David Butler filmt in Elstree
Voor wie stamppot te vet kan zijn
m
Ons Succes-patroon
van deze week
l\
ROMANBIJ VOEGSEL
Eric's liefde
I
HOE BESTEL IK MIJN PATROON?
Harris Burland
"*k 'S d' °p
,T
J
ZATERDAG 3 NOVEMBER 1951
PAGINA 4
81
ft
NIEUWE VERSIE VAN
„DE TANTE VAN
CHARLEY"
erzen
Voeding voor bejaarden eist speciale zorg
VAN ONTDEKKINGS
REIZIGERS EN WONDER
VOGELS
Oude Proever
3
Gerieve
m
I;
DE KOMENDE SUMATRA-
TABAKSINSCHRIJVING
SPAARCUFERS OVER
OCTOBER
C667
Va
door
(wordt vervolgd)
Ml
De tcclmicolor-camera draait na een
toneel-succes van 2A jaar op
Broadway
Even ten Noordwesten van de verbluf
fen !e aaneenschakeling van huizen, ge
bouwen, stations en parken, die Londen
heet, ligt Elstree.
Neg slechts enkele jaren gelf den een
pittoresk dorpje verscholen tussen groene
heuvels, is het sinds de oorlog uitge
groeid tot een Engeis Hollywood en
riets wijst er op, dat aan deze snelle
groei spoedig een einde zal komen.
Toah is de naam Elstree, die meer en
meer bekend begint te worden, reeds
lang, bij-na 25 jaar, met de vervaardiging
van films verbonden. Bijna 25 jaar gele
den, toen de Britse filmproductie een ster
vende industrie leek, nam een Schotse
advocaat, John Maxwell, het beheer van
de toen gloednieuwe filmstudio's in El
stree over en vormde de „British Inter
national pictures Limited".
Oudere bioscoopbezoekers zullen zich
en Girls don't gamble". Na „Seventh
Heaven" met Janet Gaynor en Charles
Earrell in 1927 zei hij de grime vaarwel
en begon zijn merkwaardige loopbaan
als regisseur. Hij regisseerde o.a. de
eerste films met Shirley Temple, de
komedies met Will Rogers en de eer
ste „Road"-films met Bing Crosby en
Bob Hope.
Sinds David Butler voor Warner Bros .se filmmaatschappij. Na de gezusters
werkt, heeft hij o.a. de volgende films Gish (Lilian en Dorothy), de gezusters
gemaakt: „The Time, the Place and the Talmadge (Norma en Constance), de ge-
Girl", .,My Wild Irish Rose", „Look for i zusters Bennett (Constance en Joan)
sigaar. Nu komt ér nog iets bij. Als hij
voor tante speelt wil hij graag weer een
man zijn om z'n meisje het hof ma
ken. Net als zijn hofmakerij begint te
vlotten, moet hij weer de rol van tante
gaan spelen. Daardoor wordt een tragi
komische noot in het verhaal gebracht".
Zo moeder, zo dochter! Er bestaan
plannen om een nieuwe filmversie te
maken van „De Blauwe Engel", de film.
die Marléne Dietrich wereldberoemd
maakte. De titelrol zou ditmaal worden
gespeeld door een debutante, Maria
Riva geheten. Achter deze schuilnaam
verbergt zich Maria Sieber, enige doch
ter van mevrouw SieberVon Losch,
alias Mariene Dietrich
En als het geen dochter is. dan is het
een zuster.
Anna Maria Pierangeli zij speelt in
de Italiaanse film ..Morgen is te laat
die sinds haar aankomst in Hollywood
Pier Angeli heet, heeft een tweelingzus
ter, Marisa geheten. Me-risa is geënga
geerd door een concurrerende Hollywood
Anna Neagle
regisseurs wel eens in de war bracht-
Daarna stak hij de Oceaan over, veran
derde zijn naam en werd bekend als Ray
Milland. Charles Laugh ton, Googie Wi
thers, óreta Gymt, Ida Lupino en John
.rellicht herinneren, welk een sensatie de j Mills zijn slechts enkelen van hen, die
eerste producties van deze maatschappij j hun filmi
maakten. Films als „Molin Rouge", ge
regisseerd door E. A- Dupont; .Piccadil
ly" van dezelfde regisseur naar een ori
gineel scenario van de bekende roman
schrijver Arnold Bennett en de eerste
films van een jong genie, Alfred Hitch
cock, die een van de meeit befaamde
regisseurs zou worden-
Voor de Engelsen was „Elstree" het
rie hoden de studio's van de B. I. P. tech
nische mogelijkheden, welke minstens ge
lijk waren aan die van Hollywood. Voor
het eerst sinds vele jaren werden Britse
films weer over de gehele wereld ver
toond.
Voor de Engelen was „Elstree" het
Britse Hollywood en „Elstree" beteken
de toen de oude studio van de B. I- P„
waar de eerste Engelse geluidsfilm werd
gemaakt, waar voor het eerst een to
neelstuk van Bernard Shaw werd ver
filmd en waar sterren ais Ray Milland,
Madeleine Carroll, Ann Todd, Charles
Laughton en Ida Lupino hun eerste kans
kregen om voor de filmcamera op te
treden.
Het is veel gemakkelijker de Britse
sterren op te sommen, die geen film in
Elstree hebben gemaakt dan een lijst
te geven van degenen, die er wèl hebben
gewerkt,
Margaret Lockwood kreeg er haar eer
ste filmtest. Een verlegen koormeisje,
Marjorie Robertson, van wie ontelbare
proefopnamen werden gemaakt, bleef te
gen alle hoop in hopen, dat Iemand
haar ooit .nog eens een rol waardig zou
keuren- Tot ze tenslotte bij een buur
man, de studio van Herbert Wilcox, in
dienst trad en daar bekend Werd als de
lieftallige Anna Neagle.
