D E wereld Kort - haar, dicteren -de kappers De raadselachtige verdwijning R DE CAMERAMAN, VAN WIE NIEMAND IETS WEET WAT ETEN WU IN OCTOBER? J Onze haardracht zvas te „gemak Foor de filmcamera GREGG TOLAND f Ex-hoofdredacteur van „De Telegraaf' I door BRAM VERSCHOOR ZATERDAG 16 OCTOBER 1948 PAGINA 4 Plechtige Hoogmis in een Parijse biogcoop Hoort 12 jaar tegen zich eisen ELKE MAALTIJD ALLE NODIGE VOEDINGSSTOFFEN Lang haar Kort haar 't Is otfnodig tussen beide te aar zelen, want de kappers heb ben ons op een toon, die geen tegenpruttelen duldt, aan het verstand gebracht dat lang haar hopeloos uit de mode is. Reeds verleden jaar wilden ze 't korte haar weer in de mode brengen maar de vrou wen stribbelden tegen. Lan ger haar is veel makkelijker opmaken en bespaart veel kosten en het eindeloos ge loop naar de kapper. Dit was natuurlijk niet naar hun zin en ze waren nu zo slim het nieuwe kapsel te lanceren na overleg met de modistes. Het kapsel van 1949! PHILIPS-FABRIEK TE ROOSENDAAL GEREED sprong in het duister nog gelegenheid bad liggen nadenken. Efitt Hollywood wordt gemeld, dat daar de cameraman Gregg Toland op 44-jarige leeftijd Is overleden. Van de duizend personen, die gere geld een bioscoop bezoeken, en de na men van de meest bekende filmsterren kennen^ zijn er nog geen tien, die zich interesseren voor de naam van de re gisseurs. Misschien is er onder hen nauwelijks één, die de naam van de scenarioschrijver weet Maar buiten de studio's kent absoluut niemand de naam van de cameraman, hoewel deze toch een zeer voorname rol speelt by de vervaardiging van een film. De cameralieden vormen een besloten weinig talrijke groep. Zij doen heel wei nig van zich spreken en ze zijn slechts aan hun meest intieme vrienden bekend- Het is daarom zeer moeilijk uit de eerste hand iets over hun werkzaamheden en prestaties te weten te komen. Naast enkele algemeen bekende feiten uit. het leven van Gregg Toland maken wij bij het schrijven van zijn necrologie dan ook een dankbaar gebruik van eer. belangwekkend artikel van Lester Koe- nig, dat indertijd over hem is verschenen in -The screen writer", Gregg Toland is op 29 Mei 1904 te Char leston in de Amerikaanse staat Illinois geboraa. Hij mag worden beschouwd sis een der beste cameralieden ter wereld Men heeft zijn voortreffelijke werk kun nen bewonderen In films als „The Nuisan ce", „Tugboat Annie", „The dark angel", „These three", „Dead End", „Wuthering Heights", „Intermezzo", „The Grapes of wrath', alsmede in „The Westerner", „The Best Years of our Lives" en de meester lijke „Citizen Kane", welke drie laatste films momenteel in ons land rouleren. In 1919 Gregg Toland was toen nog maar een heel gewone 15 jarige kantoor bediende bij Fox zag hij een camera man met een reusachtige driepoot op z'n rug rondsjouwen. Hij kwam daarvan zo onder de indruk, dat hij besloot óók ope rateur te worden. Hij werkte als assis tent-cameraman bij- een serie korte ko mische films van Al St. John. Na aldus gedurende tien jaar het vak grondig te hebben geleerd, 'werd hij in 1929 voor het eerst officieel Operateur van „The Trespasser", een film van Ed mund Goulding met Gloria Swanson in de hoofdrol. Gregg Toland beweerde van zichzelf dat hij er geen persoonlijke stijl van foto graferen op nahield, doch dat hij telkens diè stijl trachtte te vinden, welke het beste paste bij de film, die hij hielp ma ken. „Wuthering Heights" b.v. was een ge schiedenis van liefde en haat in een droom. Derhalve zocht hij de juiste sfeer te treffen door middel van het bekende „clair-obscur" door romantische land schappen en grote vlakten, welke het oog bekoorden. „The Grapes of wrath" daarentegen was een realistische film, welke een beschrij ving gaf van de moeilijkheden, waarmee de armen in het dagelijks leven hebben te kampen. Gregg Toland filmde de ac teurs zonder enige make-up- Zijn camera bewoog zich slechts zelden. In „Long Voyage" deed hij dat helemaal niet, om dat deze film in de grond een sfeerschii- dering was, welke veeleer toonde, wat de acteurs voeiden, dan wat zij deden. In Citizen Kane" daarentegen legde hij be wijs al van een technische originaliteit, welke in niets behoefde ondef te doen voor de originaliteit van het scenario: een voortdurend bewegende camera.speciale effecten, onverwachte camera-instellin gen en decors, waarboven een plafond was aangebracht. Gregg Toland was het ook. die opzette lijk brak met de stelling, dat de teint van de acteurs, die in eenzelfde scène optre den, onderling niet mag verschillen hetgeen men zonder moeite bereikt door middel van de make-up hoewel in werkelijkheid de gelaatskleur van de mensen zeer uiteenloopt. Hij deed dit o.a. in „De Beste Jaren van Ons Leven" in de scene van de terug keer van de piloot bij zijn ouders, „Ik wilde", aldus verklaarde hij, „de toe schouwer het verschil doen voelen tussen de ziekelijke bleekheid van zijn moeder, de hoogrode gelaatskleur