Maatschappelijke rech tv a a rdigh eid moet vrede brengen De regeringsverklaring over Ot Rechten en plichten van twee kanten Voldoenin in federale kringen 15 Juni 1949 I x p f m l W - m A# - N. EX-MINISTER NYARADY OVER - SOVJET-VALSHEID W^rbericht! BE ROW EN TE SOFIA BEKENTENISSEN ..BEKERINGEN Ouverture tot de Gemeenteraads verkiezingen DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN r - m In de saak-kardinaal Mindszenty NDER DE O U P E Benoemingen bisdom Haarlem Ds. Ziapkof noemde zich een verloren zoon B.F.O. komt naar Ronde-Tafelconferentie K.V.P' stelt het programma vast Op Mauritius was geen benzine 71ste JAARGANG MAANDAG 28 FEBRUARI 1949 N$t 20863 I. De Vastenbrief, welke het Nederlandse Episcopaat dit jaar uit vaardigde is van uitzonderlijk belang. Met heldere maar krach tige argumenten leggen zij een sociagl program voor, dat tege moet komt aan rechtmatige nog onvervulde eisen, dat ook in dien uitgevoerd de spanningen moet wegnemen, welke alom bestaan- In afzonderlijke hoofdstukken behandelen zij 's mensen rechten maar ook zijn plichten in het maatschappelijk leven. In twee gedeelten, vandaag en morgen, geven wij het schrijven weer. Moge het bij ons allen doordringen. Na een korte verwijzing naar de maatschappelijke woelingen in vele landen en de vloedgolf van goddeloosheid, die de were u overstroomt, zegt de brief I. De sociale recht- vaardigheid beht»'- K™»> II. Over de eigendom III. Over de rechten van de werknemers I)e Unie Indonesië vrij en souverein land Naar verluidt, wordt in offi ciële kringen in Den Haag ge hoopt, dat Indonesië op 15 Juni a.s. een Vrij en souverein land zal zijn. m m f5j m Sr X AM S5T v i m v 1 De Belgische ■premier Spaak tijdens zijn openingsrede op het congres van de Europese Beweging. Van links naar rechts: Robert Bichet (Frankrijk), dr. H. Brugmans (Nederland), J. H. Retinger (Polen), Guy Mollet (Frankrijk), Churchill (Engeland) en rechts van de spreker Ruini (Italië). NIEUWE DEPRESSIE IN AANTOCHT DENK AAN DE ARMEN Dinsdag weer post uit Indonesië DE KANTOREN zijn gevestigd te Rotterdam, Kortenaerstraat 1, telefoon 25270; te Schiedam, Broersvest 8, telefoon 68804. Giro-nummer 9095 ten name van de „N.V. De Courant De Maasbode" Rotterdam. De abonnementsprijs bedraagt 3.90 ^er kwartaal. 1.30 per maand, 0.32 per week. Directeur: J- KUIJPERS Hoofdredactie: Prof. Algemeen redacteur: H. A. PAALVAST NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT DB >DVER TENTIE-PRIJS op gewone kolom breedte bedraagt 15 ets. per millimeter hoogte. Ingezonden Mededelingen op redactionele kolom-*- breedte 30 cent per millimeter hoogte. Contract-tarieven tegen gereduceerde prijs bij de administratie of bij de erkende advertentie- bureaux verkrijgbaar. KAMPIOENEN tot 20 woorden 1.-. Ieder woord meer 5 ets. Maximum 50 woorden. Uitsluitend bij vooruitbetaling. Sociaal ram urgentie-pro Nederlandse Bisschoppen der in Nederland genieten wij nog een betrekkelijke rust. Maar ook in ons vaderland zijn velen jn nood; er zijn rechtmatige eisen, waaraan nog niet is i-oldaan; er zijn spanningen, waarvan wij de kracht en de omvang zelfs n-iet ken- En in verre gewesten staat de bloem van' onze jongelingschap gewapend te midden van broedervolken, aan welke de vrede en de vrijheid, de waarheid en de welvaart willen verzekeren. Deze ernstige feiten bij ons en om ons heen racen ons tot waarschuwing strekken. Willen wij ons vaderland bevrijd hou den van de allerbitterste ellende als cevolg van goddeloosheid en Godshaat dan moeten wij alles doen om naast en met ons gebed door ons waarachtig christelijk gedrag voor allen duidelijk te maken, hoe de ware dienst van Christus Koning de meest heilzame gevolgen 'heeft ook voor die burgerlijke maatschappij- De sociale rechtvaardigheid «gj zijn op liet welzijn van haar leden maar ieder lid moet ook het zijne bijdragen voor het welzijn van het algemeen. Dit ligt besloten in het woord van Christus. „Geeft de keizer, wat de keizer toekomt; en geeft God. wat God toekomt. <Mt. 22. •21). Beseffen wij wel, D.G., wat de maat schappij voor ons betekent? De maat schappij is als een lichaam waarvan de delen elkander aanvullen en vervol maken. Zij kan alleen door langdurig en ceordend samenwerken van vele geslach ten komen, tot grotere welvaart, die weer aericht moet zijn op hogere