Triomftocht door Maastricht
SPOORWEGEN
WmB
II
„Het lied van Bernadette"
„Het zal heel schoon zijn"
r
«■Si I m - i A
..-.
en MARIA- CONGRES
fmèmm
wEËÊËxm
zegetocht van O. L. Vrouw
van Fatima in Belgie
mm
m
Duizenden trokken biddend langs
de oude route
Eeuwenoude volksdevotie
tot de „Sterre der Zee
Congres-gedachten
EEN katholieke film
gWÉ
i
gLitaUk"'kta'a. pWHghSa
PROGRAMMA VOOR
WOENSDAG
Extra-treinen worden
ingelegd
Nader tot Maria, nader
tot God
Een onderhoud met de bisschop van Luik
DE VOORBEREIDINGEN
VOOR HET MARIA
FEEST
HET GEVOLG VAN DE
PAUSELIJK LEGAAT
Ilüsa
§m
ipw
Het Maria-beeld, vervaardigd door Jean Weerts, opgesteld óp
het Amors.plein.
m&Ridv
1947
Het décor voor het massa-spel op het Vrijthof.
De deelneming aan de bidweg» waarin de menigte Maandag
avond Maria's zegen over het congres afsmeekte, was over
weldigend. Duizenden mensen hadden zich omstreeks half acht
naar het plein voor de Basiliek van 0. L. Vrouw begeven, waar
zij zich opstelden. Omhangen met de prachtige blauwe mantel,
werd het genadebeeld op de schouders van enige Broeders
der Congregatie van de Onbevlekte Ontvangenis voor de
onafzienbare stoet uitgedragen, waarin mgr. Lemmens, mgr.
Lebouille, mgr. Feron, Deken Ingendael, de Commissaris der
Koningin, de burgemeesters en wethouders der stad en andere
geestelijke en wereldlijke autoriteiten meeschreden. Luid de
Rozenkrans biddend, gingen zij de oude bekende route, dié in
verband met de op handen zijnde grootse plechtigheden reeds
overal rijk bevlagd en smaakvol versierd was.
Bescherming voor bijzon
dere gevaren. Zij komen
tot de Moedermaagd met
hun miserie en ellende en
zijn er innig van overtuigd
dat de devotie van de bidweg op
het Onbevlekt Hart van Maria
veel vermag. En het zijn heus niet
alleen afgeleefde mensen, simpele
zielen, vrome oude vrouwen, die
zonder menselijk opzicht openlijk
voor hun godsvrucht durven uit
te komen, maar men komt alle
tnogelijke soorten van personen
tegen, die aandachtig biddend
ange dezelfde straten gaan, Maria
ter eer.
Toeristen, die hun vacantie in
Zuid-Limburg doorbrengen, staan
heel verwonderd te kijken, wan
neer zij op deze mooie volksdevo
tie opmerkzaam worden gemaakt'
zij kunnen zich bijna niet inden
ken, dat zoiets in een Nederlandse
stad mogelijk is. Velen benijden
de Maastrichtenaren om deze in
drukwekkende Mariaverering,
want, evenals te Kevelaer, Lour-
des en tegenwoordig ook te Fati-
ma, voelt het katholiek gemoed in
de kapel van de Sterre der Zee
Maria dicht bij zich staan.
Zulk een godsvrucht kan slechts
gedijen op een bodem, die nog
van de vruchtbare sappen van
een levend geloof voldoende door
drenkt is. Terwijl de Domihicanen
O. L. Vrouw van Leeuwarden met
behulp van zware ijzeren spijlen
tegen profanatie moeten bescher-
meii' schouwt de Sterre der Zee
S bewaakt te worden met
b?oempnVt glimlach op kaarslicht,
aamm een byna voortdurend
neer. Uit deze
Toen allen op het O. L.
Vrouweplein waren teruggekeerd,
sprak mgr. Feron als voorzitter
van het Congres het Maastrichtse
volk als volgt toe:
„Maastrichtenaren, ik zou O. L.
