Een wereldstad stond stil voor liet H. Sacrament Gebed voor de Zwijgende Kerk Hebt U een ogenblik... Koning Boudewijn vertoeft Prijsintxr2rkgezius- Italië ISÉ; Hengelaars gaan ER OP UIT Morgen opent het hengelseizoen DE GEEST DIE LEVEND MAAKT z .D' „privé" in H' Woord en werkelijkheid D1 TOON HERMANS:' r J r Laatste zouaaf overleden Nieuwe atoomproef in Nevada? Waar wij voor bidden V__ S®1 K£UM FAUTEUILS ggk^A TOORENBURC Sf§| &DAMME Mgr dr B J. Alfrink pontificeerde Paleis te Brussel ontkent verlovingsgeruehten Tentoonstelling Sonsbeek ^52 geopend Kinderverlamming neemt weer toe .ZATERDAG 31 MEI 1952 PAGINA m Voor de verdrukten Tcvzelfdertij d werd op het altaar op het podium van de Flaza Pio XII ter ere van Nuestra de la Mercéd, patrones der stad en beschermster der gevangenen een pon tificale H. Mis opgedragen voor alle leden van de Iglesia del Silencio. voor de zwij gende Kerk, voor hen, die lijden om wille van de gerechtigheid- V redeszang """N MODERN PRACTISCH SMAAKVOL „In een kwartier Angst voor jezelf Het startschot Goed visjaar? „Bijdrage tot onderling begrip" Van Februari op Maart geen verandering TIJDSCHRIFTEN EN OMZETBELASTING Wetsontwerp thans ingediend CENTRALE VOLKSBANK Spaartegoed met ruim f 1 min toegenomen Meer dan 300.000 pelsrims woonden de eerste nachtelijke bijeenkomst van het. Internationale Eucharistisch Congres te Barcelona bij. De samenkomst die geopend werd met het voorlezen van de Pauselijke bul, werd gehouden bij de kerk van Tiepedadc. Door FRANS SCHNEIDERS. BARCELONA, Vrijdagavond. Dc nacht was schoon geweest. De morgen was liet niet minder. Het was de morgen der zieken. Nu werd liet H. Sacrament naar de zieken gedragen in de hospitalen en in de particuliere woningen. Het was negen uur in de ochtend. Wij wiyen er, na de late nacht, to< 1 weer vroeg op uitgegaan om de priesters te zien gaan door de straten van deze drukke stad. De trams gierden weer langs dc rails, de taxis snelden voort. Maar daar opeens stonden hij de ingang van een huis, waar misschien op de vierde verdieping een zieke lag, mannen met brandende kaarsen en mannen, die een witzijden baldakijn droegen. En in een rij op het trottoir stonden tientallen Spaanse vrouwen, oök nu, juist zoals in de kerk, niet dc zwarte kanten sluier op hel hoofd te wachten. Dc priester was met twee 'Misdienaars en twee andere priesters, die hem. begeleidden, naar binnen Scgaan. Het was in dc Galle del Buen Pastor, in de straat van de Goede Herder. tram hield stil, totdat de priester het huis, waar hij zijn moest, was binnen gegaan. Een uur lang beheerste het Keihg Sacrament openlijk het leven in de straten van Barcelona. In de zalen van de universiteit en van het seminarie werd om tien uur een bijeenkomst gehouden door speciale groepen ter behandeling van het onder werp: „De Eucharistie en de ïnteniatio- nalge vrede". Terwijl we dit schrijven voor het open venster van onze kamer, vanwaar wij het uitzicht hebben op de berg Tibidabo klinken, zoals reeds alle dagen van dit grootse congres, door dé luidsprekers die overal door de hele stad staan opgesteld, de liturgische liederen: het jubelende Alleluja" waait mijn kamer binnen van óver de heuvels, het „Tantum Ergo" en (jg andere sacramentsgezangen, die de zelfde zijn over de hele katholieke we reld- En telkens wordt daar tussendoor de schone, gedragen congreshymne ge zongen en hoor ik steeds weer dat her haalde refrein: „Christus en todos los almas Y en el muncio la Paz" Christus in alle zielen en op de wereld de vrede- Op 102-jarige leeftijd is ln Canada de enige nog levende zouaaf gestorven. Zoals men weet, is het zouavencorps opgericht onder de regering van Paus Pius IX ter verdediging van de pauselijke staat tegen de aanvallen van Italianen en Garitoaldis- ten. Ook de katholieke jeugd van Neder land heeft destijds aan 's Pausen oproep geestdriftig gehoor gegeven en tussen 1860 en 1870 bijna 5000 zouaven geleverd. In waren er in ons land nog 26 oud- .1938 zouaven, van wie de laatste in overleden. 