WEEK VAN DE FRANSCHE CINEMATOGRAFIE. Speer wilde Hitier dooden Helden van de fronten en het verzet gedecoreerd in de Mirakelstad Amsterdam ADIO NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT VRIJDAG 21 JUNI 1946 |JTwee voortreffelijke films: PAGINA 2 De mystieke sfeer der middeleeuwen- MET EEN BIJZONDER SOORT GAS. DOOR DE KONINGIN SACRAMENTSDAG FEESTPREDIKATIE PASTOOR NOLET In het eeuwen oude Begijn hof deed God zijn rondgang SPORT VARIA programma Ter gelegenheid van de week der Fransche Cinematografie w?lke van 21 tot 28 Juni wordt gehouden, zui len in de verschillende groote steden ivan ons land onder auspiciën van jde Fransche ambassade in Den Haag films worden vertoond, welke door jde Fransche regeering als represen tatief worden beschouwd voor de jFransche filmproductie. In Rotterdam zijn het twee door 'André Paulvé tydens den oorlog in het onbezette deel van Frankrijk geproduceerde films, aan welke ae- ze eer zeer terecht, dit zjj reeds |>ij voorbaat geconstateerd - is te floeurt gevezen. De eerste, gere gisseerd door Maxcel Carné, is ge titeld „Les Visiteurs du Soir". (De Duivel was de laatste gast), de twee de, „Eternel Retour" (Onsterfelijke jiLiefde) geheeten, werd opgenomen pnder leiding van Jean Delannoy. i Beicje films hebben dit gemeen, flat zij den lof bezingen van de aard fche liefde, de liefde dus tusschen twee jonge menschen/ die alles trot seert, tot in den dood. Maar daar mee houdt ook iedere overeenkomst op en daarom is het zoo moeilijk ieen vergelijking te maken tusschen «deze films, beide in haar genre van grootsch formaat, van welke de eerste, „Des Visiteurs du Soir ons een oude Fransche, middel eeuwsche legende verhaalt terwij, de tweede een moderne variatie brengt van het aloude verhaal van [Tristan en Isolde. Beide films r^jn een door de camera op het witte doek gekristalliseerd gedicht, n^ar het verschil tusschen beide is even groot als dat tusschen een middel- eeuwsch mystiek exempel en een modern realistisch dichtwerk, In Visiteurs du Soir" verhaalt Carné, hoe de duivel twee van zijn trawanten naar de aarde zendt om het geluk van de menschen te ver, storen en hoe een van deze trawan, ten zich, dank zij zijn innige liefde Voor een meisje, dat hij zich aan vankelijk tot zijn slachtoffer haj gekozen, aan de macht van zijn boo- zen meester weet te onttrekken De mystiek der middeleeuwen hang- in deze film, een mystieke poëtische sfeer, welke Marcel Carné, dien wy hebben leeren kennen als den rea. listischen regisseur van „Hótei du Nord" en ais den pessimistischen, haast morbVien maker van „Le Jout Se léve" en „Qual des brumes", wonderlijk zuiver heeft weten te scheppen. Deze film levert dan ook wei net bewijs, dat niet het verhaal, het scenario, hoofdzaak is voor den re gisseur, maar wel de psychologische waarachtigheid van de personages en de waarheid van de door hem op het doek geschapen sfeer. Juist om den middeleeuwschen. mystieken inslag geven wij persoon lijk aan „Visiteurs du Soir" de voorkeur boven l'Eternel Retour*'. De mystiek van de middeleeuwen is den katholiek nu eenmaal nader en aanvaardbaarder dan de heidensche legende van Tristan en Isolde, hoe wei voor deze film, voorbehoud dient te worden gemaakt voor gees telijk volwassenen, omdat de