Vrouw bijna willen vragen: Zijt
Gij niet tevreden over dit begin
Wanneer O. L. Vrouw van Fatima
morgen komt, zal Zij dan niet
zeggen: Ben Ik niet in een streek,
gelijk aan de Mijne in Portugal
Als tenslotte Kardinaal de Jong,
die niet slechts als Aartsbisschop
van Utrecht, maar als afgezant
van Christus' Stedehouder op
aarde tot ons komt, van de week
za. Zlen' boe wfj begonnen zijn,
zal Zijne Eminentie dan niet zeg
gen. Er is in Nederland geen be
tere stad voor zo'n congres te
vinden dan Maastricht? Vanuit
deze oiide stad, die aan Christus
en Maria trouw is gebleven, heeft
2Ich het Geloof naar het Noorden
Verspreid.
Geen enkele Maastrichtenaar
mag van dit congres wegblijven.
Aden zijn welkom! Weest allen
een met Uw bisschop, die voor
dit congres het initiatief nam en
jarenlang verlangd heeft naar de
vervulling van zijn ideaal Laat
trouw f* Maastricht geloof heeXt
ft voel inn5n goeder nog kent.
m myn har*> dat er van
dit congres iets groots zal uit-
gaan. Het zullen schone dagen
worden. Ik roep U allen op, in Uw
gezinnen dagelijks enige ogen
blikken te bidden, en verricht
zoveel mogelijk de bidweg, zodat
de echo van dit congres niet al
leen tot in Rome, maar tot in de
hemel weerklinkt".
Hierna liet mgr. Lemmens de
menigte neerknielen en drie
Weesgegroeten bidden voor het
welslagen van de komende dagen,
waarna hjj alle aanwezigen zijn
liedCv0ppflijke zegen ®af- Met het
lied van de Sterre der Zee werd
Of het midden in'fl»
of in de winter is, „f het S'
tends vroeg is of 's avonds laat
of het vriest, sneeuwt of regent
het doet er niet toe: steeds zai
men in bepaalde straten van
Maastricht mensen tegen komen
die hun rozenkrans lopen te
bidden. Zij doen hun bidweg
ter ere van de Sterre der Zee.
Allen hebben zij Maria iets te
Vragen: uitkomst in moeilijkheden
genezing van een ernstige zieke,
Woensdag 3 Sept. 18 00 uur:
Plechtige intocht van de kar
dinaal-legaat van het station;
18.15: Voorlezing van de be.
noemingsbul in de basiliek van
O.L. Vrouw; 18.30: Pontificaal
Lof op het O.L. Vrouwepiein
door mgr. dr. G. Lemmens.
Tevens eerste openluchtverga
dering. Spreker mgr. dr. F.
Feron: „Taak en roeping van
Maria"; 21.00 uur: Opvoering
van het Maria spek „Sterre der
Zee", Vrijthof.
opgegaan. Waarschijnlijk reeds
vóór de achtste eeuw kwamen de
schippers, die aan de Maastrichtse
kaden aanlegden, in een kapel aan
de Maas Maria ten Oevere
Maria verzoeken om een veilige
vaart. Zo ontstond vermoedelijk
de devotie tot de Sterre der Zee.
Deze titel is later overgegaan op
het prachtige en thans beroemde
beeld, dat Ridder Nicolaus van
Harlaer meebracht, toen hij in de
Orde der Minderbroeders trad.
Tot aan de Franse Revolutie zijn
de Paters Franciscanen de trouwe
behoeders van deze miraculeuse
beeltenis geweest. Zij troonde in
hun mooie kerk aan de Pieter
straat, welke thans als Rijksar
chief m gebruik is. Daar is de
schone traditie van de bidweg
ontstaan, maar seen 2eschi6d-
.sehrijver kan aangeven omstreeks
H®,JJ?perk- Niet altijd is deze
devotie door het Maastrichtse volk
even vurig beleefd. Zij heeft tij
den van inzinking gekend. De
legende verhaalt, dat er een
periode is geweest, waarin de
mensen zich zelfs de route niet
meer nauwkeurig konden herin-
iiito™! neer. uit i
twpptn? polen' gevormd door een
Xrwf °nuer Provinciale hoofd-
.teden, vallen de gruwelijke pp
volgen der hervorming aanschou
welijk af te lelden.