van de aan de drank verslaafde vader en de gezonde teint van de jonge man. Het kwam me voor, dat aldus de situatie beter zou wor den begrepen^ Gregg Toland wist precies, wat nil waard was. Onder zijn collega's was hij niet erg bemind, omdat hij zich niet ont zag hun fouten openlijk te becritiseren Hij verklaarde dat er precies twintig goede cameramannen op de wereld zijn. van wie twaalf in Hollywood wonen. Men verhaalt van een producent, die, nadat hij „Citizln Kane" had gezien, aan Gregg Toland vroeg, of hij zich niet als de beste cameraman ter wereld beschouwde. „Neen", antwoordde Gregg kalm, „ik ben op twee .na de beste". En hij noemde de namen van twee mannen, die naar zijn mening beter waren dan hij zelf. Zondag, 17 October, zal in tegenwoor digheid van kardinaal Suhard, aartsbis schop van Parijs, in de Parijse bioscoop „Gaumont Palace" een plechtige H. Mis worden opgedragen tot intentie van de leden der Katholieke Bioscoopunie in Frankrijk. Dè geestelijke adviseur van deze orga nisatie, pater Doncoeur, zal een predika tie houden voor de vooraanstaande per soonlijkheden uit kerkelijke en kunste naarskringen welke deze H. Mis zullen bijwonen. Na de Mis wordt „The Fugitive" van de Amerikaanse regisseur John Ford ver toond, welke film op de Bieruiale te Ve netië de bijzondere prijs kreeg van het Internationale Katholieke Filmbureau. (O. C. L C.). Sir Alexander Korda, de 55-jarige Brit. se filmproducent, heeft aangekondigd, da! hij voornemens is in zijn toekomstige films de woorden „Alexander Korda pre sents...." te laten vervallen. „Ik ben geen producent meer", aldus verklaarde hij. „Ik ben niets meer dan een administrateur. Mijn groep zal- 18 films per jaar maken en elk daarvan zal uitkomen onder de naam van de pro ducent, die er aansprakelijk voor is. In de afgelopen dertig jaar heeft Sir Alexander 109 films in vier verschillende alvorens hij in Duitsland en vervolgens m Frankrijk films begon te maken. In de twintiger jaren ging hij naar Hol lywood. Stak vervolgens naar Engeland over en stichtte daar zijn eigen filmmaat schappij London Films. Zijn eerste filrr.s „The Private Life of Henry VIII". The Scarlet Pimpernel" en „The Drum" bezorgden hem een wereldfaam. De laatste film, welke Sir Alexander Korda in 1947 persoonlijk produceerde en regisseerde, was „An Ideal Husband", wel ke enkele weken geleden hier te lande in roulatie is gekomen- De groep producenten, die voor London Films werken, zullen de films onder eigen naam! uitbrengen, dpch steeds met het bekende „Big Ben"-merk. Onder hen bevinden zich Coral Keer! (The Fallen Idol), Anatole de Grunewald (The Winslow Boy) en de vroegere Bank mannen Michael Powell en Emeric Press- burger (The Red Shoes). Enige van de nieuwe films, der Korda- organisat.ie, die voortaan „The London Films and British Lion group of produ cers" zal heten, zullen waarschijnlijk met regeringsgeld worden gefinancierd. De British Lion, welke de films van deze groep onder de bioscopen distribueert, heeft tenminste twee millioen pond aan gevraagd bij de Film Finance Company van de Britse regering. Jackie Coogan, de meest bekende kin deracteur uit de tijd van de stomme films op 4-jarige leeftijd debuteerde hij In „The Kid" van Charlie Chaplin keert in de film „El Paso" op het witte doek terug als een hard rijdende, moordende comboy. Als zijn medespelers treden in deze film op Gail Russell, John Payne en Sterling Hayden. Ook Sarah, de dochter van Winston Churchill, die op het toneel grote succes sen oogstte in „The Barretts of Wimpole Street", - keert weer bij de film terug, hoewel ze niet zo lang afwezig is ge weest als Jackie Coogan. Ze speelt de hoofdrol ln de film „All over the Town,', naar een roman van R. Fr Delderfield, met o.a. Norman Wooland, die in de film „Hamlet" debuteert. Het ziet er intussen naar uit, dat ook haar papa iets aan de film wil verdie nen. De „Daily Variety" ,een in Los An gelos verschijnend blad van de filmin dustrie, heeft tenminste medegedeeld, dat Winston Churchill zijn levensbeschrijving aan de film heeft aangeboden. Churchill zou daarvoor een bedrag van een millioen dollar hebben gevraagd. Toen de mensen van Metro-Goldwyn- Mayer, aldus het blad, dit bedrag hoor den, deden ze net, of hun neus bloedde en braken ze de onderhandelingen af. Niettemin weet „Daily Variety" toch te melden, dat Churchill naar Hollywood zal gaan om de kwestie met de producer David O- Selznick te bespreken. William O'Dwyer, de burgemeester van New York is bescheidener in zijp eisen. Hij vraagt Hollywood een som van „slechts" 50.000 gulden om zijn levensge schiedenis „Van stoker tot burgemeester" te verfilmen. Als reclame voor een nieuwe bank in Hollywood heeft Lassie. de beroemde filrthond, zijn „meest geliefkoosde been' in haan kluizen ter bewaring gegeven, In Asbury Park (New Jersey) is een „vlieg-binnen-bioscoop" geopend, waar men de films kan zien, gezeten in zijn