ab stracte symboliek, waarvan Carné zich bedient, enkele malen wordt vastgelegd in beelden van situaties die voor onervaren oogen minder ge schikt zijn. Temeer dient voorbe houd te worden gemaakt, omdat de legende, hoewel het verhaal zich Jn de middeleeuwen afspeelt, een üei- densche tendenz vertoont. Een mid- deleeuwsche jonkvrouw b.v., die ver- klaart den duivel niet te kennen, er. die zijn bestaan loochent, is ondenk baar. ïn hoeverre deze heidensche Carné heeft do uitmuntende ac teurs, die hij tot zijn beschikking had, een groote mate van persoon •ijk initiatief gelaten, zonder ech ter de algemeene leiding uit han den te geven. Arletty en Alain Cuny zijn de tra wanten van den duivel in deze film. Hun tydlooze tocht uit het sinistere onbekende naar het kasteel van ba ron Hugues (Ledoux), waar zij het geluk van diens dochter (Marie Déa) die met ridder Rénaud (Marcel Herrand) in het huwelyk zal treden, zullen gaan verstoren, is een mees terstukje van regie, camerawerk en spel. Eveneens is dit het geval met den dans in de zaal van net slot, als Arletty met enkel accoord op haar luit de dansers doet verstar- klaard, mqt deze film een moderne historie te willen opheffen in de sfeer van de legende. Even goed zoo men, na de film te hebben gezien, kunnen verklaren, dat daarmee ds legende in de moderne sfeer wordt gebracht, hoewel niet kan worden ontkend, dat de film nu en dan mank gaat tusschen de fantasi van den dichter en de realiteit vau een autogarage. Madeleine Sologne, die wel eens de Fransche Garbo- wordt genoemd, maakt met deze film een voortref felijk debuut in Nederland. Haar zuivere, haast passielooze, maar toch zoo innige spel maakt haar Dij uitstek geschikt voor de rol, weik? zij in l'Eternel Retour' heeft te vertolken: de symboliseering van de opofferende, maar menschelijke lief de. Groot spel leverden ook Jean Marais als Patrice en Pieral als Achille, de boosaardige dwerg, dia zich in zijn lichamelijke en geeste lijke mismaaktheid poogt te wreken cv Partrice. die alles neeft, wat hij zelf moet missen. Ook voo* deze film is echter voorbehoud voor ryp volwassenen noodzakelijk. Twee films, die tezamen en afzon derlijk een evenement zijn op het De tegenstrijdigheden, welke somtijds in voor het tribunaal te Neurenberg afgelegde getuigenis sen tot uiting komen, vonden Donderdag haar climax, toen Albert Speer volgens een „A.P."-bericht verklaarde, dat bij in Maart 1945 besloten bad, Hitier In de kanselary-kazemat te dooden. Op een rustigen, onverstoorbaren toon deelde de voormalige chef van de bewapening van het Reich mede, dat hij beseft had, dat Hitier moest sterven, wilde Duitschland voor een volledige ruïneering gespaard bly- ven. Speer zei, dat hij vernomen had, dat een nieuw bijzonder gas in Fe bruari j.945 in Duitschland gereed gekomen was. Hij verkreeg hiervan een kwantum, dat hij uitsluitend zou gebruiken voor de liquidatie van Hitler. Hy was echter, naar hij zei, niet in staat, een middel te vin- gebied der filmkunst en die tevens ^Ijge™ d® kazemat te bewijs zijn van den ommekeer ten Uit 2ijn overige verklaringen bleek, goede, welke de oorlog in de Fran-1 <jat hij Hitier het jaar, voordat sche filmproductie heeft teweegge I Duitschland ineenstortte, had ge bracht. I