Eeuwenlang is het Limburgse
volk uit de kracht van zijn katho-
lief geloof door Maria tot Jesus
als enige Middelaar tot de Vader
Het beeld van O. L. Vrouw van
Fatima, dat vanavond plechtig
zal worden ingehaald
twymid hz<èterM0Jiacongres onge"
Maastricht reizigers naar
spoorwegen <fn ^kken zullen de
ber de treinen op H® h 5 S^p,t®m"
Eindhovenivr„„p baanvakken
EindhovenMaast,-? haanvakki
Maastricht. Heerieh*V Venlo~
en MaastrichtVisé Maastricht
Bovendien zullen op dl Oen
de drie dagen twee extra i^"1'
worden ingelegd van Roermond
uit. Roermond vertr. 16.58 en
18.58, Sittard 17.26 en 19,2s
Maastricht aank. 17.50 en 19 50'
Op 3, 4, 5 en 6 September ver
trekt om 23.17 uur een extra-
trein uit Maastricht, die aan alle
tussengelegen stations stopt en
om 0.27 in Roermond arriveert.
Hier word hg gesplitst in een
deel, dat naar Eindhoven gaat
(aank. 1.50 uur) en een naar
venlo (aank. 1.17 uur). Ook deze
stations St°PPen aan e tussen"
September vertrekt om
12.36 een trein uit Heerlen nam
Maastricht met dienst revejfm'
als 's Zaterdags, om 13.08 en 19 0^
met dienstregeling als op werk!
dagen. Voorts om 13.00 een extra-
trein HeerlenMaastricht (vertr.
Voerendaal 13.07, Klimmen 13.13,
Schm op Geul 13.17, Valkenburg
NouUrem 13.29 en Meers
en ïf.25), aank. Maastricht 13.43
d™,}1loopt een trem Maas
tricht—Heerlen met dienstrege
ling als op werkdagen.
Uit Eindhoven vertrekt Zon
dagmorgen om 11.46 een extra-
trein naar Maastricht (vertr.
Weert 12.20, Roermond 12.47, Sit
tard 13.16), aank. Maastricht
13.40.
Uit Roermond gaat een trein
om 12.58 (Sittard 13.26), aank.
Maastricht 13.50.
In omgekeerde richting gaan
uit Maastricht de volgende trei
nen:
Maastricht 16.57, Sittard 17.26
Roermond aank. 17.51.
Maastricht 18.55, Sittard 19.24,
Roermond 19.52, Weert 20.20,
Eindhoven aank. 20.47.
Maastricht 23.30, Beek 23.48,
Lutterade'23.56, Sittard 0.04, Sus-
teren 0.15, Echt 0.23, Maasbracht,
Roermond 0.47, Baexcm 1.08,
Weert 1.25, Heeze 1.47. Geldrop
1.46, Eindhoven aank. 2.05.
Van deze trein wordt in Roer
mond een déél afgesplitst naar
Venlo. Vertrek Roermond 0.53,
Swalmen 1.02, Reuver 1,12, Bel-
feld lJfO, Tegelen 1.27, Venlo
aank. 1.34.
Toen Christus op deze wereld
kwam om de mensen van de
zonde te verlossenheeft Hij
een toevlucht gezocht aan het
Hart van Maria. Dit Hart was
het eerste tabernakel, waarin
Hij rustte als in een ciborie
van het zuiverste goud. Van-
daaruit is Hij de wereld inge
treden om Zijn grote zending
te vervullen- onze redding.
Toen Hij op het kruishout die
zending bezegelde met Zijn
bloed, werd door de lans Zijn
Hart geopend, opdat wij Zijn
liefde zouden kennen en door
de geopende zijde een veilige
toevlucht zouden vinden in
dat Hart.
