Het is nooit te warm om te eten t Honderd jaar dogma van de Onbevlekte Ontvangenis ONS SUCCESPATROON VAN DEZE WEEK WIE DOODDE JUDITH? r Door ROGER GARIS Grootse viering in 1954 waarschijnlijk HOE BESTEL IK MIJN PATROON? Vrouwen ZATERDAG 5 JULI 1952 Elmo (Tnrzan 1) Lincoln overleden. Harry (Chela), de chimpansee met pensioen. Lex (Tarzan X) Barker, de eerste, die ooit in Afrika kwam. iesde nummer ,FiIinforuni". I\a Cannes: „De volgende stap is van nu weer aan de overheid"Filmisch talent in ruime mate aanwezig in ons land. Meer aandacht voor de speelfilmproduclie. Vijfhonderd millioen dollars voor drie cowboys. Congres over onder wijsfilms in Locarno. Ook in de -zomer is een goede maaltijd noodzakelijk JULI-MENU RECEPTEN VOOR 4 PERSONEN Gevulde tomaten l fAbiiiA Wmo Lincoln, de eerste acteur, die de rol van Tarzan op het witte doek heeft gespeeld, is verleden week op 63- jarige leeftijd in Los Angeles overle den. En tegelijkertijd gaat een andere acteur, die zeven jaar met ononderbro ken succes in de Tarzanfilms is opge treden, met pensioen. Hij zal zijn „otium cum dignitate", zoals dat in het Nederlands heet, genieten ln een die rentuin, want de hier bedoelde acteur is Harry, de chimpansee, die onder de welluidende schuilnaam Cheta als dame optrad in de serie Tarzan-films, welke sinds onheugelijke tijden door Sol Les ser worden geproduceerd. Na in zes achtereenvilgende films, waar van de laatste „Tarzan in gevaar" (Tar- zan's Pe-sil) heette, te zijn opgetreden, begint Harry een daagje ouder te wor den en daarom heeft men voor hem de dierentuin van Sacramento in Californië als toekomstige woonplaats uitgekozen. Zijn plaats is intussen al door een ander ingenomen. In „Tarzan's Savage Fury", de 28ste film in de serie, wordt de rol van Cheta gespeeld door een tweejarige chimpansee, genaamd Za- chary. Met de Tarzans is het in de loop der jaren al net zo gegaan als met de Che la's. Worden ze te oud, of te dik, dan staat hun opvolger al klaar. Lex Barker, die thans de held van de 'ungle speelt, is de tiende in de Tarzan- —ynastie. Maar hij is de eerste, die ooit ,e voet op Afrikaanse bodem heeft ge zet. Noch de thans overleden Elmo Lin- Ioln, noch Buster Crabbe. noch Johnny feismuller, noch een van zijn andere zes oorgangers heeft ooit van aangezicht sot aangezicht gestaan met een in het lvild lévende olifant of cobra. Crabbe en Weismuller vertoonden hun zwemkun- ten in een kalm Holly woods meertje, waar ze hoogstens werden lastig geval len door een paar nijdige ganzen. Maar Lex Barker crawlde, als we de medede lingen van de Hollywoodse publiciteits agenten mogen geloven in een Afrikaanse rivier, terwijl hij de kaken van een hon gerige- krokodil enkele meters achter zich hoorde dichtslaan. Sol Lesser, die al 26 Tarzan-films had geproduceerd, heeft het namelijk bij de vervaardiging van de 27ste („Tarzan in gevaar") plotseling absoluut noodzakelijk gevonden om de film te maken in de om geving, waarin Edgar Rice Burroughs, de geestelijke vader van Tarzan, zijn held heeft geplaatst. Om het bioscooppubliek 75 minuten „authentiek" amusement te bezorgen, maakte Sol Lesser met vier man en chimpansee Harry in vier maanden een reis van meer dan25.000 mijl door Afrika. De buitenopnamen werden gemaakt in de Meru-jungle, niet ver van de evenaar op een hoogte van duizend meter. Deze streek is een waar paradijs voor wilde olifanten, buffels, pythons, cobra's, lui paarden, ontelbare soorten apen en tro pisch gevogelte. Voor de film werden speciaal twee inlandse dorpen gebouwd. Het ene diende als achtergrond, het an dere om er de ongeveer 250 negers in onder te brengen, die een reis van hon derden kilometers hadden gemaakt om voor de film hun dansen en traditionele ceremoniën te demonstreren. Verschenen is het zesde, wederom fraai geïllustreerde nummer van „Filmforum" dat wordt uitgegeven in samenwerking met de Stichting „Het werk