De Duitse verjaagden vormen 'Europees probleem Priesterroman van Abbé Pezeril De Duitsers zijn geschrokken „Prijsopdrijving" werd zelfs de Amerikanen te bar Prïzivsszsrz sss. h« De EEND en de wasemmer van de dominee Ernstige aanval op de Kerk in Polen Het verschijnsel der gemengde verkering „Men hee ft geen idee van de omvang der Kerkvervolging" Het apostolaat van de priester in het hedendaagse stadsleven r Een onderdeel van een geloofscrisis „KERK IN NOOD" „RUE NóTRE DAME" Kamp Yught wordt repatriëringscentrum Boodschap van Kardinaal de Jong Soldatenbrief uit Korea li t peloton had honger.... Op tegen Salomon Apostolische administratoren ontslagen GOD EN_ ZIJN IFERE1.D Brieven uit 1889 „Stiefkinderen van de geschiedschrijving Vluchtelingen noemde dr Hahn ïtlP[e Maatschappelijke déclassering V°Dr Hahn ging uUvo.rt, 5/? m 'dlioen katholieken leven in nood Vlissingse winkeliers vieren gouden vecht vereniging Lang koken Het voornaamste is inderdaad de crisis van het geloof. Gevaren zullen pas dan scherp gezien en zo krachtdadig en effectief mogelijk vermeden worden, als men zich van de waarde van hetgeen gevaar loopt fel bewust is. Dat is het wat niet alleen bij veel katholieke meisjes, doch bij verhoudings gewijs minstens evenveel katholieke jongens ontbreekt. De fundamentele en allesover heersende waarden van het geloof staan hun niet levend en concreet en werkelijk voor de geest, Toen reeds hoge prijzen HET WERK „ZINDE" HEM NIET Jongen stichtte brand in fabriek GÉÉN GROETEN MEER naar militairen op Java DOM FRANCO DE WIJELS AMERIKAANSE ONDER MINISTER TE BELGRADO PARAFERING SCHTÏM \N- PLAN UITGESTELD II l i I A (Van onze redacteur) Het probleem van de Duitse verjaaRden Is wel zeer ernstig, V°n" stateren. zijn we er niet. moet ook aan de oplossing gewerkt worden en om hier toe een bijdrage te leveren, hebben het Katholieke Genootschap voor geestelijke rvamoii Oost-Priestcrhulp" in vernieuwing en hathoIieU 80J, samenwerking met ne nM|rAnlMiMfc2| kerkelijk instituut oP internationaal congres Drakenburgh" een Kerk in Nood' georganiseerd, een touItg vraag. Het is met uit u ees probleem, zoals Stuk, maar een EuroPkers reeds de verschillend i(eten komf,n en de ste dag duidelijk dr stalmans O.Praem., hoogeerw. hee d„ Tonger|0 dje het lijk aan aete werken. Een schier nood m Duits1 zoals een ,n_ onmogelijke taak df A Kindermann leiders, prP'aa' r te Praag en stichter vroeger hoogleraar _lnjlItl(,IltlM het vlnchtelingenseminarie ?n Konijn treffend opmerkte: het no,„om.r, uit Duitsland, Oostenrijk, Frankriik België, Nederland en Zwitser- waren aanwezig en een bijzonder oli ./Oan de bijeenkomst d% tegen- cachet gaf drie bisschoppen, Z. H. Exc rtgr dr Hartz, pauselijk gevolmach- „„„r de zielzorg onder de vluchte lingen Z. H. Exc' ™gr F«che, wijbis- ichon van Keulen, vertegenwoordiger van knrdhnaal Frings van wie een brief werd voorgelezen evenals van kardinaal De Jong en van l- H'. E?c; von Rudloff, wij- hisschoD van Osnabruck. Voorts was aan wezige de consul-generaal van West-Duits- 1 a heer K. Dumont. a?r congres stond verder onder leiding ir 7 0. Ridder de van der Schueren, leaaris der Koningin in Overijssel en voorzitter van het Katholiek Genootschap, waarvan^e secretaris, dr K. J. Hahn. algemeen overzicht de voorgeschje en het verloop van de uitdrijving kinderen van de geschiedschrijving,^^ Men heeft geen Idee van de omvang der vervolging, waarbij ln 70 bisdommen een bisschop is gedood, weggevoerd of in eigen kamer gevangen wordt gehou den. Eind 1950 waren er als een gevolg van de Potsdammer-regeling ongeveer 12 millioen vluchtelingen ln Duitsland, waarvan 8 millioen in West-Duitsland en 4 millioen in Oost-Duitsland. Daarbij komen nog politieke vluchtelingen. Pater Sladek, die de sociale zijde van de tegenwoordige toestand in schrille kleuren belichtte, wees op de maatschap pelijke declassering van Duitsland. Vroe ger was er 45 pet onzelfstandig werkne mer, thans is dit percentage 87. De bonds republiek telt 1.800.000 werklozen, waar van 40 pet verjaagden. Europese econo mische samenwerking zal ook voor Duits, land de enige oplossing zijn. Pater Sladek ging uitvoerig in op het woningruimte-vraagstuk, het boeren- en het jeugdprobleem. Van de vluchte lingen woont 67 pet in één-kamer-wo- ningeh, terwijl 200.000 mensen in ba rakken zijn ingekwartierd met toestan den waarbij de Tien Geboden niet meer nageleefd kunnen worden. Ontroerend was het slot der rede van de Duitse pater Slaclek, toen hij een be roep deed op allen, van welke natie ook, om te helpen. „Als U onze goede wil ziet, Iaat ons