Westerse staatslieden ontmoeten Oosteuropese bannelingen LITURGISCHE DAGinBERNE Honderd jaar geleden stierf Pater Libermann Propaganda voor 't Nederlandse houten meubel Twaalf huishoudsters verdwenen in drie jaar tijds „VOORBIJ IS VOORBIJ" r l r De éne uitzondering D Men verdeelt de huid van een beer, waarop men niet wil schieten Een novum Kleine Brevier brengt de geest der Kerk binnen het bereik van de leek Eerste Zaligverklaring van bekeerde Jood Grondlegger van Afrikaanse Missie Korea-diensttijd telt dubbel voor pensioen Beurs voor meubelen en woningtextiel in Utrecht getuigt van ondernemingszin Frans priester over zijn ervaringen in Moskou Beheersinstituut rendeerde tot 1951 GOD EN ZIJN WERELD -ZATERDAG 2 FEBRUARI 1952 PAGINA 7 De vorige week vond te Londen een belangrijke bijeenkomst plaats. Voor «Ie eerste keer hebben vooraanstaande politieke figuren uit de vrije Westeuropese landen zich niet de leiders der Centraal- en Oosteuropese bannelingen rondom de conferentie tafel gezet om de toekomst van de thans onder de Sovjet tyrannie gebukte landen in Centraal- en Oost-Europa te bespreken. Een reusachtig probleem, waarvan de oplossing geenszins in zicht is, en waarvan het aanpakken bij de verantwoordelijke Westerse staatslieden moed vereist. Vervolg op Philadelphia Economische revolutie Motoren- en bromfietsenveiling in de hoofdstad CHARLES DE ROCHEFORT OVERLEDEN M ten vergat de Jood niet «Wder Yérre r£Sten ?°rdlt in dit be- «tft verstaan: Ghrna. ja,p01n en K Voorloper van moderne missiologie Kleedt eerst uw woning aan Belangrijke achterstand in controle Een brief JAPANSE SCHEEPVAART Het intiatief tot deze historische confe- fentie, die vier dagen duurde, ging uit van de Europese beweging, een officieus, geen enkele regering bindend lichaam. Maar de openingsrede van de Britse minister Mac- millan, de „welkomstbrief", door Eden ge stuurd, en de aanwezigheid van talrijke parlementsleden uit Groot-Brittannië, West-Duitsland, Frankrijk en de Benelux, gaven er een enigszins officieel cachet aan en demonstreerden duidelijk de belan gen, die West-Europa zowel politiek als economisch achter het ijzeren gordijn heeft. De rode heerschappij heeft zich tijdens fen na de oorlog over honderd millioen mensen uitgebreid. Het is voor de vrije Wereld een eerste plicht om deze in knechtschap levende volkeren, die zich in hun meest heilige overtuigingen zien aangetast een boodschap van hoop te doen horen. Wij zijn te snel vergeten, welke kracht wij destijds, toen wij in bezet ge bied leefden, putten uit de parolen der Yfije wereld. Maar zelfs, indien het Wes- P® zjch zijn .verantwoordelijkheid jegens net lijden van de kunstmatig afgescheiden broeders in het Oosten scherper bewust was, welk parool moet het dan uitgeven? Dit is de eardirSale kwestie, waarop helaas een rechtstreeks antwoord uiterst be zwaarlijk te geven is. Want riiet, zoals in de laatste wereldoorlog, is men thans in het stadium, waarin de onschadelijkma- king van de tyran aan de wapenen wordt overgelaten. 'Meri beproeft thans de onein dig meer gecompliceerde methode om met vermijding van 'een gewapend conflict de rode' macht-te ondermijnen. Een dergelijke eituatie schijnt tot halfslachtigheid te dwingen. Enerzijds moet men de geest Van verzet in Centraal- en Oost-Europa strijdbaar houden, anderzijds moet men zich In het Westen van daadwerkelijke hulp aan dat Verzet onthouden. De schemeroorlog houdt op die ma nier de strijdbare groepen, achter het Ijzeren gordijn in een afschuwelijke tang en laat hun de volle verantwoordelijk heid voor iedere actie, waarvan zij maar moeten raden of die in de diplomatieke krachtmeting tuisen de grote .machten te pas komt. Öe tragische omstandigheid, dat het alles °verheersende thema van de bevrijding van de huidige satéllietlanden in het sche- merduister moest worden gelaten, verleen de aan de LondénSe conferentie uiteraard een enigszins irreëel karakter. Men ver deelde de huid vart een beer, waarop men niet schieten wil. Mén zette Zich aan de constructie van toekomstplannen, zonder te weten wanneer dié toekomst werkelijk heid zak worden, én of die plannen dan «log geldingskracht zullen hebben. Ioirï-„i?onterGntio was 'n zekere zin het Phüadelnm»°JB va'!, d" -Verklaring van g-niiaaelphia van Februari 1951, waarbii dé vertegenwoordigers van de onderwor pen staten en van Joego-Slavië(i) plechtig besloten te ijveren voor het herstel der democratie, naar Westers model, en voor nauwere vereniging onderling en met de groeiende Westeuropese gemeenschap. Deze verklaring was op zichzelf reeds een politiek wonder, als men bedenkt welke gevoeligheden en ingewortelde vijand schappen er in de Balkan en Centraal Europa verscholen liggen, en kan dan ook alleen .maar verklaard worden door de gemeenschappelijke communistische over weldiging. Deze omstandigheid dwingt, gezien de historie, tot enig scepticisme. Het is de vraag of de leiders, eenmaal weer thuis, de zaken niet geheel anders bezien, dan tijdens hun ballingschap, nog afgezien van de vraag of zij allen bij hun terugkeer nog als leiders mogen gelden. Het is ongetwijfeld een juist standpunt van de Europese Beweging geweest om zich door dit scepticisme niet te iaten meeslepen, want daar komt men door gaans niet ver mee, en om het te Phila delphia uitgesproken verlangen naar West- Europa met uitgestoken hand tegemoet te treden. Van cultuurhistorisch standpunt is het een plicht om het Europese erfgoed in geheel Europa te bevestigen en de be ginselen van de