D\E W wereld d om de Clinton millioenen PAGINA 4 ZATERDAG 8 OCTOBER 1949 mcatnera Last Tan asennncn! Door CaptA. O. Pollard De heer S. Nerp, hoofdredacteur van het kunstkritische tijdschrift „Mauso leum" schrijft ons: Ferdinand Frens' „Memoires de Ballet" doen mij mezelf afvragen, of hij zich nog de tijd herinnert, toen hij en ik dansten als de Twee acrobaten in Schwanenneck's „Driehoekige Driewieler". We moesten Vala Omanskaja helpen afstappen van wat ze, in haar onderbewustzijn, meen de, dat een paard was. Tijdens de pre mière kwam ze met haar linkervoet in mijn zijzak terecht. De driewieler zwaai de naar rechts, deed Ferdinand zijn even wicht verliezen en alle drie, meegesleurd door de driewielige machine, vielen we over elkaar. Met bewonderenswaardige tegenwoordigheid van geest gingen we op Vala's rug staan en maakten een bui ging naar het publiek. Maar iedereen wist, dat er iets verkeerd was gegaan- Vooral Vala, het arme kind. Legale es illegale filmkinderen in Engeland In de grote zaal van de N.C.R.V.- studio in Hilversum is verleden week een Christelijk Filmeongres gehouden, het eerste, dat de Christelijke Film- actie ooit In ons land heeft georgani seerd. Het stemt tot vreugde, dat men ook in christelijke kringen te langen laat ste begint in te zien, dat het film probleem niet langer kan en mag wor den genegeerd, hoezeer men het ook kan betreuren, dat het 1949 is moeten worden, voordat onze christelijke land genoten tot deze erkenning kwamen. In de gebruikelijke openingsrede werd dan ook ruiterlijk erkend, dat de gehele aangelegenheid van de film jarenlang in protestants-christelijke kringen is ver waarloosd, een schromelijk tekort, omdat het daarbij niet gaat om een kleine groep, maar om de belangen van het gehele Ne derlandse volk. De katholieken, onder leiding van Paus Pius Xt. die reeds op 29 Juni 1936 Zijn encvcliek „Vigilanti Cura" de wereld in zond, hebben veel eerder ingezien, welk een ontzaglijke invloed (je film op het geestesleven van de mensen heeft. In vrijwel alle landen ter wereld werden Katholieke Filmacties opgericht. Niette min zijn er, helaas, nog maar al teveel katholieken, die de film niet anders wen sen te beschouwen dan als een soort ker misvermaak, waarvan men zich verre houdt, wil men voor vol worden aange zien. Daarom lijkt het ons van belang hier eens te laten horen, hoe men in voren staande, ontwikkelde christelijke krin gen, die pas zo laat tot het juiste inzicht zijn gekomen, thans over de film en haar problemen denkt. Door prof. dr. J. de Zwaan, hoogleraar in Leiden, is tijdens het Christelijke Film eongres een referaat gehouden, waarin hij o.a. betoogde, dat de film een kunst is, die. evenals elke andere vorm van kunst, het rijk van de geest binnendringt. Dit betekent, dat een ziel tot een ziel spreekt. De film heeft een openbarende macht en zij kan door die macht spreken tot de geest. Alleen daarom is het gerechtvaar digd. dat er een Christelijke Filmactie be staat, want door deze nieuwe techniek heeft de mens van God een middel ge kregen om de innerlijke mens te berei ken. De film is dan ook in haar diepste wezen beter en anders dan alleen ont spanning. Zij kan de massamens tot een cultuurmens opvoeden, omdat zij over een grote populariteit beschikt. Prof. de Zwaan schetste vervolgens in den brede de macht van de film en noemde het doen, alsof de film niet be staat, struisvogelpolitiek. Woorden, welke hef overdenken meer dan waard zijn en welke ook de talrijke katholieken, die zich ten opzichte van de film aan struisvogelpolitiek bezondigen, ter