jboe gewoon, Dioop gewoon, 3Koop gewoon in.... MIDZA-ZAKEN M0IH1 ,opv0cN Een feest in huis sm/fti TRADER HORN DLYMPIA THALIA BROWN V. maar. 3 MAN IN DE SNEEUW. m Geheime Politie De Robin-Hoods van het Westen THEATER (SnvMgeUli\k gebleven DE 3 MUSKETIERS fs KOOPT IN MIDZA ZAKEN SPAART DE MIDZA BONNEN G**4? JOE E. DüiSbEKDAG 21 MAART 1940 DE DANS BIJ DE JAVANEN. Pater M Winga Soehardja voor „Geloof en Wetenschap". Tegen 125 Midza gulden-bons kunt U nog in het bezit komen van een doorloopend «Polyantha» toegangsbewijs Deze week wederom 44 gelukkigen f 25.— f 15.— f 10.— 6.- f 5.- 4.— f 3.50 f 3.— f 2.50 f 2.— f 1.— TOT EN MET WOENSDAG dus SLECHTS 6 DAGEN een SCHITTEREND PAASCHPROGRAMMA EEN AMUSEMENTI ZONDER WEERGA IEDEREEN HEEFT BEHOEFTE OM TE LACHEN. <!4 BEZOEKT DUSmeT dc FEESTDAGEN j 5 PASSAGE £6lGE> In het voorprogramma LUPINO LANE in „THE LAMBETH WALK" Een vroolijke Nova-film. Gedurende de Paaschweek iederen dag matinée met volledig avondprogramma. Aanvang: beide Paaschdagen 3 uur. Overige dagen 2 uur. pre5EuTrrassikg OVERTREFT AL HAAR VORIGE FILMS DEZE WEEK EEN BUITENGEWOON PAASCHPROGRAMMA In de hoofdrollen Harey Carry en Edwina Booth ROBERT YOUNG en vele anderen OER* GEESTIGE FILM BRUISENDEN INHOUD dick POWELL SHERIDAN PAGE «SOL tote*'" ,-chG^oon IpAASttfP*0 J I Bulldog Drummond Verwacht het I GROOTSTE g AMUSEMENT Sensationeele Avonturen Daverende Lach-scènes BEIDE PAASCHDAGEN DOORLOOPEND van 12 uur af. Overwint moeilijkheden Men meldt ons uit Den Haag: Voor de vereeniging „Geloof en Weten schap" heeft pater M. Winga Soehardja, in het gebouw van de Katholieke Leeszaal, aan de Sophialaan, gesproken over den dans bij de Javanen. In het eerste gedeelte van zijn lezing be handelde spr. eenige der meest bekende dansen bij de Javanen. De dans in de dessa wordt uitgevoerd door de Telèdèh, de beroepsdanseres, die met een groep muzikanten van het eene dorp naar het andere trekt en door middel van den dans in het bestaan van zich zelf en haar gezelschap voorziet. Door haar rhyth- misch bewegen van de armen vanaf de schouders tot de toppen van de vingers, door het geruischloos bewegen der voeten, door haar elegante hoofdbewegingen, door haar mooie stem, wanneer zij bij haar dansen zingt, brengt zij de toeschouwers in ver rukking. Aan het slot begint de gamelan vlugger te spelen en na een snellen ronde dans hurkt zij neer. De dans is dan ten einde. In deze dansen zelf schuilt over het alge meen geen zedelijk gevaar, maar wel in de vrouw, die ze vertolkt en wier naam eigen lijk „bekoorster" beteekent. De Tajoeb is een dans, die bij huwelijks plechtigheden wordt gedanst, gewoonlijk sok door een beroepsdanseres. Alle gasten dansen tenslotte op het voorbeeld van den bruidegom mede, alleen de vrouwen niet. Ook deze dans is op zichzelf niet kwaad, maar er wordt vaak veel bij gedronken en dat brengt zedelijke gevaren met zich. Er zijn ook slechte dansen, zooals de Ketopra, die door jongelingen wordt uitge voerd en waarin ook Europeesche straat moppen zijn verwerkt. De Javanen houden er over het algemeen niet van. De Javaansche dansen zijn uitdrukkingen van gedachten. De eenvoudigste handelingen worden er soms in uitgebeeld, maar op zoo danige wijze, dat het alledaagsche er van afgaat en ze tot schoonheid verheven wor den. Ook karaktereigenschappen en psychi sche toestanden worden in den dans ver tolkt. De Bedaja- en Serimpi-dansen worden ook door vrouwen gedanst. De Scrimpi's zijn van adellijken bloede; de Bedaja's zijn de schoonste meisjes uit het land, die tot hofdanseressen worden opgeleid. Op hooge