Een knappe jongeman, Spike Mullam
geheten, speelde twee rollen tegelijk in
Elitree, hetgeen hem zelf en zijn twee
Nieuwe sending,
pracht collectie, In di
verse tafelmaten
o. a. Kirman Afshar,
Afganistan, Shlraz,
Aaiuur Hamadan, enz.
UAnrlt SCHERPE PRUZEN
V/H.TOORENBURG 8. DAMME
Nwe Binnenweg 340 t/o Plantsoen
Rotterdam Telefoon 34136
danken.
nroem aan Elstree hebben te
is vertoond. De eerste van de moderne
stroom van ^bekende films Charleys ouderwetse Charleys zijn
o.a. gespeeld door Charles Ruggles,
Arthur Askey en Jack Benny is Ray
Bolgef, die deze ról ook cp Broadway
vertolkte.
Bolger, een slanke man, die zijn werk
zeer ernstig neemt, vatte het verschil
tussen het oorspronkelijke stuk en de
nieuwe versie aldus samen:
„In het origineel kwam de pret hoofd
zakelijk door een man, die zijn vrou
wenkleding zo gauw mogelijk wilde ver
ruilen voor een flink glas whisky en een
Namen veranderden in de loop der
jaren. De „British International Pictu
res" werden „Associated British Pictu
res". Maar de traditie van Elstree ver
anderde niet. Tot 19S9 kwam er een
gestadige
vandaan, waaronder „Blossom Time'
met Richard Tauber, wiens melodieën
over de gehele wereld werden gezon
gen,, de vrolijke en Charmante komedie
„Housemaster" met Diana Churchill,
kluchten met Rober fin Hare, Gene
Gerrard, Leslie Fuller en Tommy Trin-
der.
Gedurende de oorlog werden er in
Elstree geen films gemaakt. Het leger
nam de studio's en de omliggende ter
reinen in beslag en Elstree werd één
van Engelands voornaamste camoufla
ge-centra- Een groot deel van het imi
tatie-invasieleger, dat werd gebruikt
om de „Luftwaffe" van de Normandi-
sche krust weg te lokken, toen daar
op D-dag de landing plaats vond, werd
in Elstree „gemaakt".
Maar thans zijn de studio's er weer
volop in bedrijf. Er heeft zelfs een Ame
rikaanse invasie plaats gehad, want
afgelopen maanden is David Buiier er
bezig geweest met de vervaardiging
van zijn nieuwste muzikale comedie in
technicolor.
David Butler moge dan niet een van
de grootste regisseurs zijn, hij is in elk
geval een der meest v luchtbare en in
commercieel opzicht meest succesvolle
filmmakers van Hollywood, die een eer
biedwaardige lijst van filmkomedies en
filmoperettes op zijn naam heeft staan.
David is op 17 December 1895 in San
Francisco geboren en groeide letterlijk
op in het theater. Zijn vader was Frank
Butler, die samen met David Belasco de
directie voerde over de San Francisco
Alcazar Stock Company. Als jongen was
hij manusje-van-alles in het Alcazar.
Toen hij van school kwam, kreeg hij de
bevlieging om boer te worden, waar
toe hij zelfs een cursus volgde aan de
universiteit van Stanford. Lang duurde
di£ evenwel niet en al spoedig voegde
hij zich bij de Morosco Stock Company,
waarvan hij vijf jaar regisseur en voor
naamste acteur was.
In 1917 speelde hij met Lilian Gish
in „Greatest Thing in Life" van D. W.
Griffith, terwijl hij later in tal van
films hoofdrollen vertolkte, o-a. in „Up
stairs and Down", „Sitting on the World"
the Silver Lining", „It's a great feeling",
„The Daughter of Rosie O'Grady", „Tea
for two" en de hier te lande nog niet
vertoonde „Painting the clouds with
sunshine".
Het geheim van zijn succes?
„Ik begin met niets dan een titel", ver
trouwde de joviale Dave ons toe. „Ze
geven me bijna nooit een verhaal, of
een draaiboek- Alleen maar een naam,
gewoonlijk van een ,f-song" en dan krijg
ik de opdracht, er een film van te ma
ken, Met Phil Quinn, die al tien jaar
m'n assistent is, verzin i,k een onderwerp
en dan flansen we een verhaaltje en een
draaiboek in elkaar".
En nu filmt David Butler voor het
eerst in Engeland, in de Elstree-studio's.
Onder zijn geroutineerde leiding zal de
befaamde mededeling van de Tante van
Charley: „Ik ben van Brazilië, waar de
apen vandaan komen" de inleiding vor
men tot een dans in de muzikale kome
die „Where's Charley?"
Deze „technicolor" Dave Butler
heeft er al vijftien gemaakt is geba
seerd op de gemoderniseerde operette
versie van de bekende klucht „De Tante
de gezusters de Havilland (Olivia en
Joan, alias Fontaine), de tweelingzus
sen Angeli.
De geschiedenis blijft zich herhalen,
ook in de filmwereld-
In een „drive-in"-bioscoop te Los
Angeles zat de politieagent Andrew
Baquet, die vrij van dienst was, in zijn
auto naar een spannende film te kij
ken. In de wagen bevonden zich verder
zijn vrouw, hun 3-jarig zoontje Ronald
en de kleine Mark, een baby van vier
maanden.
