Filmprogramma's voor de Jeugd MODE- PRAATJE HOE BESTEL IK MIJN PATROON? Harris Burland jEATERDAG 22 SEPTEMBER 1951 PAGINA 4 PRODUCTSCHAP GEDISTILLEERDE DRANKEN Oude Proever 'MHEK£R, ^öeneyvJ •mcAtvadvUaiUt óoftei A'mo jg TWEE ONGEVALLEN IN HELMOND Textielarbeider gedood Gisteravond is de 48-Jarige textielarbei der Van den B. uit Mierlo bij het huis waarts fietsen van zijn werk te Helmond, op de Kanaaldijk aldaar onder een zware bestelwagen geraakt, toen hij tijdens mor relen aan zijn rijwiel even niet op het aankomend verkeer lette. De man werd zo ernstig verwond, dat hij ter plaatse over leed. LEUKE WINTERPYJAMA VOOR DE MEISJES C655 achtergrond te dienen voor de buiten opnamen. De schrijver van het boek, Guareschi, speelt op verzoek van Julien Duvivier, die de regie voert, de rol van de burgemeester Peppone. Die van Don Camillo wordt vertolkt door Fernandel. Men is reeds met de eerste opnamen begonnen. De film zal tussen de 250 en de 300 millioen lire moeten kosten. Fi nancier is de uitgever van het boek, die er, evenals de schrijver, reeds schatten aan heeft verdiend, omdat het al in een tiental talen enorme oplagen heeft be leefd. Het stadje, waar de film wordt op genomen, is Brescello, in de provincie Reggio Emilia. Julien Duvivier koos dit stadje uit, na tientallen andere „afge keurd" te hebben. De Subcommissie Organisatie Voedsel voorzieningssector van de Sociaal Econo mische Raad maakt bekend, dat zij in overweging heeft genomen de mste.Ung van een productschap voor gedistil leerde dranken. Organisaties van belang hebbenden, die uitgenodigd wensen te worden van hun mening te doen Dlijxen, gelieven hiervan zo spoedig mogelijk mededeling te doen aan het secretariaat der Subcommissie, Emmapark 1, 's-Gra- venhage. De edelste grondstoffen, een eeuwenoud recept, het meesterschap van de vakman. z{j •chenken U een superieur» genever. waaraan reeds acht ffeclachten de voor keur ffaven. de graten ontdoen. liter van het vis- nat weer aan de kook brengen, binden •met de aangemengde bloem an deze saus afmaken met boter of margarine, 'peper) en zout. Aardappelen, kool en de in stukjes verdeelde vis met de sau» vermengen en in een schaal overdoen. Ook op dit gerecht kan men in de oven nog een bruin korstje laten komen- VI8GOULA8H 500 750 g visfilets, 6 grote uien. 1H eetlepel paprikapoeder, zout, peper, bo ter of margarine of olie, een scheutje bouillon, ('bijv. getrokken van kop en graten). De uien schillen., wassen, snipperen en in de boter, de margarine of de olie lichtbruin fruiten. De paprika, de bouil lon peper el. zout toevoegen en de. vis in dit mengsel smoren in uur. Bij dit gerecht 11-1st droge rijst geven. Guareschi, de schrijver van „Don Camillo", speelt de rol van burge meester Pappone in de film, die door Julien Duvivier van zijn boek wordt gemaakt. De buitenopnamen worden gemaakt in het Italiaanse stadje Brescello. aan de eisen van het normale bewegings tempo. pielt voor de technische prestatie van Willy Mullens en zijn medewerkers. Van het bekende Italiaanse boek „Don Camillo", waarin de strijd wordt geschil derd tussen een pastoor en een commu nistische burgemeester, wordt een film gemaakt. Na lang zoeken heeft men een stadje gevonden, dat geknipt was om tot Een paar uur vroeger op de middag werd de bejaarde dame S. uit Deurne op de hoek van de Margrietlaan te Helmond door een vrachtauto gegrepen. In zeer zorgwekkende toestand moest zij naar het St. Antoniusgasthuls worden overgebracht. Ter afwisseling eens een effen broek met een gebloemd jasje, al wil dat natuurlijk niet zeggen, dat het ook niet geheel van gebloemd of effen materiaal gemaakt kan worden. De broek is van boven in de taille met elastiek afgewerkt, mat aan de pijp een omslagvan gebloemd. Het jasje heeft voor en achter oen schou derstuk, waaronder iets ruimte uitvalt. De hals is met een bobbedkraagje afgewerkt en de lange mouw met een smal manchetje. Het patroon is verkrijgbaar in maat 50 60 70 80 90 36 0,75. Plak aan de adreszijae van een briefkaart, naast en bulten de frankeer zegel het. verschuldigds bedrag aan geldige postzegels en zend deze naar ATELIER CROON, BEATRIJSSTRAAT 4, ROTTERDAM Vermeld aan de andere zijde duidelijk uw naam, adres, woonplaats en maat en nummer van het gewenste patroon. Plak nooit meer dan f I.