1946 is Men verwacht, dat Zondag a.s. in de woestijn van Nevada, in de Verenigde Sta ten, weer een atoombom tot ontploffing zal worden gebracht, hetgeen de zevende van dit voorjaar zou zijn. Infanteristen zullen meewerken bij deze proef. Zij zul len, zodra de bom tot ontploffing is ge komen, uit hun mangaten te voorschijn komen. (Van onze redacteur) Iti Juni. vraagt het Apostolaat des Gebeds te bidden voor de afwending van het gevaar van het atheïstische materialisme in 't Midden- en Nabije Oosten. s SS Dat gezang klonk oo-k uit de autobussen, die uit heel Spa-nje naar Barcelona wa ren gekomen cn waarvan de Inzittenden kwamen meebidden het gebed van alle volken voor de vrede op het grote plein van de Sagrada Familia. Niet minder öan drie kardinalen waren hierbij te genwoordig. nl. Kardinaal Friogs van Keulen Kardinaal Griffin van Londen en de Kardinaal-Aartsbisschop van Kio de Janeiro. In een ni-et te eindigen rij van talen werd hier van God de vrede afge smeekt, waarbij tienduizenden luister den en meebaden. Voor de Nederlan der'?. sprak Pater Bos van de Congre gatie van het H Sacrament van Brak- kenstehi. Zijn toespraak, waarbij hij «o vurige wijze er de nadruk op legde. ,at alleen door de genadegave van het Allerheiligst Sacrament de vrede kan worden verkregen, besloot hij met: Geloofd zii Jeslls Christus in hét H. Sacrament des Altaars en met het bid den van het Onze Vader en Weesge groet. Tientallen bisschoppen, gezeten op de voor hen bestemde plaatsen,^ woonden h°t wereldgebed voor de VI*00,0 u'J. Dan was er nog een speciale bijeen- kom-i voor seminaristen, een Heilig Uur in Met I rans cn een pontificale dienst in de Rutheensa ritus voor de vervolgde kerk in Oost-Europa. En dan werd weer met alle Spaanse verve als slot van deze dag, met voor treffelijke massaregie, boven op de crypte van de Sagrada Famiha, op- hieuw het spel van Calderon opge voerd: „Het huwelijksgeschil tussen het lichaam en de ziel", dat door tien duizenden werd bijgewoond. Deze Vrijdag was een dag van he~ zinning, een dag van gebed en vrede, een dag van inkeer en berusting voor de zieken, een dag zonder groot uiter- Advertentie! NWÈ"ttlHNBNWÊG3^0 T/OPIANTSOEN BOTTERDAM TELEFOON 34136 lijk vertoon, zonder dc schittering, waaraan dc Kerk zo rijk 's. Terwijl ik dit schrijf lijden auto bussen vol zingende jonge mensen door dc straat. Wat zouden zij anders zin gen dan de congreshymne, waarin ge beden wordt om dc vrede? En tegelijk klinkt die hymne weer door de luid spreker, die ergens daar buiten op het vc!d moet staan cn vanwaar ik dc woorden „Christus in alle zielen cn op de wereld de vrede" zal meedragen uit Spanje. Na enkele minuten kwam de priester weer naar buiten; de mannen hieven het baldakijn boven het hoofd van de ^jester in superpli. met de. ciborie in de hand- Mannen met kaarsen vormden een dubbele rij vooraf en geheel voorop gin gen twee misdienaars, ook met branden de kaarsen in de hand in paarse toog en koorhemd. Achter het baldakijn vormde zich een stoet van mannen en vrouwen en zingend de Sacramentsliederen ging men weer naar een andere zieke. De stoet werd steeds langer. Het was in de parochie van Nuestra Senora del Pillar in de stadswijk Muntaner, dat Ons Heer voorbijging- De voorbijgan gers knielden eerbiedig neer. En zo gingen talloze priesters door deze grote stad- We kwamen andere groepen te gen. grotere groepen nog, waarin hon derden mannen en vrouwen, maar vooral vrouwen, de priester zingend cn biddend volgden. Auto s stopten maak ten ruim baan voor deze stoeten, de Wij nodigen U uit tot een bezoek aan onze etalage-galerij, waar wij U tonen wat U kunt bereiken met MULTILUX-FORMULE MEUBELEN 10.000 