I BANKETBAKKERIJ „HET WESTËN" N.V. KERSTRINGEN van 25 voor 20 ct. DLTMPIA De Ex-Kampioen 'JS&jSi. '►ïïsg: iwJOUVET 2&&}FRAN(EH LEVE Hf AVO MD ONOPOLE I w U Jj/^G ■uononainaiini 1 'T ZIT IN DE LUCHT PASSAGE benjamino gigu KOOPT BIJ ONZE MARIONETTEN - -v Su /f^OZERfly NA A T) Tl 17, "w - DftVEBtHD DE GEHEIMZINNIGE RIUTER vanaf VRIJDAG 22 t/m DONDERDAG 28 Dec EEN KNAL KERST PROGRAMMA ADVERTEEREN IJSCOTOERISTE LACH BOM Jexxgct'- KOMT ZONNESCHIJN GEPROLONGEERD GEORGE F0RMBY KERSTPROGRAMMA JOE E. BROWN DONDERDAG 21 DEGEMRER 1939 r P 1 -m i y^r'~ :T W'- - ALBERT KUYLE ALS VERTELLER. KERSTGRATIFICATIE VOOR MIJNWERKERS. NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN PASTOOR FR. v. d. LOOVEREN. t a\s w. van NOORTwiJK, ^Léé» Aanbevelend, St. Lidumastraat 49 Telefoon 6758b ESENlÜn KtRSTPW>GR*MW* De ENGELSCHE KOMIEK ré SCHATERLACH-FILM GEWELDIG PROGRAMMA VOOR DE FEESTDAGEN VICTOR MAC LAGLEN Een ONVERGETELIJKE film, die UITBLINKT door INHOUD SPEL en REGIE SCHIEDA Bestaat deze week ÉiN JAAR En brengt naar aanleiding daarvan STAM LAUREL en Oliver HARDY nnste VOOR DE 20' WEEK De bekende Engelsche komiek I1/, UUR LACHEN DE DRIE RITZ BROTHERS in U ZUUT LACHEN. U ZULT BRULLEN. B—I IHBI SCHIEDAM - TEL. 69563 PRESENTEERT een SCHITTEREND Van VRIJDAG tot en met DONDERDAG ELKEN AVOND - ZONDAG en BEIDE KERSTDAGEN 3 uur HOU JE ROER RECHT De „t enige; eugd tt aar de En o< _ste F je met lange j bonte 1 waara het he dat me. rijk' doe een en roe: hij met gchs naai Z< dam volle sym Wan der ruis» de s M kim ber E bot de riji- is he 01 ef u ae be de m ei ir o d k b< h< P v t t s Zb ve. km nee een' vef de ane ge ne re i 1 rr i me dat laa lac he 0 t ho< op k W - S /Xt, w v V i, aA. Y KERSTMARKT TE ZONDEN. Zooals ieder jaar verdringen zich ook dit jaar weer weer honderden op de bekende markt te Petticoat lane. In tegenstelling met de eerste oorlogsweken is het opvallend te zien hoe weinigen thans nog het gasmasker bij zich dragen. Harmonika, door Albert Kuyle. Het Spectrum, Utrecht 1939. L Na voor q eerzorg Albert Kuyle weet, dat hij zijn lezers allereerst iets moet laten zienmenschen, dieren, een woud, een bergdorp, een rivier, een 'nevel, die optrekt. Hij weet, dat het "iet zijn eerste taak als kunstenaar is zijn lezers te laten denken wat hij gedacht heeft, maar te laten zien wat hij gezien heeft in de werkelijkheid, of in die veel schoonere werkelijkheid, die de verbeelding heet. Kluyle is begenadigd met een wonderbaar visueel vermogen, dat scherp en oorspronke lijk waarneemt wat zich aan hem vertoont. Hij ziet de dingen alsof hij ze voor het eerst ziethij merkt op waar anderen achteloos met het oog overheen glijden en hij kiest, met feillooze zekerheid, uit de vele objecten, die hij ziet, juist diegene, welke hij noodig heeft ter bereiking van het door hem beoogde effect. Het vroegere naturalisme, dat overigens nog geenszins een zachten dood gestorven is, meende door het opmaken van de complete inventaris van bijvoorbeeld een huiskamer den lezer een „beeld" van die huiskamer voor den geest te roepen. Het bleek een principieele misvatting, die Bommige tooneelschrijvers nog niet hebben afgezworen er zijn er nog altijd, die den regisseur een overmatige hoeveelheid aanwijzingen verstrekken, welke hij naar hun meening maar op te volgen heeft om de sfeer te scheppen, die gewenscht wordt. Kuyle weet beter hij weet, dat niet een massa aan details het beoogde effect bereikt, maar het welgekozen, typische, markante, suggestieve detail. Uit de veelheid dingen, die in een kamer aanwezig zijn, kiest hij er enkele uit, maar juist die, welke de suggestie geven van de sfeer dier kamer. Het is er mee als met de op den kop na uitmuntende omslagteekening, die Thole voor dit boek vervaardigdemet enkele uiterst simpele lijnen, met een minimum schakeering van licht en schaduw bereikt