POLITIEKE IDEALEN. -.XJ WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1936 Groote vergadering in Lommerrijk. henri de Greeve voert het woord. PROTEST TEGEN SPAANSCHEN GRUWEL. DEN Oproep tot de jonge mannen om paraat te zijn. HILLEGERSBERG. UNFAIRE BESTRIJDINGSWIJZE EEN ONGEVAL. R. K. STAATSPARTIJ. Pater Borromaeus over de vorming van een christelijk front. BLEISWIJK. SCHOONHOVEN. R.K. VROUWENBOND. MAASSLUIS. KLEM GEREDEN. VLAARDINGEN. In aamenwerking met haar zusterclub van Schiebroek heeft de R. K. Politieke Propagan- daclub „Dr. Schaepman" Maandagavond in de groote zaal van Lommerrijk, die overvol was, een uitstekend geslaagden propaganda-avond gehouden. De zaal was voor deze gelegenheid kwistig met vlaggen en groen versierd. Nadat de voorzitter van „Dr. Schaepman", de heer Th. van Vliet, erop gewezen had, dat katholiek Hillegersberg en Schiebroek paraat moeten zijn voor de komende kamerverkiezin gen in 1937, verkreeg allereerst 't woord de heer H. F. J. Brink, voorz. der R.K. Staatspartij afd. Hillegersberg, die in uitzicht stelde, dat ter vergadering van de Kamercentrale Leiden waarschijnlijk het volgende program van actie zal verdedigd worden: alle pogingen dienen in het werk te wor den gesteld, om zoo spoedig mogelijk weder tot een hechte samenwerking met de andere christelijke partijen te komen; nooit zal worden overgegaan tot de vor ming van een zg. zwart-rood blok, aangezien dit moet leiden tot ondergang onzer katholie ke eenheid in de Staatspartij (applaus); krachtige strijd tegen de godloozenbewe- ging en de zedenverwildering; versterking en handhaving van gezag en orde; tegengaan van alle anti-nationale of ge ïmporteerde politiek (applaus) omvorming der maatschappij op corpora tieven grondslag; voor groote gezinnen meer tegemoetkoming van staatswege, o.a. in de heffing van directe en indirecte belastingen; gelijkstelling ook voor het middelbaar en hooger onderwijs; krachtige bestrijding der werkloosheid; zoodanige rechtvaardige steunregeling te bewerken, die inkrimping van den steun, in welken vorm dan ook, voorkomt. Spr. keerde zich ten slotte tegen de Katho lieken, die zich door de N.S.B. laten inpalmen. De weleerw. heer Henri de Greeve, die onder geestdriftig applaus vervolgens het spreekgestoelte beklom, hield daarna zijn met spanning tegemoet geziene rede. Rede Henri de Greeve. Spr. behandelde allereerst den inhoud van het pamflet, dat op straat vanwege de N.S.B. aan alle bezoekers was uitgereikt. Eenige maanden geleden hield spr. een rede over de N.S.B. te Schiedam, zuiver over beginselen. Onder de pauze waren verschillende N.S.B.'ers naar him kringhuis gegaan, waar zij getracht hebben een antwoord te formuleeren op wat vóór de pauze behandeld was. Toen ik, aldus spr., tijdens het tweede deel van mijn rede dat pamfletje in handen kreeg, hetwelk in middels aan verschillenden was rondgedeeld, en eenige korte, onbewezen beweringen be vatte, heb ik mij onmiddellijk bereid ver klaard tot debat, al moest het tot vier uur duren. Daarop heeft echter niemand gerea geerd. Een volle maand later verscheen in „Volk en Vaderland" een heele z.g. weerleg ging, alleen gebaseerd op een vrijwel zonder argumenten weergegeven courantenverslag. Het artikel was geteekend: „Een Katholiek N.S.B.'er". Waarom kwam de man niet met zijn naam voor den dag Ik doe dat toch ook. Een paar maanden later kwam ik daar terug en als weerwraak werd toen ook dit pamflet verspreid. Bij het lezen daarvan moe ten de menschen wel denken: dat moet voor hem buitengewoon pijnlijk zijn, omdat daarin particuliere dingen uit mijn leven worden ter sprake gebracht, waarmee geen N.S.B.'er iets heeft te maken (applaus). Particuliere aan gelegenheden brengt men niet in het publiek. Mijn moeder zei eens, aldus spr., toen ik ver driet had, omdat ik gepasseerd was op school: Als het met den Baas hierboven in orde is, trek je je van de menschen niets aan. Dat hoop ik te huldigen tot aan mijn dood. Het is in orde Wat baas Mussert er van denkt, laat me koud (stormachtig applaus). Alleen een systeem, dat gebrek heeft aan inhoud, aan een zuiver sterk sprekend begin sel, neemt zijn toevlucht tot den laster. Men heeft gegrepen naar een onraakbare figuur als Mgr. Lemmens, naar een dr. Poels, een pater Dr. Muckermann, een Aalberse, in wien geen bedrog is en dien wij onder elkander veree ren, ik zou bjjna zeggen: als een heilige. Wan neer men ook naar mij grijpt, welnu dan ben ik in goed gezelschap en ik ga er groot op (Applaus.) Wij denken over onze tegenstanders beter dan zij