vrouwenwerk Carnaval m feesten zonderlingen ^AARDEERING CARNAVAL, der van J DIE IN DISCREDIET RAAKTEN PAGINA MAANDAG 17 FEBRUARI 19^ Wij leven niet meer in den tijd van Anna Roemers Een betoog voor vrouwen en heel niet voor heeren Het Vaticaan en China t J EEN PRINS VAN ORANJE RUST IN DIEST VALSCH GELD IN FRANKRIJK - tüen Engelsche commissie I» een jaar berig geweest om te onderzoeken, hoe het komt, dat vrouwen, die hetzelfde werk doen ais mannen, voor dat werk meestal een lagere beloo- inlng ontvangen dan haar man nelijke collega's. Een van de oorzaken vond de commissie in de traditioneele opvatting, dat men onderscheid maakt tus- schen mannenwerk en vrouwen werk, welk onderscheid zU in de meeste gevallen kunstmatig achtte. Kan u dat niet veel scheien, lezeres? Ja, dan heb ik het juist tegen u. Want dan behoort u Waarschijnlijk tot de gelukkige en Ijroote categorie, die er heelemaal geen behoefte aan heeft, zich in Welk opzicht dan ook de gelijke pan den man te toonen. Nietwaar? JDe suffragettes zullen wei alle maal dood zijn, en wat zij en haar ttjdgenooten aan anti-conventio- Weele dwaasheid opbrachten, is W>t een onschadelijke nachtmerrie gereduceerd. Maar niet alle vrouwen behoo- Ven tot uw categorie. Daar zijn •jrrouwen, voor wie het 'n kwestie 'is van to be or not to be, dat zij Whs gelijke van den man worden Weschouwd, niet in uiterlijk of in levenshouding of in opvatting of la temperament, maar in presta tie. Als wij straks vrouwelijke tni- Wisters gaan kragen en vrouwe- «Ske rechters (van Maaxsseveen t* een man en leest het dus niet) Wn vrouwelijke gezanten en vrou welijke notarissen, dan zullen die Wren knap moeten zijn als haar mannelijke collega's. Ja zij zullen misschien knapper moeten zjjn Wan het gemiddelde van die col fcgra's, omdat zij een onvriendelijk ■tuk conventioneelen weerstand ■moeten overwinnen. Dat deze vrouwen gewaardeerd Worden, is nog meer dan een per soonlijk belang: het is een belang 9ran de menschheid, die veel te Weel haat en concurrentie en Slacht en zelfzucht kent, en veel We weinig liefde en ontferming en goedheid. Het is ten slotte een belang van jfcet rijjt Gods op aarde, waarin de Irrouw de plaats moet mogen in- Wemen, die de Paus haar gewezen Weeft. Wat doet gij, vrouwen van de jKroote en gelukkige categorie, om Wet die andere vrouwen mogelijk We maken, dat zij den strijd om het iWestaan voeren, zonder door de Wwiventie gehandicapt te worden? Als gij niets doet, is het heele- Maar de werkende vrouwen van thans willen wèl voor vol worden aangezien, lieve lezeres, U hoeft dat niet hoogmoedig te vinden. U hoeft er ook geen moederlijke vermaning aan te spendeeren. Zq behooren niet tot de groote en gelukljige categorie. Maar zij ken nen haar capaciteiten, haar rech ten en haar verantwoordelijkheid. Gij moogt haar het leven niet zo© verschrikkelijk moeilijk maken. IN TE, maal in orde. Als gij geen verga deringen bijwoont van overjarige feministen die hier en daar nog gehouden worden dan is dat alleen maar uitstekend. Gij doet genoeg, als gij heelemaal dat gene zijt waartoe God u geroepen heeft: een lieve vrouw en een goede moeder. Maar als u tijd overhoudt, en u beijvert om dien nuttig te besteden, dan: neem u in acht want een groot aantal vrouwen heeft geleerd, zich thuis te voelen op den openbaren weg. Maar dat wil niet zeggen, dat zij er thuis zijn. De verkeersregels van derf openbaren weg zijn na melijk