B. 18. DE GODLOOSHEID EN WIJ. PHILIPS' mmmm REU AAS EN SPUD. DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN. VISSER Co. SCHIEDAM NOVEMBER AANBIEDING! S Vvv' bsdWsEKSKt VANDERVEER - HOOGSTRAAT 174 - SCHIEDAM schrik van de jungle. 60ste JAARGANG No. 18024 VRIJDAG 19 NOVEMBER 1937 VIER BLADEN. Naar Daad-Katliolicisme. hAjtotauji! N.V. JANSEN WOUTERLOQD'S BUREAU: KOEMARKT 4, SCHIEDAM' TELEFOON INTERCOMM. No. 68085 SUPRA ZUIVERE JENEVER Pater Henricus voor de K.S.A. !SUW LEVEN 63 CENT WAARD? ELECTR. ACHTERLICHT DE SCHIED. BURGERWACHT. HERMES-D.V.S. NIEUWE ELECTRICITEITS- TARIEVEN. DE DIERENBESCHERMING R. K. S. V. EXCELSIOR JUBILEUM-CONCERT O. B. K. OUDERS LET OP UW KINDEREN! NATIONALE WEDSTRIJDEN S.Z.C. SCHEEPVAART OUDEGENEVER SCHIEDAM WinkelGroote Markt 35, Telef. 68128 noteering moutwijn en SPIRITUS. LOOP WEER MAKKELIJK! De ABONNEMENTSPRIJS van de NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT bedraagt franco bij vooruitbetaling: Per week 20 cent; per maand 85 cent; per drie maanden 2,55. Bij bezorging franco s^nefdrie abonnementsprijs per maand 1,10, per drie maanden 3—, bjj vooruitbetaling. Incasso kosten worden niet berekend. LOSSE EXEMPLAREN zijn steeds aan ons bureau Koemarkt 4 verkrijgbaar a 5 cent per stuk. POSTCHEQUE- en GIRODIENST No. 81440 Uitgave van de N.V. tic Courant De Maasbode te Rotterdam. NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT 3.— PER L1TERKRC1K Product van Verkrijgbaar te Schiedam: Fa. A. J. v. d. Ven, Hoogstr. 51, Tel. 68546. Slijterij 't Vinkje, Singel 103, Tel. 67641, Beyerlandschestr. 1. Mariastraat 54. Te Rotterdam: Slijterij de Arend, Noord singel 59, Tel. 43860. Voor Gouda. Dordrecht, Delft en het West- land plaatselijke agenten gevraagd. n r tis-OngevallenverzekeriaÉ bedraagt: 3.000 bij levenslange invaliditeit; 2.000 bij overlijden tengevolge van een spoorwegongeluk; 1.000 bij overlijden tengevolge van een ander ongeval; 250.- voor het verlies van een han een voe o C '*V"f !00.— voor het verlies van een duim, bij breuk van de ruggegraat of bij schedelbreuk; 75— voor bet verlies van een wijsvinger of voor het verlies van de voorste twee leden van alle vingers; 50.- voor het verlies van een vo e ig duim, of voor het verlies van twee leden van een wijsvinger! Zo.- voor het verlies van alle leden van een anderen vinger, of van een lid van een wijsvinger, bij breuk van bovenarm, of bovenbeen, onderarm of onderbeen, kmesc nj sleutelbeen of enkel; 10._ Voor één lid of twee leden van een anderen vinger. Een en ander volgens de geldende voorwaarden gelijk deze eenmaal per maand in dit blad worden afgedrukt. een oog van een Gisteravond 'heeft de Zeereerw. Pater Kern ricus uit Helmond voor de K. S. A. in den R. K. Volksbond een grootsche rede gehouden. De voorzitter van de K. S. A., de heer Th. J. M. Mouwens opende deze bijeenkomst en zeude o.m. De plaatselijke commissie van de K. S. A. heeft het seizoen geopend met Pater Hen ricus met als onderwerp „Godloos en wij". De actie, die gevoerd wordt om de Gods idee uit de harten der menschen te drijven moet op alle manieren worden tegengegaan. Spr. herinnert aan de meeting in Mei m het Volkspark, waar het woord gevoerd werd door de ZeerEerw. Heeren Profs. Haring en Cleophas. Deze avond is een vervolg. Spr zet hierna de beteekenis van de K. S. A. uiteen. Na 