Indrukwekkende manifestatie op
het O. L. Vrouweplein
Maria, hulp der zieken
m
m
Het MARIASPEL
Congresvergaderingen
wïï SHlfef
lil
Maria's
Middelaarschap
SfoS SI w» vs
Sh!L?na,^
DE KERKELIJKE
PLECHTIGHEDEN
te Maastrfcfif
Beweging, kleur en dramatische actie
Onze verhouding
tot Moeder Maria
is met vreugde dat Wii
U riSLm d Van de ^dio tot
VolkCv4n'N°e™ r^ het en
^a.het leveneer
ëfsn'haein deze phcht, ëvëë:
e*«
ew-
Nachtelijke tocht met 0L. Vrouw
van Fatitna
«>rgeo richt OD ff Moederlijke I
- tjidma h# ff. Müoffer om de militairen de ff. Communie uit
mdvRia, concResTHdAstRicht 1947
DE H. VADER SPREEKT
TOT MAASTRICHT
t een onzer redacteuren).
n Maastricht, 5 september 1947.
Om kwart voor zeven hed*,,,,
reeds gevuld met duizend L' VrouwePleiD
onze H. Vader de Pau, T mensen- Hier zou het woord vau
plein weerklinken. Ook het radi° uitsez°nde°' °Ver het
podium vulde zich mei
vele autoriteiten. Achter,
eenvolgens namen daar
plaats mgr. J. Huibers, bis-
schop van Haarlem, mgr.
J- Olav Smit, mgr. Buys,
Apostolisch Vicaris van
Borneo, mgr. Bern. Eras
uit Rome, mgr. Hanssen, de*
nieuwbenoemde Coadjutor
van het bisdom Roermond
en mr. dr. Houben, de gou-
verneur van Limburg. Mgr.
dr. F. Feron nam plaats in
de aan het podium ge-
bouwde ambo en bereidde
van^111^^6 V0°r °P ^et woord van de Vader, het hoogtepunt
bidd 6t C0Dgres" Mij vroeg de menigte, drie Weesgegroeten te
h t T V0°iw ^3US Cn devoot klonk het massale gebed over
of JtT'j auwelijks is mgr. Feron weer begonnen te spreken,
Een ste"1 k''nkt: "Hier de Vaticaanse radiozender!"
zegen zal 66 mede5 dat de H. Vader na Zijn toespraak Zijn
Nederlands^eVen CD dat de rede onmiddellijk daarna in het
Z H k Worden herhaald. En dan opnieuw die stem:
woord Ulg ~'d is aan de microfoon". De H. Vader aan het
en ontroerd luistert de menigte naar de woor-
einde v^l 6 ^adez spreekt in de Franse taal. Aan het
Allen k°'Sl welke de Pauselijke zegen inleidt,
me en neer en ontvangen eerbiedig de zegen van de
■erna volgt de Nederlandse vertaling, welke luidt-
te geven. "and Onze Zegen
manifestatie, ddi^'^kw®kkende
hee tot 0Ij de aUerzuiverste Maald
en Moeder Maria te eren in die
zo vurig Katholieke stad Maas
tricht, die zo rijk is aan oude
monumenten en schatten van
Christelijke kunst en die door een
bijzondere genade voor de ver
woestingen van de oorlog bewaard
om tof5!/8 h-6t de 2eleSenheid
gehele wereld hl gel°of door de
een Vaderiüt bew°uderd wordt,
ting, van lof l°°rd begroe-
richten. bemoediging te
eind aan^arT eendL°ngeveer het
getwijfeld dient uw> die on
torden als een der nge te
kehjke voor de fSt °Pmer-
in Nederland w^ i lleke Kerk
vooruitgang van f jaar Van
kracht, wat betreft rif °ei' Van
tie en zicbtha^L e orëamsa-
het Kerkehjk fp,Tan atie van
maar niet minde ongetwijfeld
king van ?der van vervolma
^aardige Euch3n'"onderms-
gmg die zi<A Jlstl,sche bewe-
wikkeld, heeft n®r U heeft ont-
waarderlng ]vr2?Ze bijzondere
melden wij vooral Treugde ver
der scholen voor s. organisatie
jeugd, die gij ver£rKatholieke
als prijs van eeni.f ?T hebt
volhardend pogen* Uw^ffad?
