De knip-maar-raak methode
SCHOOL en GODSDIENSTIGE
OPVOEDING
Zal Amerika de E.B.U. steunen?
ERIC POMMER presenteert
Nieuwe plannen van I.M.F.
PAGINA
DONDERDAG 24 APRIL 1952
Van onze foto-medewerker).
MAAK EEN
GOED BEGIN
HOGERE WOLPRIJZEN
Financiering van transacties
RIVIERTIJDINGEN
PARIJS
Kath. ouders
zwaar belast
JPOTOGRAFEREN kost geld. Bij de aankoop van
J onze camera moesten wij in de beurs tasten
de filmpjes zijn niet goedkoop en ze worden
doorgaans niet gratis ontwikkeld en afgewerkt. Uit
financieel oogpunt is het dus van belang dat u Weinig
uitschot onder uw opnamen hebt. Want een slechte
foto is even duur als een goede.' Nu zou het prettig
èn voordelig zijn als deze rubriek w. op de drempel
van dit nieuwe fotoseizoen, in enkele regels een
methode kon meegeven voor het maken van feilloze
foto's. Fotografie in een notedop.
Fotograferen echter is een combinatie van vele
handelingen, waarbij wij ons in de practijk telkens
voor nieuwe problemen gesteld zien. Hoe moeten wij
onze camera instellen? Hoe de belichtingstijd bere
kenenHoe is de verhouding tussen lensopening en
dieptescherpte? Wanneer en waarom moeten wij
filter, statief of zonnckap gebruikenLandschap,
portret, kinderen, sportscènes en vele andere motie
ven, welke wij willen vastleggen, stellen bijzondere
eisen aan camera en fotograaf. Bovendien zijn cr
dozijnen soorten van toestellen: met zwakke en
sterke lenzen, grote formaten en kleinbeeld; sluiter-
snelheden die variëren van één tot 11500 of zelfs
1/1000 seconde. De een heeft een kostbaar apparaat
met een gekoppelde afstandsmeter of een handige
reflex-camera, waarmee hy haarscherp kan instellen:
de ander een goedkoop toestel waarbij hij de afstand
zo juist mogelijk moet leren schatten. Een stoom
cursus „Fotograferen In Vijf Minuten" moet derhalve
een wensdroom blijven.
Maarhet fotoseizoen
is begonnen. U kimt en wilt
niet wachten tot de opge
somde problemen stuk voor
stuk in deze fotorubriek be
sproken zjjn. Voordat u ech
ter de sluiter overhaalt wil
len wij u waarschuwen voor
de knip-maar-raak methode
Een gemakkelijke, maar te
vens dure methode, omdat
se zo weinig goede foto's
oplevert. Ter illustratie en
kele voorbeelden uit de prac
tijk.
waardeerd, doordat zowel de ouders als
ae Kerk er toch niet volledig genoeg
hun onweersprekelijke rechten kunnen
uitoefenen.
Daartegenover constateert men dat het
systeem van subsidiëren van de bijzon
dere school, overal waar he* is gepropa
geerd en doorgedrongen, geleidelijk ter
rein wint, wat in het bijzonder voor Bel
gië opvallend is, terwijl in Frankrijk al
thans een bescheiden subsidie voor de
„vrije" school is veroverd.
Steeds meer in het bijzonder ten
gevolge van de na-oorlogse internationale
verhoudingen en van nationale ervarin
gen komt de Nederlandse wetgeving
op het. gebied van onderwijs voor de
gehele wereld op een kandelaar te staan.
Wat eens beschouwd werd als een model-
oplossing voor een katholieke minder
heid '-n een land "met gemengde bevol
king als een typisch Nederlands geval
begint zich in onze tijd steeds meer
op te dringen als een voorbeeld van
universele betekenis en waarde. Ook op
dit congres klinkt in onze bescheiden
oren iels als „Hollandia docet".
nog een scherpe foto te krijgen. Knip-maar-raak
methode.
Het is niet moeilijk om deze voorbeelden nog wet
tientallen lichtere foto-zonden uit te breiden. De
knip-maar-raak methode kost handen vol geld. Er
zit geen systeem in dit soort „fotograferen en
daarom wordt de amateur er, zelfs op de lange duur,
niet veel wijzer door.
