Trotzky's weduwe breekt met het Trotzkyisme! Open brief aan de Vierde Internationale Merkwaardige ontwikkeling de chemische nijverheid DORADO voor INSTRUMENTALISTEN Nederlandse belangstelling gevraagd GOD EN ZIJN WERELD Saterdag 4 augustus 1951 PAGINA PRINSESJES WINKELDEN KURHAUS CABARET Toch is er nog hoop „Niettemin Is er m de na-oorlogse ja ren een onmiskenbaar ofschoon zeer vaag en onomschreven verlangen naar het bo vennatuurlijke. Bij de parkprediking is deze hunkering naar het geestelijke, als gevolg van de onbevrediging van het ma terialisme, bijzonder opvallend. De taak van de Engelse Katholieken Gewaagde vlucht uit Polen INTERN. WEDSTRIJD VOOR JONGE PIANISTEN In 1952 te Brussel Hobo, hoorn en trompet RIJKSLUCHTYAARTSCHOOL BLIJFT OP YPENBURG UIT FLES MET NICOTINE GEDRONKEN VAN SCHRIK TE WATER GESPRONGEN Spelevaarder verdronk in de Eem .JULIUS CAESAR" ALS OPENLUCHTSPEL Volgende week in het Goffert- theater te Nijmegen Heel onopvallend hebben gistermor gen de prinsessen Beatrix en Irene in Amsterdam gewinkeld. Om half elf par keerde 'n hofaulo voor het paleis, waar na de prinsesjes in de Kalverstraat van winkel tot winkel liepen. Niemand be merkte, dat ze onder de mensenmenigte waren en alleen de winkeliers waren verbaasd toen ze zagen wie in hun za ken kwamen. Mët hun armen vol pak jes en souvenirs gingen ze tegen het middaguur weer naar de auto, die hen naar Soestdijk terugreed. Te voren hadden zij een bezoek ge bracht aan het Rijksmuseum waar zij door de heer Ton Koot langs de ten toonstelling Bourgondische Pracht wer den geleid. want deze dubbelzinnige houding tegen over de Sovjet-Unie vraagt om klaarheid. Wat Trotzky in z'n bekende werk „Revolu tion Betrayed" jaren geleden reeds als komende voorspelde in het stalinistische Rusland, is nu hoe langer hoe meer tast bare werkelijkheid geworden: Nationalis me en imperialisme tegenover democra tisch internationalisme, niet dictatuur van het proletariaat, maar van de bureaucratie, geen gelijkheid, maar be voorrechting van Stachanovisten en par tij-ambtenaren. In plaats van de geroem de „vrijheid" kwam er een „monotheïs me" van de partijbonzen, herstel van het burgerlijke huwelijk in plaats van de op heffing van het huisgezin, vrede met de Kerk in plaats van de vernietiging. Dit vindt Trotzky, veel radicaler marxist dan Stalin, verderfelijk, Hij schreef, dat Rus land hoe langer hoe meer op een „kapi talistische" staat ging lijken! De Trotzkyisten der Vierde Interna tionale vervloeken met Trotzky de stalinistische bureaucratie en terreur, noe men in hun voorlopig programma (New York 1946) Stalin zelfs „Cain", maar prijzen toch nog de sovjet-democratie! De „Tribune" van de Nederlandse Trotz kyisten spuwt herhaaldelijk haar gal uit over de Stalin-kliek, maar houdt Rus land toch nog voor een arbeiders-staat, zij het dan een gedegenereerde" (31 Aug. '46). Bij een eventuele oorlog tus sen Rusland en Amerika kiezen de Tri- bunisten de zijde van Rusland: „Komt er om 12 uur oorlog, dan heb je om vijf over twaalf proletarische opstanden" (25 Jan. '47)! Natalia Trotzky verwacht voor de ar beidersklasse en het echte socialisme niets van stalinistisch Rusland en distan tieert zich daarom van de Vierde Inter nationale. Een richtingaanwijzer is géén toovoe* «tafhij vertelt alleen, wat O graag wilt doen op den weg hij geeft u geen bijzonderen voorrang! Ook als u „het pijltje" hebt uitgestoken, moet u blijven opletten, of gij uw richtingverandering wel veilig kunt volvoeren (Enlaat het ding daarna niet noodeloos uitstaan i. dat ia onuitstaanbaar en geviirlijk I) Een ander hoopvol .teken is het groeien van dogmatisch Christendom bij de An- glo-katholieken binnen de Engelse Kerk: de sterke modernistische en vrijzinnige tendenz binnen de Kerk van Engeland is over haar hoogtepunt heen". Het program van de Engelse katho lieken", zo besloot Maisie Ward, „moet zijn: „De verwarden te ontwarren"; to unpuzzle the puzzled". De katholiek moet hier leiding geven èn op het maatschappelijk èn op het gods dienstig terrein, maar wij moeter geen tijd