Westerse democratie, die in Centraal- en Oost-Europa nog maar schrale wortels hadden geschoten, te ver stevigen. En het is uiteraard de grote taak van de Europese beweging om iedere in tegratiepoging van het voor de oorlog zo woelig-nationalistische Oost-Europa met kracht te bevorderen. Dit laatste zal overi gens zelfs onder deze tegen de gemeen schappelijke vijand strijdende bannelingen nog moeite genoeg kosten; want velen hun ner komen van zeer nationalistischen huize. En het zal hun zelfs in theorie nog zwaar vallen het herstel van de luister van hun land reeds bij voorbaat te verbinden aan een integratiepoging, die iets meer bete kent dan een louter etiket. Iets van deze conflicten kwam ter conferentietafel reeds tot uiting, toen er, vooral van Poolse zijde, met succes geageerd werd tegen een Frans amendement, dat neutrale arbitrage voor toekomstige onderlinge geschillen wilde voorschrijven. Overigens speelt ook hier de toekomstige plaats van Rusland een grote rol. Indien de Sovjet Unie zich terugtrekt, hoe groot zal haar politieke macht dan nog zijn? (Het is in dit verband tragicomisch te ver melden, dat de Russische anti-Sovjet bannelingen, die overigens niet op deze conferentie aanwezig waren, niet tot over eenstemming konden geraken met hun mede-bannelingen over de toekomstige invloed van hun land, hetwelks imperia listische eisen zij niet geheel wilden prijs geven). Niet minder klemmend is de plaats die Rusland gesovietiseerd of niet zal innemen in de economische structuur van de landen uit Centraal- en Oost-Europa. Het huidige bewind voert achter het ijze ren gordijn een economische revolutie door, die in hevigheid niet onderdoet voor de ideologische omwenteling. Als de groots opgezette veeljarenplannen slagen, zal de verhouding tussen industrie en landbouw zich beduidend wijzigen. De zonder scrupules ingevoerde industriall- satieschema's, die reeds ythans dé massa van het platteland naar de steden dwin gen -te gaan, kunnen de z.g. „natuurlijke" verhoudingen van voor de oorlog 'wel e.ens ernstig schokken. Exacte, controleerbare cijfers zijn helaas niet té krijgen, maar het Is begrijpelijk, 'als het met gewéld ge kweekte, onverzadiglijke Russische afzet gebied later bezwaarlijk gemist kan wor den. De onzekere positie van Rusland, werpt dus haar verlammende schaduw over de politieke eft economische plannen, die voor de huidige in slavernij zuchtende volke ren worden opgesteld. De meest concrete beslissingen van het Londense congres be troffen dan ook een terrein, dat men be ter in de hand heeft, nl. de speciale intel lectuele zorg voorde nog steeds in groteren getale naar het Westen komende vluchte lingen uit het infernale rode paradijs. Men wil overgaan tot het stichten van een fonds, waaruit studiebeurzen, het oprich ten van leerstoelen, het uitgeven van de literatuur der Centraal- en Oosteuropese landen etc. kunnen worden bekostigd, om daardoor de culturele banden van de emigré's met hun land van herkomst levend te houden. Deze plannen zijn reali seerbaar, in tegenstelling tot de overige, wier verwerkelijking wacht op het optrek ken van de benauwende nevel der com munistische heerschappij. Het belang van deze laatste plannen echter ligt voornamelijk in de principiële stellingneming van een groot aantal Wes terse staatslieden tegenover de Sovjet Unie: Europa kan niet half vrij half slaaf zijn; en aangezien het zich er tegen verzet geheel in slavernij te vallen, moet het geheel bevrijd worden. L. W. In gebouw) „Frascati" in de Nes te Amsterdam zal iedere Dinsdagmiddag van 25 uur en -avond van V9 uur, beginnende op 5 Februari a.s., een mo tor- en bromfietsveiling worden gehou den, Deze veilingen worden georgani seerd door de „Movam" (motorveiling or ganisatie Amsterdam). Voor zover be kend, bstaat een dergelijke veiling nog niet in ons land. De organisatoren, die menen, dat deze veilingen in een behoef te zullen voorzien, verwachten, dat per veiling 30 k 40 bromfietsen en 10 a 15 motoren zullen worden geveild. Charles de Rochefort acteur en direc teur van de Parijse schouwburg, die zijn naam draagt, is na langdurige ziekte, op 65-jarige leeftijd te Parijs overleden. Na een brillante carrière als filmacteur in de periode van de stomme film, wijdde hij zich met hart en ziel aan het toneel. Hij deed daarbij een beroep op jonge toneelspelers en toneelspeelsters om het toneel tot nieuw leven te wekken. Hij richtte de ..Theatre Charles de Rochefort" op, waar hij stukken van nieuwe toneel schrijvers liet opvoeren en jonge toneel gezelschappen een kans gaf. Ruim 200 deelnemers waren Dinsdag 1,1. in Bern® tegenwoordig om mtet de Federatie van de Liturgische Ver. in Nederland zich te bezinnen op de grote betekenis-van'het verschijnen van het Klein. .Brevier*) voor die Nederlandse vroomheid. Onder de vele binnen- en buitenlandse gasten merkten we op; hoogeenw. vader-abt van de Abdij Ko- ningsho.even, prof. dr M. Goemams. rec tor magnificus van Nijmegen, de priores van de Paulusabdij en St. Willibrord- munster, père Henry O.I.P. uit Parijs. Dom dr Am'hr. Verheul O.S.B., ptfof. dr L. Brinkhof. Pere Pa-ul O.Praem. van de Abdij van Monday, prof. dr Vismans O.P. en veLe oversten van de broeder en zusteroonigrega-tiés. uit Nederland en België. 1 Dr Milo Ondersteyn O.Praem. sprak het wêlikotnswoord, waarna prof. Groote als eerste inleider het thema: „de waarde vain het brevier voor het geestelijk (Van onze verslaggever) »Ja, ja, er waren enige moeilijkheden Éerezen, daar het ging over een Jood. 