regels, zooals de man die heeft gemaakt. Het zijn logische ea strenge en soms meedoogen- looze regels. Als gij ze niet kent, of er niet naar weet te leven, blijf dan thuis. Wie niet rijden kan en tóch gaat spelevaren op den openbaren weg, is een publiek gevaar. Waarom laat gij het niet, gfj, die het u moet aantrekken? Waarom laat gij rechten gelden, die gij niet hanteeren kunt? Waarom bederft gij de markt voor andere vrouwen met uw lieftal lige speechjes over opvoeding en liefde? Waarom wilt gij hardnek kig uw initialen terugvinden in de vrouwenrubriek, waar, krachtens een ongeschreven wet, dat groote dingen worden teruggebracht tot infantielee proporties, waar krachtens dezelfde wet, alles dom mer en kleiner moet zijn dan in de kolommen voor de „groote menschen?" Waarom spreekt gij voor de radio met dat ietsje te veel melodie ea parmantigheid in uw stem, dat ons op de eerste 'plaats wil doen beseffen, dat de voordracht een auteur heeft en wat voor een en dat gq het, zelf nog lang niet mis vindt? Waarom spreekt gij op vergade ringen, als het schema van uw voordracht u water en bloed kost, ais gij moet plagieeren, als gij krampachtig uw best moet doen om uzelf au sérieux te nemen? Ken u zelf! Houd op met voed sel te geven -aan de traditie, die vrouwenwerk een paar graden la ger waardeert dan mannenwerk. Wq leven niet meer in den tijd van Anna Roemers, die een knap pe vrouw geweest moet zijn, en die toch in alle gemoedsrust de vleiende bewondering van de tijd- genootefl over zich heen liet gaan, wel wetend, dat zij als vrouw toch niet voor vol werd aangezien. De H. Vader tot den nieuwen Chineeschen gezant Bij de overhandiging van de ge. loofsbrieven -door <len nieuwen Chineeschen gezant bij het Vati. caan. Vu Tch-ing Haiung, sprak de Paus ©en rede uit waarin hij o.m. zeide dat oneenigheid <en hela-n. genconflicten de tragische gevolgen zijn van de verschrikkelijke oor. logs jaren. Doch in alle landen heb ben de meest heldere geesten in de school van het lijden geleerd, dat -er ondanks alle gechillen een ge. meen.se happeiijke zaak is, die men met kan veronachtzamen zonder d basis van welvaart van alle vol ken aan te tasten. Over China sprekend: „t land met 400 millioen inwoners, -waar eens üe wieg stond van de Ooster. sche beschaving'\ wees de H. Va. der erop, dat de Chdneezen na duizenden jaren en alle soorten van beproevingen en rampen tem spijt hun kracht en jeugd hebben behouden, hetgeen talrijke andere landen hun benijden, en dat zij, zich bewust van hun geestelijke en materieeïe reserves, in rustig vertrouwen de toekomst tegemoet zien. Feest"t W-oord alleen heeft al 'n heerlijken klank. Peest! 't Past zoo echt ju onze Katholieke sfeer. Geen grootere feesten dan in onze Katholieke middeleeuwen. Chris tus zelf deed Zijn eerste wonder op een feest en 't rijk der hemelen is een eeuwig feest- Hoe komt het toch. dat onze feesten in discrediet raakten? We zouden haast zeggen: ..Wie niet van feest houdt, zal zich in den hemel niet thuis voelen". Dan herinneren we ons plotse ling de ernstige woorden, dat niets wat bezoedeld is, het rijk der hemelen zal binnengaan. En met weemoed denken we. dat we Christus, nóch Zijn lieve Moeder op veel van onze feesten graag zouden inviteeren. Maar dan hooreaa wij er ook niet thuis- Wil ieder meisje, elke vrouw niet graag een levende copie van haar Moeder Maria zijn? Ën we staan toe, dat onze feesten meer en meer