over ons. Ik ben eerlijk overtuigd dat Mussert het zonder eenigen twijfel uitstekend bedoelt en wij zeggen nooit, dat er bij Mus sert iets zou voorzitten van persoonlijke eer zucht, al moeten wij zeggen, dat hij zich in zijn systeem vergist. En ik ben ook over tuigd, vervolgde spr., dat wanneer hfl dit pamflet leest, hij zich zal schamen over zijn volgelingen, die roet werpen in den soep, waar op hiij ons Nederlandsche volk zoo feestelij heeft willen tracteeren. Afgezien van alle andere beschouwingen is het positief een tactische fout van Mussert geweest een raad van katholieken in te stel len, om de eigen belangen en grieven der ka tholieken op te vangen. Met het instellen van dien raad geeft hij ons, nu het nationaal-so cialisme door de bisschoppen verboden is, een klap in het gezicht. Want hij veronderstelt blijkbaar, dat wij zulke onbenullige menschen zijn, dat wij met onze wenschen zullen komen aandragen bij menschen, die de gehoorzaam heid hebben opgezegd. De Kerk en de N. S. B. En om nu tot het onderwerp te komen: wanneer wij in of buiten de staatspartij voor het publiek optreden om te spreken over het nationaal-socialisme, dan zouden wi) dat een welwillendheid kunnen noemen. Want het nationaal-socialisme is voor ons, katholieken, geen kwestie meer. Als Rome gesproken heeft, is de zaak afge- loopen. Kunnen wij ons op redelijke gronden wagen aan een nationaal-socialistisch avon tuur? De bisschoppen van Nederland geven daarop het antwoord in hun vastenbrief, mooi en interessant, kristalhelder en practisch, in gesteld op de ondervinding van het verleden, m. a. w. het inspireert zich op het normale verloop van de menschelijke dingen, die niet het bovennatuurlijke tot grondslag nemen en dat noodzakelijk verloopt naar of uitloopt op mislukking. Waagden de bisschoppen zich op een ter rein, waar zij niet thuishoorden, de politiek Neen. Een politiek systeem wordt gesteld naast de christelijke leer. Het gaat over be ginselen. Spreker las dan een citaat uit genoemde vastenbrief voor en vervolgde: er zijn ook met de N. S. B. beginselen gemoeid, normen, die een menschelijke verhouding, zooals de staat, regelen naar Gods wil met de schepping. God s plaatsbekleeder heeft hier recht van spreken. De verhouding tusschen Kerk en Staat wordt in dezen vastenbrief in een meesterstukje van beknoptheid en duidelijkheid uiteengezet. Voor ons, katholieken, is de bron van recht, moraal en vrijheid God, niet de staat. Wanneer dus de staat zich daar tusschen schuift, is dat in strijd met onze beginselen. Graaf d'Ansembourg heeft gezegd: bij de N. S. B. is geen sprake van een totalen-staats idee, noch van onbeperkte dictatuur. Dus slaat de brief van de bisschoppen niet op ons. Men zal vragen: waarom leggen de katholie ken en de bisschoppen zich niet neer bij de uitdrukkelijke verzekering van Mussert en bij diens tegemoetkomend antwoord aan den Deken van Amsterdam Ik antwoord: omdat de bisschoppen met het heilig instinct van de Moederkerk en achter zich een ondervinding van 2000 jaren, met hun theologisch inzicht in de wereld, kennende menschen en dingen, kennende hun wisselvalligheid, rekening hou den met de praktijk. Wat de bijzondere verhoudingen in ons land betreft, is het bij de vage theorieën van de N.S.B. moeilijk uit te maken, in hoeverre bij fascisten en nat.-socialisten de totale staat niet toch naar voren komt. Alles is te vaag. Als iemand bij den winkelier komt_ met een contract en hij vindt het te vaag, dan teekent hij niet en zegt: daar doe je me den das mee om! Zoo oordeelen ook ie bisschoppen, wan neer het erom gaat de Kerk afhankelijk te maken van vage theorieën. Vage theorieën der N.S.B- Wel wordt beweerd, dat de totale staat ver worpen wordt door de N.S.B., maar daar naast staat letterlijk: als verwerkelijkte geestelijke vrijheid is de staat de verwerke lijkte zedelijkheid zelve. Voor ons is God ech ter de verwerkelijkt zedelijkheid. Een ander citaat spreekt sterker: de staat is het tot zelforganisatie gekomen recht. Ik antwoord: God is het recht Nog een citaat: de plichten van de burgers tegenover den staat gaan boven hun persoonlijke rechten. Maar de mensch was er eerder dan de staat en had rechten, die van God kwamen! En ten slotte staat er: wat de gerechte staat doet, zal vanzelf zedelijk en redelijk zijn. Ik wil, aldus spr., van deze formuleeringen niet eens beweren, dat ze ketterijen zijn, maar alleen, dat ze blijkbaar zijn geformuleerd door een zeer slecht filosoof. Niemand weet met deze uitlatingen, waar hij aan toe is. Kan de Kerk zich