van Egmond, ondanks besnoeiingen een sterk stuk architectuur Damstadt" moet een „levende stad" worden TRADITIE IN STEEN PAGINA 7 Twee directeuren jubileren Waardig en bekwaam zijn de kinderhand en de eeltige greep van de handwerksman En zelfs Krophollers materiaal-be handeling is niet middeleeuws. In het voetspoor van Ruskin preekt hij het respect voor de ziel van het materiaal welke in de vormgeving tot uitdruk king moet komen. Dit standpunt valt eerder materialistisch dan extatisch te noemen terwijl juist de middeleeuwer verweten wordt dat hij in onbeperkte vervoering het materiaal dwong in vor men welke slechts een uiting van de geestesgesteldheid van de ontwerper maar geen vertolking van de eigen aard der natuur- of baksteen inhielden. Voor wie de zaken zuiver stelt staat Kropholler dan ook evenver af van de mediaevale architectuur als van het in tellectualistische dédain, waarmee de re- naissance-bouwers het leven verstopten achter de a priori opgezette orde der pi lasters en venster-indeling. Want de vol geling van Ruskin is tevens leerling van de socialist Berlage, die eens verklaarde „In het bouwwerk als kunstwerk is er evenwicht tussen de kunstvorm en de practische doeltreffendheid, omdat door de practische doeltreffendheid als het ware vanzelf de wijze beperking aan de kunstvorm wordt gesteld. Een onpractisch bouwkundig kunstwerk is een tegen strijdigheid in zichzelf." Wanneer men daarbij bedenkt dat Kropholler een Katholieke bouwmeester is die in zijn architectuur letterlijk het hoogst laat zijn wat in de geestelijke orde het hoogste is, dan komt het beeld van het klooster in Egmond tot grotere klaarheid dan een uitwendige stijl of de tailbeschrijving die ontegenzeglijk verscheidene zwakheden van de bouwer aan het licht zal brengen ooit vermag te geven. Amsterdamse redactie)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1950 | | pagina 7