deugd, iwpre welstand echter wordt alleen ver kregen door grotere samenwerking en krachtiger inspanning van allen. Is het wff-nrè iiiist de hogere sociale verpheh- thSSi te beschouwen als een drukkende ai« een noodzakelijk kwaad? De ï£t*™ «Si Ojastus is jam nieuw gebod geef Ik ^Lel£an" der beminnen, zoals ik F b ^Sehad; ook gij moet elkander beminnen. Hier aan zal men erkennen, dat gij mijn leer lingen zijt, wanneer gij heide hebt voor elkander". (Joa. 13, 34, 35). En de echo van Christus' leer vinden wij bij St. Petrus en St. Paulus: „Hebt de gemeen schap lief". (1 Petr. 2, 17). „Draagt elkanders lasten, zo zult gij de wet van Christus vervullen". (GaL 6, 12). De lief de is de kern van Christus' blijde bood schap aan de wereld; zij is ook de ziel van de sociale rechtvaardigheid, niet om haar te vervangen of te verdringen, maa om ze ten volle te verwerketoken aan te vullen door vrijwillig0 van sociale liefde. of d^rzTn SWWffio-r sociale rechtvaardigheid en sociale üefde, Sldt voor alle tijden en voor alle plaat- maar niet altijd en overal op dezelfde sen, maar mei ai j teak gegeven omZde^etovi»en voor te houden, hoe de oinde gelovigen Evangelie geest en de beginselen v«« moeten worden toegepast op ,de tijd en het eigen land er. ™.,d X'eren omstandigheden, waarin zij ve Welnu, als de Herders van Uwe aarzelen Wii niet te verklaren, dat mex de groei van de maatschappij ook Cte verplichtingen van de sociale rechtvaar digheid en de sociale liefde meer dan ooit de christenplichten zijn van onze tijd en van ons volk. Wij zouden de wet van Christus in onze dagen niet vervullen, wanneer wij ons aan die plichten zouden onttrekkenVolgens de leringen van Christus en Zijn Kerk willen Wij daarom wijzen op de voornaamste plichten van de sociale rechtvaardigheid nü, en wel met betrekking tot de eigendom, tot de arbeidsverhouding met haar rechten en plichten en aangaande de handel en heel ons doen en laten in de christelijke maatschappij. Dg Kerk is steeds opgekomen voor het recht van cell ieder, goederen in persoon lijke eigendom te bezitten; want zó alleen kan de mens zorgen voor zich en de zijnen op een zekere en menswaardige wiize- het eigendomsrecht is een natuur- Hjk gcvolg vfn 's mensen persoonlijkheid. Jesus Christus heeft ons echter gewaar schuwd tegen de rijkdommen ler aarde en heeft ons gewezen op de P^t aal moezen te geven. Aan de rtjke gaf Hij zelfs de raad, alles aan de armen te geven om Hem volledig De Kerkvaders de getrouwe getuigen van de gee9t er van de leer van Christus, hebben d-e Christenen ten zeer ste op het hart gedrukt, het overtollige af te staan aar aalmoezen en goeqe werken Wie van God meet goederen gekregen heeft dan hij nodig heeft, moe deze ook laten dienen voor andere me - sen. De eigendom mag allereerst de eige naar dienen, maar heeft ook een sociaie bestemming. Op verschillende wijzen kan de eigen dom tot zijn sociale bestemming Se" raken, vooreerst door armen en be- hoeftigen te helpen, door verenigingen en goede werken te steunen, die voor de tijdelijke en geestelijke noden opge richt, werken van apostolaat en missie van caritas en sociale zorg. U n deze niet beschouweni als lastige en ver velende bedelarij. Bijhetoordeel zal Christus er jns aan^hennneren. ,'Ik wa.s hongerig en gij ke^ ht !k was dorstig en g« hebt mM. Selaa£d; ik was zonder verblijf en gij naamt mij op wint. Ik zeg U: wat gij aan de Eeringsten der - mijnen hebt gedaan, dat hebt eü aan »edaan". <Mt. 25, 34- 40) Hoe verschrikkelijk zou het zijn dan hel' tegendeel te moeten horen Velerlei noden "en behoeften zijn echter zo uitge groeid, dat hierin moet worden voorzien door overheidssteun aan de particuliere hulp of door gemc enschapszorg. Als de overheid daarvoor onze bijdragen vraagt in de vorm van belastingen, dan dienen onze goederen wederom tot weizijn van anderen in de gemeenschap. Tenslotte vinden dé goederen in de moderoe tijd vooral ook hun sociale bestemming, als zij gebruikt worden voor verdere pro ductie, als daardoor werkgelegenheid ge schapen wordt voor andere arbeiders onder goede sociale voorzieningen, als ze als kapitaal ter beschikking worden ge steld voor klein- en grootbedrijf, mits sociaal nuttige goederen worden geprodu ceerd. Hieruit volgt dus, D.G.. dat wij de sociale lasten als christenplicht dienen te aanvaarden en