SEGIN met een nauwkeurige studie van de ge
bruiksaanwijzing bij uk: toestel. Oefen elke han
deling vooraf niet de lege camera totdat elke
handgreep blindelings kent. Statief, zonnckap, geelfil-
ter en draadontspanncr behoren bij de uitrusting van
elke serieuze amateur. Juiste belichting is 'n probleem
op zichzelf; raadpleeg in ieder geval een beiichtings-
tabcl die u gratis 'kunt krijgen in elke fotozaak.
Beter is een handige draaischijf, waarop u vrij nauw
keurig de belichtingstijd kunt aflezen (kost enkele
kwartjes, die u met één gocd-belichte film hebt
terugverdiendIdeaal is een electrische belichtings-
vieter (als bruin het kan trekken).
Noteer van de eerstvolgende vijf films, die u gaat
belichten, i» uw agenda 1. de gcvocligheidscijfers,
2. uur i'an opname en weersgesteldheid, 3. de be
lichtingstijd en 4. de gebruikte lensopening (dia-
phragma). Toets de foto's, zodra ze klaar zijn, aan
deze notities. Trek lering uit uw fouten, dan leert u
uw camera spoedig beheersen. Dan maakt u in dit
fotoseizoen ook zonder dat u onze verdere foto
lessen tot het bittereeinde zult hebben gevolgd
betere én goedkopere foto's.
BIJ DE FOTO. Zowel de kapper als de amateur,
die de opname maakte, „knipten" op vakkundige
wijze. Flitsopname, 1/50 sec., diaphragma 22, HP3-
film.
Op grond van de laatste berichten uit
Australië en Nieuw Zeeland zijn te Brad
ford de noteringen over het algemeen
verhoogd. De meeste topmakers hebben
hun merino noteringen met 2 d. per
pound verhoogd, hetgeen betekent, dat
sinds het begin van de maand de prijzen
voor de meeste kwaliteiten met 8 d. zijn
gestegen. Fine crossbred soorten gingen
3 a 4 d. omhoog, maar de grootste
stijging ondergingen de medium gekaarde
soorten wegens aankopen voor leger
orders.
Een paartje trad in het huwelijk en een zwager
nam z'n box mee ter kerke om wet verlof van de
pastoor de plechtigheid te vereeuwigenMèt prij
zenswaardige ijver belichtte hij drie complete filmpjes.
Achteraf bleek, dat alleen de kaarsvlammetjes op de
negatieven stonden wanthij had alle opnamen
gemaakt met een belichtingstijd van 1125 seconde,
terwijl 3 tot 5 seconden nauwelijks voldoende waren
geweest in het kerkgebouw. Knip-maar-raak methode.
Er was feest, en ons stadhuis was 's avonds sprook
jesachtig verlicht. Een jongeman-met-camera vroeg
'hoe lang hij dit geval moest belichten. Wij raadden
hem aan: 15 d 20 seconden. Prompt richtte hij de
lens op het gebouw en maakte uit de hand een
tijdopname ban 20 seconden, zonder statief
Iedereen sou toch moeten weten dat een belichting
uit da hand, welke langer duurt dan 1/25 seconde,
haast altijd onscherp is door trilling van de camera.
Knip-maar-raak methode.
Wat zegt u van de papa die wij aantroffen tcrwyl
hij met zijn box een serie snoezige kinderkopjes
„knipte" op nauwelijks driekwart meter afstand?
Hij geloofde niet, dat de afstand tussen lens en
object bij een box minstens 3 meter moet zijn om
stellen van't I.M.F. is echter niets, dat cr
wijst aat men van de huidige opvatting,
cat slechts individuele credietaanvragfen
in behandeling genomen mögen worden
en op haar eigen verdiensten beoordeeld
moeten worden, afwijkt. Onlangs is door
net Fonds een nieuwe politiek bekend
gemaakt, waarin verklaard wordt, dat
slechts valuta verstrekt zullen worden
als het land, dat de gelden aanvraagt,
aangetoond heeft, dat het credietwaardig
is en zich verbonden heeft de lening bin
nen 35 jaar térug te betalen. Stilzwij
gend valt onder het begrip credietwaar-
digheiu de veronderstelling, dat het land,
dat de Jening aanvraagt, zijn financiën in
orde zal brengen door al die maatregelen
te nemen, die overeenkomen met de po
litiek van het I.M.F., die een gezond en
vrij valutaverkeer tot doel heeft.
