Een opzienbarende roman troef Kunstvaria De Staar" naar het Noorden DE SLAG OM ARNHEM CAIRO, EEN REUSACHTIGE JUWELIERS-ETALAGE RUITEN Op weg naar Ned.-Indië ZATERDAG 12 OCTOBER 1946 PAGINA 4 Van een Katholieken Engelschen schrijver BEZOEK AAN AMSTERDAM DEN HAAG en ROTTERDAM POSTHUME HULDE DE VLIEGRAMPEN. REEKS Moeilijkheden met de piasters In heel Nederland (Van ïfcizen Londenschen correspondent) Men had mij gevraagd te schrij ven over Evelyn Waugh3 s nieuw- êten roman Brideshead Revisited the Sacred Profane Memories of Ctiptain Charles Ryder'3, Dit werk van den Katholieken schrij ver heeft veel opgang gemaakt dermate zelfs dat het geruimen tijd duurde aleer ik erin slaagde beslag te leggen op een exemplaar. Ik heb het gelezenen zelfs iets meer dan gelezent gedurende een vacantie, en genoten van een ro man die door stijl en dialoog be antwoordt aan de hoogste verwach tingen, die de naam "van Evelyn Waugh ons doet koesteren een literair meesterwerk. Maar een meesterwerk, uitslui tend bezien van het standpunt van literaire kunst en literaire techniek. De schr. zelf legt er den nadruk op dat „Brideshead Revisited" niet beoogt ^grappig" te zijn, al bevat fcet grappige passages. Het is het •eer zeker niet: het is deprimeerend en pessimistisch en hierdoor, on danks de Katholiciteit van den «chryver, on-Katholiek, ofschoon er tegen het slot één passage in voor komt, prachtig en diep-ontroerend van eenvoud, die een heerlijke triomf ió van Katholiek opti- misme# dat wil zeggen van Ka. tholiek geloof in de steeds zegevie rende goedheid van God. Terwijl dit boek in zijn pr'" geheel juist den Katholiek schok ken zal, is die ééne passage, ■welke alles goed maakt, alleen ^roor den Katho liek begrijpelijk. Maar ik be twijfel of op grond hiervan een geestelijke de lezing van Brideshead Re visited" zou aanbevelen. waar in de eerste jaren na 1923 kapt. Ryder en Lord Sebas tian studenten zflfln, is prachtig weergegeven, maar meesterlyker nog in haar soort is de manier, waarop de schrijver het 18de eeuwsche huis van Brideshead maakt tot een be. zield wezen, bijna tot den ^hoofd persoon" van zijn boek. Het' is mis schien menschelijker dan één van de menschen, die hij geschetst heeft. Zijn neiging, nagenoeg uitsluitend hoogst excentrieke personen ten too. neele te voeren, geeft aijn ernstig- bedoeld werk een onnoodig bur lesk karakter dat des te stuitender wordt omdat het niet grappig, doch bitter is. Alles wat van eenig werkelijk be lang is, loopt mis in dit boek. Eén man mislukt nie^ en dat is de schuldige en zonderlinge Lord Marchmain die, als zonder zijn toe stemming een priester tot zijn sterf, bed toegelaten wordt, na buiten ken nis bediend te zyn, het teeken des JECruises maakt. En dit is de hoop voor alle on ontwarbare geestelijke misère in dit boek en in het leven. O P. G. Wodehouse, de Engelsche schrijver van humoristische ro mans, hoopt Dinsdag a.s. zijn 65sten verjaardag te vieren. Zoo als men weet, sprak Wodehouse in Duitsche gevangenschap voor de Duitsche radio. Hij werd van wege dit feit na de bevrijding door de Franschen gearresteerd, doch later weer vrijgelaten. Op 16 Oct. a.s. zal het Schotsch B.B.C.-orkest voor de eerste maal de derde symphonie van Willem Pijper uitvoeren. Tevens zal dan „Overture" van den jeugdigen Nederlandschen componist Ger- brand Schurmann ten gehoore worden gebracht. A De opening van de Van Gogh- tentoonstellingte Luik, welke heden plaats vindt, wordt bijge woond door den wethouder van onderwijs te Amsterdam, mr. A. de Hoos. A In Vaticaanstad heeft van 7 tot 12 October een congres plaats gehad van het Intern. Kath. Bu reau voor Cinematografie. Ver. tegenwoordigers uit België, Ca nada, U.S.A., Mexico, Nederland en Zwitserland waren aanwezig. Na afloop werden de congressisten door Z. H. den Paus ontvangen. Evelyn Waugh. De opzet van het boek is