dat wij de betreffende sociale wetten moeten onderhouden uit maatschappelijke rechtvaardigheid. Zeker, zij vragen van ons grote offers, veel grotere zelfs dan ooit te voren en Wij begrijpen, dat deze offers worden ge voeld. Wanneer de bezitters van goede ren evenwel klagen, dat de rechten van het kapitaal zo beknot worden, dat de sociale lasten zo hoog zijn, dat de be lastingen alles opslorpen, dan mogen zii zich wel herinneren, dat wij in onze dagen ook zonder wettelijke dwang alleen reeds uit christelijke rechtvaardig heid en uit christelijke liefde, tot zulke grote offers bereid moeten zijn en dat de wet voor een goed deel niets anders doet dan onze christelijke plicht nader omschrijven en tot uitvoering brengen. Als God aan de mens het natuurlijk recht gegeven heeft, zich goederen te verwerven in eigendom om beter te kunnen zorgen voor zich en de zijnen, dan volgt daaruit nog iets anders: dan moet ook diie mogelijkheid aan alle mensen geboden worden; dan kan het niet de bedoeling zijn, dat de goederen zich steeds meer ophopen in handen van enkelen; dan is het sociale noodzaak, dat het bezit gespreid wordt. Wij hebben deze spreiding van bezit in de kleine en middel-grote eigendommen, die in ons land meestal bestaan in Landbouw en ambacht, in handel en nijverheid. Deze zal bewaard moeten blijven en dit zal "tegelijk zijn als landbouwers en midden standers hun bedrijf weten te verbeteren e" door samenwerking en organisatie zich de voordelen verzekeren van grotere ondernemingen. Maar verder zal het be zit meer gespreid moeten worden over al degenen, die deei nemen aan de pro. ductie. Bij de opkomst van de industrie is daar niet voldoende op gelet. Bij het steeds toenemen van het fabriekswezen moet meer rekening worden gehouden met de bestaansmogelijkheid van kleine en middelgrote bedrijven en moet er absoluut naar gestreefd worden, dat degenen, die deelnemen aan de productie, ook deel krijgen aan het bezit. Wij vra gen de leiders naar geschikte vormen te zoeken, die dit waarborgen en Wij roepen alle Katholieken op mede te wer ken tot juiste maatschappelijke ver houdingen uit sociale rechtvaardigheid. Dit is ook in het belang van de eigendom zelf. De ontwikkeling van de moderne tech niek maakt het echter velen onmogelijk om nog als voorheen zelfstandig te werken. Steeds meerderen gaan hun dien sten aanbieden aan andere ondernemers tegen loon of salaris. Het looncontract. B. G., is niet verkeerd, maar het ont houden van rechtvaardig loon is een wraakroepende zonde. Het loon van een volwaardig arbeider moet voldoende, zijn voor het onderhoud van hem en zijn gezin. Met grote voldoening mogen Wij zeggen, dat de gedachte van het gezins- loon in latere jaren gemeengoed is ge- wofden onder ons volk en steeds meer is doorgevoerd in de practijk. Dat is •zonder twijfel voor een aanzienlijk deel te danken aan de sociale leringen van de Kerk, o.a. vastgelegd in de Pauselijke Encyclieken „Rerum Novarum" en „Qua- dragesimo Anno", maar ook aan de volg zaamheid en het zuiver inzicht van de Katholieken Waar het gezinsloon met mogelijk is, daar is volgens de leer der Pausen de economische toestand niet ge zond en moet er met vereende krachten naar gestreefd worden, dat het mogelijk wordt. Wij brengen hier hulde aan de katholieke werkgevers van verschillende bedrijfstakken, die zonder verdere wette- In een rede voor radio Batavia heeft de voorzitter van de rfo Hamid n, verklaard het iniHn'.i 5" de Nederlandse regerinenmll J .J8" te komen tot een lln ganser"h™te* P* s°»™rin"eH \an ganser narte toe te juichen. „Niet alleen zullen onze reeds in kiem aanwezige contacten met onze republi keinse landgenoten hierdoor d adellik kunnen worden vergemakkelijkt en ee intensiveerd, doch tegelijkertijd zullen wij allen met alle betrokkenen om een tafel verenigd, dadelijk en zonder verdere om wegen, spijkers met koppen kunnen slaan waarna met de verdere gezamenlijke op bouw aanstonds een aanvang kan wor den gemaakt." Dat daarbij de oprechte bijstand van de" Commissie van de Ver. Naties tot op lossing van het Indonesische probleem, nu deze ook door Nederland wordt aanvaard, door ons niet zal worden afgewezen, be hoeft hier geen verdere toelichting. Ik wens dote nlaats af de Nederlandse rege- Vclll Q6Z6 Pto «roti hartp T'lnlc rins met haar mitiatief van