNEMENTSPRIJS van de NIEUWE
SCHIEDAMSCHE COURANT bedraagt, franco
bij vooruitbetaling:
Per drie maanden ƒ3,25; per maand ƒ1,10;
per week 25 cents.
Bij bezorging franco per P°st bedraagt de
•bonnementsprijs per drie maanden 3,7o, bij
vooruitbetaling.
LOSSE EXEMPLAREN zijn steeds aan ons
bureau Koemarkt 4 verkrijgbaar 5 cents
per stuk.
Postchèque- en Girodienst No. 81440.
Uitgave van de N.V. de Courant De Maasbode
te Rotterdam.
EDAMSCHE COURANT
De ADVERTENTIEPRIJS bedraagt:
Voor 1—6 regels 1.55, elke regel meer 25 ets.
Bij contract aanzienlijke reductie.
Geen prijsverhooging voor den Zaterdagavond.
Reclames tusschen den tekst dubbel adv.tariet.
Liefdadigheidsadv. half tarief. Voor Liefdadig-
heidsadv. worden geen contracten afgesloten.
Kabouter-advertenties: 5 regels 0.50; 10
regels 1.—, 15 regels 1.50, bij vooruit
betaling. Porto voor opzending van brieveD
gelieve men bij te voegen.
Gisteren is, gelijk reeds werd aangekon
digd, bet met veel spanning verwachte her
derlijk schrijven der Duitsche bisschoppen,
waarin de dogmatische en moreele stellingen
der Katholieke Kerk tegen bepaalde strevin
gen van het nationaal-socialisme worden uit
eengezet, naar Havas seint, in alle Katholieke
kepken van Duitschland voorgelezen.
Het document is, zooals men weet, op
gesteld op de bisschoppen-confererentie van
Fulda. Het stuk is echter niet de eenige bis
schoppelijke publicatie, die als gevolg der
Fuldasche conferentie verschijnt. Behalve het
herderlijk schrijven aan de Duitsche Katho
lieken, richten de bischoppen nog een ver
maning aan de Duitsche geestelijkheid, ver
volgens eene aan de Katholieke vereenigin-
gen en bonden en tenslotte publiceeren zij
nog een verklaring betreffende de voorge
schreven staatsburgerlijke eedsaflegging.
In het herderlijk schrijven, dat van 20
Augustus gedateerd is, wordt als het doel de
zer bisschoppelijke publicatie genoemd, gees
telijkheid en geloovigen, tegen de propa
ganda van een nieuw heidendom te sterken,
hun eenheid en trouw jegens den H. Vader
te bevestigen en het christelijk geloof te be
waren, dat de H. Bonifatius met zijn bloed
bezegeld heeft".
,,Het aantal vijanden van het christelijk
geloof en der Katholieke Kerk" aldqs de-
bisschoppen ,,is legio geworden. Jeugdige
geesten, die nooit of slechts oppervlakkig
den Catechismus hebben leeren kennen, voelen
zich geroepen, over alles, wat Katholiek is,
een oordeel te vellen.
Mannen en vrouwen, die nooit de schoon
heid onzer liturgie ervaren hebben en den
zielevrede na een H. Communie hebben be-
smaakt, beijveren zich, met alle middelen der
propaganda de geloovigen tot uittreden uit
de kerk en tot afval van het Christendom
aan te sporen.
Schrijvers, die nooit kerkelijke geschiedenis'
en kerkelijk recht uit zuivere bronnen, be
studeerd hebben, maken zich met groote
woorden de verwarringen eigen van geesten
zonder oordeel.
De H. Schriften van het Oude Verbond en
zelfs de Evangeliën en brieven van St. Pau-
lus worden als afgedaan voorgesteld. Jesus
Christus, onze Heer en Heiland, zou niet
meer de Weg, de Waarheid en het Leven zijn
en van het door Christus ingestelde, pri
maatschap zou men zich geheel moeten los-
a en en in plaats daarvan zou moeten wor-
en opgericht een zoogenaamde van Rome
vrijgemaakte nationale Kerk.