feestdagen mogen zij haar dan sen uitvoeren voor den vorst. Dit is dan het hoogste ceremonieel, voor sommigen zelfs het heiligste oogenblik van den feest dag. De kleeding van deze danseressen is rijk en voor-naam. Haar dansen zijn een opeenvolging van schoone bewegingen en houdingen. Alles groeit tezamen tot een eenheid. In oorsprong was deze dans een tempeldans ter eere van de godin van de Zuidzee. Naast de vrouwendansen kent de Javaan ook de mannendansen welke in krachtige en meer verfijnde dansen kunnen worden onderscheiden. Tot de eerste groep behoo- ren de strijd- en heldendansen; de tweede groep drukken karaktereigenschappen uit, zooals voornaamheid, zelfbeheersching enz. In de meeste gevallen worden ze tezamen vertoond als onderdeel van het Javaansch tooneel, de Wajang-wong. In dat tooneel- spel beeldt iedere speler een eigen karakter uit en danst hij den daarbij geëigenden dans. De vrouwelijke personen worden uit gebeeld door danseressen. Zoo wordt een dramatisch gegeven rhythmisch vertolkt. De Javaansche literatuur levert de stof voor deze Wajang-wongs. Een van de dansen, die ook in de Wajang- wong voorkomt, is de apendans, een van de mooiste Javaansche dansen. In het tweede gedeelte van zijn lezing behandelde spr. de beoordeeling van de Europeanen en de Javanen, zooveel katho lieke als niet-katholieke, van den Javaan- schcn dans. Er zijn Europeanen geweest, die er weinig schoons in zagen en een dan ser voorstelden als iemand, die nog strij dend met den slaap moet opstaan. Andere Europeanen echter zijn er vol lof en be wondering voor, zooals spr. met verschillende citaten aantoonde. De Javanen zelf houden van hun dans, ofschoon lang niet alle Javanen kunnen dansen. Toch wordt iedere Javaan er van zijn geboorte af op voorbereid om een goed danser te worden. Om de ledematen van het kind lenig te maken worden ze dooi de vroedvrouw reeds tweemaal per dag ge masseerd. En als het kind wat ouder wordt, leert een grooter zusje het op de muziek van haar fluit op bevallige wijze hoofd en armen bewegen. Voor het Wajang-wongspel is naast aan leg ook vaardige oefening noodig. Op de muziek van den gamelan scheppen de Javanen in hun geest reeds de schoonste dansfiguren. Het schoonste geschenk, dat een Javaan sche vorst het prinselijk achtpaar bij zijn huwelijk kon aanbieden was, dat hij zijn dochter voor hen liet dansen. Ook de katholieke Javanen houden den dans hoog om hun feesten op te luisteren. Zij doen dit met toestemming en onder aan moediging van de missionarissen. Op ver schillende missie-scholen wordt dan ook de dans beoefend. De katholieke kerk laat het volk het goede, dat het bezit, behouden vooral wat hun eigen cultuur betreft. De dans is een stuk van de eigen cultuur van den Javaan. In Moentilan hebben kweeke- lingen de „Lucifer" van Vondel in het Ja vaansch overgezet en met dansen op het tooneel gespeeld, aangepast aan de Ja vaansche mentaliteit. Zoo ook „David en Saul", pater Ten Berge was over deze uit voering vol lof. Een stille wensch leeft onder de katholieke Javanen, nl. dat nog een laatste stap zal worden gezet in de richting van verchriste- lijking van den dans, zoodat deze kan opge nomen worden in den eeredienst, om God daardoor nog meer te vereeren. De Javaan sche zang en muziek hebben reeds hun in trede in de kerk gedaan. David danste voor den Ark en de Serim- pi's en Bedaja's dansen hun tempeldans. Er kan dus een godsdienstig element in den dans worden gelegd. En zegt de Psalmist niet: „Sions zonen moeten jubelen voor den Koning: Zijn naam moeten zij prijzen in den reidans"? Een