heidensch worden. Carnaval raakte in discrediet. Jammer't Is zoo'n kostelijk pot sierlijk Zuid-Nederlandsch feest en wij Noorderlingen zouden dol graag meedoen, als we niet moes ten -bekennen, dat we er te stijf voor zijn. Maar het Carnavals feest weid op groote schaal be zoedeld en heidensche bacchanalen hooren niet thuis in een Katholiek lafTd- Wq Katholieken trokken ons hoe langer hoe meer terug in intiemen In verband met berichten, dat de grafkelder en de kist van den oudsten zoon van Willem van Oranje in vrij slechten toestand verkeerden hebben Graaf Dumon- ceau. grootmeester honorair van II. M. de Koningin en haar par ticulier secretaris, drs. Kohnstam een bezoek gebracht aan de Bel gische gemeente Diest, waar in het hoogkoor der St. Sulpitiuskerk het stoffelijk overschot rust van Philips Willem, prins van Oranje heer van Diest. Prins Philips werd op 19 Dec. 1554 te Breda geboren als zoon van Willem van Oranje en Anna van Egmont—Buren. Hij genoot een katholieke opvoeding en was sinds 1566 student te Deuven. Op bevel van Philips II werd hij in 1568 naar Spanje gebracht, waar hij aan een universiteit en aan het hof in halve gevangenschap verbleef. Hij -kon zoo ml- dienen als gijzelaar voor zijn opstandigen vader. Pas in 1596 kwam hij in gezelschap van aartshertog AÏber- tus naar Brussel Hij huwde met Eleonora Charlotte de Bourbon en werd in 1602 Heer van Diest. Van dien tijd is prins Philips te groot weldoener van Diest geweest, zoo dat hij in groot aanzien stond bij -de bevolking- Vanwege de gehechtheid aan huis en geboortegrond aan den eenen kant en zijn Kath. geloof en betrekkingen met de aartsher togen aan den anderen kant koos Philips Willem in het Spaansch- Nederlaiodsch conflict geen party. 1618 stierf hij te Brussel en omdat het de laatste wensch van hem was, werd hij op 1 April van dat jaar te Diest begraven .In overleg met het kerkbestuur van St. Sulpitius zullen maatre gelen beraamd worden om het graf weer in goeden staat te bren gen. Het is niet waarschijnlijk dat tot overbrenging van het stoffe lijk overschot naar Nederland be sloten zal worden, al is aan de mogelijkheid daarvan gedacht. In 's prinsen testament ligt vast, dat hij te Diest moest begraven wor den en bovendien blijkt men er te Diest zeer op gesteld te zijn de nagedachtenis van den prins te blijven eeren. Tenslotte zij nog vermeld, dat de gemeente Diest na de bevrijding veel heeft ge daan ten behoeve van Ned kin deren. die er tot herstel zijn op genomen. kring. Helaas achtervolgt oat overal de heidensche geest. Ba als wij niet te wapen trekken, zul len we het verliezen, zelfs in ons eigen gezin. Zeker: van preutschheid is geen. enkel gezond mensch gediend maar preutschheid en reinheid wcnx den ten onrechte in één adem ge noemd. terwijl reinheid en hygiëne dringende levensbehoeften zijn- Helaas ontbreekt het vele» aaa die innerlijke hygiëne. Terecht zouden wf) beleedigd zijn. als de gastvrouw tegenover ons de égards niet in acht namj als ze ons gebakjes presenteerde, waar een vliegen zwerm zich aan. vergastte, of likeur met bezinksel. In zoo'n milieu voelen wij ons niet thuis en wie ons daar inyiteert, heeft geen hoogen dunk van onze waardigheid. Waarom moeten wij dan ver. draagzaam zijn tegenover dengene, die gewaagde geestigheden debi teert? Waarom die eeuwige dood doener. dat het er eigenlijk wel mee door kan en we preutsch zijn, als we protesteeren! Moeten