St. Lidwina-tentoonstelling EEN FILM ALS EEN GEDICHT NIEUWE SCHIEPAMSCHE COURANT WOENSDAG 1 MEI PAGINA 3 GROOT VERSCHIL IN WAARDE Enkele noviteiten v. d. Lm den en die vrijheid inz^hoom ,De laatste kans' Een vraagstuk' dat nog niet is opgelost BRAND IN DE ZWAANSTEEG „De laatste kans DELINQUENTEN-QUINTET Katv. Arb. Jeugd- Wanneer wij door de eeuwen heen de onderwerpen van de schilders in Nederland bekijken, zien wij "een geleidelijk afwenden van de zuiver religieuze voorstel ling samengaan met den afkeer van den mensch van zijn gebon denheid aan de Moederkerk, van daar ook, dat wij na de. Vlaaipscne primitieven en de vroege renais sance een omvangrijke religieuze kunst zoo weinig hebben gekend. Iedere terugkeer tot een religieuze kunst, m.aTw. het scheppen van een nieuwe religieuze kunst is dan ook pioniers werk, en blijft als zoodanig een vrij losstaand tasten en voelen. Een nieuwe religieuze kunst zal dan ook doodbloeden, wanneer de stoottroepen niet wor den gevolgd door de massa en daardoor met meer doortas heid een bepaalden vasten weg kUWae„ne1erSdeanstem van den kun stenaar geen klankbodem vindt in rip massa hetzij vro^ë^-^ Inter, zal zhu 'stem niet kunnen door klinken door komende tijden. Dit is in zeer sterke mate voor reli gieuze kunstenaars het geval. Wie met deze gedachte de St. Lidwina-tentoonstelling gaat be kijken, zal niet de teleurstelling ondergaan van iemand, die meent voor artistiek religieuze meester werken geplaatst te worden. Dit bedoelen wij dan in dien zin, dat de persoonlijkheid van den kun stenaar zoo gegrepen is door de machtige persoonlijkheid van St. Lidwma, dat zij op haar beurt het medium wordt tot de ontroering van de persoonlijkheid van den besehouwer. Drie grootheden spreken hier immers: het onderwerp, als eerste en voornaamste werkende oor- zaak; degene, die den door het subject gemaakten indruk zoo sterk ondergaat, dat het in hem drang oproept dien indruk door te geven aan de derde groot- Teekening vour een raam naar r geven aan ae neid, den beschouwer. Uitgesloten is het daarom, dat iemand, die de invloed van Lid- Wina's persoonlijkheid niet heeft ondergaan door bestudeering van baar leven uit de over haar be staande werken, deze op een andere wijze zou weten weer te geven, dan als een plaatje, c-q- beeldje van een ziek beklagens- ^mfrdaf. "\®is5e' Onmogelijk is het &eu'n^e' wi«is persoon- iiJKneid ontroerd zou worden ter- Wijl hij de technische onfwikke e£gten het talent mist om^ deze tot'hètSmaaav anderen mee te deelen wlrt- ^en van een waar kunst- werk zou kunnen komen. Aangezien in de persoonlijkheid oe omgeving en het tijdsgewricht belangrijk meespreken, is het ook te verklaren, waarom de werkelijk ideale Lidwina-uitbeelding, in een zoo diep godsdienstig, mys tieken geest als die van de Maria's der Vlaamsche primi tieven, (overigens tijdgenooten), uitblijft. Het dichtst hierbij, wat de geest betreft, staat ongetwijfeld Fr. Frangois Mes y-ö.B., wiens kloosterlijken staat ln zijn persoonlijkheid het con- emplatieve element kan brengen, v ,onze moderne leekenschilüers een zulien missen. Voeg daarbij ter,,, gr°ot kunstenaarschap en hij aM., e®n kunstwerk maken, dat woorri S-Ch en artistiek verant- aan terwijl het bovendien woordt1JnAiireligieuze taak beant" he.ifoo en de handen van de rienrio Z1Jn 200 volmaakt in bid- allenn °Xerëave gevouwen, dat Ziin i' ile al dieP ontroeren. U' V,?,° jU msne den in zwart en toonen ziy,6 v,V?or" en achterzaal materiaal de Van het vorm, een veelz frii"^ en den rn de droge dl,fc;,h®ld. die ook naar voren kom? £ets <6e staat) de achterzaal en ^oZ| hanSt in liggend weer, terwiu Lidwina visioen Christus ziet ai~ i ln een van smarten, met doornenMan kroond, den rietstok in de hand" Pater G. L. Mathot C S s R heeft de lijdende Lidwina in een zwart krijtteekening weergegeven. De eenvoud van teekening maakt dit stuk op het eerste gezicht wei nig sprekend, maar een dieper schouwen en een herhaalde ken nismaking toonen hier een zeld zame weergave van de zwaar lij dende en mismaakte, tegelijk be rustende en