DE DOOD van den beul SONEI Overdreven Goddelijk erbarmen? Donderdag Elfsteden-tocht Het eenheidsprobleem in de vakbeweging De beulen van Ravensbrueck '60ste JAARGANG DINSDAG 1 FEBRUARI 1947 No. 29230 DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN Verwarring over men- schelijk recht Ngfe IJS EN WEER DIENENDE VON PAPEN WEENT HOE BLOKZIJL DE ZAKEN ZIET KONING VAN ZWEDEN DANKT DEN PAUS Bijna allen krijgen den strop NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT HOOFDREDACTEUR ALGEMEEN REDACTEUR DIRECTEUR: J. KUIJPERS MGR. DR J. WITLOX VOOBmSaÏ™ RN ADMINISTRATIE BROERSVEST S. SCHIEDAM. TER - ABONNEMENTSPRIJS P. KWARTAAE. l.„ P. MNP.. P. WEEN Onlangs namen we uit ,,De Linie" een bericht over, waarin werd melding gemaakt van de bekeering van den Japanschen beul en oorlogsmisdadiger Sonei. Een dame uit Schiedam, die zelf en in haar familie van genoem den Japanner heeft te lijden ge had, kon zich dit feit niet voor stellen. Zij had er geen woorden Voor. Wij waren voornemens op deze aangelegenheid terug te komen, doch inmiddels wendde zich de Schiedamsche dame met dezelfde klacht tot „De Prinsestad", week blad van ex-politieke gevange nen en oud-illegale werkers in Nederland. De hoofdredactie van dit week blad schakelde een katholieken medewerker, den heer O. in. De heer O. formuleerde zijn antwoord op het ,,Linie"-bericht als volgt: De geheele stijl van het stuk je wijst erop, dat het meer ge schreven is tot stichting van den geloovigen katholieken weekblad-lezer, dan wel ter voorlichting van het publiek in 't algemeen. Uit ervaring we ten wij, dat dergelijke stukjes in katholieke bladen geenszins de bedoeling hebben, den lezer critisch tegenover de feiten te stellen. Men leest, althans on der de oudere katholieken gaar ne dergelijke emoti'oneel-afge- stemde bekeerings-geschiede- nissen. Ëij nadere ontleding behoeft een dergelijk stukje lezers met een breedere belangstelling ook weer niet direct reden tot groo- te ergernis te geven. Dat een beul -als deze Japansche kapi tein. wiens primitieve instinc ten hem blijkbaar van het eene uiterste in het andere deden vervallen, zich christelijk-ver- gevingsgezind toont in het laatste uur, dat hij te leven had, is waarschijnlijk in het stukje sterker beklemtoond, dan men bedoeld heeft. In een de mocratische samenleving krijgt ook een beul, die zijn vonnis ondergaat, geestelijken bijstand. De daarbij gebruikelijke gebe den bevatten formules als in het stukje aangeduid zijn. De beul zal ze overgenomen en ge uit hebben, zonder zich den in houd ten volle te realiseeren. Zoo lijkt ons een redelijke uit leg van het anders inderdaad schokkende stukje, mogelijk. Overigens .kan men de gevoe lens van een mensch in zijn laatste oogenblikken beter niet è.1 te critisch bezien. De lezeres, die onder de oor logsmisdrijven van dezen beul geleden heeft en wier echtge noot in Japansche krijgsgevan genschap overleed, zouden wij willen aanraden, te willen be denken, dat het stukje wel goed bedoeld zal zijn, maar wat onbeholpen gestyleerd is („Li nie-stijl!"). We kunnen ons niet voorstellen, dat de betrokken dame door dit antwoord erg bevredigd zal zijn. Onzerzijds vinden we het niet hijster gelukkig en sterk. De medewerker van „De Prinsestad" acht blijkbaar de zaak niet se rieus. Gaarne hadden we echter gezien, dat de heer O, vooral in een neutraal orgaan de affaire ook van den ernstigen kant had bezien. Want wat moeten niet- Katholieke lezers door een der gelijk antwoord aan indrukken opdoen benevens eigenaardige op vattingen krijgen terzake van een katholieke aangelegenheid als een bekeering. Voor den katholieken medewer ker moet uit het „Linie"-bericht toch de waarheid ziin op te die pen, dat Sonei werkelijk katho liek is geworden, waarmee tege lijk zijn kleineerende beschouwing is gediskwalificeerd. Want Sonei's overgang wa3 géén kwestie van primitieve in stincten, die van het eene uiter ste in het andere vielen. Sonei werd gedoopt en ontving de H- Communie. Er zijn heel wat lieden, die nog op het laatste moment tot bekee ring komen. Gelukkig. Gods barmhartigheid niet de onze is grenzeloos! De