onze huiselijke feesten ook bezoedeld worden door de bacillendragers? Een blq feest is een rein feest en wie ons niets beters weet te vertellen dan gewaagde grappen, is beneden onzen geestelijken stand. Wij vrouwen, die zoo graag een levend beeld van onze Moeder Maria zijn. wij moeten den eer bied afdwingen dien Maria af dwong op de bruiloft van Cana. En als men ons dien eerbied niet betoont, zullen wij ons verdedigen. Niets wat bezoedeld is. zal het rijk der hemelen binnengaan. Wat zuilen wq heerlijk feest vieren in de gemeenschap van alle heiligen! L. VAN WIJK. Een groote hoeveelheid valsch bankpapier alsmede zeer" veel na. gemaakt Amerücaansch leger, „scrip".geld, waarvoor Amerikaan, sche soldaten in geheel Europa ia iagerw nkels terecht kunnen blijkt den laateten tijd in Frank, rijk in omloop te zijn gebracht. Het valsche bankpapier is soms pas na minutieuze onderzoekingen te onderscheiden van echt. De Fransche politie is in samenwer. kng met Amerikaansche militai, ren een uitgebreid onderzoek be gonnen. De Fransche politie heeft bo. vendiea gedurende de laatste da. gen goud ter waarde van twee. en.een.haJf-millioen francs op de zwarte markt ontdekt. Juist an zijn rijfde spiegelei «tak 9acob van Kekerdum» m borstels On huishoudelijke artikelen zijn ■uimen tuaschea zijn vest en Het Sijs bulk bollen van het lachen. *ijn weelderige wsungkwabben xak- Ssn tot in zijn waivisschennek en pit zijn vieezige keel klonk een Vettige lach. de lach der genoeg- namen Dit was zyn stereotype houding, wanneer hij uitermate lesleden over zichzelf v-as. Daartoe !*ad hij dan ook alle reden Was Hm, Jacob ran Kekerdum in borstels «n huishoudelijke artikelen., niet IB© juiste man op de juiste plaats? "Was hij niet de man, van wien het wel en wee van zoovelen afhing? "Was zijn portefeuille in korten tijd salet ééns zoo dik geworden, zoodat liijzeif daarmee bijna geen gelijken fcred kon houden? Was hij bovendien niet de toekomstige candidaat voor kerkbestuur ea gemeenteraad, om aldus zoowel op geestelijk als tijde» JHjk gebied een der steunpilaren t« gorden? Maar bovenal richtte zich zijn vredenheid op zijn geweldig sociaal oei! Jazeker zooveel inzicht 'Ibezat hy wel, dat hij besefte, dat ar bulten zijn borstels, zijn schotels an closetplankj-es nog andere ter- fMetoen braak lagen, waarop hij zijn aaorgie en ervaring in cultuur kon Btongen! Ja, by was een sociaal- Troelend man. Niet voor niets *at Sm op de tweede bank in de kerk Kop de eerste zat het kerkbestuur, 'iwaartoe hy spoedig zou behooren» «n niet voor niets wierp hij zoo dierlijk als zijn kort© armnjeg het hem toelieten eiken Zondag een rijksdaalder op de schaal voor de bijzondere Nooden, niet voor niet» Ook had hy zitting tn het bestuur «ran de „Vereenlgitig tot wve*Me ^verbetering van de positie van cmUp- aoldhrde baliekluivers** eee. toftftls. in de ingevoerd en stond op mitste* fcerkden voet met den Minister van Sociale Zaken. Voor bet personeel van zijn zaak in borstels en huishoudelijke artalko- Ion waa Jacob van Kekerdum een idealft patroon. Had hy zijn eersten bediende niet onlangs nog looms- verhooging gegeven (van f»W per maand) en met de feestdagen al zya personeel, 3 heeren en 1 dame, een gratificatie van 5 geschonken? Neen daarover had hij niet de minste wroeging. Zijn gulle lach bleef nog steeds om zyn zwierige kwabben hangen, zijn duimen gleden uit zijn vest zyn worstige vingertjes met rase