Het wezen van het communisme
GEVAREN
EN
ZIJN
Een DUIDELIJK WOORD van
NEERLANDS EPISCOPAAT
De wereldproductie
kunstmeststoffen
van
Nieuwe vliegtuigongelukken
MAANDAG 24 FEBRUARI 1947
PAGINA 6
tekort ondanks ver-
GROOTE PRODUCTIE
IN DUITSCHLAND EN BIJ
MEXICO'S GRENS
S werem wordr r^overbindTg K Wooden en 2 gewonden zjjn
Berechting van Duitsché
oorlogsmisdadigers
Wetsontwerp in voorbereiding
HOOGERE SUIKERTOEWIJ
ZING VOOR NEDERLAND
Voor den godsdienst
geen plaats
Na het goddeloos karakter van
tiet Marxisme verklaard te neb
ben, stelt de Encycliek de vraag,
,wat 't lot zal zijn van den mensen
jen van het gezin in de communis
tische maatschappij.
Voor den godsdienst is m het
Communisme geen plaats voor
eerst omdat het van een materia
listisch beginsel uitgaat en ver
volgens omdat het den klassen
strijd verheft tot een beginsel m
'de ontwikkeling der maatschap
pelijke verhoudingen. Het commu
nisme zoekt het geluk uitsluitend
in deze wereld, en acht het geloof
in een leven hiernamaals verder
felijk, omdat het zooals zij zeg
gen valsche verwachtingen
voedt en den mensch afhoudt van
zijn eigenlijke taak: de aardsche
maatschappij zoo volmaakt moge-
l'ik te maken; alle godsdienst is
e n demoraliseerende zucht naar
z 'bedwelming. Daarom liet Lenin
üe woorden van Marx: „Gods
dienst is opium voor het volk" op
de hoofdpoort van het Kremlin
aanbrengen, in de plaats van een
hoogvereerd ikoon van den Ver
losser. Bovendien verklaart het
Commu lisme den godsdienst als
suggestieve uitvinding der over-
Jiecrschende klasse, die de onder
drukking der lagere aannemelijk
mrakt vooral door zijn leer het
onrecht geduldig te verdragen.
Verv 'jens erkent het Bolsjewis
me in Rusland geen enkele gees
telijke macht, die eenigszins de
staatsalmacht beperkt Daarom
is de tolerantie, die in theorie aan
den godsdienst wordt toegestaan,
Slechts een tactische manoeuvre,
een overgangsmaatregel om het
gewone volk niet te veel te prik
kelen. Zooals wij weten, zijn in
het tegenwoordige Rusland helaas
Weinig uiterlijke sporen van den
godsdienst meer over. Zoo ooit,
dan geldt het van het communis
me, dat het met alle middelen,
met list en bedrog en geweld een
Strijd op leven en dood voert te
gen God. En wat den klassen
strijd betreft, wij weten, dat deze
als beginsel lijnrecht in strijd is
met de christelijke naastenliefde
en rechtvaardigheid.
„Bovendien", zoo gaat de H.
Vader voort, „wordt de mensch
door het communisme beroofd
van zijn vrijheid, het geestelijk
beginsel van zijn moreele levens
wijze". (Encycliek Div. Red. no.
10). Hoe weinig er van vrijheid
sprake is, blijkt in de landen, die
Ctaan onder de heerschappij of
ender den invloed van Rusland.
Met name wijzen Wij hier op Po
len en Joegoslavië. Waarom hangt
Ivoor een groot deel van die lan
den „een stalen gordijn"? Alle
macht berust in de handen van
een paar mannen, die namens
„het proletariaat" de dictatuur
uitoefenen en dit heet dan „demo
cratie".
Van moraal geen sprake
Doch ook van moraal kan geen
sprake zijn voor wie niet gelooft
aan een God, die den mensch ze
kere verplichtingen heeft opge
legd en het kwade bestraft. Wij
ondervinden het iederen dag, dat
het ons inspanning en zelfbeheer-
sching kost, om steeds de geboden
r ids te onderhouden en de nei
gingen van de natuur niet te vol
gen. Waarom zouden wij niet
doen, wat ons aangenaam en nut
tig is, als God het in sommige
omstandigheden riet verbiedt?
iWaarom zouden wij niet iets van
een ander wegnemen, als wij het
xoo goed kunnen gebruiken en
niemand het bemerken zal
iWaarom zou een hartstochtelijk
mensch niet zijn zinnelijke neigin
gen volgen, als God ons niet zeg-
oe: „het is u Liet geoorloofd". De
regels van het uiterlijk fatsoen en
yan de z.g. leekenmoraal houden
ons niet tegen, als de bekoring
hevig is en wij niet gezien en ge
straft worden. Hoe is het mo
gelijk geweest, dat in Duitschland,
dat vroeger toch een fatsoenlijk
land was, zulke ongehoorde gru
welen bedreven konden worden,
als de zedenleer niet door de lei
ders van het volk was uitgeroeid?