32 jaar weten velen nog niet, v/at de K. S. A. is eri hoe zij werkt. De K. S. A. bestaat uit de besturen van bijna alle Katholieke organisaties hier ter stede. Met kracht dringt spr. erop aan, dat de organi saties, die nog niet zijn aangesloten dit zoo spoedig mogelijk doen. Dan pas staan wij krachtig. Allen moeten zich aansluiten. Als Ziulks gebeurt zijn in twee deelen. Dan krijgt rijk werk. Spr. deelt mee, dat de rede ge splitst zal zijn in twee deelen. Dan krijigt pater Henrious het woord. Pater Henricus constateert, dat naast de godloozeenidee, die overal gepropageerd wordt, onmiddellijk dn het oog valt, dat men heimwee heeft naar God. Is er verwarring in de hoofden der menschen? Is het lafheid? Durft men de consequenties in het moderne leven niet aan, wanneer men de Godsge dachte weer aan moet nemen. Heeft men zich afgekeerd, omdat men geërgerd werd door z.g. godsdienstige menschen In Rus land heeft men maatregelen getroffen, dat oeen Priester bij een stervende, ook al vraagt deze om geestelijke bijstand, wordt toege laten. De godloozen zouden zioh eens moeten ergeren! De moeder van Stal'.n smeekte om een priester op haar sterfbed. Geen sikkel of hamerverversiierlnig op haar graf. En wat deed de dictator? Hij liet het lijk van zijn moeder verbranden! Wanneer men tegenover godsbestrijders Staat, zou men het uitgieren van pret, als de toestand zélf niet zoo dieptreurig was. Men wil God arresteeren en de Hemel barrica deeren. Dat is toch onzin. „God is als de pest" durft men laneee. ren. Er zijn menschen, die zich Deïst noe men maar verkondigen dat ze verder niets doen, daar een oneindig groote Gqa ^ich toch niet met zoo'n nietige wereld als de onze zal encanajilleeren. Er is, het pantheis- Rome m.a.w. Moskou of te wel de derde in ternationale! Hierna brengt de eerw. spreker een schat van propagandistisch verweer in een door hem gehouden veronderstelden samenspraak met een tiental godloozen. Spr. haalt aan, hoe men als hoogste ideaal hoorde prijzen; geloo- ven in ideaal zonder God; mooie liefde; saam- hoorigheid van heel de wereld. Is het dan werkelijk zoo, dat een menscn- godlooze, als zijn laatste uur daar is, gelooft, dat hij voor altijd verdwijnt? Dat er mets af te rekenen zal zijn over het leven, hier op aarde eleid Is het waar, zooals dezulken beweren, dat „Wil Nederland leven dan moet God sneven?" Zal er dan van dezulken niets meer blijven dan een totale vervluchtiging in het heelal Zal het opschudden van hun hoofd kussen en het ingeven van de laatste druppel medicijn voor hen zoo gemakkelijk gaan als ze op de grens van het leven zijn gekomen? Hebben dezulken niets te duchten? Wil men ontkennen, dat waar ter wereld men ook zoekt, vroeger, nu of in de toekomst niet altijd een geloof is gevonden, hoe dan ook? Men ziet de aanbidding van één God, meerdere goden, of godendiensten enz. enz. bij welk volk ook! Zegt dat niets? Is Frankrijk zoo vooruitgegaan nadat de Zondag er kapot geslagen is? Is Mussolini, al practiseert hij zelf niet, niet zoo voorzich tig om de geestelijken een beetje met de jeugd in te laten? Ja, in Moskoti zelf ziet men de strooming een beetje terugkeeren naar de christelijke moraal! Men kan er niet buiten. Zegt het doelmatig correcte in heel de groot- sche schepping niets? En dan het groote pro bleem, waarop de zedenwet