I WENNEKER DE VERGISSING VAN SUPERINTENDANT QUILD 1 CLAUDETTE COLBERT OVER HAAR REGIEPLANNEN Profiteert van kropsla in Mei ft <>ude Proever lroor de filmcamera f De juiste wijze van bereiden Congregatie de Propaganda Fide over missiewerk 10.560 Inlandse priesters nog véél te weinig GUY HAMILTON Sn ZATERDAG 20 MEI 1950 PAGINA 4 HOLLYWOOD-VERSIE VAN „QUO VADIS" 1'an KAPÉLAAN L. DE NIJS t ZEER VASTE MARKT IN CACAO AMSTERDAMSE GRAANMARKT NEDERLAND BIJ RAAD VAN EUROPA dTÜnigalïatbluw'laatste woord, Juffrouw - 7:-» «V Ui Enige tijd geleden hebben wij er op gewezen, dat de regiestoel een onweer staanbare aantrekkingskracht blijkt uit te oefenen, niet alleen op scenarioschrijvers en cameramannen, maar ook op acteurs en zelfs actrices. Tot deze laatsten behoort zoals we toen meldden, ook Claudette Colbert, die drie films gaat regisseren, waarvan de eerste „All Women are hu man" (Vrouwen zijn ook mensen) zal he ten. Nu ontbreekt het Claudette Colbert niet aan durf en zelfvertrouwen. Als het er op aankomt, schrikt ze zelfs niet terug voor een „leugentje om bestwil" om haar doel te bereiken, zoals het geval was, toen het er om ging, haar eerste enga gement op Broadway te krijgen. „Ik kan u nog niet zo heel veel vertel len", verklaarde ze, toen men haar vroeg, hoe het nu eigenlijk stond met haar re gieplannen. „Ik weet nog niet eens pre cies, wanneer ik zal beginnen. Maar één ding is zeker: ik wil en ik zal de titel van regisseur halen." „Ik voel me nu net als in de eerste dagen van mijn toneelcarrière op Broad way, toen ik wist, dat ik mijn ervaring en kunde als actrice, op z'n zachtst ge zegd, sterk had overdreven om de rol te krijgen. Plankenkoorts verlamde mijn knieën en ik voelde me zo ellendig, dat ik vergat bang te zijn, dat ik mijn rol zou vergeten. De moeilijkheid is, dat ik er al te lang over heb gedacht en gepraat, zonder eigenlijk iets te doen. Vijf jaar geleden al heb ik beweerd, dat ik zelf een film wilde maken. Jack Skirball en Bruce Manning, de schrijver en producent, hebben er ten slotte voor gezorgd, dat mijn droom wer kelijkheid zal gaan worden. Ik herinner me, dat we jaren geleden eens een discussie hebben gehad over de vraag, wat belangrijker was: het scena rio of de regie van de film. ZU waren het eens met Shakespeare, dat het stuk zelf het belangrijkste is. Maar ik kon dat, wat de film betreft, niet inzien. Volgens mij vormt de regisseur hart en inhoud van de film. Hij kan ook een klassiek stuk in handen krijgen en het, slécht af gewerkt én zonder Inspiratie, aan een teleurgesteld publiek voorzetten. Midden in dit gesprek liet ik me ont vallen: „Ik zou best zelf een film willen regisseren". Niemand slóeg acht op mijn woorden en ik zelf eigenlijk ook met. Maar toen een jaar later iemand me vroeg, wat mijn geheime ambities waren, hoorde ik mezelf zeggen: „Een film regis seren". Van dat ogenblik af heeft die idee me als een obsessie vervolgd. Men heeft mij verzekerd, dat er aan regisseren alleen genoeg werk vastzit, zonder dat men tegelijkertijd ook nog zelf speelt en daarmee ben ik het volkomen eens. Ik ben dan ook niet-xan plan, om me als het ware ln tweeën té splitsen en tegelijk vóór en achter de camera te gaan opereren. Ik ben tevreden, als ik één ding goed doe". Daarmee zijn wij op onze beurt het volkomen eens en we wachten dan ook met veel belangstelling op het eerste werkstuk van Miss Claudette Colbert, re gisseuse. j Weet u, wat er nodig is om de „Gróót ste Film Ooit Gemaakt" tot stand te brengen? Een Vrouw-mét-een-baard (die op het ogenblik ergens in Duitsland rus tig kousen zit te breien), drie ijsberen, een degenslikker en een kunstjes maken de zeeleeuw. Déze belangwekkende bijdrage tot onze filmkennis wordt ons geleverd door een Deborah Kerr zal in de M. Gu- filtn „Quo Vadis?" de rol spelen van een christenmeisje. Reutertelegram uit Rome, waarin bijzon derheden worden gemeld over de pro ductie van de film „Quo vadis?", waar mee Metro Goldwyn Mayer eind van deze maand in Rome begint. „Quo vadis?" verscheen in 1895 als boek, geschreven door de Pool Henryk Sienkiewicz en is sindsdien al drie maal verfilmd. In 1902 maakten de Fransen er een film van met een vertoningsduur van 20 minuten. De Italianen maakten er nog twee, de eerste in 1912, de tweede in 1925 en thans begint M.G.M: aan dc vierde editie, die een geluidsfilm zal wor den. Daarvoor zal heel wat komen kijken. Allereerst een kapitaaltje van om en na bij acht millioen dollars. Verder zeven complete Duitse circussen, uitsluitend wegens de leeuwen (vandaar de vrouw- me t-de-baard, enz.), duizenden figuran ten en tienduizend costuums. Verder ko men op het önkostenbriefje nog voor: de huur van bijna de hele Cinecitta Studios even buiten Rome, de bouw van oud-Ró- meinse decors, waar-onder meer dan tien meter hoge standbeelden en het trans port van een serie stieren uit Spanje. Mr. Mayej- van Metro-Goldw.vn Mayer, die een fijne kijk heeft op de wereldhis torie, heeft tegenover