Het wezen van het communisme en ZIJN GEVAREN URK UIT DEN NOOD Een DUIDELIJK WOORD van NEERLANDS EPISCOPAAT Russische tik op V.S.-deur 89ste JAARGANG MAANDAG 17 FEBRUARI 1947 No. 20241 DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN H.H. ^iT2v^ rn' is een uitvinding en de rij- MAG MEN ZEGGEN WAT MEN DENKT? Convooi levensmiddelen en brandstof aangekomen Dr. De Groot neemt zijn intrek in het paleis E.Y.C. zou gaarne fusie voltrekken EINDE GEWENSCHT VAN „GRENSINCIDENTEN" NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT ALGEMEEN REDACTEUR T HOOFDREDACTEUR H. A- PAALVAST DIRECTEUR: J. KUIJPERS MGR. DR. J. WITLOX BUREAUX VOOR REDACTIE EN ADMINISTRATIE: BROERSVEST 8, SCHIEDAM, TEL. 08804 - ABONNEMENTSPRIJS 3,25 P. KWARTAAL, 1,10 P. MND„ 0,26 P. WEEK De aartsbisschop en de bis-; godsdienst is zelfs een wezensbe- schoppen van Nederland hebben standdeel van het communisme, aan de hun toevertrouwde Gees- j De naam „communisme" klinkt telijkheid en geloovigen een zeer: zoo mooi en verleidelijk: alles is belangrijk schrijven gericht, waar- gemeenschappelijk; de aardsche in het wezen van het goddeloos Communisme uiteengezet en ge waarschuwd wordt tegen de ge varen. waarmede het de wereld bedreigt. Het schrijven is geda- te houden. Het verschil tusschen mensch en dier bestaat daarin, dat de mensch zijn eigen bestaans middelen voortbrengt, wat voor een dier onmogelijk is. Des te hoo- ger staat een mensch, naar mate hij meer voortbrengt. I Ook het nationaal-socialisme is geheel op de materie gebouwd, doch de beheerschende factoren zijn hier biologische krachten, ras en bodem; men spreekt daarom van biologisch materialisme. Klassenstrijd Volgens het historisch materia- goederen worden gemeenschappe lijk onder de menschen verdeeld er zijn geen armen en rijken meer. Ook de oudste Christenen „had- den alles gemeen" en „er was er, teerdUtrecht, op den feestdag j niet één, die iets van t zijne zijn j lisme worden de maatschappelijke van Paulus' bekeering 1947. Wij; eigendom noemde". (Hand. 4 32). j verhoudingen bepaald door stol'fe- laten den tekst van het stuk,Ook later waren er talrijke idea-1 'ijke, economische factoren. Zooals gisteren in alle kerken voorgele- J listen ,die de menschen tot een erin de levende natuur een voort zen, hier volgen: I gemeenschaps-idee opwekten. j durende strijd is tusschen de ster- I Doch zooals de H. Vader zegt, keren en zwakkeren, zoo is er ook Eenigp jaren heeft een deel het tegenwoordige communisme in de maatschappelijke wereld der van de Christelijke wereld ge- heeft een valsch verlossings-idee'menschen een ononderbroken zucht onder den druk van het in zich, een valsch ideaal van strijd tusschen rijken en armen, nationaal-socialisme. Nog nau welijks zijnwij daar uiterlijk van bevrijd, of thans dreigt ons massa verleidt. Dit gebeurt voor een even groot of wellicht nog ai jn een tijd als den onzen, waar- grooter gevaar van den kant in ongekende ellende heerscht ten- van het communisme. Beide stroomingen komen uit dezelfde bron. Zij erkennen niet het bestaan van een persoonlij- laatste artikel: „Ik geloof in het eeuwig leven". En zij ver trouwen niet meer op -Jesus gevolge van de slechte verdeeling der aardsche goederen. De leer van het communisme berust op het z.g. dialectisch en ken God en zoeken het geluk historisch materialisme, dat voor der menschen uitsluitend in diti al verkondigd werd door Marx, aardsche leven. Zij verwerpen die in 1848 tezamen met Engels de Apostolische geloofsbelijdenishet „Communistisch Manifest" en met name het eerste artikel:! uitgaf. Marx was een Duitscher „Ik geloof in GodSchepper van Joodsche afstamming met van hemel en aarde", en het Messiaansche verwachtingen van een wereldverlossing, doch vol haat tegen het Christendom. Vol- gens Marx bestaat er maar één Christus, onzen Verlosser en werkelijkheid, n.l. de materie, de Zaligmaker. Botendien gebrni- jtoi, die bewogen wordt door blin ken zij dezelfde middelen: mis- de krachten. De