„How green was my valley" Filmtijdschriften Vrees, die werd bewaarheid Offerschaal Radio R uit- nieuwtjes BOUDEWIJN en de tooverschoenen. DE GESTOLEN PAGINA 2 VRIJDAG 28 FEBRUARI 1947 FILM VAN JOHN FORD Te rooskleurig en te traag .Parterre' en ,»De Nieuwe Film" De regenval per jaar „CARMEN" VERFILMD POSTHUME HULDE AAN HENRI HERMANS Drie vrouwelijke spionnen gevonnist 15. Duizend en een Nacht programma Op Het spoor van C.C. ,,How green was my valley" (Hoe groen was mijn dal), van Richard Llewellyn is een best seller". een druk gelezen hoek en dus is er een film van gemaakt. Maar juist in dat woordje ,,dus" schuilt een gevaar, omdat het in een dergelijk geval niet uitgeslo ten moet worden geacht, dat de filmindustrie poogt te parasitee ren op de reputatie van het boek. De velen, die het hebben gelezen, zijn wellicht geneigd te gaan zien, op welke wijze het beeld, dat hun fantasie zich van den inhoud [heeft gevormd, op het witte doek is gerealiseerd. Een financieel suc ces is derhalve bij voorbaat ver zekerd. Of een dergelijke film ook een artistiek succes is, staat echter te bezien. Bij de keuze van een dergelijk werk wordt immers •vaak te weinig rekening gehouden met de vraag, in hoeverre de in houd van het boek geschikt is om te worden verfilmd- De schrijver Immers werkt met heel andere middelen dan de cineast. De eerste bespeelt de steeds wisselende, aan geert grenzen gebonden fantasie van den lezer. De tweede heeft slechts twee middelen tot zijn be schikking, twee middelen, die slechts koel en nuchter registree- ren en niets aan de verbeelding overlaten de: cameralens en het menschelijke oog. Zoodra een boek is verfilmd, wordt het weggerukt uit het rijk der fantasie en over gebracht naar dat der harde, nuch tere realiteit, waaraan niets kan worden toegevoegd of afgedaan. ..How green was my valley" be handelt het sociale probleem in Engeland in den tijd, toen er nog geen sprake was van vakvereeni- gingen of bonden, miaar toen er zich een groeiend verzet tegen de bezettende en overheerschende klasse onder de arbeiders begon te ontwikkelen. Het behandelt den strijd voor het recht op organisa tie en tegen verouderde vooroor- deelen. Maar wat Llewellyn in zijn boek kon doen, was voor John Ford. den regisseur, in de film onmogelijk. Hij zag zich te zeer gebonden aan de omvangrijke stof van. v1 V woon verschijnsel in een Ameri- kaansch product, zeker als het ge maakt is door een John Ford, die films als ,,nhe Informer" en .Hur ricane" op zijn naaen heeft staan. De rolbezetting in deze film is bijzonder sterk, Walter Pidgeon, bekend uit „Mrs. Miniver" speelt de rol van een synipathieken, vooruitstrevenden Angl caanschen geestelijke en Donald Crisp die van den rechtschapen, maar con servatieven mijnwerker, Morgan, verder spelen mede Maureen O'Hara, Anna Lee, John Loder, Barry Fitzgerald en de Jeugdi ge Roddy Mc Dowall, als Huw, wiens herinneringen aan het groe ne dal de stof leverden tot het boek. Dat ondanks deze sterke be zetting de film niet beantwoordt aan de verwachtingen, is een nieuw bewijs, van hoe groot be lang een oorspronkelijk scenario is, dat in volle vrijheid door den regisseur kan worden verfilmd. F. Dr Loritz, de Beiersche minis ter voor de zuivering, heeft de onmiddellijke overbrenging van Von Papen naar een werkkamp gelast, aldus radio Leipzig. Zoo- ais eerder is gemeld, zijn zoowel Von Papen als de openbare aan. klager tegen het over den be klaagde uitgesproken vonnis in hooger beroep gegaan. Volgens onofficieele berichten uit Washington is een Ameri kaanse he duikboot er tijdens