allerminst afstoote- lijke heilige. Evenals frater Mes is hij in zijn kroning van Lidwina door Maria minder sterk geweest. Wellicht, dat wij in dezen tijd wel het lijden hebben leeren kennen, maar dat de waarlijke verrukking van de bevrijding door het lijden, in deze kroning tot uiting rm*1^ ons vreemd is. Onwillekeu- h™ donkcn. wij hierbij aan Rem- Bruidié „^ien-s gouden Joodsche was Onk vJ-an de Matste werken lTidên de Ah,ad bi het diepste ujaen ae grootste vrijheid gpvon- ste erfenis met een overdaad aan verf geworden rijkdom na-gelaten. Op wel zeer vreemde manier komt Rembrandt in dezen tentoon- stellingspiegel. En hij brengt ons naar de derde figuur van de ten toonstelling, Cuno van der Steene. In een prachtige ets heeft deze Baarnsche kunstenaar vastgelegd het moment, waarop de Engelbe waarder aan St. Lidwina de H- Eucharistie komt brengen Wie hier de smachtend verlangende uitdrukking van St. Lidwina goed in zich heeft opgenomen, heeft met den kunstenaar begrepen, welke beteekenis de H. Communie voor St. Lidwina had. Een groot geleerde, die onlangs overleed, Pater dr. P. Tinip O.P., noemde Cuno van der Steene als etser eens „the coming man after Rem brandt". Zijn werk heeft elementen in zich, die deze uitspraak kunnen waar maken. Ook zijn houtsnede verraadt een buitengewoon vrucht baar talent. In de groote voorzaal hangen nog enkele bijzondere scheppingen. veel grootere bekoring en hoe Daar is de Lidwina van Heman. Op een goudlakpaneel heeft deze de Schiedamsche heilige weerge- geven als de bruid van Christus met een sluier om en de lijdens vreemd het ook mag lijken een dieper grijpende ontroering. Dit werk is inderdaad vreemd, iets wat nauw met deze nieuwe techniek verbonden is. Tot een analyse van het waarom konden wij hier niet komen, maar dit werk heeft ons gepakt. Wij zijn daarbij waarschijnlijk in even klein gezelschap als in het geval Pieter Geraedts, dat wij niet bewonderen Zijn opleggen van bladgoud is niet heelemaal in overeenstemming met de eischen. waaraan schilderwerk moet voldoen en bovendien vinden wij een zoo groot doek, zoo minu tieus geschilderd, te veel plaatjes- werk. Het zegt ons als doek weinig, gedrukt als prentje kun nen we het beter aanvaarden. H. v. d. Burgt uit Kampen maakte een raam. dat onmiddellijk iederen beschouwer voor zich won, waarschijnlijk door den eenvoud, het goede vakmanschap en de prachtige uitvoering. Aristocratisch van schoonheid ls het naaldwerk van Mevr. Hildegard Brom Fischer (1946). Zij hanteert haar naald met, die vrouwelijke verfijning, intuïtieve kleurenkeus en liefde voor het minutieuze, die wij toedichten aan de beofsche vrouwen uit de M.E., en die de vrouw ook nu op dit, haar zoo eigen terrein, onbetwist heersche- res maakt. Een voorbeeld ter na volging. Wie zou met graag zich op genomen voelen in de omhoog- strevende lichtheid van Lidwina, zooals Kees van der Laan haar op het voorontwerp voor een glasraam in temperaverf afbeeldde; opge staan is zij van den val op het ijs in een innige eenheid met haar overwinnenden Verlosser aan het kruis. Dit ontwerp verdient een opdracht voor een raam ten volle. Zuid-Nederland is opnieuw de bakermat voor veel Katholieke jonge kunstenaars en de vrije groep van Tuinstra is wel een prachtig voorbeeld van de levens kracht. die deze kunstenaars voedt. Vanuit Zuid-Nederland zal waar schijnlijk de victorie van een waar lijke nieuwe religieuze kunst, een kunst dus gedragen door een vernieuwd Katholicisme en een eeuwenoude traditie, beginnen. Een Eyck, Jonas, Nicolas hebben den eersten stoot gegeven; er is school gemaakt. Van onze stadgenoot Schmier- mann hangt er een paneel uit 1926, dat St. Lidwina afbeeldt, over wegend het lijden van Jezus, dat John Hoy, Hay Regan en Romano Calo, de priester, in de Zwitsersche film .,De laatsie kans Dit is een verhaal van eenvoudige menschen. Hitler's vijanden. By millioenen verdreef hij hen van huis en haard en ook thans nog zijn vele duizenden hunner zwer vers door de landen van Europa. Zij moeten terugkeeren naar hun vaderland, of zij zullen