RUST VOOR DRENTSE GEREPATRIEERDEN OP HEIDE si»trs?ss» «v? «f? &r,saffi£.vB te- r r TWINTIG PRENTBRIEFKAARTEN PER PELGRIM Verslag van een familiefeest Filmster noch Kanaal zwemmer Westerbork99 werd woonoord Schattenberg Zelfs die uit de vorige zijn opgeruimd eeuw Tevredenheidondanks primitieve huisvesting Moedige vrouwen PAGINA S VRIJDAG 20 OCTOBER 1950 De mensen leken niet erg bereisd. De man, die het rieten koffertje droeg, klampte op het haast verlaten Zondagochtend-station voor alle veiligheid de chef nog maar eens aan: of dat nu de trein naar Bergen op Zoom was. De vrouw, degelijk in deftig boerenzwart, was zó haastig om achter haar man de trein in te komen, dat ze struikelde en met een hoogrood o-ezicht op de derde-klas-bank ging zitten bekomen van de schrik. „We rijen, moeders.zei de man opgelucht en beet de punt van een zondagse sigaar af. „Dit gaat toch naar Bergen op Zoom?" Een van de medereizigers knikte geamuseerd, zag later hoe de man een briefje openvouwde, waar de vertrek- en aankomsttijden van de trein op stonden. Verder mompelden ze de hele reis hoogstens een paar schuwe woorden tegen elkaar, keken naar buiten zonder al te veel te zien. Koffer vol souvenirs WfeTT? ttmis uit d« Missie met een -ntHe~ePrvatr en "HU Ven t„,deZelMe niet e" V erschrikkelijke woorden. Mupe en de kannibalen De tranen van een Missionaris 't me° tl- Slbc.MiM» ™.n Stadsgezichten hebben de voorkeur Maria brengt hulp Geestelijke eenzaamheid Toch een paradijsje. bonsde Fakkellopers zonder glorie h— een bedelpreek mag houden enl^— i 'o avonds in de gymnastiekzaal T r 1 1) een bedelpreek mag houden en s avonds in de gymnastiekzaal van de school lichtbeelden, waarbij het auditorium bulkt van het lachen om die rare ne gers (onsmakelijke levensge woonten doen wonderen), maar de aankomende jeugd vindt „De Derde Man" toch véél mooier dan al die lichtbeelden van: ,,En hier ziet u de Pater op dienstreis. En tenslotte,... De oude missionaris, die „ren teniert en nog wat spuitjes w .wanneer ik weer tery.gr' mijn hart (foto, overgenomen uit Missie-almanak Juvenaat.) Diezelfde Zondagochtend 2ag ik dat echtpaar in de kapel van het Juvenaat. Ze zaten op de voorste bank en in die bank had nóg een aantal oudere mensen een plaats gekregen. Achter hen, In de tweede bank, zaten Unioffl in witte superplie, enkele jonge Paters De vrouw had nu een witte zakdoelc in de mouw van haar paasbeste mantel, d.e haalde ze er één keer uit, toen haar zoon na het Evangelie naar voren gi"S mc anderen en voor het altaar neerknie Eén keer maar en dan nog wa*,J^t Bchaamd, want op 't platteland verberg men z'n ontroering maar liever, en lo niet met zün tranen te koop. Hun naam had u niets gezegd: ze had den niemand in de familie, die deze naam ooit beroemd gemaakt had: t was ÊeLShIddenng^m filmster in hun ver wantenkring; geen won, die wanner was, of minister, hardloper, bokser of 6 Wanneer deze mensen in de treincoupé verteld hadden: „Wij zijn de ouders van Clark Gable" of „Onze jongen heeft ne. 't Kanaal over gezwommen zou een dat goedmoedige geamuseerdetac J '„de boeren zijn op reis") onnudddg* hebben laten varen. Hun kennelijke een vond zou de zaak dan zelfs nog interes santer gemaakt hebben: „Hele gewone mensen hoor, maar aardig Thans konden ze hoogstens zeggen, dat ze op weg waren naar de plechtige uit reiking van het missiekruiseen van de jonge missionarissen was hun zoon. Geen filmjournaal geen afscheids recepties bij de autoriteiten, n gemengd bericht in de -kranten. Ni-et zeer interessant.... Och, de Pater gaat n-aar -een ver land, nietwaar.... naar de zwartjes Zilverpapier, postzegels, de zelatrice voor d-e almanak en het -missieblaadje. Do-pen van heidenkinde-rtjes, medicijn mannen, naakte dikbuikige negerjon getjes, zusters in het wit, die wonden z°fgen