dan als het u blieft niet alleen De Lagerpfarrer, dr Krahe, gaf een m°5fcho-sïowakije met staatspriestërs, dié hartroerende beschrijving van de toe- If tpVovigen in twijfel brengen of zij wel I standen die hij zelf in het Durchgangs- mef een ware priester hebben te doen.lager Friedland had meegemaakt. Het vluchtelingenvraagstuk is een symptoom van de bijzondere geschiedenis der 20ste eeuw. Het heeft de sociale struc tuur van Europa veranderd en als «et zo doorgaat - 20 tot 30 millioen mensen zijn in beweging gebracht krijgt universeel aspect. „„«1 et ariërs en Het betreft niet alleen proletariërs en het is niet alleen een ethnologische maar o-k een religieuze Ifiddln- door het beeld van de Kerk Europa Is veranderd. -ar,~„ i, bH de Om psychologische redenen is dij ae ling van Potsdam eren en z.i. was humaan was uitte vhtelijkj maar het niet aheen natuu toegestaan dat ook staatsrechte! 1 burgers uitdreef, een staat onschuldige du s millioen katholieken leven ln hetVeren gordijn, d.i. een n°h,dcta deel van de hele Kerk. Cyfers, dfo fai als m een film oplichten in het K „i .fin prof. Kindermann, die naging, hal ?o de verschillende landen de Kerk lorvlhrd wordt. Geraffineerd is die ver votóng in landen als Joego-Slavië voigi«5 «.„.„oknp met Kapitein ter zee C. W. Slot, die met ingang van 1 Maart a.s. is benoemd tot Commandant Zeemacht. Een gedeelte van het voormalige kamp Vught, n.l. de administratiegebouwen, zal worden ingericht als woonoord voor uit Indonesië gerepatrieerden. Voorlopig zul len daar een 120 gezinnen, totaal ongeveer zeshonderd personen, die tot nu toe in Oirschot verblijven, worden onderge bracht. Kamp Oirschot herkrijgt zijn militaire bestemming. Het aantall perso nen diait men eerlang in kamp Vught hoopt te huisvesten, zal vijfduizend be dragen. Deze week zullen de eerste gezin nen er aankomen. Het ligt in de bedoeling een busverbin ding met dit repatriantencentrum aan te leggen. De aankondiging van een roman van Daniel Pezeril zo noemt hij zich op het boekomslag moest wel uitzonderlijke belangstelling wekken in de kringen der katholieke letteren. Want men begreep onmiddellijk, dat het hier om abbé Pezeril ging, een der superieuren van de Saint- Séverin, waar reeds Dante kwam bidden toen hij in het Quartier-Latin verbleef. De vraag was waarmee deze priester, die een zeer modern apostolaat onder de intellectuelen heeft ondernomen, en bovendien een uiterst belangrijke poging deed tot het stichten van een parochiaal gemeenschapsleven, voor de dag zou komen. Die belangstelling was nog meer gespitst bij hen, die bij de uitvaart van Bernanos de aangrijpende rede, klassiek van stijlzuiverheid en prachtig van ontroeringskracht, hadden gehoord uit de mond van deze priester, die Bernanos in zijn laatste lijdens weken had bijgestaan voorde grote overgang. Van abbé Pezeril waren dan ook de bladzijden waarin het voorbeeldige sterven van Bernanos ons is bewaard gebleven. een nis en schetste- voor grote monumentale historie Qp kenis 1 baar g' wat'dè "Duitse* ^aajfden £e*fgeschie. in aanmerking komen hebben, ander terrein grote be^enis gn hun leed is onnoembaar b|n mee. maar gemaakt, is nog 1 denis vertoond. Z.Em. Johannes Kard. de Jong heelt de volgende boodschap aan het Congres „Kerk in Noodop Drakenburgh" gezonden: Nu Wij vanwege Onze gezondheid verhinderd zijn, persoonlijk van Onze grote belangstelling blij Je te van Uw con0res. uele Wij weten hoe bet tot broeders en zusters el(J van door oorlog eft brU'ut 0 ^er on. huis en haard verdreven, neens, draaglijk geworden 1 s. d nU hoe dit lot nog zwaarder w de zij de troost en de steUnJf „pelal godsdienst moeten missen en v moeten verblijven in de zogen de Diaspora-gebieden, waarin niets I/H-O JJUI u-yt utcucii, WWW' J aan het godsdienstig leven van de eigen geboortegrond herinnert. Wij weten eveneens, hoe een veel te klein getal priesters, met hun kudde verdreven, door bovenmen selijk zwoegen tracht het erfdeel Christi te bewaren en te behoeden. Het werk, dat de actie Oostpries- terhulp ondernam om de Neder landse katholieken in staat te stel len deze priesters en hun gelovigen daadwerkelijk te helpen, had en heeft Onze bijzondere instemming en aanbeveling. Nu het Katholieke Genootschap voor Geestelijke Vernieuwing en de genoemde actie samen dit congres beleggen, teneinde het vraagstuk van de Kerk in Nood te bespreken en middelen te beramen tot leni- ging daarvan, voegen Wij Onze ver langens tot het welslagen ervan bij de hunne en smeken Gods Zegen over hun uTbeid af. Het schijnt, dat de West-Duitse regering te Bonn toch wel