voor de goede Film" van de Katholieke Film Actie. In dit nummer komt een der re dactieleden, de heer B. J. Bertina, naar aanleiding van een ovefzicht van het Filmfestival in Cannes tot de conclusie, dat Cannes zich angstvallig heeft gehou den binnen de door de filmindustrie zorg vuldig afgebakende perken en zelfs en kele stappen heeft teruggedaan, verge leken bij het programma van het vorige jaar. Volgens hem was Max de Haas met zijn film „Maskarage" de enige in Can nes, die een besliste stap heeft gezet om de heersende opvattingen (voor zover het opvatingen zijn en geen slechte gewoon- genï over het gebruik van het geluid in de film doorbroken te krijgen. Een tweede redactielid, de heer C. Boost, daarentegen stelt vast, dat Itali anen en Fransen hun beste troeven tót het laatst hadden bewaard („Umberto D" van de Sica, „Due soldi di Spranza" van Castellani„II cappotto" De Over jas van Lattuada; „Jeux interdits" van Clément; „Nous sommes tous des assas sin's' Wij zijn alle moordenaars van Cayatte), waardoor de totale indruk zo niet gered, dan toch op een aanzien lijk hoger niveau werd gebracht dan in het begin voor mogelijk was gehouden. Naast een aantal min of meer uitvoe rige beschouwingen over verschillende films, ie hier te lande in vertoning zijn gekomen, bevat dit nummer een artikel van J. M. L. Peters over „Het karakter van de Filmster", hekelt A. H. B. Briels onder het hoofd „Goethe en de papagaai en" de lieden, die om verheffende films roepen zonder zich bewust te zijn, dat ze „geen woord film kennen" en geeft Piet van der Ham een uitvoerig verslag van het in Amsterdam gehouden congres van de Nederlandse Organisatie van Amateurfilmclubs. „Filmforum" opent ditmaal met een Shelley IF inters speelt een hoofdrol in „Schrijven van de Presidenteen sociaal filmdrama, onder regie van William Wellman. Roy Rogers, die met zijn collega's Hopalmy Cassidv en Gene Autry verleden jaar 500 millioen dollars heeft „verdiend" redactioneel artikel, waarin naar aan leiding van de onderscheiding en spe ciale vermelding, die de Nederlandse in zending op het Festival in Cannes zijn ten deel gevallen, wordt opgemerkt: „Op het terrein der documentaire film kunst begint Nederland een goede naam te krijgen. Meer hadden deze filmers niet kunnen doen. De volgende stap is nu weer aan de overheid. Het getij is gun stig. Een ruimere beurs voor méér Ne derlandse filmers. Eer, open deur op de wereld voor de Nederlandse filmkunst. Zowel de film als de kunst, die hun hart heeft, zijn dit waard gebleken." Dezelfde wens wordt namens het be stuur van de Beroepsvereniging van Ne derlandse Cineasten door J. Gerhard Toonder in het jongste nummer van „Cinemagia", het orgaan van genoemde vereniging, uitgesproken in een brief aan de staatssecretaris van O., K. en W. „Op overtuigende wijze werd (in Can nes) aangetoond", aldus luidt het in be doeld schrijven, „dat filmisch talent in ruime mate in ons land aanwezig is en dat doelbewuste overheidssteun, mits ge durende een aantal jaren voortgezet, be langrijk kan bijdragen tot de ontwikke ling van deze kunstvorm, waarmee n'et slechts de culturele, doch ook meer al gemene belangen (zoals Nederlands in ternationale „goodwill") op bijzondere wijze zijn gediend. Het bestuur hoopt dan ook ten zeerste, dat de vermindering, welke het bedrag voor steun aan de experimentele en cui- tureel-waardevolle film in de rijksbegro ting voor 1952 onderging, weer ongedaan zal worden gemaakt en dat U in de be reikte resultaten aanleiding zult vinden om met groter vertrouwen dan voorheen Uw aandacht te schenken aan het zo be langrijke probleem der speelfilm-produc tie". Humphrey Bogart en Burt Lancaster blijken geïteresseerd in de levensbe schrijving van wijlen Mark Hellinger, de vroegere dagbladman uit New York, die een succesvolle filmproducent werd in Hollywood. De biografie is geschreven door Al Horwitz, die zijn loopbaan