particuliere vliegtuig Voor dergelijke buitenissigheden moet men natuurlijk in Amerika zijn. De volgende filmcomedie van Charlie Chaplin zal zich afspelen op de planken Het bericht, dat de heer R Olprent, de wereldberoemde producent van de eerste grote Nederlandse Bach-film in kleuren (voorlopige titel „Zingende Zielen") voornemens is. om het Palanpoerse ballet in ons lanjj te introduceren, is te mooi om waar te zijn. Het Palanpoerse baftet is meer statisch dan dat, waaraan we gewoon zijn. Er zijn lange meditatieve pauzes tussen de be wegingen der dansers en deze bewegin gen munten uit door een volkomen afwe zigheid van variatie. Eerst wordt het rechterbeen opgeheven en langzaam rond gedraaid met de wijzer van de klok mee, ongeveer zestig centimeter boven de grond, waarbij de knie sterk wordt gebo gen en het lichaam soepel meedraait.. Dan wordt het linkerbeen opgeheven en de hele beweging wordt herhaald, ditmaal tegen de wijzer van de klok in. Elk been wordt krachtig op de grond gezet, wan neer een halve cirkel is gemaakt, tenein de te voorkomen, dat beide benen tegelijk van de grond worden opgeheven. Vervolgens wordt het lichaam langzaam heen en weer bewogen, eerst naar links, dan naar rechts, waarbij de danser beide handen op de heupen houdt. Dit gaat zo door, tot de dansers, of het publiek, het moe worden. Het laatste komt het meeste voor, hetgeen soms sensationele gevolgen heeft. Het Amsterdamse B.G. heeft gisteroch tend de zaak behandeld tegen de 41-ja- rige C. v. d Heijden, voormalig hoofd redacteur var, het dagblad „De Tele graaf" en wnd. hoofdredacteur van „Het Nieuws van de Dag", welke twee bladen, aldus de dagvaarding, in de bezettings tijd de nationaal-socialistische en Duitse belangen zoveel mogelijk trachtten te be hartigen. Voorts is verdachte ten laste gelegd in Sept. '41 te Berlijn te hebben dienst genomen bij de Waffen SS en als oorlogscorrespondent aan het Oostfront te zijn werkzaam geweest. Bovendien zou v.d. H. de eed op Hitier hebben afge legd. In Oct. '44 in Nederland terugge keerd had hij dan als hoofdredacteur „De Telegraaf" geleid. Overwegende, dat verdachte de ver antwoording draagt voor een reeks las terlijke artrkelen in beide bladen, o.a een welke de schuld van de hongerwin- I ter op de regering te Londen wilde wer. pen, requireerde de proc.-fiscaal 12 jaar gevangenisstraf. De verdediger plaatste t a.v. bedoelde stukken in „De Telegraaf" o.m. de op merking, dat de schrijver van deze arti kelen reeds lang weer op vrije voeten rondloopt De uitspraak is bepaald op 29 Oct. Het voorlichtingsbureau 'van de voe dingsraad meldt: Ieder seizoen brengt in de huishouding zijn eigen mogelijkheden en moeilijkhe den mee. Men moet.er bijv. rekening mee houden, wélke groenten en andere pro ducten voor redelijke prijs verkrijgbaar zijn en ook, waaraan het gezin bij de heersende temperatuur behoefte heeft. Wij geven hier sis voorbeeld voor de Octobermaand een weekmenu. Daarbij is, behalve op het seizoen en de rantsoe nen, ook geiet op de voedingswaarde- iedere maaltijd moet zoveel mogelijk alle nodige voedingsstoffen bevatten. Zo vindt U bij de erwtensoep in het Maandag-menu de toevoeging: met aard appelen en soepgroenten erin verwerkt Erwten en peulvruchten zijn n.l. arm aan vitamine C, in tegenstelling tot de meeste bladgroenten, aardappelen en fruit- Het is daarom góed, aardappelen en ver schillende sojttteroenten in de soep te verwerken. Hertoevoegen van aardappe len is bovendien wenselijk, omdat peul vruchten en aardappelen ons tezamen eiwitten leveren, die het eiwit uit vlees goed kunnen vervangen. In het menu voor Vrijdag ^indt U dan ook bonen-haché ter vervanging van vlees. Ook melk (karnemelk) bevat eiwit, van goede kwaliteit: daarom is een vleesloze landen gemaakt. Hij is Hongaar van ge- i van de Engelse music halls, waar hij eens boor te en was als journalist werkzaam persoonlijk is opgetreden. (Van onze Parijse mode medewerkster) Zeer waarschijnlijk hebben we aan dit overleg de cloches van 1925 te danken. Natuurlijk horen daar speciale kapsels bij en zo zijn de krullenkapsels uit die dagen weer mode geworden. Wel iets veranderd, want de krullen zijn niet stijfgedraaid maar worden geheel uitgekamd zodat het haar wijd en los om het achterhoofd valt. In geen geval komt het tot op de schouders of laag in de hals. Van voren wordt het in een scheve scheiding gekamd en valt met min of meer krullen om het gezicht, de oren bedekkend. Op zij zijn de krullen minder uitgekamd dan in de hals. Voor de jongeren is het een nieuwtje, de ouderen lijkt het erg ouderwets toe. Aardiger is het kapsel waarbij de haren ook aan de 75 linkerkant in een scheiding zijn ge kamd. Aan de rechterkant vormen ee korte uitgekamde krullen, die iets lager dan het rechteroog vallen. Op zij worden de haren naar achteren gekamd, met een kamme tje vastgestoken en dan over het oor iii een platte krul gelegd. Het achterhaar