waarschuwd, dat het rijk niet de lean Marais en Madeleine So logne als de Tristan en Isolde uit de film „l'Eternel Retour" ren tot wassen beelden. De trawan. ten des duivels voeren bruid en brui degom weg en beginnen hun hei. sche taak: de verleiding. Een nieuw accoord en de dans wordt hervat Was het een droom, die enkele se conden of vele uren duurde? De droom is vergeten, maar de angel van het kwaad is in het brein van de slachtoffers blijven steken. Jules Berry geeft een huivering wekkend realistische creatie van den baarlijk duivel, terwijl een drleta, dwergen, welke in de film optreden, ware personificaties zün van het Een aangrijpende film, die onge twijfeld bewijst, dat ook de filmpro. ductie tot het leveren van een kunstwerk in staat is. Eveneens van groot formaat is de film l'Eternel Retour", waarvoor Jean Cocteau het scenario en de dia. logen schreef. Cocteau heeft ver- Het vliegveld Soesterbeirg was gisteren het tooneel van de grootste militaire plechtigheid sedert jaren. Zware slagregens en hagelbuien, nu en dan zelfs vergezeld van blik sem en donder, poogden eenige ma len vergeefs eenige afbreuk te doen aan het indrukwekkende schouw spel, dat om half elf aanving, toen H. M. de Koningin op het ter rein arriveerde en daar door den chef van den generalen staf, luit., generaal mr. H. J. Kruis werd be groet. Toen de auto van H. M. op de afgesloten ruimte arriveerde, stond daar reeds de Cddillac, waarin Prinses Juliana met de kleine prin sesjes was gezeten. De pMnr kleuters droegen elk dezelfde blauwe manteltjes, die zy steeds als de zon even doorbrak, uittrokken om in haar vlotte, geruite jurkjes, of wel in de auto van de Koningin te klau teren, of zich onbevangen te be. wegen tusschen de vele fraaie, uni. Op de startbaan, juist voor de Koninklijke auto, stonden naast el kaar opgesteld de 30 mannen, die de decoraties zouden ontvangen. Het waren: generaal H. G. Winkelman, grootkruis in de orde van den Ned. Leeuw; Z. K. H. Prins Bernard der Nederlanden, commandeurs - kruis der Mil. Willemsorde („wegens de uitnemende en bezielende leiding bij de bevrijding van het vaderland als bevelhebber der Ned. strijdkrachten en tevens als erkenning van de uit stekende daden van moed, beleid en trouw, door genoemde troepen in dit tydperk, bij herhaling bedreven") vervolgens tot ridder in de Mil. Wil lemsorde kol. W. F. Hennink, lt. kol. T. Beets, maj. G. J. W. Gel derman, le It. H. J. Mulder, le lt. J. van der Houwen, serg. maj. A. van Vlierden, serg. J. F. C. Toelen, wachtra. A. M. Schouten, dpi. sold. C. J. H. Sleegers. De bronzen leeuw werd uitgereikt aan: lt. kol. H. D. Scherpenhuyzen, lt. kol. S. Mante, maj. N. W. Sluyter, mej. B. van der Stok ritmeester J. L. Hollert, le It. A. J. Eenkhoom, le lt. R. B. Lewis, 2e lt. Th. J. Vrins, 2e lt. S. J. Postma, serg. C. van er Wete ring, serg. J. Wiardi, serg. J. van Rossum, serg. Ch. J. P. Bakx, serg. L. Holtz, korp. L. Breevoort, korp. J. H. Mertens, korp. G. Hekhuizen, huzaar le klasse H. A. Baren- Al vorens tot de decoratie over te gaan hield H. M. een toespraak, waarin zij zich achtereenvolgens richtte tot generaal Winkelman, Prins Bernhard, de nieuw.befioemde ridders en voorts .tot alle aanwe zige officieren, onderofficieren er manschappen noodige