ém WEER EEN „NIEUWE' DISNEY-FILM AKKERTJE AVRO C-102 JETLINER d\e ^a-&e Mata Hari's Dochter ROME, PLEISTERPLAATS VOOR FILMSTERREN Het eerste passagiersvliegtuig met straalmotoren wereld I 7 VTERDAG 28 MET .1949 oor de filmcamera HOE HET IS BEGONNEN Iedereen vindt de Italiaanse films prachtig, behalve de Italianen PAGINA 4 Jane Wynan, het stomme meisje in de film „Johnny Belinda", die in de Hitchcockfilm „Stage Fright een hoofdrol zal spelen. .,MAKE MINE MUSIC" neem een Kon. Ned. Zangers verbond Eeréte Verbondswedstrijd in Den Bosch (Van onze luchtvaartmedewerker) Nauwelijks een jaar geleden gaf sir Frank Wittle als zijn mening te kennen, dat hét nog geruime tijd kon duren alvorens de burger luchtvaart de beschikking zou krij gen over economisch verant woorde straalvliegtuigen voor passagiersvervoer. Nauwelijks kon men toen vermoeden, dat deze uit spraak zo spoedig door de werke lijkheid achterhaald zou worden. Dit werpt wederom een helder licht op de snelle ontwikkeling welke de luchtvaart thans door maakt. De Canadese AVRO C-102 Jetliner voor 40 passagiers. door Maurice Dekobra en Leyla Georgie I De gérant van Donay het beroemde café aan de Via Venuto In Rome denkt er hard over, een bord aan zt)n etablissement op te hangen%net het op schrift: „Hier buiten heeft bijna iedere filmster ter wereld gezeten". Afgezien van een tikje Zuidelijke overdrijving, zou hij daarmee niet ver bezijden de waarheid zijn. Want de Ita liaanse hoofdstad is het Mekka van de Film geworden, de magneet, welke de sterren onweerstaanbaar wegtrekt uit de hemelen boven Hollywood en Pine- wood. Ingrid Bergman wordt er elk ogen blik verwacht, samen met Italics film regisseur No. 1, Roberto Rossellini, op haar terugreis van Stromboli. Als hel een beetje wil, zijn ze net op tijd om Edward G. Robinson (uit Parijs) en zijn regisseur Gregory Ratoff te verwel komen. Gregory Peck, die ook al naar Italië komt om er een film te maken, wordt uit de Verenigde Staten verwacht Ze lopen net Myrna Loy, Phyllis Cal vert, Tyrone Power (die Rome een aar dige stad vond voor zijn trouwpartij), Orson Welles en Christine Norden' mis. Maar ze zullen er de kennismaking kun nen vernieuwen met de regisseurs Carol Reed en René Glair. Behalve van de sterren en grote re gisseurs de filmproducent Gabriël Pascal is even naar Rome komen over wippen om te zien, of het Colosseum groot genoeg was (het was niét groot •genoeg!) voor dat „Androcles en de Leeuw"-geval, waarvan hij nog steeds de mond vol beeft. zit de stad ge woonweg stikvol filmmensen. Het is zo erg, dat ze zich zelfs be ginnen af te vragen, hoe dat eigenlijk is gekomen. Een jonge Amerikaanse sol daat, die intussen is gedemobiliseerd en die nu een film aan het maken is in Engeland, kan glimlachen en zeggen: „Dat hebben ze aan mij te danken. Zijn naam is Rod Geiger. Hij was tegen het einde van de oorlog in Italië met vier duizend gulden aan Italiaanse lires in zijn zak. Hij ontmoette er een andere jongeman, Roberto Rossellini genaamd, die met edn voltooide film in z'n maag zat, omdat hij er geen publiek voor kon vinden, dat zijn werk wist te waarderen „Rome, open stad", met kunst, en vlieg werk (in dit speciale geval een som metje van vijftigduizend gulden) in de straten van Rome opgenomen oefende absoluut geen aantrekkingskracht uit op de romantische Italianen, die de voor keur gaven aan Betty Grable en „bathing beauties". Dit voorbeeld van de nieuwe het-le- ven-is-echt-het-leven-is-ernst-school viel intussen bij Geiger ten zeerste in de smaak. Hij deed afstand van zijn vier duizend gulden en verkreeg de verto- ningsrechten van „Rome, open stad voor Amerika -Buiten Italië werd de film be groet als een meesterwerk. Andere jongemannen, die met Rossel lini hadden samengewerkt, kwamen tot de conclusie, dat hun vroegere college het bij het rechte eind had gehad. Met niet veel méér dan hun camera's en hun hersens gingen, zij in de straten van Italië aan het werk.' Vittorio de Sica maakte „Sciuscia", Luigi Zampa „Vivere in pace", Rossellini kwam met „Paisa" Alessandro Blasetti met „Vier stappen in de wolken". Van internationaal stand punt gezien, waren het zonder uitzonde ring successen. Het spreekt vanzelf, dat toen de film mensen uit Amerika en Engeland eens poolshoogte kwamen nemen om te zien, hoe die Italianen dat