'e Congregatie van de Riten is niet ge iend vertegenwoordigers van dit volk ««der haar cliënten te vinden. Het is de eerste keer sinds haar oprichting dat ze Weh met een Israëliet bezig houdt. Maar JVlj zelf hebben duidelijk in de Dienaar «ods de heroïeke beoefening van edeug- "Vn erkend en Wü rijn geUiltkig d i mor gen plechtig te verklaren heeft I aus fius X opgemerkt, daags vo°r de Verklaring van pater Franciscus Liber hiann, een der stichters van de Congre gatie van de H. Geest. Vandaag is het honderd jaar geleden, 'Jat Pater Libermann, de grondleggervan £et moderne Afrikaanse Missiewerk ar|is stierf. deVm„m°edeUjk is pater Libermann aan gesehri,s,tpn onbekend, ondanks zijn vele leven en en brieven over het geestelijk me en vfen tijd, toen door het Jansenis- hi ervoor w Quiétisme de belangstelling naties vu» zeer verschraald was. Publi- craraad>" hij de mensen, die hem volmaakte i, Sen, de weg wees naar de hii een van ^-eenhfeid met God, zodat vers genoemd grootste geestelijke schrij- U Ran W0r(jen> over zÜn doodse afkomst, tot na zijn dood zelfs hog parten speelde.Toen hij als semina rist op reis naar R<sme in een oud heilig dom van Maria op de heuvel van Four- Vière bij Lyon rte Mis wilde dienen Weigerde de koster dit omdat hij er zo Joods uitzag. Zelfs zij, die hem later als briester kenden, wilden de Jood Liber- hiann niet vergeten. Op verzoek van Rome verenigde p&tcr Ijibermsnn in 1848 de door hem gestichte Congregatie van Missionarissen van het H. Hart van Ma fia met de Sociëteit van de H. Geest, {daardoor kreeg hij te Parijs de beschik king over een oud en eerbiedwaardig f^minarie, hetgeen door lasteraars „in- Palmen" en „een echte Jodenstreek" werd benoemd. dëkel, zoals pater Libermann vroeger Bij K.B. is bepaald, dat de diensttijd Vin militairen, die in Korea en andere Scbteden in het Verre Oosten dienst hebben gedaan by de ter beschikking én de Verenigde Naties gestelde strijd krachten, d!,bbeI teU by dc voQr «oenberekenmg geldige diensttijd Jhet aangrenzende zeegebieden De mil<- ren worden geacht te h-ebben deeVe- homen aan krijgsverrichtingen «©duren de tijd, dat zij na 25 Jurni 1950 Jn "«htoeMjfce dienst zijn geweest bij de unO-strijdkrachten en niet in kjijigsee- ^f'genschap hebben vertoefd. heette, was voorbestemd om rabbijn te worden, waarvoor hij in Metz een school bezocht. Daar leerde hij uit het Mat- theus-evangelie de figuur van Christus kennen. Zijn broer Samson, die reeds ka tholiek was, heeft Jakél verder geholpen op de weg naar de waarheid en op vigilie van Kerstmis 1826 werd hp gedoopt onder de naam Franciscus. Al spoedig, bij zijn eerste H. Communie gevoelde Frans Libermann zich geroepen tot het priesterschap. Eer hij dit echter ontving, heeft Libermann een ware kruis- afleggen. Kort voor z(jn sub- nari» algc0verviel hem in het semi" Ns hM Sulpice een vallende ziekte. huisknecht nr.SIv! en kon h" hechts als nuisKneeftt op het seminarie bliiven Hij bewees de studenten echter niet J?!'®"*®; maar stond hen ook bij in hun geertelijkrmoeHtik" heden. Aan zijn diep godsdienstig leven tentje janken, dat er onder de seml- leven naristen meer religieuze zin werd aan gekweekt. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de overste van de Paters Eudisten hem in 1838 verzocht, terwijl hij niet eens priester was, novicen-meester te worden. In die tijd heeft hij reeds de stichting van zijn congregatie voorbereid, gedre ven door medelijden met de meest ver laten heidenen, de negers, over wier toe stand twee Creoolse studenten hem ver haald hadden. Eindelijk, na talloze moeilijkheden, wjjdde de bisschop van Amiens hem op 18 September 1841 tot Priester. Intus sen hadden zün vrienden, die hij voor zijn ondernoming gewonnen had, te La Neuville bij Amiens een huis gevonden, dat voor noviciaat J!®scnikt was. Het zou 13 September 1843 worden, dat Li- bermann, wiens gezonclnein niot toeliet om zelf naar Afrika te gaan, zijn eerste missionarissen uitzond naar Kaap Pal- mas (Liberia), waarheen veel vrij gela ten katholieke negerslaven emigreerden. Na ongeveer een jaar waren vijf van de zeven missionarissen aan de koortsen be zweken en de missie vrijwel geruïneerd. Al spoedig kwam Libermann tot het inzicht, dat het meest te bereiken viel met inlandse priesters, die ook het kli maat verdragen konden, zodat hij een missiemethodiek ontwierp, waarin scholen, catechisten en inlandse priesters waren opgenomen. Als generaal-overste van de Congrega tie van de H. Geest na de door ons reeds genoemde fusie en directeur van het koloniale seminarie had hij geheel de priester-opleiding voor Afrika en de Antillen in zijn hand. Ljbermann s ideeën over de missie doen hem kennen als een voorloper van de moderne Missiologie. Zijn volgelingen de Paters van de H. Geest, zetten met ruim 40 bisschoppen, 2750 priesters en 812 broeders zijn werk onvermoeid voort. Morgen zal de Nederlandse provincie, die alleen reeds 234 priesters en 56 broeders verspreid over 15 missiegebie den telt, in Gemert, waar het scholasti- caat gevestigd is, pater Libermann her denken. Om half tien pontificeert Z. H. Exc. mgr W. Mutsaerts, bisschop van s Hertogenbosch een H. Mis. leven" behandelde. De geest der Kerk Wordit in/niet geringe mate bepaald, door de Liturgie, waarvan het kerkelijke jaar een belangrijk onderdeel is. Naast het missaal is het voornamelijk het, brevier, dat de mentaliteit der Kerk weergeeft. St. AuguStiöus zegt: „opdat God waar dig geprezen wórde, prijst Hij zichzelf". Het brevier immérs