Ietwat is geschrokken van de ontwikkeling, welke de inter- nationaal-politieke gebeurtenissen dé laatste weken hebben genomen. Eerst kwam na de Europese tournée van gene raal Eisenhower, waarbij ook een bezoek aan bondskanselier Adenauer werd ge bracht, de „teleurstelling", dat de west- duitse herbewapening voorlopig op de lange baan is geschoven; thans gevolgd door de verwachting, dat de grote vier, dus het Westen en Rusland samen, toch aan dé conferentietafel zullen plaats nemen om het Duitse vraagstuk te be- Tot dusverre heeft de West-Duitse regering gespeeld, gewed op de over tuiging (welke door zeer velen buiten Duitsland wordt gedeeld), dat een wer kelijk effectieve verdediging van het Westen slechts mogelijk is, Duitsland in die defensie wordt ingeschakeld, niet alleen door de ptodiuctie v'a'n oorlogs materiaal, maar ook met een Duitse troe penmacht; onverschillig of deze nu op basis van divisies of brigades in een Atlantisch of een Europees leger zou worden georganiseerd. Nu was het psy chologisch ongetwijfeld verklaarbaar, dat Duitsland voor deze deelneming enkele voorwaarden stelde; het zou nu eenmaal een uitermate zonderlinge figuur zijn, a is men een land in de eiven grote levens gemeenschap opnam, maar het tegelijker- tijd als een paria in die communiteit be handelde. De Duitsers hebben echter de boog wel wat overspannen, wat bij hun bekende mentaliteit niet al te zeer verwonderen kan. Wel zijn zij van hun oorspronkelijk standpunt, dat zij zich zowel naar het Oosten a-ls naar het Westen konden keren, tamelijk spoedig afgestapt: een dergelijke visie was toch al te dwaas. Maar zij bleven de prijs voor hun deel neming ai maar steeds opdrijven tot een nunit, waarop het zelfs de Amerikanen te Ur werd. Die dan ook bij monde van generaal Eisenhower verklaarden, dat hij w niets voor voeflde troepen onder zijn commando te hijgen, due „met geweld ^nlfbltekent niet dat de Duitse herbe- Dlt .„„„n de kaart is; maar dat de noHUci'eerst tot overeenstemming moeten politici eerat grondslag, waarop een komen over e -j^gg deelneming mee als het ware wgligt hi lijk zou zijn. .jtici van het Westen om wenk aan de p de besprekingen met grote soepelheid in betrachten; maar de vroegere vijanu DuiteeTS toch heel anderzijds hebben waarschuwing goed begrepen, dax gericht Merk_ bovenal aan hun a<Ares waardig is zeker, dat van het ogenblik af, dat Washington minder prijs bleek te stellen op Duitse contingenten die twee politieke opponenten Adenauer en Schu- macher, wier conflict vooral door de hals- starrige houding van d-e TOCialrstische lei- der zo rampzalig voor West-Duitsland 1. geweest, .plotseling weer elkaar zijn gaap zoeken. En al weet men nog niet, welk het resultaat van hun eerste bespreking is geweest, men zal niet ver misgrijpen, als men meent, dat zij ae mogelijkheden afgetast hebben om toteen gemeenschappelijke buitenlandse politiek te komen. Deze zou ook voor Duitsland van onschatbaar belang zijn, want ook het buitenland ten Westen en ten Oosten speelt op de hopeloze binnenlandse poli tieke verdeeldheid van de West-Duitse leiders. Het feit, dat de Vest-Duitse herbewape ning voorlopig is uitgesteld (natuurlijk zij geconstateerd, dat zij niet afgeschreven is), geeft op zich ook een betere kans aan een viermogend'hedenconferentie., Enerzijds worden de Russen niet voor een voldongen feit geplaatst, anderzijds echter houdt het Westen de mogelijkheid der bewapening steeds als een zwaar wichtig onderhandel ingsobj eet in handen. Als de Russen menen, dat zij bij de situatie zoals die nu is ontstaan, met min der concessies tot een compromis kunnen komen dit in de veronderstelling, dat het Kremlin werkelijk een vermindering der spanningen wil nastreven dan kan het Westen Moskou snel duidelijk maken, dat, ofschoon Amerika, Engeland en Frankrijk er helemaal niet op gebrand zijn de Duitsers te bewapenen, het op treden van de Russen het ongewenste noodzakelijk zou kunnen maken. Als men echter rond de groene tafel Zou komen te zitten, moet er wel een streven bestaan om tot overeenstemming te geraken, al is het slechts' op enkele punten. En de Duitsers zijn, overigens niet geheel zonder reden, bang, dat elk accoord op hun kosten tot stand zal komen. Natuurlijk behoeven zij geen angst te koesteren, dat het Westen West- Duitsland aan de communisten zal over leveren; maar zij herinneren zich waar schijnlijk nog. hoe in de laatste dagen van Augustus 1939 de Duitse diplomatie een ommezwaai van 180 graden maakte en door een verdrag met het KremHn de diepste ellende over de gehele mensheid bracht. Zo erg