onwaar, of op z'n best misleidend. De schrij ver zelf zegt niets meer of minder te beoogen dan de werking van de goddelijke beschikking op te sporen Jn een heidensche wereld, in het le ven van een Engelsche Katholieke famjlie, die zelf half-verheidenscht Ijs, in de wereld van 19231939". En ofschoon hij die Engelsche Katholie ke familie (die veel meer paganis- tisch dan Katholiek is) schildert op meesterlijke wijze, laat hij ons niets zien van die „heidensche wereld". Zelfs niet van een half-heidensche Katholieke wereld. De Katholieke familie die hlij ongetwijfeld met al lijn machtig schrijverstalent voor ons tot iets zeer levends en wezen lijks maakt, is in ieder opzicht zoo uitzonderlijk, dat zij niets vertegen woordigt. Daarom is de pretentie dat dit koek den geest van een tüjdvak zou schilderen, volkomen valsch. Het analyseert en beschrijft en dan op meesterlijke wijze een van de ontelbare aspecten van dien geest, maar ook dan nog met het voorbe houd dat het, met wijzigingen van betrekkelijk ondergeschikten aard, in tal van andere tijdvakken ge plaatst had kunnen worden. Maar één ding moet erkend worden: de atmosfeer is door-en-door Katho liek. De oppervlakkige lezer, zal ge. neigd zijn Evelyn Waugh ervan te betichten dat hij zijn eigen geloof er met de haren bijgesleept heeft, maar dat het verhaal zich evengoed rond om een slecht-Anglikaansche of andere slecht-Protestantsche als om een slecht-Katholieke familie had hunnen afspelen. Maar dit zou on juist zijn. De afgevallen, de dwa. lende, de weerbarstige, de onver schillige Katholiek is afgevallen, «walend, weerbarstig of onverschil lig op Katholieke mapier. Op de Subtielste wijze geeft de schrijver voortdurend het verschil aan tus. schen de slecht-Katholieke hoofd- eersonen (de leden van een Katho. Bek adelijk geslacht) en de meeren- deels slecht-Protestantsche of no. minaal-Protestantsche bijpersonen, waartoe ook Kapt.Charles Ryder, de „ego" van het boek, gerekend moet worden. De atmosfeer van Oxford, Het fameuze mannenkoor „De Staar" uit Maastricht komt in ons Noorden te gast. Zondag en Maan dag zingt het koor resp. te Den Haag in het Gebouw van K. en W. en te Amsterdam in het Concert- gebouw, terwijl Maandagochtend een bezoek zal worden gebracht aan Rotterdam, waar het koor officiéél zal worden ontvangen. We kunnen dit 250 man-sterk- muziekgezelschap niet anders dan een hartelijk welkom toeroepen. Het is nu bijna dertig jaar geleden dat men dit wijdvermaarde koor in onze concertzalen heeft beluis terd, en hiermede zeggen we met een welk eer span" oen is en welke evoluties de man nenkoorzang heeft doorgemaakt. Want niet zooals destijds zal men nu genoegen nemen met het nol pathos van den Liedertafelstijl, met het mannenkoor-effectbejag: men luistert thans gelukkig meer naar wat een melodie, of meerdere melodieën tegen elkander gevoerd te zeggen hebben; men vraagt in een woord meer, naar muziek. Het zal een ieder wel opvallen dat het programma een geheel anderen stijl verraadt als men des tijds van mannenkoren gewend was. Het zijn nu geen zegepralen meer, noch veldslagen, noch stormge- druisch, noch windgefluisterde teksten spreken een zuiver-men- schelijke of geestelijke taal gelijk hier 't geval is met. Diepenbrock s Stabat Mater", met d® ,,Psaume van M^haud. ..O hone Je.su" van Palestrina, de Russische volks liederen, e.a Deze vernieuwing danken we sinds het jaar dat Paul Hupperts van dit koor de leiding heeft, na dat Peter Gielen 45 jaar er de stuwkracht van is geweest. Hupperts die naar we ver namen de meest verleidelijke aan biedingen van een radio-orkest van de hand heeft gewezen wyl hij te zeep verknocht is aan zijn geboorte grond Limburg, heeft van stonde af aan een radicalen ommekeer willen brengen in den mannenkoor zang. Hij is een kind van dezen tijd en weet dat we op den koekoek- eemzang uit den