mogelijkheden bieden deze ruim 60 onderling verwisselbare meubelen. Zij geven een nieuwe richting aan voor het practisch en smaakvol inrichten van kleine woon- en werkruimten. Leverbaar in naturel-mahonie. middenkleur- mahonie en mahonie-notenkleur WONINGINRICHTING AT doe ik nu voor de „iy 157ste keer", gnn- nekt Toon Hermans nadat hij met zijn konijn het openingsliedje van zijn eonférence in „Hartendwaas heeft ge7,ongen. En meteen maken de veerkracht en de lach van de zonnige liedjes zanger plaats voor het moei zaam voortsjokken van een verveelde caharetwerker. De mensen in de z.aal lachen, maar heseffen zij wel dat Toon Hermans hen hier even achter het masker laat kij ken? Dat de mens Toon Hermans een ogenblik naast de komiek komt staan om zich te verbazen wat een raar vak hij eigenlijk be oefent? Het is temidden van veel dwaasheid en fantasie, imitaties en zotte woordspe lingen een karakteristiek moment: dat even van ter zijde naar zijn eigen nummer kijken. Deze critische blik op zijn vak is ook typerend voor de Toon Hermans met wie wij in de kleurige chaos van zpn kleedkamer in De Kleine Komedie in Amsterdam een praatje maakten. Iedere avond anders „Het valt niet mee, vijf kwartier alleen op het to neel, elke dag met dezelfde grapjes" zegt Toon wiens stem in een privé-gesprek nog iets van het zangerige heeft van de SRtardse jon gen. „U improviseert er in uw program anders nogal eens wat bij, als we ons niet vergissen". „Gelukkig wel. Me let terlijk aan de tekst houden zou ik niet kunnen. Ik ge loof ook niet dat het goed is. Want de reactie van het bliek is elke avond versch lend, en als het eens een keer niet „gaat", dan moet je ergens het succes force ren. Want slagen móet je. Als er niet gelachen wordt ben je verloren. Dat maakt ons vak zo moeilijk. Geloof me, als je er zo'n honderd voorstellingen op hebt zit ten. ben je op je program wel zo ongeveer uitgekeken. Als artist ben je moe gewor den. Je moet je dan weer eens in je vak verdiepen, eens een show in Eonden hij wonen, wat prutsen aan toe komstige teksten en liedjes om liet toch maar avond aan avond te kunnen opbren gen". Amerika ALS zijn contract afgelo pen is maar dat duurt nog wel een paar maan den gaat Toon Hermans naar Amerika. „Shows zien?" „Ook wel. Maar ik ga er vooral naar toe om na mijn drukke seizoen waarin ik dit moet U er vooral bij zet ten voor mijn goede vrien den in Limburg niet eens meer tijd heb om voor de radio op te treden, eens heel diep adem te halen. En wie weet valt er daar bij de tele visie iets voor me te leren". „Ballot'' „En uw nieuwe pro gramma?" Toon Hermans laat er niet veel over los. Wel over ver dere plannen. „Ik ben een Artisticiteit en portemonnaie. Maar dan komt de criti sche Toon weer om de hoek kijken. -Het is de vraag of het zal lukken. Het is moei lijk in Holland. Men heeft hier nog te weinig begrip van artistiek amusement. Een cabaretprogram bete kent hier een liedje in de vertrouwde stijl eigenaar dig dat mijn stomste liedje pu- chil- musical comedy aan t schrij ven. Het heeft iets met mu ziek, toneel en dans te ma ken maar het. is geen van drieën". „Ballot noemt hij het met een van die zotte taalverdraaiingen die nejn als vanzelf invallen. „Mogen we uit die naam concluderen dat U de bewe gingskunst een grotere plaats gaat geven? „Dat zou ik graag doen. De dans biedt grote moge lijkheden voor het cabaret. Maar ik doe graag alles zelf rot eigenlijk om zo te zit ten opscheppen eb moet U weten dat ik zelf lot de eenvoudigste pirouette niet in staat ben. Daarom „ballot", bewegingskunst op een manier waar de daas- techniek niet voor komt kij ken. Een opeenvolging vnn beelden, spannend, knots dwaas of ernstig, een Ficas- so-achtig cabaret". „Tuut, piep, daar heb je de jeep" het meest populair 1 verd dan de dansmeisjes en tenslotte de komiek met zijn rooie neus. y°or