St. Lidwina-tentoonstelling EEN FILM ALS EEN GEDICHT M Pj ^Ëm PAGINA MEI WOENSDAG NIEUWE SCHIED AMS CITE COURANT groot VERSCHIL IN WAARDE Enkele noviteiten „De laatste kans" BRAND IN DE ZWAANSTEEG „De laatste kans". DELINQUENTEN-QUINTET Kat1- Arb. Jeugd- rv~*Y' -V f Wanneer wij door de eeuwen heen de onderwerpen van de schilders in Nederland bekijken, zien wij een geleidelijk afwenden van de zuiver religieuze voorstel ling samengaan met den afkeer van den mensch van zijn gebon denheid aan de Moederkerk. Van daar ook, dat wij na de Vlaamsche primitieven en de vroege renais sance een omvangrijke religieuze kunst zoo weinig hebben gekend. Iedere terugkeer tot een religieuze kunst, m.a.w. het scheppen van een nieuwe religieuze kunst is dan ook pioniers werk, en blijft als zoodanig een vrij losstaand tasten en voelen. Een nieuwe religieuze kunst zal dan ook doodbloeden, wanneer de stoottroepen niet wor den gevolgd door de massa en daardoor met meer doortastend heid een bepaalden vasten weg k WaenneirSldeanstem van den kun stenaar geen klankbodem vindt un de massa, hetzij vroeger of later, zal zijn stem niet kunnen door klinken door komende tijden. Dit is in zeer sterke mate voor reli gieuze kunstenaars het geval. Wie met deze gedachte de St. Lidwina-tentoonstelling gaat be kijken, zal niet de teleurstelling ondergaan van iemand, die meent voor artistiek religieuze meester werken geplaatst te worden. Dit bedoelen wij dan in dien zin, dat de persoonlijkheid van den kun stenaar zoo gegrepen is door de machtige persoonlijkheid van St. Lidwina, dat zij op haar beurt het medium wordt tot de ontroering van de persoonlijkheid van den beschouwer Drie grootheden spreken hier immers: het onderwerp, als eerste prl voornaamste werkende oor Teekening voor een raam naar n. d. La en zaak; degene, die den door het subject gemaakten indruk zoo sterk ondergaat, dat het in hem de drang oproept dien indruk door te geven aan de derde groot heid, den beschouwer. Uitgesloten is het daarom, dat iemand, die de invloed van Lid- wina's persoonlijkheid niet heeft ondergaan door bestudeering van haar leven uit de over haar be staande werken, deze op een andere -wijze zou weten weer te geven, dan als een plaatje, cq- beeldje van een ziek, beklagens- "0latdif. mefsje. Onmogelijk is het diegene, wiens ner^nnn- hjkheid ontroerd zou wordln ter- line en ontwikke- ïng en het talent mist om deze tmhJJ8 aln anderen mee te deelen wLu ,ma^en van een waar kunst- werk zou kunnen komen Aangezien in de persoonlijkheid de omgeving en het tijdsgewricht belangrijk meespreken, is het ook te verklaren, waarom de werkelijk ideale Lidwina-uitbeelding, in een zoo diep godsdienstig, mys tieken geest als die van de Maria's der Vlaamsche primi tieven. i overigens tijdgenooten), uitblijft Het dichtst hierbij, wat de geest betreft, staat Fr. Francois Mes in wtens kloosterlijken staat emru0? Persoonlijkheid het con- dat o element kan brengen, vaak- 1Zei, m°derne leekenschilders een missen. Voeg daarbij kon "een1 kunstenaarschap en hij aectWa, u Vuistwerk maken, dat woord en artistiek verant' aan 7Hn '^wijl het bovendien wonrdt ah gieuze taak beant- hpili<r0L A'Men de handen van de ri.ptido zo° v°lmaakt in bid- aiipprr overgave gevouwen, dat Ziin 1,- ile a' diep ontroeren, griis ,,tiI,0 JJJ:risneden in zwart en toonen zijn6 hph°r" aohterzaal materiaal3 de ?6rSChlng van het vorm, een veetzifd- ulek en den ste erfenis met een overdaad aan verf geworden rijkdom na-gelaten. Op wel zeer vreemde manier komt Rembrandt in dezen tentoon- stellingspiegel. En hij brengt ons naar de derde figuur van de ten toonstelling, Cuno van der Steene. In een prachtige ets heeft deze Baarnsche kunstenaar vastgelegd het moment, waarop de Engelbe waarder aan St. Lidwina de H- Eucharistie komt brengen Wie hier de smachtend verlangende uitdrukking van St. Lidwina goed in zich heeft opgenomen, heeft met den kunstenaar begrepen, welke beteekenis de H. Communie voor St. Lidwina had. Een groot geleerde, die onlangs overleed, Pater dr. P. Tinip O.P., noemde Cuno van