In Onze brieven tegen het natio-
naal-socialisme hebben Wij meer
malen gewezen op de gevaren
van een maatschappij „zonder God
en Zijn gebod". Gelukkig zijn de
menschen krachtens de christe
lijke beginselen, die nog in velen
leven, beter dan hun leer. maar
Wi) mogen er niet aan
als de communistische beginse
len consequent werden toegepast.
Waarom zou een staatsman trouw
blijven aan zijn gegeven woord,
als zijn land er schade van zou
hebben? Lenin heeft in 1920 ver
klaard: „onze moraal Is geheel
ondergeschikt aan het belang van
het proletariaat en aan de eischen
van den klassenstrijd". Het doel
heiligt dus de middelen. Welke
waarborg is er dan voor de trouw
aan verdragen? De .regeeringen
staan niet ten onrechte zoo wan
trouwend tegenover elkaar.
Tenslotte spreekt de H. Vader
over den noodlottigen invloed van
de communistische leer op het
huwelijks- en gezinsleven. Hij zegt
dan als volgt: „Door aan het
menschelijk leven ieder geheiligd
en geestelijk karakter te ontne
men, maakt een dergelijke leer
van het huwelijk en de familie
noodzakelijk een zuiver conventio-
neele en burgerlijke instelling, de
vrucht van een bepaald econo
misch systeem", (no. 11). In het
bijzonder kent het communisme
geen band van de vrouw en haar
gezin. De vrouw moet zich in
dienst stellen van de productie;
de zorg voor het huis en de kin
deren komt ten laste van de ge
meenschap.
Het Christendom had de vrouw
verlost van de slavernij, waaron
der zij in het oude heidendom ge
bukt ging; het communisme voert
haar daar weer heen terug. Het
losmaken van alle sexueele ban
den en het vrijlaten van de harts
tochten heeft natuurlijk alle boo
ze geesten in Rusland opgeroe
pen. Na korten tijd heeft men
langs wettelijken weg de onge
bondenheid moeten inperken
menzwering van het stilzwijgen
in de pers". De groote pers was
goeddeels in handen van liberalen,
ongeloovigen en vrijmetselaars.
Zij zagen het onrecht, maar durf
den er niet over spreken uit vrees
him lezers te verliezen. Zoo werd
zoolang het stilzwijgen bewaard
over de gruwelen, die in Rusland
Mexico en in een groot deel van
Spanje door de communisten be
dreven werden.
Het geloof ondermijnd
Deze woorden van den Paus,
zijn ook een ernstige waarschu
wing voor ons. Wij hebben in
ons land een degelijke katho
lieke pers. Laten wij die krach
tig steunen, en lezen we onze
katholieke bladen. Er zijn he
laas, te veel katholieken, die
beweren, dat zij op de hoogte
moeten zijn en dus de neutrale
couranten moeten lezen die
naar zij zeggen op hen geen
verkeerden invloed uitoefenen:
zij kunnen er wel tegen. Dit is
niet waar. De geest van de z.g.
neutrale pers zal op den duur
haar lezers van den materia-
listischen geest doordringen.
Terug tot Christus
Wij moeten allen terug tot
Christus, den weg, de waarheid en
het leven. Het „goddelooze com
munisme" kan de wereld niet red
den; als het zegepraalde, zou de
wereld te gronde gaan.
Het is dan ook onze plicht het
communisme te bestrijden met
onze volle kracht, ook zelfs in het
welbegrepen belang van hen, die
zelf het communisme aanhangen.
Want velen van hen weten niet
wat zij doen, maar allen komen
zij bedrogen uit hier en hier
namaals.
Daarom houdt iedere katholiek
zich verre van elke communis
tische organisatie, doch hij zal
zich ook hoeden voor het lidmaat-,
schap van een organisatie, welke I (no- 49).
zich weliswaar niet communistisch
noemt, maar toch ongetwijfeld
wind in de zeilen van het commu
nisme speelt, zooals al zeer dui
delijk blijkt uit de sympathieën
welke de communistische instan
ties aan zulke organisaties betoo-
nen. De goede katholiek laat zich
ook hier niet door den schijn mis
leiden. Meer dan ooit dient thans
gelet op de waarschuwing van
Christus: „Wie niet met Mij is,
is tegen Mij".