de pers verklaard: „Nooit was de tijd meer geschikt om zulk een film te maken, nu de wèreld op nieuw wordt geconfronteerd met de wor steling tussen materiële en geestelijke waardén". Mr. Mayer zal dan ook kosten noch moeite sparen, zoals dat heet, om de juistheid van zijn uitspraak té staven. „Quo vadis?" zal de grootste (wat de kos ten betreft, voegt het bericht er voor zichtigheidshalve aan toe) film worden, die ooit is gemaakt. Zuinigheid en verkwisting gaan bij ..Quo vadis?" hand aan hand. De cos tuums zijn in Italië gemaakt voor een kwart van de Californische prijzen, maar daartegenover staat, dat enorme decors, sommige in duplo, met de méést verfijn de zorg zijn gebouwd door duizenden Ita liaanse vaklieden. Naar schatting zullen totaal 100.000 per sonen bij de productie van deze film zijn betrokken. Robert Taylor krijgt in de film de rol van een Romeinse krijgsman en Deborah Kerr die van een christenmeisje. Ze zal daarbij een gewaad dragen, dat is ver vaardigd van een slof,, welke met echt goud Is geïmpregneerd. Een triomf voor de Filmkunst, want ieder zal onmiddellijk inzien, dat het. succes van „Quo vadis?" als Kunstwerk staat of valt met het goud Robert Taylor heeft op doorreis naar Rome twee dagen in Londen vertoefd, waar hij niet uitgepraat kwam over Wild Westfilms. Alvorens ongeveer een jaar van zijn filmleven te gaan wijden aan het rondlopen in een Romeins har nas voor „Quo Vadis?", heeft Taylor na melijk in twee „Westerns" gespeeld. „Iedereen in Hollywood", aldus Taylor, wil op het ogenblik Wild Westfilms ma ken. Kijk maar naar John Wayne. Die is de best betaalde ster in Hollywood. In de loop van 20 jaar heeft hij door 150 films gegaloppeerd (hij sliep zo wat in het zadel) en nu, op 42-jarige leeftijd verdient hij elfduizend gulden per week plus een percentage van de winst". Robert Taylor wist precies te vertel len, waar dat in zat. „Ja kan in een Wild Westfilm minder steken, dan je er later uithaalt, net als bij een verzekering. Je hoeft je lang zo erg niet in te spannen om succes te behalen als bij andere films". Zou M. G. M. toch maar liever niet een Wil Westfilm gaan maken? Of wordt Quo Vadis?" een soort Westerner"? De waarheid van het spreekwoord: Elk meent zijn uil een valk te zijn, wordt weer eens bewezen door een artikel in het tweede nummer van Cinemagia", orgaan van de Beroepsvereniging van Nederlandse Cineasten. In dit artikel durft Marten Toonder, die „strips" en te kenfilms maakt, „zonder gewetensbe zwaar beweren, dat met het woord Film eigenlijk tekenfilm wordt bedoeld en dat men ter onderscheiding daarvan ook nog een technisch uitvloeisel kent, dat ge makshalve als Fotografische Film wordt aangeduid". Onder Fotografische Films verstaat Marten Toonder, als we zijn artikel goed hebben begrepen, alle films, welke geen tekenfilms zijn. Om tot deze verbazingwekkende con clusie te komen, heeft Marten Toonder eerst drie pagina's van „Cinemagia" met drogredenen volgeschreven. „Ik geloof niet", aldus betoogt hij ó.a., „dat er één waar artist gevonden zal worden, die het bestaan van fötografie-als-kunsl zal onderschrijven. De schilder ziet de foto grafie als iets mechanisch én bij kunst komt geen mechaniek te pas". Marten Toonder maakt wijselijk melding van de techniek, die de kunstenaar zich met hard Ütvoegen móet, eigen maken, alvo rens h;j zijn inspiraties kan verwezenlij ken. Onverstoorbaar gaat hij door: „Men kan by hem (de kunstschilder) aan boord komen mét het artistieke óóg, dat. de fotograaf nodig heeft om zijn model len en onderwerpen te rangschikken en te belichten, want dit heeft de schilder met hem gemeen. Dat artistieke oog zal hij dan ook willen toegeven, maar verdCr gaat. hij niet. „En dan? zal h\j vragen. „Als die fotograaf heeft Opgesteld en be licht? Wat dan?" Daarop is maar één antwoord moge lijk, namelijk: „Dan drukt hij af", en daarmede is de zaak verloren. Want de Inspiratie vBn de schilder vangt daar pas aan. De Kunst begint voor hem pas, als hjj zjjn palet en penselen grijpt en zijn doek laat vibreren". Marten Toonder schijnt niet te weten, dat de Kunst voor de filmmaker pas aanvangt, als hij zjin fotografisch mate riaal begint te monteren. Bepaald humoristisch wordt hü, als hij voortgaat: „Trouwens, de fotografie is niet geboren uit een innerlijke drang of uit een behoefte, zoals iedere andere kunst. Er heeft in de grijze oudheid geen Egyptenaar of Griek, geen Chinees of Assyriër bestaan, die dromend naar een schone keek en mompelde: Als ik nu maar een kiektoestel had!" Nee, hjj greep naar zijn marmer en zijn beitels, zijn verf en penselen, of zijn luit en gaf zjjn aandoeningen weer met de midde len, die hij tót zjjn beschikking had. De fotografie daarentegen ontstond pas door het voortschrijden der techniek. De ca mera was er eerder dan dé kunstenaar. (Dit lijkt veel op de beroemde kwestie van de kip en het ei). Dat ding stond ér Advertentie - ',.'J ZEER OU01 &ENIVTR. van de stof van het gewaad van