ge en sociale acties, die gi?
voerd hebt volgens de rfchth?"
nen der Kerkelijke OverhedS"
T'cd e ™et het beste succes zijn
bekroond, alsook Uw onverge
lijkehjke ijver en heldhaftige bij-
dreage wor de Katholieke Mis-
troo"thte hfriff CCn ware
versterking vken' hoe de
leven K? Zu Kathol'cke
hceftvtr Uw?aa„d b6We2en
met welk cc., en °°k
moeilijkste en hardste0 Ijl de
blikken 'n voorbeeldige trf*1*
bewaard hebt voor Uw Vadëf
land Het is billijk te erten"
liefde" gevoelens van
beid TJw h Verffev,ngs-gezind-
faat üIÏ °WaitliiE Episco-
is voorgegaan* fechtvaardig
sPits e» et aan z'in
Wardinaal a eerbiedwaardige
va« Utrecht Aartsbisschop
Uw Congres, Legaat op
ke" H?raut en verd V^rschrok"
Katholieke ieer «n isrer der
^aling^ ^raal te
gen de
nieuw heidendom
en tegen de excesse
wraak en haat.
va« het
en racisme
van
Hoe zou dan thans gedurende
deze plechtige bijeenkomsten
van Uw lippen en uit Uw hart
niet in een machtige harmonie
omhoog stijgen een lied -van
bank aan God, de Vader der
„^«hartigheden, Wiens ondoor-
nis? „hjlte oordelen en geheim
der v- wegen de geschiedenis
derlan 1 ieke Kerk in de Ne-
hehben60 beKtuurd en geleid
Keer To-aan de Godmens onze
gend s Christus, die geze-
allerheiiiJTIt eeuwen, aan de
Uw beschik Maagd Maria, die
spraak is pDs r en Uw voor-
,en wier Moederlijke
ze gedurende heel deze laatste
eeuw getoond hebben.
De toekomst, dierbare zonen
en dochters, is ondoordringbaar
voor Uw ogen, alleen de Godde
lijke Alwetendheid weet, wat zij
brengen zal.
„„U» ieder geval rust op U de
tim i te behouden en zelfs al-
Ju hoger op te voeren het
ven f11 Uw godsdienstig le-
heid' .T\ Uw bereidvaardig-
gezin' op te voeren de
zin voor sociaie rechtvaardig!
heid en het vuur der liefde.
De geschiedenis der Kerk be
wijst, hoe moeilijk het is, een
dergelijke plicht te vervullen, en
welk een diepe nederigheid
daarvoor nodig is, welk een
waakzame scherpzinnigheid en
welk een nauwe vereniging met
Christus, d Bron van alle bo
vennatuurlijke kracht.
Opdat gij zulk een taak waar
dig zoudt zijn, zal Maria U ter
hulp komen, Zij, de Moeder der
Sf°ddelijke genade, de hulp der
hnsteneri. Moge Zij voor het
en Godvrezende volk de
e« de 1tan7°lharding verkrijgen
re geloof "dVfatl| aid in het wa"
gebeden. Mn« de vervulling der
zich van Gn<? °ok hen, die
helpen, zich va^,r^Tderd hebben
Goddelijke geboden te 6 d®
Pen. Moge Zij voor rr onderwer-
de genade van een h^rpnfters
verkrijgen, opdat bf-llg le,7n
branden van ijver voor het^U
der zielen. Moge Zij zicl "oor Uw
kinderen en jonge lieden een
ware Moeder betonen, opdat zij,
fem naar geest en lichaam, zich
m de jaren van hun wasdom
kunnen vormen tot de volmaakt
heid van de Christen-mens. Mo
ge Zij tenslotte voor hen, die de
verantwoording voor het bur-
gerlijk bestuur dragen, rustige
tijden verkrijgen, een klaar in
zicht en kracht bij de uitvoering
hunner taak.