wordt in tweeën ver deeld en van de ene kant naar de andere gekamd en vormt dan een platte krul vlak achter het oor. Dit kapsel geeft wat meer karakter dan al die uitgekamde krullen, alleen moet de draagster er een klein hoofd en 'n rond achterhoofd voor hebben. Het Is een feit dat men de laatste jaren in Parijs veel minder geverfd of ontkleurd haar ziet En niet alleen om de schrikbarende kosten, die dit met zph meebrengt. Veel vrouwen hebben ingezien, dat grij zend haar een niet meer jong ge zicht minder doet uitkomen dan geverfde haren. Ook dit is natuurlijk niet naar de zin van de kappers, die nu 3 nieu we kleuren ontwierpen: Libeline, Chinchilla doré en Hermine rosée of liever gezegd: een goudkleurig bruin, een natuurlijk blond met gouden weerschijn en een blond met rose gloed. Zullen in de komende maanden veel vrouwen zich tot Chinchilla "of Hermine rosée laten verlokken? De kappers hopen het en ze houden een speciale „salon van de vrouw en de schoonheid" om de vrouwen van de belangrijkheid van bun rol te overtuigen! In elk geval is het niet mogelijk gebleken het kort geknipte haar met uitgeschoren hals weer in de mode te brengen. We laten ons toch nog niet alles aanpraten wat couturia, modiste en kapper beden ken. Overigens, on ne sait jemais! diny K—W maaltijd ook volledig te maken met pap of pudding toe. Wat. dunkt U nu van de volgende com binaties? Zondag: groentensoep appelmoes, groot vlees, aardappelen earamelpud- ding met vanillesaus. Maandag: erwtensoep met. aardappelen en soepgroenten erin verwerkt wen telteefjes met appelmoes. Dinsdag: snijbonen, gebakken bloed worst, aardappelen fruit. Woensdag: bloemkool, gehakt, aardap pelen havermoutpap. Donderdag: bloemkoolsoep spinazie, gestoofde vis, aardappelen. Vrijdag: bieten, bonenhaché, aardappe len fruit. Zdterdag: stamppot van rauwe andijvie karnemelkse pap. Hier volgen enkele recepten voor 4 personen. Stamppot van rauwe andijvie: 2 kg. aardappelen. kg. andijvie, melk, peper, (azijn), stukje boter, margarine of vet. De aardappelen schillen en in weinig wa ter met, zout gaarkoken. De andijvie was sen, goed laten uitlekken en zeer fijn snij den. Van de aardappelen met wat melk, peper (en azijn) eeij luchtige, droge aard- appelpurée maken. De andijvie en de boter, de margarine of het vet door da purée mengen. De stamppot niet langer verhitten dan nodig is om 't gerecht goed warm te maken. Erwten- of bonenhaché: 200 g (plm. l'/jf kopje) erwten of bruine bonen, 1 liter water, 2 uien, 35 g (4 eetlepels) bloem, 35 g (2 eetlepels) boter, margarine of vet, laurierblad, peper, kruidnagel, sujker, azijn, zout, aroma. De erwten of bonen in het water weken en gaarkoken. In net laatste half uur wat zout toevoegen. De uien snipperen en in de boter, de mar garine of het vet fruiten de bloem licht bruin fruiten. Het vocht, de erwten of de bonen, het laurierblad en de kruidnagel bij de massa voegen. De haché met suiker azijn, zout, peper en aroma op smaak afmaken. De massa nog plm. 15 minu ten laten stoven. Het laurierblad en de kruidnagel verwijderen. Caramelpudding: 1 liter melk, 90 g (9 eetlepels) custardpoeder, 150 g (10 eet lepels) suiker. In een gietijzeren pan 7 eetlepels suiker (zonder roeren) op een zacht vuur tot caramel branden, Het cus tardpoeder en de rest van de suiker met wat koude melk tot een glad papje aan roeren. Bij de tot caramel gebrande suiker wat water gieten om te voorkomen dat de melk schift. Daarna de rest van de melk toevoegen en, wanneer de caramel is opgelost, ook het aangemengde custard poeder. De pudding onder roeren enige minuten laten doorkoken en dan in een met koud water omgespoelde puddingvorm gieten. Aan de nieuwe Philips-fabriek te Roo sendaal wordt thans de laatste hand ge legd, zodat de officiële opening binnen kort kan worden verwacht. Voor half November zullen de perso neelsformaties uit de fabrieken te Dor drecht en Tilburg (Volt) naar Roosen daal worden overgebracht, waar reeds een 60-tal mannen en ongeveer 30 meis jes* zijn tewerkgesteld. De fabriek re Roosendaal wordt een dezer dagen op de mijngasIeidiiyE aangesloten. Er zulle" alleen gloeilampen en z.g. TL-buizen wórden gefabriceerd. Ons Romanbijvoegsel ^qOoooOOGOOOOOOOOOQOQOQOCXDGQQOQO^ KORTE INHOUD VAN HET VOOR AFGAANDE: De detective Arie Arende krtJgt uit Arnhem van een zekere heer K. van Bemmelen een briefje, waarin hem dringend verzocht wordt om een onder houd. 