zullen Amerikanen, Engel sen en Fransen het nooit maken, zij zijn (gelukkig maar), geen nazi's of commu nisten. Maar dat, als inderdaad een inter nationale ontspanning zou zijn te berei ken, zij niet al te zeer rekening met de Duitsers zouden houden, ligt bijna voor de hand", de laatsten zouden het boven dien aan hun eigen oorlogspolitiek, en ook aan hun politiek na de oorlog te wijten hebben- Vooral Schumacher zal dan een mea culpa moeten kloppen. De spanning tussen West en Oost heeft op zo wonderbaarlijke wijze in het voor deel van de West-Duitsers gewerkt, dat dezen wei niets zo zeer als een ontspan ning moeten duchten. Bij het achtste leger Korea. De eerste luitenant W. »«ssel schrijft: We lieven nu wat Zuidelijker, wat warmer, wat beschutter en het weer is wat beter Het vriest geen 25 graden meer eif het humeur van onze mannen is dan ook allang weer 100 procent, vooral als er wat te eten valt. Zo mogen we, naast onze^ rantsoenen, die »vprigens goed rijn, zelf ook graag wat koken. En dat kan nu, wint we hebben op de tien man een klein primusbrnndert.jc eekregen w Je letterlijk van alles kunt koken. Maar het rhial dat ik U nu vertellen ga, dateert Jog voor de tijd van het brandertje. Het gaat over een eend. Ee" ee"^ ln een em mer en die emmer stond op een zelfge- maakte kachel. Het peleton had honger. Het had „lek- kere honger", zouden we in Holland zeg- <mn en bovendien wdde men zijn karabijn wel eens even „schoonschieten En dus trn - -en een paar jagers er op uit. om een 1 ii'e: na veel geknal tussen de ber- ecn e-nd thuis te komen Hei "ri no "U-lijk deskundig geplukt het grote probleem: waar m ,n sudderen? >n and van niets Er zijn hier en seen luxe auto's en geen kachels en en „een noemt u maar op. Maar een" Hollandse soldaat laat het er maar Jiet zo een, twee. drie bij zitten en dus werd er een onderzoek ingesteld naar Tiles wat maar iets zou kunnen bevatten Binnen een kwartier kwam er iemand met een oude, vuile, gedeukte en verroeste emmer terug, die nog met lek wai. Het was in het begin van deze eeuw, dat Salomon, een reizende lapjeskoopman, zich in Vlissingen vestigde en het de manufactu rers van deze stad aan de Schelde nogal lastig scheen te maken. Deze concurrentie bewerkte wat alle andere dingen niet hadden kunnen doen: de vakgenoten vonden elkaar en be sloten zich tezamen te weer te stellen tegen wat zij meenden, dat oneerlijke concurrentie van vriend Salomon was. Men stichtte een vereniging en het resultaat was, dat men maatregelen ging beramen tegen de wan betalers, die dan deze en dan weer gene zakenman te pakken wisten te nemen. Het beoogde doel van het verweer tegen Salomon schijnt intussen wel bereikt te zijn; van hem hoort men niets meer. Maar de vereniging, „Gemeenschappelijk Belang" geheten, be staat nog altijd (de wanbetalers zullen ver moedelijk ook nog wel niet helemaal ver dwenen zijn) en viert op 14 Februari haar gouden bestaansfeest. De verrassing was groot toen aange kondigd werd, dat de roman het gero mantiseerde leven van een priester zou bevatten. Daarvan zijn slechts weinig voorbeelden bekend in de jongere lette ren. Wel is de literatuur rijk aan priester personages, maar die figuren kwamen vaak niet boven de gebruikelijke roman held uit. In zijn „Journal d'un Cure de Campagne" heeft Bernanos de priester „van binnen uit" willen bezien. Hij was echter leek. Abbé Pezeril heeft het on schatbaar voordeel uit de intuïtie van zijn iriester-zijn ons. de priesterfiguur tast- jaar te maken met volkomen bevrediging van alle romaneske en geestelijke eisen. „Rue Notre-Dame", zoals de roman heet, is dan ook van uitzonderlijk be lang'. Dat het talent van de romancier de lezing reeds aangrijpend maakt, is al verblijdend wanneer men denkt aan de verliezen die de katholieke letteren in Frankrijk hebben geleden. Een roman- der van dergelijk jormaat komt maar zelden naar voren. Maar dit werk der verbeelding is uit zulk een brandende werkelijkheid op gerezen, dat het werk ook de essentie bevat van wat onder de Franse geeste lijkheid, die naar de noodkreten van deze tijd luisteren, aan hermeuwmgs- verlangen leeft Als afspiegeling van wat op dit ogenblik bij de besten om gaat en woelt en opbruistis dit boek reeds uiterst merkwaardigvooral voor hen die het Franse leven meer dan oppervlakkig willen gadeslaan Als zo danig geeft deze roman een by zonder duidelijke visie ondanks het klassiek- summiere op een der meestdringen de problemen van het katholicisme in de moderne wereld. Verwacht geen betoog, In de uiterst sobere tekening van een priesterleven, al. hpt v/are