en tenslotte in elke aflevering missie-lectuur de tekst over de w^kliedenf^1 iS en het fiebiek Interessant. .7 hesef datri„so,uvenir«; alleen reeds het komt maakt de°^eh°^0rt V3n interessante verhalen vertellend: *\a zpst men waarschijnlijk: sommigen zullen ontdekken, dat-ie de hele avond nooit over zichzelf gesproken heeftwel over zijn werk en avontu ren, maar nooit over zichzelf.... Mis schien zijn zn verhalen „iet geheel compleet Interessant. De dorpszoon, die in 2ijn eigen kerk halen moet", en op een bank in de zon uren voor zich uit kan staren en ontelbare pijpen goedkope tabak rookt „Op de hoofdstatie was een bisschop die een papegaai had; wanneer je binnenkwam, zei ie „Gaat U zitten, Heeroom". Zo nu en dan is uit de ver halen niet precies meer op te maken wie dat „Gaat U zitten. Heeroom" zegt: de papegaai of de bisschop; bovendien is de totaal versleten missionaris vrij hardhorend door de kilo s kinine, die hij in zijn leven ge slikt heeft. Nee, hij mag niet meer terug: die paar maanden, dat ie nog zou kunnen werken, zouden nooit de grote reiskosten recht vaardigen. Interessant De kruisuitreiking was zeer sober; na het Evangelie zegende de Provinciaal der Congregatie een aantal eenvoudige kruisen en sprak er de tekst over uit, welke ook bij de wijding van 't professiekruis gébruikt worcu. „Wij smeken U, Heilige Heer, Almachtige Vader, Eeuwige God, gewaardig U dit Kruis te zegenen opdat het een heilmid del zij voor het mensdom. Moge het ons geloof versterken, onze goede werken vermeerderen, de zielen redden, ons troosten, ons beschermen tegen de woe dende aanvallen van onze vij anden, door Christus, Onze Heer, Amen" Een mens, die eerst nauw keurig overwogen heeft wat hi) nodig heeft, en die daarbij zijn ogen niet sloot voor bepaal de vernederende mogelijkheden van zijn zwakte; een mens, die zich geen pose heeft aangemeten van zelfverzekerdheid Nadat dit gebed was uitgesproken, ging de rij jonge missionarissen in witte superplie de bank uit, naar voren. De familie keek, zag slechts één van hen, dacht; „daar gaat onze jongen Ze knielden een voor een voor het altaar, kusten de hand van de Provin ciaal, hun onmiddellijke Chef, vereerden daarna het zojuist gewijde kruis, waar aan Christus, hun hoogste Opdrachtgever gestorven was. „Ontvang, dierbare broeder, deze beeltenis van het kruis van onze Zalig maker, Jesus Christus, opdat gü altijd zijn Kruisoffer indachtig zijt en U zelf altijd als een volmaakt slachtoffer van Zijn allerzoetste Hart rnoogt opdragen en U zo aan Hem aanbieden Verschrikkelijke woorden van een verschrikkelijke schoonheid; woorden, die n prachtige, maar in hun consequenties bijna onmenselijk zware taak opleggen een ridderslag, die angstig en tegelijk zeer moedig maakt; een brandmerk dat huiveren doet van pijn. „Amenantwoordt de geknielde missionaris. „Het z\j zo", en hiermee heeft hij op nieuw ook de laatste consequentie van zijn professie, zijn kloosterroeping aan vaard. nemen, de laatste plechtige Hoogmis in jaren. De laatste Hoogmis in een ruimte, welke in elke steen getuigt van traditie, van „bewoond" zijn. Dit juvenaat omsluit reeds bijna vijftig jaren een aantal men sen met een volkomen gelijk gericht levensdoel: deze kapel is een „bewoond Godshuis". In deze omgeving is men veilig, in deze kapel is gebeden. Dit was een veilig thuis: hier stommel de men als kleine jongen op winter ochtenden slaperig de bank in; op een lessenaar in de studiezaal kraste men een initiaal, in de gangen herkende men onmiddellijk de typische koude sigaren rook-lucht; in de refter hadden alle gerechten traditioneel weinig vleiende bijnamen. In dit huis waren feesten en uren van ernst, voetbalmatches en zenuwachtige examendagenhier heeft men met zichzelf en z'n roeping gevochten. Hier verdeelde de bel de aifgemeten