's Avonds leest hü in de krant, dat de heer van Bemmelen spoorloos verdwenen is. Samen met de schrijver van het verhaal begeeft Ar ends zich naar Arnhem. Hij verneemt daar van de huishoudster van van Bemmelen, dat laatstgenoemde ongehuwd was en zich in zekere welstand verheugen mocht, vooral omdat hij vaak erfenis sen kreeg. Tevens verneemt hij, dat een neef, Ferdinand van Bemmelen, de Zondag tevoor plotseling gestorven is. Arends en zijn vriend -gaan een be- aoek brengen aan de dokter van de oude heer van Bemmelen, in de hoop, van hem bizonderheden te vernemen. Maar de dokter komt zelfs niet thuis om te eten en blijkt op mysterieuze manier met zijn auto te zijn veronge lukt. De twee vrienden gaan hem in het ziekenhuis bezoeken. De dokter vertelt, dat hij door een onbekende was uitgenodigd om naar een bepaalde weg te komen. Daar gebeurde het ongeluk. De beide vrienden gaan naar de plaats des onheils. Na het wrak te hebben bekeken, begint Arends samen met zijn vriend de band van het rech tervoorwiel los te maken. 5. Hij wrong zijn rechterhand tussen velg en band door, zodat zijn vingers de binnenband konden betasten. Hij draai de het wiel nu niet meer, hield het in tegendeel stil, zodat het kleine, door hem gevonden gaatje bovenaan bleef Ik hoorde hem krabbelen, kon echter aileen aan zijn gezicht zien, dat hij van zijn succes zeker was. Daar heb ik je, zei hij eensklaps. Hy wrong de hand uit de band e" bekeek gretig het te voorschijn gebrach- te voorwerp. Ook ik bekeek het Het was e?n verwrongen stukje metaal. —Het had zich behoorfijk vastgebeten ir. de rubber, tegenover het gat natuur lijk, verklaarde Arie. Maar waarom schoot de kerel niet hoger? Op de be stuurder? Schoot? herhaalde ik. Ja, natuurlijk man. Dat is een ge weerkogel, dat zie je toch zo? En had 5e dan wat anders verwacht, sedert we weten, dat het wiel een schok moest hebben gekregen zonder melkflessen- lek? Nou ja, zei ik: Logisch, dat die ke tel zo schoot, als hij de dokter op een nette manier het leven wilde uithel pen. Zonder argwaan te wekken, bedoel 5«\ Ja, dat is natuurlijk logisch. Tenmin- De wenkbrauwen onder de zwachtels trokken hoog op. De verklaring van Arends léék dan ook op kritiek. Ik rijd al langer dan twintig jaar, zei de dokter. Dat klopt. Juist de routine verleent de zwierigheid, hernam Arie: Zo'n beetje Jntrtor is niet achterover geleund, prettig nonchalant anders doen eaan van zekerheid, een hand luchtigjes op zeep- Voor we xete andersdoen.gaan gtuur, dat immers aan de minste we de dokter overtuigen en hem aanra- hu?s teVbUjven 'n Weekie h6t Z18ken' Z° rijdt ieder behoorlijk aut°mo- HOOFDSTUK VIII j Zeker. En zo reed u die helling af, A, A. geeft raad. 1 totdat het stuur beantwoordde aan een De taxi bracht ons zo vlug weer terug andere, tot, zwaardere dmk. naar het ziekenhuis, dat de portier ons ontving, alsof we iets vergeten waren. Toen Arie het verzoek deed, nogmaals bij de dokter Meertens te worden toe gelaten, bracht hij. daar het blijkbaar geen bezoekuur was, ons naar het wacht kamertje, dat we reeds kenden en liet ons daar enige tijd. We werden daarna echter zonder bezwaar toegelaten en aangezien we de weg naar des dokters kamer wisten, klopte mijn vriend weldra aan. Er was stemmengerucht, in het ver trek, dat verstomde, vóór de dokter „binnen" riep. Vanuit heit bed keek het verbonden gezicht ons ietwat verveeld aan. Zodra de patiënt ons herkende, toonde hij echter duidelijk nieuwsgierige verrassing. Dat is verbazingwekkend vlug, zei hij: Tenminste, als het werkelijk overtui ging is, die opnieuw hierheen voert. De ironie, het ongeloof, klonken helder in zijn stem. Intussen heb ik het zelfs in mijn praktijk niet druker dan hier op mijn ziekbed. U was nauwelijks vertrokken of ik kreeg wederom bezoek. Ik zou dat veel prettiger vinden, als ik me niet zo toegetakeld voelde met die lappen om mijn hoofd. Maar laat ik u voorstel' len Laat ik u, zoals men dat patiënten behoort te doen, de moeite besparen, viel mij vriend, eveneens lichtelijk iro nisch, hem in de rede. Ik had reeds de eer, kennis met mevrouw te maken. De dame' naast het bed glimlachte. U bent aan elkaar gewaagd; zei ze. Een bedekte terechtwijzing was het, dat ironie niet bepaald de toon in een zie-, kenvertrek mocht beheersen. Haar glim lach trachtte een in haar blik verraden nieuwsgierigheid te maskeren. De be groeting van de patiënt had duidelijk doen blijken, dat we kort tevoren nog op bezoek waren geweest. Bovendien liet ze de verwachting blijken, dat wij posi tieve resultaten hadden bereikt. De dame zou echter méér verrast moeten zijn, in dien ze ons hier in het geheel niet ver wacht had. De dokter had dus stellig over ons gesproken. Mevrouw van Bemmelen, begon mijn vriend: we ontmoeten elkaar eerder dan ik had durven denken. Natuurlijk kent u elkaar, zei de patiënt: omdat u vóór uw eerste bezoek al verband zocht tussennou ja, tus sen die andere twee gebeurtenissen. Vond u het verband tussen die en. de derde Ik' ben m elk geval bijzonderheden te weten gekomen. Al was het alleen maar, dat ik nu precies weet, op welke «te, als je-, succes vooropstelt. Maar hier manier u auto rijdt Bent u werkelijk naar de plaats des onheils gegaan, om dit te kunnen aflei den vroeg de gewonde ironisch: f Ie dunkt, als je weet dat een Wagen plot seling rechtsaf zwenkt, dan kan je iets dergelijks opperen, zonder een onder zoek ter plaatse in te stellen. Arie