Het lawaai van een revolvergevecht
tussen een troep cowboys op het witte
doek werd plotseling overstemd door
het knallen van echte schoten en door
kreten van mevrouw Baquet. Ronald
had de dienstrevolver van zijn vader
uit de holster getrokken en afgevuurd.
Zijn kleine broertje werd op slag ge
dood zijn. moeder zwaar gewond.
Rosalind RusseU gaat een waagstuk
uithalen. Op het ogenblik speelt ze voor
de televisie in het stuk „Never wave at
a Wac" en zij en haar echtgenoot, de
producent Fred Brisson, zijn van plan
„Opa woont bij ons in". Zo-iets hoort garine dan vet of spek voor) en week
men dn deze tijd van woningnood dikwijls j hardgebakken korstjes door het gerecht
vertellen. En vaak houdt opa, al is hijeven na te stoven of door er saus ot jus
dan al in de zeventig, zich nog flink en over te scheppen. Hardgeroosterde toast
zou hij er niet op gesteld zijn om in het en roggebrood zijn voor de meeste ouue
gezin van zijn kinderen als een patiënt mensen ongeschikt, evenals vers Drooo.
vertroeteld te worden! Toch merkt hij dat verstopping in de hand werkt, kom
aan allerlei dingen wel dat hij zo jong mige bejaarden verdragen ook brulnbrooo
niet meer is: hij is wat kouwelijk gewor-slecht, evenals de schilletjes van Pe<f-
den en het eten van harde korstjes, mach- j vruchten, krenten en rozijnen en allerlei
tige spijzen al te vers brood of bijv. het. koolsoorten (behalve bloemkool en zuur-
drinken van koude limonade geeft hem
vaak moeilijkheden. Willen wij onze opa
een goede oude dag bezorgen, dan moeten
wij met al deze dingen een beetje reke
ning houden.
Met het oog op de kouwelijkheid zorgen
we voor een kopje thee of koffie of een
beker Warme melk op vaste tijden
vooral ook kort voor het naar bed gaan!
en liefst voor een warm hapje bij de
broodmaaltijd. Yoghurt of karnemelk ge
ven we niet ijskoud, maar warmen ze vóór
door de fles b.v. even in lauw water te
zetten.
Als ontbijt hebben vele oudere mensen
graag een bord pap; dat geeft geen moei
lijkheden bij het kauwen en maakt het
bovendien gemakkelijk om dagelijks een
portie melk te gebruiken. Want melk Is
ook voor de ouderen een heel belangrijk
voedingsmiddel, evenals kaas en groente.
Zo mogelijk geven we hun tevens af en
toe een ei en wat fruit en verder een
stukje vlees of vis op zijn tijd.
Van aardappelen, brood en andere meel
spijzen zullen oude mensen vaak maar
kleine hoeveelheden gebruiken. Daarover
hoeft u zich niet ongerust te maken, want
doordat zij zich meestal minder inspan
nen en bewegen dan vroeger hebben zij
ook minder „brandstoffen" in hun voedsel
nodig. Met het oog daarop moet de voe
ding van oude mensen ook niet teveel vet
kool).
Groenten moeten ook de oudjes dage
lijks, liefst in een flinke hoeveelheid, ge
bruiken; de vitamines en voedingszouten
daaruit houden hen fit en beschermen
hen tegen allerlei infecties. Heel goed zijn.
wanneer opa's maag deze nog verdraagt,
slaatjes van rauwe groenten ('s winters
bijv. van witlof met appel of biet of van
de gele harten van andijvie met geschrap
te wortel). Snijdt de rauwe groenten hier
voor wel heel fijn! Fruit doet uit voe
dingsoogpunt dezelfde dienst als rauwe
groente.
Een overvloed van specerijen, zoals
peper en mosterd, is nooit goed. Daar opa
meestal toch erg gesteld is op een pittige
smaak van zijn eten, kunnen wij beter
flink wat onschadelijke tuinkruiden (pe
terselie, selderij, kervel, bieslook, tijm.
e.d.) en bijv. een gefruit uitje of stukje
prei, tomaten of laurierblad gebruiken
om de prijzen te kruiden.
Met een beetje zorg kunnen we de le
vensavond van onze ouders zoveel pret
tiger maken; en hebben zij dat na een
werkzaam leven niet verdiend?
Eet niet te veel beukennootjes
Nu de beuken hun driekante bruine
van Charley", die twee en een half jaar het gegeven te verfilmen. De vraag is
achtereen met veel succrs op Broadway nu, of de televisie afbreuk doet aan het
succes van de film.
Roy Rogers, de cowboy-ster, die met
zjj-n paard Trigger de held is van mil-
lioenen Amerikaanse jongens, heeft
pas een proces tegen een filmmaat
schappij gewonnen, hetgeen van groot
belang is voor andere filmsterren, die
ook voor de televisie optreden.
De rechtbank heeft Rogers n-l- in het
gelijk gesteld en de Republic Studios
verboden, zijn oude films via de tele
visie te vertonen, tenzij hij eerst zijn
toestemming geeft.
(Van onze verslaggever).