O Maria, Sterre der Zee, be
waar Uw getrouwen voor de
zonde en hetgeer hun geest
bedroeft, geef aan de gevan
genen vrijheid, troost de sta
tenloze en onbehuisden, alsook
alle armen en behoeftigen.
Weiger Uw hulpvaardige hand
niet aan allen, die aan dit
grote Congres, U ter ere, deel
nemen, en aan allen, die
met hen vereend zijn met hart
en geest, opdat de zo schitte
rende plechtigheid bekroond
worde met overvloedige gena
den in Jesus Christus Uw
Zoon, Koning van het Heelal,
aan Wie roem en eer zij: met
de Vader en de H. Geest in
alle eeuwen der eeuwen."
Na de Pauselijke toespraak
treedt mgr. Feron weer voor de
microfoon.- „Leve de Paus!" roept
hij en er weerklinkt een luid en
schallend hoera. „Leve de Vader
der Christenheid. Moge Maria
Hem beschermen. Belooft gij
voor de Paus te zullen bidden?"
vraagt mgr. Feron. Het luide Ja
schalt over het plein. „Belooft gij
Hem trouw te blijven?" Ja!
„Zult gij Hem steunen door uw
gebed?" Ja! „Belooft gij trouw
te blijven aan de kardinaal, bis
schoppen en priesters?" Ja ja ja'
Het is een ontroerende' m'ani-
festatie van trouw en aanhanke-
hjkheid Ban de H. Vader en
Rome. Dan geeft mgr. Feron een
korte samenvatting van 's Pausen
toespraak en releveert de ver
maningen, die de Paus ons heeft
gegeven, n.l. onze deugden en
ons geloof te bewaren. En hij
vraagt: „Zijt ge bereid dit te be
waren? Zjjt ge bereid te strijden
tegen welk heidendom dan ook?"
En telkens weerklinkt stormach
tig het ja, als antwoord van de
duizendkoppige menigte.
Tenslotte vraagt mgr. Feron
Maria's zegen, vooral in deze
moeilijke tijden. Dat Maria allen
n.oge beschermen in Nederland
en in Indië. Dat Zij ons de vrede
moge geven.
Hierna hield pater Bonnier een
rede, waarvan men een résumé
elders kan aantreffen.
Op een wel zeer gunstig mo
ment, n.l. dat van het Maas
trichtse Maria-Congres, verscheen
bii de N.V. Lecturis te Eindhoven
het boek van dr. J.Hermans
S.M.M. over Maria's Middelaar-
schap volgens de leer van den ti.
Louis Marie Grignion de Mont-
fori.
Het doel van het boek is. te
onderzoeken welke plaats voV"
gens de gedachten van Montfort,
Maria inneemt in de heils-econo-
mie. De schrijver heeft daartoe
alle werken en ook een paar
manuscripten van Grignion de
Montfort bestudeerd.
De schrijver werd vereerd met
een inleiding van niemand min
der dan den oud-Leuvensen hoog
leraar prof. dr. J. Bittremieux,
die spreekt van „een prachtige
synthesis over de rol van Maria
in het werk van de Verlossing'
Maastricht, Donderdagnacht.
Eenzaam ligt de nacht te
rusten rond de St. Servaas.
Het is stil op het Vrijthof en
op het Keizer Karelpleln aan
Je andere zjjde. De stilte is
plechtig, doch wordt plots door
voetstappen verbroken: er komt
een priester aan, met een jonge
vrouw en 6 verkenners. Ztf gaan
de Sint Servaas binnen. De
jonge vrouw is Maria Teresa
Pereira da Cunha, de priester
een orde-geestelijke.