taken zo veilig over heel de dag. „Gelukkige missionarissengij zijt fakkellopers met dit Teken van Jesus met dit instrument onzer verlossing. Met deze fakkel der blijde Boodschap zult gij overal de brand ontsteken en het Licht brengen van het enige ware Geluk Van het moment dat deze nieuwe taak zal aanvangen, in de Congo of in Finland, zal men in een „nieuwe ruim te" staan, een ruimte zonder traditie, ingesloten door de harde, haast vijandige atmosfeer van het nieuwe en traditieloze. En men zal alléén staan Ik kwam voor het eerst met verlof uit het Noordenuit Finland; men reist er honderden kilometers om een paar parochianen te ontmoetenhet is een koud land en op de terugweg mocht ik ergens in Duitsland een Hoog mis opdragen. Het overviel mehet was niet eens zo'n mooie mis, maar op een gegeven moment kón ik niet meer, ik moest ophouden omdat ik huilde Zo'n Juvenaat is eigenlijk één groot gezin, in tegenstelling met elke anaere in -kostschool, w-aar leraren en leerlingen fundamenteel anders zijn ingesteld. Hier wordt men zeer geleidelijk, elf, twaaif jaar oud, losgeweekt uit de eigen fami liekring, terwijl de toekomstige congre gatiegemeenschap een steeds belangrij ker plaats gaat innemen. Er vallen er zeer veel af, maar de rest wordt via iets, dat men wellicht nog het beste zou kunnen omschrijven met „con gregatie-teamspirit" steeds meer geïm pregneerd tot zij geheel gerijpt zijn in de diepere spiritualiteit der congregatie. Na de Hoogmis kwamen alle Paters bij elkaar om de nieuwe missionarissen te feliciteren. Wie wilde kon een sigaar krijgen en een borrel. De missieveteranen glimlach.en om ae opgewondenheid hunner nieuwe collega s. Daar zaten missionarissen, die terug gingen naar Brazilië, een voor de vierde keer; hij vertelde me dat ie het hier nooit meer zou wennen. „Och, je komt nog eens terug voor je familie, hè? Ik ben nou sinds Mei met verlof't Is genoeg, hoor!" Toen ik vroeg of ie het erg zou vinden om in Brazilië dood te gaan, antwoordde ie diep verontwaardigd: „Maar man, ik ga er doodmisschien dat ik over een Een onzer redacteuren werd en kele weken geleden uitgenodigd om de uitreiking der missiekruisen bij te wonen in het Juvenaat der Pries ters van het Heilig Hart te Bergen op Zoom. In nevenstaand artikel vertelt hij naar aanleiding van deze plechtig heid iets over de meest bescheiden werkers, de missionarissen, wier af scheid van Nederland meestal slechts in het korte gemengde nieuws vermeld wordt, en daarbij ver onder doet voor dat van diplo maten. generaals, voetbalelftallen en filmsterren, terwijl de boot, waarmee zij voor verlof terugkeren nooit met muziek en huldigingen wordt ingehaald. Mensen, die in hun successen slechts Gods werk zien. Mensen, die zichzelf zö volkomen wegcijferen, dat ze zelfs in hun.... mislukking Gods succes zien.... jaar of tien, als ik zeventig ben, nog eens een keertje kom kijken, met stokken of zomaar dat zal dan ook de laatste Daar'was een ex-legeraalmoezenier, die terug ging naar Sumatra en mq een liet zien van zijn kerkje. Totaal ver woest. „Hier was de doopvont, zie je wel, die staat nog half Ik keek ernaar; nou ja, het was puin van een kerkje. Maar toen keek ik nog eens: Hier had die man zich nou jaren half dood op ge zwoegd dit had ie bij wijze van spre ken met zijn eigen handen opgebouwd; het was nog erger dan wanneer ïemanu bij de ruïnes van zijn eigen huis stona. „We beginnen weer maar van voren af aan 's Middags in de refter werd er voor gedragen door de studenten. Onvermij delijk kwam daar weer eens een jonge Mupe (missionaris) tussen hongerige kannibalen terecht; er werden liedjes ge zongen en een jongen van de „Kleine Kant" hield, van het ene plusfoursbeen ontvang, dierbare broeder deze beeltenis van het kruis. Hij knielt, gaat terug naar zijn plaats, dit