Medewerker? I SOCIALE HEROPBOUW DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN. Alleen op beginselen Noodzakelijkheid van R.K. organisaties De minister-president- over Indië Hebben we eigen beginselen PER REGEERINGSVLIEGDIENST OP REIS Amsterdam-Leeuwarden- Groningen Hoe zich organiseeren Na-inlevering van bankpapier Regeling in voorbereiding Corporatie en vak beweging WEERBERICHT Staatsraad van Angeren De prijs der sigaretten UTitg. v. d. Maas bode-Stichting, R'dam Giro 9095 Directeur: Joh Kuijpers Hoofdred.Mgr Dr. J. Witlox. A.lg Redacteur H. a. Paalvast. Drukker: N.R.C N.V. NIEUWE SCHIEDaMSCHE COURANT 66ste JAARGANG. No. 19832 DONDERDAG 11 OCTOBER 1945 Tijcï. adres: Broersvest 8 A Tel. 68804. \bonnementspr f 3.25 p. kwart. 1.10 p. maand f 0.26 p. week. Advertenfciën 25 ets. per mm In emkele vorige artikelen over net nieuwe huis der samenleving de gamenwerking der arbei dersorganisaties hebben we enkele noodzakelijke voorwaarden v°°; een gezonden heropbouw van net maatschappelijk herstel besproken. Eén element werd daarbij nog niet genoemd en dat was het ele ment van verstrekkende beteeke- nis: de houding der arbeiders, hun schappelijk bestel zullen Om de klaar gestelde argumenten ten aanzien van den sociaal-econo- mischen heropbouw van ons maat- we in reactie op de pogingen tot stich ting van een nieuwe en betere maatschappij De reactie zou men tweeledig kunnen noemen Eensdeels immers Sloten de hoofd- en handarbeiders zich aan bij een van de dirie sa menwerkende vakcentrales, ander zijds organiseerden zich duizenden m de Eenheid®vak.beweging. Omtrent deze laatste groepeering kunnen we kort zijn. Doet zij zich voor onder een neutraal mom, dan wijzen we haar at, omdat neutra liteit nu eenmaal niet bestaat een opbouw op los zand beteekent; nelt zij óver naar het communi-me, aan heeft de beweging met demo- CI"? f niets gemeen, al vormt dan ook het woord democratie schering en inslag. Ons resteeren nog slechts de eerstgenoemde drie vakcentrales. Al wenken zij echter samen, we behoeven eigenlijk nauwelijks ver der te expliceeren, dat voor ons katholieken de katholieke organi satie de aangewezen woning is Een andere weg is echter, moe ten wij nu nog redevoeringen. a.r tikelen. brochures in ontelbare ge tallen aanwenden o.m de noodza kelijkheid van aansluiten te be- Men kankert zoo gaarne on het oude. maar heeft men dan in de afgeloopen jaren n6g nipt, voldoen de begrepen, dat medewe"ken nü meer dan ooit plicht is. plicht zon C'pr meer! Heed? ruim 350 000 arbeiders be grepen dezen plicht, dodh een even groot aantal loopt nog ongeorga niseerd of verkeerd georganiseerd rond. Men vraagt zidh af: Hoe be staat het. Om het gewicht van de vragen öf en hoe zich organiseer en vesti gen we gaarne de aandacht op een edetts in c~n nu.mme~ opgenomer. uittreksel van een rede welke de beken de katholieke socioloog na Ier Dr. Ca-S'ianus Hentzen O.F.M. on langs te Haarlem hield. Trekt hieruit één conclusie: medewerken. De minister-president, prof ir W. Schermerhorn, zal Vrijdagavond 9 uur door de radio een kort woord spreken over Indië. twee gedeelten een uitvoerig uiN treksel geven uit een onlangs door Dr. Cassianus Hentzen gehouden rede. Hun. die belangstellen in de redevoering in haar geheel, zij medegedeeld, dat de probleemstel ling van dezen katholieken socio loog in druk is verschenen. Dr- Cassianus wees allereerst op de jaren van verzet. Het ging er om. of ons„^° laten een levensbeschouwing zou opdringen die het vreemd was 01 het zich zou laten gelijkschakelen door het nationaal-sociallsme. Wij, katholieken, stonden in het verzet daartegen zoo sterk, omdat wij onze eigen vaste