Miss Dé-1 en wachtte geduldig op degene, die ér borah'Kerr. |mee wildé gaan knutsèlèn. Welnu, wat voor de fotografie geldt, geldt ook voor de film. Film immers is slechts een uitgegroeide fotografie, die het mogelijk maakt ook een beweging te fotograferen". Marten Toonder ziet blijkbaar over het hoofd, dat hij zijn stelling met eigen woorden omverwerpt, als hij schrijft, dat de kunstenaar zijn aandoeningen weer gaf „met de middelen, die hij tot beschik king had". Waar immers haalt hit de zekerheid vandaan, dat de Griek of Chi nees in de grijze oudheid niet óók naar de camera zou hebben gegrepen in plaats van naar zijn penseel of zijn beitel, als dat middel om zich uit te drukken toen reeds had bestaan? Bovendien is film niet een uitgegroeide fotografie, die het mogelijk maakt een beweging te fotogra feren. De fotografische weergave van een beweging zonder meer is inderdaad geen film in de artistieke zin van dit begrip. Worden echter méér van deze bewegingen door de ordenende geest van een kunstenaar aaneengevoegd, dan ont staat een nieuwe beweging, het rhythme, welke de film tot film maakt. Door de Métro-Goldwyn-Mayer wor den voor vertoning over de gehele we reld in circulaite gebracht de volgende kleurenfilms: ..In Old Amsterdam", „Co lorful Holland", „Land of the Zuyder Zee" „Springtime in the Netherlands". De opnamen voor deze films werden vervaardigd door de „Fitzpatrick Filmu nit", die in de zomer van 1947 op uitno diging van dd Algemene Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer en met medewerking van de K.L.M. en de HollandAmerikal\in gedurende een zestal weken ln ons land heeft verblijf gehouden. Advertentie De grootste hoeveelheid kropsla van het gehele jaar komt aan de markt in de maand Mei. Dit is dus wel de -beste tijd Nu komt het er daarbij wel op aan, zowel voor de smaak als voor de. voe dingswaarde van deze groente, dat ze op de goede manier wordt klaargemaakt. Kropsla behoort fris -en knapperig op tafel te komen, niet half verflenst of drijvend in een overvloed van saus. Sla bevat vitamine B en C en veel caroteen, een stof, die i-n 'het lichaam wordt omgezet in vitamine A. Bovendien is ze rijk aan voedingszouten, zoals ijzer, kalk en fosfor. Om deze beschermende voedingsstoffen zo-veel mogelijk te be houden, kunnen wij de sla het beste al® volgt bereiden: 1. De sla kort voor het gebruik en zo vers mogelijk kopen en vlak voor het eten klaarmaken. 2. Zo weinig mogelijk van de kroppen weggooien. De groene bladeren hebben de meeste voedingswaarde! Zijn er veel stugge en -harde groene 'bladeren, dan kan men die desgewenst tot de volgende dag bewaren om ze samen met stoofsla te koken. 3- De bladeren van de stronk plukken en snel maar voorzichtig wassen, waarbij men let op luis en rupsen. Uren in water staan maakt de sla slap en waterig en geeft bovendien verlies aan kostbare vitamines en voedingszouten. Daarna moeten de blaadjes gedroogd worden: sommigen gebruiken hiervoor een doek of een sla-mandje, maar men kan ook blad1 voor blad uitschudden. Uitknij pen is beslist niet aan te raden; daardoor worden de blaadjes te veel gekneusd. 4. Vervolgens in de slabak of schaal een slasa-usje ma/ken. Dit sausje kan be staan uit olie en azijn, peper, zout, mos terd en een snufje suiker. Naar smaak kunnen door dit mengsel nog wat fijnge hakte ul of bislook, peterselie en andeTe fijngesneden tuinkruiden geroerd worden. Inplaats van hêt olie- en azijnmenigsel kan men gekochte slasaus nemen of ma yonnaise. Ook gebr-uiken sommigen, om een smeuïg sausje te verkrijgen, graag een fijngemaakte gekoo-kte aardappel met olie, azijn en mosterd als slasaus, terwijl vele fijnproevers citroensap inplaats van azijn verkiezen. Ook yoghurt en karne melk worden om hun fris-zure smaak wel als slasaus gebruikt. 5. Om de slabladeren fijn te maken liever geen mes gebruiken (dat komt de smaak niet ten goede), maar ze voor het aanmaken in stukken scheuren. Ook de nerven gebruike men in de sla, zij ge-ven er iets knapperigs en pittigs aan. 6. De sla desgewenst versieren met plakjes hardgekookt ei of fijngehakt ei, met komkommer, radijs, augurkjes- Door deze zes regels te volgen, krijgt U een salade, die oog en ton-g zal strelen en daarbij een van de gezondste groenten heten ma,2! Na een langdurige ziekte is op 30-ja- rige leeftijd Donderdagavond in het St. Joannes de Deo-ziekenhuls te Den Haag overleden de weleerw. heer L. de Nijs, sedert December 194o kapelaan te Rijs- bereen (N.B.). De thans overledene werd 26 Maart 1920 in Walsoorden geboren en op 15 Augustus 1945 P"est" Sew'Jd. Se dertdien was hij kapelaan ln Riisbergen. Maandag om 10 uur heeft aldaar de begrafenis plaats. Claudette Colbert: Jk ben tevreden als ik één ding goed doe De markt was deze week zeer vast. Verkopers op het continent en in de oorsprongslanden hebben zich voor het grootste gedeelte teruggetrokken of vra gen bjj klein aanbod belangrijk hogere prijzen. De Marketing Boards zijn terughou