der Steene als etser eens ,.the coming man after Rem brandt". Zijn werk heeft elementen in zich, die deze uitspraak kunnen waar maken. Ook zijn houtsnede verraadt een buitengewoon vrucht baar talent In de groote voorzaal hangen nog enkele bijzondere scheppingen. veel grootere bekoring en hoe Daar is de Lidwina van Heman, Op eèn goudlakpaneel heeft deze de Schiedamsche heilige weerge geven als de bruid, van Christus met een sluier omen de lijdëns- vreemd het ook mag lijken een dieper grijpende ontroering. Dit werk is inderdaad vreemd, iets wat nauw met deze nieuwe techniek verbonden is. Tot een analyse van het waarom konden wij hier niet komen, maar dit werk heeft ons gepakt. Wij zijn daarbij waarschijnlijk in even klein gezelschap als in het geval Pieter Geraedts, dat wij niet bewonderen. Zijn opleggen van bladgoud is met heelemaal in overeenstemming met de eischen. waaraan schilderwerk 'moet voldoen en bovendien vinden wij een zoo groot doe,k, zoo minu tieus geschilderd, te veel plaatjes- werk. Het zegt ons als doek weinig, gedrukt als prentje kun nen we het beter aanvaarden. H. v. d. Burg-t uit Kampen maakte een raam. dat onmiddellijk iederen beschouwer voor zich won, waarschijnlijk door den eenvoud, het goede vakmanschap en de prachtige uitvoering. Aristocratisch van schoonheid is het naaldwerk van Mevr. Hildegard Brom Fischer (1946). Zij hanteert haar naald met die vrouwelijke verfijning, intuitieve kleurenkeus en liefde voor het minutieuze, die wij toedichten aan de hoofsche vrouwen uit de M.E.. en die de vrouw ook nu op dit, haar zoo eigen terrein, onbetwist heersche- res maakt. Een vnnrheeld ter na volging. Wie zou met graag zien op genomen voelen in de omhoog- strevende lichtheid van Lidwina, zooals Kees van der Laan haar op het voorontwerp voor een glasraam in temperaverf afbeeldde: opge staan is zij van den val op het ijs in een innige eenheid met haar overwinnenden Verlosser aan het kruis. Dit ontwerp verdient een opdracht voor een raam ten volle. Zuid-Nederland is opnieuw de bakermat voor veel Katholieke jonge kunstenaars en de vrije groep van Tuinstra is wel een prachtig voor-beeld van de levens kracht, die deze kunstenaars voedt. Vanuit Zuid-Nederland zal waar schijnlijk de victorie van een waar. lijke nieuwe religieuze kunst, een kunst dus gedragen door een vernieuwd Katholicisme en een eeuwenoude traditie, beginnen. Een Eyck, Jonas. Nicolas hebben den eersten stoot gegeven; er is school gemaakt. Van onze stadgenoot Schmier mann hangt er een paneel uit 1926 dait St. Lidwina afbeeldt, over wegend het lijden van Jezus, dat John Roy. Ray Regan en Romano Calo, de priester, in de Zwiisersche film „De laatste kans aroge nV,m ale 00K naar voren komt n <6e staat) de achterzaal Pti zf hangt in liggend weer, terwfu Lidwina visioen Christus ziet ajszii ln een van smarten, met' doornenMan kroond, den rietstok in de hand" Pater G. L. Mathot C.S.SR heeft de lijdende Lidwina in een zwart krijtteekening weergegeven. De eenvoud van teekening maakt dit stuk op het eerste gezicht wei nig sprekend, maar een dieper schouwen en een herhaalde ken nismaking toonen hier een zeld zame weergave van de zwaar lij dende en mismaakte, tegelijk be rustende en allerminst afstoote- lijke heilige. Evenals frater Mes is hij in zijn kroning van Lidwina door .Maria minder sterk geweest. Wellicht, dat wij in dezen tijd wel het lijden hebben leeren kennen, maar dat de waarlijke verrukking van de bevrijding door het lijden, die in deze kroning tot uiting komt ons vreemd is. Onwillekeu- ï1®, Aanken wij hierbij aan Rem- RriUrf; wiens gouden Joodsche een van de laatste werken lïïfon „hij had in het diepste ,J h de grootste vrijheid gevon den en die vrijheid in zijn schoon- Een vraagstuk' dat noe niet is opgelost Dit is een verhaal van eenvoudige menschen. Hitler's vijanden. Bij millioenen verdreef hij hen van huis en haard en ook thans nog zijn vele duizenden hunner zwer vers door de landen van Europa. Zij moeten terugkeeren naar hun vaderland, of zij zullen sterven en Europa zal sterven. Maar zij zullen