levensbeschouwing bezaten, ónze eigen beginselen, onze eigen zedelijke levensnormen voor private en het openbare leven die vastheid en zekerheid gaven aan onze houding. Daarom staan wij, katholieken, huiverig tegenover allerlei eenheidsbewegingen - een heidsbewegingen zijn een gewoon verschijnsel onder volkeren na een oorlog; gelegenheidsbewegingen zijn het, die gewoonlijk in den dag van het gewone leven weer snel ver- dwijnen als mistsluiers voor de morgenzon wij staan huiverig zeg ik, tegenover eenheidsbewegin gen die thans opduiken. Wij willen onszelf zijn. Wij laten ons nu weer niet op een andere manier gelijk schakelen. Wij zijn voor samen werking, niet voor samensmelting Hebben wij eigen beginselen? Waarom eigen sociale vereeni- gingen voor het tot gelding brengen van die beginselen? Het zijn beginselen van het na tuurrecht, doch verhelderd en ver klaard door de Openbaring; het zijn zedelijke normen natuurlijke waarheden, waarvan de Kerk de bewaakster en beschermster is. Doch er zijn ook conclusies, in casu geboden en verboden, die slechts middellijk en meer verwij derd uit de beginselen van het natuurrecht worden afgeleid en hieromtrent is langeren tijd dwa ling mogelijk. Zonder de goddelijke Openbaring kan de mensch deze natuurlijke waarheden slechts moei zaam achterhalen en dan veelal nog vermengd met velerlei dwaling De Kerk is het, aan wie de God delijke Stichter de eeuwige normen zoowel voor het individueele- als Zooals wij reeds meldden had Woensdag de opening plaats' vin de tweede binnenlandsche luohtliin AmsterdamLeeuwarden—Gronin gen. Een vriendelijke uitnoodigin^ van den Regeeringsvliegdienst gaf ons de gelegenheid dezen eersten tocht mee te maken. Van Schiphol startten twee gloed nieuwe De Haviland Dragon Ra- pide-toestellen met de genoodig- Aen«r.baf,theeren waren de heeren A en van de K.L.M. en L. de Lange yen den Rijkslucht vaartdienst, die samen in twee maanden tijds onder de grootste moeilijkheden de organisatie van den binnenlandschen vliegdienst hebben opgebouwd. Drie kwartier later zetten de piloten Plesman zoon van den K.l.M.-directeur en Eilders de toestellen keurig op het Leeuwar- auL.y-.le.?vel<i aan den grond. Vele zin. rl,.®den uit Friesland hadden zich hier hoofd de verzameld, met aan het «i!!e^-war°d^!e -keAn v. d. Meulen, die den burgemeester verving. Vriendelijke toespraken werden gewisseld, een vlag ge- hesohen. een aantal Friezen onder ging den luchtdoop en daarna vertrokken de toestellen naar Eelde bij Groningen. Ook hier was veel belangstelling van het provinciaal en gemeentelijk bestuur Mr. Cort van der Linden, Groningens burgervader, voerde het woord, de burgemeester van Eelde, mr. Strüben. vertolkte ook zijn vreugde over de herstelde luchtyerbinding en dankwoorden van de zijde van den Regeerings vliegdienst volgden. Een lunch aan het Paterswold- schemeer gaf de „Hollandsche' gasten weer kracht voor den terugtocht dooh eerst ging ook een aantal Groningers de lucht in. Na een rondvlucht over de stad Groningen, waarbij duidelijk zioht- „Ja,r waren de door den oorlog open plekken in het stads kernen ,„r„ond de Martini-kerk, Het is u,r,aar ,?,c,h 1 m°n ni koog, piloot en daaromeins1®"' Zei de hooger zitten. Doch bijSde Wadden1 eilanden gekomen, doken we weer door de wolken heen. De robben die lager, te luilakken op de zand-' banken, beleefden een vreemden namiddag. Want de piloot kree-* er zin in om op ze te jagen en dook zoo nu en dan plotseling boven de verschrikte dieren neer Terschelling. Vlieland en Texel g eden onder ons door. Den Helder bleek ook, van de lucht uit gezien zwaar van den oorlog geleuf^ debw-n' -Daarna kwanfien