experimenten voor de Californi- sche kust in geslaagd een V-l af te schieten. Bij een brand in de boerderij van den landbouwer J. G., te Nuenen, kwamen twee koeien, een paard en een varken in de vlammen om, terwijl andere die ren dusdanige verwondingen kre gen, dat zij moesten worden af gemaakt. Ook de landbouwer G. kreeg brandwonden. T>e Stcrt. van Donderdag bevat de ,,Prijzenbeschikking groente 1947 no. 4". lig i ewe"' pvi jLSKÏÏ qLmWSP in worden behandeld, met het noodzakelijke realisme af te schilderen. Er zijn te ruime inte rieurs in de mijnwerkerswoningen, waarin hij ons binnen voert. Er is te veel en te witte vitrage voor de ramen. (Enig-eland kent vrijiwel geen vitrage). Er is te veel en te rijk voedsel <xp tafel. De meisjes zijn te mooi en te goed gekleed Er wordt te veel gezonigen. zelfs in de meest tragische omstandig heden. Kortom, de wijze, waarop het leven van de mijnwerkers wordt afgeschilderd, is te roos kleurig. Over het algemeen ver. loopt de film te traag, een onge- Met goede en onafhankelijke filmtijdschriften is ons land nooit rijk gezegend geweest. Feitelijk was er bij het uitbreken" van de bezetting slechts één, dat serieuze filmcritieken leverde en dat was Katholiek Filmfront", het offi- cieele orgaan van de Katholieke Filmactie. De Duitsche angst voor critiek, in welken vorm dan ook, maakte aan het bestaan van dit blad een einde- Sinds do bevrijding blijkt het aantal critische stemmen te zijn uitgebreid en zijn het twee bladen, die zich met de film als cultuur goed bezighouden. Beide bladen verschijnen reeds verscheidene maanden, doch eerst thans word ons, vrijwel gelijktijdig, een exem plaar van elk van beide toege zonden, met het verzoek hun stre ven onder de aandacht van onze - rngen. G-V-nn n', 2 blad, dat zich Par terre" noemt, kondigt zichzelf aan als het officieele orgaan van de K.F-A-, terwijl het zich tegelijker tijd omschrijft als tijdschrift, ge wijd aan film, tooneel, muziek en dans. In hoeverre een officieel orgaan In het artikel, dat wij Maan dag publiceerden onder den titel t.Waterige overwegingen.", stond vermeld, dat er per jaar in den vorm van regen., sneeuw, hagel en mist 56-000 kubieke meters water op aarde neerkomen. Dit cijfer had echter 560.000 kubieke kilometer moeten worden. Uiteraard is de jaarlijksche re. genval niet te berekenen, doch wordt geschat en wel tusschen de 350.000 en 590-000 kubieke kilome ter per jaar. van de K-F.A- zich dient bezig te houden met tooneel, muziek en dans, laten wij in het midden, maar wel lijkt het ons minder ge- wenscht, dat uit den inhoud van het ons toegezonden nummer van Parterre" nergens het bestaan van eenig contact blijkt met de K-F A., of het moest zijn een foldertje, dat bescheiden tusschen de glanzende bladen van het tijd schrift was geschoven. Bovendien doen verschillende bijdragen in het tijdschrift te weinig denken aan serieuze filmcritiek en te veel aan humoristische lectuur, hoe ver dienstelijk ze ook in dat opzicht mogen zijn- Het tweede tijdschrift is ,,De Nieuwe Film", dat wordt geredi geerd door A. v. Domburg, L. J. Jordaan, C- Boost, J. Lodewijks en Han Jonkers. Uit deze namen blijkt reeds, dat hier sprake is van een serieuze filmcritiek in den eigenlijken zin van het woord. ,,De Nieuwe Film" is uitgegeven op initiatief van de Ned. Film actie, die samenwerkt met de K.t'-A. cü die tri V" v\ 1 zm streeft mar de goede film- Beide tijdschriften vragen onze aandacht. Wij gaven onze eerste nog nieuwe indrukken. De tijd moet leeren, welke van beide op den duur het doel: de goede film, het beste dient. Drakerig, on