Naar wij vernemen zulien eerlang zeven
DC-6B-vliegtuigen in gebruik worden ge
nomen door de K.L.M. Deze zullen de
namen dragen van zes ontdekkingsreizi
gers, welke namen verzameld zijn door
de bekende auteur Antony van Kampen,
u uc die in de namenprijsvraag der K.L.M.
zaadies weer laten vallen, willen wij nog' onder het motto: „Volare necesse est", de
eens waarschuwen tegen het eten van I tweede prijs behaalde. De Wondervogels
ffrnfo Vinpveplheden van deze nootjes Een (eerste prijs) komen later aan bod.
ding van ouoe mensen ook metSrote hoeveeJneae v j hiervan za"; De heer Van Kampen deelde ons op
bev^^r^ht^nmef dikke bPrunë nfemandkwaaddaen maaVbije7nove?! verzoek mede, dat dit de eerste maal was
bewusteloosheid. I dan tevens het Heilige Land te kunnen
Beukennootjes bevatten nl. een giftige bezoeken.
stof die in water oplosbaar is (deze komt I De namen zijn: Petrus Planciuei Jan
dan' ook niet voor in de olie die men uit Huygen van Linschoten, Cornells de Hout-
de nootjes perst). Door bakken of poffen man, Olivier van Noort. Abel Tasman,
wordt dit gif niet onwerkzaam gemaakt. I Willem Bontekoe en Jan van Riebeeck.
De edelste
grondstoffen, een
eeuwenoud recept,
het meesterschap
van de vakman, zij
schenken een
superieure genever
waaraan reeds achl
geslachten de voor
keur gaven.
fi tcMvüdviAAdu
toerei A'ujo
en te stijf (gebruik er liever boter of mar-
Vrijdag 9 Nov. a.s. zal te Amsterdam
wederom een inschrijving worden gehou
den voor Sumhtra-tabak, de laatste van
dit jaar Het aanbod omvat 5495 pakken.
Hoewel er enkele goede partijen bij zijn,
wordt het merendeel van deze tabak door
makelaars toch van minder goede kwali
teit geacht De betere soorten van de
Sumatra-oogst 1951 z.ijn reeds bi) vorige
inschrijvingen verkocht.
De belangstelling is tot nu toe slechts
matig. Makelaarskringen verwachten
volgende week weer een aantal voorver
kopen, doch hechten hieraan niet de be
tekenis van vóór de oorlog, toen de
voorverkopen een aanwijzing vormden
voor de te verwachten belangstelling op
de inschrijving. Tegenwoordig beschouwt
men voorverkopen meer als een ver
vroegde inschrijving van een gedeelte van
het aanbod. Ook uit het buitenland is de
belangstelling tot nu toe gering.
Onze filmredacteur in de Engelse Elstree-studio s in gesprek met regisseur
Davis Butler. In deze studio's maakt Butler voor H arrier Bros een nieuwe
filmversie in technicolor van de bekende klucht „II here s Charleyi
In October 1951 werd bij de Spaarbank
te Rotterdam op 1.000 afgerond -
ingelegd ƒ3.042.000 (v.m. ƒ2.774.00) en
terubetaald 2.949.000 (v.m. ƒ2.511.000).
Gedurende 20 voorafgaande jaren be
droeg de terugbetaling in October gemid
deld 106 pet van de inleg, hetgeen zoj
overeenkomen met een saldo terugbetaling
van 182.000. In werkelijkheid was er een
'nlegoverschot van 93.000, zodat de afgc*
lopen maand gunstiger is geweest dan nor-
maal. Op het eind van de maand was aan
335.303 inleggers 88.835.000 verschuldigd.
Bij de Nutsspaarbank te Groningen is
in de maand October ingelegd 1.154.792
(vm. 1.017.242) en terugbetaald 1.202.914
(vm 1.109.348), zodat het spaarsaldb met
48.121 92.105) verminderde tot
f61.315.671.
Bij de Nutsspaarbank te 's-Gravenhage
werd in October 3.993.113 (v.m. 3.673.785)
ingelegd en 4.131.094 (3.592.727) terugbe
taald. Het spaarsaldo verminderde dus mét
f 137.980 (v.m. stijging 81.057) tol
87.121.070.
Vlot bakvisjurkje met een aardige gar
nering van geruite stof of zijde.
Het rokje valt iets klokkend en heeft
oök een paar plooien. In de middenvoor-
baan is een steekzakje verwerkt, welke
met een geruit klepje is afgewerkt. Ach
ter midden in de rok valt een plooi.
De hals is hoog gesloten met een bob-
bedkraagje en een strik voor garnering.
Onder het voorstukje, wat met knopen
opgezet wordt, zit de sluiting. De lange
gladde mouw is met een manchet afge
werkt. Een uitstekend effect maakt het
patroon ook. wanneer de jurk van een
ruitstofje gemaakt wordt en dan de gar
nering van effen.
Het patroon is verkrijgbaar in maat
70 80 36 38 a 0.75. Benodigde
stof 1.50 1.75 2.00 2.25 mtr van
130 c.m. breed.
zegefhet "vmchSdf ï>tt postzegels Tn zend' deze naar
ATELIER CROON, BEATRIJSSTRAAT i, ROTTERDAM
Vermeló aan de andere zijde duidelijk uw naam, adres, woonplaats en
maat «n nummer van het gewenste patroon.
Plak nooit meer dan SI,op een kaart, wat meer geplakt wordt is
waardeloos.
Girosiprtingen eveneens ten name van Atelier Croon op nummer 271291.
Afgenaaid elke dag van 9 tot 12 en van 2 tot 9 uur. Behalve s Zaterdags.