is het gebed van Christus en de Kerk. en ook bet gebed viap de H- Geest. Het grootste gedeelte van het getijdenboek is ontleend aan de H. Schrift- door de H. Geest zelf ge schreven, en het is geregeld en voorge schreven door die Kerk, welke bestuurd en geregeerd wordit dioor Christus' Geest. ;We moeten aan -het brevier nog-andere grote waarden toekennen: bet versterkt de gemeehscibape.gedacbte. bet is leer zaam, bevat enorme rijkdom die een heel mensenleven kam vullen bet ge tijdenboek sluit aan bij die oudste tra dities dier Kerk en zeker niet op de laatste plaats: het is een' uitstekend middel om het Christus-mysterie te vieren. .Wet Klein Brevier is een verkorte vertaling van het Romeins brevier. De hymnen zijn ingekort tot drie strofen, er werd slechts een noclurngehand haafd en de oommomoraties zijn wegge laten. Over de tot standkoming en sa menstelling gaf pater Stallaert 'C.ss.R. ons interessante gtegevene. Hél is jn vele congregaties in Nederland inge voerd en ook in het buitenland blijkt de belangsteMimg zeer groot te zijn. Reedis is de vertaling in het Frans klaar, en zijn de vertalingen iii bet Duits. Engels, Spaans, Portugees en Italiaans in voorbereiding. De Norbertijnen van Berne gaven in de namiddag een keurige demonstratie in het reciteren van het Klein Brevier. Nadat directeur J. A. Slijkermtan bet onderwerp „Het Klein Brevier in de praktijk van het kloosterleven" belicht had werd die Liturgisch Dag besloten kerk Pl'echUgé Vespers in de Abddj- Het Klein Brevier zal van grote in vloed kunnen zijn op de vrioomheidsbe- vrng bij vele vs.n onze broeder- en zustercongregaties, waarvan de meeste o,p hun beurt een niet geringe invloed uitoefenen op de opvoeding der jeugd via het onderwijs. En langs deze weg alleen al zal het Klein Brevier ook van grote betékenis blijken VOor de Neder landse vroomheid in het algemeen. Pa ter Stallaert en de Norbertijnen van Berne mogen met voldoening terug zien op de vele jaren werk welke de uitgave van het Klein Brevier heeft meege bracht. Dat hierbij dg Kerkelijke over heid, tot Rome toe, een niet geringe sti mulans is geweest, onderstreept nog eens zeer nadrukkelijk de belangrijk heid van dit werk, dat op keurige wijze werd uitgegeven door J H. Gottmer te Haarlem. Klein Brevier samengesteld door pater Th. Stallaert C.ss.R. en Je Norber tijnen van de Abdij van Berne te Hees- wijk. Uitig. J. h. Gottimier, Haarlem Antwerpen. Maandag opent de Commissaris der Koningin, de heer M. A. Reinalda, in de Jaarbeursgebouwen te Utrecht een Beurs voor Meubelen en Woningtextiel, de eer ste van een reeks vakbeurzen, die de Jaarbeurs onder haar vleugelen heeft weten te nemen. Met deze demonstratie wil dc Centrale Bond van Meubelfabri kanten by gelegenheid van zijn 40-jarige bestaan propaganda voeren voor het Nederlandse houten meubel. Vandaar, dat 132 van dc 175 deelnemers houten meube len zullen exposeren. Verder zullen 39 grossiers een overzicht bieden van het geen er op het gebied va-n. woningtextiel bestaat, terwyl een viertal exposanten in een passende omgeving rieten meubelen zal plaatsen. Deze beurs, die dank zij de medewer king van architect Rietveld, op artistiek verantwoorde wijze ingericht zal zijn, wil het sprekende bewijs leveren, dat de fabrikanten er steeds meer naar streven het meubel bij de tijdsomstandigheden aan te passen, In 1912 kwam de Bond van Meubel fabrikanten tot stand op initiatief van enige fabrikanten, die oog voor de werke lijkheid hadden. Vier van hen zijn nog in leven, nl. de heren S. H. Engelen, de ere-voorzitter uit Kampen; J. A. van Rooijen uit IJsselstein; C. A. Kaan uit Ter- neuzen en de tegenwoordige voorzitter, de heer A. Kempkes. Het doel was, door gezamenlijk overleg tot een zo' goed mogelijk meubel te komen, maar helaas worden zelfs nu nog te veel dingen gemaakt, die eer de naam „voorwerp" dan die van „meubel" ver dienen. Verscheidene pogingen zijn gedaan om tot de formulering van een wet inzake de bescherming van modellen van nijver heid te komen, maar het was vergeefs, zodat tenslotte de georganiseerde meubel industrie in arren moede het besluit nam de modellenbescherming zelf ter hand te nemen samen met de organisatie van het ambacht. Over in de loop van het vorige jaar door de bond ontworpen verkoop voorwaarden wordt met de Federatie van Meubileringsbonden overleg gepleegd en naar verwacht wordt, zal dit overleg over niet al te lange tijd met volledige over eenstemming bekroond worden. Helaas is, mede door vermindering van de export-mogelijkheden (in 1950 werd 5 pet van de gehele productie uitgevoerd) thans zowel in omzet als in personeels bezetting de teruggang merkbaar. Onder het motto: „Kleedt eerst uw woning aan", willen de grossiers in woningtextiel het Nederlandse publiek aansporen, in hun woning de achterstand, wat aankleding betreft, wat in te halen, omdat de sfeer, waarin men woont zo véél waard is. Ongeveer 10 pet van ons volksinkomen wordt besteed in de textielsector. Over 1950 werd er in totaal ongeveer 2 milliard gulden aan uitgegeven. Daarvan betrof 323 millioen gulden de woningtextiel. Over 1951 zal het totaalbeeld van deze cijfers niet zoveel wijzigingen hebben óndergaan. De eerste drie maanden van verleden Jé drie jaar, dat ik in Moskou heb gewoond, is mijn huishouding ver zorgd door twaalf Rus sinnen, die een voor e®n plotseling zijn verdwe nen. Zij waren allen aan gesteld door het Sovjet- minislerie van buiten landse zaken", zo vertel de pater Jean de Matha Thomas, een Frans As- sumptionist, die