Onderling zijn deze doodsvijanden van
het Christendom door tegenstellingen ver
deeld, als de volken bij den bouw van den
toren van Babel. Slechts hierin zijn zij eens
gezind, dat het bij hen niet meer om geloofs
waarheden gaat, zooals bij vroegerer con
flicten om het geloof, maar om het wezen
en de fundamenten van den christelijken
godsdienst. En daarin ook stemmen zij over
een, dat hun vernietigingskamp zich op de
eerste plaats tegen Rome en het Roomsch-
Katholieke geloof richt".
In deze ernstige en beslissende ure richten
de Duitsche bisschoppen bij dringende her
haling tot de Katholieken, de vermaning, die
:Lt inaheTgeeriooef!PlaatS m°et Staat
gegrond bp
gelooven, en deze geloofsgrond' kan^eTaan
het wankelen gebracht worden, doordat men
uit de weldra 2000 jaar oude geschiedenis
der Kerk alle schaduwzijden alleen doet uit!
komen.
Verboden bladen, boehen cn
vergaderingen.
Om dit gevaar voor het geloof af te wen
den, mogen de bisschoppen hun diocesanen
niet toestaan „bladen en boeken te lezen
en vergaderingen te bezoeken, waarin ons ge
loof en onze Kerk worden beschimpt en gods
lasteringen worden uitgebracht, tégen alles,
wat den godsdienstigen mensch heilig is".
De bisschoppen vermanen de hun onder-
hoorige geloovigen vervolgens tot een ijverig
aanhooren der priesterlijke preeken, waarna
zij zich beklagen over de onderdrukking der
Katholieke pers.
„De vrijheid der pers" aldus Jiet herder
lijk schrijven „is, gelijk wij met diepe
smart moeten vaststellen, zoo ver beperkt,
dat de eertijds Katholieke bladen geen gods
dienstige artikelen meer mogen brengen en
somtijds gedwongen worden tot het opnemen
van artikelen, die voor den Katholieken lezer
kwetsend zijn".
Vervolgens zetten de bisschoppen de ver
houding der Katholieke Kerk tot den staat
uiteen. Na eerst gezegd te hebben, dat het
christelijk geloof in de 10 geboden een ob
jectieve, goddelijke zedenwet verkondigt,
welke ook eerbied voor de staatsoverheid en
gehoorzaamheid aan haar wetten voorschrijfi,
gaan de bisschoppen voort:
„Wanneer echter de wetten van den staat
met het natuurrecht en de geboden Gods in
tegenspraak raken, geldt het woord, waar
voor de eerste apostelen zich lieten geeselen
en in den kerker lieten werpen: men moet
God meer gehoorzamen, dan de menschen".
Wat de bisschoppen veroordeelen.
Dan volgt een belangrijke verklaring over
cfe positie der Kerk tegenover den nieuwen
staat:
„Wij veroordeelen" zoo luidt deze ver
klaring „elk pptreden tegen terecht be
staande staatswetten. Wij veroordeelen een
ter ook met het Evangelie eiken Pharisee-
schen hoogmoed, die altijd alleen op andere
menschen steenen werpt en den balk in het
eigen oog niet ziet; die bij gelijkgezinden
alles met den mantel van het zwijgen bedekt,
bij andere menschen echter alles aan de
groote klok hangt. Wij veroordeelen het wan
neer met tweeërlei maat gemeten wordt en
de vergrijpen van enkele Katholieken aan
alle Duitsche Katholieken worden aange
rekend".
Wat de huwelijksmoraal betreft, zegt het
bisschoppelijk schrijven o.a.:
„Het zou zedelijk noodlottig zijn, wanneer,
in tegenstelling tot de christelijke huwelijks
wetten, het huwelijk alleen uit het oogpunt
van zuiverhouding van het ras zou worden
beschouwd. Het zou een vreeseljjke aantas
ting van de Duitsche eer voor de heele we
reld zijn, wanneer de oude leuze van het
communisme ovér de gelijkheid van het echte
lijk en buitenechtelijke moederschap weer te
baat genomen en aan het volk voorgehouden
zou worden". Slechts de zedelijke krachten
van den godsdienst, doch niet politie-maat-
regelen zullen de geboorte-daling kunnen
tegenhouden, luidt het verder.