begon als kantoorjongen bij Hellinger. Zou u er iets voor voelen om een tele visie-cowboy te zijn net als Hopalong Cassidy, Gene Autry of Roy Rogers, drie namen, die ook van het witte doek be kend zijn? Dit trio blijkt verleden jaar gezamen lijk maar even 500 millioen dollars (on geveer 1.780.000.000,—) te hebben „ver diend". Ze kregen dit voor elkaar door met hun paarden Topper, Champion en Trigger via het televisiescherm millioe- nen Amerikaanse huizen binnen te rijden. En daar werden ze ontdekt door de jeugd. Natuurlijk hebben niet alleen de tele visiestudio's hun zo'n reusachtig bedrag uitbetaald. Het geld is voornamelijk af komstig, uit de procenten, die ze krijgen van de verkoop van artikelen, waarop hun namen staan. Artikelen-, die hoofd zakelijk worden verkocht aan kleme jon gens en meisjes, die de hoofden van hun ouders daar eerst gek om hebben ge zeurd. Per maand worden er meer dan twee millioen geïllustreerde boekjes met hun avonturen verkocht. Millioenen broeken met-franjes, cowboy-schoenen, sombre- ri's en sherriff-sterren verlaten de win kels. Een arme *ongcn kan 200.000 dol lars aan „Hopalong-geld" kopen voor tien Amerikaanse centen en een rijke jongen kan zich een uit acht stukken be staande „Roy Rogers-bunkroom" aan schaffen voor 365 dollars. Het Amerikaanse winkelbedrijf heeft nog nooit zo'n hausse meegemaakt.... Een geit met een onderzoekende aard en een grenzeloze eetlust wandelde over het terrein, waar Groucho Marx. Marie VVilson en William Bendix een scène re peteerden voor de RKO-film ..A Girl in every port" (Een meisje in elke haven). Nadat ze de beide mannen had be- snuffeld. wijdde ze al haar aandacht aan Marie Wilson. „Dat beest heeft smaak", constateerde Groucho Marx. „Dat zou ik zeggen",, viel Marie Wilson hem bij. „Hij heeft een van mijn hand schoenen opgegeten?" Bendix hield de geit daarop het sce nario van de film voor. Het dier rook er aan. maar weigerde te eten. „Zie je wel, wat een smaak ie heeft", zei Groucho. „Hij lust onze rollen niet!" William Weliman (The Story of G. I. Joe, The Iron Curtain en Battleground) heeft onlangs in de straten van Los An geles de voornaamste opnamen gemaakt voor zijn film „Schrijven van de Presi dent", een sociaal drama, waarin Shelley Winters. Claire Trevor en Ricardo Mon- talban de hoofdrollen spelen. Vertegenwoordigers van 16 landen zul len deze maand in Locarno bijeenkomen om onder auspiciën van de „Werkge meenschap voor Internationale Onder- wijsfilm" richtlijnen op te stellen voor de organisatie van de productie en uit wisseling van onderwijsfilms. Neder land zal daarbij zijn vertegenwoordigd door mr J. J. Hangelbroek, voorzitter Tvrtir? Nederlandse (^derwijs-jFUm maagden"wTVt^arT ni'et graas lang den bladgroen na- Vindt het schillen i^.O.F.) en drs C. J. M- H Somen b€- I de keuken en h';ben bovendien m'nder jeen tijdrovende bezigheid, dan kun; U stuurslid van het Katholiek Centraal Bu- b€hoef e aan ZWare en warme gerechten, op vrije dagen eens een keer rijst of ma- reau voor Onderwijs en üpvoedin0. Toch is het niet verstandig om na een caroni bij de groenten geven. da'jc uit met de kinderen maar vlug-vlug J Sla zetten we in deze maanden maar brood met toebehoren op tafel te zetten dikwijls op tiet menu voor het gemak en de warme maaltijd er bij in te laten j èn voor de gezondheid- Bladgroenten en schieten- Een met zorg bereide maal i.jd 1 'omaten moe.cn we wel steeds kort vóór 'van aardappelen, groeh'.en en een gerechthet gebruik bereiden; boontjes, wortel- In de zomermaanden maken wè het j ten. Een koude aardappelsla kan tevoren ons graag een beetje gemakkelijk met klaargemaakt worden op ^het fijngesne. Onmiddellijk na deze bijeenkomst wordt een congres gehouden, waarop voornamelijk de wetenschappelijke (psy- chologisch-didactische) zij-de van de on- derwijsfilm voor het lager, middelbaar en technisch onderwijs wordt besproken. Een