we boven de Wiermgermeer Vlak boven de golven joegen we over de eens zoo prachtige landerijen, nu een beeld van verwoesting, uiteengeslagen boerderijen en wrakhout. Enkele ophaalbruggen staan nog zielig met openstaande klep temidden van de watervlakte! Dan over het polder. la"d, even om den Waagtoren van Alkmaar heen-gedraaid, en boven «et strand naar het Zuiden. b,H,muid®ïi: rondom den duikboot- 1 ef hjkt het wel een maa-n- bomkraterstengeV°lge Va" de Vele crSffu.u,lIr waren we weer op fncbS01' zeel voldaan over dit dionH Regeeringsvlieg dienst^ en K.L.M. samen toonden, dat zij vast van plan zijn, Neder^ land weer een vooraanstaande plaats op luchtvaartgebied te doen Innemen. voor het gemeenschapsleven heeft toevertrouwd om door haar onge schonden bewaard en gepredikt te worden. Daardoor heeft de Katho lieke Kerk aan de wereld de chris telijke beschaving geebracht, en het is deze beschaving waai op ook de niet-katholieke wereld op au oogenblik nog teert. Wat de Pausen verkondigen in hun moreele en sociale encyclieken, (bijv. die over het Huwelijk en het herswei dei sociale orde) is niet alleen voor de katholieke wereld geschreven. Heel de menschheid ondergaat daarvan den invloed. Men moet mij goed verstaan. De Kerk heeft geen bepaalde politieke of economische stelsels. Zij heeft bijv. geen economisch systeem in dien zin, dat Zij een bepaalden vorm van productie of distributie der economische goederen voor de behoefte-bevrediging der mensch heid leeren of propageeren zou Maar de Kerk leert en propageert bepaalde zedelijke beginselen, nor men waaraan men zich bij zijn werkzaamheden op politiek-sociaal eeonomisch-sociaal en cultureel sociaal gebied heeft te houden. En men zal ook het sociale leven niet gezond kunnen maken als deze diepere normen er niet den hechten grondslag van vormen, ook al zou misschien voor een tijd een zekere stoffelijke welvaart kunnen worden bereikt. Aan het vooropstellen van valsche beginselen over vrijheid gezag, staat, menschelijke persoon lijkheid eigendom, het sexueele leven is de ontreddering van de maatschappij te wijten. Gods Voorzienigheid gaf ons aan het begin van den nieuwen tijd de encycliek „Quadragesimo Anno' Heel haar program over de ver houding van kapitaal en arbeid van de verlossing uit den proleta rierstoestand, van het rechtvaardig loon, van het herstel der sociale orde, zullen wij blijven uitvoeren nu nog met meer élan, onder den drang, de dynamiek van den nieu wen tijdi Dat iedere katholiek gebonden is in zijn werkzaamheid voor een be paald sociaal doél aan de zedelijke normen, de beginselen waarvan ik sprak, is voor iedereen duidelijk Maar is het daarvoor noodig, dat men lid wordt van katholieke so ciale vereenigingen? Voldoet men niet aan zijn verplichtingen, als men intreedt in organisaties met niet-uitgesproken katholiek karak ter, als men daarin dan maar steeds volgens zijn katholeke beginselen handelt. Het spreekt van zelf dat dit geen organisaties mogen zijn van beslist anti-katholiek of anti christelijk karakter. In die een heidsbewegingen, zeggen zij, kun nen de katholieken, zij 't dan als individuen, hun katholieke levens beschouwing indragen, haar ver dedigen; daardoor zal in die krin gen waardeering voor de katholieke wereldbeschouwing worden gewekt; zij zal den gang van zaken vrucht baar beïnvloeden; onze desiderata zullen worden overgenomen zonder schrik voor het katholiek cachet ervan dat vroeger zoo vaak af stootte. Zoo kan het zijn- Maar zal het ook zoo zijn? Zullen de katholieken daar werkelijk zulk een krachtig geluid laten hooren? En als dit wei gebeurt zal er dan nog wel veel terecht komen in zulk een