tijd van Hilde- brand's Camera Obscura niet kun nen voortbouwen Hij brak dan ook op besliste wijze met den parade.stijl van de Liedertafel en streeft naar een al- geheele repertoire-vernieuwing, die duidelijk reeds uit het te brengen programma spreekt. Het koor komt onder auspiciën van de Stichting '40'45 ten bate van herstellingsoorden van oud illegalen en het laat zich aanzien dat vele autoriteiten bij dit-concert zullen tegenwoordig zijn. Men weet overigens dat „De Staar" nog steeds onder het hooge bescherm- schap staat van H.M de Koningin. Zondagochtend wordt den Zuider lingen ter eere de Missa van Die penbrock in Den Haag straat), uitgevoerd. 55 Een scène uil „De Slag om Arnhem33, de filmt gewijd aan de helden van de Britsche Luchtlanding8„divisie. Kunnen ooit die moed en offers op den filmband worden vastgelegde De slag om Arnhem. Negen dagen van onverschrokken moed en zelf verloochenende opoffering. Negen dagen zonder slaap, zonder rust, zonder voedsel bijna en zonder de noodige middelen om den &tr\jd te gen een overmachtigen en steeds sterker wordenden vijand met kans op succes voort te zetten. Negen dagen afzondering in een wereld, die dood en verderf spuwde, die vuur en staal braakte tot vernietiging van hen, die den euvelen moed hadden gehad, er in door te dringen en die den nog onbegrypelijker moed had den, er te blyven tot het zwarte, bittere einde van ontgoocheling en mislukking. A' Nog een kiekje van het herlevende „Italiaansche Stalingrad33s Monte Cassino. Men is er alweer zooverdat de Zaterdagsche markt geregeld gehouden wordt op het oude marktplein. Gisteravond zijn in de buurt van Alexandria in de V S. twee Ameri- kaansche vliegtuigen met elkaar m botsing gekomen. Het eene vliegtuig, een vliegend fort, explodeerde in de lucht en viel nadien m een dicht toosch; hierbij kwamen minstens drie personen om het leven. Het andere vliegtuig, een DC 4 Skymaster smak te tegen den grond. Van dit ongeittk zijn nog geen nadere bijzonderheden bekend. Echter is een lijntoestel van het Zuiden der V. S naar Washing- t0Een0 Beachcraft-vliegtuig van de Amerikaansche ambassade in Bra zilië is nabij Matas Tijuca neerge stort. Het lijk van den piloot werd in hét wrak gevonden. De Dakota „Lone Sequence" is neergestort in den Stillen Oceaan. De piloot telegrafeerde, dat hy het 'iegtuig moest laten neerstrijken •^gena onvoldoend® brandstof. Er ln ook drie passagiers aan boord, Tader wordt gemeld, dat te Lone y juence veilig te San Erancisco 'eland. Toen we de reusachtige juwe lier stoontafel, die Cairo bij avond is met robijn-rood en smaragd groen van honderden licfttrecla. mes, waren overgevlogen en onze landings schijnwerper de lange be tonnen startbaan van het vlieg veld Almazza aftasttewas t iets vóór half negen Egyptische tijden om precies half negen sloeg de deur open en werden we verwel komd door een Nederlandsch of ficier. We waren weer eens best op tijd en naar wij hoorden heeft Mohamed bey Farid, in de rue Youssef el Gaindide gewoonte zijn horloge gelijk te zetten wan neer hii de Nederlandsche^ K. D. M Skymaster hoort overkomen en hij Kan dit met haast even groo- te zekerheid doen als het Etm- burgsche boertje u«t ScfwK«cn d om de paar uur den trein Heerlen voorbij ziet zeulen Soms voelt men zich in zvjn ro mantiek te kort gedaan door deze strikte gebondenheid aan kalender en klok en toen het reisschema zoo precies klopte moesten wy aan IAng Yu Tan denken, die in zyn „ine Importance of Living" deze gebon denheid aan tijd en uur een der grootste kwalen vanonzen tijd noemt. Maar de warme woestijnwind_ bracht zoo vreemde geuren met zich mee en de magere bruine Egyptenaar, die in zyn lange, vuil witte nachtpon (ik had me die bur- noezen alt\jd veel „duurder" voor gesteld maar later zagen we ze in betere uitvoering) hoven aan het trapje stond, was gelukkig wel zoo