New Yorkse journalist heeft Lau rence Olivier cti Vivien Leigh eens tijdens een interview de vraag gesteld, of ze er ooit over hadden gedacht, het toneel er aan te geven. „Vaak", luidde het antwoord. „Maar het blijft een onvervulbare droom." van vlees, vis. ei of melk e.d. hebben we ook nu dagelijks nodig. Deze hoofdmaaltijd behoeft echter niet geheel warm (e zijn en de bereiding er van hoeft na een uitstapje niet veel meer te kosten. We kunnen immers voordat we uit gaan de aardappelen schoonmaken om ze dan na thuiskomst meteen op te zet- Het staat thans wel vast, dat in 1954 te Rome een bijzondere viering zal Wor den gehouden van het eeuwfeest van de afkondiging van het dogma van de On bevlekte Ontvangenis. Een plechtige her denking van dit feit is ook zeer waar schijnlijk, als men denkt aan de grootse Al heeft ze het maar één dag, hls Moeder met vacantie gaat, moet ze een leuk japonnetje aan hebben. En wat kan ze dan beter bezitten dan een mooie deux-pieces, waarbfj ze geen mantel behdeft te dragen, en wat ook verder in de tijd nog veel gedragen kan worden. Dit eenvoudige modelletje is het allermooist van een effen stofje of zijde, omdat het gegar neerd is met de zo moderne pailettes, welke men gelijk bij het patroon krijgt. Deze zijn te krijgen in wit, zwart, rose en bleu. De keuze moet bij hgt bestellen even worden opgegeven. Het model is verkrijgbaar in maat 40, 44, 46, 48. 50, 52 a 1compleet. 4 tot 4.50 meter zijde van 90 cm breed is er voor nodig. Ook het borduurpatroon krijgt U erbij. De rok is van achteren glad en van vören met een plooi. Het jasje heeft in de rug twee coupenaftdjes, sluit voor schuin over elkaar, wordt met 3 knopen gesloten, heeft een rever tot de schouder en een driekwart mouw met een omslag. Op hst- rochtervoorpand wordt de zak aangebracht, waarop de lovertjes-garnering zit. C 729 Plak aan de adreszijde van een briefkaart, naast en buiten de frankeerzegel het verschuldigde bedrag aan geldige postzegels en zend deze naar ATELIER CROON. BEATRIJSSTRAAT 4. ROTTERDAM Vermeld aan de andere zijde duidelijk uw naam. adres, woonplaats en maat en nummer van het gewenste model. Plalc nooit meer dan I— op een kaart, wat meer geplakt wordt is waardeloos. Giröstortingen eveneens ten name van Atelier Croon op nummer 271291. Afgehaald elke dag van 9 tot 12 en van 2 tot 5 uur. Behalve 's Zaterdags. viering van het 50-jarig jubileum van dil dogma. Twee maanden voor zijn doo-1. op 26 Mej 1903, benoemde Paus Leo XIII des tijds een commissie van kardinalen ter voorbereiding van dit vijftigjarig jubi leum. Op 8 September werd deze com missie door de nieuwe Paus. Pius X, ge ïnstalleerd. Zij toog inmiddellijk aan het werk en besloot een periodiek uit te ge ven. gewijd adn de Onbevlekte Maagd, terwijl zij -het initiatief nam tot het in richten van êen mariologische biblio theek en tevens tot het organiseren van een Maria-Wereldcongres en een Inter nationale Maria-tentoonstelling met ver schillende plechtigheden te Rome. Deze viering begon in de tweede helft van No vember 1904 en culmineerde op 8 De cember met de plechtige Capella Papale. Op dezelfde dag boden de katholieken van de gehele wereld als blijk van hum toe wijding een kroon aan. bestaande uit twaalf sterren van brillanten, welke thans het enorme schilderij van de On bevlekte Ontvangenis in de Koorkapel van de St Pieter siert, 's Avonds was de gehele stad Rome schitterend verlicht. Het Mariologisch congres was het zes de van een ree-ks soortgelijke congressen. Het eerste werd gehouden in Leig'horn in 1895, het tweede en derde resp. in 1879 te Florence en in 1898 te Turijn, het vierde in 1900 te Lijon en het vijfde in Freiburg in 1902. Het laatste congres werd gepresideerd door Prins Maximi- liaan van Savoye, die kortev tijd tevoren tot priester was gewtijd; hij riep Maria uit tot „Koningin van de wereld". Het zesde Mariacongres werd geopend 30 Nov. 