materialen bezat om eea modernen oorlog voort te zetten". HIJ zond in Juni 1944 een memo randum aan Hitier, waarin „ernsti ge tekorten aan kolen werden ge rapporteerd en werd medegedeeld, dat nog een maand van geallieerds bombardementen de chemische in dustrie totaal ZOU vernietigen aldus Zijn getuigenis. In den herfst van 1944 aldus Speer werd het Roerbekken zóó gebombardeerd, dat het niet in staat was de kolen uit de mijnen te trans porteeren en hij schreef aan Hitler: „Indien geen beslissende verbete ring in de aflevering kan worden verkregen, zullen de voorraden te gen het eind van November zijn uit geput. Het ligt voor 'de hand, dat het uitvallen van de Rijnsch-West- phaalsche industrie op den duur voor de geheele Duitsche economie en met het oog op het succesvol voortzetten van den oorlog ondraag lijk zal zijn". Reeds in October 1942 beklaagde Speer zich, naar zijn zeggen, over „Verslapping Van de DuitHuh« oor* iogsi n spanning. x>© boodschappen, die hij geduren* de het laatste jaar van den oorlog herhaaldelijk naar Hitier zond en waarin hij dezen waarschuwde, dat Duitsehlands oorlogsinspanning ia haar laatste stadium verkeerde, leg» de de Fuehrer alle naast zich neer, aldus Speer. Speer gaf toe, dat 400,000 krijgs gevangenen in de Duitsche wapen fabrieken tewerk gesteld waren. H(J had de gedwongen tewerkstelling, door middel van razzia's en arres taties afgekeurd. „Ik heb telkens weer geprotesteerd tegen geweld methoden", aldus Speer. ,,In het begin van 1944 hadden de geallieer de bombardementen de Duitsche oorlogsproductie in het Westen der mate verlamd, dat in Frankrijk al leen al 1 millioen arbeiders werk loos werden". Drie weken na do invasie in Frankrijk schreef speer aan Hitier, dat de geallieerden eria geslaagd waren het Duitsche tekort 4aan vliegtuigbenzine met 90 pet. te verhoogen. 'Arletty en Alain Cuny, de tra wanten des duivels op hun smis teren tocht in de film Les Visi teurs du Soir" Inslag, de negatie van ieder geloot aan God, een concessie is aan het moderne publiek, of een gevolg van liet feit, dat men te doen heeft met een heidensche legende, welke door de middeleeuwen aan hun tijd werd aangepast^ weten wij niet. Maar wel voelen wij dit gemis aan geloof ais iets, dat in strijd ia met de 3feer .van, de film. In heel Amsterdam verinnigden zich dezen Sacramentsdag de plech tigheden tot 'n vieren in kerkelijken besloten kring. In alle kerken en ka pellen van de Mirakelstad zong he denmorgen het koor dezelfde Introï tus „Gespijzigd heeft Hij hen met het vet der tarwe, alleluia, met ho ning uit* de rots hen verzadigd En heel Katholiek Nederland, mee levend met dezen grootschen Eucha- ristischen triomf in de hoofdstad, moet zich wel bezonnen hebben op het H. Hostie-wonder van zes eeu wen geleden. j De geringste dorpskerk omsloot immers eenzelfde H. Offer als de jkerk van O. L. Vrouw van Altyddu- renden Bijstand, waar de Bisschop jvan Haarlem temidden van talrijke geloovigen pontificaal celebreerde. Een eenzaam organist-dirigent met tweo zangers-assistenten verkondig den dezelfde lyrische dogmatiek van den H. Thomas van Aquino in het ..Lauda Siond' als 'n koor „Cantemus Domino" onder de eminente leiding van Louis Schwirtz, en de stilte om de woorden van de Consecratie