KORTE INHOUD VAN HET VOOR
AFGAANDE:
Zes mannen, die een schipbreuk
hebben overleefd, bereiken een ei
land, dat wemelt van de spinnen. Op
onverklaarbare wijze worden vijf
schipbreukelingen gedood. De enige
overlevende, Erie Trégat, vermoedt
met een monster te doen te 'lebben,
dat de moorden op zijn geweten
heeft. Trégat ontdekt het wrak van
een schip En in dit vaartuig een op
schrift. In Gartuche treurt Solange
Margau om Eric. Maar haar vader
heeft andere plannen. Charles Val-
lon, een milllonnair, die zijn huis
heeft gehuurd, maakt Het meisje het
hof. Eric komt thuis maar moet de
vlucht nemen en duikt doodziek
onder bij de „ju weienhand'daar'
In minder dan twee uur waren ze tach
tig kilometer van Gartuche weg, midden
in de bergen.
In een landelijk herbergje gebruikten
ze wat en omdat het reeds half vijf was
geworden en ze hard zouden moeten rij
den, om op tijd voor het diner thuis te
zijn, stelde Richet voor, het stuur nu weer
van Vallon over te nemen, en deze stond
het hem gaarne af, omdat hij door de
ongewone inspanning nogal vermoeid was
ge worde.
Tegen de ondergaand© zon in snelden ze
voort dopr de purperen bergen. Ze bevon
den zich in het meest verlaten gedeelte
van het land. Maar geen van beiden
schonk veel aandacht aan de schoonheid
van het landschap, want Richet moest
voortdurend op zijn wagen letten en Val
lon onderhield hem met verhalen over
de afschuwelijke moorden, die in de laat-
Cantri en zijn dochter Simone. Simone jjjd in die buurt waren gepleegd,
verpleegt hem en wordt verliefd. jjj ^ent zeker gewapend?, vroeg Ri-
Eric neemt weer de vlucht met ach
terlating van een halve gouden pen
ning. Hij ontmoet Solange. Een mon
ster terroriseert de omgeving. Trégat
gaa op onderzoek uit en ondekt er
....'n spinneweb en Jean Vallon en
later ook Cantri.
Trégat wordt gegrepen. Simone wil
hem bevrijden. Dat lukt, mits zij
Vallon huwt. Solange zal Eric mogen
vrij Ia en, maar niet huwen voor. Si-
mone's dood. Vallen denkt Trégat
einde"lik te kunnen klein krijgen. En
tevslük cok Simone. De komst van
Richel en het vinden van een arm
band bezorgen Vallon zware uren.
15)
Va'lon had een dikke jas aangetrokken
en stond naar de gonzende machine te
kijken. Richet liet hpm naast zich zitten
en de chauffeur bleef thuis. Want ze had
den er liever geen derde bij, die hen af
luisteren kon. Richet schakelde de motor
in en de wagen gleed de oprijlaan uit.
Voordat ze tien kilometer hadden ge
reden. betoonde Vaii-n zich er bijzonder
mee ingenomen. Richet- die een uitste
kend bestuurder wa-, was er trots op, de
gelegenheid te hebben zijn kunst te to
nen. Hij legde Vallon de gehele machine
rie uit, verklaarde hem de stuurinrich
ting en liet hem zed op een vlak stuk
weg achter het stuurrad plaats nemen.
Vallon toonde zich een vlug leerling en
na korte tijd reed hij met zulk een ze
kerheid en gerus'heid, alsof hij reeds
jaren gechauffeerd had.
chet, toen Vallon ophield met vertellen,
Ik niet. Ik heb er niet op gerekend,
dat ik op dit plekje van de wereld een
revolver nodig zou hebben.
ja, ik heb een revolver bij me. maar
ik denk niet, dat we op Trégat zullen
behoeven te schieten, want die zal heus
niet met zijn kop tegen deze wagen aan
lopen.
Och, dat weet ik zo net niet, ant
woordde Richet. Sommige van deze heu-
els zijn zó steil, dat we met anders dan
langzaam er te"genoo komen en hij zou
best achterop kunnen springen. Uit jouw
verhalen zou ik tenminste opmaken, dat
hij ons de nek wel zou omdraaien, als je
hem niet neerschoot.
Ze bereikten eindelijk de laatste heuvels
ten Oosten van Linonvaux en daar had
den ze de steilste helling te nemen van
de gehele tocht. Want de weg ging recht
tegen de helling op, zonder enige krom
ming, die de steilte ook maar enigszins
brak. Aan beide zijden bevonden zich
dichte eiken-bossen. Zelfs midden In de
zomer scheen de zon nimmer vóór vier
uur in de namiddag aan deze zijde van
de heuvel en op deze avond in Augustus
was de weg onder de bomen reeds bijna
geheel donker. Ze stegen omhoog op de
tweede versnelling en toch klopte de
motor soms nog zo, dat Richet zich er on
gerust over maakte. Toen ze half weg de
helling waren, vertoonde zich boven op
de weg op de top van de heuvel de ge
daante van een man. scherp afstekend te
gen e rode avondhemel.
Even later verdween h-'i uit het gezicht
koak zenuwachtig naar Vallon.
Deze haalde geruststellend zijn revolver
uit zijn zak en borg hem dan weg. Richet
glimlachte gerustgesteld.
Jij bent er altijd gauw met je revol
ver bij geweest. Lébert, zei hij.
Ik wilde, dat ik nu de kans maar eens
kreeg, antwoordde Vallon grimmig.
Eindelijk bereikten ze de top en lag het
wijde panorama van zee en moerassen
vóór hen. De zon was nog slechts een don
kerrode bal en boven aarde en zee kwam
een dikke mist op. Boven op de top stopte
Richet de machine. De motor was op on
rustbarende wijze gaan kloppen.
