Voordeliger Betere kwaliteit, lagere prijs De idee gaat vóór de vorm BLUE BAND smaakt vee!beter! Half elf Blookertijd Reclame: L>e motor van Uw bedrijf Rumoer rond Richier's kruisbeeld in de kerk van Assy PRIJSVERLAGING geung?-* gezond VERLOVINGS RINGEN REKENSOM PAGINA VRIJDAG 21 SEPTEMBER 1951 De grenzen der religieuze kunst „...En al die merken margarine, tegenwoordig. Voor mij is er geen verschil, hoor!" jVg. Offensief tegen vernieuwing ji|F Blue Band wordt bereid in Neerlands W' grootste fabriek. Een eigen speciaal recept en de strengste hygiëne, daaraan dankt U de heerlijke smaak en de zuiverheid van dit bijzondere product. En door een uiterst snelle verpakking en verzending wordt ervoor gezorgd dat Blue Band ook bij Uw leverancier altijd „fabrieksvers" arriveert. Probeer morgen Blue Band maar eens. Proef ze: puur, van een lepeltje; gesmeerd op brood; gesmolten in een hapje groente. Dan weet U ook, dat al die speciale zotgen niet voor niets zijn ge weest; dat Blue Band de beste margarine is Voor U en Uw crezin. Het Kruisbeeld van Richier dat door de bisschop van Annecy uit de kerk te Assy werd verwijderd. Onverstaanbaar voor het volk Cs,A brengt U het nieuwste van Parijs; de nieuwe lijn - de populaire fantasiestof de favoriete kleuren. Wij tonen U hierbij een kleine selectie uit onze Keurcollectie Najaar 1951 Drie Mode-triomfen: de pyramide-swagger, de klassieke mantel het costuum in fantasie. C& A brengt U deze mode-triomfen tegen prijzen Véél en véél lager dan tvaar ook! Stichting Vakonderwi Meent 96 - R'dam even voorbij de Beuri leltjke dat wil zeggen aan geen enkele norm beantwoordende kruisen, over heersend is en daaronder is ook de zoge naamde „gruwel van Saint-Sulpice", de Katholiek moet voor ogen blijven houden dat het H. Lijden de doorgang opent naar de eeuwige vreugde. Als het om religieuze kunst gaat, dan is de eerste voorwaarde dat de kunst het godsdienstig gevoel dient en niet omge keerd. De idee gaat daarom vóór de vorm, zeide mgr Constantini, die nog kort geleden in de Osservatore Romano waar schuwde dat de religieuze kunst niet aan de arbitrage van de kunstenaar mag wor den overgelaten. Voor wat de voorwer pen voor de H. Dienst betreft wordt dat wel algemeen ingezien. Voor de beeld houw- en schilderkunst is dat minder het geval. Daarom is de samenwerking tussen kunstenaar en deskundig priester voor de religieuze kunst een gebiedende eis. Daarom was het zo prachtig dat een pater Janvier, een Abbé Sertillanges en een mgr Gillet zich zoveel moeite hebben gegeven de katholieke kunstbeweging in Frankrijk de nodige theologische voor lichting te geven. Anders worden de gren zen overschredenmet de beste be doelingen natuurlijk. Het prachtige ge dicht van Richïer is niet tot het gebed van de hopende, das blijmoedige katho liek geworden. verbeelding levende gedaante kan geven. Maar men blijft dan in het vage. Der gelijke vaagheid laat een aanvaardbare vroom geïnspireerde, maar voor de devo tie bestemde kunst niet toe. Met het werk van Richier is men juist bij een andere pool beland, dan met de fameuze Churri- guerastijl, die in het begin der 18de deuw het op de spits gedreven realisme van Valdès Leal zozeer in het extra vagante joeg, dat men niet aarzelde van het Corpus een lillend lichaam te maken, waarin spiegelglas de ogen verving en bloedend haar onder de doornenkroon uit over de schouders hing. Dat was de Spaanse sensualiteit met het Moorse realisme. Bij Richier is ook een uiterste tot in het extravagante ge voerd. want wat is zijn voorstelling an ders dan dat van de volkomen uitgemer gelde mens, met voorbijzien van de di- viniteit van de Christus. Om dat laatste gaat het toch in de religieuze kunst. Een kruisbeeld heeft niet alleen het Lijden, maar ook de Vrede van Christus uit te drukken. De godde lijke natuur mag niet van de aangeno men menselijke gescheiden worden. En nu moge het waar zijn dat het aantal (Van onze Parijse correspondent) Toen wij enige tijd geleden een inventaris gaven van de moderne kunst werken in de zo veelbesproken kerk van Assy, was het grote kruis van Richier er nog niet geplaatst. Maar pater Couturier had reeds de aandacht op dat merkwaardige werk gevestigd. Het kruis, dat het wandtapijt van Lurcat tot achtergrond moest hebben, werd juist geplaatst op het ogenblik dat de kunst te Assy aan felle kritiek bloot stond. Kritiek was te verwachten, want zowel pater Regamey als pater Couturier hadden uitdrukkelijk verklaard dat wat de kunstenaars te Assy hadden geleverd niet in alle opzichten voldeed. Maar ook verklaarden zij dat de proef om kunstenaars die zich niet uitsluitend op religieuze kunst toeleggen, vrije kunstenaars dus, voor het godshuis te doen werken, geslaagd