gebaseerd zou moeten worden als er geen godsdienstige be grippen waren. Zouden de maan, de zon, de sterren zich zelf gemaakt hebben. Heel dat g-rootsche uurwerk, dat /jch zoo nauwkeurig tot in de kleinste bijzonderheden verzorgd is? Ook zijn er menschen die een schepping wensohen, waarin geen kruisen en tegenslag bestaan. Zijn deze tegenslagen echter werke lijk zoo erg. Het zijn de providentieele voor zieningen van God, die alles ten goede in het groote program toe laat. Alles, de geheele natuur herhaalt als een groot alphabet den naam van God den Schepper dagelijks. Als God ons dus die kruisen overstuurt, dienen ze te worden bezien in het licht der eeuwig heid. God is er! Later in den hemel zal Hij de nu gecompliceerde stelsels volledig open baren. Daarom moet het toch bevreemden, dat er nog menschen zijn, die liever aannemen dat ze van een aap afstammen, dan dat er een God bestaat. Zou het niet moedwil zijn, dat God werd uitgebannen? Zou de wereld eigenlijk in onze dagen niet half stikken in uitersten Gods- nood? Wil men God vinden in alle oprecht heid? Raadpleeg een bestuurdeerden leek, een priester of lectuur. De practische atheïsten doen alsof er geen God is. Zij hebben geen tijd voor God. Zij Reel 25S 20 me, dat zijn de geloovers aan een God, die de wereld buiten zioh zelf SC(hiep. Er is het monisme, die het heelalen God als eenzelfde wezen wenschen te beschouwen. Het monis me, dat de Duits che philoqofen als een ab solute oerkracht aanvaarden, die uit zich al les getooverd zoiu hebben, wat er op de we reld bestaat, terwijl de mensch uit zich zelf bewust geworden is! (Nietsche). Deze evolutie der wereldoerkracht is nog lanig niet ten einde. Zij meenen, dat wij, de tegenwoordige mensch, schakel zijn tusschen den aap en de opperm^l Volgens onze pihilosofen heeft alleen het ^fhtigste «de ze wereldevolutie bestaansrecht. tholieke Kerk zich juist altijd "V 001 1 ke heeft ingespannen, wijst hien ons g onze Katholieke Kerk aan als zijn e meest te verdoemen. Dan is verder uit e -• gedachte de beruchte rassen-theorie ontstaan. Iedere cel uit deze oer-kracht voortgekomen had o.a. ook een ras. Door toeval, aldus die dwaalleeraars, is het Duitsche ras nu het cdëlras bij uitnemendheid. Zoo zien we dan daar de ras-idee, de rasleer, rascultuur, ras- hygiëne. ras-Monisme, ras-openbaring, ja zelfs de ras-hemel! Het is een ontdekking la Copernicus. Hierna geeft spr. een korte uit eenzetting over godsdienstige vormen in de loge-wereld. Spr. meende te mogen aannemen, dat ih de lagere graden de persoonlijke God wordt aangenomen, in de hoogere regjonen treft men een mystiek pantheïsme aan, ge paard gaande met een eeredienst voor de menscbheid. Verder ziet men er vrijzinnig heid, strijdbare vrijzinnigheid, al of niet met een mystiek sausje. - Nog hooger treft men een rijk ritueel, herkennmgsspreuken en wachttermen aan. Spr. leest een parodie voor op ons „Wees Gegroet", door een vrijmetse laar gebeden, waarin vooral de aanbidding van de aarde als zoodanig bijzonder tot uiting komt. Dat de loge aan „satanisme doet, wil spreker niet vast beweren, doch zeker is het, dat in die wereld gewerkt wordt met de z.g. „witte kunst" waarbij Lucifer een r°l speelt. Bij d© Garibaldi-begrafenis werden h-v- a^" beeldingen met Satan erop meegedragen. Ook Marx vertoont in zijn werken en