ons komt het hier altijd neer op een compromis tussen je artisticiteit en je portemon naie". Toon Hermans zit op zijn stokpaardje. „In Engeland is dat anders. Daar zag ik laatst midden in een musical comedy een ballet uitvoeren dat Monte Carlo naar de kroon stak. En het publiek vond het prachtig. Weet V wat we hier moesten hebbenf Een school voor show-business. Wij hebben wel een school voor dramatische kunst. Is het niet logisch dat ook voor amusepientskunst een oplei ding geschapen wordt die op den duur ook het publiek meer begrip voor cabaret- kunst zou gevent" DE choreograaf Jac. Bow komt binnen en ons treft de sprekende gelij kenis met een portret dat in de kleedkamer op de grond staat en „Toon '52" gesig neerd is. Want Toon Her mans is niet alleen grapjas- tekstschrijver en componist (zonder een noot muziek te kennen) maar ook schilder en vooral tekenaar bij de gratie Gods. „Dat heb ik in een kwartier gemaakt" zegt hij nederig. „Ik geloof dat ik zou kunnen leren schilderen als ik eens een paar jaar bij Sluyters of zo in de leer ging. Maar het gekke is dat ik er dan geen plezier meer in zou hebben". Pascal „Zo gaat het bij mij met alles. Ik lees bijvoorbeeld vrijwel niets. Maar door een toeval kreeg ik de „Pen- sées" van Pascal in handen en daar heb ik verwoed op gewerkt. Zes cahiers met excerpten en notities.niet dat ik er iets aan toe te voegen had" laat hij er grin- nekend op volgen. „Maar iet» leren terwille van het weten, nee. dat is niets voor mü". Wij bekijken intussen een schetsboek met rake pen- schetsen van toneel- en ca baretfiguren. Tussen de te- - keningen door staan rijmpjes en iosse ideëen. „Alles wat me invalt noteer ik altijd di rect. Zo groeit het nieuwe program dat je altijd beter wilt maken dan het. vorige". „Nóg beter", corrigerert Wij. TOON Hermans kijkt op zijn horloge. Het tijd stip van z\jn optreden nadert en hij gaat zich schminken. „Ook niks als angst voor jezelf, dat maskertje. Heus, je kunt er soms niet buiten als je eens een dag aan jezelf twijfelt. Maar andere dagen ga je zo van de straat het toneel op en dan kun je alles. Dan ben je een Grock, een Danny Kaye en een Buziau tegelijk. Ik zou wel eens wil len vragen aan een psychia ter „zo'n dokter voor psa- chopythen" zou Toon op het toneel zeggen of er niet een middel bestaat om je al tijd zelfverzekerd te voelen. Örson Welles Maar voor hij de sterke staaltjes van de onge schminkte Orson Welles kan vertellen, klopt er iemand op de deur van de kleed kamer. Toon moet „op". Rustig trekt hjj zijn toneel jasje aan en verdwijnt ach ter de coulissen. Even later zal hij met zijn stralendste lach zingen: „Hebt U een ogenblik Voor de 157ste maal voor mijn konijn en ik". NIEUWE BINNENWEG 288-290-292-294 (nabij Capitol-Theater) Telefoon 50066 BARCELONA, Vrijdagavond Vanochtend heeft mgr dr B. J. Al- ,rinit voor de Nederlandse deelnemers het congres in de kapel van het .'Poster der paters Esculapi'os de Sar- r.'a een pontificale II. Mis opgedragen, tijdens welke hij zelf een predikatie hield. Het onderwerp hiervan was: Het :;™Lesverlantcn dat leeft in de indivi- mens zowel als onder de volken. God zelf, zo zei mgr Alfrink, zond mal 8pen ander doel Zijn eigen Zoon, namelijk om glorie te geven aan God en vrede aan de mensen. Christus de Zoon werkt aan die vrede en nigr Al frink wekte allen op Christus' woorden te verwezenlijken: dat allen één zijn. De H. Eucharistie is bedoeld als bron. van vrede en eenheid. Maar dan moe ten wij ook leren leven en durven leven in de geestelijke sfeer van geloof en ^Ntf'de pontificale H. Mis had er een bijeenkomst plBciis in de auici, wsBiRBn ook in Barcelona woonachtige Neder landers deelnamen. Deze vergadering stond onder leiding van deken C. van Dijck uit Nijmegen, die m zijn openingswoord zei, ua[, liet 111 „dit eucharistische Barcelona gemakkelijk was voor allen overeenkomstig de ge beden'van de H. Mis van s."