dend met verko-pen van Lagos en Accra, omdat het onverkocht gedeelte van de lopende oogst betrekkelijk gering is. De Franse verkopers van Cameroen hebben eveneens hun prijzen sterk ver hoogd, terwijl Bahia tot stijgende prij zen verhandeld werd. De omzetten in cacaoboter en cacao poeder zijn bevredigend. (Medegedeeld door fa. C, W. Healen- feld). De graanmarkt' had de afgelopen week een rustig verloop. Het aanbod van kip- penmais en kippengerst was schaars en voor het vrije aanbod ln deze artikelen zijn de prijzen gestegen. In maalgerst en maalmais kwamen verschillende zaken tot stand. Ook voor inlandse granen bleef de markt rustig. Rogge voor di recte levering was te koop bij 25.25. In nieuwe oogst op levering September wer den reeds zaken -gedaan tot 21.75. Ha ver zeer mooie kwaliteit werd al naar gewicht geoffreerd voor 25.50 tot 26.50. De uit de hand vervaardigde gevlochten zilveren bloemenmand met kroon en initialen, taelke Koningin en Prins Bernhard aan het Koninklijk Echtpaar van Engeland ten geschenke gaven. MET WATER VALT NIET TE PRATEN! Het is net of het meisje op de foto iets tegen het water roept, vindt U niet? fiat is natuurlijk niet zo. Als het plaatje iets breder was, zou U twee boten zien waar in de roeiers verwoed aan de riemen trekken. En dat meisje moedigt haar club genoten aan. Trouwens, zij lijkt ons ver standig genoeg om te weten, dat schreeu wen tegen water geen zin heeft. Ook niet op wasdag, wanneer er kans bestaat op schraalwatervlekken in het goed- Er is maar één middel om dat gevaar te be zweren: Super Radion. Smetteloos wit wast Super Radion. ook ln 't schraalste water. Superfleurig wordt 't bonte goed en 't gaat zo gemakkelijk: boenen, wrijven en bleken is overbodig! gij het secretariaat-generaal van da Baad van Europa te Straatsburg is be noemd in een belangrijke functie bij da dienst van raadgevende vergadering de Nederlander mr J- W. M- SchrMer te Vught De heer Schröder. die te Eindho ven Is geboren, studeerde aan de univer siteiten van Amsterdam, Nijmegen en Pa rijs. Na de oorlog was hl) o.m. werkzaam ter directie Duitsland van het ministerie van Buitenlandse Zaken; o.m. is hl) lid van de Ned. raad van de Europese bewe ging. Er zijn nog slechts 10.560 Inlandse pries ters in de uitgestrekte gebieden va-n China, Japan, Mala'kka.. de Plhili-ppijnen, India. Pakistan en Afrika, schrijft „Agen- zia. Fides", het persagentschap van de H. Congregatie de .Propaganda Fide. In een oproep voor meer inheemse priesters ver klaarde de Congregatie die Propaganda Fide enige dagen geleden; „De ontwikkeling van een inheemse clerus in overeenstemming met de steeds groeiende noden der volkeren in de mis sielanden is een kwestie van uiterst groöt belang". „Agenzia Fides" geeft de volgende cij fers over de stand va-n de clerus in de verschillende -gebieden: China: 3.260.000 Katholieken; 2.547 in heemse priesters en 957 priesterstudenten. Japan: 130-901 Katholieken; 181 inheemse nri esters en 164 priesterstudenten. India en Pakistan: 4.667.620. Katholieken, 3.139 inheemse priesters en 1.235 priesterstu- Iiido-China: 1.534.000 Katholieken, 1.469 inheemse priesters en 516 priesterstuden ten Ceylon, Birma, Siam, Malakka en Korea: 1.004.000 Katholieken, 606 inheem se priesters en 206 priesterstudenten. Indonesië: 732.230 Katholieken, 74 in heemse priesters en 76 priesterstudenten. Afrika: 10.926-844 Katholieken 1.097 in heemse priesters en 1.246 pnestei^tuden- ten. De PhllippU-nen,: 14.000.000 Katholie ken, 2.053 inheemse priesters en 328 pries terstudent-en. Ons Romanbijvoegsel Guy Heward. een jonge notaris, gaat naar het afgelegen landhuis van de schatrijke mr. Bould, die op sterven ligt. Hij wordt ontvangen door een griezel van 'n butler, Paul Dyson, en maakt daarna kennis met de zeer aan trekkelijke secretaresse, miss Warr, en dokter Forrester. Als Heward dé ka mer van mr. Bould betreedt, blijkt de millionnair te zijn vermoord. Even la ter wordt op de stoep het lijk van een man gevonden. Superintendant Quild van Scotland Yard herkent deze man als Jimmy Burke een van de handigste juwelen- dieven. die Engeland ooit gekend heeft. Burke was pas uit de gevangenis ont slagen en Quild was hem gevolgd ora te weten te komen, wie de opdrachtgever was geweest, die tien jaar geleden door Burke het kostbare juweel hot Hart van Shoherazade had laten ste- 1CQuild hoort van de buüer, dat mr. Bould een schatkamer had ingericht. De sleutel van deze kamer had de man altijd aan een ketting om de hals- Als de .superintendant echter °p de dode Verbazend! Quild knipte met de vingers: De heer Bould heeft zich vlak voor zijn dood wel van nieuw personeel voorzien! U bent hier bijna twee maan den, de butler is er pas een week of zes Zij viel hem hooghartig in de rede: Ik kan me hegrijpen, superintendant Quild, dat het u verdriet ,voor een probleem gesteld te zijn .waarvan de oplossing uw krachten te boven gaat, maar dat geeft u het recht nog niet, te insinueren. Ik ben op volkomen regelmatige wijze aan deze betrekking gekomen en ik kan u dat bewijzen. Ze was trouwens van tijdelijke aard. Na afloop van de cata logisering zouden mijn diensten niet lan ger nodig zl)n. Ik ver-baasde mij meer over uw -ge zegde, juffrouw Warr, zei de super op verzoenende toon, dat u het volle ver trouwen van de heer Bould bezat. Ver trouwen van werkgevers in werknemers heb ik altijd beschouwd als iets, dat meer tlj-d vordert dan...., wel, laat ik zeggen, -bijna twee maanden. ae öuperviiiAfuutmu ki;;w ö6tili uijiia i^cc naar deze sleutel gaat zoeken, mijat In mijn geval was het lang genoeg, het kettinkje wei aanwezig, doch de sleutel verdwenen. 