sterven en Europa zal sterven. Maar zij zullen terugkeeren, zooals de vluchtelin- gen, welke de Zwitsersche Prae- sensfilm ,,De laatste kans" ons laat zien, terugkeerden uit de schadu wen van den dood naar het bcht van de vrijheid en menschelykheid Het is herfst 1943. Mussolini is gevangen genomen en Badoglio is meester van Italië. Meedoogenloos drijven de Duitschers hun geallr eerde krijgsgevangenen, hun slaven arbeiders en hun politieke tegen standers voor zich uit over de Alpen. Er is echter een treinlading gevangenen, die de Alpen niet be reikt. Bommen van de R.A.F. bren gen den trein tot stilstand en de gevangenen ontkomen, onder wie de Engelsche luitenant Johnnie Halliday (John Roy) en de sergeant vlieger Braddock van de Negende Luchtmacht der Vereenigde Staten (Ray Regan). Zij vinden een toe vlucht in een dorpsherberg in een klein dorpje in Noord-Italie. Heel Europa is daar verzameld. Er wor den acht talen gesproken: Duitsch Fransch. Nederlandsch, Slavisch, Poolsch, Italiaansch. Jiddisch en Engelsch. •Er komt ee.i priester (Romano St. Lidivina naar fr. Mes O.S.B. hand. Hoe goed4015 en lans in de techniek ook d van schildering en het werk vermat brecieusheid van indruk te maken df °ns niet dien Lidwina-voorsteliineen ™l;i van een mogen verwachten. Eenllui? „te zwaar hebben wij .teven u^ be" paneel Tap van^lf" lijk stelt deze technfek zif^^ speciale beoordeelingseischen mlar toch had hier een diepere ont roering bij den kunstenaar wel licht tot een bevredigender resul taat geleid. Beide werken zijn aesthetisch en artistiek zeer goed, maar missen religiositeit. Voor ons heeft de achter glas schildering van Albert Troost, die naast het "vorige werk hangt, een ons wordt voorgesteld door den doodsstrijd in de hof van Olijven, den kruisweg en den dood aan het kruis. Rondom St. Lidwina schieten een groot aantal rozen en lelies op. Wij wilden deze eerste beschou wing van de mooiste werken be sluiten met het beeldje van Adam Winter te noemen, dat vooront werp is geweest voor de groote terra cotta, die tijdens de noveen jn de Frankeland is opgesteld, het heeft de overwinningsidee mees terlijk weergegeven, iets wat aan bet meelijwekkende oude vrouwtje yan Andree Hendrickx vreemd is. Men verzuime niet de tentoon stelling te gaan zien. Gisteravond brak er brand uit in het huis van de familie G. aan de Zwaansteeg 1. In de voorkamer was een primitief gastoestel ontploft, warardoor voorwerpen die er bij la gen, vlam vatten. In korten tijd stond he tgeheel volop in brand. De vrouw des huizes was juist een kwartier te voren uitgegaan. De twee kinderen, die achtergelaten waren, konden tijdig" in veiligheid worden gebracht. Onder leiding van ir. Mnesker kon de brandweer het vuur de baas worden er. verhinde ren, dat belendende perceelen even eens zouden gaan branden. De wo ning van de fam. G. is geheel uit gebrand. In den nacht van Donderdag 2 Mei wordt in het Capitol-theater te Rot terdam de Zwitsersche verzetsfilm „De laatste kans" vertoond. Het is een der mooiste films die tot nu toe over het verzet verschenen zijn. De totale opbrengst van de voorstelling is ten bate van de stichting 40-45, de prijzen loopen van 1 tot 5. De voorstelling duurt van 12 tot 3 uur, na afloop rijdt een tram tot Scnie^ dam. Kaarten verkrijgbaar aan de zaal Woensdag en Donderdag a.s. yan 11 tot 3 uur, kaarten vooruit bestel baar bij secretariaat V. is, r. c. Paulus Potterstraat 51 en bij secre tariaat G. I. W. Liduinastraat 69a. Woensdagavond 89 en Donderdag 12 tot 1. (niet op andere uren). De politie heeft een paar goede vangsten gedaan. Door haar wer. d,en aangehouden W. L. M. en C. B. die verscheidene inbraken heb ben gepleegd voornamelijk in win kels enJ. C., B. S. en B. T die ver. dacht worden van inbraak in een distilleerderij van V. Het duo is ter beschikking ge. steM van- den officler_ van justitie te Rotterdam. Het trio is in het hoofdbureau van politie alhier in gesloten. Donderdag a.s. is er geen bijeen komst in de bijkerk aan de Aleida- straat, vanwege de St. Lidwinano- veen, v Donderdag 9 