Thole de suggestie van een harmonikaspeler, de typische houding van dien vent, het brani- achtige dat op het poenige af is. Deze enkele lijnen suggereeren oneindig meer dan een „natuurgetrouwe", uitgewerkte nateekening van de werkelijkheid doen zou. Kuyle verstaat uitmuntend deze kunst van het karakteristieke, het suggestieve, van de keuze van het juiste ding uit de veelheid. Daarnaast is hij begenadigd met het vermogen met groote zekerheid het juiste woord en beeld te treffen. Kuyle's woorden roepen door hun keus, hun klank, hun rhythmische golving bij den lezer de suggestie op van een zuiver en strikt bepaalde werkelijkheid. Kuyle kent de dingen en de namen voor de dingen hij kent de eigen schappen der dingen en vindt ook yoor de niet alledaagsche eigenschappen treffende adjectieven hij voelt de sfeer van een land, van een streek zuiver aan, en weet door een paar markante woorden, door een even voorbij-flitsend beeld die sfeer te doen leven. Men kan verschillende van Kuyle's vertel lingen zonder veel bezwaar proza-gedichten noemen. Het eenige bezwaar is, dat de meeste lezers bij dit woord denken aan een aantal korte proza-schetsen uit den eersten tijd der „Nieuwe-Gidsers" van Van Deyssel, Frans Erena, Delang en dergelijke schrijvers die luitmuntten door een uiterste verzorging van taal en rhythme, maar waarvan de „inhoud" ofwel vrij onbelangrijk was, ofwel zulke subjectieve ervaringen betrof, dat zij den niet als vakman geboeiden lezer nog maar matig interesseeren. Bij Kuyle daarentegen staat de artistieke vormgeving in dienst van het geheel. Het geheel is voor hem het verhaal, al bestaat dit verhaal tot op zekere hoogte alleen dóór de volmaakte artistieke vormgeving. En doordat alles in functie staat van dit geheel, overtreft het verschillende vroegere proza gedichten, waarbij de vormgeving op en om zichzelf bestond. Deze vormgeving bereikt bij Kuyle een zoo groote zuiverheid en perfectie, dat men daarvan ook op en om zich genieten kan. Een enkele passage als voorbeeld. Een jonge Italiaan wordt ingescheept voor Afrika. „Pas op de boot kwam de bezinning. In Napels was er eigenlijk nog volop tijd geweest om na te denken, maar Caspar was nooit eerder zoo ver van Rome geweest, en alleen al in het aquarium had hij een middag zoek gebracht. Er was volop plezier en muziek, en waar hij ook met de vrienden binnen kwam, gingen de armen in de hoogte en begon de muziek te spelen en stopte men de gramofoon om de Giovmezza op te zetten. In de krant kon hij zich zelf met terug vinden, maar hij moest er toch op staan. Half achter de laadboom, maar de boerenjongens uit de Campagna hadden hem weggedrongen van zijn plaats en waren schreeuwend en wild van wijn en overmoed tot voor de reeling gedrongen. Hij had op de krant naar huis een kruisje gezet op de foto, en op de rand geschreven ik sta achter die lange vent met zijn twee armen in de lucht". gehalte, die een warm onthaal bij het Katho lieke lezerspubliek behooren te ontvangen. Men kan ze en dat is toch waarlijk geen geringe lof! naast de novellen van Couperus zetten, en er dan bovendien den lof aan toekennen de gemaniëreerdheid van diens proza te missen, al missen zij soms de gaafheid van Couperus' compositie. De (katholieke en niet-katholieke) lezer zal op den koop toe moeten nemen een paar onbeduidende parabels en ongezellige ver halen als „Werkverschaffing", „Zomeravond" en „Drie woorden". Het verhaal van Vrouw Veenendaal is gebaseerd op een sociologie van den Siberisch kouden grond. De primi tieve tegenstelling tusschen kapitaal en arbeid in den zin van den klassenstrijd speelt op den achtergrond ook een rol in het verhaal „Harmonika". Een schildersknecht valt dood, 'als hij het huis van „Mijnheer Dumeir" opschildert. Mijnheer Dumeir „geeft ook de doode stof wat de doode stof toekomthet huis wordt