-eten He melvaart in het gezicht van de nemei te leveg. Met een levendig besef van rut geloof en met de vlam van liefde in ons hart gaan wij weer naar Nederland om dit in de daden van ons leven om te zetten. Vervolgens sprak nog mgr Witten- hlirg, aartsbisschop van Karadsji, cue een uiteenzetting gaf over de H. Eucha- ristie in de missie van India: Paul de Waart, die de Eucharistie in Nederland behandelde met een bijzonder accent op Amsterdam als mirakelstad en pater B°S, die de II. Eucharistie in de pa rochie belichtte. Deken Van Dijck, die alle sprekers inleidde, wenste tenslotte mgr Al frink geluk met de eerste verjaardag van zijn bisschopskeuze, waarbij hij hem namens de pelgrims een herin nering aan Barcelona aanbood: Men besloot de-bijeenkomst met het „Aan U, o Koning der eeuwen". (Van een medewerker) Daar komen ze dan weer te voorschijn: deleden ran de -Lachende Brasem", dc „Grijpende-Snoek", de Gladde Aal", de "D°Zt%?aeoZZd 'J?M de "Werpende Hengelaar": morgen wordt het nieuwe hengdsewoen peopemC en men mag zich afvragen, waar ze al die tijd gezeten hebbende vele l^Natun^orgenopmeuw naar „hun" viswatertje zullen trekken! Waar ze -aten? ga*unrhjlfc op zirtder of m dr schuur! Wat ze er dedenWel, wat zouden -e ei anders doen dan de geliefde hengel aanpakken, omkeren cn weer eens bekldkf^'flJ hoeweLe f^t Cn °f, bruikbaarheid testen; de haakjes inspecteren en a/poetseii,'loeuiel se (nitefgard) nog 'glommen als de bekende spiegel; de loodjes weg3W' t t alles doosje controleren. Want morgen, als de vis weer gaat roepen, moet alles klaar zyjn. Er mag geen dag, neen: geen uur verloren gaan Vissers h, sné stuk gemeen: vol ongeduld hebben zij tssers-m-spe sewac5.t OP het startschot: „Gom de Zo trof. deze laatste dagen voor de opening van het nieuwe seizoen, de hen gelaar overal zijn voorbereidingen- De pieremegoggel moest natuurlijk een goe de beurt hebben- De boot is reeds te wa ter en nadendicht gemaakt- De bun is be keken en niet te licht bevonden: we gaan weer vissen!!---- Ach, horen we hier en daar zeggen, is dat nu alles? Jawel, dat js dan inder daad alles. Maar het is voor de tiendui zenden morgen niettemin een grote dag. Want hengelen is en blijf een sport van eerste groo-tte een sport voor ieder die liefde heeft voor de natuur en die hun- kert naar die wonderlijke coktail van eenzaamheid en rust en---- spanning cn sensatie tevens- Wie deze week langs de slootjes rond de grote steden slenterde, zag reeds de vissers-in-spe aan de slag: de jeugd, gewapend met jampotjes; de stokjes met een klein, dun draadje, en een lu cifer als dobber. Het moge waar zijn, dat de jeugd met deze schamele uitrus ting sleoht? jacht maakt op stekeltjes en bullekopjes: het is niettemin al vis sen- En terwijl de jeugd de stekeltjes belaagde, zag men elders het legioen der gepensionneerden aan de slag, ge wapend met de riek. Want dé wurmen moeten nu reeds worden verschalkt! Mannen die elkaar in maanden niet zagen, wippen even bij elkaar aan. De vriendenhand moet weer verstevigd worden, want straks zullen ze bij nacht en ontij, bij storm en regenvlagen, te- saam moeten optrekken. Nu ?ijn er hengelaars en hengelaars! Wij kennen de hengelaars van één dag; mannen die prachtig in de spullen zitten, dooh kennelijk niet weten wat ze er mee beginnen moeten. Er bestaan daarnaast hengelaars van de oude parasol, de oliejas. de olieiaarzen en het eindeloze geduld. Er zijn henge laars met een eenvoudig simmetje en een heel gewoon dobbertje, maar er zijn ook hengelaars de moderne sporthengelaar par°excellence met de werphengel- Slechts één ding hebben zij stuk voor Dan duikt de pen. Het leefnet moet vol. De een vist met vijf dobbers en veer tig haakjes, de ander met twee spinners. De een vist om de vis, de ander om de sport. Vis