hui verde dezen morgen over heel Ne derland. De processie op het Hof Maar ik moet ik U ook vertellen van de zeer bijzondere Sacraments processie in Amsterdam op het Ba- gijnhof. Stel U een dorpje voor, zeer klein, gevat binnen het razend jachten van een groote stad en zoo roerloos on der zijn eigen stilte dat men den me rel hoog in een kastanjeboom de zon kan hooren verwelkomen Hij had het niet zeer druk, deze merel, de laatste dagen, maar het belooft be ter te zullen worden en de straat jes van dit dorp, gryze tegelstraat jes en gele klinkerstraatjes, zijn zoo schoon geboend, dat men nu eerst Vermeer gaat begrypen. De inwoners van dit dorp, ijverig bezig met het uitstellen van een H. Hartbeeld of het beeld van een Kindje Jesus op een troontje van bloemen en daarbij heimelijK Kijkend in het voortuintje van de buur vrouw, of die het „mooier" heeft, want zoo zijn de menschen, die met hun kleine zorgen onder de scha duw van die brons-groene kastan- jeboomen leven niet dat andere menschen beter zijn en de ruitjes in de oude gevels blauw spiegelend het blauw van de zonnelucht en net licht van de zon gevangen in zijn eigen goud naast de diepe scha- I duwhoekenWelnu, hier in dit eeuwenoude Bagijnhof deed God de zen middag Zijn rondgang, omstuwd door een langen plechtigen stoet van ordesgeestelijken en seculiere geestelijken, dragend een brandende kaars. En onder de witte super, plies zag men het zwart der souta nen. Er waren de pastoors en oud pastoors van bijna alle kerken in Amsterdam, vertegenwoordigers van vele kloosterorden van Amsterdam en daarbuiten. De Sch Ja Cantorum van het Philosophicum te War mond zong de liturgische gezangen rnder het Plechtig Lof, dat door Mgr. Huibers werd gecelebreerd, met assistentie van de stedelijke pastoors, de Z.Z E.E. H.H Schip, horst, Winkelman, Noiet en De Kok. En luisterrijk was het paars van den Missiebisschop, Mgr Dub belman en dat van Mgr. Lagerwey, er waren gemyterde abten en de drie Kapittelheeren, De Jongh, v- d# Wiel en Filbry terwijl rector Berkhout het kruis droeg En toen de plechtige processie zich opstelde^ moesten we lan# kijken naar den oudsten priester van het Bisdom Haarlem, Mgr. Dr. G. C. van Noort; hy liep. leunend op zijn stokje maar helder en vor stelijk waardig in het paars achter de Monstrans aan, het filigraan zilver van zijn haren glanzend in de zon en al de inwoners van het Hofje wezen naar hem. hun ouden Pas toor v Feestpredikatie Pastoor W. Nolet had als onder werp van zijn feestpredicatie den tekst: „De trouw van den Heer blijft eeuwig" gekozen. Hij noemde 1945 het jaar van het nieuwe Sacramentswonder. Amster dam, nooit zijn Mirukelwonder ver getend, werd beloond doordat het ge spaard bleef in den oorlog. Het „Bescherm, O God, Uw stad, die Gij zelf bevoorrecht hebt door het H. Mirakel", werd wonderbaarlijk ver hoord. Men ziet reeds uit naar een votief.kerk uit dankbaarheid ter eere vai het H. Mirakel. En opnieuw trok daarna de pro cessie rond. Ai de pracht en luister vah koorkappen en lcostbare kant, van kleurig borduurwerk en zeld zame paramenten concentreerde zich DE LONDENSCHE GRASBAAN- KAMPIOENSCHAPPEN Zoowel Van Swol als Rinkel wer* den gisteren van verdere deelneming aan het heerenenkelspel in het Queens Clubtournooi uitgeschakeld* Segura, (Ecuador), een der best ge plaatsten voor Wimbledon, die Van Swol in de derde en Rinkel in de daaropvolgende ronde ontmoette. versloeg hen met Oz, Z_ reap. 60, 6—3. Rinkel had in de 3e ron de met 62, 46, 63 van Ciaris gewonnen. Van Swol en Rinkel wonnen do eerste ronde van het heerendubtoel» spel in het Queen's Club.tournoot met 64. 