harte emit. Ik luich het toe als een positieve bijdra- juicn net t wantrou_ ge om ons uit de pan .pl. en wen en het misverstand te ,rmiin om thans op de kortst mogelijke termij^ tot positieve resultaten te ger daarbij aan de orde te steilen dJlan tot vervroeging van de souvere mteitsover dracht heeft mijn volle sympathie en heeft in de gehele B.F.O. dadelijk weerklank gevonden. Het plan is door ons onver wijld in studie genomen. „Van veel' belang", zo ging spr. o.a. verder, „is de vraag, hoe minister Van Maarseveen zich voorstelt nog binnen een termijn van enkele maanden te komen tot een unie-statuut en afzonderlijke daar bij behorende verdragen. Wij erkennen en aanvaarden dat Nederland hier bij zondere belangen heeft. Dat wij op blij vende samenwerking met Nederland blij ven prijsstelten behoeft hier nauwelijks gezegd. Ook voor ons is de unie een zeer levende gedachte, doch wij menen met nadruk te moeten waarschuwen de uit voering van het door ons zo zeer toe gejuichte plan tot vervroeging van sou- vereimteitso verdracht thans mogelijker wijze te vertragen door als conditio sine qua non te stellen, dat de unie reeds in haar definitieve vorm tot stand zou moe- ten zijn gekomen, voordat van overdracht van souvereiniteit sprake zou kunnen zijn. Men zal er tegen dienen te waken de gewekte verwachtingen thans door onno dige vertragingen de bodem in te slaan" Spr. hield zich overtuigd van de volle medewerking van alle betrokken partijen. lijke regelingen af te wachten uit een diep gevoel van sociale rechtvaardigheid het arbeidsloon aan de hogere gezins- lasten hebben aangepast; en Wij zien uit naar het ogenblik, dat de Overheid het gezinsloon ook voor grotere gezinnen tot v-olle werkelijkheid zal maken. Met het betalen van een rechtvaardig loon is de werkgever e.chter niet van alle verplichtingen af. Hij moet de werk nemers tegemoet treden als gelijkwaar dige mensen en medebroeders in Jesux Christus; hij moet redelijk voorzorgen nemen, dat de arbeiders geen schade lijden naar lichaam en ziel. Voor gezond heid en veiligheid wordt gelukkig meestal wel gezorgd, maar de werknemers heb ben een even strikt recht, dat de werk verhoudingen zo zijn, dat ze er gods dienstig en zedelijk niet ten gronde gaan. Anders zien wij gebeuren, om te spreken met Paus Pius XI. dat de levenloze stof de fabriek veredeld verlaat en dat de mensen er worden bedorven en verlaagd. Jongere mensen hebben recht op een bijzondere zorg; en teil aanzien van de meisjes moeten de werkgevers steeds indachtig blijven, dat de fabrieksarbeid grote bezwaren heeft voor haar persoon lijke ontwikkeling en haar vorming tot huisvrouw. De ondernemers moeten dus medewerken met de bevoegde instanties, om die bezwaren door een aanvullende vorming zoveel mogelijk te ondervangen. Dat blijkt mogelijk in onze tijd, dat is nodig voor het algemeen belang en daar om een eis van sociale rechtvaardigheid. De weg voor de werknemers om hun rechten te waarborgen en hun persoon lijke waardigheid veilig te stellen, het middel tevens tot godsdienstige en sociaie vorming overeenkomstig vak of beroep, is de aansluiting bij de katholieke Stands- of Vakorganisatie. Dit is hun natuurlijk recht en zelfs -hun katholieke plicht. Wij zijn dan ook verheugd en dankbaar, als Wij vernemen, dat de gelovigen daaraan bereidwillig gevolg geven. Maar, D. G., Wij horen niet graag, dat er ook nu nog werkgevers en patroons gevonden wor den, die direct of indirect zich tegenstan ders tonen, dat hun personeel lid wordt van de vakorganisatie. Dat is in de huidige omstandigheden ifiet meer te ver ontschuldigen. Het wekt verzet en het geeft ergernis. Daarmee wordt tekort ge daan aan de rechten van de werknemers en afbreuk gedaan aan eeii gezonde ont wikkeling van het maatschappelijk en godsdienstig leven. D. G., Wij moeten zelfs verder gaan. De toestand van ondergeschiktheid, waar in zich een steeds groeiend aantal werk nemers bevindt, zal plaats moeten maken voor een zekere medezeggenschap en mede-verantwoordelijkheid. Het loon. systeem, dat tot ;u toe de arheidsver verhouding, behe«trit, zal aangevuld moe ten worden door een zeker deelgenoot schap in de winst. Dan zal de opbrengst van de productie niet meer zo eenzijdig ten goede komen aan enkelen; dan ont staat de mogelijkheid tot verwerving van eigendom voor