Het I.M.F. zou niet de plaats van de
Ver. Staten moeten innemen voor het
verschaffen van dollars, maar aan de de-
biteurlanden individueel hulp moeten ver.
lenen bij transacties die plaats vinden in
niet inwisselbare valuta. Zo zou bijv.
Groot-Brittannië aan het Fonds om Belg.
francs kunnen vragen (tegen ponden ster
ling) ter afdoening van een nadelig saldo
mei België, bijv. voor de tijd van 3 jaar.
Je™ wanneer Engeland ook na drie jaar
debiteur tegenover België zou zfjn, zou
zich de vraag van betaling in dollars
voordoen.
Volgens bevoegde Engelse kringen zou
een dergelijke driehoekstransactie door de
autorite;ten van het I.M.F. en van de
eri Staten besproken moeten worden,
volgens dezelfde kringen is een derge-
JJke oplossing slechts mogelijk, wanneer
eet x M.F. zijn reglementen betreffende
net verlenen van credieten radicaal zou
wijzigen. Deze sluiten zoals hierboven
feeds opgemerkt werd elke steun aan
een land, dat niet absoluut solvabel is,
HAHALD 19 v. Huelva.
HOLMIALAND v. Japan. 21 V. Penang.
INDIAN NAVIGATOR v. Calcutta, 21 te
Londen.
JOSEPH BLOT 20 v. Port Hal-court.
KARMALA v. Calcutta, 21 te Marseille.
LAHNBCW 19 te Huelva.
LAHOLM 20 v. Montreal via Chicago.
LIONS GATE v. Vancouver. 19 Cartha-»
gena (Col.)
LOI.de S. DOMINGOS v. Santos, 19 te Porta,
leza.
MAIPO 21 v. Antotagasta.
MALACCA v. Melbourne, 21 V. -Port Said.
MARIE HILL 19 v. Tampa via Houston.
MARECHIA'RO v. Genua. 17 v. Messina.
MEAiNDROS 20 v. Hampton Roads of n.
Amstm.
MLLFORD v. Mena al Ahmadi p. 20 Gior.
MONGOLIA V. Calcutta. 20 te Madrash.
NAGA.RA v. Basra, vertrekt 25 v. Bombay
31/5 verwacht.
NIMBUS v. Melbourne. 22 te Fremantle.
NORCUBA v. N. Orleans, 22 te Havre.
NOREG 19 v. Casablanca.
PATAGONIA v. Japan, 23 te Manilla
PRAH v. Lobito via Hamburg, 20 v. Dakar
SELANDIA v. Bangkok 23 v. Aden.
STE MèRE EGLISE v. Haiphong. 21 te Genua
TAI YANG vertrekt 27 v. Calcutta. 18/6 verw
TAI YIN v. Rangoon. 21 v. Algiers.
TAMAiRA v. Khorramshiahr. 19 v. Marseille
TAR1FA v. Japan. 22 v. Aden.
THERMOPYLAE vertrekt 25 v. Port Kembla
18/6 verwacht.
TIGRE v. Singapore 21 v. Aden.
TONGHAI v. Japan, 20 v. Kobe.
TRANSVAAL V. Durban, 22 v. Kaapstad.
TiROUBADOUiR vertrekt 25 v. Chittgogon,
16/6 verwacht.
VORIOS HELLAS 19 te Piraeus.
WAR HAWK 21 v. N. York.
WESTERN TRADER 19 v. Philadelphia.
ZANGUEZOUR v. Mena al Ahmadi IS v.
Port Said.
TE AMSTERDAM VERWACHTE
BUITENLANDSE SCHEPEN.
YAPEY v. B. Aires 22 v. Lissabon.
LOBITH, 23 APRIL 1952.
Gepasseerd voor 13 uur en bestemd voor:
ROTTERDAM: Sindold, Huyssen; Antuco,
v. d. Boogaart; Clemens, de Jong: Express
27 Blom; Robertje. v. d. Vlag; Neska 6. v.
d. Berg; Berty, Radenmaker; Edelweiss 16,
Ketelaere; Flaora. v. Ooyen; Artemisia, Rei-
Julia Mary 23 te Casablanca.