De strijd wordt echter niet be
slist door uiterlijke maatregelen,
maar alleen door geestelijke wa
penen, die tevens geneesmiddelen
zijn.
De Paus noemt er verscheidene
op, maar stelt als eerste en aller
noodzakelijkste voorwaarde: een
oprechte vernieuwing van het
persoonlijke en openbare leven,
volgens de beginselen van het
Evangelie, en wel bij allen, die
die zich beroemen tot den schaap
stal van Christus te behooren. Zij
moeten werkelijk het zout der
aarde worden, waardoor de ge
meenschap voor zulk een bederf
wordt behoed, (no. 41).
En dan wijst de Paus aan als
het krachtigste geneesmiddel: de
Christelijke naastenliefde, maar
dan in den vollen zin van het
Evangelie. „Hoe meer de arbei
ders en de armen aan zich zelf
zullen ondervinden, wat de geest
van liefde, door Christus' kracht
bezield, voor hen doet, des te meer
zullen zij zich losmaken van het
vooroordeel, dat het Christendom
zijn kracht verloren heeft en dat
de Kerk aan de zijde staat van
diegenen, die hun arbeid uitbui
ten", (no. 46).
„Maar", zoo gaat hij verder
„De liefde zal nooit ware liefde
zijn, als zij niet voortdurend re
kening houdt met de rechtvaar
digheid". „Niet dooden, niet ste
len", behoort tot de eerste eischen
van naastenliefde. Iemand, die den
arbeider zijn loon onthoudt, waar
op hij strikt recht heeft, hij moge
nog zooveel andere goede werken
doen, de naastenliefde is bij hem
een ijdel woord en een leege
schijn. De arbeider mag niet als
een aalmoes ontvangen, wat hem
toekomt volgens recht en het
gaat niet aan de groote verplich
tingen van de rechtvaardigheid
van zich af te schuiven door klei
ne giften van barmhartigheid",
De sociale rechtvaardigheid
vordert zelfs, dat aan allen do
mogelijkheid wordt gegeven, zich
een bescheiden bezit te verwerven,
(no. 52).
Deze en dergelijke uitspraken
van onze Pausen Wij noemden
er slechts enkele zijn van het
hoogste belang. Van de wijze,
waarop zij worden uitgevoerd
hangt het heil der Kerk, het heil
van ons volk en van alle volkeren
af. Zij moeten dus goed door allen
worden gekend en opgevolgd.
Daarom roept de Paus en roepen
wij met Hem onze priesters op en
de leeken, die daartoe in staat
zijn, en bijzonder de pers en de
Katholieke Actie met haar hulp
organisaties om de woorden van
den Paus onder het volk te ver
spreiden en uit te leggen en tot
uitvoering te brengen. Patroons
en werklieden, particulieren en
staatsbestuurders allen zonder
uitzondering worden opgeroe
pen om alle onderlinge geschillen
op zij te zetten en eendrachtig
onder de leiding van hun Bis
schoppen samen te werken tot
het groote doel, waardoor alleen
de redding van de wereld moge
lijk is: den waarachtigen groei en
bloei van Gods Rijk in de harten
van alle menschen.
Daartoe is volstrekt noodig: de
krachtige hulp van gebed en boet
vaardigheid. Hiertoe vermanen
Wij U dan allen, bijzonder in den
heiligen tijd van de veertigdaag-
sche Vasten. Vooral nu door ve
len de uiterlijke wetten van vas
ten en onthouding moeilijk kun
nen worden onderhouden, zal een
voortdurend leven van gebed en
van inwendige boete en verster
ving Gods genade over ons moe
ten aftrekken. Denkt aan het
woord van Onzen Goddelijken Za
ligmaker: „Er is een soort vart
duivels, dat niet wordt uitgedre
ven dan door gebed en vasten",
(Matth. 17 20).
Bidt dan veel en vurig in ver-
eeniging met de H. Maagd en met
alle heiligen van ons vaderland
voor Onzen H. Vader den Paus,
opdat Hij in deze moeilijke tijden
de menschheid naar Chfistus ge
leide. Smeeken wij Gods zegen af
over onze geëerbiedigde Koningin
en Haar Koninklijk Huis. Moge
God Haar het licht en de kracht
geven ons vaderland in den geest
van Christus te besturen.