verliezen. Wij moeten de mensen de realiteit bieden vafï een God, Die niet alleen bestaat, maar Die een voortduren de werkelijkheid is in het leven van de mens". Drs Th. ZWARTKRUIS, pr. Gisteren zijn vier jonge Polen, drie mannen en een meisje, met «en vliegtuig op een Zweeds vliegveld bij Malmö ge land. Zy hebben om politiek asyl ge vraagd. De vluchtelingen vertelden, dat zij des nachts naar een boerderij bij de Poolse kust geslopen waren, waar, naar zij wis ten, een oefenvliegtuig stond, dat door twee mannen met geweren werd bewaakt. De jongelui waren met revolvers ge wapend en zij wisten de wachten te over rompelen en in het vliegtuig plaats te nemen. Bij het opstijgen werden zij door andere wachten beschoten. Een na de landing in Zweden ingesteld onderzoek toonde aan, dat het landingsgestel kogel gaten vertoont. De Zweedse autoriteiten houden de namen van de vluchtelingen geheim. Zij zijn geïnterneerd hangende een onderzoek Van hun verzoek om politiek asyl. In de afgelopen drie weken zijn in tótaal 22 vluchtelingen uit Oosteuropese landen in Zweden aangekomen. In Mei 1952 zal te Brussel de Interna tionale muziekwedstrijd koningin Elisa beth van België voor pianisten worden gehouden. Hieraan kunnen pianisten mee doen. die op 1 Januari 1952 ten minste 15 en ten hoogste 30 jaar oud zijn. Ér. zul len prijzen, van 10.000 tot 150.000 Belgische francs worden uitgereikt, benevens me dailles en diploma's. Dé directie van dit coucours is geves tigd „Paleis voor schone kunsten, baron Hortastraat 11, Brussel. Nederlanders kunnen zich door tussen komst van de Nederlandse regering doen inschrijven. Zij moeten zich daartoe, voor 1 October 1951 richten tot de afdeling kunst van het ministerie van O., K. en W. Toen we er binnentraden was juist Constant Stotijn proefnemingen aan het doen met een der tien hobo's waarvan een Frans instrument (Rigoutat) de eerste prijs had behaald. Stotijn be treurde het dat andere grote Franse hobo-bouwers als Salmer en Loré hier niet vertegenwoordigd waren, maar er kende overigens de voortreffelijke eigenschappen van de hier geëxposeer de instrumenten. Meteen legde de heer Reyns, alt-hoboïst van het R. O. beslag op een prachtige Engelse hoorn (alt-hobo) eveneens van Rigoutat. Hij verkoos niet de eersle-prijswinnaar maar de eervol vermelde. De toon van dit instrument leent zich nl. meer voor concerteren in grote ruimte en in een groot ensemble als het Residentie Or kest, schoon uit de. andere nog meer noblesse sprak. De le trompettist Laane van hetzelfde orkest was verrukt over een minuscuul trompetje dat men oppervlakkig bezien voor een kleine bugle (een fanfare-or- In antwoord op vragen van het raads lid mr G. Wens Viers Smeding (VVD) delen B. en W. van Den Haag mede, dat zü van een mogelijke overplaatsing van de rijksluchtvaartschool van het vlieg veld Ypenburg naar elders van officiële zijde nimmer iets hebben vernomen. Het is hun integendeel by informatie te be- voegder plaatse gebleken, dat van over plaatsing van het gedeelte van de oplei ding der rüksluchtvaartschool, dat te Ypenburg is gevestigd geen sprake is. Wel wordt de opleiding van deze school te Gilze-Ryen binnen afzienbare tijd naar Eelde overgebracht. Het 9-jarige zoontje van de fam. De N., wonende aan de Goudenbloemstraat te Bergen op Zoom, heeft Vrijdagmiddag uit een fles nicotine gedronken, tengevolge waarvan de knaap kort daarna overleden Is. De jóngen was met een vriendje naar buiten getrokken. In een tuinderü, gele gen tussen de Moerstraatsebaan en het riviertje de Zoom ontdekte het tweetal tussen het struikgewas een fles met vloei stof. Zonder zich af te vragen, wat voor vloeistof de fles bevatte, heeft de jongen om zijn dorst te lessen er een slok uit ge nomen. De fles bevatte echter een prepa raat voor het bespuiten van bloemkool, dat hoofdzakelijk nicotine bevat. De jon gen zakte direct In elkaar, waarna zyn vriendje yilngs de vlucht nam. Een voor bijganger ontdekte even later de jongen, die inmiddels reeds overleden was. In de Eem naby Eemnes ls de 23-jarige bakkersknecht H. G. H. uit