plant, het dier en leiding en bedrog, dwang en de mensch hebben zich geleidelijk tyrannic. j stoffelijke oerkrachten ont- Gij weet, beminde geloovigen,wikkeld- Er is geen verschil tus- hoe Wij herhaalde malen Onze3ch™ Jcest stof. tusschen Ziel stem hebben verheven tegen heti en hchaam. De mensch is slechts i een hoogrer ontwikkeld dier; met hebben verklaard dat de aanban- den dood is alles uit Een God bc~ gers daarv üat a.e. aa„ aa staat er niet. Wat wij God noe- In Onzen Vastenbrief van het yo-keren oVn de armen in bedwang rig jaar hebben Wij u opnieuw voorgehouden, dat ook het lid- j maatschap van communistische j vereenigingen voor katholieken verboden is In dezen herderlijken brief zuilen Wij uiteenzetten het wezen van het communisme, daar bij steunend op de Pauselijke do cumenten. vooral op de Encycliek van Paus Pius XI Divini Redemp- toris, van 19 Maart 1937 over het „Goddelooze Communisme" en Wij willen U waarschuwen tegen de gevaren, waarmede het de wereld bedreigt. Het goddeloos communisme In de zooeven genoemde Ency cliek sprak de H. Vader van het „Goddelooze Communisme". „God deloos ig het communisme niet alleen in zoover het uit onwetend heid het bestaan van een persoon lijken God niet erkent, maar voor al ook, omdat het met alle denk bare middelen, met list en sluw heid, met bedrog en geweld het geloof in de harten der menschen tracht uit te roeien. De goddeloos heid, het bestrjjden van God en rechtvaardigheid en broederschap, j bezitters en bezitloozen, kapita- dat met bedrieglijke beloften delisten en proletariërs, welke strijd echter volgens hen steeds zal uit- loopen op de vrijmaking van de onderdrukte klasse. De economi sche verhoudingen leiden daartoe met ijzeren noodzakelijkheid. Deze klassenstrijd is een essentieel ele ment van het Marxisme. En om nu het ideaal, de klas- senlooze maatschappij spoediger tot stand te brengen, zoo zegt de Encycliek, trachten de communis ten de tegenstellingen, die tus schen de verschillende klassen der maatschappij*bestaan, scherper te doen uitkomen. De klassenstrijd met zijn haat en vernietiging wordt aldus een soort kruistocht voor den vooruitgang der mensch-, heid. De proletariërs en ondei hen de krachtigsten, de communisten, hebben daarbij de leiding. „Alle machten, welke zij dan ook zijn, die zich verzetten tegen deze ge welddadigheden, moeten vernie tigd worden als vijanden der menschheid". Encycliek Divini Redemptoris no. 9). De communis ten moeten zich meester maken van de politieke macht in de ver schillende landen, om het commu nistische systeem met de dicta-1 tuur van het proletariaat door te' voeren. Dan volgt uiteindelijk de synthese, het communistische paradijs, waarin allen in gemeen schap, in geluk en vrede leven. De grondslagen van het com munisme, door Marx gelegd, die zijn denkmethode ontleende aan den Duitschen wijsgeer Hegel, en zijn materialistische wereldbe- schouwing dankte aan den Duit schen philosoof Feuerbach, wer- j den in lateren tijd in hun uiterste consequenties toegepast door Lenin. Ook in de jongste „begin selverklaring" der Communisti sche Partij Nederland wordt uit-1 drukkelijk verklaard, dat haar levensbeschouwing wortelt in het „dialectisch materialisme". Vroeger werden de namen „com munisme" en „socialisme dikwijls ongeveer gelijkluidend gebruikt. Maar na de Russische revolutie in 1917 verstaat men onder „com munisme" gewoonlijk het extreem Marxisme, in zijn Russischen vorm ook wei Bolsjewisme ge noemd. Doch ook de meeste meer gematigde socialistische richtin- gen stammen oorspronkelijk af van Marx. Als geschreven voor onzen tijd heeft reeds Paus Pius XI in zijn Encycliek Quadragesimo Anno over „de nieti-communistische groepen of partijen in het socia lisme" gezegd, „dat hun wenschen de rechtmatige eischen der chris telijke maatschappij-hervormers somtijds sterk nabijkomen". (Qua dragesimo Anno no. 113). Met na me geldt dit de vervanging van den klassenstrijd door een „eerlij ke op het streven