Arends knikte goedig. De dokter had volkomen gelijk. Op diezelfde ma nier stel je een kind, dat perse gelijk wil hebben, tevreden. Be verpleegster had ons stoelen gege ven aan de ene zijde van het bed; aan de andere zat mevrouw van Bemmelen, die luisterde naar het gesprek, waarvan de bedoeling haar moest ontgaan. Doch één ding ontging haar niet: namelijk dat, tenzij mijn vriend zeer grjllig was in het op zich nemen van op te lossen vraag stukken, hij verband zocht te leggen tussen wat de "dokter overkomen was en wat door haar en Arends besproken werd, toen we gisteren bij haar aan huis waren. Trouwens, had zoeven de dokter niet iets dergelijks gevraagd Ze keek duidelijk ongelovig. Dacht u, dat. Ik dacht niet, ik erkende een mo gelijkheid. Maar nu begin ik inderdaad te denken, antwoordde Arie. Hij diepte het in elkaar geschrompelde stukje metaal uit zijn zak, hield het de patiënt voor. Kunt u zien, wat dat geweest is? vroeg hij! Het lijkt staal, maar ziet er niet hard uit. Zo deukt een kogel in elkaar, als dte op iets hards stuit en tegelijkertijd van terugstuiten weerhouden wordt, ver klaarde mijn vriend duister: Een kogel bijvoorbeeld, die in dik rubber tegen metaal spat. Juist. En Ik vond die in uw rechtervoorwiel U von£ De dokter bekeek het vqprwerp nauw lettend. In mijn voorwiel vond u dit Dan was h?t toch niet de knal van het sprin gen. die ik hoorde? Hij was klaarblijkelijk voldaan, dal een bepaalde twijfel van hem werd ge nomen. Ik dacht al: zó springt een band toch niet. En ik héb een knal gehoord, vervolgde hij. Maar dat hebt u mij niet verteld, verweet Arie. Omdat ik er niet verder bij bleef stilstaan en aannam, dat het wel het springen van de band moest zijn geweest. Nou, dan heb ik het dus niet mis gehad, dat ene ogenblikje, dat ik vóór mijn had, om na te denken. Dus is er gescho ten op mijn autoOf op mij Een bof, dat het daar terecht kwam, want. mijn huid is geen rubber band en mijn botten missen „e weerstand, die het wiel bood. Zoek de zonzij, grinnikte Arie. Kan men zoeken naar iets beters? Beters Och, dat hangt, af van het standpunt, ttot men inneemt. Ik yoor mij, ik zoek bij voorkeur iets anders. Be schaduw? ironiseerde de patiënt. Soms, omdat daar datgene gewoon lijk te vinden is, wat. ik zoek. In de eer ste plaats: de dader. Wie heeft u dat kooltje g^toofd Tja, dat is..-. Pas nu scheen de ernst van de zaak tot de dokter door te dringen. De toon, waarop mijn vriend sprak, ontlokte trouwens ook mevrouw van Bemmelen een uitroep, die lichtelijk van haar vorige verschilde. Dus u denktT Ik geloof dat heit nu tenminste met al te ver gezocht is, warneer weeen verband veronderstellen, antwoordde Arie nuchter. Tussen alle drie, beklemtoonde de patiënt: Dat ik nu niet precies een on geluk gekregen heb ,is wel tamelijk ze ker. Dat, mijn vriend Karei zoek geraakt is en ook dat een duistere kwestie is, waarbij men opzet kan vermoeden, is eveneens niet uitgesproken overmoedig. Maar hoe daarmee de derde gebeurtenis, eigenlijk de éérste gebeurtenis, in ver band kan staan Bus udenktT herhaalde me vrouw van Bemmelen. Het is vreemd, het is zelfs zéér vreemd, erkende Arie: Ongetwijfeld zal echter alles duidelijk worden wanneer we die verdwijning en dit stukje metaal hebben thuisgebracht. En dan de eerste vraag: welk motief kan iemand hebben, om u uit de weg te willen ruimen? Wei, het motief, dat óók geldt voor mijn vriend Karei meende de dokter. Inderdaad. Tenminste, uw verdwij ning zou degene, die de verdwijning van uw vriend bewerkstelligde, nuttig moe ten zijn. Bovendien wérd al uit de weg geruimd Maar mijnheer Arends, viel me vrouw van Bemmelen uit. Neem me niet kwalijk mevrouw, Maar als het. u enigszins mogelijk is, tracht dan eens de mogelijkheid te er- kennep, dat uw man geen natuurlijke dood stierf. Hoe kan dat Hij nam zélf zijn slaappoeders. Die kunnen niet door iemand "ver wisseld zijn Door wie? Er komt toch niemand op onze slaapkamer? Behalve het meisje 's morgens, om te stoffen. Maar wat ter wereld zou die Neen, niet waarschijnlijk. Het gaat trouwens niet om de manier waarop, maar om de vraag: wastetoe? Zoals u zelf fioort, zoekt de dokter ook direct bij een motief voor die aanslag op hem naar een motief voor de verdwijning van uw oom, dus erkent hij het verband. Wat hij ver der ook over mijn voorbarigheid zou kunnen mopperen. Ik weet het waarachtig niet, zei de dokter, die gedurende het korte gesprek tussen Arie en mevrouw van Bemmelen Toch ligt één gevolgtrekking direct voor de hand, hernam mijn vriend. Terwijl hij zich beurtelings tot .mevr, van Bemmelen en de patient, wendde, had ik niemand richtte het woord speciaal tot mij ruimschoots gelegen heids het drietal gade te slaan. Daardoor had ik een bepaalde zekerheid reeds ver kregen, namelijk deze, dat de dokter door het verwrongen stukje metaal over tuigd althans van opzet bij zijn eigen ongeluk, mijn vriend nu met heel andere ogen bezag