Maar naast het kruis stond
Zijn Moeder en in het ge
zamenlijk lijden uierd ook
Haar Hart, door het. zwaard
van droefheid doorboord. Wat
is er nu natuurlijker in het
bovennatuurlijke, dan dat wij,
wanneer we vermoeid van het
dwalen over deze wereld en
gewond door de zonden ver
langen naar God, een rust
plaats vinden aan het Hart
der Moeder en door Haar ge
leid worden tot Christus? Dit
toch is de grote taak' die
Maria van God ontving
Christus aan ons te geven en
ons aan Christus. Wie daarom
nader treedt tot Maria's Hart,
hij kiest een veilige weg om
het heil te erlangen, want
door Haar komt hij zeker tot
het Hart van Christus en
wordt in Hem verbonden met
God. Gelukkig, wie deze weg
vindt.
Zo blijft Maria's Hart hetgeen
iet altijd is geweest: de woon
plaats van de Christus en de
veilige toevlucht voor hen, die
Vinderen zijn van God, om-
lat zij Christus als hun Broe
der en Maria als hun Moeder
hebben.
neren. De reden hiervan was, dat
de Minderbroeders na een ge
dwongen ballingschap, niet naar
de Pieterstraat waren terugge
keerd, maar een nieuw klooster
aan de Tongersestraat hadden be
trokken. Toen zou de Sterre der
Zee, omgeven door schitterend
licht, op een donkere avond van
Tweede Paasdag van het altaar
zijn afgedaald en door de straten
zijn gegaan, gevolgd door een
oude vrouw, die in de kerk een
zaam zat te bidden. Toen broeder
koster de volgende morgen de
kerk open deed, stroomde een
grote menigte nieuwsgierigen
naar binnen en zag tot haar grote
verbazing, dat de onderkant van
Maria's mantel nog met shjk was
besmeurd.
Op weg naar Luik. Want in het bisdom Luik wordt op het
ogenblik het beeld van O. L. Vrouw van Fatima rondgedragen
van dorp tot dorp. van stad tot stad.
Neen, meerVan parochie tot parochie zijn het tïe jonge
mannen, die het witte beeld van O. L. Vrouw van Fatima, dat
uit Portugal gekomen is en ook Dinsdag door mgr. Kerkhofs,
bisschop van Luik, aan de Nederlandse grens in de handen
van mgr. Lemmens zal worden overgedragen, op hun schouderB
torsen. Daarom zijn wij naar Luik gegaan.
Het beeld van de „Sterre der Zeef* in de genadekapel der
Maastrichtse basiliek.
Voor een uitgelezen gezelschap
van hoge kerkelijke autorltol-
ten. d'e het Internationaal
Mariacongres te Maastricht
bijwonen, zal Donderdagavond
a's. de Amerikaanse film „Het
I ied van Bernadette", vervaar
digd naar het gelijknamige
boek van Franz Werfel, in de
jviflbi-bioscoop worden vertoond,
peze voorstelling zal de pre
mière voor Nederland vormen,
pe film, die door de Motion
picture Export voor deze zeld
zame gelegenheid welwillend
beschikbaar werd gesteld,
draait slechts deze enkele avond
en wordt pas later in roulatie
gebracht.
De directie van het theater
stelde van te voren de pers in do
gelegenheid om zich van de ar
tistieke en godsdienstige waarde
dezer rolprent een idee te vor
men. En laten wij er maar met
een rond voor uitkomen, dat ze
andere films van uitgesproken
katholiek karakter, die ons de
laatste tijd werden voorgedraaid,
in kwaliteit overtreft. „The Song
of Bernadette", die door Henry
King geregisseerd werd, is een
katholieke film zonder mondaine
wanklank geworden. Geen enkele
figuur valt door overdreven pose
of gewilde charme uit de ernstige
sfeer van het pieuse onderwerp.
Deze regisseur doet met zijn fi
guren wat hij wil, zelfs met een
ster als Jenniver Jones, van wie
bekend is, dat ze in „The Duel of
the Son" een bedenkelijke creatie
schiep, welke precies het tegen
overgestelde is van de onbevan
gen religieuse houding, die ze
hier van schoolbank tot sterfbed
voortreffelijk volhoudt. Hij
kneedt en vormt het mensenma-
teriaal in het model waar zijn
dominerende wil consequent naar
streeft en bereikt daardoor in het
samenspel van zijn met zorg en
mensenkennis gekozen figuren
een voorbeeldige eenheid.