kleine kruis in de hand. Misschien iets bleker. „Gelukkige missionarissen, gelukkige familiewendt de Rector zich tot de overvolle kapel. De priesterstudenten kijken hun jonge ogen uit, de witte zakdoek veegt even tersluiks langs de ogen, een man snuit tamelijk luidruchtig zijn neus. Het afscheid van een missionaris is haast zö natuurlijk, de abstractie van het brengen der blijde boodschap aan de heidenen dusdanig „cliché", dat sommigen zich verbazen over de mense lijkheid van een missionaris. Familieleden excuseren met iets van schaamte zijn „zwakte „U moet niet denken, dat hij geen goede missionaris is, maar nou de laatste keer had hp het veel moeilijker bü zijn vertrek". Rondom juicht het Sanctus uit de „Missa Regiria Coeli" van Palestrina; wierook stijgt loom-blauw uit het kost bare wierookvat op naar de gouden glans der talrijke kaarsen; er zijn bloemen op het altaar en de kazuifels staan stijf van goudbrocaat. Misschien is dit voor allen, die afscheid Van onze Romeinse correspondent) Tengevolge van de overgrote toevloed van pelgnms^nu; rn,! - de laatste weken i» de Romeinse kleinhandel dezer dage" -ïgende catastrophe komen te staan: de prentbriefkaarten va uitver kocht. De winkeltjes aan de Via della Conciliazione kondenaau de enorme vraag niet meer tegemoet komen: de Romeinse ansi :n °P> de pelgrims moesten magen en bekenden maar met arn ziichten geruststellen. Terzelfdertijd raakten, zelfs op het postkantoo postzegds van Ren lire uitverkocht, welke nodig zijn voor prentbriefkaarten-met- alleen-hartelijke-groeten naar het buitenland. ontvangen die al sedert 1921 vredig rust inhet monumentissimoop het Piazza Venezia en de straten van Rome vol Op het ogenblik, dat wij dit schrijven, is het evenwicht tussen vraag en aanbod weer hersteld maar de afgelopen dagen zijn voor de kleinhandelaars alhier in me nig opzicht iKmib: 1 geweest. Een gedeelte var. hen is naar de zolder getogen, en heeft daar in oude kisten en pakken nog prentbriefkaarten opgeduikeld van vóór de vorige wereldoorlog, waarop de paar dentram" nog door de Corso reed. en de nauwe steegjes rondom het Fotum Ro- manum nog niet warén opgeruimd. Van stoffige bergplanken kwamen ze in schrik barende hoeveelheden te voorschijn; de ansichten met de Santa Maria degli An- geii, gereed om de Onbekende Soldaat te van de troepen, die terugkeerden van het front uit de oorlog van 14- 1». Wij hebben gezicht op het centraal prent met een zoals het was, voordat station van Rome, zosw w zei£s oa een waardige menigte costuums van het fiu-de-siècle. Bij een kleine enquête, dezer dagen bij de ansichtenverlppers Sehouden, is ko men vast té staan dat de behoefte aan religieuze kaarten beduidend geringer is dan de vraag naar stadsgezichten. De pel grims willen blijkbaar aan hun vrienden en bekenden laten weten, dat zij zich met beperken tot het bezoek aan de vier basi lieken, en dat zij niet zodanig in beslag worden genomen door het volbrengen van de ritus van het jubileum, dat er geen tijd over zou schieten om ten voile te ge nieten van wat er buiten de basilieken m Rome nog te beleven valt. De kaarten met het Monument voor Vittorio Emamjele „th® "f," zullen de Amerikanen altijd Wijven zeg*- gen en die met de beroemde Fontana di Trevi bleken bij dit onderzoek de mees te aftrek te hebben, terwijl ook vele pel grims belust bleken te zijn op het ver zenden van kaarten met de Via vutorio Veneto, de Champs Elysées van Home, waar alleen werkelijk onbetaalbare hotels gelegen zijn. Misschien aldus „11 Mes- saggero" willen zij aldus op listige wijze hun familie in de waan brengen, dat hun de weelde is toegestaan van te logeren in een dezer grote hotels, in plaats van gehuisvest te zijn in een klooster of in een pelgrimshuis op de Monte Mario of San Marco. Een vergeef lijke