kuiltjes als van een baby plocwdén zich ha innige omstrengeling en legden zich om z|jn bollenden buik. Jacob "v n Kekerdum in borstels en huishoudelijke artikelen meende dan ook, dat hem, als hardwer kend en sociaal aangelegd wezen, ook wel eens Iets toekwam en daar om had hy dan ook immer volop genoten van het vette der aarde en ook van .t geestrijke vocht was hij nooit afkeermg geweest; tonners zijn devies was: „Het is niet voor de ganzen gebrouwen Of het nu de mooie bijna voor* jaarsche dag was, of zijn tevreden heid, die hem het bloed sneller deed stroomen, doch plots kreeg hij het gevoel, dat hy iets buitengewoons ja Iets abnormaals moest doen. Bovendien was het, zoo drong het tot hem door. Carnaval, en hy wilde zich daarom nog eens extra tw?oed doen aan culinaire geneugten Hij sprong op, voorzoover zijn omvang dat toeliet, dribbelde naar het raam schoof het op erf* slingerde verwonderlijk behendig zijn korte, Mdralt&ge beentjes over den rand, kleefde zijn kluivige handjes om de afvoerpijp langs zijn raam en t W zich v.*'-ken I>oor zijn gewicht hy echter steeds sneller ouuaag; en aangezien een vroeg tijdige dood nog geen bekoring voor hem had, welk een slag zou dat zyn voor de wereld, voor zyn wereld nam hy tn doodsnood een tygerachtigen «prong en be landde in het geopende dak van een juist passeerende autobus en kwam op onzachte wijze ia aan raking met het borstelharen hoofd van een eerzamen passagier, die hem aldus liet voelen, dat zyn borstels een fractie beter waren dan de borstels, die Jacob van Keker** dura, in borstels en huishoudelijke artikelen placht te verkoopen Als een malsche gebraden rollade werd hy .aan de als stalen haar dos geregen, maar de schreeuw, dien hy gaf, geleek sprekend op dien van een speenvarken Dtan herinnerde een stekende pijn ais van een fakir hem aan zyn onnatuuriyke positie, geprikt aan de haren van een fatsoenlijken autobuspassagier. I>eze „anpiklcela- texir" en ook de overige passagiers schenen niet de -minste notitie te nemen van zijn bovenmate uitzom- deriyken toestand; blijkbaar von den ze zooiets niets bijzonders hetgeen bleek uit de zonderlinge typen waaruit bovenvermelde passagl rs bestemden. Twee kerels, zóé weggeloopen uit een van Dickens' romans., wat hun kleeding betreft, stonden onder het «moren van een „pyp toeback" met minia tuur-hengeltjes In een kom goud- visschesn te roeren, onder het uitspreken van zeer zonderlinge: formules, alsof ze aHe pogingen aanwendden deze 34 karaatsvischjes in schoone jonkvrouwen te verande ren. Twee personen schattig uitgedost als jongen en meis-je van onge veer zes jaar waren door middel van een over een zitplaats gelegde waschplank lustig aan het wippen. Br was ook een zangkoortje, dat varieerde van volwassen zuige lingen tot aftandsche opoe'a, die met happende mummelmondjes de hiaten tusschen den tekst opvulden. Jacob van Kekerdum. in borstels en huishoudelijke artikelen, had zich intusscheri van de prikkende hoofdbedekking losge wo r st elfl en stond met wijdopen mond ött schouwspel te bezien, Tang bleef hy sprakeloos, wreef zich de oogen uit en kon eindelijk een zin formuleeren, die hem in lichtingen zou verschaffen. Als zakenman maakte hy eerst zijn compliment voor de robuustheid van de haren van den heer, op wiens hoofd h4j was terechtgekomen, doch deze nam hem met vervaarlijke blikken op en antwoordde, dat hy de baas was van de bus en ver stekelingen ver