Ik moest dc lampen nu maar aan
draaien, zei hij: We zullen ze wel nodig
hebben tussen al die hoge bomen. Hij
stapte uit. om de koplampen te controle
ren. Er stond een stevige zeebries op de
top.
Plotseling sprong een donkere gedaan
te uit de duisternis te voorschijn en greep
Richet met ijzeren greep beet. Vallon
haalde snel zijn revolver té voorschijn en
boog zich uit de wagen.
Tegen de rose gloed van de zonsonder
gang zag hij een reusachtige gedaante
zich aftekenen bruin van hét hoofd tot de
voeten en ogenschijnlijk met een dichte
haarmassa bedekt. Vallon zag, dat het
Eric Trégat zeker niet was. Richet wrong
zich als een rat in een val.
Schiet! gilde hij. Schiet dan toch m
hemelsnaam!
Vallon hief zijn revolver op. Het vol
gend ogenblik legde hij het wapen met
een grijnslach op de zitting naast zich en
trok de handrem ios. De wagen- begon,
zich langzaam vooruit te bewegen. Richet
wilde zich nog met een hand vastgrijpen,
maar kon zich niet houden. Toen gilde hij
als een gewond dier.
De wagen schoot langs de helling om
laag. Twee honderd meter verder zette
Vallon de rem aan en de wagen stond
stil. Hij keek om, maar zag niets, doch
hoorde nog wel een langgerekte doods
kreet. Hij hief zijn revolver op en loste
zes schoten in de lucht.
Daarna let hij de rem weer los en de
wagen gleed de helling af in de toene
mende duisternis.
HOOFDSTUK XXI.
De oude mijn op Trégat's landgoed.
Het laatste licht van de dag verglom
aan de horizon, toen Trégat zich van de
goederentrein bij de halte van Trétou,
waar deze stoppen moest liet afglijden.
Hij had vier en twintig uur op die goede
renwagen gelegen en de helft van die
tijd op een zijspoor gestaan op dertig ki
lometer afstands van zijn bestemming.
Hij wist nog niet duidelijk, wat hij zou
kunnen aanvangen. Hij was immers een
vervolgde, die niet openlijk aan enige red
dingspogingen kon deelnemen, of hulp
verlenen bij het opsporen van Solange.
Voordat hij de havenplaats verliet, had
hij een avondblad gekocht, waarin hij
gelezen had, dat het vermiste meisje nog
steeds niet gevonden was, ofschoon men
Diis hebben ze alles wel degelijk
doorzocht", mompelde hij „en niets anders
gevonden, dan dit!
Toch besloot hij de nacht in het woud
door te brengen en op goed geluk at te
waken.
Dicht bij de ingang der mijn zocht hij
zich een schuilplaats tussen de struiken,
de omtrek in alle hoeken en gaten onder
zocht had en alle mannen uit de omtrek
zich beschikbaar gesteld hadden, om mee
te zoeken.
Hij las er ook in over de dood van
George Richet en hoe Jean Vallon de heu
vel was komen afrijden in een auto, die
hij niet wist te sturen, noch tot staan te
brengen en hoe hij, op gevaar af van zijn
macht over het stuur te verliezen, zich
had omgewend en zijn revolver op de
moordenaar had leeggeschoten.
Er stond een hele beschrijving in over
de dodenrit langs de berghelling door een
man, die geen verstand van auto's had en
die de wagen slechts met de uiterste in
spanning op de weg had kunnen houden.
Ooggetuigen uit Trétou verhaalden, hoe
een pijl uit de boog door het dorp ge
vlogen kwam en hun no-g had toegeroepen,
naar de top van de heuvel te gaan, om een
man in doodsnood te helpen.
Dooh dit verhaal maakte niet veel in
druk op Trégat, omdat zijn gedachten
zich slechts met Solange konden bezighou
den. Misschien was ze nu reeds dood! Dat
ze na zo veel dagen nog in leven zou zijn,
was immers hoogst onwaarschijnlijk. Heel
de lange nacht toen hij op de goederen
wagen lag, hadden die gedachten hem ge
kweld. Er scheen geen enkel straaltje van
hoop te zijn overgebleven. Toch was hij
vast besloten, Solange te vinden dood
of levend en aan eigen veiligheid dacht
hij niet meer. Als ze dood was, zou hij
haar wrekenverschrikkelijk wreken.
Onopgemerkt sloop hij van de spoor
baan naar de bossen terug. Voor zijn ver
trek uit de haven had hij uit voorzorg
zich overvloedig van voedsel voorzien en
hij had een zak 'bij zich volgepropt met
allerlei etenswaren. Hij wist immers niet,
hoe lang het duren kon, eer hij ergens
voedsel kopen kon? Maar in vier en twin
tig uur had hij zijn dorst niet kunnen les
sen. Zijn mond en keel waren kurkdroog.
Hij begaf zich regelrecht naar de kleine
waterval in het bos en dronk met lange
teugen. Toeri begon zijn tocht door ner
duistere bos. Hij wilde langs het moeras
gaan en zo verder naar Huize Trégat.
Daar verwachtte hij enig spoor te vinden
van het monster; er missohien wel mee
handgemeen te worden. Maar eerst moest
hij weten, waar Solange was.
Het kostte hem twee uur, om de bossen
van Trétou te bereiken. De maan was op
gekomen en door het dichte bladerdak
drong het licht zwakjes door. Het kostte
hem zelfs moeite, de stammen der bomen
te onderscheiden en eerst na veel zoeken
ontdekte hij de oude schacht van de Tre-
gat-mijn. Het was doodstil in het bos en
zijn voetstappen klonken krakend door de
stilte. Ergens in de verte krijste een uil,
doch verder scheen er geen enkel levend
wezen wakker.