60 van Baxter en Shi- ipman INTERN. 6-KAMP SCHAKEN De uitslagen van de afgebroken partijen uit de vorige ronden luiden; Van der TolCortlever 01, Cort«* leverSzabo Kottnauer— Stoltz 10 Van der TolSandifort 1—0. ZWALUWEN—ROTTERDAM. Voor de ontmoeting Zwaluwen- Rotterdam, welke Woensdag op het Ado-terrein te s-Gravenhage. zal worden gespeeld, zijn de voigencia spelers voor het Zwaluwenelftal uit- genoodigd: doel: Van der Vliet (O.D.S.); achter: De Jong (Ado; en. Chouffour (Quick, Haag); midden; Holtzappel (Quick), Langelaan (H. B.S.) en Stijger (Blauwwit); voor: Neuteboom (Ado), v. d. Vegt Fi.B. S.). Engelsman (Quick, Nijmegen), v. d. Gijp (Emma) en Bergman (Blauwwit ZATERDAG 22 JUNI. HILVERSUM I (301 M.) V.A.li.A. 7.00 Nieuws, gymn. en gram. 11,45 Ber. uit Indië. 12.00 Lichte muz, 13 00 V d Ned. Strijdkr. 13,30 Ork. om de Mirakeimonstrans van heten 2ang. 14.00 Sport. 14,15 Huismuz, Bagijnhof, gedragen onder het bal dakijn door den bisschop. Een oogenblik moesten we denken aan de processie-schilderij van Der kinderen, „uitbundiger" in de open baarheid der viering, met op den achtergrond de versierde schepen van het Y, maar deze oude Sacra mentsprocessie zal zeker niet deze intimiteit, dit „Hollandsehe". heb ben gekend van den Junidag in 1946. En zelfs de blinden ook zij zagen Christus voorbijschrijden van af hun gereserveerde plaatsen dicht aan het tegelstraatje zullen met het jubelend Magnificat hebben inge stemd dat deze plechtigheid besloot. Een plechtig Lof met Processie in de St. Willibrorduskerk buiten de Veste, gecelebreerd door den vicaris van 't Bisdom, mgr. N. Ammerlaan, met als assistenten pastoor Uiter- sterp, als diaken, pastoor Schiphorst ais subdiaken en kapelaan Rutten als ceremoniarius, besloot dezen hoogen dag, waarbij professor J. Mulders de feestpredicatie hield. 14,45 Litt. caus. 15,00 Philh. ortt. 16,00 Voordr, 16,15 Gram. 16,45 Zang en orgel. 17,00 V. d. jeugci. 17 30 Filmprogr. 18,00 Nieuws en gram. 18,30 V. d. Ned. Strijdkr. 19.00 Kwar tet. 19,30 Bijbelpr. 19.45 Caus. 2»,05 Gevar. progr. 21,15 Binnenl. overz. 21,30 Uit de illegaliteit. 22,00 Ram blers. 22.30 Ork. 23,00 Nieuws. 23,15 Kwartet. 23,4024,00 Gram. HILVERSUM II (415 M.) KBO. 7.00 Nieuws en gymn. 7,30 Morgen gebed. 8,00 Nieuws en gram. 10,30 Voordr. 10,45 Gram. 11.00 V. d. zie ken 11,45 Piano. 12.05 Gram. 12.15 Piano. 12,30 Lichte muz. (13.00 Nieuws). 13.45 Tooneelpr. 14,00 Ork. 14,15 Engelsche les. 14,45 Gram. ls'oO V. d. jeugd. 16,00 Kwartet. 16,30 Gregoriaansch. 17,00 TU<13lïh5' 17,15 Kamerkoor. 17.45 Spnrtpr- 18,00 Zang en gram. 18,25 Weekoverz. 18,45 Lichte muz. 19,00 Któuws. 19,20 Over humanisme. 19,35 Solisten. 20 05 Lichbaken H. de Greeve. 20.30 Reportage 6e Eeuwfeest te A'fiam (Concertgebouw). 22,00 Nieuws. 22,15 Avondgebed. 22,35 Lichte "'UZ. (22,45 Caus.), 23,40—24.00 Gram.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1946 | | pagina 2