heer O. weet even goed als wij, dat gebeden en offers voor de bekeering der zondaars als geestelijk-sociale hulp niet voor niets worden ge bracht. Of zijn de oproepen in die rich ting door Maria te Lourdes en opnieuw te Fatima maar ver haaltjes, meer bedoeld voor oudere katholieken, met emotio- neele afstemming? Katholieken weten, dat er voor iemand, die berouw heeft, vergif fenis mogelijk is, al is de* zónde n- last nog zoo groot of al zijn de misdaden rood als scharlaken. In het geval Sonei spreekt een persoonlijk element mee. Had de Schiedamsche dame geen droeve ervaringen met den Japanschen beul gehad, dan had zij mogelij kerwijze O. L. Heer dank gezegd voor Zijn erbarmen met den schavuit. Doch nu zij zelf in wat haar dierbaar is werd getroffen, acht zij Gods barmhartigheid ver spild en eigenlijk onmogelijk. Wanneer die meening juist zou zijn, zou voor geen enkelen moor denaar .ergernisgever en grooten dief vergiffenis meer mogelijk zijn, want elk slachtoffer van een of een andere misdaad zou de op vatting der Schiedamsche dame kunnen deelen. Maar wanneer aan menschen gepleegd onrecht niet meer te vergeven valt, hoe zou God dan tegenover ons menschen moeten staan? Wat aan de Schiedamsche dame is overkomen is zeer vreeselijk en dat zij alleszins moeite heeft na de pijnlijke ervaringen om Gods barmhartigheid tegenover Sonei zoo maar zonder meer te prijzen, begrijpen we. We zijn menschen. Duitschers en Japan ners hebben ons zooveel leed aan gedaan, dat we hardheid tegen over die volken niet zoo spoedig afkeurenswaardig vinden. Het is ons natuurlijk rechtsgevoel vaak met een ondergrond van wraak zucht dat straffen eischt. Vol gens de menschelijke strafwetten is Sonei veroordeeld en ter dood gebracht. Verder kunnen en mp- gen wij menschen niet gaan. De rest moeten we aan O. L. Heer overlaten. Hem is uiteindelijk de wrake. Over de uitboetingsmaatregelen na den dood dragen wij geen ken nis, hebben we nog minder een oordeel te vellen of aanwijzingen te geven- Wat weten we voorts van Sonei's afkomst en opvoeding? Wie kan bevroeden, wat Sonei's bekeering en houding onder zijn landgenooten nog zullen uitwer ken Tenslotte hing op Calvarië naast Christus een moordenaar. Hem werd nog denzelfden dag een binnentreden in het Paradijs beloofd. Ook een verhaal vóór emotio neel afgestemde katholieken of een daverend bewijs van de ge lukkig ook voor ons, duizendmaal zwakkelingen, grenzelooze God delijke barmhartigheid De Waal bij Tiel is dicht. Men heeft een pad aangelegd om tenminste voetgangers den overgang mogelijk te maken. Hef zal er dan toch nog van komen: tenzij sneeuwval of dooi het mochten verhinderen, zal Don derdag a.s. de Elfstedentocht wor- den gehouden. Aldus besliste gisteravond het bestuur der Friesche Elfsteden- vereeniging. nadat een inspectie tocht was gemaakt langs het tra ject. Als resultaat van dezen inspec tietocht deelde het bestuur mede. dat het ijs thans overal betrouw baar is maar op verscheidene plaatsen zeer slecht te berijden. Er wordt echter aan verbetering van de route gewerkt. Het traject is 200 km. lang. Al leen personen van 18 jaar en ouder mogen deelnemen. Er wordt in 2 afdeelingen gereden: wed strijd en tocht, welke achtereen volgens van 5-30 en 6 uur al uit Leeuwarden starten. Men kan evenwel ook in een andere stad starten- Wedstrijdrijders mogen niet opleggen. Aan den wedstrijd mogen geen dames deelnemen. De eindcontrole ..tochten" wordt gesloten om 12 uur 's nachts- Ieder, die het eindpunt bereikt voor de sluiting van zijn eindcontrole ont vangt het zilveren elfstedenkruis- je. Gelegenheid tot inschrijving be staat den dag voor den tocht en den volgenden ochtend voor den start in het Beursgebouw te Leeu warden De huisvestingsmogelijkheden in Leeuwarden zijn zeer gering. Wie beslist niet zelf voor logies kan zorgen, wende zich tot cle afd. huisvesting van de Elfstedenver- eeniging in het Beursgebouw. In geen opzicht is gegarandeerd, dat aan aanvraag om logies vol daan kan worden. Tijdens de gisteren gehouden zitting van 'het zuiveringshof te Neurenberg barstte verdachte Von Papen in tranen uit. De president, dr. Sachs verdaagde de zitting 20 minuten. Gisterenavond is te Amsterdam het E' V-C.