om de twee jaar van buiten en om de drie jaar van binnen geschilderd", maar de knecht, de levende mensch, valt er bij dood en zijn moeder wordt gek. De suggestie, die Kuyle bedoelt, is duidelijk. Maar hoe door en door valsch en scheef getrokken, hoe demagogisch is dit alles Moet mijnheer Dumier zijn huis soms niet laten opschilderen Hij bewijst daarmee het doode hout de eer, die het toekomt, maar het is dank zij deze eer, alom aan het doode hout bewezen, dat alle levende schildersknechten der wereld hun bestaan vinddh. Als mijnheer Dumeir zijn huis niet opschilderde en de gespaarde duiten in de oude kous of onder den grond stopte, zou de woede van Kuyle over zijn arme hoofd toornen als over een woekeraar, een ouden vrek, en misdadiger, die het opgepotte geld aan de circulatie onttrok, en die daardoor oorzaak werd van het ontslag van dezen braven schildersknecht. Dat de schildersknecht dood valt is een ongeluk, de risico van het vak, zooals het sneuvelen van generaal Von Fritsch voor Warschau de risico van het soldaterivak is, een mijnwerker onder vallend gesteente bedolven kan worden, en Kuyle achter zijn bureau kan sneuvelen van opwinding, met de pen in de vingers strijdend voor meer sociale gerechtigheid. Iedereen zal instemmen met elke daad, die beoogt de maatschappelijke en arbeids omstandigheden zóó te regelen, dat een menschwaardig bestaan naar staat en stand verzekerd is en geen noodelooze risico's geloopen worden, maar het ongeluk van den schildersgezel is een ongeluk, en heeft met sociale gerechtigheid niets van doen. Ik vrees, dat voor den Kuyle-van-Werkverschaffing en dergelijke verhalen een bevredigende toestand nimmer bereikt zal Zijn, omdat hij geen houdbare norm heeft, waarnaar hij de maatschappelijke samenleving wil ordenen. Een „standenlooze" maatschappij is onzin, waarmee niet is goedgepraat wat heden ten dage feitelijk bestaatzie daórover, alsook over behoorlijke ordening, Quadragesimo Anno Knap-geschreven, behooren verhalen als „Werkverschaffing" en dergelijke toch niet tot de belangrijkste van dezen bundel: het demagogisch sentiment, rauw geuit, is voor de kunst altijd waardeloos gebleken. En naast dit demogagisch sentiment stuit de lezer enkele malen op doodgewone senti mentaliteit (het slot van „Zomeravond", „Drie woorden"), die in .volkslectuur „normaal" moge zijn, maar in de letterkunde valsch effect teweeg brengt en een verhaal volmaakt den grond inboort. Aan alle mijnwerkers in Limburg zal deze week een Kerstgratificatie worden toegekend. De mijnwerkers, die voor 1939 in dienst traden bij de mijnbedrijven en op 25 Decem ber nog in dienst zijn, ontvangen, voor zoover ze 23 jaar zijn en ouder, een bedrag van 10 de arbeiders van 18 tot 23 jaar krijgen 8 en zij, die jonger zijn dan 18 jaar, 4. Bovendien ontvangen alle gehuwden voor ieder kind, waarvoor uit hoofde van de loon- overeenkomst kindertoeslag wordt berekend, een bedrag van 2.50. De ontvangsten van de Nederlandsche spoorwegen over de maand October 1939 bedroegen: reizigers en bagage 5.005.580 (v.j. 4.397.609); brief- en pakketpost 245.000 (v.j. 205.000); goederee en le vende dieren ƒ4.346.687 (v.j. 3.710.057); diversen ƒ265.225 (v.j. 312.835); totaal 9.862.492 (.v.j. 8.625.501.) Geen zorg. Mevrouw Jansen had de gewoonte haar echtgenoot er steeds aan te herinneren, dat eigenlijk alles voor haar was gekomen, het zilver, de piano, de meubels, de schilde rijen, en dat hij er zoo maar was ingetrok ken. Op een nacht werd mevrouw Jansen wak ker door verdacht leven beneden. Zij stoot te haar man aan. en fluisterde „daar zijn in brekers beneden". „Inbrekers", zei Jansen, „mij 'n zorg. Be neden is er niets, dat mij toebehoort". En nu het volgende als tegenhanger dezelfde jongeman is in Afrika en trekt mee op door Abessynië. „Daarna waren het auto's en autowegen, nachten