Nachtmerrie van de meeste filmregisseurs Gemoedelijkheid rond een geruchtmakend proces Mossel: een goedkope eiwitbron NEMESIS „De jongen Winslow ZATERDAG 18 FEBRUARI 1950 PAGINA A v oor ae jilmcamera KINDERSTERREN VOOR DE CAMERA WÊÊÈÉL* BLOEMENCORSO IN BOLLEN STREEK OP 22 APRIL „Als je de keus hebt tussen een kind en een hond. door J. KILMENEY KEITH was en dan lange neuzen en lelijke gezich ten tegen hem te trekken. De grootste moeilijkheid met kinder sterren is intussen, dat ze, onverschillig hoe aardig ze ook zijn, altijd spelbrekers zijn in een industrie als die van de film- makerij, waar iedere minuut geld kost. Een van de kinderen dié meespeelden in de Engelse film „Oliver Twist" kon maar niet begrijpen, dat, telkens als hij de velden rondom Pinewood inrende om konijnen te vangen, dit de producer twee duizend gulden kostte. En dan, al die kinder-sterfen hebben ouders. Zoals Sam Goldwyn eens heeft gezegd: „Als je de keus hebt tussen het maken van een film met een kind of een hond, kies dan de hond. Die kan in ieder geval zijn moeder niet meebrengen." Waarom worden er dan toch zoveel films met kinderen gemaakt? Eenvoudig omdat er nog nooit een film met een kind als ster is gemaakt, waarop geld is verloren. Het kan slecht voor de zenu wen zijn, maar voor bankrekeningen is het reusachtig. Het optreden van kinderen in films be zorgt intussen niet alleen de regisseurs en verdere medewerkers grijze haren, doch levert ook ernstige bezwaren op voor de latere loopbaan van de sterretjes zelf. Shirley Temple heeft tenminste enige tijd geleden gemeend, zich te moeten verde digen tegen de critici, die haar ervan be schuldigden, dat ze nog steeds dezelfde wenkbrauwfronsjes en dezelfde pruillip van haar kindsheid gebruikt, om uitdruk king te geven aan haar gevoelens. „Ieder een", aldus Shirley, „actrice of niet, maakt zich bepaalde manieren eigen. Het is mijn ongeluk, dat ik een kind-actrice was en dat de critici 18 jaar lang naar mijn ma nieren hebben gekeken." De H. Vader "heeft dezer dagen Ole Ole- sen en Chic Johnson, twee Amerikaanse filmkomieken, die hier te lande onbekend zijn, in bijzondere audiëntie ontvangen. Tijdens dit onderhoud heeft Zijne Hei ligheid enige opmerkingen gemaakt, wel ke het overwegen méér dan waard zijn, vooral door hen, die menen, dat iedere zuiver op het amusement gerichte film. hoe onschuldig overigens ook, uit den boze zou zfjn. „De wereld" aldus de H. Vader, „moet meer lachen en meer gevoel voor humor krijgen. Gij moet God er voor danken" aldus vervolgde Z.H. de Paus, „dat Hij u de grote gavé heeft geschonken, de we reld te kunnen laten lachen. Uw beroep, om de lach te brengen in de wereld, Is een zeer lofwaardig beroep". De twee filmkomieken maken op het ogenblik een tour van drie weken doo*- Italië, tijdens welke zij een bezoek aan het Vaticaan brachten. laatste nippertje kopschuw worden, zoals Greta Garbo onlangs in Rome is overko men. Sinds het fenomenale succes, dat Walt Disney's „Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen" heeft gehad, is het zijn groot ste wens geweest, om ook het sprookje van Assepoester in technicolor op het witte doek te brengen. Thans heeft de studio van Walt Disney in Hollywood bekend gemaakt, dat deze film, waaraan de meester van het teken- stift met zijn reusachtige staf zes jaar heeft gewerkt, is gereed gekomen Evenals vorige jaren zal wederom een grcot bloemencorso in de gemeenten Hii- legcm, Lisse en Sassenheim georgani seerd worden en wel op 22 April a.s. In verband met het 50-jarig bestaan van de Bond van Bloem'bollenhandela- ten wordt een ongekend aantal buiten landse gasten verwacht. Aan Vittorio de Sica, de maker van ..Fietsendieven", van welke film wij getuigden, dat ze de mooiste was, die naar onze mening gedurendehet jaar 1949 in ons land was vertoond, is on langs gevraagd, hoe hij op de gedach te was gekomen, deze film te maken en of hij veel moeite had gehad met het regisseren van de twee hoofdper sonen in zijn film, die geen van beide beroepsacteurs waren. ..Fietsendieven", aldus beantwoordde de Sica de eerste vraag, „is ontstaan door .mijn grote verlangen om een eenvoudi ge, menselijke geschiedenis te vertellen. Ik werd niet gedreven door het een of andere litteraire idee. Ik