terugkeeren, zooals de vluchtelin gen, welke de Zwitsersche Prae- sensfilm „De laatste kans" ons laat zien, terugkeerden uit de schadu wen van den dood naar het licht van de vrijheid en menschelijkheid. Het Is herfst 1943. Mussolini is gevangen genomen en Badoglio is meester van Italië. Meedoogenloos drijven de Duitschers hun gealli eerde krijgsgevangenen, hun slaven arbeiders en hun politieke tegen standers voor zich uit over de Alpen. Er is echter een treinlading gevangenen, die de Alpen niet be reikt. Bommen van de R.A.P. bren gen den trein tot stilstand en de gevangenen ontkomen, onder wie de Engelsche luitenant Johnnie Halliday (John Roy) en de sergeant vlieger Braddock van de Negende Luchtmacht der Vereenigde Staten (Ray Regan). Zij vinden een toe vlucht ln een dorpsherberg ln een klein dorpje in Noord-Italie. Heel Europa is daar verzameld. Er wor den acht talen gesproken: Duitsch, Fransch, Nederlandsch, Slavisch, Poolsch, Italiaansch. Jiddisch en Engelsch. Er komt een priester (Romano St. Lidwina naar fr. Mes O.S.B. symbolen riPtr+ hand. Hoé fféLif en lans in de techniek ook rt„van schildering en het werk vermag precieusheid van indruk te maken SF ons niet dien Lidwina-voorsteliing611 van een mogen verwachten nte zwaar hebben wij tegen hit®lak" paneel van van der Plas lijk stelt deze techniek zij^ zeer "je i-H ueze teenmek zijn zeer !PÜ£13lv beoordeelmgseischen toch had hier een diepere ont roering bij den kunstenaar wel licht tot een bevredigender resul taat geleid. Beide werken zijn aesthetisch en artistiek zeer goed, maar missen religiositeit. Voor ons heeft de achter glas schildering van Albert Troost, die ons wordt voorgesteld door den doodsstrijd in de hof van Olijven, den kruisweg en den dood aan het kruis. Rondom St. Lidwina schieten een groot aantal rozen en lelies op. Wij wilden deze eerste beschou wing van de mooiste werken be sluiten met het beeldje van Adam Winter te noemen, dat vooront werp is geweest voor de groote terra cotta, die tijdens de noveen m de Frankeland is opgesteld, het heeft de o verwinning? idee mees terlijk weergegeven, iets wat aan net meelijwekkende oude vrouwtje van Andree Henürickx vreemd is. Men Gisteravond braik er brand uit in l het huis van de familie G. aan de Zwaansteeg 1. In de voorkamer was een primitief gastoestel ontplloft, warardoor voorwerpen die er bij la gen, vlam vatten. In korten tijd stond he tgeheel volop in brand. De vrouw des huizes was juist een I kwartier te voren, uitgegaan. De twee kinderen, die achtergelaten waren, konden tijdig in veiligheid worden gebracht. Onder leiding van ir. Moesker kon de brandweer het vuur de baas worden en verhinde ren, dat belendlende perceelen even eens zouden gaan branden. De wo ning van de fam. G. is geheel uit- I gebrand. In den nacht van Donderdag 2 Mei wordt in het Capitol-theater te Rot- I terdam de Zwitsersche verzetsfilm I „De laatste kans" vertoond. Het is een der mooiste films die tot nu toe over het verzet verschenen zijn. De totale opbrengst van de voorstelling is ten bate van de stichting 40-45, de pfijzen loopen van ƒ1 tot 5. ue voorstelling duurt van 12 tot 3 uui na afloop rijdt een tram tot Schie- 1 dam. Kaarten verkrijgbaar aan de zaal Woensdag en Donderdag a.s. van 11 tot 3 uur, kaarten vooruit bestel baar bij secretariaat V. E, P. G. Paulus Potterstraat 51 en bij secre tariaat G. I- W. Liduinastraat 69a. Woensdagavond 89 en Donderdag 12 tot 1- (niet op andere uren). De politie heeft een paar goede vangsten gedaan. Door haar wer den aangehouden W. L. M. en C. B. die verscheidene inbraken heb ben gepleegd voornamelijk in win kels enJ. C., B. S. en B. T. die ver dacht worden van inbraak in een distilleerderij van V. Het duo is ter beschikking ge. steld van den officier van justitie te Rotterdam. Het trio is in net hoofdbureau van politie alhier in gesloten. Donderdag a.s. is. er geen bijeen komst in de bijkerk aan de Aleida- straat, vanwege de St. Lidwmano- veen. Donderdag 9 Mei wordt natuurlijk op uw aller komst weer gerekend. Houdt er rekening met den stillen