dan bij ons eerste bezoek. Indien hij nu nóg zou ironiseren, zou hij niettemin mijn vriend volkomen au serieux nemen. Ditzelfde trouwens deed mevrouw van Bemmelen Doch op een andere manier. De dokter "erkénde Arie's inzicht, mevr. v. Bemmelen vond Arie's veronderstellin gen eenvoudig absurd, omdat ze die niet aankon, omdat die buiten haar bevat tingsvermogen Jagen, omdat 'die te pijn lijk waren vooral. Er was echter in haar houding, m de uitdrukking van haar gezicht iets, dat mij deed denken aan een zieke, die zijp ernstige ziekte loochenen wil, omdat hij anders dé dood te dreigend dichtbij zou zien. In de grond dus eveneens de erken ning, dat ze tegenover de veronderstel lingen van mijn vriend geen zekerheid kon stellen. Wat Arie Arends betrof, het kwam mij voor, dat hij zich op de goede weg voeldes Het rustige zelfvertrouwen, waarmee hij zijn opmerkingen maakte, leek mij aan te sturen op een bepaald doel. Nou, zei de dokter: het komt in een dokterspraktijk óók wel eens voor, dat er gevolgtrekkingen gemaakt moeten worden; maar één voor de hand lig gende, nu? Het spijt. me. mevrouw, hervatte Arie: Ik begrijp, dat het vobr u hoogst onaangenaam is, mij herhaaldelijk toe spelingen te horen maken op wat u zo na aan het hart moet liggen. Het. is ech ter van belang, dat ik er met dokter Meertens nog even dieper op in ga. Een bescheiden, doch duidelijke wenk, dat. hij liever zonder haar aanwezigheid het gesprek voortzetten zou. Ga voort, antwoordde ze: Het is pijnlijk, ik kan niet begrijpen waarom u het doet, maar als het moetIk weet toch liever, dan dat ik mezelf straks al lerlei onzinnigs in het hoofd zou halen. Er is een sterfgeval, er is een ver dwijning. ener is een poging tot tnoord, ging Arie voort, tot de patiënt: De slachtoffers zijn familtie van elkaar ofwel zeer bevriend. Ligt het dan niet voor de hand, dat de dader, die in elk geval bij die poging tot moord moet. wor den aangenomen, zal trachten, diegenen het zwijgen op te leggen, die hem zou kunnen verraden? En op welke manier verraadt, men iemand in zulk een geval? Door zijn motief bekend te maken. Dat kan men slechts bekend maken wanneer men het kent. Het is dus waarschijnlijk, dat u bekend is. op welke wijze iemand van de verdwijning van uw vriend voor deel kan hebben. Ditzelfde moet dan bo vendien bekend geweest zijn aan de neef van uw vriend. Het zwaartepunt ligt dan bij de oude heer van Bemmelen. Dit zwaartepunt zou ook kunnen liggen bij de jonge heer of bij u, indien u beiden zo vertrouwelijk met.'elkaar omging, als verondersteld mag worden, dat u met uw vriend deed. O, gunst nee, viel de dokter in de rede. Natuurlijk heb ik Ferdinand ge kend, heel goed gekend zelfs. Maar ver. trouwelijk ging ik niet met hem Dan moet dus inderdaad uv, de centrale figuur zijn, rond wie deze ge schiedenis zich heeft afgespeeld. Of bezi is zich af te spelen. Maar dan moet u ook een vermoeden kunnen hebben.' wie bij de verdwijning van mijnheer van Bern melen voordeel heeft. Daar hebben we het al eens over niet zo op de man af. Ik zou het niet we ten, al sloeg u me dood. Dat doe ik zeer stellig niet, grim lachte Arie: Maar om verder te gaan atrer dat motief: het hoeft niet bepaald voor de hand te liggen maar het moet er zijn. Ik zou u raden: denk er eens over na; Dat zal ik zeker, ook zonder raad geving. Èn wat u betreft, mevrouw, ook u kunt wellicht uw gedachten eens in die richting laten gaan. Wat kan uw man omtrent de relaties van uw oom gewe- tfen hebben? Dit brengt me een andere vraag te binnen,, die ik u reeds" eenmaal deed. Hebt u na ons bezoek, nog nage gaan, Qf er een zakelijke verhouding tussen uw man en uw oom bestond? -f Ik heb niets nagegaan. Ik héb er de brui van gegeven, ik krijg toch geen inzicht in de zaken van mijn man. Maar die mijnheer.... Waldhof, ge loof ik, die zou ik dan toch graag even spreken. Van middag is hij niet op kan toor? Zaterdagmiddag? Nee, dat dacht ik al. Dan kunt u mij misschien zijn adres geven? Het lijkt me de moeite waard, om hem even te bezoeken. En dan wilde ik u nog een andere raad geven, dokter. Wanneer deze geschiedenis niet is afge speeld, doch pas bezig is. zich af te spelen, zullen er nog meer bedrijven kunnen volgen. Dan kunnen er nog meer mensen zijn, die liever niet zelf moeten autorijden. Ik weet niet, wie. Ik kan ze dus niet waarschuwen. Maar u zou ik willen aanraden: genees rustig hier. Onzin, murmureerde de patiënt: Als de zwachtelvalhelm van mijn hoofd is, ga ik gewoon naar huis. Ik heb wel iets anders te doen, dan hier te liggen. En autorijden? Iw moet eerst een hartig woordje met de verzekering spreken, voordat, ik zomaar een nieuwe wagen koop. A propos, andere mensen, die iets zouden kunnen weten? Waarom dan mevrouw Groenewegen niet? De huishoudster? Natuurlijk Is zij er één van. Zij leek mij trouwens al bang genoeg, toen ik met haar sprak. Haar be hoeft geen voorzichtigheid te worden aan bevolen. Enen....? Een