zeer velen, zo niet voor allen. Ondernemingen, bedrijven, het ge hele sociaal-economische leven moeten waarachtige solidaire gemeenschappen gaan worden, waarin allen eendrachtig samenwerken in een open geest van rechtvaarcjjjgheid en saamhorigheid. De sociale rechtvaardigheid zal de ziel wor den van deze nieuwe sociaal-economische orde. Het is de taak van de deskundigen, om datgene, wat wij publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie noemen, nader uit te werken, maar het mag geen vraag meer zijn, of zij er komen moet. De grote sociale encyclieken hebben de bedrijfs- en beroepsschappen scherp uitgetekend en onze H. Vader de Paus heeft de laatste jaren steeds sterker er op aangedrongen, dat de sociale rechtvaardigheid ver ankerd wordt in een nieuwe sociale orde. Dit is dè grote sociale aangelegenheid van de komende jaren. Naarmate iemand grotere invloed heeft in het politieke of sociaal-economische leven, des te groter is zijn verantwoordelijkheid, om met voorbij zien van persoonlijke belangen mee té werken aan dit algemeen belang: het is 'n verantwoordelijkheid tegenover de geschiedenis, en inderdaad een ver antwoordelijkheid tegenover God. De Nederlandse regering verwacht, bat de Rondetafelconferentie op 1 Mei aanstaande zal geëindigd zijn. Het ligt ui de bedoeling, dat ook Suriname en de Ned. Antillen bij déze conferentie zullen zijn vertegenwoordigd. Naar Aneta verneemt, is mr. A. Gie- 7aV' advisem'-generaal vo°r justitie. n' e5 g. reeds naar Banka vertrokken, e uitnodiging van de Ned. regering leiders nsen aan de republikeinse bad een vergadering fv.rlm-'li» an BeeLmet de voorlopige d delfJereriln.g' terwijl Zondagochtend kwamen eiderS der BFO bijeen haar'Banka Z«»L Ür' Koets per vliegtuig naar Banka gaan in verband met de ge dane uitnodiging voor de Haagse confe- te geven m event' nadere toelichtingen Naar Aneta nog verneemt, is Vriida" te Batavia een aantal republikeinse poli tieke gevangenen vrijgelaten In Londen werd de tekst van het rege- 'ringscommuniqué Zaterdagmorgen van wege de Ned. ambassadeur op het E'oreign Office overhandigd. V;: ,:r- Kfi.. v v, y .- t vr s J j 'ri. V Een K.N.P.-correspondent heeft een interview gehad met de Hongaarse ex- minister van financiën, Nyarady, tijdens diens kort verblijf in Zwitserland. Daarin wordt nog eens de nadruk ge legd op het feit hetwelk in de des betreffende berichtgeving niet altijd vol doende tot zijn recht is gekomen dat er zich onder de door de Hongaarse rege ring gepubliceerde documenten ter be schuldiging van kard. Mindszenty enige bevinden, die weliswaar echt zijn, maar die hoegenaamd niets bewijzen ten nadele van de kardinaal-primaat van Hongarije. Door de communistische pers is. zoals bekend, vooral de beschuldiging: valuta- zwendel ten zeerste uitgebuit. Dat er echter van valuta-zwendel geenszins sprake kan zijn, toont de ex-mimster van financiën afdoende aan. Hij wijst er nl. op, dat het recht om buitenlandse valuta op de vrije markt te verkopen, een speciale concessie was. welke de Hon gaarse regering aan alle Kerken in Hongarije, zowel de Katholieke en de Protestantse, als de Joodse, had verleend, wanneer deze gelden dienden voor Lief dadige doeleinden. En het is meer aan genoegzaam bekend, dat de kardinaal de bedragen die hem ter beschikking ston den, niet ten eigen bate heeft aange wend, maar ter voorziening m de be hoeften van arme Hongaarse kinde ren, enz, Wat de beschuldiging inzake de S„e- fanuskroon betreft, wees de minister er op dat de communistische machtnebbers in Hongarije, na de aanvankelijke bespre- De verwachting van heden tot morgenavond luidt; In de avond in het Zuid-Oosten van het land nog weinig bewolking met plaatselijk lichte vorst. Overi gens toenemende bewolking met tijdelijk sneeuw of regen en weer aanwakkerende wind tussen Zuid en West. Morgen overdag meest zwaar bewolkt met enkele buien. Ongeveer dezelfde temperatuur als vandaag en vooral langs de Wad deneilanden tijdelijk weer tot storm toenemende en geleidelijk naar West. en Noord-West ruimende wind. Dinsdag 1 Maart: Zon op 7.27 uur. onder 18.19 uur; Maan op 8.16 upr, onder 20.07 uur. kingen met de Amerikanen, zelf overeen gekomen waren de teruggave van de kroon niet te bespoedigen, wijl zij vrees den voor betogingen van de kant der Hongaarse Katholieken ten