met de hand die een kind leidt voert „Rue Notre-Dame" de lezer van 'het tijdelijke In de tragedie van het bovennatuurlijke. En het grote talent van de schrijver opent door de meest eenvou dige, bescheiden woorden ontzaglijke ver schieten voor de verbeelding. Typisch Franse toestanden Iedere literatuur is in veel opzichten kind van haar tijd en een roman als „Rue Notre Dame" mocht verwacht worden bij de gelukkige opbloei der apostolaatsver- nieuwing waarvan 't katholieke Frankrijk het getuigenis geeft. Vandaar dat het werk beantwoordt aan omstandigheden die aan Frankrijk eigen zijn, ais gevolg van historische omstandigheden. Daaron der zijn er, die ons vreemd lijken, zoals de veroudering in leeftijd der geestelij ken het ontbreken van roepingen, de ont zettende overbelasting in de bedienings- taak en bepaalde eisen voor het aposto laat waarbij de komst der priesters-arbei ders wel de merkwaardigste is. Beter dan vertogen het kunnen doen laat „Rue Notre-Dame" deze typisch Franse toestanden aanvoelen. Het is dan ook mogelijk dat voor elders het werk van abbé Pezeril bladzijden bevat die wet zekere bevreemding zullen worden ge lezen of zelfs niet' verstaan of gewaar deerd zullen worden. Of dat ze polemisch zullen worden opgevat, of critisch, waar ze dat niet zijn. Dat is zelfs aan kanunni ken in Parijs overkomen, die laaienae protesten rondzonden tegen bepaalde passages van het boek, waarin ze zich ze j meenden te moeten herkennen, terwijl uitgemaakt kon worden, dat hun bestaan zelfs de schrijver onbekend was. net ooeJc moest op deze manier wel rumor in casa verwekken,... Apocrief dagboek Men zal intussen benieuwd zijn naar de inhoud. De roman is vervat in het apocriefe dagboek van een kanunnik, een vrome, vurige priester, die zich nog geschikt voelt voor zijn taak, maar we gens zijn ouderdom tot het emeritaat wordt geroepen en door zijn bisschop in het huis der kanunniken wordt ge plaatst, wat voor hem een grote doch niet verbitterende teleurstelling is. Prachtig is hier de milieubeschrijving, al blijft deze in de roman een secundair element. Wat als de kern moet worden be schouwd is de ontdekking door de pries ter van zijn verleden. Hij is vroom en werkzaam, vol toewijding geweest en zich steeds bewust van de voornaamheid van zijn taak. Maar toch stelt hij zich de vraag wat hij heeft bereikt. Hij heeft catechismus onderwezen, gedoopt, ge huwdhij vraagt zich af of hij wer kelijk een vader is geweest en in zijn verlangen naar perfectie kan hij zich niet anders zien dan als een „adminis trateur", die bediende wat hij te be dienen had. Heeft hij niet in een formalistische verstarring het eeuwige en absolute ver waarloosd? Wat heeft hij aan liefde ge geven de enige kracht die voor het eeuwige waarde heeft? Is hij waarlijk een „vader" geweest? Aldus wordt de kanunnik geplaatst voor de vraag welke de zending is van de priester in de hedendaagse samenleving. De roman zou bij het beantwoorden van die vraag gemakkelijk tot een essay kun nen worden, maar het talent van de schrij ver behoedt hem hiervoor. Bernanos en abbé Pezeril gaan hier uiteen, want er zijn getuigenissen te over die Bernanos als een traditionalist ken merken, voor wie de stoutmoedigheid van abbé Pezeril bedenkelijk zou zijn geweest. De schrijver van „Rue Notre-Dame" be geeft zich echter zonder schroom in de verwikkelingen van de apostolaatsver- nieuwing, die tot innovaties leiden, waar vóór tal van geestelijken terugschrikken. Hy plaatst juist het belangrijkste deel van zijn roman in de sfeer der werklie den-priesters. Want de kanunnik heeft de mogelijkheid gevonden een „vader" te zijn. Hij krijgt een geestelijke zoon, een priester-arbeider. Doch door een omke ring van de rollen ts het die geestelijke zoon. die leidt, die hem de eisen van de komende tijden openbaart en hem ook weet terug te voeren naar de zekerheid van de jeugd. „Ik ben oud" zegt hij, doch de jonge priester antwoordt: „neen, gil zijt jong". En in die vredegevende verze kering werpt de oude priester zich op de mogelijkheid om voor een ter dood ver oordeelde een zieleherder, een vader, te zijn overeenkomstig het verlangen zijner evangelische jeugd. De laatste bladzijden van het boek zijn in hoge mate aangrijpend. De kanunnik heeft zijn zekerheid ontvangen. De moor denaar heeft gebiecht, zich in zijn armen uitgestort, hem „vader" genoemd. „Als de Goede Moordenaar" heeft hij er aan toegevoegd. En de kanunnik is naar de basiliek van Montmartre gevlucht om zich voor het beeld van Golgotha met de moordenaar te verenigen voor het offer dat niet meer in het dagboek