Met verbazing vragen wij Ons
af, hoe het communisme ondanks
zijn afschuwelijke theorieën in
geheel de wereld, ook in ons land,
zooveel aanhangers heeft kunnen
vinden. Ook hierop geeft de En
cycliek het antwoord. (Encycliek
Divini Redemptoris no. 1618
Sedert de 18e eeuw vooral is m
breede kringen het geloof onder
mijnd en daardoor is ook de groote
weerstand tegen het verval der
zeden gebroken. Wie niet in God
gelooft Wij hebben het reeds
gezegd doet wat nuttig en aan
genaam voor hem is. Alle syste
men om een moraal op te bouwen
zonder God houden geen stand.
In een geestelijk leege wereld zon
der beginselen kon ten tijde van
Marx, toen de groot-industrie en
het kapitalisme opkwamen, het
communisme gemakkelijk ingang
vinden. De groote schuld lig bij
het liberalisme, dat het geloof on
dermijnde, en niets deed om de
naamlooze ellende der groote
massa van het proletariaat te le
nigen. Integendeel, het werkte de
proletarizeering der massa in de
hand krachtens zijn beginselen
van ongebonden vrijheid. De
mensch streeft van nature naar
het geluk en wat ligt nu meer
voor de hand, dan dat een groot
deel der ontwortelde menschheid
steun gaat zoeken bij het commu
nisme, dat in een sluwe propa
ganda verspreid werd en de
menschheid geluk beloofde?
De Pausen, vooral te beginnen
met Leo XHI hebben op het on
recht en de gevaren herhaaldelijk
gewezen en duidelijk de richtlijnen
aangegeven voor den opbouw
eener nieuwe wereld op de grond
slagen van de naastenliefde en de
rechtvaardigheid. Maar him stem
werd niet gehoord „door zooals
de Encycliek het zegt desa-
De huidige wereldproductie van
kunstmeststoffen, t.w. stikstof, op
losbare fosfaten, natuurfosfaat en
kali bedraagt thans 23,3 milhhen
metrieke tonnen tegen 20,7 mil-
lioen vóór den oorlog. Dat er on
danks deze vergroote productie nog
een tekort van 10 pet. van die hui
dige prodluctie is, vtooral aan
stikstof wordt veroorzaakt door
de gestegen vraag naar kunstmest
fn de dotor den oorlog getroffen
landen, het hoogere inkomen van
de boeren in sommige landen,
waardoor zij meer kunstmest kun-
nen koopen, en een overal ter we
reld steeds duidelijker aan den
dag tredend begrip ten aanzien
van de moreele verplichting om
hongerige volken te voelden, dus
zooveel mogelijk te produceeren
Ieder land kan meer kunstmest
van ide een of andere soort gebrui
ken en ongetwijfeld zal het voor.
iaar van 1947 zich kenmerken door
een tekort aan kunstmeststoffen en
een onderlingen strijd van landen
om meer voorraden te verkrijgen,
speciaal stikstof.
De stikstof positie in
Europa
De stikstofbindingsin'dustrie in
Europa was vóór den oorlog m
staat het verbruik In Europa te
dekken. Thans importeert dit we-
«AM t
Een Fransch vliegtuig is in
de Amerikaansche zone van
Duitschland neergestort. Het
werd gevonden in een boscli-
rijk gebied in de buurt van Neu
Isenberg, een kleine stad in
Hessen, ongeveer 15 km. van
het vliegveld Rjjn-Main.
Naar verluidt Is het vliegtuig
verongelukt In den nacht van
Vrijdag op Zaterdag. Het had
contact met het vliegveld Rjjn-
Main en rapporteerde, dat het
r, maar nog voor 15 minuten brandstof
denken, I aan boord had. Daarna werd de
vliegtuig was onderweg van Or
leans naar Ansbach. „„mi-
Naar radio Frankfort meldt,
had het vliegtuig, een Dakota,
een bemanning van vier koppen
aan boord. Het was vernield maar
niet verbrand. Men heeft nog
slechts drie lijken opgespoord, het
vierde wordt nog vermist.
Nabij de grens van Mexico is
een Amerikaansch vliegtuig, dat
ongeveer duizend kilometer had
afgelegd, te pletter gevlogen.
Acht van de zich aan boord be
vindende personen zijn om het
leven gekomen. Het was een
„Mercy-Mission"-machine, die o.a.
een zieken visscher vervoerde,
dien men van z(jn schip had ge
haald bij de Mexicaansche kust.