dankbaar applaus volgde op deze lezing. Hierna ontwikkelde zich een gedachten- wisseling tusschen pater van Rijckevorsel S.J. een anderen missionaris en den spreker over de vraag, of en in hoeverre de dans in het godsdienstig leven der katholieke Ja vanen kan worden ingelascht. De inleider gaf toe dat er profane elementen aan den dans, zooals men die thans kent, ten grond slag liggen, maar het leek hem zeer goed mogelijk, dat er godsdienstige composities gemaakt worden, waarvan melodie en bui ging het Javaansche gevoel treffen. De waarnemend voorzitter van „Geloof en Wetenschap", de luitenant-kolonel ir. Duyzings, sprak ten slotte een hartelijk dankwoord tot pater Winga Soehardja, dien hij tevens een goede reis en een gezegend verblijf in Indië toewenschte. KLEIMINERALEN. Op het zesde congres van de „Organisatie van naiuurphilosophische en technologische faculteiten in Nederland te Wageningen gehouden werd door prof. dr. ir. C. H. Edel man een voordracht gehouden over „Klei- mineralen". Klei is een natuurproduct, dat op vele wijzen door het menschdom wordt gebruikt. De landbouwer teelt er zijn gewassen op en in West-Europa gaan de begrippen klei en vruchtbaarheid samen. De keramische indus trie in al haar schakeeringen gebruikt klei als voornaamste grondstof. De ingenieurs hebben belang bij klei voor den aanleg van allerlei waterbouwkundige werken en moe ten daarnaast de eigenschappen van klei kennen, teneinde de geschiktheid van be paalde terreinen als ondergrond van groote bouwwerken te kunnen beoordeelen. In de chemische industrie wordt veel klei gebruikt als bleekaarde. Voorts wordt door allerlei, gewoonlijk minder beschaafde volkeren, klei gegeten. Al deze toepassingen berusten op de bij zondere eigenschappen van het materiaal, de samenstelling, het gedrag ten opzichte van water en de adsorptie van allerlei chemische stoffen. Hoewel ook vroeger vele uitgebreide on derzoekingen zijn verricht met het doel, klaarheid te verkrijgen betreffende samen stelling en eigenschappen van verschillend» kleisoorten, is het eerst in de laatste 10 jaar gelukt op dit punt werkelijke vorderingen te verkrijgen. Dit resultaat moet voornamelijk op reke ning worden gesteld van de verfijnde rönt- genographische analyse, die het mogelijk heeft gemaakt zekerheid omtrent de samen stelling van de kleiën te verkrijgen. In het algemeen kan men zeggen, dat de fijnste kor relfracties van kleiën (deeltjes kleiner dan 2 micron) ten deele bestaan uit goed bekende mineralen, zooals kwarts, glimmer, en an dere, ten deele echter uit mineralen, die vrijwel uitsluitend in kleiën optreden ep dus vroeger zeer onvoldoende bekend waren. De voornaamste van deze mineralen heeten montmorilloniet en halloysiet. In het laboratorium van spr. heeft dr. J, Ch. L. Favejéé een zeer verfijnde techniek uitgewerkt, welke het mogelijk maakt, de aanwezigheid van bedoelde mineralen ook in zeer kleine percentages aan te toonen, ten gevolge waarvan het mogelijk is gebleken, de samenstelling van de voornaamste Neder- landsche en Indische kleiën vast te stellen. Een der doelstellingen ,die bij dit werk wordt nagestreefd, is de verklaring van de eigenschappen van de klei uit die van de samenstellende mineralen. Spr. zette uiteen, hoe hij in samenwerking met dr. Favejéé de kristalstructuur van montmorilloniet en halloysiet heeft trachten af te leiden uit de zeer markante chemische en physische eigenschapen van deze mine ralen. De op deze wijze verkregen structuur schema's beantwoorden aan het gestelde doel in zooverre, dat ze kristalchemisch gesproken kunnen bevredigen, terwijl hun samenstel ling, hun ontstaan en voorkomen en hun colloïd-chemische eigenschappen als het ware uit de modellen kunnen worden afgelezen. /t i MlDZft a Mevr. v. B„ L. Nieuwstr. 