harte kunnen nemen. Alec Guinness, die in de film „Oliver Twist" de rol van de Jood Fagin speel de, zal in zijn ware gedaante te zien zijn in de film „Last Holiday" (Laatste Va- cantie) waarvoor J. B. Priestley het oor spronkelijke scenario schreef. Deze film, welke wordt geregisseerd door Henry Cass, is onlangs gereedgekomen. Bobby Driscoll, de 12-Jarige Ameri kaanse jongen, over wiens verrrichtingen in de film „The Window" (Het Venster) wij kort geleden een en ander hebben ge schreven, zit op het ogenblik in Enge land en in moeilijkheden. De Amerikaanse producent, die daar i J A! 1-« tPwAO en 1 via Tcln TA H Mijnhardt'j ZettnwtabUtten helpen U er overheen. Heb t u hem daarom soms gedood? vroeg de kolonel verder. Deze vraag bracht Yvette tot naden ken. Ze herinnerd» zich dat ze Pierre graag kwijt zou zijn geweest, want zodra de Engelsman hem had herkend was haar plan danig in de war geschopt. Door Va,n Gessel was haar dit duidelijk genoeg aangetoond. Toen ze met hem sprak over haar aandeel in het complot, had hij haar voorgesteld met hem te trouwen. Hoe zij van Dupont af moest komen, dat moest ze zelf maar zien te regelen. Veronderstel, dat die klem» politieman haar er van verdacht, Pierre te hebben vermoord: dat'Van Gessel reeds was on dervraagd en om zich zelf te redden haar had verraden. Zou ze in staat zijn haar onschuld te bewijzen? Angst snoerde haar de keel dicht en ze wilde alles doen om te voorkomen, dat ze gearresteerd zou worden wegens verdenking van moord. Ik heb hem niet vermoord! riep ze hysterisch uit. Het was Van Gessel. die het deed. Hij was bang, dat Pierre zijn plannen in de war zou sturen. Welke plannen? vroeg kolonel Jacques snel. Om Chantage te plegen op made moiselle Clinton. Hij wist, dat zij nooit zou togstaan, dat hij Raymond's stief vader zou worden en dus.,,, En dus? Deze interruptie kwam van Shirley. Ze stond in de deuropening. Haar ogen leken vurige kolen en het was haar aan te zien, dat ze zich niet van haar stuk zou laten brengen. Wat is hier aan de hand? vroeg ze, terwijl ze naar het midden van het ver trek liep. Ik hoorde je hullen Yvette en toen ik de deur opende hoorde ik je zeg gen, dat ik nooit zou toestaan, dat Wal ter Raymond's stiefvader zou worden. Dat is maar al te waar, maar wat hebber de ze heren daar mee te maken? Ze keek eerst Andrew en daarna de ko lonel aan. Andrew zag de uitdaging in haar ogen en besloot haar in te lichten, Pierre Dupont Is vermoord, zei hij. Shirley knipperde even met haar ogen bij het horen van dit bericht, maar z« beheerste zich. —Ik zie niet in, wat dat met ons te maken heeft, zei ze. Of het moet zijn na tuurlijk, dat u mun schoonzusje van moord beschuldigt. Er is tot nu toe niemand beschul digd m'mselle, maar Kolonel Jacques glimlachte vergoelij kend. —Maar wat? viel Shirley hem onge duldig in de rede. Wanneer ls het ge beurd, ging ze verder. Of is u dat soms niet bekend? Dat is ons inderdaad bekend, zei kolonel Jacques. De moord werd drie da gen geleden gepleegd om precies te zija, cm kwart voor twaalf. Dat is dus in orde, riep Shirley triomfantelijk uit. Madame Clinton kan er dus niets mee te maken hebben, want op dat uur was ze hier bij mij in dit vertrek. Ze boog zich opeens voorover en staarde naar het zilveren vulpotlood, waarmede de kolonel zat te spelen. Waar hebt u dat vandaan? vroeg ze en haar stem trilde van emotie. Kolonel Jacques hield het omhoog. Herkent u het m'mselle? Natuurlijk doe ik dat, zei Shirley vol overtuiging. Het was van mijn broer. uit te zien, bemerkte hij, dat ze toch zeer nerveus was. Ze zit in het nauw, dacht hij te vreden, en ze weet niet wat er aan de hand is. Kolonel Jacques maakte een buiging, maar Andrew kreeg het idee, dat hij dit bezoek hartgrondig vervloekte. Ik werd opgebeld en ik ^vernam, dat U me dringend spreken wilde, zei ze. Maar ik begrijp niet, wat U te ver tellen kunt hebben. 