De ontgoochelde vader, die zich
opstandig tegen zijn armoede en
werkloosheid verzet; de harde
moeder, die de verschijningen in
de grot aanvankelijk als fratsen
beschouwt; het ongelovig ge
meentebestuur van Lourdes; de
deken, die een abnormale psy
chische gesteldheid bij het meis
je veronderstelt; de bisschop, die
met zijn commissie de voorzichti
ge houding der Kerk vertegen
woordigt, allen staan zij verant
woord rond het kind gegroepeerd
dat in zijn argeloze oprechtheid
onbewust het sterkste bewijs voor
de echtheid zijner positieve be
weringen levert.
Hoewel het levensverhaal
chronologisch gevolgd wordt
en talrijke dialogen de won
derbare gebeurtenissen op al
lerlei manieren trachten uit te
leggen, blijft de film tot 't laat
ste ogenblik boeien. Haar kracht
ligt minder in de montage dan
wel in een tot in details verant
woord sterk spel.
Toch schiet Henry King in de
verklaring der kloosterroeping te
kort, daar deze gewichtige stap
niet voldoende wordt voorbereid:
er val-t geen bovennatuurlijke in
werking van de H. Geest in te
ontdekken en zij is trouwens ook
op natuuriyke gronden te weinig
overwogen.
L.
Maastricht, 1 September 1947
og hangt de zon te schijnen
oven de schone pleinen van
Maastricht. Wij zitten eigenlijk
in spanning af te wachten, hoe
lang de zon 't na zoveel weken
nog zal uithouden, want men
vindt het in zijn hart eigenlijk
wel een beetje te veel gevergd
om ook deze week, de eerste
week van September reeds, nog
aanspraak te maken op een
volle portie zonneschijn. En
toch zal dat moeten, wil het
Mariacongres een schoon ge-
nPenl acht feest worden,
het feest van Moeder Maria, de
Sterre der Zee, die hier en in
dit. hele bisdom zo bijzonder
wordt vereerd. En zelfs zegt
°ns een. Maastrichtenaar zon-
der enige oneerbiedigheid-
„Het zal nog schoener worden
dan carnaval, joeng!"
toSet Ae h°ben, maar er is
toen hu al een moeiliikheid-
Want eerst is er hier in de ker-
keJ?at*hetdfn T00r sohoon weer,
va,n Moeder Ma
ria toch maar in al zijn glorie zou
kunnen worden gevierd
„MsRr daarna, zegt mii de-
zelfde Maastrichtenaar, heeft Va-
der bisschop gebeden voorge-
schreven tot drenking van de
dorstige aarde, gebeden voor re
gen, opdat de ramp van een hele
ol halve hongersnood ons deze
winter bespaard bljlve. Wij ver
staan dit heel goed, maar het is
van Onze Lieve Heer wel een
beetje veel gevergd om tegelijk
zon en regen te verlangen."
„Misschien, zég ik, kunnen we
het op een accoordje gooien: des
nachts regen en overdag zonne
schijn. Of regen op het land en
zon op het Vrijthof."
Intussen is de stad nog druk
bezig met de voorbereidingen tot
3, j
ogenblik, dat vrij dit schrijven,
nog lang niet klaar. Maastricht
zelf is wej klaar. Maastricht is
altijd klaar met zijn schone Ser-
vaas en zijn Onze Lieve Vrouwe
basiliek, met zijn middeleeuwse
pleintjes en schone oude walmu-
ren, waarboven men wandelen
kan als in de hangende tuinen van
Semiramis.
Maar aan het toneel, dat op het
Vrijthof van mergelblokken ge
metseld wordt, is men nog druk
bezig. Boven de gothische poort
moet een toren komen van elf
meter hoog, heeft men ons ge
zegd, maar die is er nog niet. Er
wordt nog geopperd en gemetseld
allemaal gratis, omdat het voor
Maria is.
Ook aan de straatversiering
moet nog van alles worden ge
daan, maar dat is in Maastricht
mets ongewoons. Het gaat altijd
een beetje op het laatste nipper-
omdat er zoveel te bepraten
„alt en bij praten nu eenmaal 'n
drupke hoort.