samcnli an gen <1 en onaanvaardbaar De Franschen hebben 't bestaan om de opera Carmen" voor het realistisch oog van idle came ra te brengen. Natuurlijk wordt dit door de reclame voorgesteld als een evenement en een hoogte, punt zoo geen keerpunt in de historie der cinema,tografit. Er wondt gesproken van een super productie" en de film wordt met niet minder Amertkaansch aan doende krachttermen aangekondigd als ,,een meesterwerk van sfeer, van muzikale illustratie, maar ook van dialoog". Een dergelijke hooggestemde lof. zang is voldoende om den criticus al bij voorbaat sceptisch te stb na men. Maar als hij dan bovendien nog te hoeren krijgt, dat geen dé cor te kostbaar was en geen retls te ver, als het er om ging voor een bepaalde scène de juiste om. geving te zoeken, dat n tijdens die opnamen in één dag tWee paar den werden gedood en niet min der dan achttien gewond, terwijl ook verschillende spellers verwon, dingen opliepen en dat toet resul taat van dezen arbeid een mees terwerk is, dan vreest bij het erg. ste. En die vrees is bij het zikn van de film volledig bewaarheid. Er zijn twee marnieren om een opera te verfilmen- De regisseur houdt zich angstvallig aan de par tituur en past zijn beeld' daarbij zoo goed en zoo kwaad als het gaat aanofwel hij verwerkt het verhaal in leen scenario en gebruikt die muziek als begeleiding bij het filmbeeld. Christian-Jhcque, die regisseur, heeft de laatste mogelijkheid ge. Zondagavond a.s. zal het Maas- triéhtsch Stedelijk Orkest 'n toon- kunstconcert geven met een Tsje ch!: ch programma, onder leiding van den Tsjeehischen gast-dirigent Jiri Jirous. Voor deze uitvoering vindt een huldiging plaats van den deze week overleden dirigent van het M.S.O. Henri Hermans, door den burgemeester van Maastricht. Er zijn thans reeds plannen ge vormd voor een grootsche po-1- hume huldigjng van ggn overle dene. waarbij een instrumentale en vocale medewerking zal worden verleend door de beste krachten uit Maastricht en Zuid-Limburg, Men overweegt verder plannen, om de nagedachtenis v| n Henri Hermans op blijvende wijze vast te leggen. kozen. Wat zijn goed recht is en uit filmisch oogpunt ongetwijfeld de beste metbode, maar iwat met een verhaal als ciat van Prosper Mérimée voor .Carmen" funeste gevolgen heeft. Een Car men" als op zichzelf- staand verhaal, los van Bizet's voortreffelijke muziek en tot in details uitgesponnen, is even dra kerig, even onsamenhangend en even onaanvaardbaar als een drie. stuivers-romannetje uit den tijd vóór den vorigen oorlog. En juist de moeite, welke men zich heeft gegeven, om de Tealiteit zo,» dicht mogelijk te benaderen, ontneemt er het laats,te nestje romantiek en het laatste brokje opera-illusie aan. De ondfemgden van Carmen en de a.sociale kringen, waarin deze schcone, maar gew1:tenlooze jonge dame placht te verkeeren, zijn dermate breed uitgesponnen, dat wij een bezoek aan deze film moe ten ontraden Veel zal men er overigens nikt aan missen. Wij voor ons geven dte voorkeur aan een spannende Amerikaansche paandtenjopera. F Het gerechtshof te Belgrado heeft drie vrouwen, o,w. de doch ter van den oud-minister van fi. nanciën in de Joegoslavische re geering van Stoyadinovitsj, tot gevangenisstraffen, varieerend van 3H tot 5 jaar, veroordeeld, we gens spionnage ,,in het belang van een buitenlandsche mogend/heid". De drie vrouwen zouden in con tact gestaan hebben met Joegosla vische ballingen in de V. S-, o.w Constantin Fotitsj, den voormali- gen Joegoslavischen ambassadeur te Washington. De typografen te Kopenhagen gaan in staking, omdat de