Op enkele bijzonder gevaarlijke strijdleu
zen wil het herderlijk schrijven alsdan in 't
kort ingaan.
0ver politiek Katholicisme'.
De leuze: godsdienst is privaatzaak is een
Marxistische grondstelling. „Staat vast m
het geloof" zeggen de bisschoppen
„wanneer men u zegt; godsdienst heeft met
politiek niets te maken, daarom moet het.
politieke Katholicisme uitgeroeid worden",
„De nieuwe strijdleuze van het politieke Ka
tholicisme, het verwijt, dat de Katholieken
zich teveel zouden bekommeren om staats
rechtelijke dingen, kan slechts op menschen
zonder oordeel indruk maken. Slechts op men
schen, die niet vragen, waarom men zooveel
spreekt over de dienaren van den godsdienst,
die zoogenaamd op staatsgebied treden en
zoo weinig spreekt van de politici, die op
godsdienstig gebied treden".
De bisschoppen vestigen dan de aandacht op
een aantal vragen, die zoowel een staatkun
digen als een religieusen kant hebben.
„De leuze van het politieke Katholicisme
zou heel gemakkelijk een algemeene verlof
pas kunnen worden voor elke willekeur tegen
de Katholieken en een middel om een of an
deren onwelgevalligen priester in de gevan
genis te brengen, ordesgeestelijken zonder
behoorlijk onderzoek te verbannen en de
hartstochten van menschen van de straat
teêen een of anderen trouwen Katholieken
Particulier op te zweepen".
str °k richten dre bisschoppen zich tegen de
ev'ngen tot het wegwerken van het con-
De kist, die het stoffelijk overschot van H. M. Koningin Astrid sal bevatten.
fessioneele uit het openbare leven. Zij signa-
leeren de „onverantwoordelijke tegenspraak",
„het openbare leven te ontkerstenen, elke be
lijding en elk teeken van belijding van het
christendom in het openbare leven te ver
bieden en tegelijkertijd de openbare vijande
lijkheden van het christendom te dulden.
Memorandum aan den Führer,
Daarom heeft de bisschoppenconferentie
aan den Fuehrer en rijkskanselier een me
morandum gericht en daarin op het gevaar-
van het misbruik der nieuwe strijdleuzen en
op andere beperkingen der Katholieke vrij
heid en knevelingen van het christelijk ge
weten gewezen.
Wat de jeugdopvoeding betreft, zeggen de
bisschoppen o.a., dat de ouders den plicht
hebben, de kinderen „slechts naar zulke
jeugdvereenigingen te zenden, waarin de
godsdienstige overtuiging gerespecteerd
wordt, de zedelijke reinheid niet wordt be
dreigd, principieel en in feite gelegenheid
wordt geboden tot vervuling van den Zou
dagsplicht en het Katholieke eer-gevoel niet
door beschimpingen tegen kerkelijke personen
of door vervalschingen der kerkelijke ge
schiedenis wordt gekwetst en de vrijheid van
geweten wordt gewaarborgd".
Aan het slot van hun schrijven geven de
bisschoppen instructies over de principieels
houding der Duitsche Katholieken tegenover
het Derde Rijk. Zij vermanen tot rust, en
orde, tot vredelievendheid, tot vergevingsge
zindheid en tot gebed voor de vijanden, tot
overwinning van het booze door het goede.
„Katholieken maken geen revolte en bieden
geen gewelddadigen tegenstand", zegt het
schrijven.
In dringende bewoordingen worden de Ka
tholieken vermaand, onderling en met den
H. Vader te Rome de eenheid van geest te
bewaren. Ook eenheid tusschen geestelijkheid
en bisschop is noodzakelijk.
Met een dringende vermaning tot volhar
ding in het gebed eindigt het herderlijk
schrijven.
Aan de geestelijkheid
De bisschoppen deelen aan de geestelijk
heid o.a. mede, dat zij met het oog op de
verwerpelijke aanvallen op den persoonlijken
levenswandel der priesters en ordesgeeste
lijken een bijzonder memorandum aan den
Führer hebben gericht, waarin op de tegen
woordige systematische agitatie tegen de
geestelijkheid wordt gewezen en op grond
van het concordaat meer bescherming van
de eer der geestelijkheid wordt gevraagd.