klaarspeelden. Het bleek kinderlijk eenvoudig: toen de oor log uit was, was er in Italië geen stu dio heel gebleven, maar er waren hopen werkloze acteurs en technici, die het film materiaal voor het grijpen hadden. Geleidelijk kwamen er twee namen op de voorgrond; Anna Magnani, die in re vue's optrad en een dikke lelijke revue komiek, Aldo Fabrizzi. Het duurde niet lang, eer de geld magnaten in Amerika en Engeland er achter warara, dat het draaien van eigen films-in Italië een prachtige ma nier was om hun bevroren lires te be nutten. De strijd tussen de Italianen en de indringers om hun sterren en technici begon. De nieuwe Amerikaans-Italiaanse en Anglo-Italiaanse maatschappijen, wel ke als paddestoelen uit de gond oprij zen, maken iedere film tweemaal', in het Engels en in het Italiaans om de belas ting van tienduizend gulden per film te ontduiken. Hodlywoodse ondernemingszin en La tijns temperament hebben een kookpunt bereikt en ieder ogenblik kan nu de duivel losbreken. Maar het nieuwe type Italiaanse naturalistische film is in de opschudding ter ziele gegaan Erich von Stroheim is voor Paramount geen onbekende. In 1928 maakte hij „Wedding March" (Bfuiloftsmars) waar in hij met Fay Wray en Zasy Pitts tevens de hoofdrol vertolkte. Deze film, waarop hij een sterk persoonlijk stmpel had ge drukt, werd een der hoogtepunten in de historie van de stomme film. Tijdens de laatste oorlog speelde h« de rol van Maarschalk Rommel m de film: Five Graves tot Cairo" (Vijf bakens voor Cairo). Thans heeft Paramount opnieuw een contract afgesloten met von Stro heim. die een belangrijke rol te spelen zal krijgen in de film „Sunset Boulevard" een soort terugblik op de geschiedenis van Hollywood. m Ingrid Bergman draagt in „Are de Triomphe" een Baskisch#mutsje. „Zowel in Noord- en Zuid-Amerika als in Enge land en Frankrijk", aldus meldt De Re clame, „is dit mutsje plotseling populair geworden. Ingrid draagt het dan ook op zeer eenvoudige, charmante manier". Het doet het hart van de ware filmlief hebber echt goed, te vernemen, dat de verfilming van Remarque's roman op die manier tenminste nog iets goeds heeft gewrocht. Hoewel het, wat Ingrid be treft, een grotere verdienste zou zijn ge weest als ze een Mexicaanse sombrero met een bol van een meter middellijn, op „zeer eenvoudige, charmante manier" had gedragen in plaats van zo'n klein Baskisch mutsje. Cole Porter, wiens sterk gekleurde le vensloop men op het witte doek kan volgen in de filmNight and Day", is momenteel „songs" aan het componeren die Marlène Dietrich zal zingen in de film „Stage Fright/; (Plankenkoorts), welke door Alfred Hitchcock in Londen wordt geregisseerd. In deze film zal ook Jane Wyman, het stomme meisje uit de film „Johnny Belinda", die in de film „Night and Day" nog een ondergeschikt rolletje speelde, optreden. Filmregisseur Alfred Hitchcöck, die weer in Landen terug is, amuseert zijn vrienden en kennissen kostelijk met een nieuw soort camera, welke precies één minuut, nadat een opname is gemaakt, de foto kant en klaar aflevert. Zijn nïeu we toestel verscnilt niet veel van de ge wone klapcamera, behalve dat ze iets groter is. De wijze van bediening is even eens normaal: de lensopeningen zijn ge nummerd van 1 tot 8 en de afstanden staan op zij in voeten aangegeven. De film in de camera is echter voorzien van gevoelig papier. Tussen dit papier en dc film bevindt zich een gelei-achtige substantie, welke de foto ontwikkelt en afdrukt. Het enige, wat men heeft te doen, nadat er een kiek is genomen, is de camera voorover te leggen en aan de achterzijde op een knopje te drukken. Na een minuut kan het toestel aan de achter zijde worden \eopcnd en de foto er uit gehaald. Doet men de camera dicht, na het gebruikte stuk film er te hebben uit gehaald, dan kan men weer een volgende foto nemen. De camera heeft twee nadelen: men kan niet meer dan één afdruk nemen krijgen van elk negatief en de foto s zijn sepia gekleurd, niet zwart-wit. De twee onafscheidelijken, Stan Laurel en Oliver Hardy, zijn tijdelijk uit elkaar. Voor de tweede maal sinds 1927, het jaar, waarin hun „bondgenootschap" begon, doet zich een dergelijke schelding voor. Ditmaal zal de dikke Oliver zonder Stan optreden in „Strange Caravan" (Vreem de Karavaan)-,- waarin ook John Wayne en Vera Ralston