In het schemerduisterder kerk
het beeld van O. L' i
zicht. De priester gaat naar hem
toe en legt de hand op z9«
schouder. De man kijkt op t
priester wenkt hem om
gaan en in een zijkapel spr
hij die woorden van troost w.
een gewonde ziel, welke allee:n e
priester spreken kan. De 6 ve
kenners en de Portugese jong
vrouw zijn vooraan in de ken
blijven staan voor het altaar,
waarop nu sinds 2 dagen het bee»a
van O. L. Vrouw van Fatima
staat, opdat veel meer mensen
Haar bezoeken kunnen dan in de
kleine kapel mogelijk was. De
priester keert terug. Dan zetten
de, verkenners drie Maas
trichtse en drie Belgische het
beeld van O. L. Vrouw op een
draagbaar en nemen deze eerbie
dig op hun schouders. Langzaam
gaan zij door de kerk en treden
in het duister van de nacht: een
kleine processie, die over het in
tieme pleintje met de oude ge
vels gaat, langs stille huizen.
De kleine groep nadert de
deur van het Godshuis. De deur
is geopend. Daarachter wachten
de zusters met brandende
kaarsen op het beeld van O.
L. Vrouw, die een bezoek zal
gaan brengen aan de zieken
van het ziekenhuis Calvariën-
berg en aan de oudjes en inva
liden van het Godshuis.
Nu. gaan de verkenners tussen
de rijen zusters en brengen Ma
ria naar de kapel, terwijl de zus
ters het Magnificat zingen. Het
beeld wordt voor het altaar op
een troon gezet en de pater houdt
een lcorte toespraak. De Overste
van het ziekenhuis en die van
het Godshuis verwelkomen Ma
ria met enkele woorden. Er woidt
gebeden voor de zieken, er wordt
een Marialied gezongen en dan
begint de nachtelijke tocht door
de gangen en zalen. Het beeld
Yan G. L. Vrouw van Fatima
kh „n^.ar abe rieken en komt
dij elk bed, waar het beeld om-
zlëkcTw1 gebracht, opdat de
aTmtT r,m de hand kunnen
hun T?n' l? leggen een ogenblik
vëë W°1 ,!;ans °P de voeten
om en smeken Maria
hët vin Tl ,en h"lP- Zo gaat
Kunein bed tpt bed, door vele
wordt hëf ïe <v zalen. Hierna
naar de klpel® laten,ggebf,acht
twee H TvnPo Waar na elkaar
wee h. Missen worden opgedra-
hierna* de* zultlrfme? h tr®,kkSü
kaarsen in de han!? T ,n
pp gangen „O„ v door de lan-
^Onder de
de stille nachtelijke stnuin tT"
rug naar de sf Seriaas?twee
lange rijen nonnen met bram
dende kaarsen en daartussen hü
beeld van O. L. VrouiTIf1^aan
de kerk binnen en Maria wordt
weer ten troon gezet.
Onwillekeurig moet ik denken
aan fandere nachtelijke tocht
van Maria, toen Zrj, volaens de
legende, de oude beêweg deed....
F. S.
Op het O. L. Vrouweplein droeg Z. H. Exc. mgrLebouille, bisschop in China, in de openlucht een H% Mis op voor 'Se
tairen, waarbij officieren als acolythen fungeerden. Overzicht tijdens de indrukwekkende plechtigheid.
In de St. Servaas heeft giste
ren Mgr. Josephus Baeten, Bis
schop, Coadjutor van Breda, een
pontificale Hoogmis opgedragen.
Het koor van het Groot-Semi
narie van Roermond onder lei
ding van kapelaan Bongaerts
zong de Gregoriaanse Mis V,
terwijl de vaste gezangen wer
den gezongen door de ontelbare
gelovigen onder leiding van dr.
Rob Salomons, pr. en begeleid
door Jean Franssen.
Als troondiakens fungeerden
de Z. E. Heren L. Dols en J.
Joosten, terwijl als presbyter as-
sistens directeur Jenneskens op
trad. Bij het H. Misoffer assis
teerden als diaken en sub-diaken
de Vfeleerw. Heren Grubben en
Kisters, terwijl de verdere be
dieningen door heren semina
risten werden verricht.
Op het priesterkoor woonden
de Doorl. en Hoogw. Heer Dom
Columbanus Fewes, abt van
Achel en Mgr. van Gils, deze
plechtigheid bij.
De aalmoezenier Beel uit
Kerkrade hield een toespraak.