sedert 1949 aalmoezenier is i?e" weest van de Franse kolonie te Moskou. Pater Thomas keerde onlan?s uit de Russische hoofd stad terug. In het tijdschrift van de Engelse Assumptionjs- ten beschrijft hij enkele van zijn ervaringen. i"e twaalfde huishoudster, die bovendien als kosteres fungeerde, werd door de communistische poht'é gedwongen de opbrengst der collecten op te geven en geregeld een lijst bij te houden met de namen yer kerkgangers. Na enige tijd werd zij tenslotte .gearresteerd, toen Z1J probeerde te weten te komen waar haar voor gangsters waren geble ven", aldus pater Thomas. De Franse priester is een tijd lang pastoor ge weest van 1 de Moskouse kerk van de H. Lodewijk. Hij werd echter door de Sovjets uitgewezen en moest zijn taak overdra gen aan een Russische Priester. De communis tische regeerders van de U.S.S.R., ziende dat zij er na 25 jaar niet in zijn geslaagd de godsdienstige gevoelens van het volk Uit te roeien, zijn thans iets soepeler geworden en laten de gelovigen van de Orthodoxe (schismatie ke) Kerk oogluikend toe hun kerkelijke plechtig heden bij te wonen. Een aantal kerken is nu weer in gebruik, maar staat onder controle van de Sovjets, d.w.z. een commissie van leken, en van het ministerie voor kerkelijke zaken. Het zijn uiet de antieke, rijke ker ken van vroeger, maar over het algemeen slechts oude, golfijzeren keten, welke, zoals pater Tho mas schrijft, misschien binnen een jaar weer in beslag zullen worden ge nomen en natuurlijk het liefst wanneer zij met. het geld van de parochianen zijn opgeknapt. „Het resultaat van de heropening is verbluffend. Alle kerkjes zijn iedere dag overvol. In Moskou zijn er meer dan twaalf, waar zich onder de kerk gangers zelfs jonge men sen bevinden, die zuiver Marxistisch zijn opge voed",. Het artikel van pater Thomas besluit dan met de opmerking: „Er be staat geen twijfel over, of er zijn nog vele mil- iioenen Russen, die niet naar de kerk durven gaan. Zij, die wel komen, blijven verre in de min derheid. Maar onder hen, die niet komen, bevinden zich nog velen, die bid den. En met dat gebed z,al God waarlijk reke ning houden". jaar gaven een snelle stijging van het verbruik te zien, dat door de oorlog in Korea was afgenomen. De maand daarop was er enige onlust in het kopen, doch de vijfdaagse textielbeurs in Amsterdam overtrof de verwachtingen. Ook deze beurs in meubelen en woningtextiel kan een keerpunt worden in de neergaande con junctuur. Belangrijk voor het publiek is, dat het weer vertrouwen kan hebben in de kwaliteit van de woningtextiel. De behoefte aan vervanging is nog steeds niet ingehaald. De tijden zijn slecht, ook voor de fabri kanten en grossiers, maar ze gaan niet bij de pakken neerzitten. Dat bleek wel uit de woorden op de persconferentie aan de vooravond van deze beurs zowel van de heer A. Kempkes, voorzitter van de Centrale Bond van Meubelfabrikanten, als van de heer F. H. W. Klein Bogt, voorzitter van de Federatie van Textiel- grossiorsbonden en de heer W. M. L. Oosten Beekman, gedelegeerde van de Federatie van Meubileringsbonden. Ze wachten niet gelaten af of er eens meer gebouwd zal worden, of onze gul den eens wat meer waard zal zijn, of onze deviezenpositie beter zal worden, neen. ze pakken aan 1 Ze iaten eens zien wat 'er met onze tegenwoordige techniek en de vele uitvindingen nog voor moois te brengen is. Ze kweken de behoefte aan dat moois, ze zijn actiever dan ooit. Dat zal de komende Beurs bewijzen. Bij de Tweede Kamer is nu ingédtfm^ een ontwerp van wet houdende regelin» tot het aannemen door de Algemene Rekenkamer van ontvangsten en uitga ven van het Nederlandse Beheersinstituut tot en met 1949 in de algemene rekening. Voor het jaar 1950 zullen de ontvang sten (heffingen, retributies, enz.) ver moedelijk 8.900.000 en de uitgaven van het apparaat van het N.B.I. (inclusief de beheerslonen aan derden-beheerders be taald) ƒ6.900.000 bedragen, zodat ook voor dat jaar een batig saldo resulteert irond ƒ2.000.000). In 1949 bijna 9 mil lioen. Voor -het jaar 1951 en volgende jaren zal de situatie anders zijn. Men zal voor dit en volgende jaren rekening moeten houden met uitgaven, die de inkomsten overtreffen. Als bijlage wordt overgelegd een brief van de centrale accountansdiènst van het ministerie van Financiën, waarin van de zijde van de-ze dienst commentaar is ge geven op opmerkingen in het verslag van de Rekenkamer betreffende de con trole. Aan deze brief, die 8aat over de con trole sinds 1 Januari 1948, is nog het vol gende ontleend: De organisatie, in het bijzonder de administratieve organisatie, voldeed niet aan redelijke eisen (o.a. geen scheidingtussen beheer en administra tie). Er was weinig of geen interne contró>] e. Er was geen betrouwbare administratie' betreffende de volledig heid en de juistheid van de in beheer genomen vermogens. Er was geen be trouwbare registratie van de vermogens onder beheer van derden. Er was een belangrijke achterstand in de admi nistratie. Er was geen uniformiteit in dz uitvoering der voorschriften. Er werd vrijwel uitsluitend .passief beheer gevoerd, d.w.z. dat vrijwel geen actie van het Beheersinstituut uitging om gelden van de vermogens te innen of te betalen, doch dat men afwachtte tot betrokken debiteuren of crediteuren zich met het N.B.I. in verbinding stel den. De oplegging van de heffingen ge schiedde op willekeurige momenten en was op geen stukken na volledig. De heer Shinsuke Asao, president van de Nippon Yusen Kaisha te Tékl°. j11® op het