4.) IX - u Guy Heward nam t kettinkje op en be keek het met aandacht. Degene, die ae sleutels gestolen had, was haastig w te werk gegaan; de schakels, vast hadden gezeten, waren letteriljK opengerukt. Heward maakte er de super attent op. Deze knikte. Ja. De dief heeft blijkbaar veel haast gehad. Ik moest naar 't kettinkje zoeken ;het was weggegleden op de rug van de dode. Daardoor hebben we er niet eerder iets van kunnen merken. Denkt u, dat Bould vermoord werd door iemand ,die in 'het bezit van de sleutels wilde komen? Waarom anders? antwoordde de su per prikkelbaar. Natuurlijk heeft de moordenaar ze meegenomen. Hij wendde zich tot de butler, die met een ondoor grondelijke uitdrukking in de Ogen naar de geschonden ketting keek: Waren dit de enige sleutels van de schatkamer, Dy son? Bezdt mijnheer Bould geen tweede stel? Het scheen de butler grote moeite te kosten, zijn blik van de ketting los te masen. Eindelijk drong de vraag van de super tot hem door. Hij schudde het hoofd: Ik zou het u niet kunnen zeggen, mijnheer. Juffrouw Warr kan u daar be ter over inlichten. Quild gaf de butler order, juffrouw Warr bij hem te zenden. Zij kwam na een pa-ar minuten, bleek en nerveus. Neen, er zijn geen andere sleutels, zei ze, toen de super haar op de hoogte gebracht had; Anders zou ik er zeker van gehoord hebben. Ik bezat het volle vertrouwen van mijnheer Bould. Hoe lang was u bij hem in dienst, juffrouw Warr? Bijna twee maanden. superintendant Quild. Jammer, dat de heer Bould niet ln staat is, dc proef ook ten aanzien van u te nemen. Ik ben er niet zeker van, of hij even spoedig over u zo gunstig geoordeeld zou hebben. Timothy Quild kuchte: Er zal zich heus nog wel een gunstiger gelegenheid voordoen, juffrouw Warr, om ruzie te maken ,dan nu. Laten we op de sleutels terugkomen. Volgens u zijn de gestolene de enige, die de heer Bould bezat? Ja. Het was een hoge uitzondering, als hij een vreemde zijn collecties toon de; ln de tijd, dat ik bij hem in dienst geweest ben, is het zelfs niet één keer voorgevallen. Beide sleutels waren nodig zowel voor 't openen als sluiten van de schatkamer. Practisch gesproken was ze een safe. Ik kan me mijnheer Bould's voorzorgsmaatregelen volkomen begrij pen. Zijn collecties zijn ongelooflijk kost- 'Bent u dikwijls in die kamer ge- Maar nooit weest, juffrouw Warr? Verscheidene malen zonder mijnheer Bould. Quild knikte. Zijn ogen vernauwde zich tot spleetje®. Waaruit bestaan dle ïSleriei. Voor 't grootste deel «^zeldzaam antiek porcetelm Dan een gen betaald heeft, 't Is een heel werk alles te catalogiseren, 'k Was er nioglang niet mee klaar. Mijnheer Bould heeft bepaald, dat bij zijn dood alles aan t Brltsch Museum komt. Nog één vraag, juffrouw Warr, voor we van de schatkamer afstappen. Is ér nog niet een aparte kleine kluis?" Toen de secretaresse knikte, vervolgde de su per: Weet u, wat de heer Bould daar- Iper: in b bewaarde? Met zekerheid zou ik 't u niet kun nen zeggen. In mijn bijzijn is ze nooit geopena. Afgaande op uitlatingen van mijnbeer Bould, moest hij ook ln 't be zit zijn van een kostbare verzameling historische juwelen. Hij kon zich elke uitgave permitteren, want hij was multi- miÏÏionair, al leefde hij haast even sober als een dagloner. Zijn juwelen heb ik nooit gezien. De heer Bould sprak er niet over, dat ook de kleine kluis geca talogiseerd moest worden. Juist. Quild zweeg even. Waar schijnlijk kunt U zich niet herinneren, juffrouw Warr, of de heer Bould 't ket tinkje met de sleutels nog om de hals had, toen u hem dood in bed vond? Daar herinner ik me niets van, antwoordde zij. 'k Was zó overstuur, dat 'k alleen op de dode lette. Begrijpelijk, mompelde Quild. Hij trachtte een sympathiek accent in zijn toon te leggen. Heel begrijpelijk. Eh is er ook u niets van opgevallen, mijnheer Heward? Neen, antwoordde Guy. 'k Zie trouwens niet in, hoe 'k er iets van be merkt kon hebben, daar de moordenaar toen de sleutels natuurlijk al had. Dat spreekt, 'k Bedoel meer, of u achteraf niet de een of andere bijzon derheid te binnen geschoten is. En toen Guy 't hoofd schudde: 't Blijft een vreemd geval heel vreemd. Hij zweeg een ogenblik. Dat is waar ook, juf frouw Warr. U bent ln de namiddag op gebeld door een onbekende, die de heer Bould te spreken vroeg. Hoe laat was dat? Kwart over vijf. Bent u daar zeker van? O ja! Voor 't eerst glimlachte juf frouw Warr weder. 