Zoeven kwam het bericht, dat
v„LPrelaten in het gevolg van de
«ardmaal-legaAt door Z. H. de
Paus zijn benoemd Mgr. Th. Ver
ben, dir. van het Katholiek
Ohderwflsbureau in Den Haag en
Mgr. Th. Bekkers uit Voorscho-
Hn' T°t gentilhommes van de
kardinaal zijn tegelijkertijd be
noemd graaf Willem Dreesman
en Henri Heymeyer.
De ontvangst van de kardinaal
Woensdagavond om half zes aan
het station te Maastricht belooft
groots te worden.
De kardinaal zal in de wacht
kamer van het station worden
ontvangen door bisschoppen, ab
ten, Malthezer ridders en wereld
lijke autoriteiten.
Een grote stoet van deze hoog
waardigheidsbekleders zal de kar
dinaal bij zijn intocht in de stad
vergezellen. Voorop zal een ere
wacht gaan, trommelaars en ho
renblazers, gevolgd door net kruis.
Daarna de geestelijke autoriteiten
in stijgende lijn: broeders, paro
chiegeestelijken en kloosterlingen,
kanunniken, abten en bisschop
pen, gevolgd door protonotarii,
kamerheren en de pauselijke In
ternuntius. Daarna de kardinaal
in een rijtuig, bespannen met
zes paarden en in een volgrtjtuig
de beide prelaten en de twee
gentilhommes. Wederom een ere
wacht en dan de wereldlijke au
toriteiten in dalende lijn.
De weg, welke de kardinaal zal
volgen, zal geheel door militai
ren worden afgezet, die er om de
vijf meter zullen staan opgesteld.
Hiertoe heeft het garnizoen Maas
tricht bijzondere medewerking
verleend. Deze stoet zal de kar
dinaal begeleiden naar de basi
liek van Onze Lieve Vrouw, waar
voorlezing zal worden gedaan van
de benoemingsbul. Daarna zal
buiten de basiliek op het Onze
Lieve Vrouweplein en wel vanaf
het priesterkoor van het altaar,
dat daar eveneens van mergel
blokken wordt gebouwd, de ope
ning van het congres plaats heb
ben met een korte toespraak van
de kardinaal en een rede van Mgr.
Féron.
Onder de genodigden, die het
congres zuilen bijwonen, is ook
Mgr Gunnarson, een bisschop uit
IJsland, een Montfortaan, die zijn
priesterstudies in Holland maakte,
namelijk in Meerssen en later
naar zijn land terug ging. Mgr.
G'rent, die Zondag tot bisschop
werd gewijd, heeft bericht gezon
den, dat ook hij het congres zal
bijwonen. Donderdagavond zal
hij het pontificaal lof celebreren.
Van de kardinaal-bisschoppen
van Keulen en Aken, die eveneens
zijn uitgenodigd, is nog ge«n ant
woord binnengekomen.
De toespraak, welke Z. H. de
Paus tot het congres zal richten,
zal onmiddellijk daarna in het
Nederlands worden uitgezvnden.
In het Stadspark zullen gedu
rende het congres iedere avond de
blijde geheimen van de Rozen
krans door groepen worden geac
teerd, wat om het kwartier op
verschillende plaatsen in het park
met feërieke verlichting zal ge
schieden.
Nog kloppen de hamers. De
vlaggen klapperen reeds in dé har
de wind. Morgenavond zal Onze
Lieve Vrouw van Fatima aan de
grens aankomen. En zij zal
Maastricht bereid vinden. Morgen
avond zal het gebeuren gaan.
Maria zal worden ingehaald.
Langs een weg van Wees-ge-
groeten en Marialiederen.
Het zal heel schoon zijn.
Het was reeds een zegetocht
geweest door Portugal, Spanje en
Frankrijk, nadat op 5 Mei tijdens
een internationale bedevaart het
plan vorm kreeg in Cora da Iria
in Portugal. Het eerste doel zou
Maastricht zijn en dan naar
Rome, waar de bisschop van Leira
in welk bisdom Fatima ligt, het
beeld aan Z. H. de Paus zou aan
bieden.
Maar nu, zo kort voor het
Maria-Congres te Maastricht
maakte het beeld van O. L. Vrouw
een zegetocht door Luik. Wy trof
fen de bisschop van Luik, mgr.