ongenoegen van de Hongaarse regering. Toen kardinaal Mindszenty echter om andere redenen dan de communisten de teruggave van de kroon op de lange baan wilde schuiven, werd hem dit als een misdaad jegens het Hongaarse volk aan gerekend. Z. H. Exc. de bisschop van Haarlem heeft benoemd tot pastoor te Schoon hoven de weleerw. heer P. c Vlissingen de weleerw. heer C. A. Ou- wendijk; te Boskoop de weleerw. heer J. C. de Moei; te Amsterdam (O. L. Vr. v. Lourdes) de weleerw. heer F. P. M. van de Vliet, die vlootaalmoezemer was te Soerabaja. Neen, lees gerust verder, schrikt U maar niet, het is heus geen bedelpreek. Wij willen alleen even de armen van dc communisten in de arm nemen, want over deze lichaamsdelen der sovjets van niet-Russische afkomst is de laatste dagen nogal alarm geslagen, nademaal de houding van hun bezitters in de Franse Kamer een armelijke indruk maakten. Zoals men heeft kunnen lezen, verklaarde de Frankische leenheer van Stalin, kameraad Thorez in het parle ment, dat hij eventueel de Russen „met open armen" zou ontvangen En aan gezien de gemeenteraad van Delft juist bezig was begrotelijk de algemene be schouwingen over de gemeentebegroting af te doen en daarbij zoals in de meeste raden te doen gebruikelijk is enkele politieke uitstapjes maakte van Indonesië via Amerika en China naar de sovjet-unie en in het voorbijgaan ook enkele andere landen „nam", belandde men vanzelf in Frankrijk en wederom vanzelf werd toen aan de sovjetheer van de aloude Prinsenstad de vraag gesteld, wat hij nu eigenlijk dacht van die armen van Thorez. En toen bleek, dat deze heer Bezemer evenmin zou helpen om de Russen eventueel weg te bezemen, doch hen met even open armen zou ont vangen, „indien Nederland in een aan valsoorlog tegen de sovjet-unie zou wor den betrokken". En om bij voorbaat ge dekt te zijn, werd daaraan vastgeknoopt de even goedkope als twijfelachtige be wering, dat „Moskou nimmer ee'n aan valsoorlog zou ontketenen". Deze Rus sen-vriend heeft blijkbaar nog nimmer een zo'n open oog gehad voor het Oosten om te kunnen constateren, hoe daar de sovjet-penetratie al meer en meer „daghet" en wij uit het Oosten nog iets anders hebben te verwachten dan de Drie Wijzen. Daarom schijnt het ons goed om noch met gekruiste N.S.B.-armen, noch met communistische open-armen af te wach ten, maar te zorgen voor voldoende „sterke armen". Want mogen wij ge noemde heer Bezemer -* die werkelijk wel uit de raad gebezemd verdient te worden geloven, dan pleegt hij ge lijk hij bij een ander „sterk verhaal"' op een desbetreffende vraag beweerde niet voor» zich zelf alleen te spreken, noch uitsluitend voor de Delftse com munisten-fractie, maar namens de gehele Communistische Partij Nederland. Zo zou hij dus ook in de „armen"-kwestie, wij mogen het na zijn antwoord vrij con cluderen, het standpunt van alle „Neder landse" sovjets vertolkt hebben. „His master voice" is dus 'de „vox populi communistici", geïnspireerd ech ter door een zekere vreemde „bevriende" mogendheid. Enfin, de een houdt nu eenmaal vac malse Hollandse peultjes en een ander van een Russisch s tin Kei. ANALYST. 9 li Op de tweede dag van het proces te Sofia heeft ds. Ivanoff zijn schier einde loze reeks „bekentenissen" volgens plan voortgezet. Hij hield zich daarbij, evenals de twee andere beklaagden die tot op heden aan het woord zfjn geweest, bijna letterlijk aan het door de Bulgaarse regering gepnbliceerde „geel boek", alsof hij dat van buiten had geleerd. Evenals ds. Naumor, die Vrijdag voor zijn rechters van zijn „bekering" ge tuigde en het communisme verheerlijk te "verklaarde ds. Ivanoff, dat „zijn hou ding geheel veranderd was". Hij vroeg geen clementie, doch zeide te hopen, dat hij een straf zou ontvangen, die het voor hem mogelijk zou maken te bewijzen, aat hij „inderdaad tot inkeer was gekomen". „Ik wees het communisme af, zonder zelfs te pogen het te begrijpen", aldus ds. Ivanoff, die zeide zich te schamen, dat hij op hulp van vreemde mogendhe den had gehoopt. Zaterdagmiddag nam predikant Ziap kof in de beklaagdenbank plaats. Hij Aneta verneemt uit federale kring, dat de bijeenkomst federaal overleg, die hedenmorgen In vergadering bijeen is geweest, in principe zal besluiten, de uitnodiging tot deelneming aan de Ronde-Tafelconferentie aan te nemen. De omvang van de delegaties der deel staten is nog niet bekend. Voorts wordt vernomen. 