ogenblik Europa bezoekt, deelde vandaag in Londen mede, dat de Nippon Yusen Kaisha in de naaste toekomst haa geregelde lijnen tussen Europa enerzijds en de Straits, China en Japan anderzyds wederom zal instellen en dat nietsi za worden nagelaten om te trachten dezelfe doeltreffende service te geven als voor heen het geval is geweest. De heer Masao Abe is 'benoemd tot ver tegenwoordiger van de Mij te Londen zal zijn bureau vestigen in het kantooi van Phs van Ommeren (Londen) Ltd, al daar. Laatstgenoemd bedrijf werd be noemd tot agent van de Nippon Yusen Kaisha in het Verenigd Koninkrijk. De Van Ommeren-kantoren te Rotterdam, Antwerpen, Amsterdam. Bremen en Ham burg die voorheen ook reeds ae Nippon Yusen Kaisha vertegenwoordigden, zijn thans wederom tot agent benoemd. ZONDAG 3 FEBRUARI HILVERSUM II (298 M.) 8.00 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 17.00 IKOR. 19.00 NCRV, 19.45—24.00 KRO. 8.00 Nieuws: 8.15 Gram.; 8.25 Hoogmis; 9.30 Nieuws; 9.45 Vocaal kwartet: 10.00 Geref. kerkdienst; 11.30 Gram.; 12.00 Geestelijke liederen; 12.15 Apologie; 12.35 Gram.- 12 40 Amusementsmuz.: 12.55 Zonnewijzer; 13 00 Nieuws; 13.10 Lunchconc.; 13.35 „Uit het Boek der Boeken"; 13.50 Cello en piano; 14.20 Concertgebouworkest. Toonkunstkoor en solisten: pl.m. 15.00 Gram 15.20 „Be wust burgerschap" (caus.é: 15.35 Gram.; IS.10 Kath. Thuisfront Overal; 16.15 Sport; 16.30 Vespers; 17.00 Ned. Herv. Kerkdienst; 18.15 Sluitingsdienst van de conferentie van de Oecumenische Jeugdraad; 19.00 Gram.; 19.!5 Caus.: 19.30 Nieuws; 19.45 Actual.: 19.52 Eoekbespi'.; 20.05 De gewone man; 20 1? Gevar. programma; 22.45 Avondgebed; 23.00 Nieuws; 23.15 Maastr. Sted. Orkest en solist. HILVERSUM I (402 M.) 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA, 18.30 VPRO, 19.00 IKOR, 20.00—24.00 AVRO. 8.00 Nieuws- 8.18 Gram.: 8.35 V. h. platte land; 8.45 Orgel: 9.05 Gram.; 9.45 „Géestelijie leven" (caus.): 10.00 Volksliederen; 10.15 Met en zonder omslag; 10.45 Amusementsmuz.; 1115 Cabaret; 12.00 Disco-causerie; 12.40 V. d. ieugd: 12.50 Gram.; 13.00 Nieuws; 13.10 New York Calling; 13.15 Orkestconc.; 13.50 „Even afrekenen, heren"; 14.00 Gram.; 14 C5 Ontvangst in de ronde zaal"; 14.35 Gram 15.05 Concertgebouworkest, gemengd koor en declamatie- 15 35 Filmpraatje; 15.50 Kamer orkest en 'soliste; 16.30 Sportrevue: 17.00 Amusementsmuziek; 17.25 „Monus, de man van de maan" (hoorspel voor de jeugdI; 17.45 Piano- 17.55 Sportjournaal; 18.15 Nws; 18.30 Korte' Ned. Herv. kerkdienst: 19.00 V. d jeugd; 19.35 Bijbel vertelling; 20.00 Nws; 20.05 Weekoverzicht: 20.15 Promenadeorkest, omroepkoor en solist: 21.00 „De Familie Malinden" (hoorsp.); 21.50 Hersengymnastiek; 22.15 Omroeporkest en solist; 23,00 Nieuws; 23.1524.00 Gramofoonmuziek. Engeland, BBC Home Service. 330 M. 13.10 Critieken; 13.55 Weer; 14.00 Nws.; 14.10 „Country Magazine": 14.40 Operamuz.; 15.00 Voor de tuinders; 15.30 Hoorsp.; 17.00 Opera- ork. en -koor; 17.45 Boekbespr.; 18.Q0 .Voor de kinderen; 18.50 Caus.; 18.55 Weer; 19.00 Nws.: 19.15 Verslag Ver. Nat.: 19.30 Sympho- nie-ork.; 20.45 Kerkdienst; 21:25 Liefdadig- heidsoproep; 2L30 Hoorsp.; 22.00 Nws.: 22.,15 Caus.; 22.30 Gevar. progr.; 23.30 Voordr.; 23.52 EpUoiog; 24.00—0.03 Nws. Engeland, BBC Light progr. 1500 en 247 M. 12.30 Theater ork.: 13.00 Lichte muz.; 13.30 Verzoekpiogr.; 14.30 Caus.; 14.45 Gevar. progr.; 15.15 Round Britain Quiz"; 15.45 Gram,; 17.00 Gevar. prog.r; 17.30 Voor de vrouw; 18.00 Hoorsp. met muz.: 18.30 Gram.: 19.è00 Vragenbeantw.: 19.30 Gevar. progr.; 20 1)0 Nws. en radio-joum.: 20.30 Lichte muz.; 21*30 Community singing: 22.00 Gevar. progr.; 23*00 Nws.: 23.15 Pianorecital; 23.30 Muz. cans.: 23.45 Orgelsp.; 0.15 Gevar. muz.; 0.5Ê- 1.00 Nws. Nordwestdeutsrher Rundfunk 309 M. liOO Omroepork., -koor en soiisten: 13.00 Nws." 13.30 Lichte muz.: 14.30 Verzoekprogr 16 45 Dansmuz.; 18.00 Philh. ork.; 18.45 Bari ton en piano: 19.00 Nws.: 20.00 Amusements muz 21.45 Nws.: 22.15 Rhyth. muz., 24,00 nws 0.10—4.00 symph-onie-ork. Frankritk. Nat. Progr. 249 en 347 M. 11 00 Lichte muz.: 13 00 Nws.; 13.20 Hoorsp.; 15 30 Opèrettemuz.: 17.55 Gram.: ndO Orkest- ronc.; 19.30 Gram.: 20.00 Idem: 20.15 Lichte muz: 20 45 Hoorsp.: 22.45 Kamermuz.; 23Jo Gram.; 23.45—24.DO Nws. Brussel 324 en 484 M. KaSA Weer; LU=M. tport: 16.45 Dansmuz.; 17.00 Koorzang, 17.40 Gram' 17 45 Sportuits!.: 17.50 Gram..- 10.0 Pianorecital; 18.30 Godsdienstig hMfuur: 19.00 nws - 19 30 Gevar. muz.: 24.50 Actual.. ïi.<5 Cram.; 22.00 Nws.; 22.15 Verzoekprogr.; 23.00 Nws.: 23.05—24.00 Gram. 13.1», 484 M. (Vlaams progr.) 12 08 Het omroepork.: 13.00 nws 14.30 15.00. 1545 en 16.45 Gram.: 17.00 Nws 17 10* Jazcmuz.: 1.9.00 Godsdienstig progr.. 194-5 NW7 20.00 „Der Frelschutz". opera; 22.00 Nds.; 22.10 Gram.; 23.00 Dansmuz., 23.5j Nieuws. MAANDAG, 4 FEBRUARI. HILVERSUM I (402 m.) 7.00 VARA, 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. B 7 00 Nieuws; 7.18 Gram.: 8.00 Nieuws; 8.13 Gram.r8.30 Voor de vrouw; 8 40 Gram.; WO Onder de pannen", (hoorspelU 9.35 Gram., io.oo „Voor de oude dag", (caus.); 10.05 Mor- genwiiding: 10.20 Voor de kleuters. 