anachronistisch, da* we in het zoete romantische zelfbedrog van ontdek kingsreizigers langs een uitgebreide douane naar den uitgang schuifel den. Een bus bracht ons naar het He- liopolis Palace hotel, waar op dat moment ook juist het groote inter nationale Luchtvaartcongres gehou den werd. Inderdaad was het een zonnestadpaleis, waar in de lauwe warmte van ruime Moorsche gaan derijen crèmekleurige binnenmuren waren opengewerkt tot fraaie rpzeJ- ten van steen en zeer kunstig hout snijwerk op donker eikenhouten meubels aan het ryk bewerkte en gedreven koper van luchters en ta felbladen een geheel apart cachet gaf. Wa hielden er enorme palavers met de boys o boy, dkt waren boysover het betalen van con sumpties. Nee, met die piasters vlotte 't niet zoo best en zelfs op straat werden we voor een monetair probleem gesteld, waarover minister Lief tin ck ons voor zoover wy we ten, nooit heeft voorgelicht. Er zijn namelijk in Cairo ontel bare, ongelooflijk vasthoudende, al lervervelendste straatventers, die leeren tasschen en souvenirs aan bieden en schreeuwend hun eigen prijzen afpingelen tot ze een mini mum hebben bereikt, dat ze aan kondigen met een serie vloeken en verwenschingen, in alle wereldta len. Ons leerde dit interessante ver schijnsel, dat hier reeds eerder derlanders waren geweest, die hun een repertoire hadden bygebracht in het meest gezouten Hollandsche iargon Weliiu, een van die straatventers hield ons aan en een paar Neder- landsche bankbiljetten toonende, vroeg hij ons wat ze waard waren. We telden twee briefjes van tien en een van één gulden, ..How much, how much English taoney „Two poundsschatte ik. Meteen: „Taks it take it, two pounds only Koor der devies*?* schamele Ne- derlanders: „No, no, no!" Rn onmMdeliyk daalt de koers. Die 2ï kunnen we overnemen voor 1% pond, voor één pond! „Nog niet voor één pond}?* wy zwakker „Nono. Den een bruine hand met vijl magere gejspreida knekelvingers Five dollar? „No no!" „Vier dollarDrie dollar!" Óndertusschen hadden we den ingang van ons hotel bereikt en om een of andere onberedeneerbare re den, wilden we zelfs die 21 niet voor drie heele Amerikaansche dol lars. Wy spoelden het geknaag van de spijt weg met een yskoud glas Hol- landsch bier en dronken er toen zui nig nog een, want het Deviezen- instituut was op het krenterige af toen wy om reisgeld vroegen. En tóch, indien wij toen hadden kunnen bevroeden dat wy door het helpen opmaken van Nederlandsch geëx porteerd bier in Cairo, de aanvraag naar dit bier zouden hebben helpen vergrooten en daardoor al drinken de eigenlijk als maar versche devie zen verdienden voor (Kt zelfde De- viezeninstituutsterker nog lou ter en alleen om dezen deviezen- slag te helpen winnen, hadden we naast dat bier met een ware opof feringsgezindheid ook nog geëxpor teerde Bols willen drinken, edoch onze aangeboren zin voor matigheid en meergenoemde krenterigheid van het instituut stelden ons niet in staat ons verder op te offeren om van remmende overwegingen van hooger orde nog te zwygen Om zes uur van morgen stoof onze Skymaster de starthaan al weer af en klom snel over den heu- veligen horizon van paarsig grijze duinen, die later rozig werden, tot plotseling de zon haar licht open waaierde en de duinkammen, achter elkaar als golven op zee, zilverig werden als schuimkoppen in de branding. Den geheelen langen ochtend schoof een verweerd, eentonig bruingeel landschap onder ons voor- by en toen wy ten Noorden van Suez het Groote en Kleine Bitter meer hadden zien wegschuiven, lie ten we de Syrische en Arabische woestijn voor wat ze waren en be klaagden alleen een zwarte auto bus, die kleiner dan een zwarte mier en zeker zoo nijver, over een woestijnspoor voortkroop. En we probeerden juist als de meeste medepassagiers de paar uur slaap in Cairo aan te vullen, toen plotseling de gezagvoerder naast