naar rechtvaar digheid gebaseerde belangendis- cussie (Quadragesimo Anno no. 114) en de omvorming van den strijd tegen den privaat-eigendom der productiemiddelen in 'n verzet tegen een „zekere sociale over- heersching, welke de eigendom zich wederrechtelijk heeft toege- eigend". (Quadragesimo Anno no. 114). „Doch", zoo voegt de H. Vader er aan toe: „piet allen hebben in hun daden of in hun program dit gematigd standpunt ingenomen. Meestentijds gaat het niet om een algeheele verwerping, maar slechts om een zekere matiging in den klassenstrijd en de opheffing van den eigendom". (Quadragesi mo Anno no. 116). En onverkort geldt ook thans, dat het gematigd socialisme niet kent de verheven doelstelling van het leven-in-de-gemeenschap, als gericht op de eer en glorie Gods en de verwerving van het tijdelijk en eeuwig geluk éan den mensch. „En", zoo vervolgt de H. Vader: „al bevat het socialisme, evenals alle dwalingen een of ander ele ment van waarheid (wat de Pau sen wel nooit ontkend hebben), het is nochtans gebaseerd op een eigen maatschappijleer, die met het ware Christendom niet te ver eenigen isHet is onmogelijk degelijk katholiek te zqn en tege lijk socialist in den waren zin van het woord". (Quadragesimo Anno no. 120). (Wordt vervolgd). Molotoff, de sovjet-minister van buitenl. zaken, heeft den Amer. ambassadeur te Moskou een nota overhandigd, waarin hij protes teert tegen een verklaring, die onlangs in den senaatt is afgelegd door den wnd. minister van bui tenl. zaken, Dean Acheson. Volgens de nota was de verkla ring van Acheson „uitermate las terlijk en vijandelijk voor de sov jet-unie". „Op 10 Februrai 1947, toen de Amerik. senaat de benoeming JSa een zwaren rit over den dijk van den N. O.-polder heeft een convooi van 50 vrachtwagens van den hulpverleeningsdienst van het ministerie van Binnenlandsche Zaken het geisoleerde Urk bereikt. Tijdens den tocht gleden zelfs de zware leger - auto's naar den berm af en moesten dan weer op den dijk worden getrokken. Zaterdag heeft te Urk een' zonder nachtrust twee dagen gebeurtenis plaats gehad, die in touw geweest waren, glommen velen nog jaren lang zal heugen j van trots om het behaalde succes. De nood was, zooals men weet, Omstreeks 10 uur in den och- tot toppunt gestegen, maar ge-' tend stond in Ramspol een kleine lukkig brandde 's avonds bij Austinwage'n te wachten op de vele Urkers de kachel weer en colonne van circa 50 groote stopten de mannen hun doorge-j trucks, die voedsel en kolen naar branden pijpekop. Dit was het het geisoleerde Urk zouden bren- resultaat van het harde werken gen. Het was het wagentje van van honderden moedige Lim- den Urlcer-vrachtrijder Janus van Slooten die de laatste dagen be kend is geworden door zijn moe dige tochten over den spiegelglad- den dijk. Toen de colonne in Rams pol was gearriveerd, gaf de com mandant van het convooi luit. kol. de Roos het teeken tot vertrek en onder leiding van v. Slooten die als gids dienst deed, begon een tocht, die allen die hem hebben meege maakt, nog lang zal heugen. Ijs koud was de Oostenwind, die de sneeuw deed opstuiven voor de langzaam vorderende colonne. Af en toe gleed plotseling een wagen af en moest dan weer met vereende krachten op den gladden weg gebracht worden. Dan weer aarzelde een der rijders, alvorens een gevaarlijke daling te nemen en telkens stokte de colonne. Aan den anderen kant bevonden zich, ondanks de snerpende koude, honderden Urkers met burgemees" ter Keyzer aan het hoofd op den Kamperdijk in afwachting van de voedselbrengers. Urk zelf was in feesttooi gestoken, overal wapper, den de vlaggen en de bewoners waren in een stemming als bij de bevrijding. gemeester zorgde voor een eerlij ke verdeeling. Het was een schitterend gezicBt, toen eindelijk alle wagens de plaats van bestemming hadden bereikt. De mannen werden har telijk onthaald en waren vol lof over de ontvangst. Tegen den avond moest dezelfde tocht terug worden ondernomen. Heden zal waarschijnlijk