dagelijkse zonde peinst de Mes- saggero die door de Poenitenciers van het Jubileum wel zal worden vergeven bij de kleine daad van boete, die de pel grims steljen, wanneer zii voor de biecht stoelen der basilieken neerknielen, om het traditionele tikje te ontvangen met de penitenciersstok. Het blijkt dus inderdaad de prentbrief- (Van onze speciale verslaggever) Midden in de Drentse heide, op een betrekkelijk grote afstand van de bewoonde wereld, in de buurt van Assen, ligt „Schattenberg", een naam, die liefelijk in de oren klinkt, maar wanneer we de plaats van ligging, Westerbork, nader aanduiden, smartelijke herinneringen wekt. Toen Westerbork door de bevrijding als concentratie-kamp voor Joden had afgedaan, werden er tot 1947 politieke gevangenen in ondergebracht en thans dient het als tijdelijke verblijfplaats voor ruim 200 uit Indonesië gerepatrieerde gezinnen. hun dierbaren veilig achter blijven. Dat is in Indonesië wel eens anders ge weest, zoals ons menig dapper vrouwtje, dat blij is hier te mogen wonen, vertelde en ook al heeft zij nu alleen de zorg voor de kinderen, des te groter is de vreugde, wanneer vader 's Zaterdags thuis komt en als hij voor lange tijd vertrokken is. slaat ze er zich wel moedig doorheen. Eerlijk gezegd hebben wij op onze tocht, die wij onlangs langs woon oorden voor gerepatrieerden maakten, wel betere verblijfplaatsen gezien en wij konden tijdens ons kort verblijf in Westerbork niet aan een drukkend gevoel ontkomen, misschien door het gemis aan intimiteit vanwege de grote uitgestrektheid van dit kamp of door de melancholiek makende stilte van de onafzienbare helde rondom de hou ten barakken. Waar wij echter naar binnen gingen, troffen wij dezelfde opgewekte cn tevie- den stemming aan en juist die rust is voor deze mensen, die lange tijd in angst en spanning geleefd hebben, zo heilzaam. Zulks zei ons ook de arts van dit op vangcentrum. die bij vele bewoners aan vankelijk een gemis aan moed om weer iets van het leven te maken, aantrof, ter wijl na een verblijf van enkele maanden de energie dikwijls terugkeerde en ge vraagd werd of men weer aan het werk mocht gaan. Voor het merendeel is het prikkeldraad nu opgeruimd, maar de huisvesting blijft primitief, ook al is er veel verbeterd, doch een groot voordeel Is zeker, dat het ge zinsverband gehandhaafd blijft. In die zin dan te verstaan, dat in vele gevallen de man, ingedeeld bij de Koninklijke Land macht, ergens in een garnizoensplaats verblijft en slechts de weekeinden bij vrouw en kinderen doorbrengt. Ook ver trekken er binnenkort oude leden van het K.N.I.L. naar Nieuw-Guinea en zij gaan heen met het geruststellende gevoel, dat ondervonden. Ook het eten werd geroemd, dat binnen het kwartier is uitgereikt, dank zij de grote capaciteit van de keu ken, die berekend is op 3000 personen. Binnenkort zullen hier nog ongeveer 10 J gezinnen bij komen, die er zelf niet ln slaagden onderdak te vinden. Zoals men weet, zijn deze woonoorden bedoeld als opvangcentra en alles wordt in het werk gesteld, waarbij het rijk de gemeenten door faciliteiten hij de woning bouw stimuleert in het bijzonder ook aan de gerepatrieerden te denken, om deze mensen weer op normale wijze in de maatschappij in te schakelen. Dit is een groot probleem, zoals mr. Kiveron, secretaris-generaal van het ministerie voor Uniezaken en Overzeese Gebiedsdelen ons verzekerde, zodat de overheid zich blijft inspannen met de voortreffelijke en onmisbare hulp van kerkelijke en particuliere instanties. Ook aan de geestelijke verzorging wordt alle aandacht besteed en in het schamele, maar devote kapelletje, waar naast een primitief altaar een beeld van Maria te midden van bloe men stond, zullen zeker velen kracht putten voor de talloze moeilijkheden, die deze zo zwaar beproefde mensen