Keizersgracht 24 v. St. Malo n. Swansea;
Klipfontein 23 v. Amstm n. Hamburg: Kunla-
boi i,. Helsinki n. Rottm, 24 dwars v. Runskar.
Laurenskerk 24 te Rottm; Leemans 24, 30
mijl N. v. Kaap St. Vincent: Len 24 te New
castle; Leuvekerk 23 v. Rottm n. Basra; Linge
24 te Rottm; Lucas Bols I 24 te Bordeaux.
Macuba 24 v. Port Said n. Gibraltar v.o.;
Marcella 24 ter rede van Southampton; Mar.
kelo 21 te Freetown; Marne 24 te Rottm verw
Matar N 23 v. Sharpness n. Cardiff; Maystjr
(ch) 23 te Cagliari; Meltskerk 21 te Tanga;
Midas 23 te Ryeka; Monica 24 te Belfast.
Netta 23 te Bordeaux; Nieuwland 24 te
Leith; Nigerstroom 24 te Antw.;
Prins Frederik Henderlk 20 v. Montreal n.
Chicago; Prins Willem v. Oranje 20 v. Mon
treal n. Chicago; Prior 24 v. Amstm n. Dublin.
Ransel 24 bij Huibertsgat; Remmert 23 van
Oporto n. Antw.; Rlouw 20 v. New Orleans
n. New York; RPS 24 te Belfast.
Sandenburgh 25 te Bordeaux verw.; Santa
Lucia p. 24 Wight; Sporota 23 te Garston;
Stad Dordrecht 24 v. Port Empedocle n. Sa-
gunto; St. Walburg 24 ter rede v. Wicklow;
Tarakan 22 te Penang; Tiberius 21 v. Port
au Prince n. Houston: Trajanus 20 te Houston
Valbella 24 te Rouaan; Van Gelder 23 t«
Wilhelmshaven; Vecht 23 v. Oslo n. Gothen
burg; Violette Erica 23 te Aberdeen; Vlier
23 250 mijl W. v. Ouessant.
Westkust 23 te Skiensfjord; Wickenburgh 24
te Londen: Wieka 24 v. Goole n. Grena; Wil-
helmina 24 v Norrkoping; Wota 24 bij Gotland.
TE ROTTERDAM VERWACHTE
BUITENLANDSE SCHEPEN.
ASCANIUS v. Japan, 19 v. Moji.
BALI (Zw.) v. Rangoon, 22 te Cochin.
BENNEVIS v. Manilla, 31 v. Colombo.
BBRGESTRAND v. Mena al Ahmadi. 18 V.
Port Said.
BJOiRGHELM 17 V. Cui'agao.
BORG FRED 21 V. Lissabon.
BRITISH SURVEYOR v. Mena al Ahmadi. 17
v. Port Said.
CEYLON' v. Calcutta. 20 te Chalna.
CITY OF PARIS vertrekt 25 v. Antw.
CLAN MACKEiLLAR v. Cochin. 21 te Suez.
DENBIQSHIRE 21 V. Yokohama.
F.MiMA BAKKE 20 te Baltimore.
FATiRHOPE 17 v, Mobile.
FfONIA v. Bangkok, 22 te Colombo.
FLYING CLOUD v. Baltimore. 20 te Norfolk.
C ARRET A v. Bombay, 20 te La Goulette.
GLENROY v. Japan, 21 v. Hongkong.
GOLFITO 20 v. Trinidad.
M. P. v. <1- Weijden..
C. J. v. d. Ploeg
J. A. C. M. v. Dongen
A. C. Deerenberg
M. P. A. Meissen
P. S. v. Leeuwen
J. Bakker
Drs H. P. M. v. d. Drift
L. P. Duyvestein
B. Funk
W. L. M. Groffen
F. C. de Hosson
Mr dr J. J. M. Veraart
J. W. de Vos
L. A. Weeber
nog toe êen groot succes is geweest",
aldus Pommer.