— op een kaart, wat meer geplakt wordt is waardeloos. (jtiros.ortingen eveneens ten name van Atelier Croon op nummer 271291. Afgehaald elke dag van 9 tot 12 en van 2 tot 5 uur. Behalve 's Zaterdags. genoeg onderscheiden, maar 2e hoorde toch zijn gemompel. Ja, mijn man., zei ze langzaam en met moeite. Zeg me nu, waar je die armband gevonden hebt! En de waar heid.. de volle waarheid, hoor! Hij kon geen woord uitbrengen. Eerst na een poosje zei hij op een toon van het diepste medeldijden. Ik vond hem., aan de arm., van een lijk. Gelukkig! zei ze met nadruk. Ik dank de hemel, dat hij dood is. Trégat huiverde en schudde haar hand ruw van zijn arm. Ach., je veracht me, riep ze heftig. Je vindt, dat ik er bedroefd om moest zijn. Maar die man heeft mijn hele leven verknoeid! Acht jaar lang heb ik gewe ten, dat hij dood was.maar nu heb :k het zekerste bewijs! Grote goedheid., wat is dat..? Vlug jongen., we hebben onze tijd verpraat., gauw., verberg je.o!.'t is te laat. Trégat wende zich om en zag enige lichtjes dwalen, die in hun richting be wogen. Zijn Uitweg naar het pad over de heuvels was afgesneden. Tegelijker tijd hoorde hij riemslagen en het schuren van een boot over het kiezel van het strand. Ook van de andere kant kwamen énige mannen aan. Hij was omsingeld. HOOFDSTUK XIII. In de mazen van het net. Een enkel ogenblik stond Trégat be sluiteloos. Hij dacht niet aan zichzelf, macr aan de vrouw, die gekomen was om hem te redden en die nu onder verdenking van medeplichtigheid zou komen. Hij draaide zich om en greep haar arm ruw beet. Schreeuw! zei hij fluisterend Schreeuw hard, zodat ze je goed ho ren! Gil, alsof je in doodsangst bent! Gauw! Ze zweeg. Drommels, schreeuw dan toch! be val hij rijw en hij kneep haar zo hard in de arm, dat ze een gil van pijn uitte. Daarop holde hij haastig van haar weg, alsof mj na een poging tot moord wade ontvluchten. Het kwam er niet op aan, welke kant hij uitliep. Aan de ene zijde was de hoge klip; aan de andere zijde de zee met twee boten; voor en achter hem de donkere gedaanten van zijn ver volgers. Hij liep snel op de mannen, die uit de boot gesprongen waren toe en bleef vóór hen staan. Wat willen jullie van me? vroeg hij bedaard. Laat me door! Hij zag enige geweerlopen op zich ge richt, maar geen der mannen kwam op hem af. Laat me door! herhaalde hij. Ik ben Eric Trégat en julliie doen beter, me niet in de weg te staan! We zullen het toch doen! zei een stem, en het bleek Jean Vallon te zijn. De anderen grinikten. Trégat's bloed begon te koken. Hij dacht er aan, hoe hij veertien dagen ge leden die man het leven gered had. Jullie zijn gek! schreeuwde hij. Jullie zitten de verkeerde achterna! Laat me voorbij! (Wordt vervolgd). strook kiezel strekte zich meer dan een halve kilometer uit. Het was de befaam de landtlong van Garfui. Volgens de overlevering was dit gedeelte in over oude tijden met een verzonken land ver- bónden geweest en was deze landtong 't laatste overblijfsel van die verbinding. Tot op vijftien kilometer buiten de kust is die bank onder water nog zichtbaar, ofschoon het water aan beide zijden op slechts vijftig meter afstand meer dan achttien vademen diep is. De vissers be weren, dat bij laag water aan het uit einde van de landtong de ruïnen van een stad zijn te zien. En ze verhalen ook van vreemde, vage gedaanten, die in het groene water heen en weer zweven, van zachte geestesmuziek en het luiden van klokken in de verre diepten. Trégat had al die verhalen in zijn jeugd gehoord en hij herinnerde zich nu al die legenden, terwijl hij over de zee stond te staren. Het scheen hem zelfs, dat hij die stemmen kon horen, die hem aanrieden uit het land weg te vluchten, maar als hij dan naar de heu vels van Ltnonvaux keek, wist hij, dat dat gaan v-oor hem onmogelijk was, zo lanig hij over Solange kon waken, opdat zij niet aan het gruwelijke monster ten prooi zou vallen. Toen de gehele baai dóór de stralen der opgaartie zon in een statoom van goud scheen veranderd, ging hij naar binnen en legde zich te rusten. Want 's nachts moest hij er op uit, om te jagen naar het monster. Hij lag te luisteren naar het eentonig gedruppel van het water, tot hij ten laatste in slaap viel. Zo leefde Trégat een 'ag of veertien in zijn hol, waarbuiten hij zich bij dag nooit waagde, maar waaruit hij in de nacht te voorschijn kwam, om in de bossen rond te dwalen. Nog enkele malen kwam hij zo dicht bij Solange, dat hij tot haar had kunnen spreken, maar na hun afscheid wilde hij dat niet eerder doen, dan wan neer zijn naam van alle blaam gezuiverd zou zijn. Gedurende die sombere dagen hoorde hij slechts van verre het geluid van menselijke stemmen en vond hij geen enkel ander spoor, dan het raadselach tige web in het wóud. Urenlang kon hij in de nabijheid zitten wachten, of het monster soms te voorschijn kwam. Maar geen énkele keer kreeg hij het te zien, ofschoon hij wist, dat het in de nabij heid Zijn moest, omdat telkens weer an dere dieren aan het net werden vastge maakt. Twee maal trof hij op zijn nach telijke tochten Jean Vallon op zijn weg. Eens op het grasveld van' Linionvaux, Sprekend met mijnheer Margau en eens, gaande door het Trégat woud, met we derom een klein pakje bij zich. Hij wist niet, wat hij van deze nieuwe geheim zinnigheid denken moest. Hij volgde Vallon weer en zag hem ook ditmaal naee- het «trand gaan, waar hij met mijn-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1951 | | pagina 4