zullen spelen. Bewonderaars van het duo Laurel Hardy behoeden zich echter niet onge rust te maken, dat de beide komieken Lili Palmer, de echtgenote van Rex Harrison, wijst alle aanbiedingen van Hollywood van de hand, omdat zij haar man niet in de steek wil laten. Waar werd oprechter trouw n Peggy Cummins zal ditmaal maar drie in plaats van zes mensen neerknallen als de vrouwelijke gangster in haar volgende film „Gun Crazy" (Revolver-maniak). Zachtmoedigheid, um naam is vrouw,. Charles Laughton, de razende en vloe kende kapitein van „The Bounty" gaat nu bijbellezingen geven voor televisie-uit zendingen. Er zal meer vreugde heersen over éen zondaar.'die zich bekeert.... Is u één meter vier-en-negentig lang. heeft u lichtbruin haar, weegt u 180 pond en heeft u uw leven lang aan athletiek ge daan? Dan heeft u, althans volgens De Reclame, alles, wat een ware filmheid nodig heeft. Dat staat tenminste te lezen in het ver haal, dat wordt opgehangen over „The Magic Fountain" (De Magische Fontein) de 25ste Tarzan-film en over Lex Barker, die Johnny Weissmuller zal opvolgen als de legendarische figuur van Edgar Rice Bourrough. Want Lex voldoet aan al die eisen. Lex is intussen geen nieuweling op het witte doek. De laatste jaren speelde hij kleine, maar belangrijke rollen in The Farmer's Daughter" (Katie maakt carrière), „The Velvet Touch (Dc Flu welen Handschoen) en „Mr. Blandings builds his Dream House" Mr. Blandings bouwt zijn Droomhuis). Lex Barker, alias Tarzan no.^ zoveel, krijgt waarschijnlijk een „echte" techni color-jungle in Zuid-Afrika, opdat zijn producent tenminste nog iets heeft aan de ponden sterling, die hij Engeland met kan uit krijgen. (Van onze Brusselse correspondent.) Als wij zeggen „een nieuwe Disney is dat maar bij manier van spreken, want eigenlijk dateert „Make mine mu sic" al uit het jaar 1946. Deze film is hier in Brussel voor het eerst vertoond. Om' haar te verwezenlijken, heeft de Hollywoodse tovenaar een beroep gedaan op zes scenaristen, tien regisseurs en een legertje tekenaars. Uit hun gezamenlijke bemoeiingen is een tiental giesohiedenisjes en fabels gegroeid, waaronder er zeer bekoorlijke zijn, naast verbazingwekken de en andere van beslist sleohte smaak. Een zeker- voorbehoiid moet zelfs voor een paar taferelen worden gemaakt. „Make mine music", herinnert in ze kere zin aan „Fantasia" met dit ver schil, dat het thans lichte muziek en bel canto zijn, die de tekenaars hebben geïnspireerd. Zij hebben hier ook weer enkele nieuwe „personages" op het to neel gevoerd. Zo is er een walvis, die luistert naar de naam Willie en die, na heel wat wederwaardigheden, in de Metropolitan Opera van New-York be roemde aria's van de Italiaanse bel canto zingt met de stem van Nelson Eddy, die op drie verschillende stemregisters gelijk weerklinkt. Hetgeen werkejijk iets is, waarvoor weer de woorden „geniale trouvaille" mogen worden gebruikt. Niet minder origineel is de liefdes roman van twee.... hoeden, die uit een étalage van elkaar worden Weggerukt maar, omdat bij Disney doorgaans alles toch terechtkomt, na vele belevenissen elkaar later toch terugvinden. Onder het magische potlood van de maker krij gen deze hoedjes iets menselijks en hun idylle is werkelijk ontroerend. „Peter en de Wolf", is de titel van een ander verhaaltje, dat zich ergens in Rusland afspeelt, weliswaar niets nieuws brengt, maar vooral markant wordt door muziek van Prokofieff, waarop het the ma is gebrodeerd. In nog andere nummers, waar jazz- Ook nu weer is er natuurlijk een regen boog van tinten en kleuren, neen, zijn er tien, twintig regenbogen, die de ogen boeien. En soms ook wei evén vermoeien. Alls medeweilbers „aohter de scher men", vele in Amerika en daarbuiten zeer bekende namen, zoals de reeds ge noemde Nelson Eddy, verder: het Ken Denbykoor, de King's Men voor cowboy- liederen, Andy Russell voor romances, het orkest van Benny Goodman voor de ■aaz, de Pied Pipers, de Andrew Sisters 'en Din all Shore. Alles bij elkaar genomen, heeft man bier te doen met een soort revue, maar dan een revue „a trés grand spectacle" voor alle smaken. Ook, zoals gezegd, vow de minder verfijnde. ■Willie de Walvis in Walt. Disney's „Make Mine Music". het ware zicbzelf ziet bespelen.... en zelfs aan de danspartijen deelnemen. Alle onderwerpen spelen zich