'k Heb de gewoon te, bij aanvragen van dat soort de tijd aan te tekenen, waarop ze gedaan wor den. Bijzonder accuraat, prees de super. Nu, juffrouw Warr, ik denk niet, dat die meneer nog zal opbellen of persoon lijk komen. Jimmy Burke Is daar, waar noch getelefoneerd ,noch over kostbaar heden gemarchandeerd wordt .Tja: Hij streek met een vinger langs de rechter neusvleugel: Wat is uw mening over de ze zonderlinge historie, mijnheer He ward? De mijne? Guy trok de schouders op: Ik denk niet ,dat ze u veel wijzer maakt. Eén ding staat voor mij vast: roof was het motief van de misdaad, Ip die misdaad had Burke ongetwijfeld zijn aandeel. Alleen kwam hij er erg onfor tuinlijk af. U hebt zelf gezegd, dat hij een inbreker was. Neen: neen, mijnheer Heward, pro testeerde Quild: Dat mag u niet zeggen een inbreker! Jimmy was een artist. Zijn specialiteit: juwelen. Hij behoefde voor de grootste kenner niet opzij te ®aa"- Antiek porselein! Postzegels! Quud lachte smalend: Niets voor Jimmy! Hij draaide er de hand niet voor om! Neen, hém heb ik uitgeschakeld. Hij werd vermoord en hoe secuur ik zijn zakken binnenstebuiten heb gekeerd in het bezit van de sleutel-s was hij niet. Dan blijft Dyson, de butler, over! zei Guy: En, mijnheel Quild, als Ik een man van de Yard was, had ik Dyson al bij zijn kladden gepakt. Op grond waarvan? Ik geef toe, dat de butler een verdacht heerschap is. Maar, mijnheer Heward, hij is bijna zes weken hier in huis. Waarom, als hij daar werkelijk óp uit was, sloeg hij niet veel eerder zijn slag? Natuurlijk houd ik hem in de gaten, maar ik mis het recht, hem van de moord op Bould ln beschuldigen tenzjj zich nadere aanwijzingen voor doen. Met dat al zijn we n«g,«cen stap gevorderd! Het enig®, wa W«J (net ze kerheid weten, is, dat iemand met alle geweld de sleutels wilde hebben, om in de schatkamer te komen. Roof móét dus de drijfveer zij ngeweest. Quild knikte en masseerde voor de variatie zijn neusvleugel weer eens. Uw redenering is logisch, mijnheer He ward. Het zou mij niet verwonderen, als u dicht bij de waarheid bleez te zijn. Toch, van de andere kant.... Hij zweeg op de verschnictc kreet van juffrouw Warr. Alle kleur was uit haar gelaat verdwenen; zü staarde met wijd open ogen naar iets achter hen. Quild en Heward draaiden zich niet een ruk om. Achter in de kamer was een smal raam en toen Guy zich omgekeerd had, kreeg hij nog een vluchtige indruk van een gezicht stijf tegen het raam gedrukt, Slechts -heel even z-ag hij het n vaag, wit ovaal. Toen was het verdwenen. X- Zag u het? vroeg Katherina Warr hem met bevende iipPen; u het ook? Zij legde een hand tegen haar keel. Het gezicht van een man! Hy gluur de naar binnen! Ja, 'k zag iets. antwoordde Guy. Hij kwam Biet ver-der. Als een wervel- wind stoof Quild laugs ^en ?n' J was de deur uit vóór zij er zier. goed en wel rekenschap van heddeft gegeven, wat was voorgevallen. Zij hooi clen hem in de hall een bevel brullen tegen de agent uit Langport, terwijl hij deze voor bij rende naar de voordeur. Toen Guy de hall bereikte, was van de super mets meer te bespeuren; de stikdonkere tuin had hem verzwolgen. •t Had geen zin, hem te volgen en Guy bleef met de verbaasde a-gent op de stoep staan. Duidelijk klonken nog een poosje de zware voetstappen van Qmld na, ver gezeld van een zuigend gel-iud, dat de modder maakte, Maar ook dat hield weldra op. De stilte werd alleen ver broken door het neer-ruisen van de regen. De dakgoot kon de stroom met verwen- ken en opzij van het huis kletterde het water op de terrastegels J)'6er' Een zwak geluid achter hem deed Heward haastig over z«n schouder heen kijken. Hij bemerkte Dyson, de butler, die zich bij hen voegde Is de man ontvlucht, mijnheer? fluisterde Dyson opgewonden. 'k Zou het je niet kunnen zeggen, antwoordde Guy gemelijk. Hij voelde ziich moe en verkeerde niet in een stem ming om op de vragen van de butler in te gaan. De Lan-gportse politieman mompelde iets, dat zij niet verstonden. Hij ver duidelijkte zijn bedoeling door met een vinger in de verte te wijzen. Een licht stip was zichtbaar geworden in de strak gespannen duisternis. Dat zal de super wezen, denk ik, zei hij. Eens kijken, of hij me nodig heeft. Het licht aan het einde van de laan kwam nader en nader en weldra was superintendant Quild terug, vermoeid-, hijgend nog va-n het harde lopen. Ik zag hem, zei hij, maar de vent had een te grote voorsprong. Hij was de tuin uit en de hei op, vóór ik hem kon inhalen. Daarbij kon hij de weg in het donker beter vinden dan ik. Jammer, dat hij wist te ontkomen, zei Guy. Dat is het, stemde de super toe. Maar laten we deze zondvloed -niet langer trotseren en de ark weer opzoeken. J®1"- wijl zij naar bónnen stapten, zei hij: Ja, die kerel won de wedloop, maa-r veel zal het hem niet helpen. Want ik weet, wie hij is. Dat komt d-us terecht. Heward. die elk antwoord had kunnen verwachten, behalve dót, bleef stoUitiJf b Weet u, wie het was? vroeg hij stom verbaasd. Een flauw glimlachje plooide de mond van superintendant Quild-. Ja, U hoeft helemaal niet te kijken, of ik een heksen toer verricht heb, mijnheer Heward'. Katharine Warr stond in de open deur van haar kantoortje, bleek en blijkbaar haar schrik nog niet te boven Zij was merkbaar opgelucht, toen Quild en Heward zich weer bij haar voegden Hebt u hem te pakken gekregen. De super schudde het hoofd. Neen, iuffrouw Warr, tot mijn spijt niet. Hij was me te vlug af. 