dan aan dergelijke beginselen toe vertrouwen Nog vager wordt het, als wij het antdoord lezen van Musselt aan mgr. van Noort, want dit is lijnrecht in strijd met zijn eigen pro gram. Deken van Noort vroeg of volgens de N.S.B. de enkeling, het huisgezin en de Kerk rechten hebben, onafhankelijk van den staat. Mussert zei ja, het officieele programma zegt neen. Is dat vaag of niet De Kerk heeft teveel ondervinding, om zich neer te leggen bij prachtige woorden en schit terende bedoelingen. Maar wat hebben wij aan eerlijke bedoelingen van Mussert De bisschoppen hebben in hun beschouwingen betrokken de wijze, waarop gewoonlijk men schelijke instellingen verloopen zonder den remmenden, zuiverenden en controleerenden invloed van het godsdienstig beginsel. De Kerk kent de menschen. Idealen worden in menschenhanden gauw verkwanseld en ver haspeld. Allerlei persoonlijke invloeden doen zich gelden. Persoonlijk egoïsme treedt op den voorgrond, daar de ideale persoonlijkheid niet alles alleen afkan. Waar is de rem Nergens! Het heele nationaal-socialisme is fiosofisch en theologisch bekeken zuiver humanistisch en alles wat louter menschelijkheid is, leidt op den duur noodzakelijkerwijze tot onmensche- lijkheid. De les van het verleden- Hebben wij niet geleerd uit het verleden Komen de katholieken niet altijd in het ge drang Men kan weten, dat wij in ons land een loopgravengevecht hebben moeten voeren om te zijn, wat we nu zijn. Nu nog vechten wij om gelijkstelling bij benoemingen. Zal het in den nat.-socialistischen staat anders zijn Graaf d'Ansembourg en van Vessem zeggen ja. Wij hebben geen reden om te twijfelen aan hun goede bedoelingen, maar men laat ons af wachten zonder de zekerheid. Als waarborg hebben wij alleen de verzekering van Mussert en van eenige anderen, maar wat koopen wi) daarvoor Wij hebben het voorbeeld van Duitschland, Als iemand ooit teleurgesteld is in zijn verwachtingen, dan is het wel mgr. Groeber. Daar had men zelfs waarborgen met een concordaat. Wat is ervan terechtgekomen Een barbaarsch heidendom is losgebroken, dat op den langen duur, als er geen kente ring komt, veel funester en geraffineerder gaat werken dan een rechtstreeksche kerk vervolging. Het nat.-socialisme in Duitsch land is geworden een cultuur-bolschewisme. De wereld wordt op het oogenblik gegeeseld door een grooten knoet: aan het eene einde het bolschewisme, aan het andere einde het nationaal-socialisme. En ik behoef u de chaos en de ellende niet te beschrijven van een ge muilkorfde pers, van opgeheven bladen, weg- gevluchtep riesters, van 'n hernieuwden strijd om de jeugd, een zwijmel van rassengroot- heid, gezuiverde en aangepaste bijbels. Hitier heeft 101 verstandige dingen gedaan, maar die waren al lang geboren in het hoofd van Brüning en in Nederland bij Aalberse. Duitschland een waarschuwing. Men verwijt mij van N.S.B.-zijde: u begaat de fout naar Duitschland te kijken; wrj zijn anders. Maar het program van Mussert is een overschrijfsel van het Duitsche fascisme. Het is Made in Germany. Als men met N.S.B.- leiders onder vier oogen praat, komen hun tongen los. Wat blijkt dan Dat zij kijken naar Duitschland en er gaan kijken. Dan komen zij terug met nieuwe leuzen. Met het volslagen gebrek aan oorspronkelijkheid is het crgvaar groot, dat de verdere ontwikkeling zal geschieden naar Duitsch model. Het getallen- succes in Duitschland verblindt de leiders hier. Velen hopen in 't klein te bereiken, wat daar in het groot gebeurde. Maar dat getallensucces in Duitschland is in hoofdzaak verkregen door gewelddadige gelijkstelling, door angst om den broode. De Duitschers zijn in ieder geval in het verleden gewend geweest om gedrild te worden, maar een vrijheidlievend volk als het onze houdt daar niet van, doch het zal vanzelf aangepakt, omdat wij anders toch niet onzen mond houden. Er is dus inderdaad gevaar, dat de N.S.B.staat moet ontaarden in een dwangstaat. Als ik met N. S. B.-ers praat, is het eeuwig weerkeerende antwoord: als wij de baas zijn dan gaat jullie invloed niet verder dan de deur van de kerk. Daarbuiten hebt jullie niets meer te vertellen. Het is te begrijpen, dat wij allereerst denken aan ons geestelijk bezit, waarvoor wrj jaren hebben gevochten. Een Mussertjeugd zal als een Hitlerjugend hei- densch worden, min of meer. Het centrum van de belangstelling wordt getrokken van de geestelijke, de spiritueele, de katholieke sfeer naar het totaliteitsachtige ideaaltje, dat al leen in staat is aan het nationaal socialisme den ruggesteun te geven van een noodzakelijk groot-geziene zaak. Wil de N. S. B.