heb eenvoudig oe geschiedenis verteld van de werk man Antomo, zijn vrouw Maria en hun zoon Bruno. Zien is heel nutfig voor een artist. De meeste mensen willen niet zien, om dat de moeilijkheden van anderen hun pijn doen. Ons doel is zien. Hoe vaak is de werkman Antonio mij voorbijgegaan. Ik ontmoette hem op straat, in de kerk, voor de ingang van de bioscoop, waar 'hij de aanplakbiljet ten stond te bekijken. Ik zag hem her haaldelijk met zijn zoontje. In Italië gaan de mannen vaak uit met hun zoons. De kinderen praten en argumenteren met hun vader, worden vertrouwelijk en blij ven dikwijls niet langer kinderen, maar worden „kleine mannen". Dit is, naar mijn mening, universeel en aldus bracht het beeld van die twee. die ik altijd samen zag, me er toe het verhaal van Antonio en Bruno te kie zen. Met het succes in de filmwereld is het al net eender als met de afgronden. Het ene succes roept het andere op. Dat van de Britse film „Quartet", waarin vier no vellen van Somerset Maugham tot één grote film waren samengevoegd, heeft zo'n indruk gemaakt, dat de RKO-studio's in Hollywood het plan hebben opgevat, ook zo'n vierdelige film te maken, die „Ge heimen van de Franse Politie" zal heten. De vier delen zijn gebaseerd op verhalen van A. Ashton Wo&e, die in „The Ame rican Weekly Magazine" zijn verschenen en die handelen over de activiteit van de Franse „Süreté". De raad van beheer van de Toeristiscte Federaties van de provincie Antwerpen, heeft besloten zijn medewerking te ver lenen aan de vervaardiging van een film over de Vlaamse primitieven, waarvan Paul Haesaerts, een der makers van de film „Rubens", de artistieke leiding op zich zal nemen. Katherine Hepburn, Greer Garson, Joan Fontaine en Greta Garbo, die in een film, ivelke de Oostenrijkse regisseur G. W. Pabst naar Homerus' Odyssee zal maken, een belangrijke rol zullen spelen. mijn goede gesternte me bij toeval op straat deed ontmoeten". De bekende filmregisseur Joseph von Sternberg, die Marlène Dietrich heeft „ontdekt" en haar met de film „De Blauwe Engel" beroemd maakte, gaat weer de regiestaf zwaaien. Hij heeft een contract getekend met de R.K.O. in Hol lywood, voor welke maatschappij hij een film in technicolor zal maken, welke de titel „Jet Pilot" krijgt. John Wayne en Janet Leigh zullen in deze film de hoofd rollen spelen. Aldus Vittorio de Sica over het regis seren van de kleine Enzo Staiola, een mening, welke slechts door heel weinig regisseurs zal worden gedeeld. De in September van verleden jaar in Amerika overleden regisseur Sam Wood dacht daar tenminste heel anders over. Kort vóór zijn dood had deze bekende regis seur het met een paar vrienden over nachtmerries. „Weten jullie wat de mijne is?" vroeg hij. ,,tk droom telkens weer, dat de stu dio me heeft gevraagd, een film te ma ken met Margaret O'Brien, Dean Stock- well, Bobby Driscoll en de Shirley Tem ple, JaoKia Coogan en Mickie Rooney van tien jaar geleden. Ze spelen allemaal een hoofdrol en de film is het succes van de eeuw. Maar wat kan mij dat sche len? Ik kom tenslotte toch in 'n krank zinnigengesticht terecht". Voor de bioscoopbezoekers, die lachen, of zuchten, of huilen om hun verrukke lijke schatten op het witte doek, moet het maken van films met kinderen in dp hoofdrollen wei kinderspel lijken. Die heerlijke dotten zijn zo lief en gezeglijk en onbedorven. Geen kwestie van. Er is in het maken van films iets, dat in de beste kinderen de rakker boven doet komen en in de minder goede het beest. In hun eerste film zijn zie meestal zo kwaad nog niet. Maar de „veteranen" van meer dan één film plegen de boel op stelten te zetten, alle financiële begrotingen onderste bo ven te gooien en de regisseur grijze ha ren te bezorgen. Lamberto Maggiorani was terstond be reid, zijn volledige medewerking te ver lenen. Hij liet zijn eigen werk twee maan den in de steek om mij zijn gelaat te lenen. Want daarom was het me op de allereerste plaats te doen. Nooit heb ik enige moeilijkheid met hem gehad. Het ia waar, dat hij de eerste (jagen een ze- fcer$ verlegenheid had te overwinnen. Maar later doorleefde hij met grote waar heid en natuurlijkheid de rol van An tonio, wiens middel van bestaan zijn fiets werd gestolen. Het was hele maal niet moeilijk om