Eindelijk, na lang zoeken, bereikte hij
de voet van de heuvel en, nadat hij enige
schreden teruggegaan was, vond hij de
overblijfselen van het net. Bij het betas
ten van de stukgesneden touwen ontzonk
hem alle moed.
lien hii voorzichtig de mijngang in. horen. Zijn lucifers waren bijna op en
terend naar het minste geluid. Maar hij n.lj voelde zich akelig en uitgeput,
hoorde niets dan het bonzen van zijn eigen Eindelijk kwam hij aan ean doorgang,
hart sn het zachte schuren van zijn zolen die omlaag scheen te leiden. Twee hon-
hart en het zacnte s iucifers ge_ ^erd meter verder kwam er een schetpe
nlll h?i Kr durfde er geen aan- Docht naar links en toen hij die ho^c om
steken om zij'n aanwezigheid nlet te ver-1 was, zag hij een flauwe lichtschemefing
raden Voorzover hij zich herinneren kon in de verte. Hij bleef staan luisteren, doch
"YxViioi/i Hp ocen ^trak Hor» rio tunnel ongeveer drie honderd me-1 hoorde niets. Hij trok zijn schoenen uit
gevestigd op de g
hem in het maanlicht omhoog rees.
Zo waakte hij een uur lang, waarin hij
niets zag. dan een slanke vos, die in de
richting van huize Trégat verdween. Ein
delijk hoorde hij, heel in de verte, een
zwak geluid, alsof er zich iets door de
struiken bewoog. Het was geen aanhou
dend gedruis, doch nu en dan kraakte een
tak en ratelde een steentje of ritselden de
bladeren. Het geluid kwam hoe langer
hoe dichterbij, totdat hij eindelijk kon uit
maken uit welke richting het kwam.
Na enkele minuten kroop een reusachti
ge gedaante op handen en voeten ---
struiken te voorschijn en begon te»®
helling van de heuvel op te klimine:n.
Trégats hart stond stil en al zijn P
ren trilden. Zijn eerste veriang-e
zich op dat monster te werpen e"
stukken te rijten. Hij alleen
er tegen opgewassen! En hij zich
gen de heuvel zag opkruipen, kon nij zien
nauwelijks bedwingen. Maa:t to tdekkeh'
dat dit nodig was, wilde hu onweKReh,
wat er van Solange geworden was en
niet elk spoor van haar kwijt raken.
Zoals het daar tegen de heuvel opklau-
terdeleek hetveel op een reusachtige
spin if krab. Dat was dus helgeheimzin
nige wezen, dat de gehele streek in angst
en beven hield ,g06d
vprlcht geweerschot zou het hebben kun
nen doden, want tegen een kogel was zijn
monsterachtige kracht toch wel niet be
stand. Maar het scheen betoverd leven te
hebben, want naar menselijke berekening
had het al verschillende malen gedood
moeten zijn.
Trégat zag. hoe het naar de monding
van de schacht kroop en daar woest tus
sen de stenen begon rond te zoeken. Ein
delijk zag hij, dat het iets te voorschijn
haalde en naar de top van de heuvel
droeg. Daarna stond het stil en wierp een
paar brokken leisteen naar beneden, om
het volgend ogenblik te verdwijnen. Tré
gat wachtte vijf minuten en kroop voor
zichtig omhoog. Boven gekomen, zag hij
tot zijn verwondering het uiteinde van
een ijzeren staaf uit de grond steken,
waaraan een kabeltouw bevestigd was,
dat over de rand der opening naar bene
den hing. Hij luisterde enige ogenblikken,
maar hoorde niets, als hét druipen van
het water langs de wanden. Het touw
hing slap en daaruit bleek, dat degene, die
er langs afgedaald was, de bodem bereikt
had. In zijn hart dankte hij de hemel, om
dat de moordenaar nu in de val zat.
Hij besloot hém te volgen en liet zich
hand over hand aan het touw neer, tot
dat hij de bodem der schacht bereikte,
waar hij tot zijn enkels in het water
stond. Opkijkend zag hij een donker
blauw vierkantje boven zich. In de lucht
schitterden de sterren helder als door een
sterrenkijker gezien. Hij zocht tastend
langs de wanden, tot hij een opening
vond. die hij zich uit zijn jeugd herinner
de, toen hij meer dan eens met 'n vriendje,
ondanks alle spookverhalen der oude
mijnwerkers, tot aan die eerste mijngang
was afgedaald.
Met de ene hand tegen de vochtige wand
Ten slotte kwam hij op de beruchte plek
waar de instorting had plaas gehad. Ver
der, dan die noodlottige plek hadden hij
en zijn vriend zich nimmer durven wagen.
Toen hij met zijn voet tegen een stuk rots
jat los op de bodem lag, stiet, wist hij,
dat hij de fatale plek bereikt had. Even
later stiet hij op een hoop overblijfse
len, die tot borsthoogte reikte. Hij bleef
staan en stak een lucifer aan.. Zonder
licht kon hij nu niet verder. Bij het zwak
ke gele vlammetje zag hij een hoop rots
blokken en puin, die zich, zover hij zien
kon, uitstrekte.
Daarboven was de zoldering drie meter
hoger dan in hét overige gedeelte van de
tunnel en tussen de steenhoop en die zo),
dering bleef een ruimte van ongeveer
een meter over. Trégat huiverde bij de ge
dachte, dat onder die puinhoop misschien
nog de beenderen lagen van de twee man
nen, die men nimmer teruggevonden had.