denken een soort messianisme. „Maakt het werkvolk vrij en dit volk zal de massa vrijmaken" heet het hij dezen lanceerder voor het socialisme (com munisme). Ook zien we naast ons Rome, een heidenseh Rome en daarnaast de stichting van een derde hebben Hem levend begraven in hun auto, hun kantoor of winkel. Practisoh niet aan God doen, is een fatale rust. Ook zijn er die goeddeels zonder God leven. Zij hebben geen lust in God. Het zijn harten, die alleen maar opengaan, als er goud in de buurt is. Dat is ook een formule van men schen, die niet aan God doen. Het lage banale peil van den gedachtensfeer valt tegenwoordig op. De heele sfeer, waarin veel menschen le ven, staat op zulk een laag peil, dat God daarin niet leven kan. Er zijn er verder, die den godsdienst wel willen beleven als een luxe zaak of een weelde artikel, door God vertroebeld. Katholiek zijn heteekent: „Ik ben niet bang van een drup pel bloed, ik ben op weg naar Golgotha". Eens sprak spreker een fatterig heertje over licfsm<Xteldimst' HiJ hi€ld wel van het Katho- vielerT'-halleen de dogma's en de moraal be- neon niet. in eenZ1v?nnafsa's katholieken, die zwemmen tholicisme't doen aan "ba&atel Ka~ heetie bidden P„ asrs een vroeg-misje, een bijzondere schoolde kinder6n °P de heeft men een „apo- kwalen wórden' verschillende ziekten 60 rnenen Hebben m°^Hjke Heiligen aangeroepen. i keeipijn, dan moet de H. BI J Pas komen; verliezen zij iets dan is de H. Antonius hun man u als katholiek heeft zich te voelen als Ja? Waarom fietst U dan zonder helder brandend achterlicht? Waarom loopt U het risico van gebroken beenen en armen, om van erger maar niet te spre ken? Koopt voor 63 cent een Philips' achterlicht. U beveiligt Uw leven. Op ieder achterlicht vindt U de RijkskeurI Een achterlicht, dat U nooit in den steek iaatl JVa 1 Januari is een electriscli rood achterlicht verplicht. Zorgt NU voor een Philips' achterlicht! Het ideale achterlicht Reel. 44264—5 57 een wereldveroveraar, wandelend in het groo te licht als een brandende vlam, die ook ande ren aansteekt. Over vele jaren zullen onze nazaten nog zingen ons lied, het „Aan U, o Koning der eeuwen". Wij zullen de fronten beknabbelen en met een slag doorbreken. Het ongeloof en de Godloosheid zien scherp toe! Het Katholicisme mag geen contrabanden verbergen. Maar er zijn ook „maskarade- katholieken". Zij zijn in een katholiek milieu. Zij willen tegen eiken prijs relaties en zetten het masker op van katholiek. Ook is er nog het ziek „supra-naturalisme". Zij leven haast in den hemel. De aarde verwaarloozen zij, maar dat is niet Katholiek. Weg met dat zieke harde supra-naturalisme. Geef den mede- mensch liefde. Heb elkander lief, help elkan der. Zelfs in Duitschland Is dit door een hei- denschen mond gezegd. Laat ir. Schiedam nie mand onschuldig koude of honger lijden. Dat is practisch Katholicisme. Willen wij werke lijk katholiek zijn, dan moeten wij niet doen aan een kreupel christendom. Godsdienst mag niet iets hebben van een Isegrim. Wij hebben een knauw gekregen van het Calvinisme en het Jansenisme. De tien geboden onderhou den beteekent: Geen crisis meer en breek de gevangenissen maar af. Het zijn signalen, waarsöhuwingsteekens. Gods wil "is een uiting van Zijn Vaderhart. Ik, aldus spreker, heb een ziel en die ver heft me 'hoog uit boven plant en