Maggiorani te regisseren. Enzo Staiola is het leukste ventje, dat men zich maar denken kan. Hij is braaf, gevoelig an intelligent. Ik geloof niet, dat het mogelijk is, een karakter als dat van Bruno te creëren zonder d« hoeda nigheden. waarover Enzo beschikt. Hij is een kind van arme ouders, vluchte lingen, die Öc bij toeval leerde kennen Zijn open eerlijk gezicht stond me direct aan. De uitdrukking ervan is half ko misch. Zijn ogen hebben een zachte melancholieke glans. Met zijn grote neus en bolle wangen heeft hij het onmisken bare uiterlijk van een kind, dat geleden heeft. Ik geloof plet, dart ik hoef te zeggen, waarom 8c in t geheel geen moeite heb gehad om dit kind te regisseren, dat Er beginnen weer geruchten op te dui ken over de Grote Greta Garbo. Na haar min of meer plotselinge verdwijning uit Rome is er rond haar een mysterieuse stilte gevallen, welke volkomen past bij deze mysterieuze figuur. Maar nu zijn er weer lieden in Hollywood, die weten te vertellen dat ze zal terfgkomen op het witte doek in een film, welke in Enge land en Frankrijk zal worden opgenomen. Daarbij is het echter niet gebleven. Uit een heel ander deel van de wereld en wel uit Milaan als het zo doorgaat moet Hollywood een inlichtingendienst in Italië organiseren om van het doen en laten van zijn sterren op de hoogte te worden gehouden komt thans het be richt, dat de bekende Oostenrijkse film regisseur Georg Wilhelm Pabst de namen bekend heeft gemaakt van de actrices, die in een door hem te regisseren film, gebaseerd op de Odyssee Van Homerus, een belangrijke rol zullen vervullen. Die actrices zijn: Katherine Hepburn, Greer Garson, Joan Fontaine enGreta Garbo. Een combinatie van Homerus en de vier grootste vrouwelijke sterren aan het Hollywoodse filmfirmament. Daar kan zelfs Cecil B. de Mille niet tegenop. Als de geldschieters nu maar niet op het Het hoeft nu geen geheim meer te zijn, dat Miss Shirley Temple de meeste des kundigen, die iets met haar eerste films te maken hadden, naar een zenuwarts placht te drijven. Mr. Mickey Rooney had de onhebbelijke gewoonte ons zich buiten het bereik van de camera op te stellen, terwijl een van de oudere acteurs met een scène bezig Het is helemaal niet nodig, dat men deze komiek uit een Kerkraadse carnavahzitting ook nog hoort blazen. Zijn gezicht alleen al is voldoende om elke zuurpruim aan het lachen te krijgen. omdat hij na zijn ontsnapping 'n nieuwe kan gekocht hebben. Een onderzoek wordt ingesteld in al de confectiemaga zijnen in de buurt van Leicester Square, om te vernemen of een van hen een pak aan «en predikant verkocht, die hel zonder doos meenam. De omstandigheden zijn meer dan bijzonder genoeg, om op iedere zakenman ,die zo iets verkocht indruk te mamken en hem dit te doefi onthouden en men hoopt op déze wijze een spoor te vinden. Onder „Laatste berichten" was nog meer nieuws. „De politie verneemt ,dat Mr. Julius Frohmann, een kleermaker in X-street. verklaarde, dat hij eén pak van blauwe serge aan een predikant verkocht, dia een zwart-vilten hoed 4roeg. De klant wilde deze kleren meenemen, en zeide, dat hij ze kocht voor een protégé, een werkloos arbeider, die hij ging bezoeken. Het pak is van ruwe, goedkope serge ge maakt. Men deflkt, dat Rutherford niet veel geld meer heeft, en dat hij dat van een zijner oude kennissen hoopt te krij gen, als hij aan de waakzaamheid der politie kan ontsnappen' Wel, hij kan in deze zaak hier niet betrokken zijn, zeide Drewitt peinzend. Hij kan de kaart niet in de tas van Pil- kington gestoken hebben. Ik heb daar nog eens over nagedacht, nadat hij de buurt verlaten had. Dat beperkt dus ons onderzoek tot iemand van het huishou den, denk ik. Er k niet te bespeuren, da', iemand bij de vliering of de ongebruikte kamers geweest is, want al de deuren zijn gesloten en een rat zou zich niet hebben kunnen verbergen voor het on derzoek, dat hier ingesteld is. A propos, waar zijn de dokter en Miss Chauneey de hele dag geweest? Cartwright schudde het hoofd. Ze zijn zeker eens willen uitgaan, denk ik. Drewitt knikte. Er zit niet anders oip, dan te wachten. Deze vent is blijkbaar nog aan het rondzwerven. van doofstommen. (Wordt vervolgd),

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1950 | | pagina 4