van drie uur rust en dagen van twintig uur afwachten op het plein voor een stafgebouw. En reizen in de nacht met een zwarte wereld aan vier kanten en boven en beneden zich. De dorpen waren dan kenbaar aan het woedende blaffen van de honden en het angstig, hoef- klikkend wegrennen van een ezel, die te slapen stond langs de weg. Niemand had zijn land kaarten mogen behouden. Maar een enkel maal werd de avond mooi en groot, toen hij de naam Adoea hoorde, en terug dacht aan het boek dat in het kamp werd voorgelezen: de leeuw van Adoea. Hoe Marotti eerst met het geweer, toen met de bajonet, toen met de sabel en tenslotte met zijn zakmes gevochten had. Niemand kon hem redden, toen hij door drie man besprongen werd, maar die later getuigen konden, zij wisten hoe zijn ooren waren afgesneden en zijn neus In enkele trekken is hier de sfeer van het duistere land getroffen, zoodat deze sfeer voor den lezer onverwisselbaar is met die van bijvoorbeeld Napels met zijn aquarium en muziek, de boot met de luidruchtige boeren jongens uit de Campagna, waarvan er een die lange vent zijn twee armen in de lucht steekt, waarvan hij daarvóór vertelt. En wie de verhalen uit dezen bundel van Kuyle leest, staat erover verwonderd met welke simpele middelen hij den lezer over brengt in het fascistisch Italië, het nationaal socialistisch Duitschland, het Rome van ten keizertijd of het verrukkelijk gebied van de Riviera. En elk dier streken krijgt haar eigen gelaat, wederom onverwisselbaar, bezit haar eigen geur, heeft haar eigen kleur, ademt geheel haar eigen leven. En nog immer mag onze bewondering voor een aantal dezer verhalen stijgen, nog is de climax niet bereiktKuyle weet op het moment, dat ae inspiratie over hem vaardig is de geheel eigen sfeer van het Katho licisme te geven, de sfeer van een levend geloof hij gelooft dan met een kinderlijken eenvoud in de wezenlijkheid van het boven natuurlijke. Kuyle spreekt ergens over de wonderlijke wegen, die de aarde doorkruisen, op zoek naar een Hemel, die van geen oud of nieuw weet. Kuyle gelooft in de wegen van het wonder, en weet in een verhaal als „Dieren op de oevers" den lezer uitstekend de realiteit van het wonder te suggereeren (met de technische zuiverheid, waarover hiervoor gesproken werd). De sfeer van het Katho licisme met zijn geloof in de realiteit van God en het bovennatuurlijke, een realiteit, die het natuurlijke kruist, soms beheerscht, soms volstrekt overwint, heeft Kuyle in „Zwarte Kerstmis", „Madonna di Roccino en „Dieren op de oevers" om enkele zeer goede vertellingen te noemen op zichtbare en voelbare wijze gerealiseerd. Het zijn vooral de vertellingien, die spelen in Zuidelijke landen, welke onze bewondering gaande maken om hun warmte en levenssfeer. Het zijn geen geniale kunstwerken als de Divina Commedia, die den allesverslindenden tand des tijds dreigen te gaan tartenhet zijn j zuivere vertellingen van een hoog artistiek J Het is misschien goed als ik zeg, dat ik met weinig animo de lezing van „Harmonika" ben begonnen. Wie in „Rond een blauw meer" van 1936 een paar prachtige bladzijden ik bedoel die over den tuin der liefde over woekerd vond door tallooze pagina s „copie en daarna op enkele korte heiligenverhalen na weinig substantieels van Kuyle meer te lezen kreeg, mocht met eenige gereser veerdheid deze nieuwe publicatie ter hand nemen. Ik moet bekennen, dadelijk weer geboeid te zijn door den knappen verteller Kuyle in „Werkverschaffing" van 1931, maar de „katholieke" vertellingen ronduit bewonderd te hebben. Mag men verwachten, dat deze bundel met twaalf verhalen, waaraan van 1931 tot 1938 gewerkt is, nog niet het hoogte punt van Kuyle's kunnen beteekent? Er liggen zuivere mogelijkheden in dit talent het is te hopen, dat zij niet in demagogische opwinding verloren gaan, maar zich verwer kelijken