De priesters worden vermaand, het zwaard
van den geest te gebruiken, doch daarnaast
alle politieke uiteenzettingen en toespelingen
te vermijden.
„Het is treurig genoeg" aldus het
schrijven, „dat een onbeheerschte pers,
zelfs de jeugdpers, het celibaat der priesters,
den biechtstoel, de relikwieënvereering en
nagenoeg alle dogma's der Kerk in het slijk
mag trappen, zonder dat artikel 5 van het
rijksconcordaat den naam en den persoon
der geestelijken in bescherming neemt".
Aan de Katholieke vereenigingen beloven
de bisschoppen alles te "ïloen om haar het in
het rijkscopcordaat gewaarborgd rustig
voortbestaan en een verderen zegenrijken
arbeid te verzekeren.
Wat den beambten-eed betreft, deelen de
bisschoppen mede, dat de Katholiek dezen
eed zonder voorbehoud kan afleggen, het
geen nader gemotiveerd wordt.
Parijs, 2 September. (HAVAS). „Le
Petit Journal" publiceert een telegram uit
Londen, waarin gezegd wordt, dat de H. Va
der voornemens zou zijn, Zijn steun te geven
aan een bemiddelingspoging teneinde een
Italiaansch-Ethiopischen oorlog te ver
mijden.
„Het is waarschijnlijk, zegt men, aldus „Le
Petit Journal dat de H. Vader zijn bemid
deling zal aanbieden door tusschenkomst
van den pater Jesuiet, Pjetro Tacchi Ven
turi, een intiem vriend van Mussolini".
LONDEN, 2 September. (r.0.) Mgr. Ar
thur Hinsley, de Katholieke Aartsbisschop
van Westminster levert in een brief aan de
..Times" commentaar op de jongste toe
spraak van den H. Vader en toont zich hier
een voorstander van een nieuwe verdeeling
der mandaten.
„Ik geloof, dat ik de gedachten van Zijne
Heiligheid kan interpreteeren, aldus de aarts
bisschop, als een oproep aan de beschaafde
mogendheden, tot ontwikkeling van de min
der beschaafden.
Misschien zou een aanneming van een
principieel collectief mandaat-systeem met
de goedkeuring van allen, zekerder naar het
doel van collectieve veiligheid voeren, dan
sancties.
Indien Engeland zijn grootmoedigheid wil
toonen aan de bevriende naties en die naties,
die niet steeds bevriend zijn geweest, en
indien het een herziening van de mandaten
aanbood, dan zou een dergelijk aanbod zijn
aanzien verhoogen en misschien de wereld
aen duurzame veiligheid geven, tegenover
e afschuwelijke mogelijkheid van een oorlog.
PARIJS, l September. (R.O.) De Joego
slavische minister-president, Stojadinowitsj,
kwam Zondagavond 8.50 uur in gezelschap
van zijn kabinetschef, Dragart Protitsj, alhier
aan.
Minister-president Stojadinowitsj had Zon
dag Bied verlaten, waar hij de conferentie
der Kleine Entente-staten had bijgewoond.
i
Naar wij vernemen is de toestand van
Z. H. Exc. Mgr. Aengenent zeer snel achter
uitgaande.
Volgens de meening van de behandelende
geneesheeren is het einde spoedig te ver
wachten.
De aankomst van familieleden van koningin Astrid op het vliegveld Haeren te
Brussel. Vooraan prinses Margaretha en prins Axel van DenemarkenDe beide
heeren daarachter zijn links prins Bertil van Zwedenrechts de Zweedsche
ambassadeur, de Dardel.
De deelneming der Katholieke
Kerk in den vorstelijken
rouw.
BRUSSEL, 2 September. (VAN ONZEN
CORRESPONDENT). Met den Noord-Express
zijn Zondag te Brussel aangekomen prins
Karei van Zweden, prinses Ingeborg en hun
zoon, prins Karei, ouders en broer van ko
ningin Astrid. Zij werden aan den trein op
gewacht door prins Axel van Denemarken,
prins Bertil van Zweden, door een hofdignita-
ris en twee eeredames van wijlen de konin
gin.