10.40 Voor de zieken11.35 Bariton en piano: M Q™: 12.15 Dansmuziek; 12.38 Voor het platteland^ 12.38 Dansmuziek; 13.00 Nieuws; 13.15 Voo. de middenstand: 13.20 Orgel en zang. 13.50 Gram.: 14.00 Voor de vrouw: 14.15 F,uit, viool en altviool: 14.45 Gram.: 15.20 Geva rieerd progr.; 16.20 Haarl. Orkestver., orato riumkoor en solisten; 17.00 Voor de jeugd, 17.30 Mctropole orkesi en solist: 18.09 Nieuws 18 15 Militair commentaar; 18.30 Gram: 19.cl Pari overzicht: 19.15 Viool en piano: 19.45 Regéringsuitz. Tr P. J. Wijk Pzn: „Pelsdie- renfokkerij": 20.00 Nieuws: 20.05 ..Een es voor jonggehuwden" (hoorspel): 20.55 Gram: 21 05 Actual.: 21.55 Dansmuziek; 21.45 ..De weg naar vrijheid", (caus.): 22.00 Radio Philn. orkest; 23.09 Nieuws; 23.15 Social, nieuws in Esperanto; 23.20 Orgel: 23.4524.00 Gram. Alle treugdevolie. belangrijke, indrukwekkende en invloedrijke gebeurtenissen van het leve" zit" onderworpen aan de tragiek der vergankelijk heid. We kunnen uitzien naar goede en schone dingen naar grote en weldadige feiten, die gaan komen. We bereiden ons voor; we .maken ons gelukkig met de verwachting; we leven in hoop en verlangen en zijn blij met iets moois; een geschenk dat we zullen krij gen, een feest dat ons te wachten staat, een opdracht die wij zullen ontwingen, een evenement waarbij wij betrokken zullen zijn, een kostelijk avontuur dat morgen gaat beginnen. Door dat alles heen leeft echter dc minstens vage viee», dat wat nu nog toekomst is n eer spoedig tot het verleden zal behoren. Alles wordt door de onver biddelijke tijd achterhaald. Niets ontkomt aan dit éne onvermijdelijke en onafwendbare: dat alle dingen voorbijgaan. Die Kerstviering van enkele weken geleden met alle devotie, intimiteit, huiselijkheid en gezelligheid daaraan verbonden, bestaat met. meer. Zij is geschie denis geworden, herinnering. Waar is de dag van dat huwelijk gebleven met al de vreugde om het nieuwe begin en de vervulling van een lang gekoe sterde wensdroom? Wat is er nog over van al het genoten vacantieplezier, van het verrassende geluk dat ons jaren geleden kwam overvallen, van de plot selinge kans die ons geboden werd en die het hart var. blijdschap sneller deed kloppen? We hadden er lang op gewacht, maar misschien nog langer is het nu voorbij. Soms zeggen we in ogenblikken van herinnering tot elkander: „Is dat ai weer zo lang geleden?" Na een week zeggen we: „de vorige week om deze tijd stonden we er beter voor!" Ma een jaar luidt het: „Wat gaat zon jaar toch vlug voorbij: dat het nu al weer een jaar geleden is!" Spoedig wordt het tien of honderd jaar of enkele eeuwen. En dan is het hoe belangrijk het ook was niet meer van déze tijd; het ligt weggeborgen in de don kere schuilhoeken van het verleden. aar is niets aan te doen. Niets of niemand bin nen deze schcppino kan zich onttrekken aan het tragisch geheim der sterfelijkheid van het tijdelijkè. Aan niemand kunnen wij eeuwigheid schenken; niets kunnen wij vasthouden of vastleggen voor altijd. We kunnen het. proberen. We kunnen met een zekere hartstocht trachten het waardevolle te behouden; en we maken copreën, afschriften, nabootsingen, beelden, gramofoonplaten, foto's, een fd»i, een reportage. Maar we weten het: dat is alle maal steenres afbeelding en imitatie van het eigen lijke, can net oorspronkelijke, van het echt waarde volle.. aaz verdwenen is, weggerukt, door de niets ontziende nja, waaraan op haar beurt ook weer afbeelding en imitatie onderworpen sullen zijn. Ons bekruipt Gen zekere weemoed, telkens wanneer we beseften, h°e diep de kloof is, die ons scheidt van dat veie goeae, waarachtige en schone uit het ver- leden; teiKens wanneer wij bemerken, dat het niet meer dij ons is en dat wij volkomen machteloos zijn het weer naar ons toe te trekken. „Voorbij is voorbij", zegt me en in deze uitdrukking dringt iets door van de onverbiddelijkheid, waarmee de tijd te werk 1 rekkelijkheid. Maar door deze dood heen wilde Hij het leven; het leven, dat voor alle mensen verio.t en bevrijd zou zijn van elke gebondenheid aan zoni kwaad. Wat bedorven was, zou,worden hersteld. Wat dood was, zou weer gaan leven. Een harmonieuze^^ zeer vruchtbare intieme verhouding met uoa zo weer concrete mogelijkheid worden. Door Zyn lijden en Zijn dood. Dit beoogde resultaat stond Christus duidelijk en scherp voor ogen op de Donderdagavond, die aan de terechtstelling voorafging. Hij wistwat er komen zou en Hij kende ook de onverbiddelijke wet van d° betrekkelijkheid en de tijdelijkheid van alles wat ?n het menselijke geschiedt. Maar er werd, vont en dit myste- één keer. van hogerhand voorWerD van rie-ize "oddelijke ingrijpen is wezenlijk voorwerp van ons geloof. Dwz.: het is typerend voor ons christe- nen. dat wij >.w.z.net is» lyijeituu vw* hier door ons geloof een uitzondering zien in "de algemene wet der vergankelijkheid. Wat de Heer der geschiedenis nu echter ging doen mocht niet meer vrij- aan de gaat. Mé" 's er niet tegen opgewassen. Men kan er niets tegen ondernemen. Als feit, als gebeurtenis, zouden lijden en dood van Jesus onderworpen zijn geweest aan dezelfde tragiek der vergankelijkheid als alle andere feiten en gebeurtenissen. Niets wordt door de tijd gespaard. Zijn lijden en dood, hoe belangwekkend ook, zouden geschiedkundige feiten worden, die men zich een tijd lang zou kunnen herinneren, waarover men nog lange tijd zou kunnen nadenken of praten en die men desnoods van tijd tot tijd op min of meer plechtige wijze zou kunnen herdenken. Echter: de feiten zeu zouden behoren tot het verleden. Ook van Jesus' Kruisdood zou het gelden: „voorbij is voorbij Het is een van de vele dagen, welke de mensheid gegeven werden sinds het moment der schepping. Op die dag werd op een heuvel buiten de stad Jerusalem een jongeman terechtgesteld. Hij stierf om drie uur. Duizenden mogelijkheden lagen voor Hem open; kan sen lagen voor het grijpen. Van alles had Hij kunnen doen; alles had Hij