de rest van de 60 ton kolen in Kampen arriveeren. burgers, die hun carnavalsfeest opofferden om noodlijdenden menseben te hulp te komen. Op enthousiaste, wijze werd het convooi door de bevolking be groet en de gezichten van de man schappen op de wagens, die Men meldt ons uit Baarn: Dr. De Groot heeft het Astoria Chalet verlaten en zijn intrek ge. nomen in het paleis So-estdijk. Baron Baud, particulier secreta. ris van prinses" Jul ana, heeft me degedeeld, dat dr. De Groot van nu af aan, op het paleis woont, doch dat nog geen bijzonder nieuws te melden was. Het heuglijke be. richt wordt nu wel spoedig ver. wacht.. van David Lilienthal tot voorzit-* ter van de commissie voor atoom energie behandelde, nam senator Kenneth Mc Keilar de vrijheid te vragen: „Denkt ge niet, dat Rus land de rest van Europa en de wereld bezet zou hebben als het de atoombom zou hebben gehad?" aldu3 radio- Moskou. In antwoord op dezen groven aanval tegen de sovjet-unie ant woordde Acheson, de 'onderminis ter' van Buitenl. zaken„De bui* tenlandsche politiek van Rusland is agressief en expansionistisch". Een woordvoerder van het Amerikaansche ministerie van buitenlandsche zaken heeft ver klaard, dat de protestnota van Molotoff nog niet is ontvangen. De woordvoerder had nog geen commentaar. Bourke Hickenlooper, vodrzit- ter van de senaatscommissie voor de atoomenergie, waarvoor Ache son zijn verklaring aflegde, zeide, dat Acheson in woorden heeft ge bracht „wat voor iederen onpar- tijdigen toeschouwer van het op treden en program der sovjets zichtbaar is." „Acheson heeft niets gezegd, dat met eerlig recht kan worden gecritiseerd".- Uit het verslag van de senaats commissie blijkt, dat Acheson op een vraag antwoordde, dat hij van meening was, dat de sovjet een overheerschende invloed is in het gebied van de landen Roemenië, Polen, Tsjecho-Slowakije en Joego Slavië. Op de vraag, of hij niet geloof de, dat de sovjet-unie, indien zij in het bezit kwam van het atoom geheim, niet alleen de rast van Europa, maar misschien ook de rest van de wereld zou nemen antwoordde Acheson: „Ik geloof niet dat dit een vraag" is> welke! op de wijze, waarop u hem stelt beantwoord kan warden. Ik ben mij geheel bewust van het feit. dat de sovjet-politiek een agres- sieve en expansionistische is" Omstuwd door een jubelende menigte reden des middags om half twee de eerste 7 vrachtwa. gens Urk binnen. Nadat de wagens een eererondje door het dorp gemaakt hadden, gingen vele han den tot het lossen over en de bur- Naar aanleid ng van de brief wisseling tusschen het N. V. V._ bestuur en dat der E. V. C„ in zake gerezen moeilijkheden, deelt laatstgenoemd "bestuur mede, dat het zich in een uitvoerig schrijven tot het N V. V-.bestuuri heeft gewend. Het slot van dit schrijven luidt als volgt; In de afgeloopen periode ;s er over en weer een voortdurende briefwisseling geweest over ver meend wantrouwen t-a.v elkanders bedoelingen. Bij een gescheiden opmarchee. ren onzer organisaties dreigen telkens „grensincidenten" te ont. staan. Deze volledig te voorko. men, moet van be de kanten nood. zakelijk worden geacht. Wij moe. ten gemeenschappelijk de kracht weten te vinden ons coven het wantrouwen omtrent elkanders bedoelingen te stellen. Het is ab. surd, dat. nu het fusierapport, waarin de overeenstemming inzake grondbeginselen en doelstellingen van het A. N. V. (den naam van de nieuwe algemeeye organisatie), s neergelegd, door* beide organi saties is aanvaard, nog gedraald wordt met het doen voltrekken van de daadwerkelijke fusie. De eenheid in de vakbeweging is nu meer dan ooit noodzakelijk. Het gescheiden optrekken van beide vakcentralen kan tot ramp. spoedige gevolgen leiden voor do geheele arbeidersklasse. Wij stel. len uw bestuur voor in een ten spoedigste te beleggen bespreking tusschgn de besturen wan het N. V. V. en de E. C. V., elk wantrou. wen in elkander bedoelingen weg te nemen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1947 | | pagina 1