-beweging inslaan, dan moet die hebben een groot ideaal, anders pakt zij de massa niet. Maar bij ge brek aan een bovennatuurlijken grondslag kan dat ideaal niet meer zijn de Christelijke ge dachte in al zijn volheid. Dan moet er iets anders zijn om er een ideaal van te maken. Wat blijft er over Niets anders dan de staat. In Duitschland staat een man op, die zegt Wat, jullie denken Ik zal voor jullie denken. Vooruit, onder den deksel! Hitier heeft gezegd ik ben uw geloof. De vraag is maar: wat denkt hij; hij is een ongecontroleerde denker. In geloof en zeden denkt voor ons Z. H. de Paus. Maar wat heeft Hij achter zich? De H. Geest spreekt tot hem: „Zie, Ik ben met U tot aan het einde der wereld." Maar wat heeft Mus sert achter zich? Welke Pinksterstorm is over hem heengegaan? Als wij ons aan hem toe vertrouwen, leggen wij in handen van een ongecontroleerden denker het onderwijs, de pers, de organisaties, de katholieke actie. Zoo'n ongecontroleerde denker kan 's avonds iets anders denken dan 's morgens. De eenige controle zou nog zijn een concordaat en Duitschland leert ons, hoe dat is nagekomen. Tachtig procent van de katholieken in de N. S. B. bedoelen het goed. Zij willen niet anders dan een betere wereld, een betere toe komst, welvaart in hun gezin. Het is mensche- lijk en te begrijpen. Als een kat in 't nauw z:t doet hij rare sprongen. Zij zeggen: de libera len, de staatspartij, de socialisten hebben het niet klaargespeeld, laten wij het eens bij de N. S. B. probeeren, die geeft wel een boterham. Doch daarop is een antwoordwat het zwaarst is, moet het zwaarst wegen. Het beginsel gaat voorop. Het crisisvraagstuk is internationaal. Dat hebben de knapste menschen nog niet we ten op te lossen, dat lost Mussert ook niet op. Waar moeten we heen? Dat kan geen mensch zeggen. Maar ik voel het als een ont zaglijke opluchting als in die crisismisère voor je oogen oprijst de Bisschop, Gods man, een profeet, gezalfd, geheiligd en gewijd. In Hem spreekt de leiding Gods, de Heilige Geest, die rustig zegt: Daarheen! Dat niet! En dan ken ik maar één antwoord: spreek monseigneur, uw dienaar luistert! Na de pauze heeft de gewijde spreker op duidelijke wijze verschillende moeilijkheden weerlegd en vragen beantwoord. Volgens spreker maken wij tegen het fas cisme als regeeringsvorm hoegenaamd geen bezwaar, mits er waarborgen zijn dat de be ginselen gehandhaafd worden. Maar tegen het fascisme als levensbeschouwing maken wij alle bezwaar en aangezien hier in Nederland die twee samengaan, staan wij vanzelf daar lijnrecht tegenover. Volgens spr.'s inzicht is het beroerdste parlement nog beter dan het beste fascisme. In dat parlement kun je ge knauwd worden, maar de stukken komen ten minste op tafel. In het andere systeem is het eenvoudig: Hou zee en Hou je bek! IVie zitten in de N.S.B. Het program der N.S.B. bevat weliswaar niets dat tegen het geloof ingaat, maar het bevat ook niet, dat het de godsdienstige be ginselen waarborgt. Aan het negatieve hebben wij niets, wij willen het positieve. Bovendien meent men toch niet, dat wij gaan zitten in een partij naast een dominee, die oris Eucha ristisch congres zoo bitter bespot heeft, of naast een ander, die in ons land de grootste vijand is van de Mariavereering(geroep: nooit! en: Lang leve onze Bisschoppen!) Moe ten wij gaan zitten naast vrijmetselaars en anti-papisten De vraag: Heeft de Paus het niet aan het fascisme te danken, dat Hij geen gevangene meer is in het Vaticaan? zou kunnen bewijzen dat Mussolini een buitengewoon handig en verstandig politicus geweest is. Maar het zou ook kunnen zijn ik zeg niet dat het zoo is dat als de Paus door uit Italië te verdwijnen aan de Italiaansche toestanden een grooten dienst had bewezen, hij er hem uitgejaagd zóu hebben. Men wil toch niet een land met het katholicisme als staatsgodsdienst met het onze vergelijken! Met een opwekking om ons zelf te blijven en eenige propagandistische woorden voor het lidmaatschap van de propagandaclubs besloot spr. zijn meermalen langdurig toegejuichte rede. Het was middernacht, toen tot slot het Wil helmus werd gezongen. Na afloop van de prachtig geslaagde ver gadering van de R. K. Propaganda-club „Dr. Schaepman" in de zaal van Lommerrijk, werd naar aanleiding van het optreden van den Weleerw. heer Henri de Greeve als spreker op dezen avond, vanwege de N.S.B. gerea geerd door verspreiding van het reeds eerder gesignaleerde beleedigend pamflet, dat niet alleen bij de katholieken, doch ook bij