dier. De kerk is mijn krachtcentrale. De torenspits mijn richtingwijzer. Zorg voor menschen met een hart als dat van Jesus en wij maken van de wereld een sprookjesland. Overal vinden wij God terug. Godloos zijn voert naar een chaos. Wij igaan naar huis met op onze lippen: „Leve God, hoog onze Godsdienst". Nadert tot U mijn God. Trek ons uit de aardsche prjn tot wij werkelijk bij U zijn. Spreker besluit met de woorden: „Ga naar huis met in uwe hersenen geprent: Trouw tot in den dood toe. En buigen? Een Katholiek buigt niet!" De Iheer Th. J. Mouwens heeft hierna na mens den geestelijk adviseur, die wegens uit- stedigheid niet aanwezig kon zijn, den eerw. spreker dank gebracht voor de les, die hij ge geven heeft, waarna de vergadering werd gesloten. i De Ned. Bond van Burgerwachten heeft aan de heeren J. Bliek en D. Krook, leden van de Schied. Burgerwacht, de medaille voor bijzondere toewijding toegekend. Deze me daille zal binnenkort officieel worden uitge reikt. Het le elftal is voor den belangrijken wed strijd tegen Het Gooi van a.s. Zondag belang rijk gewijzigd. Van links naar rechts is thans de opsteiling: Beun, doel; Lobel en J. Klein, achter; Bos, Bergkotte en Tromberg midden; Borrani, Breitner, A. v. d. Tuyn, I. v. d. Tuyn en v. Mens, voor. Gemengd abonnement nachttarief en week-end tarief. B. en W. schrijven aan den Raad: Wij hebben de eer U, overeenkomstig het advies van de Commissie voor de Technische Bedrijven voor te stellen, om, in navolging van Rotterdam, over te gaan tot invoering van een tweetal nieuwe eleetriciteitstarieven t.iw. het gemengd abonnement voor nachttarief en het gemengd abonnement voor week-end tarief. Zooals de naam reeds aangeeft zal dit ta rief gelden voor de in de nachturen resp. week-end uren verbruikte electrieiteit. Deze perioden zijn dus gedegen in den tijd van ge ringe belasting. Als nachturen zullen als regel gelden de uren gelegen tusschen 12 uur middernacht en 7 uur 's morgens; terwijl de tijden, gedurende welke het weekend tarief zal gelden, zich in het algemeen zullen bepalen: van Zaterdagavond 11 uur tot Maandag morgen 7 uur en voorts op alle dagen der week van 122 uur 's middags en van 117 uur- des nachts. Het tarief van de electrieiteit, die wordt afgenomen boven de in het abonnement op genomen hoeveelheid, wordt voorgesteld op 1% cent per kilowattuur. De plannen voor een asyl. De voorzitter van de Afdeeling Schiedam van de Nederlandsche Vereeniginig tot Be- schermng van Dieren, de heer B. H. C. J. van Oosterhout, opende gisterenavond de leden vergadering, die belegd was ter bespreking van de plannen voor het stichten van een Die rentehuis te Schiedam .Er wa? bericht van den Burgemeester, dat hij tot zijn groote spijt verhinderd was deze belangerijke verga dering bij te wonen. Er is reeds de toezeg ging van twee warme dierenvriendinnen. die eveneens verhinderd zijn de vergadering te bezoeken, dat zij bereid zijn bjj te dragen voor het dierenasyl indien besloten mocht Worden dit te stichten. De financiën van de afdeeling, die in het voorjaar in zeer droeven staat verkeerden, zijn door 2 maatregelen op beter peil ge bracht. In de eerste plaats wordt in de die renkliniek 0.25 per consult gerekend (ƒ0.10 voor werkloozen). Het bezoek aan de kli niek heeft hieronder niet geleden. Het #s aldus mogelijk geworden