Prinses Ingeborg was in een langen rouw
sluier gehuld. Alle drie deze prinselijke per
sonen zagen er zeer vermoeid uit en droegen
op het gelaat ook de sporen van een groote
droefheid. De twee prinsen waren in het
zwart gekleed.
Toen prinses Ingeborg uit den trein stapte;
viel zij weenend in de armen van één der
hofdames van haar koninklijke dochter. Ook
de prinsen en de meeste personen, die dit
droeve tooneel bijwoonden, konden hun tra
nen niet bedwingen.
Herhaaldelijk zijn zij uit Zweden in dit sta
tion aangekomen, maar met uitzondering van
de tragische Februaridagen van vorig jaar,
was het bijna altijd om blijde en feestelijke
gebeurtenissen bij te wonen, die zich rondom
hun kind afspeelden. Thans zijn zij gekomen,
om het een laatste maal te zien, in de onver
biddelijke majesteit van den dood. Uit het
verre land, misschien wel uit den tuin waar
Astrid als kind heeft gespeeld, hebben zij
bloemen meegebracht, om als een laatste her
innering aan het sprookjesland uit het Noor
den, bij het ontzielde lichaam te worden neer
gelegd.
Per auto zijn de hooge gasten naar het
kasteel van Laeken gereden, waar zij konin
gin Elizabeth, koning Leopold, prinses Marie
José, de koninklijke kinderen, prinses Martha
en prinses Margaretha, zusters van koningin
Astrid, hebben ontmoet.
Korten tijd na hun aankomst aldaar, heb
ben zij zich naar het paleis van Brussel be
geven, bij de doode koningin op het hagel
witte praalbed. Niemand was bij deze intieme
ontmoeting aanwezig, doch het is niet moei
lijk, zich de droeve tooneelen voor te stellen,
welke daar moeten hebben plaats gehad.
Het défilé van de volksmassa werd hierdoor
gedurende eenigen tijd stopgezet, om dadelijk
te hervatten, zoodra deze hooge bezoekers de
lijkkamer hadden verlaten.
Het is nog steeds in een lange, onafzien
bare rij, dat het publiek bij duizenden blijft
aanschuiven, om een laatsten groet te bren
gen aan haar, die zoo jong uit het leven is
weggerukt. In tegenstelling met Zaterdag,
was Zondag het weer zeer mooi en lokte een
warme zomerzon. Dit verhoogde nog den aan
grijpenden aanblik van den ernst der in dezen
zomerschen dag aanschuivende massa, die
waardig en stilzwijgend gedurende uren in de
rij stond, alvorens de chapelle ardente te kun
nen bereiken.
Inmiddels is men op verschillende plaatsen
tegelijk volop bezig met de toebereidselen
voor de begrafenis. In de onmiddellijke om
geving van het paleis van Brussel worden
tribunes geplaatst voor de autoriteiten.
Ook in de St. Gudule-hoofdkerk was men
druk aan het werk, toen wij er even een
kijkje gingen nemen. Boven het altaar op het
hoogkoor hangt een groote koepel, in het
midden waarvan een trofee met de Belgische
en de Zweedsche kleuren is aangebracht.
Achter het altaar steken vijf hooge pyrami-
den uit, volle dikke waskaarsen. Langs de
evangeliezijde staat de koninklijke troon en
daartegenover de troon van den kardinaal
aartsbisschop van Mechelen, die de plechtige
H. ^tis van Requiem zal opdragen, met assis
tentie van den deken van het aartsbisschop
pelijk kapittel, van twee eere-diakens, van
den deken van Brussel en van den pastoor
van de kerk der parochie van St. Jacobus op
den Koudenberg, de parochie der koninklijke
familie.
Men deelde ons mede, dat al de leden van
Zooals wij reeds berichtten, zal de begra
fenisplechtigheid van koningin Astrid van
België, door den K.R.O. Dinsdag a.s. worden
uitgezonden.
De uitzending begint om 10.20 uur (Ned.
tijd) en zal tot 2 uur duren.
Het programma, dat in den gids vermeld
staat voor dezen tijdsduur vervalt. Om 2 uur
wordt het programma weer met het vrouwen
uurtje voortgezet.