omgang a.s. Zondag. Ieder neemt hier aan dee-1 in arjn eigen parochie. igen uviiit- schildering van Albert Troost, die Mer> verzuime niet de tentoon-1 baar e^n naast het vonge werk hangt, een'stelling te gaan zien. feb^uw m^e zynl" l Calo) de herberg binnen, een katho lieke priester. Zijn oogên staan droef van het vele leed, dat hij zag en van de zonden, die hem werden beleden. Hij weet, dat hij spoedig sterven zal. omdat hij poogt goed te maken, wat anderen hebben mis dreven. Hij zal sterven als c'.9 Duitschers komen. Maar eerst moet hij deze menschen over de bergen helpen, op zoek naar vrede en vei ligheid. Boven de sacristie van het dorps kerkje zijn Johnnie Halliday en Jim Braddock verborgen. Bij hen bevindt zich een derde ontsnapte krijgsgevangene, majoor Telfora (E. G. Morrison) Voor den pries ter is er geen verschil tusschen een Britschen majoor en een ouden jood uit het ghetto van Warschau Zij zijn menschen: hun recht op het leven staat volkomen gelijk. Het zal zijn laatste taak hier op aarde zijn. om hen daarvan te overfrtu- gen. Het geweervuur Kan nu duidelijk worden gehoord. Een machinege weer ratelt. De Duitschers zijn Dij de brug. nog slechts tegengehouden door enkele partisanen. Er moet een beslissing worden genomen De Driester wacht op die beslissing. De Britsche majoor neemt een be sluit. Hij zal de leider zijn, maar achterblijvers ziin ten do--Je opge schreven. Zij beginnen nun toe, .aai de vrijheid, naar het leven. En als zij omhoogklimmen, hooren zij een salvo, diep beneden zich. Het uur van den priester heeft geslagen. Geen achterblijvers. Maar de krachten van den ouden Jood be zwijken. Hij vleit zich neer en de sneeuw begint hem te bedekken met een lijkwade. De eerste achter blijver. Hij bidt: „Verwerp ons niet in onzen ouderdom. Verlaat ons niet, wanneer onze krachten ona begeven". Het is de Amerikaansche vliege nier, Jim Braddock, die terugkeert en hem bij het gezelschap terug brengt. i Een Duitsche skipatrouille heeft de vluchtelingen intusschen inge haald en heeft den bergpas, die naar de vrijheid leidt, bezet. Het is de zoon van de Duitsche Jodin, die redding brengt door zich openlijk op de besneewde berghelling te ver- toonen om de aandacht van dè patrouille af te leiden. Hij wordt neergeschoten en sterft, terwijl zijn lichaam de witte helling afrolt. Maar zijn offer is niet tevergeefs geweest. De overigen ontkomen. Nog éénmaal keert Johnnie Hal liday terug op zijn schreden, om Hannele, het Joodsche meisje in veiligheid te brengen. Het is zijn laatste kans. Een kogel van de aan stormende patrouille treft hem, doch het kind is gered. In den auto, die de vluchtelingen verder Zwit serland inbrengt, sterft hij, glim lachend -den glimlach van den een- voudigen mensch. „Ik zou het nog eens doen, als het moest", zijn zijn laatste woorden. Er zijn geen sterren in deze Zwit sersche film, geregisseerd door Leopold Li'ndtberg, wiens naam aj even onbekend is als die van de acteurs Maar dit aangrijpende verhaal wordt niet alleen verteld, het wordt opnieuw beleefd en den toeschouwer voor oogen getoovertl met een overtuigingskracht en een realiteit, welke Hollywood of de Engelsche filmproducenten in Den ham zelden of nooit bereiken. Deze film is even eenvoudig als eert kind, dat ons in de oogen staart. Zij is ontroerend als een gedicht. Er ligt een overredingskracht en een ernst in. waaraan men niet kan weerstaan. De heldenmoed van dien Italiaanschen priester brengt ons terug naar de oorlogsjaren, waarin tallooze geestelijken hun leven of; ferd-n voor hun medemenschen. De berusting van dien Poolschen Jood herinnert ons aan de tiendui zenden Joodsche landgenooten, dis uit ons midden werden weggevoerd. Deze film stelt ons bovendien voor een vraagstuk, dat ook thans nog ïiet is opgelost: wat moet er ge beuren met de honderdduizenden vluchtelingen, die over Europa zijn verspreid en die nog steeds geen tehuis hebben gevonden Een film, die personen boven 18 iaar niet mogen verzuimen te gaan zien.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1946 | | pagina 5