kon worden opgetekend. De koster vond een lichaamzo licht, zo licht Op veertigjarige leeftijd schreef Abbé Pezeril niet alleen een groot en gaaf werk maar welk een voorbeeld geeft hij bovendien daarmee aan de jongeren, die nadat de vier kruisjes gepasseerd zijn te vaak reeds uitgeschreven zijn. Het talent kan slechts winnen door gro tere rijpheid Want wat wordt niet be lemmerd door werken, zelfs niet als dat een ontzaglijke activiteit is, zoals die van abbé Pezeril. De communistische regering van Polen heeft eigenmachtig vijf „Bisdombestuur ders" benoemd voor de kerkelijke gebie den ten Oosten van de Oder-Neisse-grens. Door de overeenkomst van Frankfurt tussen Duitsland en Polen werd dit ge bied aan Polen toegekend. De regering eiste daarom ook herziening van de ker- kelijke gebieden, doch daar de overeen komst van Frankfurt niet Internationaal is erkend, heeft het Vatloaan gemeend deze herziening te moeten opschorten en voorlopig Apostolische Administratoren over deze gebieden aangesteld om se te besturen, totdat een definitief tractaat Is gesloten, zo meldt het K.N.F. De Poolse regering neemt met deze houding geen genoegen en heeft de door de H. Vader aangestelde Apostolische Ad ministratoren eigenmachtig ontslagen en uit hun residenties gezet. Het zijn Mgr. Milik van Bresiau, Mgr. Wronka van Danzig, Mgr Kominck van Oppeln, Mgr Bensz van Ernland en mgr Nowickl van Landsberg. In hun plaats heeft de rege ring benoemd voor het aartsbisdom Bres iau de priester Kasimir Lagosz, voor Danzig Jan Szymanswski, voor Oppeln Emile Koblerzycki, voor Ernland Wojcioch Wink en voor Landsberg Ta- densz Zalneskonski. Slechts van één dezer pseudo-adminl- stratoren is met zekerheid bekend, dat hij priester is en deze geniet dan nog een twijfelachtige reputatie. Van de anderen kan niet eens met zekerheid worden ge zegd of zij wel priester zijn. Een dezer dagen worden zij onder militaire geleide geïnstalleerd. uu een br en n l Wij zijn de laatste weken op het ge bied van hygiëne al heel wat gewend en dus vroeg niemand naar het ai dan niet steriel zijn van onze kookpot. De emmer ging op de kachel, een beetje sneeuw er in en daarbovenop de eend. Omdat je zoiets lang moet laten koken (volgens deskundige opmerkingen van iemand, die het meer had gedaan) gingen we maar slapen, want het was donker en electrisch- of ander licht is ook iets, dat we hier niet kennen. De volgende morgen was de eend „gaar". We waren allemaal extra vroeg op. omdat we de hele nacht van heerlijke eendenbout hadden ge droomd. Ieder een stukje De buit werd eeriyk verdeeld, ieder een stukje. „HeerlijkToen kwam de do minee zijn hoofd om het hoekje van de tocht'ge deur steken. „Wel heb ik ooit van mijn leven" donderde zijn zware stem .Daar heb ik eindelijk mijn emmer terug Ik had net mijn ondergoed er in gewas sen en zeg nog tegen de pater: „nou kun lij hem hebben als Je wilt", maar niks hoor. gejat was le natuurlijk weer. En warempel als het niet waar is, natuurlijk hekben jullie hem weer." We lustten opeens toch geen eend meer. We hebben de dominee de rest aangebo den, maar hij zei: „Nee, merci, ik ben vegetariër. En geef die emmer weer mee want de pater moet zijn combination ook 'nog wassen vandaag...." Er schijnen „pour le besoin de la cause" door journalisten wel eens brieven gefingeerd te worden. De brief, die hier volgt,is echter authentiek en m.i, ook inhoudrijk en belangrijk genoeg, om bij uitzondering in zijn geheel te worden voorgelegd aan de lezers van deze rubriek. In katholiek Nederland wordt veel gesproken over het inderdaad moeilijke vraagstuk van het gemengde huwelyk Men noemt vele oorzaken, maar nimmer nog hoorde ik de m.i. hoofdoorzaak van dit noodlottige verschijnsel noemen, nl de aantrekkingskracht, die een bepaald type katholieke meisjes uitoefenen op protes- tantse jongens (veel meer dan -op haar mannelijke geloofsgenoten) en omgekeerd Want een feit is het, dat het speciaal katholieke meisjes zijn die tot het gemengde huwelijk overgaan. Onder onze Nederlandse katholieke meisjes komen twee typen veelvuldig voor: 1, het zeer degelijke, huiselijke en godsdienstige type dat aan het uiterlijk geen overdreven waarde hecht en om zo te zeggen de ueboren moeder en echtgenote is; 2. het luchthartige uitgaanstype, wier gedachtenwereld altijd om drie punten draait; „jongens, kleren, uitgaan". Dit type doet nog maar net „haar plichten", bevolkt in eroten getale de Mis van twaalf uur, praat altijd nver kleren, weet zo goed als mets van de godsdienst „f rinet sterk aan „make up is dol op de bioscoop en niets van katholieke