natuur lijk af in een rijk van onbegrensde mo gelijkheden, dooh maken niet de ver bluffende indruk van b.v. „Fantasia"^ en „The Three Caballeros". Is het misschien, omdat Disney ons al zó veel heeft ver baasd, dat men van hem steedte meer pakkende en nog niet geziene dingen verwacht? De grote congreshal van Den Bosch heeft Hemelvaartsdag voor het eerstin haar bestaan dienst gedaan als zaal! toen het Kon. Ned. Zangersverbond deze gigantische ruimte het organiseren van de eerste omcieie verbondswedstrijd. Gezegd mag worden, dat dit experi ment aan de verwachtingen heeft - vol daan. Het ideaal werd evenwel nog niet bereikt de verbondsvoorzitter de heer C. H. Honig uit Rotterdam wees daar zeer 'terecht op doch in deze goed georganiseerde mannenzangwedstrijd la gen de mogelijkheden open voor de ver heffing van het concourswezen en daar door voor de veredeling van de mannen- korenzang in Nederland. Des middags opende burgemeester Loeff de wedstrijd. Circa duizend zan gers, afkomstig uit alle delen "an ons land, hadden zich toen in de Bossche congreszaal verzameld. De burgemeester hoopte, dat zangwedstrijden als deze zou den mogen uitgroeien tot ware land juwelen van. de Nederl. zangerskunst. De Verbondsvoorzitter, de heer C. H. Honig bracht dank voor de ondervonden gastvrijheid en medewerking. Ten aan zien van de zang was.het ideaal nog geenszins bereikt. Doch deze middag zou 'in wedstrijdverband de best bereikbare vorm voor het brengen van mannen koorzang gekozen worden. De wedstrijden namen daarna een aan vang. In de 3e afdeling verw erf het Meppeler Mannenkoor uit Meppel een 2e prijs met 87 p. Hillegersbergs Mannen koor een 2e pr. met 84 pd het Ritmees terkoor uit Veenendaal 3e pr. en het mannenkoor D.O.U. uit Vlissingen een 3e pr. met 67 p. In de 2e afdeling excelleerde "Soclé'® Lyrique" uit Beegden (bij Roermond) met een le pr en 91 p.; de mannenzang- vereniging „Aurora" uit Utrecht kreeg eveneens een le prijs met 90 p.; het Kon. Erkend Ginnekens Mannenkoor uit Breda behaalde de 2e pr. met 89 p. en het mannenkoor „De Staart" uit Dordrecht de 3e pr. met 71 p. In de 1ste afd. kwam, wegens het uit vallen van eenteirietal koren, slechts één vereniging uit, nl. „De Veenzangers" uit Veenendaal, die zich een 3e pr met 63 p. zagen toegewezen. Tussen het optreden dezer koren gaf de Kon Zangver. „Rotte's Mannenkoor" uit Rotterdam, o.l.v. Jos. Vranken, een model-concert, 's Avonds werd tenslotte een ere-concert gegeven, waaraan dit zelfde koor, alsmede het mannenkoor „St. David" uit Simpelveld en „Die Gelre Sangers uit Arnhem hun medewerking verleenden. De muziek-commissie, tevens jury voor deze dag, bestond uit de heren H. Heij- dendael uit Maastricht, Aug. Vörding, Hengelo en Jos. Vranken, Den Haag. Instrumenten, die men als het ware zichzelf ziet bespelen. muziek de dominerende toon aangeeft, jitterbugs, boogie-woogies, .blues en samba's niet van de lucht zijn en ook bet suTrealistisdh element af en toe een woord meespreekt, gaat de fantasie zó ver, dat men daar de instrumenten als De scmi-officieuze verzekering van de Voorlichtingsdienst van het Mm'^tcrie van Uitstel cn Afstel, dat er geeh vrees hoeft te bestaan, dat de electricitcUsbe- drijven volmacht krijgen (krachtens de nieuwe wet op de Atoom Telegrafie en -Telefonie) om badkamers binnen te dringen, is een nieuw bewijs ais er enig bewijs nodig is, van de democra tische vrijheid, welke onze bevolking ge niet. Intussen acht de redactie van „Die rare ■wereld" zich verplicht haar lezers (-essen) er op te wijzen, dat bet voor de Geheime Apparaten Politie dood gemakkelijk is te beweren, dat een kamer met een bad nog geen badkamer is in de, zin van de wet. Niemand weet dus rne'; zekerheid waartoe de ambtenaren bevoegd, o£ met bevoegd zijn. Hetgeen de reden is, waar om ambtenaren zich zoveel kunnen ver oorloven. Weliswaar hebben wij reeds eerder de Avro Tudor en do Vickers Viking in deze kolommen beschreven, doch dit wa ren voor straalmotoren omgebouwde toe stellen, welke op zich zelf staande ex perimenten waren. Nimmer heeft het in de bedoeling gelegen deze in het geregel de luchtverkeer op te nemen. Bij de Avro-fabrieken te Canada is thans een speciaal verkeersvliegtuig met 4 straalmotoren voltooid, dat als het eer ste economisch verantwoorde op dit ge bied kan