Ook de A.V.R.O. zal een uitzending geven
van de begrafenisplechtigheid te Brussel. Hier
toe vervalt het gewone programma van 10.20
tot 14.40 uur.
het doorluchtig Episcopaat van België en de
pauselijke nuntius, deze laatste in zijn hoe
danigheid van deken van het diplomatiek
korps, den lijkdienst zullen bijwonen. Naar
het voorbeeld van den kardinaal, hebben al
de bisschoppen in hun diocees, aan de gees
telijkheid en de geloovigen een schrijven ge
richt, om hen het overlijden van koningin
Astrid aan te kondigen en gebeden voor haar
zielerust voor te schrijven.
Wat de verdere rouwversiering in de hoofd
kerk betreft, wordt geheel het hoogkoor met
lange zwarte draperieën, met zilvermotieven
versierd, behangen.
In de kruisbeuk bevindt zich, onder een aan
het plafond vastgemaakt baldakijn met lange,
naar vier kolommen uitgolvende draperieën,
de hooge katafalk, waarin de kist met het
stoffelijk overschot zal geplaatst worden. Ook
hier zijn Belgische en Zweedsche kleurenmo-
tieven aangebracht.
De katafalk is, over het afhangend rouw
kleed, bedekt met de Belgische vlag, waarop
zich de koningskroon bevindt. De katafalk
wordt ingesloten door een driedubbele rij
zwarte standaarden met hooge waskaarsen.
Aan haar voorzijde is het wapenschild van
België vastgemaakt.
De kruisbeuk en de geheele middenbeuk
zijn eveneens met rouwdraperieën behangen,
van onder en van boven met zilveren franjes
afgezet. De kolommen worden met rouwfloers
bedekt; alleen de reusachtige beelden der
apostelen blijven er zichtbaar. Aan de voor
zijde langs de straat, is aan den gevel der
eeuwenoude kerk tot op een zekere hoogte
eveneens een rouwversiering aangebracht.
Ondanks zijn opvallende somberheid, maakt
geheel het rouwornaat, zoowel buiten als bin
nen de kerk, een grootschen indruk.
Voor het bijwonen der begrafenisplechtig
heid, worden o.m. nog te Brussel verwacht:
H.K.H. de groothertogin Charlotte van Lu
xemburg en haar gemaal prins Fslix de
Bourbon; alsmede prins Cyriel, broeder van
den koning van Bulgarije.
De koning in den lijkstoet.
BRUSSEL, 2 September. (VAN ONZEN
CORRESPONDENT). Koning Leopold III
zal den lijkstoet vergezellen, - samen met zijn
broer prins Karei en zijn Italiaanschen zwa
ger, kroonprins Umberto van Piemont. Op
het oogenblik, dat wij dit seinen, is nog niet
bekend, of ook koningin Elizabeth zich bij
hen zal voegen.
Hoe koningin ElizabetJi de
ramp vernam.
BRUSSEL, 2 September. (VAN ONZEN
CORRESPONDENT). Volgens het Italiaan-
sche blad „Corriere della Sera" hebben ko
ningin Elisabeth, die zich te Napels bevond
om enkele weken te vertoeven in de Villa
Roseberry en prinses Marie-José het tragi
sche nieuws even na 1 uur in den namiddag
vernomen.
Zij hadden zich teruggetrokken om wat te
rusten, toen commandant Turinetti di Prie-
ro, ordonnansofficier van den prins, komende
per auto uit het koninklijk paleis, gehoor
vroeg voor een zeer dringende boodschap.
Op het oogenblik, dat de officier zich, met
de vereischte omzichtigheid, van zijn taak
Door het regelings-Comité voor de plechtige
bisschopswijding van Z. H. Exc. Mgr. dr. J. de
Jong, wordt het volgende bekend gemaakt:
Zooals reeds officieel is medegedeeld, zal de
bisschopswijding van Z. H. Exc. Mgr. dr. J.
de Jong plaats hebben in de Metropolitaan-
kerk te Utrecht, Lange Nieuwstraat, op Don
derdag 12 September a.s.
De kerk zal alleen toegankelijk zijn voor hou
ders van een toegangsbewijs.