onder handelingen over loonsverhooging zonder resultaat waren geble ven. O Naar Reuter seint, is kapitein Soames, die thans met zijn vrouw, Mary Churchill op huwe lijksreis In Zwitserland vertoeft, ernstig ziek geworden. En deze schoenen waren al heel oud Ze waren gemaakt door den Hof-schoenmaker aan het paleis van den sultan Haroen Al Rasjid. Je weet wel ode Sultan, die den slaap maar niet te pakken kon krijgen en ziclh daarom door zijn slavin Scheherazade allemaal ver. haaltjes liet vertellen, waarnaar hij zoo lang luisterde tot hij van vermoeidheid in slaap viel. Die vertellingen zijin later bekend ge worden onder den naam: Duizend en één Nacht. Ma&r op het oogen- blik diat Boudewijm in deze wereld verzeilde, was Scheherazade er nog niet, en de Sultan was boos. omdat hij niet slapen kon. Er was niemand, die mooie verhaaltjes wist. En roetsj daar kwam tot grooten schrik van iedereen Boudewij'n uit de lucht vallen. ZATERDAG 1 MAART. HILVERSUM I (301 M.) K.R.O. 7.00 Nieuws, gymn. en gram 11.00 ,V d zieken; 11.45 Ber. uit Indië; 12 00 Gram.12 30 Klaas van Beeclc (13.00 V. d. Ned. strijdkr.)13.50 Caus.14.00 Muziek (14.15 Eng. les) 15.00 Gram.; 15.15 Muziek; 15.45 Boekbespr.16 00 Metropole-ork. 16.30 Caus.; 17.00 De Wigwam; 18 00 Zang; 18.15 Joum, weekoverz. 18.30 V d. Ned. strijdkr.19.00 Nieuws19.15 Gram.19.45 Caus 20.00 De gewone man20.15 Gram.29.30 Lichtbaken21.00 Ge var. progr.22.00 Cabaret; 22.45 Avondgebed23.00 Nieuws23.20 Klaas van Beeek; 23.45 Gram HILVERSUM II (415 en 218 M.) V.A.R.A. 7.00 Nieuws, gymn. en gram.11.00 V. d. Continu.arb. 12.00 Vaudevllle-ork.13.00 Nieuws; 13.15 Millers14 00 Sportpr.14.15 Orkest; 15.15 Boekbespr.; 15.30 Mu ziek; 15.55 Esperanto, 16.10 Accor deon; 16.40 Koor 17.00 Over kunst ,17.30 V. d. jongeren; 18.00 Nieuws; 1815 Gram.; 18 45 Lezing; 19.00 Viool; 19.30 V.P.R.O.; 20.00 Actual.; 20.15 Gram.; 21.00 Caus.; 21-15 Muz. brieven; 21.45 Hoorspel 22.15 Ramblers; 22.45 Voordracht', 23.04 Nieuws; 2315 Puzzles; 23.30 Huis. blos door ■Douglas Grey 42) Die jonge kerel loopt hard voor zoo'n zwaar postuur, dacht Flinero, genietend van de eerste trekjes. Maar eigenlijk is dat niets bijzonders. Chico Fuenta is nog heel wat grooter en hij beweegt zich als een jongen van Een lichtflits schoot zijn oog voorbij, de sigaar werd hem uit den mond geslagen en een eigen aardig trillend geluid deed hem naar het linker portier kijken. In het houtwerk stak een glim mend voorwerp, dat merkwaardig veel overeenkomst vertoonde met een Maleische kris en met het wapen, waarmee Lin Kitura in de Calle Conquistador was vermoord. Blijkbaar was het op zijn hoofd gemikt en had heni slechts een haar gemist, want hij had het langs zijn lippen voelen strijken, toen de sigaar hem uit den mond werd gerukt. XXV. PLANNEN. Flinero trok het stilet uit het houtwerk van zijn wagen en be keek het met de grootste aandacht. Het geval kwam hem ten hoogste belangwekkend voor en het door hemzelf geloopen gevaar geraakte daardoor op den achtergrond. Zon der het hoofd noemenswaard om te draaien, bekeek hij den muur van het huis ter rechterzijde van zijn wagen. Het wapen was natuur lijk uit een der vensters geworpen. De vraag was maar, uit welk venster Het weer was ongewoon zacht geworden na den storm, die in den nacht van den moord op Kitura gewoed had. De slaapkamerramen stonden dan ook vrijwel alle open, maar de gordijnen verborgen het inwendige der vertrekken Dona Mendoza de Lodi hield veel van frissche lucht en daarom zorgde Matsu er voor. dat de ramen ten minste een gedeelte van den dag. als de zon er op scheen. open