niet- katholieken om zijn onguren inhoud als een zeer unfaire bestrijdingswijze werd gekwali ficeerd. Algemeen was men van oordeel, dat de N.S.B. zich wel zeer zwak moet gevoelen, om op" deze wijze den strijd te voeren. Het 2-jarig zoontje van den bakker Lex- mond uit de Berglaan is Maandag terwijl het kind op de straat liep, plotseling van het trot toir afgestapt, waardoor het is aangereden door een met een paard bespannen wagen van J. S., die ook de bestuurder was. De kleine kwam onder den wagen terecht en bekwam een hersenschudding. Het kind is de ouderlijke woning binnen ge dragen en wordt daar verpleegd. In het verslag van den door de R.K. Propa- gandaclub „De Schaepman" georganiseerden avond werd als voorzitter van de afd. Hille gersberg der R.K. Staatspartij genoemd de heer W. A. Brink. Dit moest luiden H. F, Door de Paters Franciscanen van het Boschje werd met succes een oproep gericht tot de jonge mannen van 20 tot 30 jaar uit hun parochie. Dinsdagavond 1.1. was de zaal van de schoolbioscoop eivol met jongeren van allen rang en stand. Pastoor Hase leidde in, kort en geestdriftig, Pater Gianotten zette uit een, dat juist op de jonge kerels een beroep werd gedaan, omdat blijkens de berichten en de krantenfoto's zij het zijn, die in Spanje Kerk en beschaving neerhalen daarom dus ook eerherstel, niet door lieftallige pro cessiebruidjes, maar door stoere jonge mannen, die geschiedenis kunnen maken. In een ontroerende stilte werd geluisterd naar de improvisatie van een der jongeren, dié aan spoorde tot een sterk inwendig beleven van de te stellen daden. Onvergetelijke oogenblik- ken! Spontaan kwam op het plan, Zondag morgen eerst een gezamenlijke H. Communie te houden. Zondagavond was de Boschjeskerk tjokvol, toen een 200 jonge mannen, vlaggen voorop, onder dreunende orgelklanken in marschtempo de kerk binnentrokken om zich als een wacht in de volmaaktste orde te scharen rondom het altaar op het hooge priesterkoor. Toespraak van pater Borromaeus. Pater Borromaeus de Greeve sprak Berich ten uit de krant wekken niet alleen deernis met het arme Spaansche volk, maar maken ook duidelijk, dat niet alleen beestmenschen, maar ook Satanskerels aan den gang zijn. Dat gevoel van medelijden wordt overstemd door heilige verontwaardiging, al op vele plaatsen geuit, maar hier op eigen en juiste wijze. Wij willen laten hooren eerstens een luid gespro ken woord van protest en waarschuwing, tweedens 'n biddend gesproken woord van eer herstel. Het eerste is noodzakelijk, omdat de liberale pers zwijgt en de Marxistische liegt en bedriegt. Spreker protesteerde niet alleen te gen de onteering van menschen, maar vooral ook tegen de onteering van Christus. Tegelijk met dit protest klinke een woord van waar schuwing, omdat zoovele groepen in ons va derland sympathiseeren met den Godshaat in Spanje, zooals een soc.-dem. in het boekje „Spanje" schreef: „Hun strijd is onze strijd", groepen, die met groote sommen gelds steu nen, plunderaars, moordenaars en beeldstor- mers. Ook hier in Nederland vormen soc.-de mocraten en communisten een eenheidsfront met het Spanje van kameraad Largo Cabal- leros. Spreker spoorde aan een eenheidsfront te vormen van al wat Christen is in Neder land, prees B. V. L. en Burgerwachten, maar vond dit niet voldoende, daar deze groepen al leen in de-uren des gevaars zullen optreden. Reeds te voren is een eenheidsfront noodig in den geestelijken strijd tegen volksvergiftiging, leugen en cellenbouw. De Nederlandsche Leeuw is slapende niets meer waard dan een slapende keeshond. We moeten hem wekken anders komt hij achter de tralies van den die rentuin. Spreker gaf toe, dat als horden van Hunnen en Barbaren van buiten af over onze grenzen komen, wij machteloos staan en hebben te berusten in het wereldgericht van den Almachtigen God, en de beproeving heb ben te doorstaan, alleen bedacht op eigen ziele- heil. Maar hier in ons Vaderland staan wij sterk, als wij een krachtig eenheidsfront vormen. De akte van eerherstel leidde 'spreker in, door er op te wijzen, dat onteering Gods erger is dan onteering der menschen. Die nog een sprankel geloof heeft, voelt zich gedrongen, bij zooveel ontkenning erkenning, bij zooveel ontrouw trouw, bij zooveel haat liefde te be tuigen. Ditmaal zal eerherstel gebracht wor den bij monde van de jonge mannen van de parochie. In ademlooze stilte luisterde de menigte naar die eene stém uit de jongemannengroep die verklaarde, waarom jonge mannen hui verend stonden op de plaats, die anders slechts door de priesters bestreden