Zonder toegangsbewijs wordt niemand in de
kerk noch op het voorplein der kerk toege
laten. De toegangsbewijzen voor de zitplaatsen
geven een bepaalde aangegeven plaats aan. De
plechtigheid zal te 10.30 uur aanvangen.
De genoodigden en zij, die een bewijs voor
een zitplaats hebben, worden ter bevordering
eener goede regeling beleefd doch dringend
verzocht te kwart over 10 uur op hun plaats
in de kerk te zijn; de kerk wordt te 9.45 uur
opengesteld.
De plechtigheid zal ongeveer drie uren du
ren, zoodat deze ca. 13.30 uur zal zijn geëin
digd.
Het nemen van foto's in de kerk is ten
strengste verboden; een overtreder dezer be
paling stelt zich bloot aan verwijdering uit de
kerk.
Aan bezoekers met foto-toestel zal de toe
gang tot de kerk worden geweigerd.
Naar wij vernemen, zal Mgr. dr. J. de
Jong, benoemd coadjutor van Z.H. Exc. den
Aartsbisschop van Utrecht, zijn voorberei
dingsretraite van 6 tot 10 September houden
in het Redemptoristenklooster te Wittem.
De retraite zal worden geleid door den
Zeereerw. Pater J. H. Jansen C.ss.R.
Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft
benoemd: tot Kapelaan te Rotterdam (H. Wil-
librordus) den Weleerw. Heer J. B. Karskena;
tot Kapelaan te Delft (Allerh. Sacrament) den
Weleerw. heer J. B. Rosenhart; tot Kapelaan
te Warmenhuizen den Weleerw. heer A. G. F.
Burcksen, thans Kapelaan te Hoogmade.
Met betrekking tot de stakingsbeweging in
de Tilburgsche wollenstoffenfabrieken, valt
op dit oogenblik weinig positiefs te melden.
De situatie is zoo, dat met belangstelling
wordt afgewacht, wat de arbeiders morgen
ochtend zullen doen. Daaromtrent valt echter
thans nog niets met zekerheid te melden.
Het stakingscomité, dat ook in de afgeloo-
pen dagen en vanmorgen weer eenige verga
deringen voor de betrokkenen belegden, hand
haaft in ieder geval zijn advies om Dinsdag
morgen de fabrieken niet in te gaan.
Intusschen heeft een der leden van het lei
dinggevend comité der stakers, de heer A.
van Waterschoot, aan de redactie van het
„Nbl. van het Zuiden" meegedeeld, dat hij als
zoodanig bedankt heeft, wegens een verschil
van meening ten aanzien van de in de naaste
toekomst, aan te nemen houding.
Overigens kan nog worden gemeld, dat in
Tilburg alles volmaakt rustig is.
De kermis is Zaterdag en Zondag op de
gewone wijze gevierd en geen enkele wan
klank van welken aard ook, heeft de goede
stemming zelfs maar bedreigd.
wilde kwijten, eerst bij de prinses, ging de
telefoon over: Koning Leopold zelf was het
die, uit Luzern, vroeg om zijn moeder te
spreken, om haar op de hoogte te brengen.
Na enkele woorden gewisseld te hebben
met zijn zuster, ging deze de koningin in
lichten en bracht haar naar de telefoon, op
dat zij de stem van haar zoon zelf zou hoo-
ren.
Dadelijk verspreidde zich in de villa een
angst-atmosfeer en onophoudelijk rinkelde
de telefoon voor den kroonprins en andere
leden van de koninklijke familie.
Denzelfden avond, bij het vertrek van den
sneltrein van 7 u. 45, zagen de reizigers twee
dames in den rouw zich naar den bijzonderen
wagen begeven aan den gewonen trein ge
koppeld. Zij herkenden koningin Elisabeth
en de prinses van Piemont en groetten hen
met ontroerden eerbied.
's Konings gezondheidstoestand.
Afgezien van de zenuwschok, welken Ko
ning Leopold begrijpelijkerwijze heeft ontvan
gen, laat zijn gezondheidstoestand niets te
wenschen over. Hij heeft zijn zesde rib. ge
broken, doch de breuk is pijnloos en geneest
vanzelf, terwijl de wonden aan gelaat en hand
normaal genezen,