vangen, zegt de ware sport man, gaat boven vis bezitten! Een voorn vangen met een stukje deeg, is geen kunst, maar een doorgewinterde voorn, die alle dobbertjes overleefd heeft, met een eigen gemaakt kunstvliegje uit door zichtig helder water ophalen, dat is sport! Het belooft, zegt men algemeen, een goed visjaar te worden. Doch één ding: neem geen babyvisjes mee! De visstand heeft toch al zwaar te lijden en men moet bewaren wat men bewaren kan, wil men straks ook onze kleinkinderen gelegen heid schenken, met de hengel er op uit te trekken. Uit Italië komen nog steeds berichten over een z.g. mogelijke verloving van koning Boudewijn met de Italiaanse prin ses Margherita van Aosta. Een A.P.-be- richt zegt zelfs, dat in de villa Franchot.i te Florence, waar de prinses met haar moeder en haar zuster woönt, het diensl- personeelrmet koortsige haast werkt om alles in gereedheid te brengen vooe het bezoek van de koning. Voorts zouden de prinses de Réthy, prinses Josephine C.nar- lotte en de prins van Luik Florence heb ben verlaten om hun intrek te nemen ic een hotel te Sienna. Koning Boudewijn, wiens vertrek naar Italië wij hebben ge meld, is, volgens een bericht uit Milaan, aldaar gistermiddag te 11.46 aangekomen en te 12.10 naar Florence doorgereisd. In verband met deze berichten heeft het Palcis te Brussel gisteren in de loop van de dag een zeer laconiek bulletin aan de bladen toegestuurd, zeggende: „De koning zal de Pinksterdagen doorbrengen in Noord Italië, waar hij zijn familie zal ont. moeten. Deze korte reis is absoluut van privé aard." In bevoegde kringen te Brussel werd later verklaard, dat de verlovingsgerueh ten van de koning met prinses Margherite van alle grond ontbloot zijn. Inmiddels is uit Rio de Janeiro een telegram komen melden, dat koning Leopold zich Donderdag te Cucui aan de Braziliaanse-Venezolaanse grens bevond en dat hij van plan is Porto-Velho op het federaal grondgebied van Guapore aan de Boliviaanse grens te bezoeken. De koning is vergezeld van ingenieurs, doktoren, fotografen en journalisten. D:t wijst erop, dat Leopold III, in strijd met wat in Italië verondersteld werd, in de komende dagen zeer zeker niet in dat land zal zijn. Dit schijnt verder ten overvloede te beves tigen, dat de verlovingsgeruchten omtrent zijn zoon vooreerst niet als klinkende munt moeten aanvaard worden. „Deze expositie Is van groot belang, niet alleen omdat men hier kennis kan nemen van de beste werken van Euro pese kunstenaars, maar ook omdat z(j bu kan dragen tot een onderling begrip <ler volkeren". Aldus verklaarde de staats- secretaris van O., K. en W., mr Cals, gistermiddag, toen hij ten overstaan van honderden belangstellenden in het bons beek-paviljoen te Arnhem de tweeae Internationale hceldhouwtentoonstelling voor geopend verklaarde. Het was de voorzitter van het stichtings comité, de heer J. A. de Goeyen, die de ruim zevenhonderd gasten, 0ILd" ambassadeur van Duitsland, de ge^nten van Oostenrijk en Joegoslaviëenjie cul turele attaché van Frankrijk ver velkorn- de. Verder merkten wij op de Commissa ris der Koningin in Gelderland, het vol tallige college van B. en a Arn hem vele burgemeesters uit Gelderland en een groot aa^1 kunstenaars en ver tegenwoordigers van kunstenaars-organi. saties. Door een uitbreiding van de prijswaar- neming konden eerst thans door het C. B. S. prijsindexcijfers van het gezins- verbruik per 15 Maart 1952 worden samengesteld. Het totaal-indexcijfer onderging van 12 Februari op 15 Maart 1952 geen ver andering. Ook het indexcijfer voor de voedingsmiddelen bleef gelijk. De prij zen van kleding en schoeisel, alsmede van artikelen, vallende onder de groep woninginrichting en huisraad, vertoon den een geringe prijsdaling. Prijsindexcijfers van het gezinsverbruik voor gezinnen met inkomens in 1949 van 5060 per week, basis 1949 