wordt; waarom de priester nu terugtrad en de leek in dit uur naar voren kwam. Wjj jongemannen moeten anderen door onze levenshouding aantrekken, niet afstooten. Alle aktie, die we voeren moet staan onder de leiding van het kerkelijk gezag Wat zijn wij, katholieke jonge mannen, dikwijls slap, vergeleken met anderen. De stem deed een beroep op allen, opdat liefde en recht zou den zegevieren, nu het uur der leeken is ge slagen. Hierna hieven allen het Credo aan, daar zat pit in. Et in unam sanctam catholicam apostolicam Ecclesiam, ja wij gelooven in de Kerk, vervolgd en verraden lijkt gij ons nog grooter! Kerk, onze Moeder, op welk tijdstip der geschiedenis toonde U duidelijker uw een heid, uw heiligheid, uw katholiciteit? Et vi tam venturi saeculiEn als wij moeten bedolven worden onder de puinen van de kerk in Europa, geen nood, de beproeving is kort, het stralende leven wacht ons van de over zijde van ons martelgraf. Na de Benedictie wendde Pastoor Hase zich tot de jonge mannen rondom hem een pa rochiale stoottroep moet gevormd worden in blijvend verband zonder de starheid van een stugge organisatie onder twee voorwaarden discipline onder het kerkelijk gezag en paraat heid voor elke aan te wijzen actie. Met een daverend: „Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat, Christu3 wint, Christus re geert, Christus heerscht" werd de indrukwek kende plechtigheid besloten. R. K. VOLKSBOND. De afd. Bleiswijk heeft voor het a.s. seizoen haar eerste vergadering gehouden, ter op stelling van het winterprogram. Behandeld werden ingekomen stukken, waaronder een rekest i.z. nieuwe steunregeling waarvan een afschrift verzonden is aan B. en W. Na een toelichting van den heer F. Keesen, districtsbestuurder te Rotterdam, werd beslo ten te beginnen in October en elke maand tot Februari 1937 een les te geven over het communisme. Voorts zal de geestelijke advi seur geestelijke problemen behandelen. De lessen zullen gegeven worden op 21 October, 18 Nov., 16 Dec. en 20 Januari a.s. en nog andere data, welke nader bekend gemaakt zullen worden. De lessen zijn toegankelijk voor alle Katho lieken der parochie. Tevens werd medege deeld, dat a.s. winter een film vertoond zal worden over Herwonnen Levenskracht. Hierna volgde rondvraag en sluiting. ook met dergelijke middelen moeten worden i Brink Sr. De afdeeling Rotterdam van den R. K. Vrouwenbond opent haar gevarieerd program ma op de gebruikelijke wijze met een plech tig Lof met predikatie door den weleerw. heer J. Karskens in de kapel van de Eeuwigdurende Aanbidding in de Eendrachtsstraat op Don derdag 1 October, 's avonds half 9. We verzoeken alle leden zooveel mogelijk hierbij tegenwoordig te willen zijn, teneinde Gods zegen over ons werk en onze gezinnen af te smeeken.. Voor den kleutercursus van Zuster Peters- Kalf, kunnen zich nog cursisten opgeven aan het secretariaat Beukelsdflk 152. VOOR DE WERKLOOZEN Op Woensdag 7 October zal het R'damsch gezelschap The Haioah Brothers in de groote zaal van het Nutsgebouw een revue opvoeren genaamd „Allemaal Malligheid". Alle werk- loozen met hun huisgenooten hebben vrije toe gang, doch plaatsbespreking is verplichtend gesteld ad 5 cent per plaats. Voor zoover er nog plaats is, kunnen niet-werkloozen toe gang krijgen. De opbrengst is ten bate van een te houden bootreis in 1937 voor alle ge zinnen van werkloozen. Het genoemd gezel schap zal, gezien het mooie doel dat er mede wordt beoogd, deze opvoering gratis geven. Een Schnh. Band zal deze uitvoering met po pulaire muziek opluisteren. De werkloozen kunnen hun toegangsbewijzen afhalen op den dag der uitvoering van 12—1 uur aan de zaal en niet later. MELK EN SCHOEISEL De afd. Schoonhoven van de Vereeniging voor Volksonderwijs heeft aan den gemeente raad het verzoek gericht om aan school gaande kinderen melk en schoeisel te ver strekken. Het betreft hier om een beginsel besluit uit te lokken. ZWEMBAD GESLOTEN Gezien het gure weer van de laatste dagen heeft het bestuur van de zwem- en badinrich ting doen besluiten, deze instelling vanaf heden te sluiten. ROODE KRUIS-COLLECTE Deze week zal alhier een collecte worden gehouden ten bate van het Roode Kruis. HET „HANZE"-JUBILEUM. De afd. Schoonhoven van de R. K. Midden standsbond „De Hanze" heeft haar 20-jarig bestaan op plechtige wijze herdacht. Nadat Zondagmorgen een H. Mis was opgedragen, waaronder de leden ter H. Tafel naderden, is Maandagavond, In een gezellige bijeenkomst dit jubileum herdacht in de zaal van het R. K, Vereenigingsgebouw „St. Jozef". De zaal was aardig