worden aangemerkt. De Avro C102 „Jetliner" is ontworpen voor een kruissnelheid van ruim 650 Km per uur op 9000 meter hoogte, waarbij het toe stel dan voor het vervoer van 40 passa giers is ingericht. De 4 straalmotoren leveren gezamenlijk een vermogen, dat bij bovengenoemde snelheid overeen komt met. ruim 15.000 P.K. De „Jetliner" welke niet is bedoeld voor het vervoer over lange afstanden, zal juist over de korte afstand rendabel te maken zijn. Dit vindt zijn oorzaak in het feit, dat deze machine met haar snelheid, welke ongeveer het dubbele is van de huidige verkeersvliegtuigen, aan brandstof niet meer verbruikt dan een vliegtuig met zuigermotoren over dezelf de afstand. Zelfs ook als het op minder grote hoogte vliegt. Om te bereiken dat met. het wachten op de landingsbeurt aan het einde der vlucht geen tijd verloren gaat, zal nien bij trajecten van plm. 500 KM, reeds vóór de start om landingsinstructies bij het vliegveld van bestemming kunnen vra gen. Reeds eerder wezen wij er op, dat het comfort voor de passagiers veel groter is door de afwezigheid van trillingen, zo dat het civiele straalvliegtuig, mits eco nomisch, ongetwijfeld een grote toekomst heeft. Ons Romanbijvoegsel XDOOOOOOOOOOOOOC Korte inhoud van het voorafgaande: Sir John Sanderson, hoofd van de Britse Geheime Dienst, krijgt bericht, dat er een nieuwe Duitse spion boven Engeland is afgeworpen. Zijn pleeg dochter Brinda biedt hem haar mede werking aan voor het opsporen van de spion. Ze ontmoet een kennis, de jonge luitenant Dick Malden, die zich gaat verloven met miss Gladys Mount- wyn. Hij nodigt haar uit voor het feest, waarop ze kennis maakt met een zekere prins Vaslav, Deze Russische prins stelt een dans in het donker voor en in de duisternis wordt Sir John verraderlijk aangeval len en gewond. Brinda wordt ontvoerd en opgesloten in 'n kleine kamer. Ze hoort seinsleutels ratelen.... er werd een bericht door gegeven over een schip, dat door eed Duitse onderzeeër moest worden aan gehouden. Als Dick haar later heeft bevrijd, zoekt Brinda uit, dat het bedoelde schip geen ander kan zijn dan het s.s. ..Veendam". Ze besluit op eigen houtje aan boord te gaan, om te proberen de jpion te ontmaskeren. Op het laatste nippertje zendt ze Dick nog een bood schap. Aan boord maakt ze kennis met een jongeman, die voorgeeft een Deen te zijn en Kurt Larsen te heten. Als het schip echter in volle zee wordt aange houden door een onderzeeër met Duit se oorlogsvlag, vraagt Larsen de Duitse commandant te spreken en ontpopt zich als Hans Brandstatter, als spion bekend onder ndmmer Z. 33. Tot zijn grote schrik wordt hij gear resteerd, want de onderzeeër blijkt een gecamoufleerde Engelse boot te zijn. Brinda wil zich belasten met de ar restatie van een tweede spion. Konrad. Ze loopt echter in de val en blijft weer loos achter, als de Engelse onderzeeër plots op de vlucht moet slaan voor een Duitse, die langzij de „Veendam" komt liggen en bij een groot deel der op varenden grote schrik verwekt. Maar vóór de onderzeeër onheil kan aan richten, komt eem Engels oorlogsschip aanstamen, dat het Duitse vaartuig vernietigt. Sir een Weer veilig en wel thuis, gaat Brin da, door prins Vaslav uitgenodigd me de te werken aan eon ballet, naar het huis van de prins, waar een repetitie zal worden gehouden. Terugkomend, moet zij in een schuil kelder vluchten, waar zij toevallig Malden ontmoet Het blijkt, dat er een aanslag op zijn laboratorium is ge pleegd en in een poging om te redden wat er te redden valt, wordt hij ern- stis gewond. Toen Brinda hem m het Ziekenhuis opzocht, vertrouwde hij haar 7iin uitvinding toe. Gelukkig herstelde hij heel spoedig. Brinda gaf hem dc geheime papieren met zlin uitvinding terug. Dick stak niet onder stoelen of ban ken, dat hij Brinda's medewerking aan het ballet onprettig vond. Walker, de huishoudster van John vindt op Brinda s ka"V briefje, waarop zij in de vo schaakformules het ballet he gewerkt en dat. na onderzoek door deskundigen een code blijkt te b tén. De volgende dag maakt pr ns Vaslav tijdens een repetitie Brinda n i hof en stelt voor na afloop van het ballet haar zijn geheimen toe te ver trouwen in ruil voor haar liefde. 