ongetwijfeld hebben. op het andere wiebelend met een helle braniestem een toespraak, die begon met „Beste Missionarissen"; behalve de doos sigaren die iedere scheidende missionaris kreeg aangeboden, was er nog een grote koperen bel voor een ex-surveilant, d» naar Congo vertrok. Het geheel deed enigszins denken aan een bruiloft of een ander groot familie feest vol toespelingen, welke voor bui tenstaanders gedeeltelijk onbegrijpelijk waren. Na het feestdiner werd er natuurlijk gevoetbald, waarna de bel luidde voor het plechtig Lof, en 's avonds voor het souper (onder meer rijst met kersen, dia traditioneel voor hoge feestdagen vermeld zouden worden in alle brieven naar huis) werd er nog een missiefilm gedraaid (einde eerste, tweede, derda acte etc.), waarin het nogal cowboyach tig toeging. Daarna steeg voor het laatst die dag de luidruchtige branding van hels lawaai omhoog uit de twee speelzalen. Een half uur later klonk alleen nog de gedempte avondstem van de voorbidder in de kapel. Het offer dat een missionaris brengt, wordt veelal omschreven als het „offer van het afscheid". Hij verlaat zijn fa milie en vrienden: de zakdoeken op de kade en de steeds kleiner wordende fi guur aan de reling spreken het meest tot de verbeelding, maar over hetgeen daarnè komt hangt de stilte. Waarschijnlijk liigt het eigenlijke offer ergens anders. Ik vroeg de oude missionaris, die alles bij elkaar vijf en dertig jaar weg geweest was en niet minder dan dertig jaar in de Congo gesseten had. wét hij nu het meest gemist had. Eerst begreep hij het niet. Hij zei: „Ik heb niets gemistals je druk werk hebt, blijft er geen tijd over om te gaan zitten piekeren En tóch.... ik hoorde het lange ver haal van een vormingsreis, die een bis schop maakte in de binnenlanden van Suriname: dagen, weken in een korjaal. De ochtenden werden in beslag geno men door de kerkelijke plechtigheden: uren lang in de benauwde lage ruimten van missiekerkjes, wier wanden bol ston den van de hitte en de ranzige lucht van bosnegers, 's Middags organiseerde deze bisschop volksspelen en 's avonds, wan neer er ergens gebivakkeerd werd hing deze zwoeger telkens zijn tqog buiten, die donker doorzweet was, na hem eerst binnenste buiten te hebben gekeerd. En deze routine van een doodvermoei de bisschop trof mü het meest: een bis schop. die zjjn toog 's avonds luchtte op een of andere struik, en hem 's morgens weer aantrok. Dat ging zo dag voor dag. „En de eenzaamheid?' vroeg He de gepertsionneerde missionaris. Het alleen-zijn valt niet mee" zei hij peinzend „Je hebt niemand om tegen te pratensoms was ik negen weken achter elkaar weg, het binnenland wanneer je dan terugkeerde naar de beschaving van Stanleyville, als dat daar tenminste beschaving is bonsde je hart bü de gedachte weer met andere blanken te kunnen praten, weer confra ters te zullen ontmoeten Het ideaal is thans ook om minstens twee missionarissen samen op een post te zetten, hoewel er dan in de practijk tóch nog altijd één op reis is en de ander alleen thuis zit Negen weken op missiereis lijkt helemaal niet lang en ik wil niet klagen, want er zijn mensen, die het vesl een zamer hebben, die haast nóóit iemand zien, met wie ze een behoorlijk gesprek kunnen voeren...." Hij stopte bedachtzaam een nieuwe pijp. Dertig jaar Coifgo „Nee, ik mag niet meer terug.ik rentenier maar wat en haal wat spuit je».... de confrater, die mij naai hu.s bracht, toen ze me in de Congo niet meer konden opkalefateren, nam z'n zwarte stola mee aan boord ze dachten cat ik 't niet halen zou tot in Holland Ik zag hem mislezen op een buiten post, ergens diep in de bossen. Een vuile albe' een gekreukeld kazuifel, muf van schimmelend vochtinderdaad bijkom stigheden. „En daarna gaat de Pater weer ver der, naar een nieuwe post...." Een 'eenzaam priester, een