NEMESIS
PAGINA i
IATERDAG 11 FEBRUARI 1950
'mcamera
Joseph von Sternberg gaat weer
een film regisseren
door J. KILMENEY KEITH
derland"-„Nova Film" hier te lande in
roulatie zijn of worden gebracht, zoals
Carol Reed's meesterwerk „The Third
Man" met Orson Welles als de zwarthan
delaar Harry Lime; „Black Magic" (Ca-
gliostro, de Magiër), een tweede film met
Orson Welles; „Les Casse-pieds" (Zeg,
luister 'ns even) met Noël-Noël; „Au
Grand Balcon" (Hotel „Au Grand Bal-
con") van Henri Decoin en vooral „Loui
siana Story", van Robert Flaherty, welke
verleden jaar op het Filmfestival te
Knokke onder de filmcritici een ware
sensatie verwekte.
Harold Lloyd, de bekende komiek uit
de tijd van de stomme film, die we kun
nen terug zien in „Movie Crazy", een van
zijn oude films, welke door de Neder-
Wellicht verklaart een groot bord naast
de toegangspoort tot zijn „chateau" het
ontstaan van de geruchten rond von Stro-
heim. Op dat bord staat te lezen: „Pas
op de woeste hond". Maar als de bezoe
ker zich daardoor niet laat afschrikken
en naar binnen gaat, komen er twee aar
dige hondjes op hem toespringen om hem
de handen te likken
De Franse filmcritici reiken jaarlijks
twee prijzen uit: één aan de filmacteur
die zich het beminnelijkst en één aan de
acteur die zich het onaangenaamst heb
ben gedragen. De eersten krijgen de
„Prix Otange", een sinaasappel, de laat
ste de „Prix Citron", een citroen.
Winnaars van de citroen werden dit jaar
Noël-Noël, de held van „Zeg, luister "ns
even", Suzy Delair en de regisseur Louis
Daquin. Daarentegen kregen Francois Pè-
rier, Michèle Morgan en Jean Cocteau
voor hjm zeer grote beminnelijkheid de
sinaasappel.
Het bonte en avontuurlijke circus-
leven is altijd een dankbaar onderwerp
voor de film geweest. Misschien wel,
omdat in deze wonderlijke wereld de
piste de grens tussen schijn en werke
lijkheid lijkt weggevallen. Maar vooral
ook. omdat de camera dieper in deze
wereld vermocht door te dringen dan
de toeschouwers onder het flapperende
tentzeil, die het niet verder brachten
dan een bezoek «an de stallen voor een
extra-kwartje en een enkele nieuws
gierige blik in een „romantische"
woonwagen.
De film kon de toeschouwer laten zien,
dat de clowns, de potsenmakers en de
andere artisten in het circus vóór alles
mensen waren met dezelfde wensen en
verlangens, dezelfde gevoelens en harts
tochten als ieder ander.
Vooral de Fransen zijn het geweest,
die een hele reeks uitstekende circus
films hebben gemaakt, waaronder „Les
gens du voyage" van Jacques Feyder, die
Commentaar van de Amerikaanse ko
miek Bob Hope op een in Washington
gevoerde propaganda voor de gelijke
rechten van de vrouw: „Ik hoop, dat
dit betekent, dat de vrouwen voortaan
aan dezelfde kant van de straat zullen
gaan rijden als de mannen".
De films van Charlie Chaplin zullen in
de toekomst niet langer Charlie Chaplin
in de hoofdrol hebben. Hij zal voortaan
alleen nog maar de regie voeren en de
ster van de film, waaraan hij binnenkort
zal beginnen, zal zijn zoon Sidney Chap
lin zijn.
Van de N.V. Filmverhuurkantoor „Ne
derland" en de N.V. „Nova Film" te Am
sterdam ontvingen we een fraaie en prac-
tische bureau-agenda voor het jaar 1950.
Meer nog dan van de rijke lederen band,
van de filmfoto's en van de kwaliteit pa
pier, waarop deze zijn gedrukt, kwamen
we onder de indruk van de kwaliteit der
films, die blijkens deze agenda door „Ne-
Noël-Noël kreeg van de Franse film
critici de „Prix Citron' toegewezen.
Na zo lang de Pruisische officier te
hebbèn gespeeld, heeft von Stroheim vol
ledig met dit type gebroken. Verleden
jaar is hij nog tijdelijk naar de V.S. te
ruggekeerd om er onder de regie van
Billy Wilder, de maker van „The Lost
Week-end", te spelen in „Sunset Boule
vard", de film, waarin Gloria Swanson
haar terugkeer op het witte doek maakt.
„Zal ik eens wat vertellen?", besloot
von Stroheim het onderhoud. „Ondanks
alle herrie over mijn verkwisting en mijn
„millioenen-dollars-films" heeft geen en
kele van mijn films ooit een millioen ge
kost op geen stukken na."
Marie Faassen als Eva Bwheur.
(Wordt vervolgd)