17). Hij stond daar met opgeheven hoofd én Brinda moest zichzelf bekennen, dat welke Vaslav's tekortkomingen ook moChten zijn hij nooit vergat dat hij van koninklijke bloede was en ook, dat hij altijd een rechtvaardiging wist te vinden voor alles wat hij deed, wetend, dat zijn doel niets meer of minder dan een koningstroon was. Het gesprek werd onderbroken door éen der werklui Een ogenbiikje, verontschuldigde Vaslav zich, waarna hij enige tijd druk met de man sprak Daarna voegde hij zich weer bij haar. Ik ben bang. dat Jij mij helemaal hebt doen vergeten, waarvoor ik eigen lijk naar je toe kwam. Er zijn namelijk nog een paar verandering in je rol aangebracht, die niet moeilijk zijn. Mocht dit wel het geval zijn, dan zal ik je op tijd de nodige instructies geven. Denk je dat je dit klaar kunt spelen, zelfs voor 't publiek? Als het niet al te moeilijk is, ant woordde Brinda. Vaslav had haar rol tot nu toe zo dik wijls veranderd, dat ze elk nummer van de 64 schaakvakken uit haar hoofd ken- de Uitstekend Ik reken op jc, want de anderen zullen hopeloos zijn. Het publiek zal hen echter niet eens op merken, want alle aandacht zal op jou gevestigd zijn! Na een buiging liet hij haar alleen. Eerst toen vroeg ze zich af, waarom ze vergeten was hem te vragen, waarom deze veranderingen op het allerlaatste ogenblik nog moesten worden aange bracht. HOOFDSTUK 39 Madame Baroudoff wenkte haar. Kijk, wees ze door het kijkgat in het gordijn; De zaal is zo goed als vol, Brinda keek door de opening en zag, dater nog steeds mensen binnenkwa men Zou Diek er ook zijn Sinds hij bij de Mountwyn's verbleef, was de verhouding tussen hen beide niet zo goed geweest cn ook zijn verloving met Lady Gladys had hij nog niet ver broken. Ze keek de zaal in en daarna naar de loges, waar ze Lord Mountwyn opmerk te. Naast hem zat Dick en. in dezelfde loge ontdekte ze tevens de forse, kaars rechte gestalte van Sir John en de mar kante kop van dr. MacDonald. Ze voelde zich opgewonden en geluk kig, want Dick was gekomen om haar te zien. En ook Sir John, die toch volop in het werk zat, was gekomen. Maar waar was Lady Gladys en waaróm had niemand van hen een bezoek aan haar kleedkamer gebracht? Misschien ge beurde dat nog wel, stelde ze zichzelf gerust Ik denk. dat ik nog wat «aar mijn kleedkamer ga, zei ze tot Mme. Barou- d°—Dat is uitstekend miin beste, ant woordde deze: Het zal nog wel een half uurtie duren, vóór je moet optieden. En een weinig rust zal je zeker goed doen.' Toen Brinda de smalle ijzeren trap. die naar de kleedkamers voerde, bereik. Ie, werd haar een 'enveloppe overhan C"-' Van prins Vaslav, zei een man dio ze meende al eens meer gezien te heb ben Ze draaide zich om teneinde nem beter op te nemen, maar hij was al ach ter de coulissen verdwenen. In haar kleedkamer ge'-men, opende ze de brief, die geschreve- was in Vas lav's hoekig handschrift. Dit zijn de veranderingen waar over ik je al gesproken heb. Ik vraag je, deze zorgvuldig te bestuderen, want het grootste deel van het succes hangt er van af, dat je je nauwkeurig er aan houdt. Vaslav. Ze verfrommelde kwaad net papier, maar streek het daarna glad cn bekeek de nieuwe bewegingen: „IS' 13, 22, 17. Het was maar twee regels lang en ze beet geërgerd op haar lip. Hoe kon Vas lav in 's hemelsnaam van haar verwach ten dat ze zoveel veranderingen in z< korte tijd van buiten kon leren' in ge dachten zette ze de cijfers om in schaak- taal, haarzelf de rol van koningin ge vend Koningin-raadsheer 4; konin gin'paard 2; koningkasteel 5...... Ze nam' een schaakspel en plaatste de stuk ken op het bord om de bewegingen in haar memorie vast te leggen. Oh!, riep ze opeens uit, toen een woord haar opviel, namelijk het woord je „klaar". Zou het misschien slechts toeval zijn? Ze bestudeerde de bewe gingen nog eens en zag, dat alle bewe gingen tezamen een zin vormden. Droomde ze of was het inderdaad de bedoeling van deze bailetshowom een codebericht door te geven? Maar dat zou toch al te gek zijn, want het was toch veel gemakkelijker het een of an dere bericht per brief door te zenden? Neen, haar verbeelding moest haar par ten spelen en ze lachte er om. In het nazi-hoofdkwartier ergens in een Londens sousterrain zaten drie man nen rond de tafel. Eén hunner had een koptelefoon op en schreef, terwijl hij aandachtig luisterde. Na een ogenblik legde hij de koptelefoon af, Slecht nieuws, zei hij in het Duits: Ik zal het jullie