In de Basiliek van O. L. Vr.
droeg Mgr. jan Olav Smit, tit.
Bisschop van Paralo, een ponti
ficale Hoogmis op.
Bii deze H. Offerande fun
geerden ais troondiakens de
Z. E. Heren J. Moorman en W.
Geurts en als presbyter-assistens
Dr. de Gruijter. Als diaken en
sub-diaken assisteerden de Wel
eer w. Kap. Frencken en Pater
J. van Osch S.M.M.
Onder het H. Misoffer hield
de Z. E. Pater Gilbertus Lohuis
O.F.M. een toespraak.
Het Meerssen's Basilica-koor
o.l.v. H. Voncken pr. bracht de
prachtige „Missa-brevis" van
Palestrina ten gehore, terwijl na
dt pontificale Hoogmis Max Ce-
lis het Toccata van Marius Mon
nikendam speelde.
Meer dan 800 soldaten van 't
garnizoen van Maastricht heb
ben Vrijdagmorgen de H. Mis
bijgewoond, welke werd opge
dragen aan het statige open
luchtaltaar op het O. L. Vrouwe
plein door de Missie-bisschop
in China, Mgr. Eugenius Le
bouille, met assistentie van de
Kapitein-aalmoezenier E. Val
len.. Als misdienaars fungeerden
twee kapiteins van het bataljon.
Op het priesterkoor woonden
een aantal officieren, waaronder
overste Klompers als vertegen
woordiger van de garnizoens
commandant, deze indrukwek
kende plechtigheid bij.
Vrijdagavond werd in de Ba
siliek van O. L. Vrouw het pon
tificale Lof gecelebreerd door
Mgr. F. Bruis, Apost. Vicaris
te Columbia, terwijl tegelijker
tijd in de St. Servaas een ponti
ficaal Lof werd gecelebreerd
door de Apostolisch Vicaris van
IJsland, Mgr. Gunnarsson. Ook
hier was de deelneming van de
gelovigen buitengewoon groot.
Bij massaspelen zijn beweging en plaatsing der groepen van
groot belang, evenals rijkdom en schoonheid der, kledij en
decors. Daarnaast moet echter spanning gewekt worden door
de dramatische uitbeelding, door het in conflict geraken van
min of meer symbolisch voorgestelde figuren of door gezamen
lijke actie van groepen.
Het voordeel van het Maas
trichtse Mariaspel „Sterre der
Zee" was, dat schrijver en regis
seur een en dezelfde persoon
waren, zodat één persoon de
moeilijkheden van zijn taak heeft
overzien en inderdaad ook tot
een goede oplossing heeft kun
nen brengen. Deze schrijver
regisseur is Willem Tollenaar.
Het moet zeker prettig zijn, om
bij een dergelijke massa-regie te
kunnen beschikken over een her
bouwde stadsmuur met torens,
tinnen en weergangen, opgetrok
ken van echte mergelsteen; om
te kunnen putten uit een rijk
dom aan kleedij, harnassen en
paarden, waarmede men iets kan
dóén.
Dat al dit uiterlijke schoons
nochtans niet alleen het boeien
de bracht, bleek uit de scènes der
nieuwere tijden, waar kleding van
hedendaagse snit het toneel moest
vullen. Juist deze laatste scènes
achten wij de meest indrukwek
kende en de best geslaagde.
De radeloosheid van de heen
en weer gejaagde moderne mens,
die zijn toevlucht zoekt bij aller-
(Van een onzer verslaggevers)
Tijdens de tweede dag van
het Congres waren de verga
deringen even druk bezocht
als Donderdag. Tijdens de
laatste redevoering, een van
pater Carolus Tesser O.F.M.,
stonden de mensen zelfs in
drommen achteraan bU de
deur.