-congres geopend. De heer Berend Blokzijl hield een uitvoerige openingsrede, waaraan we de volgende passages ont leen en: Spr zeide het te betreuren, dat het N.V.V. gemeend heeft geen afvaardiging te moeten zenden- Hij verklaarde, dat de oproep tot het bijwonen van de demonstratie gericht was aan alle werkers van Nederland en niet in het bijzon-eer tot de leden van het N.V.V. Men ka,n geen aanleiding zien om wijzi ging in de actie voor den 9en Februari aan te brengen. De jaar beurshallen zijn thans reeds tot de laatste plaats bezet. Oek ging spr. in op de houding van het Episcopaat ten aanzien van EVC en NW i.v.m. Economische tendenties De heer Blokzijl zeide, dat de E-V.C. zich verzet tegen de houding van de reactionaire geestelijkheid inzake het toetre den van katholieken tot de E.V.C. Ook de houding van de Nedér- landsch Hervormde Synode tegen over de E.V.C- werd door spreker gegispt. Deze houding leidt vol gens hem tot grootere verwijde ring tusschen Kerk en Volk „Ons congres,'' aldus spr.. ,.is een ant woord op de verdeel- en heersch- tactiek van geldmagnaten en be paalde geestelijke leiders. Wij wenschen eenheid als dringen oe noodzaak voor de arbeidende be volking, opdat eens het groote recht geboren zal worden." Ten aanzien van de fusie met het N.V.V zeide spreker nog. dat niet alleen bij het N.V-V. aarze ling te bemerken is Het spook van het anti-communisme waart rond in het N.V.V. De o-ppositie in de E-V.C tegen de fusie achtte spreker afkomstig van het anarchisme wien het uit sluitend te doen is om machts overname in de bedrijven. Zij zouden de vakbeweging willen ge bruiken als instrument, om haar nadien machteloos aan den kant te zetten. Deze anarchisten trachten hun doel te bereiken, aldus spreker, door het vormen van oppositie kernen in de vakbeweging. Het zijn politieke bedriegers, die geen basis vinden in de vakbeweging. De heer Blokzijl zeide, dat zij voor hun ondergrondsch gewroet finan cieel gesteund worden door o.m. de revolutionaire communistische partij en door Spartacus. Er wordt door hen onder meer gezegd, aldus spreker, dat wij door de fusie zouden afdalen in de „grafkelders van het N.V.V. Laat dit zoo zijn. Dan dalen wij er in af om dengenen, die zich daarin bevinden, nieuw leven in te bla zen Onze houdfing kan en mag niet veranderd worden door het geen het N-V.V. in de laatste lagen heeft meenen te moeten doen. Onze zuigkracht op de con- fessioneele vakbonden zal door do fusie sterker worden. In antwoord op het rouwbeklag dat Z. H. Paus Pius XII aan den Zweedschen koning zond, wegens het overlijden van zijn kleinzoon prins Gustaaf Adolf, ontving Z. H. het volgende telegram: „Ik betuig Uwe Heiligheid mijn oprechten dank voor de bewijzen van sym pathie, die wij in onzen diepen rouw van U mochten ontvangen." Eerste peloton 1 l.R.S. komt uit het bamboebosch nabij kam pong Ampo, Sèmarang. Het Hamburgsche hof voor oor. logsmisdaden heeft van een kamp staf van het vrouwenkamp Ra vensbrueck Jo-hann Schwarzhuber. waarnemend commandant van het kamp. veroordeeld tot den dood door den strop Tot dezelfde straf werden veroordeeld Ludwig R-am- dour, politiek ondervrager van het kamp. Gustav Binder, kampkleer maker en Dorothea Btnz, hoofo- gevangenbewaarster. Bovendien werden veroordeeld tot den dood door den strop^ Dar men Mory, de zwarte engel' van het kamp, Greta Boesel, leidster va*.i den arbeid der gevangenen, Vera Salvequart, verpleegster -u Elizabeth Marschall, de chc -u van het ziekenhuis. Voorts dr. Percy Traite, dr. Ro senthal, beschuldigd van experi- menteele operaties en dr. Gerhardt Schidlausky. Tot gevangenisstraf van 15 jaar werden veroordeeld de SS-kapi- tein Peters, de commandant van de bewaking van het kamp en dr. Hellinger, de tandarts van het kamp, die bekend had de gouden tanden uit de monden van lijken geslagen te hebben. Tot tien jaar gevangenisstraf werden veroordeeld Eugenia von Skene, een gevangene en Marga- rete Mewes; een SS-bewaaikster.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1947 | | pagina 1