Mei wordt natuurlijk op uw aller komst weer gerekend. Houdt er rekening met den stillen omgang a.s. Zondag. Ieder neemt hief aan deel in aijn eigen parochie. Laat onze intentie zijn: Dat onze K. A. J. w*er spoedig in haar eigen gebouw moge zijn!" Calo) de herberg binnen, een katho lieke priester. Zijn oogen staan droef van het vele leed, dat hij zag en van de zonden, die hem werden beleden. Hij weet, dat hij spoedig sterven zal. omdat hij poogt goea te maken, wat anderen hebben mis dreven. Hij zal sterven als de Duitschers komen Maar eerst moet - hij deze menschen over de bergen helpen, op zoek naar vrede en vei ligheid. Boven de sacristie van het dorps kerkje zijn Johnnie Halliday en Jim Braddock verborgen. Bij hen bevindt zich een derde ontsnapte krijgsgevangene, majoor Telford (E. G. Morrison) Voor den pries ter is er geen verschil tussehen een Britschen majoor en een ouden jood uit het ghetto van Warschau Zij zijn menschen: hun recht op het leven staat volkomen gelijk. Het zal zijn laatste taak hier op aarde zijn. om hen daarvan te overtui- gen- Het geweervuur kan nu duidelijk worden gehoord. Een machinege weer ratelt. De Duitschers zijn bij de brug. nog slechts tegengehouden door enkele partisanen. Er moet ee: beslissing worden genomen De jriester wacht op die beslissing. Oe Britsche majoor neemt een be sluit. Hij zal de leider zijn. maar achterblijvers zijn ten doode onge schreven. Zij beginnen nun tocht naar de vrijheid, naar het leven. En als zij omhoogklimmen, hooren zij een salvo, diep beneden zich. Het uur van den priester herft geslagen. Geen achterblijvers. Maar de krachten van den ouden Jood be zwijken. Hij vleit zich neer en de sneeuw begint hem te bedekken met een lijkwade. De eerste achter blijver. Hij bidt: „Verwerp ons niet in onzen ouderdom. Verlaat ons niet. wanneer onze krachten ons begeven". Het is de Amerikaansche vliege nier, Jim Braddock, die terugkeert en hem bij het gezelschap terug brengt. Een Duitsche skipatrouille heeft de vluchtelingen intusschen inge haald e,: heeft den bergpas, die naar de vrijheid leidt, bezet. Het is de zoon van de Duitsche Jodin, die redding brengt door zich openlijk op de besneewde berghelling te ver- toonen om de aandacht van de patrouille af te leiden. Hij wordt neergeschoten en sterft, terwijl zijn lichaam de witte helling afrolt. Maar zijn offer is niet tevergeefs -eweest De overigen ontkomen. Nog éénmaal keert Johnnie Hal liday terug op zijn schreden, om Hannele, het Joodsche meisje in veiligheid te brengen. Het is zijn laatste kans. Een kogel van de aan stormende patrouille treft hem, doch het kind is gered. In den auto, die de vluchtelingen verder Zwit serland inbrengt, sterft hij, glim lachend den glimlach van den een- voudigen mensd„Ik zou het nog eens doen, als het moest"; zijn zijn laatste woorden. Er zijn geen sterren in deze Zwit sersche film, geregisseerd door Leopold Lindtberg, wiens naam al even onbekend is als die van de acteurs Maar dit aangrijpende verhaal wordt niet alleen verteld, het wordt opnieuw beleefd en den toeschouwer voor oogen getooverd met een overtuigingskracht en een realiteit, welke Hollywood of de Engelsche filmproducenten in Den ham zelden of nooit bereiken. Dese film is even eenvoudig als een kind, dat ons in de oogen staart. Zij is ontroerend als een gedicht. Er ligt een overredingskracht en een ernst in, waaraan men niet kan weerstaan. De heldenmoed van dien Ttaliaanschen priester brengt ons terug naar de oorlogsjaren, waarin tallooze geestelijken hun leven of ferden voor hun medemenschen. De berusting van dien Poolschen Jood herinnert ons aan de tiendui zenden Joodsche landgenooten, die uit ons midden werden weggevoerd. Deze film stelt ons bovendien voor een vraagstuk, dat ook thans nog et is ozelost: wat moet er ge beuren met de honderdduizenden vluchtelingen, die over Europa zijn verspreid en die nog steeds geen tehuis hebben gevonden Een film, die personen boven 18 a ar niet mogen verzuimen te gaan zien.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1946 | | pagina 7