dit werk voort te zetten. In de tweede plaats heeft de feest- vergadermg ter gelegenheid van den 4-Octo- berdag een batig saldo opgeleverd. Gememoreerd wordt de benoeming van den heer J. Krenger, tot onbezoldigd Ge- meente-veldlwachter. De heer Krenger heeft reeds eenige malen van zijn bevoegdheden ge bruik moeten maken in het belang van het weerlooze dier. De voorzitter verzoekt den leden, nu de win. ter is ingevallen, de wintervoeding van vo gels ter hand te nemien; als het vriest is ook drinkwater noodig. Vervolgens leidt de voorzitter de plannen voor de oprichting van een behoorlijk dieren asyl in. Noodig hiervoor is 'n goede financieele basis; zonder deze mislukken de plannen en doet men meer kwaad dan goed. Het Bestuur vergezeld van den Burgemeester, heeft dieren- asyls bezocht in Leiderdorp en Delft. Leider dorp is schitterend, maar onbetaalbaar voor een afdeeling als Schiedam. Het asyl in Delft is bescheidener; nadeel is dat het in de stad ligt, buren worden soms in hun nachtrust ge stoord. Een Schiedamsch asyl zou dan ook buiten de kom van de gemeente moeten ko men. Er is reeds de toezegging, dat de Burge meester en Mevrouw van Haaren bereid zijn in een comité van aanbeveling zitting te ne men. Met algemeene stemmen wordt besloten een comité van actie te vormen, dat verdlere voor stellen zal uitwerken. Na de rondvraag sluit de voorzitter om ruim half twaalf de geanimeerde vergadering. Hockey-programma Zondag a.s. 12 uur da mes: ExcelsiorP.T.T.; 2 uur heeren: Ex celsiorASV 2. Voetbalprogramma voor a.s. Zaterdag: Leonidas B—Excelsior C 2,30 uur; Excelsior BLode wijk B, 2,30 uur; Spartaan DEx celsior D 2,30 uur. Voetbalprogramma voor a.s. Zondag: Ex celsior 3—Unio 2, 2 uur; SGV 3—Excelsior 4 12 uur; Excelsior 6VGM 2, 12 uur; Leonidas AExcelsior A, 2 uur; SGV AExcelsior B 1 2 uur. DE RADIO-CENTRALE Programma 5, Zaterdag 20 Nov. Luxemburg 8,20 concert Diversen 10.50 tot 11,20 Luxemburg 11.20 concert Keulen: orkest Diversen 2.J203.55 Luxemburg 3.55 concert Diversen 7,20 tot 7.50 Brussel (Ned.) 7.50 gesproken dag blad; 8,20 gramofoon; 8.50 dansorkest uit Antwerpen; 10,30 cabaret; 11,35 dansmuziek. Voor de programma's 14 raadplege men onze rubriek: „Uit den aether". Ter herdenking van het feit, dat J. C. M. Feltzer 12% jaar den dirigeerstok over O.B.K. voert, wat tevens samenviel met het 100ste concert onder zijn leiding, gaf O.B.K. voor een uitverkochte Passage-zaal een concert. Na een lustrum-marsch, door den dirigent ge componeerd, trad de voorzitter van het Har moniegezelschap naar voren om den jubilaris te huldigen. Toen de dirigent in 1925 aange steld werd, bevatte het repertoire van het korps slechts eenvoudige marschen en enkele algemeen bekende walsen. Ter illustratie van de technische en muzikale vooruitgang, die Feltzer het korps bijgebracht heeft, noemde spr. het behalen van een eersten prjjs met de Arlèsienne-suite op een concours in Juni en het werk van Brahms, dat dit concert op het programma prijkte. Namens de geheele vereeniging wenschte spreker den jubilaris nog veel succes toe en nog vele jaren van prettige samenwerking met het korps. Spr. deed zijn woorden verge zeld gaan van een fraaien bloemenmand, ter wijl de jubilaris als blijvend aandenken een goud horloge aangeboden kreeg. Feltzer dankte met eenige vriendelijke woorden en