- Om half elf trad pater de Groot
C.ss.R. als spreker op met het on
derwerp: „Het liefdevol vertrou
wen in Maria". Hij trof het. dat
de vergaderzaa. toevallig een kerk
was, zodat het sonore geluid van
deze missiepredikant hier beste
tot zijn recht kwam. Het liefdevol
vertrouwen is de kern van de
deugd van hoop. Het heeft iets
teders, iets van het zoete gevoelen
vau de pelgrim, die op weg is naar
het hemels Vaderland. God heeft
rekening willen nouden met otize
menselijke natuur; daarom is
Christus onze Middelaar gewor
den. Om iedere vrees tegenover
de rechtvaardige Christus uit te
bannen, gaf hij ons Maria, een
Vrouw, die Moeder is en ons als
zodanig teder bemint.
's Middags betrad pater Dr. Plou-
men S.J. het podium om de deel
nemers zijn ideeën uiteen te zet
ten omtrent de grond waarop en
de zin waarin wij Maria Midde
lares kunnen noemen. De Open
baring is de enige grond, waaruit
wij weten, dat Maria mede-Ver-
losseres is, aldus spreker. Chris
tus is onze Verlosser, maar in het
zelfde wilsbesluit, wr-
werd, dat God mans sou worden,
ligt ook opgesloten, dat Maria de
Moeder van God zal zijn.
In het debat werd pater Plou-
men aangevallen over de theolo
gische disputen, die hij in zijn uit
eenzetting zorgvuldig had verme
den. Zijn antwoord moest kort
zijn, daar de tijd drong, maar het
was krachtig en vurig.
Pater Friedhoff leidde als laat
ste spreker van de middag pater
Carolus Tesser O.F.M. in, die
sprak over „dankbaarheid tot
Maria". Dankbaarheid is volgens
hem een zeer moeilijke deugd,
want zij is in wezen een zich
richten op de medemens of op
God. Zij hangt nauw samen met
de deugden der goedheid en
rechtvaardigheid. Spreker was
van mening, dat de ondankbaar
heid de oorsprong van alle kwaad
is, omdat juist de beide tegen
overgestelde deugden de eerste
mensen van de zonde hadden
moeten tegenhouden. Wat Eva,
de droeve, voor ons verloren
heeft, geeft Maria ons terug door
Haar Kind. Spreker werkte uit,
wat de mens in het paradijs be
zat en verloor en wat hij door
Christus, Die wij van Maria ont
vangen hebben, hebben terug be
komen.
De avondvergaderingen
Nadat de duizenden op het
O. L. Vrouweplein In ademloze
stilte geluisterd hadden naar de
woorden van de H. Vader en
de laatste toejuichingen waren
weggeklonken tegen de hoge
gevels van de Basiliek, hield
pater Bonnier C.s.s.R. een rede
over het schone thema: „De
toewijding van de gezinnen aan
Maria", een thema, dat de spre
ker behandelde met een warm
gemoed en sprankelende geest
drift.
Als twee mensen er aan den
ken. een gezin te stichten, zien
zij hun toekomstig geluk als een
stuk van de hemel voor zich. En
inderdaad kan het dit zijn, vooral
door de neerbuigende liefde van
God zelf, die twee mensen be-*
trekt in zjjn scheppingskracht.
Twee mensen geven elkaar het
beste, wat zij hebben: de liefde.
En daaruit bloeit op het kind, het
gezin. De zending der ouders is
zeer belangrijk, want zij ontvan
gen hun kinderen en voeden hen
op voor de hemel. Heel Gods we
reld wordt in het gezinsleven be
trokken en het moet dus ook van
God doortrokken zjjn, van Chris
tus, Die als mens degene is, waar
langs wij gaan en als God de
gene, waarheen wij gaan. En
naast Christus staat Maria als
Koningin van het gezin, omdat
op het moment, dat Zij Haar fiat
sprak, het gezin door Haar werd
hersteld in volle luister. Een ko
ningin leidt de gemeenschap tot
haar doel en zo leidt, naast Chris
tus, door Haar voorbede Maria
alle mensen naar het grote doel:
Christus en de hemel.
Als minimumeis voor een gezin,
dat Maria's plaats erkent, stelde
spreker, dat men Maria's beeld
een ereplaats geeft, tot Haar bidt
en de grote Mariafeesten viert.