meisjesverenigingen e.d. hlhhen Ze zijn charmant, vaak goedhartig, doch op- nervlakkfg Nu heb ik opgemerkt, dat in zeer veel gevallen het eerste type bijna nooit, het tweede type ff J-«aak een gemengde verkering aangaat. Dat komt Is" S omdat dit tweede type het leven zoveel hmhtfeef opneemt, maar ook omdat dit type door moteJtantse jongens veel gezocht wordt aanmerkelijk mééf dan door katholieke jongens, die dit type veelal oppervlakkig en leeghoofdig veroordelen Bij de protestanten met hun nog steeds óf sterk nur teinse (rechtzinnige) óf sterk intellectualistische (vrUzinnige) inslag, kómt dit charmante luchthartige meisies-type met zijn sterke „sex-appeal" veel en veel minder voor dan onder de katholieken De protestantse jongens treffen in hun eigen kring dit typevrij zelden aan en voelen zich daarom sterk aangetrokken tot dit onder punt 2 genoemde type katholieke meisje dat ze exotisch en on-Hollands vinden in haar vlotte levens stijl en haar modieuze gesoigneerdheid. Ze zien er een tegenwicht in tegen hun eigen zwaar-op-de-handsheid en omgekeerd vindt dit katholieke meisjes-type de protestantse jongens met hun heel andere levensinstel ling „interessant" en „echt-mannelijk". waardoor ze vaak aan hen de voorkeur geven boven haar geloofs genoten terwijl bij sommigen wellicht de „verboden vrucht" onbewust lokt Persoonlijk zijn mij enige gevallen bekend, dat ka tholieke meisjes van dit „vlotte type" tot drie a vier keer achtereen „verkering" hadden, steeds weer met protestanten, nimmer met geloofsgenoten. Ik heb op kantoren gezien, hoe zulke meisjes als het ware „om zwermd" werden door toenadering zoekende protes tanten. terwijl de katholieke jongens er nagenoeg geen notitie van namen. „„„„.1 Het is dan ook geen wonder, dat er zodoende z°jeel gemengde huwelijken tot stand komen en dat velen dezer meisjes na het aangaan van zulk een h J niet meer practiseren of hoogstens een minimum „uit trwS8de katholieke jongens betreftdiegemengd huwen, daarover heb ik minder ervaring. Maar ik heb wel eens de indruk gekregen, dat dit die het leven veeleer te „zwaar'dan te -^ht nemen, die hyper-critisch en twijfelend staan tegenover ge loofskwesties (i.v.m. hun karakter en opvattingen voe len ze zich noch tot het serieus-godsdienstige,noch tot het luchthartig-opperviakkige katholieke meisjes-t>pe aangetrokken en ze prefereren vaak niet-katholieke meisjes, met wie ze betei kunnen praten over allerlei diepzinnige „problemen" en die „verstandelijker aan~ gelegd zijn dan de doorsnee-katholieke meisjes, welke meer tot het „gevoelstype" behoren) Geen wonder, dat dan ook bij katholieke jongens, die gemengd huwen het gevaar voor afvalligheid nog aanmerkelijk groter is dan bij meisjes. Ik begrijp daarom niet, waarom in verreweg de meeste preken over hef gemengde huwelijk uitsluitend gesproken wordt over meisjes, die een gemengde verkering aan gaan. Al gaan katholieke jongens inderdaad aanmerke lijk minder vaak tot gemengde verkeringen over dan meisjes, daar tegenover staat, dat bij hen het gevaar van volkomen afvalligheid nog veel groter is. Maar.... aj meen ik dan ook de hoofdoorzaak van de gemengde huwelijken te weten, een afdoend middel om ze te voorkomen, weet ik helaas ook niet!" In deze brief worden een aantal psychologische oor zaken genoemd van het befaamde verschijnsel der „gemengde verkering" Het is zeker niet de bedoeling van de briefschrijveralle oorzaken op te sommen. Zijn opmerkingen zijn vooral hierom zo waardevol, omdat hij ze getoetst heeft aan een stuk dagelijkse en practische werkelijkheid. Tegelijkertijd ligt hier m.i. ook het zwakke punt van het betoog De dagelijkse en practische werkelijkheid moet in dit geval niet enkel psychologisch worden benaderd. Afgezien van het feit, dat ook volgens de wetten der experimentele psycho logie de classificatie in „twee typen" te weinig ge nuanceerd lijkt, heeft men bij het huidige verschijnsel der gemengde verkering, dunkt ons, toch voornamelijk te maken met een belangrijk onderdeel van een acute algemene geloofscrisis. Het is momenteel niet moeilijk, zich een werkelijk godsdienstig meisjes-type in te denken, dat nogal veel over kieren praat, behoorlijk aan „make-up" doet en niet ongaarne vrij geregeld „een bioscoopje pikt". Er is zelfs een waarlijk godsdienstig meisjes-type denkbaar, dat om welke gegronde of ongegronde reden dan ook er slechts moeilijk of helemaal niet toe komt, Zich bij bepaalde katholieke meisjesverenigingen aan te sluiten. De oorzaken daarvan liggen niet in het strikt-rell gieuze, maar voor eeii groot deel vooral in een katho