Hij kroop boven op (je hoop en krabbelde
op handen en voeten voorwaarts. Op som
mige plekken moest hij languit gaan lig
gen en zich er doorheen wringen. Hij was
zuinig met zijn lucifers en legde het
grootste gedeelte van zijn weg in hetstaan, stak die aan en zette ze op een
donker af. I uitstekend rotsblok. Hij keerde terug
Maar eindelijk kwam er toch een eind naar het water, vulde zijn pet er mee en
aan en stak hij een lucifer aan om te zien, sprenkelde het in haar gszicht. Enige
hoe hij van de rotshoop naar beneden minuten later opende ze de ogen en hui-
moest komen. Op hetzelfde ogenblik be- verde. Daarop staarde ze hem aan, alsof
woog zich een donkere massa uit de scha- ze haar eigen ogen niet geloven kon en
duw van een groot rotsblok vooruit en uitte een kreet van verrassing,
verdween in de duisternis Trégat greep kreunde zo rir-h n,nri
een groot stuk steen en wierp het met alle
kracht de vluchteling achterna. Hij hoor
de het tegen de wanden van de tunnel
kletteren. Daarna kroop hij vlug omlaag
en begon zijn vervolging.
Maar het was een hopeloos werk. Aan
alle kanten bevonden zich kleine zijgan
gen in de tunnel. Nu Cn dan bleef hij
20 meter afstand van dat licht gekomen,
zag hij. dat het uit een zijwand straalde
en veel weg had van kaarslicht. Maar als
dit zo was. dan stond de kaars toch ver
dekt opgesteld in een nis of achter een
stuk rots.
Plotseling stapte hij in een plas water
en het geluid weerklonk akelig door da
gangen. Bijna tegelijkertijd ging het licht
uit.
Hij verwenste zijn onvoorzichtighe 1.
liep snel verder en kwam aan de hoek.
waarachter hij het licht had zien komen.
Hij sloeg rechtsom en meende, iets ta
horen bewegen. Hij stak zijn hand uil eii
voelde langs de wand om de weg te vin
den. Opeens voelde hij iets harigs tetslij-
kertijd weerklonk een vreselijke gil en
viel een zwaar l'chaam tegen de grond.
Toen was het stil.
Hij stak een lucifer aan en zag een in
eengedoken lichaam aan zijn voeten Ho
gen. Hij bukte zich en bekeek het gelaat.
Het was Solange Margau.
HOOFDSTUK XXII.
Het paleis der doden
Trégat vond naast haar een lantaarn
staan, om een lucifer aan te steken.
Mèer dan eens zag hij, dat hij in een
soort hol stond, waarop verscheidene zij
gangen Uitkwamen. Binnen vijf minuten
wa s hij ieder spoor bijster en luisterde hij
tevergeefs naar eriig geluid, dat hem de
aanwezigheid van zijn vijand verraden
kon. Toen begon hij zich van het gevaar,
lljke van zijn eigen toestand bewust te
worden. Hij wist met geen mogelijkheid,
langs welke weg hij gekomen was. Hij had
vergeten, zijn weg te tekenen, om de te
rugweg te kunnen vinden. Hij zat in een
doolhof van gangen.
Maar Trégat maakte zich niet bang. Hij
had voedsel genoeg bij zich en water
droop overal uit de rotsen. Hij besloot te
blijven zoeken, tot hij niet meer kon. Hier
was in elk geval het monster dat hij
zocht. Misschien dat het hem nog ont
snapte, maar hij zou doen, wat in zijn
vermogen was, om het te vinden. En de
mogelijkheid bestond toch ook, dat So
lange hier ergens verborgen was. Hoewel
hij haar dan waarschijnlijk niet meer
levend zou vinden!
Zo dwaalde hij uren lang rond door de
duistere gangen, zonder iete te zien, of tg
Eric! kreunde ze, zich oprichtend en
het haar uit haar ogen strijkend. Eric.
OGoddank, dat je ge-komen bent!
Maar jongen, hoeik dacht, dat je uit
^ïet land wasik begrijp er niets
van.... En.... vader dan?
Je vader is dood, zei Trégat zacht
jes, dat las ik in de kranten. Daaruit wist
ik ook, dat jij vermist werd. Dacht je,
dat ik toen nog het land uit kon gaan?
Ik ben dadelijk teruggekeerd. Die krant
was vier dagen oud. Goddank, dat ik nog
op tijd ben gekomen en je gevonden heb!
tk had het niet durven hopenik....
Hoe lang ben ik hier al? vroeg ze,
overeind komend. Ik ben de tijd hele
maal kwijt. Het is niets dan een einde
loze nacht voor me geweest.ik weet
niet, waar ik ergens benik heb uren
ver in het donker rondgedwaald, zoekend
naar lichtoch.... het was toch zo
verschrikkelijk!
Ze verborg het gelaat in haar handen-
Trégat kwam naar haar toe en wilde
haar in zijn armen nemen en haar betui
gen, dat hij haar nu tegen alle gevaren
beschermen zou. Maar ze trok zich van
hem terug en keek hem angstig aan.
Neen, Eric, zei ze zwakjes, dat is
voorbijMaar.waar ben ik ergens?
Je bent in de oude mijn, antwoord
de hij kalm, waarvan de ingang in de.'
bossen achter het huis ligt. Maar, SO'
lange.hoe kom jij hier?