boord moest zetten. Doch aangezien Jacob van Keker dum in borstels en huishoude 1 ijke artikelen, als luchtreiziger naar binnen was komen zweven, wist hij niet goed, of hy hem eruit zou gooien, dan wel hem laten mee rijden Bovendien leek het hem een stout staaltje zoo'n bierton naar buiten te wentelen.. Tenslotte bood de baas hem aan te blyven, wanneer hy donateur wilde worden van „De Vereenigmg tot bevorde ring van ongedwongen,, origmeele en bizarre Carnavalsviering". Het geen Jacob van Kekerdum, in borstels en huishoudelijke artikelen, gaarne toezegde, aangezien hy naar zijn meening met den neus in de boter of beter in de staaldraadharen gevallen .was. Hy voelde tn zyn binnenzak en kwam t©t de gelukkige ontdekking, dat zyn flank gevulde portefeuille nog veilig in zyn bezit was. De baas ging naar een kist en haalde er een zonderling uniform uit. ,,Trek dit onmiddellijk aan en maak den wagen schoon!** „Ja meneer", stamelde Jacob van Kekerdum, in borstels en huis houdelijke artikelen, voor het eerst van zyn leven tot onderdanigheid genoopt. Benige minuten later stond hy daar als Mina Bakgraag en begon er lustig op los te schrobben. Allen gingen intusschen door met hetgeen ze bezig waren, de twee pijprooken- de hengelaars, de twee wippende volwassen kinderen en het zang koor. Plots stopte de autobus by een donker uitziend gebouw. De baas gaf een teeken en allen gingen bus uit en het gebouw in met Jacob var» Kekerdum. to borstel?! en AbufefcoaMSk» artikelen. *n Mine Bakgraag-uniform jn hun zog Allen namen plaats om een groote tafel. De haas ging roar Jacofc staan en zei. in schoone bewoordingen, dat hq, Jacob van Kekerdum, in bor stels en huishoudelijke artikelen, zyn oude leven had afgezworen en als Mina Bakgraag tot eerevoorzitter werd benoemd van ,De Vereenigmg tot bevordering van ongedwongen, origineel© en bizarre Carnaval*. viering." Een blijde blos ontsierde au bet gelaat, van dE corpulente Mina, wat kon hij nu zyn sociale en politieks talenten in dienst stellen van de menschheid en de eer en roem verwerven die hem toekwamen Daar werd een flesch champagne opengetrokken en werd de nieuw» benoemde toegedronken. Het heil- geroep was niet van de lucht. In een prachtigen stoel geplaatst aan het hoofd van dg tafel, kreeg hy een bokaal als een melkkan voor zich, gevuld met de meest het go- hemelte-streelende vloeistoffen, die hy zich maar had kunnen droomen. Hij. Jacob van Kekerdum, ia borstels en huishoudelijke artikelen dankte zyn voortreffelijk gesternte, dat hjj op zoo'n manier een gratis en feestelijke Vastenavondviering kon meemaken t Doch helaas, ook Jacob van Kekerdum, in borstels en huishou delijke artikelen's toch sterke con stitutie bleek niet opgewassen tegen de spiritualiën en na eenfgen tijd was er een dreun tot ver ia den omtrek hoorbaar, toen Jacob, alias Mina, van zijn zetel wentelde en op vrij onzachte wijze op do houten vloer plofte, tot groot ge grijns van zyn bont gezelschap.. De ochtend die vuilgrijs optrok uit den nacht, zag een opvallende gestalte door de straten waggelen, wiens dikheid een haastig voortgaan belemmerde. Jacob van Kekerdum 1n borstels en huishoudelijke artikelen, met zwaar hoofd, teege portefeuille en in Mina Bakgraag-kleedij heeft «ooit meer Carnaval gevierd!! Van verdriet nam hij maar het laatste koud geworden spiegelei JAN VAM T&BORG.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1947 | | pagina 6