versierd met vlaggen en bloemen en het was er aangenaam te zijn wanb...... de kachel brandde. Aanwezig waren o.a. de Pastoor W. C. C Albers, de oud-geestelijk-adviseur kapelaan L, v. Teijlingen en de geestelijk adviseur kape laan P. Y. M. Mathijsen. Nadat de bijeenkomst door Pastoor Albers met gebed was geopend heeft de voorzitter der afdeeling, de heer A. v. Baaren een kort resumé gegeven van hetgeen voor belangrijks in deze 20 jaren was gebeurd, waarbij hij op merkte, dat op 27 September 1916 de afdee ling met aanvankelijk 16 leden was opgericht. De le voorzitter was wijlen de heer C. J. M. v. d. Braak; de heeren A. v. Baaren secretaris (thans voorz.) en wijlen de heer J. M. Moes, penningmeester. Nadien werd nog een corres pondentschap der Hanzebank en Afd. Hanze- Spaarbank opgericht, waaraan echter niet zulke aangename herinneringen zijn verbon den. In deze 20 jaren heeft de vereeniging vee verlies geleden door overlijden en vertrek van leden enz. en was min of meer kwijnende, tot dat de oud-adviseur Kap. v. Teijlingen, deze bijna slapende organisatie, door een bazuin- stoot heeft wakker gemaakt en nieuw leven heeft ingeblazen. Sedertdien kwam er meer en mëer leven in en spreker hoopte, dat in de toekomst elke R- H. Middenstander de plaats zou innemen waar hij thuis hport, n.l. in zijn eigen Hanze-organisatie (applaus). Nadien kreeg de oud-geestelijk-adviseur Kap. v. TeyUngen het woord, die meedeelde, dat hjj per telefoon was uitgenoodigd om op dezen feestavond aanwezig te zijn, waaruit bleek, dat ze hem in Schoonhoven nog niet geheel waren vergeten. Hij had dit verzoek gaarne aanvaard en het deed hem goed de oude, bekende gezichten weer eens te zien. Hij wenschte het bestuur en de leden van harte geluk met dit jubileum en het deed hem ge noegen den bazuinstoot te hebben gegeven voor grooteren bloei van de afdeeling. Met dankbaarheid dacht hij terug aan vroegere jaren, hoewel het pad niet altijd over rozen ging en het niet altijd rozengeur en mane schijn was. Nu de afdeeling wederom haar plaats heeft ingenomen die deze in de Maatschappij moet hebben, hoopt hij van harte, dat trots de be roerde tijden het gegeven moge zijn, dat de afd. Schoonhoven van „De Hanze" moge groei en en bloeien. En dit is mogelijk, wanneer men eikaars werk weet te waardeeren. Eendrachtig samenwerken met andere ter plaatse staande Middenstandsvereenigingen moet voorstaan en men moet respect hebben voor elkaais principes, maar wij eischen een Katholle principe. Daarom leden, schaart u om he e stuur en helpt mede de Hanze te steunen (hartelijk applaus). De tegenwoordige geestelijk-adviseurheeft daarop nog eenige woorden gesproken en de afdeeling gelukgewenscht met het jubileum. Hij was blijde met zoo'n bestuur te mogen samenwerken en hij hoopte, dat zij, die nog geen lid zijn, zich binnenkort als lid zullen aanmelden. Hij verwachtte, evenals zijn voor ganger als geestelijk adviseur, aan den op bouw te kunnen medewerken (applaus). Nadat het Bondslied van den R. K. Midden stand was gezongen, heeft de heer A. C. Dee- renberg nog enkele woorden gesproken en heeft het een goede gedachte gevonden, dat ook alhier aanwezig waren de leden van de afdeeling van de jongen Middenstanders. Spre kende namens de gemeente, heeft hij de ver eeniging alle mogelijken steun toegezegd. Hierna ging men over in huishoudelijk samen zijn. De motorrijder H. uit Rotterdam reed op den Zuiddijk klem tusschen een ijzeren hek en zijn eigen wagen, zulks bij uitwijken voor een uit den van tegenover gestelden kant ko menden wagen. H. liep ernstige verwondingen op aan zijn rechter been. Hij werd door dr. Janzen voor- loopig verbonden. IN BEWARING GESTELD. De recherche heeft weder in bewaring ge steld J. H. v. E. uit deze gemeente wegens het doen van valsche opgaven en geschrif ten bij het Burgerlijk Armbestuur, waardoor hij deze gemeentelijke instelling heeft bena deeld. Dit is nu de derde keer dat v. E. een zelfde strafbaar feit pleegde. DE AMBACHTSTEEKENSCHOOL. Het gemeentebestuur vestigt de aandacht op de ambachtsteekenschool. In de eerste plaats die der ouders, maar dan ook van de patroons, De jeugdige vakarbeiders moeten worden opgewekt die school te bezoeken. Waar de vakopleiding in de werkplaats steeds minder wordt is het noodzakelijk dat zij 's avonds onderwijs genieten. In het bijzonder wordt gewezen op de vak ken der metaalbewerkers, timmerlieden, met selaars en schilders. Financieel kan het onderwijs geen bezwaar zijn, daar het schoolgeld bedraagt per cursus 10 5 naai' de draagkracht