kunnen worden, wanneer Hij niet gestorven was. Maar voor dit moment, voor -het ogen blik van Zijn dood, had Hij geleefd. Hij had er op gewacht; Hij had het. gewild; en Hij wilde mets anders. Als negatief verschijnsel, als einde van het aards bestaan, als pijnlijke ontmoeting met de onbarmhartigheid, het onbegrip en de wreedheid van mensen, had deze dood voor Hem geen enkele aan- menshefd ontsnappen. Het" moest, "voor allen bereik baar bi ij ven. In plaats van weg te ghjden op de colven van de voortstromende tijd, zou liet boven de stroom uitgeheven moeten worden.'De. werkelijkheid van de Calvarieberg zou dwars door tijd en ruimte heen geprojecteerd moeten worden naar alle plaatsen en alle momenten van de wereld en haar geschiedenis. Een gedachtenis moest er zijn, zó volkomen, zó echt en zó werkelijk, dat het inderdaad een nieuwe bele venis z.oii worden van het oorspronkelijke. En zoals alles wat Christus sprak en deed en aan de wereld bracht zou ook deze gedachtenis geen tijdelijke gren zen kennen. Het zon niet zo of zo lang duren. Het zou een gedachtenis zijn voor altijd. Iedereen kan nu meemaken, wat Christus overkomt en wat Hij doet in Zijn lijden en sterven. „Doet dit", zegt H(j, „tot gedachtenis aan Mij". En vanaf dat ogenblik tot op de dag van vandaag i s het overal gedaan tot gedaehtenis aan Hem, die Zijn lichaam overleverde en die Zijn bloed vergoot tot vergiffenis der zonden; en die ons met dit Offer in gemeenschap wilde bren gen, zo reëel en innig en zo blijvend, dat Hij kon beloven; „Zoals de Vader, Die leeft, Mij heeft gezon den en Ik leef door de Vader, zo zal ook hij, die Mij eet, leven door Mij". (Joh. 6:57). HILVERSUM n (298 m.) 7.09—24.00 NCRV. 7 00 Nieuws; 7.15 Ochtendgymnastiek; 7.30 Gram.; 7.45 Een woord voor de dag: 9.30 Nieuws; 8.10 Sportuitslagen; 8.20 Gewijde muziek; 8.45 Gram.; 9.00 Voor de zieken; 89.30 Gram; 10.05 Orgel; 10.30 Morgendienst: 11.39 Sopraan en piano; 11.30 Gram.; 12.00 Tdem: 12.25 Voor boer en tuinder; 12.33 Orgelcon cert; 12.59 Klokgelui; 13.00 Nieuws; 13.15 Hedendaagse lichte muziek; 13.45 Gram.; 14.00 Schoolradtdo; 14.35 Gram.: 14.45 Voor de vrouw; 15.15 Gram.; 15.30 Viool en twee piano's; 16.00 Bijbellezing: 16.30 Vocaal ensemble, piano, tenor en bariton; 17.00 Voor de kleuters; 17.15 Zigeunerkwintet: 17.30 Voor de jeugd; 17.45 Regeringsuitz. prof. dr R. A. J. van Lier: „Het tienjaren-plan voor Suriname": 18.00 Nieuws; 18.15 Sportpraatje: 18.25 „Voor de mannen ln grijs, groen en blauw"; 18.30 Verzoekprogramma: 19-00 „Volk en Staat" (caus.); 19.15 Engelse les: 19.30 Radio Philh. Orkest, operakoor en soliste. 19.40 Radiokrant; 20.00 Nieuws "0.10 Vijf minuten; 20.15 Lichte muziek; 20.45 Kamer koor en orgel; 21.15 „Lux in Tenebris" (hoor spel) 22.30 Gram.: 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Nieuws; 23.15—24.00 Gram. Engeland, BBC Home Service. 330 M. 13.25 Gevar. progr.; 13.55 Weer; 14.00 Nws.; 14.10 Lichte muz.; 15.00 Voor de soldaten: 16.20 Discussie, over actuele vraagstukken; 17.05 Gram.; 17.30 Interviews; 18.00 Voor de kinderen; 18.55 Weer; 19.00 N-ws.; 19.15 Sport; 19.20 Caus.; 19.340 Symphonie-ork.: 20.15 Dis cussie; 29.45 Gevar. progr.; 21.15 Discussie; 21.45 Wereldcomment.; 22.00 Nws.: 22,15 Hoorsp.; 23.43 Parlementsovérz.; 24.00 Nws.; 0.030.08 Versl. Ver. Naties. Engeland, BBC Light progr. 1500 en 247 91. 12.00 Mrs. Dale's Dagboek; 12.15 Lichte) muz.; 12.45 Voordr.; 13.00 Versterkt Revue ork. en soliste; 13.45 Orkestconc.; 14.45 Voor de kinderen; 15.00 Voor de vrouw; I6.no Lichte muz.; 16.30 voor de soldaten; 15.43 Lichte muz.; 17.15 Mrs. Dale's Dagboek; 17.30 Hoorsp.: 18.45 Orgelsp.: 19.15 Voor de jeugd: 19.45 Hoorsp.; 20.00 Nws. en radio-journ.; 20.25 Sport; 20.30 Variété-ork. en solisten; 21.00 Klankb.21.30 Hoorsp.; 22.00 Gevar. progr.; 23.00 Nws.; 23,15 Actual.; 23.20 Lichte muz.: 24.00 Voordracht; 0.15 Lichte muz.; 0.56 —1.00 Nws. Nordwestdeutscher Rundfunk 309 M. 12.00 Lichte muz.; 13.00 Nws.; 13.30 Orkest conc.; 15.50 Amusementsmuz.; 16.40 Rhythm, muz.; 17.00 Nws.; 17.45 Gevar. muz.: 19.00 Nws.; 19.30 Symphonie-orlk. en solist; 21.45 Nws.; 23.30 Muz. en verhalen; 24.00 Nws.: 0.30 —1.00 Dansmuz. Frankrijk. Nat. Progr. 249 en 347 M. 12.30 „Bonsoir Voisin", opera; 13.00 Nws.; 13.18 „La Poupée de Nurnberg'", opera' 13.58 Gram.: 14.00 Nws.; 14.05 Gram.; ;4 30 Hoorsp.; 16.00 Kamermuz.: 17.00 Gevar. muz 17.30 Dansmuz.; 18.30 Amerik. u-itz 1900 Gram.; 20.00 Symphonie-ork.; 20.54' Idem- 23.20 Vioolrecitai; 23.46—24.00 Nws. Brussel 324 en 484 M. 324 M. (Frans progr.) 12.00 Omroepork.; 12.30 Weer; de landbouwers; 12.42 Gram '3.16 G---„ 1 i so -.1— O - deze belofte in te 'orren her en de wijn genomen en in deze 12.45 voor «lyi f 0 Hij he broze Lcm-..- de volle rijkdom en vruchtbaarheid van Zijn Offer neergelegd voor allen die nog geboren moesten worden. Wie er mee in aanraking komt, verkondigt de dood des Heren, totdat Hij komt, en ontmoet het diepe en eeuwige geheim van de Godmens, die stierf, opdat wij zouden leven. Door hierin te geloven, bevrijdt men zichzelf uit de ban der vergankelijkheid. a JELSMA M.S.C. 20.00 Omroepkoor; 21.00 Actual.; 21.15 21a45 Idem; 22.00 Nws.; 22.15 Gram.; 22.55- 23.00 Nws. 484 M. (viaams progr.) °rkestconc-- Nws.; 13.10 en 14.15 >15.00 Gram.; 17.00 Nws.: 17.1Ü en 1745 ^raTn',i, ,8-30 Jazzmuz.: 19.00 Omroepkoren; 19JM Gram.: 19.45 Nws.; 20.30 Gram.; 21.15 {Jnroeportc. en -koren; 22.00 Nws.; 22.10 Dansmuz.22.50 N-ws.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1952 | | pagina 7