stonden. Laat nu eens kijkenmom pelde Flinero. De kamers op de tweede verdieping worden uitslui tend gebruikt door Don Vincente, zijn vrouw en dochter. Niemand komt dus ooit die gang door, be halve dan de dienstboden, die de kamers moeten schoonhouden. Me dunkt, de tweede verdieping kan ik dus wel buiten beschouwing laten Uit een van die ramen is die dolk niet gekomen. Hij haalde een andere sigaar uit zijn koker, na de door den dolk doorboorde voorzichtig naast zich op de kussens gelegd te hebben. Nu de derde verdieping. Gerekend van het tweede van dezen hoek af. behooren drie namen tot de ka mers van Garcia. Ramon en mij- Dan zijn er nog vier vensters. De twee naast de kamer van Ortega staan leeg. Don Manuelo woont in de derde kamer en de vierde is ook onbewoond. Denkelijk is dus iemand een van die leege kamers binnengegaan en heeft van daar uit op me gemikt. Maar wie Hij dacht er even over na, of het werptuig misschien van de vierde verdieping kon gekomen zijn, maan uit de richting, waarin het de auto getroffen had, maakte hij op, dat het niet van de boven ste verdieping afkomstig kon zijn. Zijn eerste opwelling was natuur lijk, op onderzoek uit te gaan. Maar hij begreep ook, dat de moordenaar, wie het ook zijn mocht, hem wel in bet ook zou houden en gemakkelijk elk onder zoek verijdelen kon. Op dat oogenblik kwam de chauffeur, die niets van het ge beurde bemerkt had. met zijn re genjas naar hem toe. Niemand in huis, behalVe dan. d'e dader, scheen er iets van af te weten. Daarvan was hij overtuigd. Gracias Dank je zei hij vrij luid. om te maken, dat iemand die 'achter de gesloten gordijnen van een der kamers stond, hem kon hooren. Nu gauw naar Buenos Aires. In orde, mijnheer De detective legde de regenjas naast zich neer over den dolk en de eerste sigaar heen en zette zich op zijn gemak in de kussens. Hij scheen recht voor zicht uit te sta ren, maar zijn scherpe oogen ble ven gevestigd op de buitenzijde van het huis en hij hield vooral het v#rde raam op d'e derde ver dieping in de gaten. Maar hij zag niets verdachts. Behalve dam, dat de gordijnen in den wind wat heen en weer bewogen, was er niets te zien De chauffeur was intusschen de oprijlaan uitgereden en ging den hoofdweg op. Daar gaf hij vol gas en spoedig reden ze met een bonderdkilometervaart zonder op onthoud een vol uur door. Flinero was natuurlijk niet van plan. den aanslag op zijn leven on gemerkt voorbij te laten gaan. Hij twijfelde er -niet aan, of C. C., of een van zijn medeplichtigen, had den aanslag gepleegd. Het ver baasde hem eigenlijk, dat hij n:et eerder aangevallen was. Hij was wel tweemaal door een slag van achteren toegebracht, neergeveld, maar geen van de slagen bad hem ernstig verwond. En hij zou aan die slagen nauwelijks meer gedacht hebben .als nu dat stalen werptuig niet langs zijn hoofd gevlogen was dat, ware het beter gericht ge weest. in zijn hersens gedrongen zou zijn Plotseling boog hij zoch voorover en tikte zijn chauffeur op den schouder. Stoppen De auto kwam langs den weg tot stilstand en de chauffeur bleef rustig op verdere orders wachten. We gaan terug, Alvaro. Si, senor. Wien heb je gezien, toen je in huis was om mijn regenjas te halen Matsu en Ramon. Ze waren allebei in de kamer van den mayordomo. En daar was die Chico ook. En wie heeft mijm regenjas gehaald Matsu, senor. Is hij naar mijn kamer ge gaan om die jas te halen vroeg Flinero verwonderd. Was er dam geen livreiknecht of een dienstbode die hij naar boven kon sturen (Wordt vervolgd)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1947 | | pagina 2