was. De parochianen van Assy zijn intellec tuelen, doktoren en verplegend personeel en verpleegden. Van die kant is geen kritiek gekomen. Integendeel, zelfs toen de Kruisiging van Richier werd ge plaatst, vonden zij in dat ongetwijfeld tot dusver unieke Corpus een aandrang t.ot devote overweging. Assy heeft echter het noodlot van de publiciteit niet kun nen ontgaan, en waar de wereldpers over Assy heeft gesproken, daar is het vreem- delingenbezoek er hinderlijk geworden. En de vreemdelingen komen voor het overgrote deel uit sensatiezucht en zon der enig gevoel voor religieuze kunst. Dat heeft de kritiek gediend, die (voor al uit Zwitserland) zich op de „proef van Assy" heeft geworpen om een te sterk persoonlijk overwicht van de kunstenaar «b kortwieken. Aan hetzelfde gevaar staat men te Vence bloot, waar de „kapel van Matisse" ook een bezienswaardigheid der toeristen ip geworden, niet om te weten wat hij voor de religieuze kunst heeft gedaan, ihaar om het snobisme te bevredigen. En helaas wordt dat in Vence nog in de hand gewerkt door de dure foto's, albums enz. iie er gretige kopers vinden. 5 In de strfjd om de religieuze kunst die op zich zelf een verblijdend ver schijnsel is en op een wakker-worden wijst, heeft men van sommige zijden een offensief ondernomen tegen de kunstvernieuwing en vooral tegen de aiet-figuratieve uitbeelding. Men be roept zich daarbij op gezaghebbende uitspraken omtrent de eisen aan de kunst voor het kerkgebouw en voor de H. Dienst te stellen. Uitspraken die in tussen door hen, die op kunstvernieu- jving en vooral op een eerlijke, in derdaad geïnspireerde kunst aandrin gen, allerminst uit het oog worden ver loren. De goede zflde van deze strijd is, dat het vraagstuk van de begrenzing der religieuze kunst daarmee op het voorplan wordt gebracht. Het was dan ook niet geheel onver wacht, dat we vernamen dat de bis schop van Annecy bevel had gegeven om het kruisbeeld van Richier uit de kerk van Assy te verwijderen. De klachten waren legio, maar kwamen niet uit Assy zelf. Integendeel, de pa rochianen hadden tot mgr het verzoek gericht het te mogen behouden. Het Kruisbeeld werd dus verwijderd en Richier had daaromtrent geen andere opmerking, dan dat hij het betreurde dat zijn werk niet tot achtergrond het wand tapijt van Lurgat had ontvangen, waar door zijn intentie: „De Verlosser die tot het uiterste zich heeft gegeven", beter begrepen zou zijn. De kunstwaarde van het Corpus op zich zelf is moeilijk te betwisten. Vier Musea dingen op dit ogenblik naar het bezit er van. Maar de beslissing van de bisschop van Annecy is ook onaantastbaar. En juist de bewondering die wij voor het werk van Richier hebben, doet ons zeg gen. dat inderdaad dit kruisbeeld in het kerkgebouw niet op zijn plaats was. De godsdienstige intentie van de kun stenaar staat vast. Maar met zijn werk i heeft hij zich buiten de grens van doel- matige religieuze kunst begeven, omdat zijn werk volslagen onverstaanbaar is voor „het algemene volk". De verbeel ding, die de kunstenaar heeft gevolgd, leidt niet tot het katholieke begrip van het Verlossingswerk. Het werk is de uit- i drukking van een vertwijfelend mededo gen geworden, een gedicht dat in een be paalde gemoedstoestand werd geboren, maar dat een onjuist droombeeld is ge worden, dat alle Christelijke blijmoedig heid, alle hoop, alle dankbaarheid mist, juist omdat het theologisch onjuist is. Langs de wilgen aan de waterkant in de avondschemering dwalend is het niet moeilijk de knottige vermolmde stammen tot figuren te zien worden waaraan de Massief - voegloos Het beste van het beste en. niet duurder/' Hebt et) wel eens uitge rekend wat duizend Drie ven kosten? Stelt de prijs van een KAMPIOEN-ADVERTENTIE daar eens tegenover l Bn dan moogt gu bi] deze ver gelijking. wat ons betreft, gerust de factor verwaar lozen. dat deze kleine ad- vertentien veel meer dan 1000 mensen onder de ogen komen. Inderdaad onze „kampioenen" behoren tot de goedkoopste boodschappers ter wereld.,... Hier ziet U het beroemde Pyramid» silhouet! Schattig kraagje... aflopende schouders... ruimvallendroyale zakken., grote knopen Zware winterveloure in favoriete modekleuren (38 t/m 48) En dal voor U hebt Uw zinnen gezet op een modern costuum! öekijkt U dit fraaie model eens in Pariise fantasiestof (beeldig ruitje) Echte biberette kraag gezellige herfsttinten Chique costuum in de nieuwe medelijn voor (38 t/m 46) m HM Mathenesserlaan 299 ROTTERDAM-C. ■■■■Vraagt Prospectus. M Allercharmantst deze klassieke, getailleerde mantel met de populaire full-swing rok. Fijne velours,, percy garnering warme herfsttinten. (38 t/m 46) Een droom voor

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1951 | | pagina 6