011 acteommissie der B.F.O. ,>in cut. lezoek .van een dag zal brengen aan dé republikeinse leiders op Bam.a dit nog geen volledige overeenstemming behoeft in te sluiten. Program voor de gemeenteraads verkiezingen Grote gebeurtenissen werpen haar schaduwen altijd vooruit Ernstig hiel den de afgevaardigden zich daarom in e ochtendvergadering van Zaterdag nog bezig met het program, dat voor de ko mende gemeenteraadsverkiezingen is ont worpen en door de onder-voorzitiei de heer C. Matser werd toegelicht. Hij behandelde daarbij tevens de ver schillende Amendementen, waarvan en kele door het partijbestuur werden over genomen, Zo b.v, een van de kring Den Haag, dat de gemeente de ontplooiing der zelfstandige, klein- en middenonder nemers dient te bevorderen. Eveneens een amendement van Den Heider. dat de gemeente door studiebeurzen e.d. de mogelijkheid van middelbaar en hoger onderwijs voor on- en min vermogend, en bevordere. derino had Doch een wijziging van wera- De kring Dordrecht stelde voor onder wiize" en vorm achtten enkelen wel ge- het hoofd „samenwerking" toe te voe- wenst De voorzichtige raming van de gen de alinea: „Ten aanzien van gehie- contributieafdrachten gaf de heer Schro- clen die tengevolge ener voortgaande der uit Sittard, die een canavaleske en historische en sociaal-economische speech hield, dè opmerking in de mond, ontwikkeling practisch tot een eenheid dat nog te 'veel intellectuelen zich af- zijn geworden, dient de bestuursindelmg zijdig houden. daaraan te worden aangepast". Het par- Bij de behandeling van de begroting tijbestuur werd gemachtigd zelf iets :n door de Partijraad, deelde de heer P deze geest aan het program toe te voe- Alberts mee. "dat 50.000.— werd be- gen. daar men de aangegeven formule stemd als subsidie voor het Goseüng- ring moeilijk kon opnemen Verschuur-herstelfonds, welk bedrag Twee andere suggesties van Dord- dienstig zal zijn voor de komende ge- recht betroffen de stadsontwikkeling en meenteraadsverkiezingen de agrarische bevolking, punten die vol- De voorzitter, de heer' W. J. Andries- gens de heer Alberts inderdaad de hij sen gaf nog enkele inlichtingen over het zondere aandacht verdienen, doch men contact van de partij met de katholieke kan dit alles bezwaarlijk in een pregram Indonesiërs, dat zeer hecht is opnemen. Over de werkwijze van het centrum Een gunstig onthaal vond ook een v oor stalkundige vorming re hij. dat iwnend'-m -ut van de kring Tilburg Jat Ier tussen Centrum en Partijbestuur na- de vuot kind ••ren te draaien films ge- I tuur lijk overleg moet bestaan, maai dattoetst worden op hun geschiktheid en (Van onze' Utrechtse redacteur). In de Zaterdagmorgen voortgezette partijraadvergadering, waarover wij reeds vin een gedeelte van onze edities berichtten, werden de voorstellen van het partijbestuur om in het algemeen reglement enige artikelen op të nemen over een college van beraad nadat hier over nog enkele discussies waren gehou den, met 12 stemmen tegen aangenomen. De secretaris, dr. Albering, verdedigde de propagandaraad, die volgens hem uit stekend werkte. Er wordt een controle en stuwing uitgeoefend op de activiteit in de partij Het is heel niet de bedoe ling. zoals de afgevaardigde van Leiden meende, de teiding van de propaganda- clubs in de afdelingen over te nemen De desbetreffende voorstellen tot regle mentswijziging werden z.h.st goedge keurd. De begroting inspireerde tal van al- gevaardigden tot beschouwingen over. instellingen en werkzaamheden der party o a over het Centrum voor staatkundige vorming, waarvoor men zeer veel waar- niet op hun toelaatbaarheid. Evenzeer een amendement van deze kring betref fende Jeugdzorg en vrije Jeugdvorming, waaraan in ruime mate aandacht worde besteed in de vorm van subsidies, het inrichten van speeltuinen e.d. en een amendement, dat de gemeente een actie ve cultuurpoütiek voere. Nagegaan zal worden'op welke wijze aan de ook door Tilburg gelanceerde ideeën omtrent de algemene welvaarts- politiek in het program weerklank kan worden gegeven. De gedachte, door enkele leden schrif telijk kenbaar gemaakt, over de onder- wijsparagraaf werd eveneens van be lang geacht om nog eens nader te wor den bezien. De kring Maastricht wenste een krach tig verweer tegen onnodige