in de eerlijke, door liefde geïnspi reerde scheppingsdaad. GERARD KNUVELDER. In het ziekenhuis te Venlo, waar hij voor eenige dagen was voorzien van de H. H. Sacramenten der Stervenden, is overleden de Zeereerw. heer Fr. v. d. Looveren, pas toor van de parochie van den H. Cornelius te Vortum en Mullem (N.B.). De overledene werd geboren te Helmond 3 December 1855. Na enkele jaren gestu deerd te hebben aan de Latijnsche School in zijn geboorteplaats, ging hij naar het klein Seminarie van het bisdom 's Bosch te St. Michiels-Gestel, trad daarna in het noviciaat der paters Jesuïeten (Mariendael), volgde de studie der philosophic in het klooster der Orde te Oudenbosch, de theo logie te Maastricht en werd in laatstgenoem de plaats priester gewijd 6 Sept. 1885. Ge durende vier jaren van 1886 tot 1890 was hij werkzaam als professor der mathesis en operarius aan het college der paters Jesuïe ten te Sittard, terwijl hij in die plaats mo derator was van een tweetal congregaties. Gedurende een jaar stond hij daarna nog als professor te Maastricht, bestuurde er ver scheidene congregaties en trad in het land als spreker op. Om gezondheidsredenen vroeg hij ont slag uit de orde der paters Jesuïeten en werd den 16en October 1891 als seculier priester overgeplaatst in het bisdom 's Bosch en benoemd tot kapelaan te Megen. Dertien jaar lang oefende hij daar de geestelijke be diening uit, bestuurde de kapelanie en gaf inmiddels tal van privaatlessen. Bij den dood van pastoor F. J. Sweers werd hij den 12en Augustus 1904 benoemd als diens opvolger te Vortum-Mullem. Pastoor van de Looveren was lange jaren medewerker van het Maandschrift van O. L. Vr. van het H. Hart te Sittard en het Zon dagsblad voor Vrouwen, dat later werd om gezet in het Zondagsblad voor het Kath. Huisgezin van de paters Capucijnen te Hel mond, terwijl hij voorts een vertaling uitgaf der Apocaiiptische brieven en een werkje over de Zevenjarige Heiligdomsvaart. Voor de a.s. Kerstdagen bakken wij Opgem. Kerstkransen 1.10 p. P- Kerststaven 18 ct. p. ons. Kerstklokken en Fantasiegebak v.a. 40 ct. per stuk, Tulbanden, enz., enz. A.S. VRIJDAG EN ZATERDAG GEVEN WIJ VOOR RECLAME een half pond Nogmaals 5 CHOCOLADE BAKJES met slagroom voor 25 ct. Nougatblaadjes 2 ons v. 25 ct. Chocolade Kransjes 2 ons v. 25 ct.WeihnachtsstolIen en Kersttimpen (z. voord.) Zoute Krakelingen m. roomb. 2 ons v. 25 ct. Hoefjes en Wellingtons 2 ons v. 25 ct. Am. Kransjes 25 ct. p. l/j p. Wij zijn ruim gesorteerd in koekjes van 18-20 en 25 ct. p. h. p. 6 GROOTE TOMPOUCEN voor 25 ct. Onze opgemaakte koekjes zijn zeer fijn en kosten slechts 2 ons voor 25 ct. p s Beste| vroegtijdig Tulband en Kerstgebak. 911S 81 ZIET ONZE ETALAGES. QfIA Bekend uit 'T ZIT IN DE LUCHT IN ZON NIEUWSTE VOORZIET U VOORAL TIJDIG VAN PLAATSEN 8y3ülMVS 94 vertoont een in Een kerel met stalen knuisten Als 2e attractie naar hetboek van ZAN E GR EY met DOUGLASS DUMBRILLE MONTE BLUE en SIDNEY TOLER Zondag en Beide Kerstdagen doorloopend van 12 uur af. 8.298MVÖ <iü FIN t)i/J0VR> lh - ALS Als 2de HoofdCilm na De Bravourklucht met 1000 vondsten (Babê-film) DRIE MALLE INVALLERS Vergeet alle narigheden en bezoek met uwe familie MONOPOLE. OP HET TOONEEL: als Variété-attractie THE RHYTHM SERENADERS en een KERSTBOOM- Zondag, Maandag le Kerstdag, Dinsdag 2e Kerstdag vanaf 1 uur DOORI.OOPENDE VOORSTELLING met het geheele programma. Woensdag- en Donderdagmiddag 2 uur FEEST-MATINéE met H Ihet geheele a vond programma. Prijzen vanaf 15 cent. In de GROOTE AMUSEMENTSFILM (Nova-film) met THEO LINGEN en PAUL KEMP In het voorprogramma: de bekende komiek in de SCHATERLACHFILM Op het toonerl: „TIIE KEA MAUNA's HAWAIIAN SERENADERS". <2. ",'i ,'J; I *UWM a WOENSDAGMIDDAG 2 UUR MATINEE met de film „MARIONETTEN"

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1939 | | pagina 4