Concessie aan de smaal:
van het publiek
Zelf gaf hij tijdens het onderhoud,
dat we met hem hadden toe, bij de ver
vaardiging van zijn laatste film ge
deeltelijk rekening te hebben gehou
den met de wensen van het Duitse
publiek, dat luchtig amusement ver
langt: operettefilms en komedies.
Pommer is zakenman genoeg om in
te zien, dat er voor het bepalen van
de waarde van een kunstwerk vrijwel
geen andere maatstaf is dan zijn nut
voor de gemeenschap. Afgezien van
zijn absolute waarde, wordt de ogen
blikkelijke waarde van een kunstwerk
immers bepaald door zijn nut en door
de op een bepaald moment heersende
smaak van het publiek. De enorme
kapitalen, welke voor de productie
van films nodig zijn, hebben er toe
geleid, dat daarbij veel méér com
merciële overwegingen gelden dan bij
voorbeeld bii de uitgave van een boek.
Welke bedoelingen men ook met de
productie van een film heeft, de na
tionale en internationale marktwaar
de is daarbij een factor van doorslag
gevende betekenis.
De sinds 1945 in Duitsland vervaar
digde, zogenaamde „zeitnahe Films",
waarin actuele problemen werden aan
gesneden („Die Mörder sind unter uns",
..Ehe lm Schatten", „Liebe '47", „Ber-
naar Amerika over. Van 193G tot 1J41
verbleef hij in Engeland, waar hij de
Mayflower Pictures stichtte. In die jaren
kwamen onder zijn productieleiding de
volgende films tot stand: „Fire over Eng
land" en „Farewell again" (1936), „The
Beachcomber", „St Martin's Lane" en
„Jamaica Inn" ,(1939) en „Sidewalks of
London", „Dance, girl, dance" en „They
knew what they wanted" (1940).
.4/.? „filmofficier" naar Duitsland
In 1941 vestigde hij zich voorgoed in de
Verenigde Staten en werkte tijdens de
oorlogsjaren voor Paramount en R.K.O.
In 1945 zond de Amerikaanse regering
hem als filmofficier naar Duitsland, waar
hij het Duitse filmbedrijf opnieuw orga
niseerde.
Na zijn officiële opdracht te hebben
vervuld, is hij onlangs weer begonnen
met een eigen productie, waarvan de
film ,'s Nachts langs de weg" met
Hans Albers, Hildegard Knef en het En
gelse artistenpaar Lucie Mannheim
Marius Goring in de hoofdrollen, de
eerste vrucht is.
„Ik weet niet, óf „Nachts auf den
Strassen" een grote film zal worden.
Dat weet ik nooit van tevoren bij mijn
films. Ik weet alleen, dat we alle voor
waarden daartoe hebben geschapen,
wat scenario, acteurs en techniek be
treft en dat de film in Duitsland tot
..Ehe lm Schatten'
liner Ballade", „Naclitwache", „Rota
tion") hebben in Duitsland zelf, in te
genstelling tot het buitenland, slechts
weinig succes gehad. De Duitsers ge
ven, zoals gezegd, de voorkeur aan
„Lustspiele".
Pommer heeft daarom in zijn nieu
we productie realisme en optimisme
trachten te combineren. Met het ge
volg, dat een werkstuk is ontstaan, dat
vrijwel zeker een commercieel succes
belooft, maar dat zeer beslist geen
„grote film" in artistieke zin is ge
worden.
Geen nieuwe „Kongresz tanzt"
Op een hem gestelde vraag deelde
Eric Pommer nog mede, dat h\j niet
voornemens was een nieuwe versie
te gaan maken van de film „Der Kon
gresz tanzt". Op de eerste plaats ge
loofde hU in het algemeen niet aan
„re-makes" en bovendien was hjj van
mening, dat het succes van deze film
niet meer kan worden geëvenaard.
Omtrent zijn verdere plannen was
Pommer nog uiterst vaag. In elk ge
val is h\j voornemens het Filmfesti
val in Cannes bjj te wonen om daarna
naar Amerika terug te keren. „Want",
aldus besloot hjj, „Californië is en
blijft mijn home
Eric Pommer (midden), de producent van de Duitse film ,,'s Nachts langs
de weg", in gesprek met zijn hoofdrolspeler Hans Albers rechtsen zijn
regisseur Rudolf Jugert.