Kerkhofs de eerste keer niet aan
Hij was naar Banneux vertelde
ons de vicaris mgr. Simenon, want
vannacht is het nachtwake in
Banneux, wt»? het beeld nu is.
Maar morgenochtend om 10 uur
is rrfgr. weer terug.
En waarlyk na deze nacht van
wake en gebed onTtog mgr. ons
even tien uur in dé morgen en
wij waren niet de enigen, die Se
bisschop wensten te spreken.
In de lange gangen van het
bisschoppelijk paleis in de Rue
Evêchie te Luik zaten alweer
geestelijken en leken te wachten
Z. H. Exc. Mgr. C. Ji. Kerkhofs,
bisschop van Luik
op een onderhoud met de bisschop
In de ontvangkamer, die uit
ziet op de brede Maas met
de groene boulevards, ontvangt
mij de bisschop, en als ik over
O. L. Vrouw van Fatima begin,
vangt hy direct aan met enthou
siasme te spreken over de prach
tige zegetocht, die zyn bisdom
Maria heeft bereid.
Ik was vannacht in Banneux
zegt mgr., by de nachtwake. Er
waren duizenden en duizenden
pelgrims, ook uit Nederland, o.a.
een groep meisjes uit Maastricht.
Op de Esplanade werd in de
open lucht des nachts om 12 uur
een plechtige H. Mis opgedragen
en daarna heb ik zelf daar ook
de H. Mis gelezen. Er werd ge
preekt en er was de nachtwake
met gebeden tot 's morgens zes
uur. Duizenden hebben daar des
nachts gebiecht bij de tientallen
priesters, die er waren.
En, zoals O. L. Vrouw van Fa
tima daar ontvangen is, is Zij
ontvangen en verwelkomd in tal
van plaatsen van mijn bisdom.
In Hoey bijvoorbeeld, zijn deze
nachtelijke plechtigheden bijzon
der indrukwekkend geweest.
Van Banneux is O. L. Vrouw
weer verder gedragen tot aan de
volgende parochiegrens in Ché-
vremont en vanavond zal het
beeld hier in Luik aankomen.
Dan zal de nachtwake plaats
hebben in de kerk van St. Lam-
bertus en ook daar zal ik van
nacht een pontificale H. Mis op
dragen. Dan volgen nog de St.
Nicolaaskerk en de St. Margare-
thakerk en daarna zal het beeld
Maandagmorgen in plechtige pro
cessie naar Tongeren gaan om
eindelijk na een zegetocht van
maanden vanuit Portugal in Ne
derland aan te komen.
Vandaar zal ik het beefd van
O. L_ Vrouw» begeleiden naar de
Ne'derlandse grens in Wolder,
waar ik het aan mgr. Lemmens
zal overdragen. Dinsdagavond om
7 uur zal deze plechtigheid aan
de grens plaats hebben.
Hebt U misschien ook een
boodschap, monseigneur, voor de
katholieken van Nederland nu U
straks zelf het beeld van O. L.
Vrouw zult komen brengen?
Gaarne, antwoordt de bis
schop. En terwyi hij de boodschap
ter gelegenheid van het Maria-
Congres schrijft (wy publiceer
den deze reeds Zaterdagavond,
Red.) lees ik onder een afbeel
ding van het bisschoppelijk wapen
aan de muur „Quia ego servus"
„Want ik ben dienaar".
Deze bisschop is een dienaar,
die waarlyk iedereen ten dienste
staat.
Als ik weer ïn de gang kom,
is het aantal wachtenden weer
aangegroeid.
Z.H. de Paus heeft aan de kar
dinaal-legaat Z. E. Joh. Kardinaal
de Jong, afgevaardigd als Pause
lijk legaat naar het Maria-con-
gres te Maastricht, als gevolg
toegevoegd: mgr. Th. M. P. Bec
kers en mgr. Th. J. P. Verhoeven
en als gentilhommes de heren W«
Dreesman, buitengewoon geheim
kamerheer met kap en degen, en
H. Heymeyer, ere-kamerheer met
kap en degen.