voorlezen. Steeds even wachtend na elk woord las hij: Jullie berichten komen niet door. Er moet ergens een lek zijn. Spoor dit op en neem maatregelen, want we moeten vanavond alle bijzonderheden hebben over het Engelse' invasie-plan. Wanneer vaart de vloot uit Antwoordt. Jullie zien dus. hoe de zaak er voor staat, zei de man: Ik heb het bericht meer dan vijftig keer uitgezonden en ze ontvangen niets in Berlijn. Er is geen twijfel mogelijk, die Engelsen maken weer gebruik van die vreemde straal, die onze berichten opvangt! Probeer het nog eens, zei de grote man, die aan het hoofd van de tafel zat: En blijf het proberen. Himmel, Mann! Denk er toch eens aan, wat het betekent; de hele Engelse vloot op een duizend mijl afstand en de helft van het Engelse leger onderweg naar Finland: de weg voor een invasie staat wagenwijd open. We behoeven slechts even Holland onder de voet te lopen en wij staan bin nen vier en twintig uur op Engelse bo dem! De oorlog is dan in één dag ge wonnen! Wat zou dat een eer. roem en onderscheidingen voor ons allen bete kenen, Als we evenwel falen Êr wei'd zacht op de deur geklopt, en na het wachtwoord trad er een vierde nazi-agent binnen. Vlug, 'spreek op, riep de man, die aan het hoofd van de tafel zat: Heb je de Gauleiter gesproken? mene: Hij zeide, dat alles in orde komt; Ja, antwoordde de nieuw aangêko- dat hij een nieuw middel gevonden heeft voor een gelegenheid als deze. Ik help het hopen, zuchtte de eer- ste spreker; anders zijn we allemaal naar de haaien. Hij wendde zich tot de marconist. Ga verder met je werk, Dumm- kopf, bulderde hij: en houdt niet op. want zelfs de baas is niet feilloos! Ja, ik ben al bezig, zei de man, terwijl hij zich over de sleutel boog en de andere mannen rustig afwachtten. HOOFDSTUK 40 De orkestleider nam zijn plaats in en de lichten werden gedoofd. Terwijl het orkest een bekende melodie van Debus sy speelde, ging het doek langzaam op en werd het reusachtige schaakbord, waarop aan beide zijden zestien levende stukken de vakken oezeten, zichtbaar. Alleen de plaats, waar de witte konin gin hoorde was vrij, want Vaslav had Brinda's optreden tot het laatste be waard. Enthousiast brak het applaus los. In de loge van Lord Mountwyn wisselde Sir John enkele woorden met Gladys vader.- Ik kan het nog steeds niet gelo ven; het is best mogelijk dat alles slechts op toeval berust. Jullie vervallen iedere keer weer in dezelfde fout: je onder schat de vijand! Denk je nu werkelijk, dat Hitier gek is?, vroeg Sir John. De Fransen zullen Hitier handen vol werk bezorgen, zei Mountwyn, Onzin. Je kent het tegenwoordige Franse leger niet. Hitler's stoottroepen zullen in Engeland zijn, vóór zij er erg in hebben. Mountwyn haalde de schouders op. Dat geloof ik' niet. Het besluit is in ieder geval genomen en de vloot heeft zijn orders. Daarbij komt nog, dat er meer moeilijkheden zijn, die veel erger zijn. Ernstiger dan de welvaart van je land?, vroeg Sir John, die zijn best deed zijn stem gewoon te doen klinken. Tenminste dat wil zeggen voor mij, want het betreft mijn dochter. Jê dochter? ja, ze is verdwenen; in het luchtle dige. Misschien kunnen je agenten mij helpen om haar terug te vinden! Dat ligt niet direct o-p onze weg. zei Sir John: Heb je Scotland Yard hier van in kennis gesteld? Nog niet. 2e is 'n dag of twee geleden plots verdwenen. Ze is een nogal onafhan kelijk meisje, maar niet voor zo lange tijd. Het is erg vervelend. Ik zal zien, wat ik doen kan, be loofde de chef van de Geheime Dienst. Dochters zijn niet altijd gemakkelijk, vindt je wel Mountwyn?, zei hij op bittere toon. He, wat? nee ik veronderstel van niet, antwoordde Mountwyn afwezig. Sir John liris'ürde echter niet langer. Hij had zijn heldere ogen opeens vol aandacht gevestigd op een ander deel van de zaa!. Hij fluisterde een paar woorden tot Dick. Dick keek in de aangegeven richting. Alle goden, ja!, riep hij zacht: Het is Vaslav en hij praat met de man, die voor de belichting zorgt. Eigenaardig, ik had gedacht, dat hij het achter het toneel druk genoeg zou hebben. Sir John trok zijn wenkbrauwen op. Dat dacht ik ook. Wat ik zeggen wil de, Dick, heb jij nog met Brinda gespro ken?. Om U de waarheid te zeggen, neen- Ik was van plan haar na de voorstelling te feliciteren, zei hij niet erg enthou siast: U