van de tien duizenden, die overal ter wereld hun plicht doen: ook in Alaska staat een priester aap een geïmproviseerd altaartje, j ook in China, ook op Nieuw Guinea. Maar God is aan het wankele altaar in een bilikken hutje even dicht bij hen als temidden van de luister van het Confessioaltaar in die Sint Pieter.... Allen zwoegers die naar zweet ruiken. Romantiek? Olympische fakkellopers, gebronsd en jong en sterk, met wappe rende haren? Zweet en teleurstellingen, en de dagelijkse omgeving van schurft en zweren, slaapziekte en malaria. Deze prachtige zwoegers op de verst vooruitgeschoven posten.... Deze eenzame mensen, die slechts het gezelschap hebben van dat kleine mis siekruis. Het kruis, dat hun geloof ver sterkt, hun goede werken vermeerdert, de zielen redt. Het kruis dat hen troost en beschermt tegen de woedende aan vallen van hun vijanden.... Amen „Een dag om nooit te vergeten zeiden de twee oude mensen in de laat ste avondtrein. En geen van beiden durfde bekennen hoezeer ze tegen de andere reis opzagen; de reis naar de boot, die hun zoon zou meenemen J. W. HOFWIJK. kaart te zijn, die gedurende dit H. Jaar de Romeinse kleinhandelaren geen wind eieren heeft gelegd- oude hoofd ambtenaar der Oostenrijkse posterijen, die in 1869 de eerste prentbriefkaart uit gaf (natuurlijk met. het Prato erop en Schoenbrunn), heeft zich niet. kunnen voorstellen, dat dit eenvoudige stukje karton hier zulk een groot fortuin zou maken. Het ministerie van de Posterijen zal aan het eind van het H. Jaar een officieel verslag doen verschijnen van de ver bruikte postzegels gedurende deze. twaalf maanden. En voorzover het de ansicht kaarten betreft, kan reeds nu wordep berekend, dat er al bijna 40 miilioen zijn verkocht, dat is gemiddeld ongeveer twinting briefkaarten per pelgrim. De post heeft tevens medegedeeld, dat het aantal onleesbare adressen ondanks de sterk gestegen verzending van kaarten niet evenredig is omhoog gegaan, en dit, vermoedt zij, zal te denken zijn aan de toegenomen ontwikkeling der pelgrime rende volkeren. Egypte jvensi wapens. Egypte heelt Amerika óm militaire hulp verzocht. Er is echter nog geen beslissing genomen. Op de vraag, of Egypte de Sovjet-Unie om wapens zou vragen, indien het geen hulp van Amerika of Engeland zou ont vangen, antwoordde de minister van bui tenlandse zaken: „Wij hebben dat sta dium nog niet bereikt en overwegen zulks momenteel niet. Wij wensen wa pens uit democratische landen en hopen ons niet genoopt te zien aan andere bron nen te denken". Sommige bewoners weten met eenvou dige middelen hun schamele kamertjes tot een klein paradijsje te maken, omdat daar in de vreugde van het gezinsleven heerst. Ergens was de huisvrouw het straatje voor haar woning aan liet vegen. Toen zij ons uitnodigde naar binnen te gaan, was het voor ons geen verrassing meer daar alles proper aan te treffen. Op tafel prijkte te midden van een kleurrijke ver siering een taart, ter ere van de tiende verjaardag van het oudste dochtertje, die vandaag gevierd werd. Het was een fami lie uit Ambon, die o zo gelukkig was hier rust te vinden. En allen vonden het een „ideale plek" om te wonen, vooral voor de kinderen leuke bruine kopjes met ogen, die schit teren als karbonkelstenen die buiten naar hartelust speelden. Jonge moedertjes waren vol lof over de verpleging, die zij bij de geboorte van haar jongste lieveling Het voormalige concentratiekamp Westerbork is thans een woonoord, „De Schattenberg" genaamd, waarin tweehonderd gezinnen uit Indonesië rust en veiligheid gevonden hebben. Iedere dag komt de kruidenier met zijn grote wagen. Deze huiselijke familie schijnt zijn Indische naren, waarin de man buitengewoon gesorteerd is, erg op prijs le stellen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1950 | | pagina 5