liek organisatorisch verleden en in de algemene gees telijke verwarring, welke eigen is aan het moderne tijdsbeeld. Het is niet primair een kwestie van te veel sex- appeal en van een te veroverende charme en gesoig neerdheid; het is primair een kwestie van tekort aan geloofsbewustzijn. Dat is trouwens maar goed ook. De oorzaken, die de briefschrijver noemt, zijn n.l. moeilijk weg te nemen; we kunnen van een bepaalde categorie katholieke meisjes niet eisen, dat zij haar luchtige bevalligheid en haar charme afleggen. We kunnen haar echter wel wijzen op haar geloofstekort. Aan jonge mensen kan (en moet') het Evangelie ver kondigd worden. Ei kan (en moet!) gewerkt worden aan de opbouw van een sterk geloof Men begrijpe het goed: niet per se aan de opbouw van een grote geloofs kennis. maar wel per se aan de constructie van een realistisch en inspirerend geloofsleren. Als gemengde verkering" krachtens overwegin gen des geloof s zo veel mogelijk vermeden dient te worden, dan kan men het verschijnsel ook slechts positief bestrijden door het geloof voor een jonge generatie te maken tot iets dat ten volle de moeite van het overwegen waard is en dat zich als goddelijke realiteit aan het bewustzijn kan pre senteren. S. JELSMA M.S.C. Het Poolse Episcopaat heeft niet na gelaten hiertegen een scherp profest aan te tekenen. Op Zaterdag 3 Februari had de aartsbisschop van Gnesen en Warschau, Mgr Wiszynski, de Primaat van Polen, een onderhoud met de pre sident van de Poolse Republiek Bierut. Men veronderstelt, dat hij bij die gele genheid het protest heeft aangeboden. In het betreffende gebied wonen 4 millioen katholieken, meestal Polen, overgebracht uit de door Rusland ge annexeerde gebieden In afwachting van een beslissing van de H Stoel is in deze gebieden volgens de*kerkelijke wet de toestand ingetreden, die men noemt „Sede impedita" d.w.z. bis schopszetel, waar de bisschoppelijke functies niet kunnen worden u tge- oefend. De gelovige zien met angst de komende gebeurtenissen tegemoet. Verschillende brieven, in 1889 verzonden, werden dezer dagen op een politiebureau in de Franse hoofdstad ontvangen. Deze epistels waren gevonden in een brievenbus, die bij verbouwingswerkzaamheden ln een slagerij, die vroeger als politiepost gebruikt was, weer werd teruggevonden. Een der brie ven behandelde echter een zeer modern pro- blefem: iemand beklaagde er zich bij politie over, dat de prijzen, die bij een be paalde winkelier gevraagd werden, hem le hoog voorkwamen en verder toonde deze briefschrijver (reeds in 18891) zich zeer ver bolgen over de steeds stijgende levensstan daard. Het politieonderzoek naar de oorzaak van de grote brand op 25 Januari j.l. bij de isoleermaterialenindustrie firma Pull op Heydepark te Doorn, heeft uitgewezen, dat deze gesticht is door een 15-jarige werknemer. Deze veelbelovende knaap heeft bekend de brand te hebben gesticht uit een ongemotiveerde wrok jegens zijn chefs, „omdat hem werk werd opgedragen dat hem niet zinde". De jongen is ter be schikking van de justitie gesteld. In verband met de voortgaande repa triëring van dienstplichtigen uit Indonesië komen de groetenuitzendingen, welke de P.C.J. Wereldomroep voor de militairen op Java verzorgt, binnenkort te vervallen. Derhalve zullen slechts de reeds binnen gekomen verzoekbrieven hiertoe nog in behandeling kunnen worden genomen. Wat de groeten gericht aan militairen op Nieuw Guinea betreft: de uitzending van persoonlijk uitgesproken groeten zal worden voortgezet, doch de uitzending van voor te lezen groeten zal tot het uiterste moeten worden beperkt. Verwan ten van militairen op Nieuw Guinea, die een groet willen zenden kunnen dus hun aanvragen h,ertoe blijven richten tot. de Marine Voorlichtins,:dienst (afd. radio). Koninginnegracht 12 Den Haag. (Van onze Brusselse correspondent) De bekende Benedictijner liturgist Dom Franco de Wijels, is gekozen tot abt van de Benedictijnerabdij van Affligem, als opvolger van de onlangs overleden abt Dom Benedictus van Schepdael. De onderminister van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken en lei der van de Europese afdeling Perkins, wordt heden voor een tweedaags bezoek aan Joego-Slavië in Belgrado verwacht. Voor de zoveelste maal is de parafering van het Schuman-plan uitgesteld. M»n verwacht thans, dat de overeenkomst de komende week zal worden geparafeerd. Zoals gemeld, was aangekondigd, dat net Zaterdag j.l. zou geschieden, doch v-r bleek, dat nieuwe besprekingen over be paalde punten nodig waren.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1951 | | pagina 5