19b Mevr. K., K. O. laan 154b Mevr. v. K„ Villastraat 114b Mevr. v. Z., Damlaan 35 Mevr. K„ Pascalstraat 13 Mevr. J., Schoolstraat 5 Mevr. v. L„ Houtstraat 28a Mevr. W„ Fabristraat 37 Mevr. H„' Parkweg 168, Vlaardingen Mevr. de B„ Gr. Florisstr. 69 Mevr. N„ J. Israëlstraat 16 Mevr. de B., Hoofdstraat 67 Mevr. de G„ Fr. Halsplein 31 Mevr. B., Overschieschestr. 78 Mevr. R., Oostsingel 39 Mevr. P., Pr. Mauritsstraat 2 Mevr. S., Mevr. R„ Mevr. L„ Mevr. V., Mevr. v. Mevr. T., Mevr. v, Mevr. v. Zalmstraat 25 Gr. Florisstraat 33 Nwe Maasstraat 118 Gustostraat 8b K„ Korte Haven 4 Havendijk 154 d. B., Havendijk 206 K., Korte Haven 4 Mevr. v. K„ Havendijk 214 Mevr. de J„ Rembrandtlaan 6b Mevr. v. D., P. de Hooghstr. 25 Mevr. W., Nwe Maasstraat 11 Mevr. M„ Zalmstraat Mevr. V., Halleystraat 5 Mevr. v. K„ Korte Haven 4 Mevr. W„ Nwe Maasstraat 11 Mevr. D„ Brugmanstraat 6 Mevr! H„ P. de Hooghstraat 14 Mevr. S„ Zalmstraat 25 Mevr. J., Schoolstraat 5 Mevr. M., Fabriplein 26b Mevr. B., Julianalaan 94 Mevr. W„ Nwe Maasstraat 11 Mevr. P„ Tollensstraat 27 Mevr. K., Warande 204 Mevr. v.d. S., Strijenschestr. 62 Mevr. R„ Oostsingel 39 Mevr. D., Brugmanstraat 6 MlDZft PA5SAGE SCHIEDAM 8etend «ft „1 ZII IN DE IUCHT" TEL. 69563 G>°' HA&f fllM Dat ls wat, een feest ln huls. Maar ook uwe vrienden en kennissen willen het mee vieren. Maakt het hen gemakkelijk. Plaatst een goedkoope, geriefelijke familie-adverten tie. Wij berekenen haar voor onze lezers ad f 0.10 per regel, zoodat men meestal met één gulden (of nog minder) klaar is. De FAMILIE-ANNONCES worden in vier dag bladen geplaatst, n.l. in: Het Nieuwe Dag blad, Nieuwe Schiedamsche Courant, Nieuwe Dordtsche Courant, Nieuwe Zuid-Hollander. Dat is nog eens eene doelmatige, royale publiciteit! UITSLUITEND en alleen voor ONZE LEZERS, dus voor D weggelegd I TELEFOON 68808 HOOGSTRAAT SCHIEDAM Regie: HENRY KOSTER ProductieleidingJOE PASTERNAK DEANNA IS VERLIEFD! DE OPWINDENDSTE GEBEURTENIS IN HAAR LEVEN voor de m 111 io e n en to e- schouwersdie deze weder opvoering eischten: de het van Midden-Afrika - aanstormende kudden olifanten - de woeste krijgsdansen der Isorgi's, 'n blanke godin eisente wraak! Regie: W. S VAN DYKE METRO-fiOLDWVN-MAYER'S NIMMER OVERTROKKEN OERWOUDKII->' •2de HOOFDFILM: EEN met ANN GAIE DE GEHEELE WERELD HEEFT OP DIT MOMENT GEWACHT I w lp het Tooneel: HAN BEUKER en WOUTER DENIJS met JETTY CORBELLI. DRINGEND GERADEN ZICH EEN DAG TEVOREN VAN PLAATSEN TE VOORZIEN lederen dag 2 uur matinee met het geheefe programma Prijzen vanaf e cent. Zondag 1en Paaschdag en Maandag 2en Paaschdag van 1 uur doorl. voorstelling met volledig avondprogramma. 2202S 176 vertoont in de Paaschweek 't grootste knalprogramma in Rotterdam ZEER SPANNEND!! iVlysterieus Heldensensatie en Avonturen Als 2e attractie: Het bekende Cowboy Trio in Bezoekt het populaire Theater met de sterkste programma's! Beide Paaschdngen door loopend van 12 uur af. 94763 MVS 45 voor de j PAASCHWEEK V 1 EEN FILM VOL KOMISCHE SITUATIES Afwisselend en interessant voorprogramma. 94760MVS 84 Zakenman, geeft thans méér dan ooit aandacht aan Uw reclame en wat daarvan de kern moet zijn: Couranten reclame. Vraagt inlichtingen, voorbeelden etc. van courantenreclame bi'i ie erkende advertentiebureaux of het „Cebuco", Dam 2a, Amsterdam.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1940 | | pagina 4