100 Totaal Voedingsmiddelen Kleding Schoeisel Reiniging Won.inr. en huisr. Overige groepen incl. huur Huur Voor de berekening is het prijsverloop gevolgd in de gemeenten Arnhem, Don gen, Eindhoven, Enschedé, Groningen, Heerlen, Tilburg, Utrecht, Zaandam en sinds 1952 mede in Amsterdam, 's-Gra- venhage, Rotterdam, Leeuwarden, Zwolle, Haarlem, Gouda, Alphen, Dor drecht, Middelburg, Hilversum en Ber gen op Zoom. 1951 1952 15 12 15 April Febr. Maart 122 120 120 122 124 124 146 119 118 147 123 122 115 115 115 138 123 122 113 116 11« 115 115 115 ET christendom is een werkelijkheid, die ontstaan is en nog dagelijks ontstaat uit de samenwerking van velen. Het christendom i s samenwerking. Op dc eerste plaats is het een zeer intieme samen werking van God en mens. Het katholieke geloof is méér dan een levensbeschouwing, die haar oorsprong vindt in moeizaam en ingespannen menselijk denken. Dit geloof gaat allereerst uit van een tert, van een werkelijk stuk historie. Zonder dit stuk historie zou er geen katholieke Kerk of christendon! z.ijn. Dit geloof gaat uit van het historisch feit der menswording van Gods Zoon. Daar ligt het begin van elk christelijk denken en van het gehele christelijke leven. God wetd mens, d.w.z.. Hij ging het samen met de mensen doen; niet alléén, teruggetrokken en afgezonderd in heilig isolement; maar samen met Zijn redelijke schepselen, waarvan Hij het vlees aannam in de schoot ener vrouw. Van dat moment af waren God en mens één in Christus, die namens de mensen en als mens het levend contact met God herstelde. Hij werd geboren, leefde een verborgen en onopval lende jeugd, predikte en disputeerde iu het openbaar, deed machtige wonderen, leed, stierf en stond op uit de dood. Toen is Hij heengegaan en men heeft Hem niet meer terug gezien. Maar Hij had gesproken over Zijn Rijk, dat geen einde zou kennén, Zijn Kerk die alle machten van het kwaad en de poorten der hel zou trotseren. Hij had gesproken over de velen, die zouden komen uit het bosten en het Westen, en over koningen en volken, die zich Zouden scharen rond het teken van Zijn Kruis. Zijn dood zou vruchtbaar zijn en levenwekkend. Lr zou.een gemeenschap-ontstaan, groeiend door de ma en over de wereld; een gemeenschap van mensen, die Zjjn blijde boodschap gelovig beluisteren en die deel achtig zouden zijn aan Zjjn goddelijke leven. DE mensen, die door Christus werden aangewezen als dragers van een goddelijke boodschap, werden mede de wereld ingezonden als dragers van een nieuw leven. „Zoals de Vader Mij heeft gezonden zegt Christus, „zo zend lk U". Zij zijn niet en^®' koeriers van goddelijk nieuws; het goddelijk leven, dat zij zelf dank Zij Christus' Verlossing hebben om vangen, kan door hun medewerking in an(t®nLB' den gewektZo dragen zij met God de veranL Jijkhéid voor de groei der gemeenschap. Hun pre_ s kan, als God Zijn genade laat inslaan, g°k' beejn; brengen. Dit geloof echt.er is nog "'af' c-orldeliik het vraagt om leven: een leven, dat even van oorsprong is als het geloof zelf. deze 1aak Hier moeten wij opmerken, dat de i Heilige „let kan vervollen tenzU uit kracht va^de Heihge Faulns vruchtbaarheid t oners van Korinthe Geest. Het is deze Geest, die o.a. de prediking van, j,WOners van Korinthe schenkt, zodat h« tegenov er de m b tienduizend vele vaders hebt gij niet; i i b u 5i3tr bPt Fvangelie van Jesus Christus ver- wek'r I Kol 4 G15)! En verderop„Allen toch, TndeV of heidenen, slaven of vrijen, allen zijn wij m één Geest lol één Lichaam gedoopt en allen zijn wij met één Geest gedrenkt (I Koi. 12 .13). kIT leven van God, dat leeft in Christus' Kerk is het werkelijke fundament van alle hoop en ver trouwen, dat wij voortdurend ook in de meest barre tijden in deze Kerk aantreffen. Want leven groeit én grijpt om zich heen; het is geladen met. kracht en overwint alle moeilijkheden. Leven