gezel- schap van de doorvoering der ka- tholieke gedachte? Ik wil op deze vergadering niet al te veel den nadruk leggen op het gezagargument: de wcnsch ac Kerk. Maar wel wil ik even peggen dat mij er tot nu toe mets van bekend is, dat de Bisschoppen op dit gebied hebben geretireerd en dat hun vroegere uitspraken over h©t sociale vereenigingsleven dei katholieken zouden zijn terugge trokken. Tusschen haakjes wil ik ook wel even zeggen het hoort hier eigenlijk wel niet dat ook het Vastenamandement van het Hoogwaardig Episcopaat van 1934 over de groepeering der geloovigen in katholiek polit'ek verband ook nog niet is ingetrokken, en dat wat in sommige brochuurtjes daaraan geknabbeld wordt, wat al te onnoo- zel is. Wat het katholiek sociaal ver eenigingsleven betreft, leert ons de encycliek „Quadragesimo Anno dat een reden voor de katholieken °m in te gaan in niet-katholiekc sociale organisaties alleen dan ern stig te noemen is waar het f?0' de katholieken onmogelijk is zien katholiek te organiseeren. De eerste Iersche koeien betreden blijkbaar vol nieuwsgierigheid den Nederlandschen bodem. sociale orde, en zijn corporaties op zet, is er geen sprake van onder scheid naar confessie of levens beschouwing. De corporatie omvat volgens Q A. alle vak- of bedrijfs genooten, onverschillig van welken godsdienst of phllosophische rich ting, zooals ook de gemeente alle gemeentenaren omvat zonder onder scheid. Dat is zoo. Maar wat zegt dat? Als ik spreek over katholieke so ciale organisaties, dan zijn natuur lijk de toekomstige corporaties nie' bedoeld. Wij leven nog in het prae- corporatieve tijdvak. Wij bereiden de corporaties voor. En nu is het opmerkelijke, dat de Paus in Q. A 87 juist aan onze katholieke sociale organisaties de taak geeft „weg bereiders" te zijn van de corpora^ ties. En waarom? Omdat zij al- katholieke organisaties het zuivers het ideaal van Q. A. zullen nastre ven volgens de lijnen n.l. door aen Paus getrokken. Hieruit volgt dat wie de bedrijfsorganisatie eerlijk wil. daaraan geen grooter ondienst kan bewijzen dan door te ijveren voor opheffing van onze katholieke sociale organisaties. Doch ook als de corporaties er eenmaal zijn zullen, dan nog zal men de katholieke sociale organisa ties niet geheel kunnen missen Voor de standsorganisaties, de al- gemeene organisaties is dat duide lijkals de corporatie neutraal is zal men voor de katholieke scho ling en andere katholieke belangen deze algemeene vereenigingen noo dig blijven hebben. Maar wat met de vakorganisa ties? Zeker, zij zullen niet het zelfde karakter houden van thans omdat de corporatie veel van haar tegenwoordige taak zal overnemen Doch zal men ze geheel kunnen missen? Als kiescollege bijv. ten einde in het bestuur van het be- drijfsschap. in den bedrijfsraad, de verschillende richtlijnen tot uit drukking te brengen? Maar ook om andere redenen. De bedrijfsgenoo- ten zullen, omdat de corporatie geen leden kent in privaatrechte- lijken zin, behoefte hebben aan ge- dachtenwisseling, meeningsuiting voorlichting, advies en bijstand vergaderngen, congressen, perio dieken. verder zullen de vrije ver eenigingen bij de corporatie kunner* adresseeren. Daarenboven ook vooi critiek en controle, want elk open baar lichaam heeft daaraan be hoefte: de openbare zaak dient in 't openbaar behandeld te worden Tenslotte zullen zich vele princi- pieele vragen voordoen: katholieke vakvereenigingen dus: op den bo dem van vele economische en so ciale problemen speelt de wereld en levensbeschouwing een groote rol: meent niet, dat wat ik ge zegd heb over vraagstukken, waar bij onze katholieke beginselen en de natuurlijke