der ouders, terwijl een groot gedeelte der leerlingen den cursus zonder betaling volgt. De leermiddelen worden voor het grootste deel gratis verstrekt. De nieuwe cursus vangt aan op 1 October des avonds om 6% uur in het schoolgebouw aan de Zuiddijk. FLORALIA- EN CACTEEëNTENTOON- STELLING. Prijsuitreiking. Zaterdagmiddag half zes waren de geluk kige meisjes en jongens, die een prijs hadden gewonnen op de gehouden Flora] i aten toon stelling van den Volksbond tegen Drankmis bruik, zoomede de bekroonde inzenders van cacteeën en de heeren bloemisten in de zaal Excelsior genoodigd om hun prijzen, resp. herinneringsmedailles in ntvangst te komen nemen. De zaal was geheel gevuld met ouders en kinderen, toen de heer D. van der Ende, voor zitter van den Volksbond, deze korte samen komst opende, de vele prijswinnaars (sters) namens het Volksbondbestuur van harte geluk wenschte met de behaalde successen en voorts de ouders wees op het vele nuttige werk, dat de Volksbondafdeeling nog buiten het orga- niseeren van Floraliatentoonstelling ver richtte. Spr. wekte daarom op zich als lid op te geven. Hierna was het de beurt van den heer Adr. Smulders om de vele kinderen, elk met een toepasselijk woord, de prijzen ter hand te stellen. Naast de mooie medailles en kunst voorwerpen werden zij gelukkig gemaakt met boeken, couverts, déjeuners, bouwdoozen, pop pen, ballen, enfin te veel oim alles te noemen. De heeren cacteeëninzenders ontvingen naast een wisselbeker voor den eersten prijs, me dailles, terwijl ook de heeren bloemisten een herinneringsmedaile in ontvangst hadden te nemen. Nadat de kinderen een tractatie ontvangen hadden, was het woord aan den heer A. M. P. Maarleveld, bestuurslid van den Volksbond, die hulde bracht aan de heeren commissie leden voor het vele werk, dat door hen was verricht. Deze heeren toch hebben de afdee ling weer eenige dagen bezorgd in September, die als hoogtijdagen in de annalen van den Volksbond zullen blijven aangeteekend. Als herinnering bood spr. deze nijvere werkers een geschenk aan namens het afdelingsbe stuur. Met een opwekking om ook volgend jaar allen weer mede te werken en een driewerf hoera voor de heeren musici, die ook nu weer voor passende muziek hadden gezorgd, sloot de voorzitter deze bijeenkomst. Met glundere gezichten trokken de kinderen huiswaarts, natuurlijk met het vaste voornemen volgend jaar wederom een stekje te gaan opkweeken. KRANIGE REDDING In de Hoflaan viel een tot nog toe onbe kende jongen in de haven. De heer Jan Kraak, wonende Breede Havenstraat alhier, zag dat de jongen zinkende was, bedacht zich niet lang en sprong gekleed te water. Hij mocht het genoegen smaken den knaap te redden. WIE IS DE EIGENAAR? Op het politiebureau alhier is in bewaring een aluminium melkkoker, welke eenige we ken geleden alhier vermoedelijk met geld is ontvreemd. De eigenaresse wordt ver zocht zich op het politiebureau te melden. TEGEN DE PRIJSOPDRIJVING. In verband met van de regeering daar omtrent ontvangen instructie gelieven zij, die reden hebben zich te beklagen over een on dervonden niet gemotiveerde verhooging van de prijzen van eerste levensbehoeften W, als gevolg van de gebeurtenissen van den dag, daarvan onverwijld kennis te geven aan de Kamer van Koophandel voor de Beneden- Maas alhier, eventueel onder overlegging van bewijsstukken. BURGERLIJKE STAND Aangifte van 2327 September GEBOREN; Aartje, dochter van J. Ver heul en M. J. de witt, 2 Bierslootsteeg 10 Bastiaan Dingeman, zoon van. N. van Be- veren en K. Jordaan, Hijgensstraat 31 Hendrik, zoon van A. Eigenraam en A. Vons, Callenburgstraat 59 Hendrika C„ dochter van A. den Breems en N. van Roon, P. C. Hooftstraat 20 Jacob, zoon van M. N. van der Slikke en J- E. Don, Parkweg 16 Comelis, zoon van C. van der Burg en H. Post, Binnensingel 88 Teuntje, dochter van L. Hakker en A. Overduin, P. Heinstraat 24 Cornelia M„ dochter van F. Droppert en H. Spanjersberg, Stationstraat 75 Gerrit K., zoon van A. Brouwer en J. van der Struis, Röntgenstraat 26 Arie, zoon van A. van der Veer en G. Itelderop, K. Speelmanstraat 3 Franciscus J„ zoon van F. J. van Oos ten en M. Brand, Dijklaan 71 Dirkje, dr. van J. Schruijer en D. van Noord, Jac. van Dijkstraat 1. OVERLEDEN: Paulina Brouwer, 74 jr., echtgen. van G. den Breems, Rijkestr. 49 Maria Berkhout, 20 jaar, echtg. van I. van Keulen, Joubertstraat 17 Ary Struijs, SI jaar, wed. van M. van der Hoeven, v. Rie- beekstraat C Alida Storm, 84 jaar, Hof singel A.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1936 | | pagina 2