stille wenk in de richting van nicht verduidelijkte zijn bedoeling. Tja, zei Arie: Men kan niet weten. Die lopen dus gevaar, zonder er Iets tegen te doen. En ik zou mezelf hier in een ziekenbed begraven? Ik denk er niet aan, waarde heer. Als u weer over komt, treft u mij thuis. Arie glimlachte vriendelijk. Dèt kan zijn, want wellicht kom ik vooreerst niet over. Voorlopig ga ik proberen, of ik bij de naaste familie van mijnheer van Bemmelen mijn licht Zou kunnen op steken. Hij stond op en kuchte eens Dat was gewoonlijk zijn entree en zijn afscheids- begin. Hij stak de dokter de hand toe. Tot ziens, hopen we zei hij: En kuur maar goed uit hier. hebt zelf zo vaak anderen in bed gehouden, dat het niet mefer dan een milde straf is indien u zelf nu eens een poosje aan bed ge kluisterd wordt. Mevrouw, ik hoop u spoedig weer te ontmoeten eh ik hoop, dat u tnij dan meer over uw man en uw oom zult kunnen mededelen, dan u tot dusver kon doen. Ook ik groette de zieke en zijn bezoek ster. Ik voelde me een beetje jongste bediende, want ik had gedurende ons be zoek geen woord gesproken. HOOFDSTUK IX Manus van alles Nadat we in de stad gegeten hadden, namen we de tram naar Alteveer. waar Waldhof. de boekhouder van het effecten kantoor van Bemmelen, aan de Bernard Zweerslaan woonde. Een nette midden een huisje, waarvan de parterre een kleine suite omvatte en een keuken; we werden door eéh klein halletje in de voor-suitekamer geleid, door een dame van middelbare leeftijd, die zeide, dat ze haar man zou waarschuwen. Een benauwend klein voorkamertje was het, waar wij wachtten. Bepaald welvaart kenden de bewoners vermoede lijk niet, want de meubels waren ver- rieten, het vloerkleed was kaalgelopen en de lamp een product van huisvlijt, die geleid wordt door goedkope houtzaag voorbeelden Er stond ee'n laag boekenkastje, waar in een rijtje oude Dickensuitgaven, een complete van Alphen en drie detective verhalen. Alleen de bovenste helft had glazen ruitjes; wat achter het houten ondergedeelte lag, kon men niet zien. De man, die alspoedig binnenkwam, was klein van gestalte en 'n tikje ner veus. Onze komst -was stellig voor hem een gebeurtenis. Heren!, groette hij one Zo ongeveer het midden tussen: Wat'komen jullie doen? en: Waamee kan ik u van dignst zijn? hield deze korte verwelkoming in, die op vragende toon werd uitgesproken. Mijnheer Waldhof?, vroeg mijn vriend. Ja, dat ben ik. Wij kregen uw adres van mevrouw van Bemmelen. zei Arie. Omdat wij u iets wilden vragen en we u vanmiddag niet op kantoor kónden treffen, ging Arie voort: U bent boek houder op het effectenkantoor van Van Bemmelen nietwaar? Al meer dan vijf jaar, mijnheer. Ik wS.s dat, zal ik binnenkort kunnen zeg gen, want mevrouw heeft vanmorgen het kantoor overgedaan. Het houdt dus op té bestaan. De koper neemt natuurlijk alle lopen de zaken over en omdat u daarvan het beste op de hoogte bent, gaat u mee? Ik vrees van niet. Ik heb wel de koper gepolst, maar ik 'ben bang, dat ik zal moeten zien, mezelf te redden. De één zijn dood, is de ander zijn brood, zegt men, maar ik had liever gehad, dat mijn. heer was blijven leven. Als ik vragen mag, komt u daarvóór? Hebt u misschien iets voor mij in het zicht? Of....? Ik wilde, dat het waar was. Neen, wii komen voor iets heel anders. U was toch op de hoogte van alle zaken, dié mijnheer van Bemmelen deed? Ik heette kantoorbediende; ik deed alles. Ik hield de boeken bij. voerde de correspondentie, schreef rekenipgen uit. telefoneerde met de beurs in Amsterdam en, Rotterdam, ja, ik geloof niet, dat mijn heer beter met de gang van zaken be kend was, dan ik. Maar hoe dat zo? Mevrouw was dat stellig niet, want zij kon ons geen antwoord geven op onze vraag, of haar mafi in zakenrelatie stond tot haar oom, u weet wel, mynheer van Bemmelen, naat wie men nog steeds zoekt. Dat geloof ik. Mevrouw komt nooit op kantoor. Of ja, alleen wanneer ze geld moest hebben. Overigens, in za kenrelatie stonden die twee niet, dat kan ik dadelijk wel zeggen. Tenmin ste, in de boekhouding komt dat niet voor. Maar ja, natuurlijk was er wei- eens iets. Wanneer de oude heer wat verkopen of kopen wilde, dan deed zij"1 neef het doorgaans voor hem en er w®5 een apart dossier van. Er was, zegt u? Ja, dat zeg ik onwillekéurig Z°' zonder er iets mee te bedoelen Doc^ „er was" inderdaad. Ik tieb er namelijk naar gezocht, omdat het niet in de b°Ê' ken voorkomt en dus niet kan worde' overgedragen aan de nieuwe eigenaa Br.: sold.; BS.: air Fr. 15.30 19.30 tient; Ik wilde het aan mevrouw geven jjaar ncDDen wti uti, ai eta.10 uvti i c,wctsibida-ii wuouuc. nitfii ncLie xuaiaucxa" gehad, antwoordde do zieke: Al was het 1 standsbuurt. De bediende bewoonde er eh haar de kwestie uitleggen. Maar ik 1,130 het niet kunnen vinden. Wanneer hebt u er naar gezoe"'" Vanmorgen. CWordt vervolgd'* f

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1948 | | pagina 4