sprak den weiisch uit, dat 't met O.B.K. in de toekomst steeds excelsior zou gaan! Het concert werd na deze huldiging voort gezet met de Akademische Fest-ouverture van Joh. Brahms. Het werk, dat in een variatie-vorm over studentenliederen geschre ven is en eindigt in een magistrale bewer king van het „Gaudemus", werd volkomen correct van toon en opvatting ten gehoore gebracht. De uitvoering bewees, dat de voor zitter waarheid gesproken had, toen hij be weerde, dat Feltzer het prestatievermogen van het korps aanmerkelijk opgevoerd had. Het programma vermeldde verder nog o.a. Fantasieën over de operettes Das Land des Lachelns, Der Bettelstudent en Czardasfürstin Bij de laatste nummers echter ging ver moeidheid hij de uitvoerenden een woordje meespreken. In de pauze werd de jubilaris nog gecom plimenteerd door den burgemeester, mr. dr. F. L. J. van Haaren, en wethouder J. Dinke- laar, die beiden met hun echtgenooteri aan wezig waren. Tot slot draaide de film „Rose Marie" die natuurlijk de onverdeelde belangstelling ge noot van het talrijk publiek. Als aardige bijzonderheid kunnen wij nog vermelden, dat een Pastel verloot ten bate van „Zonnestraal" gewonnen werd door mevr. Feltzer. Toen de zes-jarige S., gistermorgen om kwart over 11 uit school kwam, werd hij aan gesproken door een man, die hem vroeg met hem mee te gaan. Het knaapje liep echter hard weg en waarschuwde zijn moeder, die zich naar buiten begaf en den man nog zag loopen. Zij wilde hem daarop aan een agent van politie aanwijzen, doch in tusschen bleek de man plotseling verdwenen. Pogingen om hem op te sporen bleven zonder resultaat. In dit verband dringt de Commissaris van Politie er bij de Ouders ernstig op aan, hun kinderen te waarschuwen, nimmer met on bekende personen mee te gaan. Het behoeft geen betoog, dat dit onder bepaalde omstan digheden fataal zou kunnen zijn. Het bestuur van de Schiedamsche Zwemclub organiseert Zaterdagavond, zooals gemeld, in het Sportfondsenbad te Schiedam nationale zwemwedstrijden, waaraan tevens verbonden wordt de stedenontmoeting tusschen de dames van Rotterdam en Amsterdam. Er nemen 165 zwemsters en zwemmers van 20 vereenigingen aan de wedstrijden deel en alle nummers zijn dicht bezet. De beste zwem sters en zwemmers hebben ingeschreven, als: Jopie Waalberg, Nida Senff, Stan Scheffers, C. Hoving en Smithuysen. Ben Scheffers en C. Hoving zullen voor de zooveelste maal pogen, het Ned. record 100 M. borstcrawl voor heeTen te brengen beneden de minuut. Of het op de snelle Sportfondsen- baan zal gelukken? Misschien knabbelt Smithuysen wel iets van het Nederlandsch record 200 M. schoolslag, heeren af, terwijl Jopie Waalberg in staat is om iets buitengewoon goeds te doen. SCHIEDAM, 18 Nov. Aangekomen: Ital. s.s. Olympia, ledig van Rotterdam, om te dok ken in de Wilhelminahaven. SCHIEDAM, 18 Nov. Vertrokken: Grieksch s.s. Mentor, ledig naar Rotterdam. r .MiET LASTiG 2'jn reooy je weer dat ^gezegd Heb.dat vader. CiAyw THUiS- hronT ERwij L TI'M OP BARKER. BL'jFT PASBEN, BEGEEFT SPOD -2iCH "ZOO VLUCr A LS Z'/V PAARD LOOPE.N -A3 KAN (V A A R. 