of te snel doorgevoerde centralisatie, alsook tegen een zodanige uitoefening van het wette lijk recht van toezicht door de hogere organen op de gemeenten, opdat zulks niet het karakter van voogdij verkrijgt. Deze gedachte zal werden doorgegeven aan de commissiedie met de vaststelling van het program is belast. Volksgezondheid De paragraaf over de Volksgezondheid deed de tongen van deskundigen los ko men. In ieder geval werd overgenomen een 'amendement van Tilburg om toch vooral vast te leggen, dat de zorg voor de Volksgezondheid primair een zaak is van het particulier initiatief. Mr. de Vreeze pareerde een kiaebt over het gebrek aan belangstelling van de adviserende leden met te zeggen, dat hij geen gelegenheid heeft gehad zijn stem bij de samenstelling van dit pro gram te doen horen, waartegen hij voor zover dit het gebied van de sociale zorg en de gezondheidszorg bestrijkt, ernstige bezwaren heeft. Hij hoopt deze schrifte lijk aan de commissie te kunnen voor leggen Hij vondN hierin steun bij dr. v. d. Brékel, die eveneens nog gaarne schriftelijk van gedachten wilde wisse len over het hoofdstuk gezondneidszorg. Drs. P van Loon bracht een wens van de Bisschoppelijke Hulpcommissie over om toch vooral op te komen voor het behoud van het particulier initiatief op charitatief en sociaal gebied De voorzitter antwoordde, dat indien in de praktijk mocht blijken, dat wij zigingen van het program gewenst zijn, hierover altijd nog' gepraat kan worden. verklaarde op alle punten schuldig te zijn en beweerde eerst een spion voor ae de Britten, daarna voor de Amerikanen geworden te zijn omdat hij steeds pro- Amerikaans en pro-Engels geweest was Engeland was zijn tweede vaderland ge worden nadat hij er zijn opleiding had genoten. Ds. Ziapkof besloot zijn bekentenis met een dramatische verklaring, waar in hij zichzelf „de verloren zoon. die naar zijn volk terugkeert" noemde. Zijn slem klonk verschillende malen onvast en herhaaldelijk brak hjj in tra nen uit. „Kameraden rechters, wat zult gü met mij doen?", riep hij. uit. „Zult gij een nieuwe mens uit mij maken? Een hoopje stof zon niemand van nat kun nen zijn, doch een nieuwe mens zou nuttig voor ons land en ons volk zijn" Dr. Ziapkof was een snikkende, vrij zie lige figuur, aldus A.P. Hij sprak met on vaste, bevende stem en verhief die slechts bij het verwerpen van het Amerikaanse kapitalisme, dat hem tot slachtoffer had gemaakt. In het verloop van het proces hebben de officiële Amerikaanse en Engelse waarnemers in de verklaringen van de verdachten de volgende onjuistheden ontdekt: 1. Ds. Ziapkof verklaarde, dat hij be sprekingen heeft gehad met Louis Beek van de -Amerikaanse legatie in Sofia op een tijdstip dat hij vaststelde op een half jaar vóór Beck in Bulgarije arriveerde. 2. Ds. Ziapkof kwam vaak achtereen met de naam van de Engelsman Burt- Andrews van de Engelse legatie voor de dag. Er zijn namelijk aan de Engelse legatie twee personen van die naani verbonden geweest sedert 1945. Geen van beiden is echter lang in Sofia ge weest ten tijde van de door Ziapkof ge noemde tijdstippen. 3. Ds. Ziapkof heeft verklaard, in 1948 inlichtingen te hebben verstrekt ?-an Dennis Greenhill van de Engelse legane. Greenhill heeft gisteren medegedeeld, dat hij ds. Ziapkof nauwelijks had ont moet, laat staan gesproken. Een Amerikaanse baptistlsche gees telijke, die zegt een persoonlijke vriend van ds. Naumor te zijn- heeft verklaard, dat er „duivelse dwangmiddelen zyn gebruikt om Naumor een bekentenis al te dwingen. „Het wenen en de hysteri sche verklaringen komen niet overeen met zijn persoon, zoals ik die kende. H« was een man van vaste overtuiging aldus dr. Earle Smith. De luchtlijn AmsterdamBatavia heeft op haar nieuwe route via Mauritius met een „kinderziekte" te kamper, ge kregen. Met het gevolg, dat niet alleen het passagiers- maar ook het postvervoer over en weer stagneerde. Thans Runnen we echter mededelen, dat morgen, Dinsdag, post uit Indo nesië hier wordt verwacht; Zondag is n 1 voor het eerst weer een machine van Kemajorang vertrokken, die mor gen op Schiphol moet aankomen. Het zal echter wel Woensdag en Donder- dagr worden eer de post geheel is be- zorgd. ai» Van Schiphol ging vandaag een toestel naar Indonesië,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1949 | | pagina 1