'Ze had zich thans weer volkomen hersteld en, uitgezonderd die waakzame blik in haar ogen, scheen dit bezoek haar volkomen koud te laten. Andrew kon er niets aan doen, maar hij moest haar daarom toch bewonderen. Ik zou graag een paar doodgewone vraagjes stellen, madame Clinton. Maar mag ik beginnen U eerst mijn veront schuldigingen er voor aan te bieden, dat ik op zo'n ongelegen uur kom. Uw antwoorden kunnen échter van zeer groot belang voor ons zijn, zoala U mis schien begrijpen zult. Yvette haalde haar schouders op. Ik ben bang, dat ik het helemaal niet begrijp, gaf ze onomwonden te ken- ken, maar ik zal gaarne voor zover mo* gelijk Uw vragen beantwoorden. Daar na zag ze Andrew aan. Ik veronaers i, dat monsieur Somerton iets met e zaak te maken heeft, anders was ij hier nip.t Dat is juist, madame Clinton, knikte de kolonel. Eh, mag ik b.?S Hij schoof een fauteuil naar voren, zodat deze precies in het schijnsel van de iamp kwam te staan, maar Yvette doorzag zijn bedoeling. - Dat is best, zei ze koeltjes! Neemt U plaats. Ik ga hier wel in de chester field zitten. Er stond een doosje sigaretten naast haar en ze stak er kalm een. van op. Maar Andrew geloofde niet, dat ze in wendig erg rustig was. Hij zelf nam dicht bij de deur plaats, zodat hij op zijn gemak de zaak kon afkijken Kent U een man, die 'Pierre Du pont heet? begon kolonel Jacques. Yvette trok aan haar sigaret en liet de rook langzaam uit haar mond krin gelen, kennelijk om tijd te winnen voor zij een antwoord gaf. Het was geen ge makkelijke vraag omdat ze niet wist, wat de politie reeds bekend was. Een ontkenning zou nutteloos zijn als de politie van haar bezoek aan Louvain afwist en als zij bekende, dan zou dit van belang zijn voor de Engelsman, die ongetwijfeld Shirley hiervan in kennis zou stellen. Ze besloot eerst zich van de domme te 'houden. Het is een bekende naam, zei ze tenslotte. Ik herinner me, dat monsieur Somerton hem wel eens genoemd heeft. Wel, wat is er met die Dupont aan de hand? De kolonel keek haar scherp aan, maar hij bleef beleefd. Dat is geen antwoord op mijn vraag madame, zei hij. Ik zal haar nog eens stellen. Kent U iemand, die Dupont heet? Yvette beet op haar lip. Er verscheen een blosje op haar wangen. Ze was echter op haar hoede, Neen, zei ze koel. Ik ken hem niet persoonlijk. Maar waarom stelt U mij die vraag? De kolonel zuchtte diep. Hij scheen een beetje teleurgesteld. Dus U kent Pierre Dupont niet, zei hij spijtig. Dan is het ook niet mogelijk dat U hem gezien hebt, toen U verleden week in Louvain waart? Yvette ging wat rechter zitten in haar fauteuil. Zouden ze Pierre gevonden hebben vroeg ze zich af, of was dit al leen maar een list om een bekentenis van haar los te krijgen? Als dit zo "was, dan moest ze blijven ontkennen Monsieur Somerton heeft zeker verteld, dat ik naar Louvain ben ge weest om wat kleren te halen? Kolonel Jacques knikte bevestigend. Hij heeft me ook nog verteld, dat Ons Romanbijvoegsel Het noemee van de naam Papillon veroorzaakte een ware sensatie- Gas- coigne slaakte een kreet en de agen ten zagen elkander veelbetekenend aan. De kolonel kon met moeite zijn ergernis verbergen- (Wordt vervolgd.)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1949 | | pagina 4