weet, dat we verschil van me ning hebben gehad over het feit, dat ze aan deze balletshow zou meewerken. Maar dat was mijn schuld en ik zal vanavond mijn excuses aanbieden. Dr. MacDonald's gebrom viel hen in de rede. Alle donders, zijn jullie bier geko men, om te debatteren, of hoe zit dat. Ha, daar is Brinda!. In bet licht van de schijnwerper zweefde ze gratieus, gelijk een vogel in de lucht van het ene vak naar'het an dere, terwijl ze dan weer een linkse, dan weer een rechtse draai om de andere fi guren maakte. De raadsheren knielden en de koning spreidde zijn arme"- Sir -John was een en al aandacht nu. Plots wendde hij zich tot Mountwyn. Wilt U me een ogenblikje veront schuldigen? Ga mee Hick. Hij stond op en Het Dick voorgaan. In de foyer gekomen, veranderde zijn hele optreden. Begeef je onmiddellijk achter de cou lissen Dick en zorg er voor, dat je in de buurt van Brinda blijft! En houdt die Vaslav in de gaten. Maar ik begrijp er niets van. Wat....? Ik heb nu geen tijd om je een uitleg te geven, maar als je wekelijk van mijn nichtje houdt, doe dan wat ik zeg! Ja mijnheer. Dick salueerde en ging. Sir John liep op een man in avondkle ding toe, die in de buurt stond. Zijn allen op hun post Harlow? Ja mijnheer. Staat ook het huis onder bewaking? Zeker mijnheer. Zelfs een muis zou er met meer uit of ih kunnen. Goed. Roep nog twee mannen, om die kerel, die de schijnwerper bedient in de gaten te houdep! En grijp hem, wanneer ik het sein geef. De hel kan hier elk ogenblik losbreken. Kijk dus goed uit! Daar zal ik voor zorgen. Sir John ging .terug naar de loge van Lord Mountwyn. Hij zei echter niets. Hij nam zijn toneelkijker en bracht dit: voor zijn ogen, terwijl hij geen ogenblik Brin da losliet. Deze zweefde nog steeds over het toneel. Nu was het ogenblik van de finale daar. waarin de koningin met sierlijke bewegin gen van het ene vak naar het andere ging dit was juist het gedeelte, waarin Vaslav veranderingen had aangebracht. Zelfs terwijl ze met soepele bewegin gen voortdraaide, waren Brinda's gedach ten nog steeds bezig om het probleem op te lossen, waarvan ze zeker was, dat het een codebericht betrof, dat van groot be lang zou zijn voor degene, die de bedoeling er van kende. Maar waarom had Vaslav haar gekozen om dit te doen? Plotseling werd alles haar duidelijk, begreep ze de duivelse opzet van de prins. Veronderstel, dat het werkelijk een code bericht was, dit vreemde ballet op een schaakbord, een oode bestemd voor de vijanden van Engeland, die onder de ogen van de voornaamste persoonlijkheden en die van haar voogd on Dick werd door gegeven, dan zou Vaslav haar geheel in zijn macht hebben, want iedereen zou haar als een van zijn medeplichtigen beschou wen! Ze zag, dat Vaslav haar tussen de cou-* lissen staande, gadesloeg en ze wierp hem een raadselachtig glimlachje toe. Wanneer ze zijn-aanwijzingen opvolgde, zou de volgende beweging haar naar koning 4 voeren. Indien ze het niet mis had, zou dit de letter „g" betekenen. En terwijl ze Vaslav bleef aanzien, zweef- ,,zc Hcht naar raadsheer 5, hetgeen een „s betekende, de vijfde letter van dat woord. Daarna vervolgde ze haar dans langs paard 1: „p", naar pion 2: „i", terug naar koning 2: „o" en tenslotte naar to ren 5: ,n", waarmee haar boodschap compleet was, namelijk: „Spion!". Ze hoefde er niet <aan te twijfelen, wie er gewonnen had; één blik op Vaslav's gezicht was voldoende. Toen er echter een revolver in zijn hand verscheen, vreesde ze, dat ze misschien te veel gewaagd had. Op dat ogenblik echter werd de kaak van de prins geraakt door een harde vuist; hij wankelde en liet de revolver vallen. Sta op, gemene schoft!, bulderde Dick Malden. De schijnwerper, die al die tijd gericht was geweest op Brinda, knipte intussen uit, maar ze zag toch. dat er gevochten werd. Daarna klonk de autoritaire stem, van Sir John Sanderson door de zaal. -- Ik spreek namens de Engelse Gehei me Dienst en ik moet alle aanwezigen verzoeken op hun plaatsen te blijven. Niemand zal tóestemming krijgen de zaal te verlaten, dan nadat hij aan een onder zoek onderworpen is. Dat is beslist nood zakelijk om de vijandelijke agenten te vin den, die zich op dit ogenblik in deze jaai bevinden. Dat is alles. (Wordt vervolgd) X

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1949 | | pagina 4