'k Had andere graag een babbeltje met hem gemaakt; k zou me sterk vergissen, als hij me met een paar belangrijke dingen in mijn oor had kunnen fluisteren. Dat zal dus tot mor gen moeten wachten. Maar wie was 't dan? drong Guy ongeduldig aan. Ik overdrijf niet, als 'k hem een ouwe vriend van me noem, antwoordde Quild met. een glimlach. Ofschoon de ge- negenheid altyd meer van één kant ge- komen is, tja, maar dal. lag heus met aan mij. In ieder geval, hij was een groot vriend van wijlen Jimmy Burke. Die twee waren dief en diefjesmaat. Jimmy was evenwel verreweg de gewiekste. Zon der hem zou Andy Hawkins een dure kostganger voor de Britse Staat ge W°-AndyHawkins, is dat ce naam van do man, die door 't raam gluurdevroeg juffrouw Warr. Laten wjj aanemen, dat d t zijn naam is, zei Quild voorzichtig. Hi) heeft er nog een massa meer. 'k Geloof met, dat. ik ooit een man ontmoet heb met zóveel namen, maar Andy Hawkins is toch de naam, waaronder Scotland \ard hem 't best kent. Het kleine gezelschap Ring spoedig daarop uiteen. Juffrouw Warr, die er weggetrokken uitzag, op van vermoeid heid, was de eerste, die verdween. Super- intendant Quild had hardnekkig een ka mer geweigerd en zei, dat hij geen be tere slaapgelegenheid kon verlangen dan de divan. Dyson bracht Guy Heward naar hoven en, na zich vergewist te heb ben ot de gast; nog iets nodig had, wenste hij hem wel te rusten en ging voor de nacht sluiten. De kamer, voor Heward in geieedhotd gebracht, was niet bijzonder groot, maar comfortabel. In de hoge, ouderwetse schouw brandde een behaaglyk vuurtje. De regen plaste nog altijd neer; de wind was opnieuw aangewakkerd lot een storm, die met zijn vlagen het eenzame huis op de helde beukte. En woedend over elke nutteloze aanval, striemde hij de regen meedogenloos tegen de ruiten. Onder 't uitkleden rookte Guy nog een sigaret. Slaap had hi) niet; toch was hi) blij, onder de wol te kunnen kruipen. In de weldadige warmte van een uitstekend bed wilde hi) zich de opwindende gebeur- tennissen van die avond voor de geest roepen; proberen, of hij de verschillende stukken niet zó aan elkaar kon passen, dat zjj tenslotte een gave legkaart vorm den. De meest aannemelijke theorie leek hem, dat de moorden op Marmariuke Bould en Jimmy Burke door één en dezelfde hand waren gepleegd. Andy Hawkins? Het kwam hem hoogst on waarschijnlijk voor. Andy had altijd met Burke samengewerkt waarom zou hij hem dan nu gedood hebben? Als 't Haw kins er om te doen geweest was, de schat- kamer van Marmaduke Bouid te plun deren, zou 't, toch meer dan toevallig zjjn, dat hul daarmee juist gewacht had tot op de dag, dat Jinuny Burke van Dartmoor terugkeerde, Neen, Andy Haw kins kon de dader niet zijn. En dan kwam er voor Guy Heward maar één persoon in aanmerkoing Paul Dyson. Toen ging Heward met een ruk over eind zitten in zijn bed. Hij had stemmen gehoord. Stemmen, heel dicht in de na bijheid. En één daarvan herkende hii on middellijk 't was die van Dyson, de fluisterende butler. XI. Doe me een pleizier en laten we ons nu niet druk maken over de kwestie, wa-t pas geeft en wat niet, hoorde He ward de butler zeggen. Het Is nu tijd om te handelen ,niet om te praten hoog tijd zelfs. Ik heb een afkeer van geweld, maar daareven was ik er na aan toe. En het zou uw schuld -geweest zijn. Ik zou me wel om de oren kunnen slaan, dat ik een ogenblik zo zwak was om je dit onderhoud toe te staan. Maak het kort, of Ik neem mijn woord terug. In die tweede stem kon Guy Heward zich evenmin vergissen. Zij was van een vrouw Katherine Warr, het lelijke eendjeHad de butler vues op haar? Heward liet zich uit bed glijden. Zijn eerste opwelling was ,de kamer uit te snellen en de vrijpostige Dyson bij het nekvel te pakken. Hij bezon zich echter. De butler had juffrouw Warr voorgehou den, dat het hoog tijd geworden was om te handelen. Waarmee anders konden die woorden ln venband staan dan met de moord op Marmaduke Bould en de dief stal van de sleutels der schatkamer? Voorzichtig, voetje voor voetje, schui felde Heward naar de deur, uit vrees, zich ergens aan te stoten en ^odoencie leven te maken. Om die zelfde TCCl® durfde hij het licht niet aan to km PP Tenslotte raakten zijn vooruitges handen iets de deur. Het -helpt u niet, jutfrouw Warr, zei de butler nu weer, zo h°0«Ya"d ren te blazen. U weet zelf heel goed, dat vanavond alles veranderd 1* N alle®n door