Later is bekend gemaakt, dat
reldideel 9,2 pet. van zijn behoefte^
<$och daarmee is het tekort niet
weggewerkt. Er blijkt nog een be
hoefte te zijn van minstens 472.000
ton zuivere stikstof. Gebrek aan
kolen, cokes, gas en electrische
energie en het ontbraken van be
paalde industrie-onderdeele-n zijn
oorzaak van het achterblijven dier
productie. Hierdoor blijft jaar.
lijks een capaciteit van ca. 200.000
metrieke tonnen ongebruikt. Dit
feit heeft de volle aandacht van 't
Fertilizer Working Committee"
van bet „Emergency Economic
Committee for Europe", dat dan
ook met het oog op "t verkrijgen
van aanvullende kolentoewij zin
gen door de .European Coal Or
ganization" een opstelling gemaakt
heeft in hoeverre de stikstofmest-
stoffenproductie verhloogd zou kun
nen wordlen, indien er kolen be.
schikbaar zouden worden gesteld.
Het resultaat wees uit, dat een
toewijzing van 146.000 ton kolen
en cokes een grootiere productie
van 8 665 m tonnen stikstof zou
opleveren. Van deze hoeveelheid
kolen zouden dan nog 80.000 ton
aokes voor andere doeleinden vrij
komen. Volgens deskundigen geeft
iedere'ton zuivere stikstof, diie niet
voor een normale bemesting kan
worden gebruikt, 'n vermindering
van den graanopbrengst van 15
ton. Stelt men dit cijfer bij overi
gens gelijkblijvende factoren, die
een gemiddelden oogst bepalen, op
12 ton graan, dan kan een netto
toewijzing van 675.000 ton kolen
per jaar een grootere graanop
brengst van 114 millioen ton be tee
kenen.
Bij de berekening van de hoe
veelheid kolen is rekening gehiou.
(den met het feit, dat de toewijzin
gen voor de zomermaanden min
der zijn dan die voor de winter
maanden.
De E. C. O, beeft inmiddels me
degedeeld, dat voor Februari en
Maart zeer waarschijnlijk geen
aanvullende toewijzingen gegeven
kunnen worden. Mocht dit even
wel fcodh mogelijk blijken, dan zal
die verdeeling overeenkomstig de
voorstellen van die E. E. C. E
schieden.
tee of Fertilizers" van de „Inter
national Emergency Food Coun
cil" Het beleid van dit comité
wordt echter doorkruist door de
wenschen van die prodluicenten om
hun producten op blijvende mark
ten af te zetten, d.w.z. het alloca-
tie.systeem te laten vervallen.
Indien geen nieuw systeem van
rechtvaardige distributie wordt ge
schapen, zal het ontbreken van 'n
internationale contröle geen ernsti
ge nadeelen hebben voor de dis
tributie van natuurfosfaat. kali en
in mindere mate voor die van op
losbare fosfaten. De verdeeling van
stikstof zal dan echter een moei
lijk probleem worden. De meer
dan 100 gegadigde lan'dien kunnen
verdeeld worden in drie groepen.
Er is een kleine groep, die een te
veel aan stikstof heeft. Een twee
de groep heeft een teveel aan an
dere meststoffen. De derde en
grootste groep is bijna geheel af
hankelijk van de beide andera
groepen. Bij het ontbreken van n
allo cat ie.systeem zullen beide eer
ste groepen een veel betere positie
innemen dan de dierde groep.
Op 17 Februari 1947 heeft de
biiz. raad van cassatie beslist, dat
de Ned. strafwet niet van toe
passing is op misdrijven, door
Duitsche militairen tijdens de be
zetting in Nederland gepleegd.
Nu bepaalt artikel 2 van het wet
boek van strafrecht, dat de Nea,
strafwet toepasselijk is op ieder,
die zich in Nederland aan cenig
strafbaar feit schuldig maakt.
Nadat de procureur-fiscaal anders
geconcludeerd had, nam de bijz.
raad van cassatie echter aan, dat
het volkenrecht een uitzondering
op deze bepaling maakt voor le-
den van een vijandelijke bezetten^
de macht.
Naar wij vernemen, heeft da
minister van justitie maatregelen
genomen om ongewenschte ge
volgen van het arrest van den
bijz. raad van cassatie door een
wettelijken maatregel te voorko
men, in verband waarmede een
desbetreffend wetsontwerp reeds
in gevorderden staat van voorbe
reiding Is.
De verdeeling van
kunstmeststoffen
de
Do kunstmeststoffen wonden In
ternationaal gedistribueerd (allo
catie-systeem). Met de rechtvaar
dige verdeeling van de beschikbare
voorraden is belast het „Commit.
De Internationale Noodvoedsel-
raad heeft aan Nederland voor
1947 283.000 ton suiker toegewezen
tegen 247-000 ton in 1946.