Eemnes ver dronken. Hij was met een vriend aan het spelevaren in een motorboot, waarvan de motor echter na enige tijd defect raakte. Terwül H. de motor trachtte te repareren probeerde zijn vriend de boot naar de oever te peddelen. Op een gegeven ogen blik zagen zij echter een vrachtboot na deren. In de mening, dat deze recht op hen invoer sprongen beiden hevig ont daan te water. H. kwam niet meer boven, zijn vriend wist de oever te bereiken. De schipper van de vrachtboot had van het ongeluk niets bemerkt. Hy is later in Amsterdam verhoord. Het lyk van H. werd een kwartier na het ongeval op gehaald. Woensdag 15 Augustus a:s. wordt het de eerste maal dat we, na de jongste dogmaverklaring, het feest van Maria's tenhemel-ópneming als levend onderdeel der katholieke geloofsschat kunnen vieren. Het jon gerenblad „Karakter" nam in Nederland het initiatief, om van deze dag dit jaar iets bizonders te maken. Men heeft daarover in dit blad reeds een en ander kunnen lezen en heeft zich intussen misschien afge vraagd, waarom voor zo'n viering een dergelijke vorm gekozen werd. Waarom nu juist een „dag van de vreugde"? Levert de feestdag van 15 Augustus of de situatie waarin hij nu gevierd wordt speciale motieven, méér dan andere feestdagen, die de initiatiefnemers tot een dergelijke opzet bewogen kunnen hebben? De situatie, waarin de wereld vandaag verkeert, schijnt weinig aanleiding te bieden tot nadrukkelijke vreugde. Er wordt té veel geleden en gevreesd; de dreiging is té catastrophaal. Het heeft geen enkele zin dit nader uit te werken, want het gaat over een werkeiykheid, waarmee men dagebjks méér dan vol doende wordt geconfronteerd. Wél is het de vraag, of dit de énige hedendaagse werkelijkheid is. Wie alléén naar het wisselend wereldgebeuren kijkt zonder oog te hebben voor de zin der geschiedenis en voor de rustige onderstroom onder alle ruïnerende en rampzalige wentelingen, is uitermate eenzijdig en weinig realistisch. Hij ziet aan de voornaamste realiteit voorbij en staart zich blind op wat aan de oppervlakte is. Voor de waarachtig gelovige Christen is de wereld er even erg (óf erger!) aan toe dan voor de niet- christen. Doch nooit is voor hem de wereld er zó erg aan toe, dat er alléén maar reden is tot angst of onbehagen, tot paniekstemming of eenzaamheidsbesef. Niet enkel is daar, temidden van alle onzekerheden, de éne zekerheid, waarvan Paulus schrijft: „Ik ben ervan overtuigd, dat al het lijden van deze wereld niet opweegt tegen dë toekomstige heerUjkheid, die ons te wachten staat". Er is óók de zekerheid van het geloof in de uiteindelijke goedheid aller dingen, in „Het is te hopen, dat de overweging van Maria's roemrijk voorbeeld steeds meer de overtuiging moge vestigen, wat een mensenleven waard is, als het geheel en al gewüd is aan de uitvoering van de wil des Hemelsen Vaders en aan het geluk aller medemensen: opdat zó op zonneklare wijze voor aller ogen in het volle licht worde gesteld, tot welk een verheven doel onze ziel en ons lichaam bestemd zqn; en ten slotte opdat het geloof in Maria's lichamelijke Tenhemelopneming óók het geloof in onze eigen verrijzenis meer moge bevestigen en vrucht baarder maken voor ons leven". Pius XII Apostolische Constitutie, 1 Nov. '50. Albert van Dalsum zal binnenkort een niéuw experiment ondernemen met de op voering van Shakespeare's: „Julius Cae sar" in het openluchttheater van de Gof- fert te Nijmegen. De opvoeringen zullen worden gegeven op 12, 13, 14 en 15 Augus tus a.s. Aan de opvoeringen werken 35 leden van het A.T.G. mede en voorts 100 figuranten die onder leiding van de ama teur-tonelist Henk Kramer uit Nijmegen tullen staan. Het betreft hier een experiment voor Nederland, omdat „Julius Caesar" nog nimmer door het beroepstoneel in de open lucht werd opgevoerd. De hoge decors voor het spel zyn ont worpen door Jacques Snoek. Het speel terrein krijgt hier een diepte van 15 meter cn zal verschillende meters breder zijn dan het toneel van de Amsterdamse Schouwburg.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1951 | | pagina 7