zedelijkheidsnormen betrokken zijn, zich in de corpora tieve Maatschappij niet zullen aan dienen Tenslotte wijst Q A. 87 er nadruk- keliik op dat in het corporatief systeem de vrije vereenigingen alle reden van bestaan hebben, terwij] de Paus hier doelt op onze eigen katholieke sociale organisaties. Naar wij vernemen is een rege ling in voorbereiding, waarbij het mogelijk zal worden gemaakt, dat eigenaren van biljetten van de Ned. Bank, zilverbons en munt biljetten. welke ongeldig zijn ver klaard, deze tot een nader vas. te stellen tijdstip alsnog gerech tigd zullen zijn in te leveren bij een lid van de bedrijfsgroepen Effectenhandel, Handelsbanken, Landbouwcredietbanken of Spaar banken De eigenaren kunr.en, wanneer deze regeling tot stand is gekomen, een verzoek indienen o'm de tegenwaarde op geblok keerde rekening goed te schrij ven. De redenen waarom de be wuste biljetten etc- niet tijdig zijn ingeleverd moeten worden opge geven. Op het verzoek za] de minister van financiën gunstig kunnen beschikken, indien ten zijnen genoege wordt aangetoond, dat tijdige inlevering door abso lute overmacht achterwege is ge bleven. Nog één opmerking. Deze. Maar juist waai dei Paus m q A pleit voor het heistei aer Medegedeeld door het K.N.M.I. te Verwachting tot Vrijdagavond. 7wakke wind, aanvankelijk zwaar bewolkt, later brekende bewolking met hier en daar ochtendmist, plaatselijk nog eenige regen. Iets koeler. Waarnemingen te Rotterdam van 11 30 uur hedenmorgen: Barometerstand: 765.9 m.m. Wfndrichting: West; kracht 3. Temperatuur: 16.6 Celsius. Weersgesteldheid: betrokken. Maximum-temperatuur (voorge komen tusschen 8 uur gisteren en 8 uur hedenmorgen); 17.6 Cel sius; minimum: 11.0 C. Naar wij vernemen, is mr. dr. J. R. M. van Angeren met ingang van 1 November a.s. benoemd tot lid van den Raad van State. Mr. van Angeren heeft een eer volle ambtelijke loopbaan achter den rug, die hem eenige jaren voor het uitbreken van den oorlog tot den post van secretaris-generaal van justitie voerde. Hij was de eerste katholiek, die het" in Neder land tot secretaris-generaal bracht. In de Meidagen van 1940 nam hij met de regeering de wijk naar Engeland, waar hij als een der eersten metterdaad de oorlogvoe ring voortzette met al de machtige middelen, waarover hij als eerste functionaris van justitie beschikte. Toen minister Gerbrandy een nieuw kabinet vormde, zette hij ais minister zijn arbeid in deze riohting voort. Enkele jaren later noopten bepaalde moeilijkheden hem tot aftreden. Hij trad terug in zijn oude functie en diende zijn opvolgers wederom als secretaris generaal. Thans verlaat hij het departement van justitie voorgoed. Met ingang van 1 Oct. zijn de opcenten op de accijnzen van Rhodesia-sigaretten verlaagd, zoo dat de detailprijs van deze siga retten inclusief de verlaagde opcenten 0.60 per 20 stuks bedraagt. Van de nog bij den han del voorradige sigaretten, die yan de oude banderolles zijn voorzien, worden de verlaagde opcenten niet aan den handel terugbetaald zoo dat de detailhandel ook den ouden prijs aan het publiek in rekening moet brengen In verband me: de stagnatie in den aanmaak van de nieuwe banderolles wordt een deel van de Rhodesia-sigaretten met goedvinden van het min. van financiën ongebanderu.lcerd in den handel gebracht. Ongeb siga retten mogen tegen geen hooger prijs dan 0.60 per 20 stuks wor den verkocht. Door den detadharj,- del moeten in de eerste plaats de sigaretten met de oude banderol les, daarna de ongebander' lieerde en ten slotte de sigaretten met de nieuwe banderolle in den handel worden gebracht.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1945 | | pagina 1