ons zat en we maar weer eens over de vliegerij begonnen te praten, die voor leeken wel nooit het halo der romantiek zal verliezen en dit zelfs naar Capt. van Ulsen vertelde niet voor de Ingewijden deed. J. W. HOFWIJK D&arvo-ji uc wüijï over de Noord zee m zweefvliegtuigen, weerloos, machteloos. -De barstende spanning, de weemakende vrees, wélke ook den meest onversaagde in de inge wanden grijpt en het hartsamen perst, vóór het oogenblik, waarop het bevel tot springen wordt gege ven. Het afschuweiyke gevóel van uit. putting; de onweerstaanbare be hoefte aan slaap, de sloopende, steeds sterker wordende overtuiging, dat alle moeite en inspanning, dat alle offers aan bloed en bloeiende levens vergeefsch zyn geweest, ge voelens, die de mannen met de roode baretten, ondanks alles, zelfs on danks zichzelf, steeds weer op on- begrüpeiyke wijze wisten te over winnen. Dat was de slag om Arnhem. Hét is misschien te veel gevergd, om te verlangen, dat dit alles ooit op den filmband zal worden vast gelegd, hoe voortreffelijk regie en productie ook zouden zyn. En in dit opzicht schiet ook „De Slag om Arnhem" (Theirs is the glory), de film, welke is gewijd aan de helden van de Eerste Luchtlandingsdivisie, te kort. In deze film treedt geen enkele beroepsacteur op. Men heeft geen bepaalde personen op den voorgrond willen stellen, maar hulde willen brengen aan de divisie in haar ge heel, aan de manschappen die met onvergelijkeiyke dapperheid hun plicht deden tot het uiterste. Mt^ar dit heeft tegelijkertyd tot gevolg gehad, dat de film onpersoonlijk ia geworden, even onpersoonlik én, af gezien van haar belang van het oogenblik, even weinig aangrijpend als de berichtgeving van een leger bevelhebber Toch is de film zeer zeker geen documentaire. Zy is niet in haar ge heel opgenomen in het heetst van den strijd, al zyn er tal van tijdens de gevechten gemaakte opnamen; op voortreffelijke wijze gecombineerd met de zij het volkomen authen tieke gebeurtenissen, welke later opnieuw in scène zyn gezet. Niemand in een modern gevecht ziet daarvan zooveel als de bioscoop, bezoeker in zijn stoel. Het is nu eenmaal niet gezond om van dicht bij geweren en kanonnen te beky« ken, die op je worden afgeschoten- De gevechtsmomenten zyn dan ook alle op eenigen afstand gefilmd en gebeurtenissen, welke op verschillen de plaatsen en op verschillende tijd stippen hebben plaatsgehad, zyn tot een geheel samengevoegd, evenwel zonder dat de samenhang ervan den toeschouwer steeds even duidelijk wordt Hoe bewonderenswaardig de toto grafie overigens ook is, toch zyn de montage en de beeldwisseling niet van dien aard. dat daardoor ook maar bij benadering de sfeer wordt geschapen, welke die tot het uiterste strijdende mannen moet hebben om. geven. Hoe nader men bij den slag om Arnhem betrokken is geweest de weinige overlevenden en de bewoners in en rond de stad des te aangrijpender zal deze film zijn, omdat zij die sfeer hebben beleefd. Aan buitenstaanders evenwel geeft de film niet veel meer dan een reeks belangwekkende, soms adembene mende beelden van heroïeke ge vechtshandelingen, echter zonder veel verband. Slechtif enkele malen do opna men van de gesneuvelden, als de brug in handen van de Duitschera is gevallen en daarbij de stem van een ongezieneh Duitscher, die enkele woorden spreekt, alsmede aan het slot van de film, als de namen wor den afgeroepen van de mannen, die eens in de leege kribben hebben ge slapen wordt een mef film-eigen middelen de sfeer geschapen, die leert, hoe groot en heldhaftig het offer was, dat bij Arnhem werd ge bracht. Niettemin hebben de Engeischen met „De Slag om Arnhem" ter eere van de helden, die daar streden en stierven, een film vervaardigd, waarvan het publiek ongetwyfeld met dankbaarheid en ontzag zal kennisnemen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1946 | | pagina 4