'T HUIS van clavton HOORDE "J DAT MOeOER., ER ViEU i ET5 Copyright Opera Mundl Verwacht wordt: Meest matige in het Zuiden tijdelijk toe nemende Zuidelijke tot Westelijken wind, zwaar bewolkt tot betrokken, later tijdelijk opklarend, regenbuien, zachter in het Noor den, in het Zuiden weinig verandering in tem peratuur. Het is te verwachten dat de Westelijke winden met opklarend en zacht weer de over hand zullen verkrijgen in onze omgeving en geheel Centraal-Europa. Stormwaarschuwingsdienst. Geseind van De Bilt 19 November te 11.25 uur aan de posten van IJmuiden tot de Bel gische grens: „Weest op uw hoede". Zaterdag. Zon op 7,29; Zon onder 16.02 Maan op 18.15, Maan onder 9.50 Wielrijders lichten op van 16.32 tot 7 uur. 19 Nov.: Groote Schouwburg, De barbier van Sevilla (Ital. Opera), 8 uur Concert zaal, Stationsplein, Rotterd. Kath. Mannen koor, 8,30 uur. 21 Nov.: Groote Schouwburg, Job heeft ge duld. (Gez. Jan MUsch) 8.15 uur. Mara thon-dans (Charlotte Köhled), 2,15 uur (volw.) 22 Nov.: Groote Schouwburg, Le prince Igor (Eruditio Musica) 7,30 uur (boven 18 jaar). 23 Nov.: Groote Schouwburg, Wiener Sangerknaben, 8,15 uur. 24 Nov.: Groote Schouwburg, Manon Lescaut (Ital. Opera), 8 uur (boven 18 j.) D a g e 1 ij k s: Tivoli-Schouwburg, Schep vreugde in het leven (Nationale Revue), 8,15 uur (voliw.). Arena, Het vroolijke weeuw- tje 2,15 en 8.30. Zondag ook 5.15 uur (voor volw.). Bioscopen: Goedgekeurde programma's tot en met Donderdag 25 November, in: Grand: Wee Willje Winkie (boven 18 jaar); Luxor: Manage (volw.); Studio: Angel (volw.) Lumière: A sitar is bom (volw.); Thalia: Dracula's dochter en De raaf (boven 18 j.); Colosseum: De zaniger van Hare Hoogheid en Van goede getuigen voorzien (boven 18 jaar); Capitol: De goede aarde (boven 18 jaar); City: De dertiende stoel (v. volw.); Centraal: De valsche erfgenaam en De stratosfeervlie- ger (volw.); Prinses: The great Zdegfeld en De tuin van Allah (volw.); Corso: The great Ziegfeld (volw.); Harmonie: Pygmalion en Een koninkrijk voor een kus (boven 18 jaar); CineacActualiteiten. Schiedam. Passage Theater: Hoogspanning-Levens gevaarlijk en De Oesterprinses. VOOR FIJNPROEVERS TROEF DISTILLEERDERIJ EN L I K E U R ST O KE R U Reel. 998S 25 SCHIEDAM, 19 Nov. Officieele noteering van de commissie uit de Kamer van Koop. handel. Moutwijn. Moutwijn 46 pet f 16 per H.L. Spoeling. Spoeling 1,40—1,50 (niet officieel). Voor veel menschen is het loopen geen plezier, vooral dames, loopen op te kleine of klemmiende schoenen, zonder dat daar wat aan te doen was. Dat is nu echter veranderd. Door een Duitsche uitvinding, de Superlargo- inrichting, is het mogelijk geworden te kleine schoenen of schoenen, die klemmen geheel of op één plaats grooter te maken, zonder dat het bovenleer, binnenwerk of de zool hiervan eenige schade ondervinden. De eerste Super largo-inrichting in Schiedam is heden ge plaatst bij den heer J. J. G. van Noort, West- frankelandschestraat 75b. Wel is voor de be werking van de schoenen op deze machine de noodige vakkennis een vereischte, maar dat is bij den heer van Noort wel in goede handen. Bij de demonstratie, die voor ons ge houden werd, stonden wij verbaasd over de resultaten. Wij zagen de schoen werkelijk groeien. Voor menschen met likdoorns en ver dere ongemakken aan de voet is dit werkelijk een openbaring. Voor verdere bijzonderheden hieromtrent, verwijzen wij naar de advertentie elders in dit blad. (Zie vervolg Stadsnieuws op de volgende pagina,. ft

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1937 | | pagina 1