is niet. alleen belofte voor de toekomst, maar ook ogenblik kelijke realiteit. Dat is het grote verschil tussen het Oude en het Nieuwe Verbond. In het Oude Verbond bezat men slechts de belofte, dat Christus komen zou; de boodschap, de prediking en verkondiging van Zijn naderende komst. In het Nieuwe Verbond is de belofte werkelijkheid geworden. Het Nieuwe Verbond is de eenheid en de innige samenwerking tussen God en de mensen in Christus en Zijn Kerk. Waar Christus met Zijn Heilige Geest in de geschiedenis verscheen, werden sluiers weggetrokken en het nieuwe leven der nieuwe gemeenschap kon weer vaster hoop geven aan alle menselijke harten. De prediking van het. woord en het uitdelen van het goddelijk leven staan niet los van elkaar. De prediking der Kerk bereidt de weg voor de genade der Kerk. De Heilige Geest, die reeds in de prediking aanwezig is, stort zich uit. in de genade. Wat de prediking zegt. geeft, de goddelijke Geest. Wat immers zegt de prediking? Niets anders dan dit éne:-Jesus Christus, Zoon van God, Verlosser der wereld, gekruisigd en opgestaan.. En wat, geeft ons de H. Geest? Wederom niets anders dan Jesus Christus, voortlevend in ons. Dit alles danken wij aan de Kerk. die ons dit kostbare pand toevertrouwt, opdat wij het zouden bewaren in het. zwakke omhulsel van onze broze .menselijkheid. Zo verleent de Kerk ons een overvloed van kracht, die ..van God komt, en niet uit onszelf. Zo zlin wp wèl op allerlei wijzen bestookt, maar niet benauwd: in twijfel, maar niet in vertwijfeling; vervolgd, maar niet verlaten: neergeworpen, maar niet te gronde ge richt: te allen tjide dragen wli Jesus' doodslijden in het lichaam rond, opdat ook .Tesus' leven door ons lichaam wordt geopenbaard". (Kor. 4 711). O geeft de Kerk ons groter zekerheid door de goddelijke levenskracht der genade, dan zij zou kunnen geven, wanneer z(j enkel maar voor ons predikte. Zij is een levende Kerk door de Geest, die haar beloofd werd en die haar levend maakt. Het is de Geest der waarheid, die aanwezig is in de prediking der Bljjde Boodschap; de „Geest der waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen omdat, zij Hem ziet noch kent". De Geest der waarheid, waarvan Christus de laatste avond getuigde: ..Gü echter kent Hem; want Hij blijft bij U en is in U". S. JELSMA M.S.C. De kinderverlamming begint met het naderen van de zomer weer heviger op te treden in ons land. In de week van 18 tot en met 24 Mei j-1. zijn in het gehele land 10 gevallen aangegeven, namelijk 1 in Rhenen, 2 in. Haarlem, 1 in Dordrecht, 1 in Eindhoven, 1 in 's Hertogenbosch, 1 in Arcen en Velden en 3 in Horst (L.). Gisteren is bij de Tweede Kamer het reeds aangekondigde wetsontwerp inge diend, dat beoogt geïllustreerde tijd schriften, die in hoofdzaak het karakter van ontspanningslectuur dragen, met in begrip van geïllustreerde modetijdschrif ten. aan de weeldebelasting van 15 pro- cent te onttrekken en aldus aan het ge wone voor de omzetbelasting geldende tarief te onderwerpen. Een zodanig voor stel was reeds eerder gedaan bji het eerste ontwerp technische herziening van de omzetbelasting, dat door de mi nister van Financiën, na een door de Kamer aanvaard amendement om alle tijdschriften geheel vrij te stellen, werd ingetrokken. Bij de Spaarbank „De Centrale Volks bank". instelling van de Ned. Katb. Arbeidsbeweging. werd in 1951 12.491.650 (11.472.758) ingelegd en terugbetaald 11.950.641 (10.831.777), terwijl aan spaar ders werd vergoed aan rente 6I9.25S (618.990). Het boekjaar sluit met een uit staand spaartegoed van 33.469.083. het geen een stijging t.o.v. het vorig jaar met ruim 1 millioen betekent, en welk be- drag bijna geheel werd aangewend voor het financieren van nieuwe woningen. De reserve steeg tot 603.000 (512.000).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1952 | | pagina 5