Verder kan men de Maria-devotie
ontwikkelen door er de huiselijke
gebruiken geheel mee te laten
doortrekken, want langs al deze
kleine dingen erven de kinderen
de Marialiefde, die zij als een
kostbaar bezit in hun eigen leven
zullen meevoeren. Spreker ging
verder in cp het gezinsgebed en
verhaalde treffe~de bijzonderhe
den over gezinnen, waar Maria
wordt aangeroepen als degene, die
voor de doodzonde bewaart en de
kinderen veilig door het leven
leidt.
In een geestdriftige peroratie
beëindigde spreker zjjn rede "met
er op te wijzen, dat het de taak
van Maria is, om de mensen tot
Christus te brengen, tot Christus,
Wie alle eer toekomt in de
eeuwen den eeuwen.
lel nieuwe stelsels, wevd uitste
kend gedramatiseerd. De mens
woelt en wroet zoekend naar het
geluk, en tragisch, maar zeer
juist aangevoeld, was het terug
wijzen door de groep Maria-ver-
eerders van het bolsjewisme, dat
ons wordt voorgesteld, niet als
een horde van barbaren, maar
als een groep goedwillenden, die
helaas de verkeerde sleutel pro
beren op de deur van het Geluk.
Het oude vrouwtje, dat de gelo
vigen leidt, geeft heel precies en
zonder enige uitdaging aan, waar
in de fout van het bolsjewisme
zit, en gaat onverstoorbaar met
haar volgelingen verder ter bee-
weg naar de Sterre der Zee.
Een vondst was in dit gedeelte
van het spel het sneuvelen van
de ondergrondse strijder. Voor de
Dood, die zijn tromgeroffel ge
reed houdt, treedt deze simpele
mens aan, staat recht en valt op
de sombere klank van het instru
ment. Geen gruwelijke schiet
partijen, maar de val van deze
strijder is droeviger en meer
sinister dan de meest realistische
fusillade het had kunnen uit
beelden.
Zeker waren er bij de massa
bewegingen en massa-scènes in
het stuk wel zwakkere plekken
wij noemen de weinige emo
tie van het volk bij het genezen
van de lamme maar als men
het geheel overziet, dan winnen
de ontroerende, diep Godsdien
stige scènes en, zoals wij zeiden,
vooral de wanhoopsscènes van de
nieuwere tijden het glansrük van
enkele minder volmaakte frag
menten.
Vooral de actie van enkelingen
die in dit spel overvloedig aan
wezig was, bracht hierin span
ning en lijn. Lucifer was zeer
persoonlijk ingenomen tegen
Maria en speciaal tegen de Maas
trichtse Sterre der Zee. Hij klaagt
over het onrecht dat de Lieve
Vrouw hem aandoet, daar Zij de
Maastrichtse slappelingen, die
heel hun leven gezondigd hebben,
toch telkens nog op het laatste
ogenblik redt. Deze taferelen
deden ons denken aan middel
eeuwse mysteriespelen met hun
springlevende en kwasie-arge-
loze duivelfiguren.
In deze scène van Lucifer wa
ren actie en geluid prachtig ge
synchroniseerd, hetgeen zeker ook
kan gezegd worden van de aan
voerder der muitende Maastricht-
garniznensoldaten, die de hand
aan de Sterre der Zee wilden
slaan. Hij bekeert, als de onza
lige arm, waarmee hij het beeld
jrei»de e i die dan verr.*.' i
de lucht blijft steken, op voor
spraak van een kloosterzuster
wordt genezen. Uit dank doet hij
dc zijn troepen aftrekken en zo
redt Maria haar dierbare stad.
Aldus zijn de aloude Maas
trichtse Maria legenden en won
derverhalen verweven in dit spel
van alle tijden; zo ziet men Maas
tricht bewogen worden op de
golfslag van Christendom of god
deloosheid, evenals de wereld er
door bewogen wordt. Zo wordt
ons tenslotte in dit massaspel met
zijn goede dramatische spannin
gen een geheel aangeboden, dat
ons lang zal heugen en dat ons
vuriger doet bidden tot O. L.
Vrouw om behoud in deze groot
ste ontü aller tijden.