de dood van mijnheel Bould en de diefstal van dc sleutels, maar °ok door de komst van de man van 9™ü>nd Yard. U denkt heel slim te t lTf' en ik geef direct toe, dat u niet tot de domsten behoort, maar een man als su perintendant Quild zal u gauw genoeg dóór hebben. Zoals hij jou d°or hééft, Paul Dy son Ik heb geen lust, er mot jou over te twisten, of ik de betrekking van. se cretaresse bij mijnheer Bould alleen heb aanvaard, om hem van Iets te beroven, iets, dat ik hebben wil en hebben moet. Maar zó stom ben je toch niet. om te denken, dat ik mijn doel zou trachten te bereiken door een moord? En. nam Dyson ,van jou zou ik dat niet graag be weren. Als jij niet ziende blind oen moest je allang bemerkt hebben dat su perintendant Quild je verdenkt en mijn heer Heward niet minder. h Onzin lentwoordde Óf ikTen klap in het gezicht kreeg, toen Oniiri terugkwam met het gouden ket- Unkfe - zonder de sleutels. Iemand is u vóór geweest, juffrouw Warr, en mij Voor de laatste maal zeg, waar om je dat onderhoud wilde en maak dan dat je wegkomt! Dat vyeet u. juffrouw Warr. U vraagt naar de bekende weg. Ik kwam, om u een voorstel te doen. Een voorstel tot samenwerken. VJat is uw antwoord er op? Zij lachte 'honend. Paul Dyson, je 'bent gekStapelgekIk ga geen trans acties aan met een dief Win boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan, jto ff rouw Warr, antwoordde de butler brutaal. Ik ee dief. Goed. Best. Ik ontken t met. Maar u bent geen haar beter. Waaróm sluipt u anders 's naöhts door t huis eh pro beert in de schatkamer te komen? Als jij dat hebt geconstateerd, Paul Dyson, dan' is dat alleen 't bewijs, dat ook jij niet lag, waar je verondersteld werd, te liggen, 't Kan me trouwens niet schelen, of je me gezien hebt en hoe dik- wijls. Mijnheer Bould had iets in zijn be- zit waar ik recht op heb. en als k dat terug kan nemen, pleeg ik m mijn ogen geen diefstal. Ziezo; nu weet Je t. Ver- Warr? Mijn allerlaatste. Goed dan. De butler zuchtte. U zult er spijt van hebben. Erg veel spijt. Heward hoorde een deur sluiten; lichte voetstappen schuifelen over de gang. Even werd het stil in huis; toen vernam, hij de bekende geluiden van iemand, dia toebereidselen maakt om naar bed te gaan. Een schakelaar werd omgedraaid, een ledikant kraakte juffrouw Warr had zich ter ruste begeven. Heward wachtte nog een poosje, voordat hij licht maakte. Hij had zich al afgevraagd, hoe t mogelijk was, dat hij de stemmen zo duidelijk had kunnen onderscheiden. Nu vond hij do verklaring daarvan. Boven zijn bed zag hij een niet afgesloten ven tilator. 't Gesprek werd dus ln de kamer naast de zijne gevoerd en die kamer werd door Juffrouw Warr gebruikt, 't Speet hem niet, dat hij geluisterd had; hij wist nu, dat zowel Bould's secretares se als zijn butler op Lonely Moor geko men waren om te stelen. En een derde was beiden te vlug af geweest! Guy kroop weer in bed. Hij was *t er nog niet met zichzelf over eens, of hij superintendant Quild op de hoogte zou brengen van 't afgeluisterde gesprek. Als hij er alléén voor Dyson de zaak ongun- tiger door kon maken, zon hij geen ogenblik geaarzeld hebben. Maar hij kon be butler niet belasten, zonder er ook juffrouw Warr in te betrekken. Per slot van rekening was er niets gebeurd. Tussen een diefstal beramen en een dief stal uitvoeren lag een hemelsbreed on derscheid. Dan was er nög een reden om, wat hij géhoord had. vóór zich te hou den en die overweging gaf de doorslag juffrouw Warr was en bleef een vrouw Een onaantrekkelijke vrouw, een beslist lelijke vrouw zelfs maar toch altijd een vrouw. Wat Paul Dyson betrof: zijn zondenregister was ook zon der dat groot genoeg: Quild zou de but ler niet tussen zijn vingers laten door glippen! Heward had een uur of wat geslajsen, toen hij wakker schrok cn voor de twee de maal rechtop in bed ging zitten. Hij luisterde scherp. Juist was "hij voorne mens, ae dekens opnieuw over zich heen f* trekken, in de veronderstelling, dat PM Sedroomd moest hebben, toen 't ge- v 'lGTn 'n zijn slaap gestoord had, z.ch herhaalde, 'f Was een kloppen aan rtjn deur, een dringend kloppen. Is daar iemand? vroeg hij- Een zachte stem, die beefde van anest, antwoordde: —Ut ben 't., mijnheer He ward. 'k Ben zo bang. Er sluipt Iemand In de tuin ronddaarnet was hij on der mijn raam. Terwijl juf/rouw Warr sprak, was Guy 't bed al uit. HU schoot snel een paar kledingstukken aan, onderwijl de jonge vrouw geruststellend dat liij on- middellUk hij haar zou zijn. Toen deed hU de deur open. Waar hebt u voetstappen gehoord, juffrouw Warr? Onder mijn raamdaar, op die hoogte! Katherine wees naar zijn ven- gter. Guy schoof 't op en keek naar buiten, 't Regende nog altijd, maar de wind was wat meer gaan liggen. Er was ook wat schemer nu, waardoor de voorste paden in de tuin flauw waren te onderschei den. Doch hoe scherp Heward ook tuur de, hU zag niets. {Wordt vervolgd)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1950 | | pagina 4