1904 in de kerk der Twaalf Apos telen te Ro-me. De slotresolutie van deze bijeenkomst vroeg „de toegewijden aan de H. Maagd Haar zonder ophouden te smeken, dat Zij spoedig de dag wil doen naderen, waarop de Kerk en de Paus volledige onafhankelijkheid en vrijheid zuilen genreten". Het is derhalve zeer waarschijnlijk, dat tijdens de komende eeuwfeestviering van het dogma Maria's hulp eveneens zal worden ingeroepen, opdat de ware vrede in de wereld moge terugkeren en opdat zelfs de hardste en onwilligste hasten mogen worden gebracht tot trouw aan de Kerk. Advertentie Vrouwen hebben vaak moeilijke en pijn lijke tijden. Zij kunnen deze aanmerkelijk verlichten, ja die pijnen doen verdwijnen door het gebruik van Togal, de grote pijn- verdrijver. Togal Is onschadelijk voor hart, nieren en maag. Bij apotheek en drogist 0.95, 2.40 en 8.88. ,jes en dergelijke kunnen we tevoren ko. ken en koud met olie en azijn of een an. dere slasaus. Beschikt men over een koele bewaarplaats. dan kunnen ook vlees en vis of pap alvast bereid worden; anders zijn vlees- of viswaren, een eier. gerecht of hangop gemakkelijk. Voor degenen, die een geheel koude maaltijd niet aangenaam vinden, kan een warme pap toe een prettige aanvulling zijn na een slagerecht. In onderstaand weekmenu zijn enige vlug af te werken maaltijden opgenomen. Ze zijn niet te warm oh ook niet te koud voor deze zomerweken. Zondag: gevUliJe tomaten met gehakt, aardappelen, verse doperwten of eapu. cijners, jus, (maizenapudding met) vruch ten. Maandag: aardappelen (vermengd met rest vleeswaren), rauwe kropsla, rijst met boter en suiker. Dinsdag: roerei, gebakken aardappel blokjes, spinazie, bessen (gruel). Woensdag: sla van aardappelen en ge mengde groenten (b.v. bloemkool, toma ten, boontjes), havermoutpap. Donderdag: gestoofde varkenskrabbe tjes, aardappelen, bloemkool, jus. Vrijdag: haring, aardappelen, sla van komkommer (paprika en bieslook). Zaterdag: stamppot rauwe bladgroen ten, karnemelkvia. 4 middelgrote of 2 grote tomaten, 200 g of meer gemengd gehakt, 2 sneetjes oud brood, zout (peper), ui, boter of mar garine. Grote tomaten halveren, van kleinere een kapje afsnijden. De vruchten met 'n lepeltje uithollen en de bakjes bestrooien met zout (en peper). Het overige vrucht vlees klein snijden. Het brood weken in een weinig tomatenvocht en vêrhnengen met het vlees, een theelepel geschrapte ui, iets gesneden tomatenvlees en zoüt (en peper) naar smaak. Van het gehakt balletjes vormen, iets groter dan de tomatenbakjes. Deze door paneermeel wentelen en in het vet bruin en gaar bakken in ongeveer 15 minuten (de balletjes krimpen daarbij). De jus afmaken met tomatensap en -de rest van het fijngesneden tomatenvlees. De balle tjes in de tomaten leggen (en bedekken met de kapjes). De tomaten koud geven of vlak voor de maaltijd zacht stoven in een bodempje zout water met wat boter of margarine (ongeveer 10 minuten). Tuinkruiden Om de sla geurig te maken, kunnen we ze nu vermengen met onze tuinkruiden: zeer fijn gesneden bieslook, venkel, dra gon, peterselie, selderij e.d- Bcssengnud 60 g (4 eetlepels) gort. 1 liter water, 200 g of meer bessen (en frambozen), oh„ ge veer 80 g (5 eetlepels) suiker, (kaneel). De gort een nacht weken. Ze daarna met het weekwater aan de kook brengen en zachtjes gaar koken in ongeveer l'-» uur of gaar laten worden in een hooikist of laag kranten- Twee eetlepels suiker er door roeren en de massa laten afkoe len, De vruchten rissen, wassen en enige tijd met suiker (e,n kaneel) bestrooid wegzetten. Gort en vruchten voorzichtig dooreenmengen. Voor een feestelijk ge recht kan men de gruel opdienen in één persoonsporties, in het midden versierd met een lepel vanillevla. dikke yoghurt of een licht schuimpje. *"55 8. Eve lachte, met haar hoofd achterover. Wat heb ik je te pakken, jongen! Je wilt het dus werkelijk weten! Goed dan. maar pas op! 't -- schoolvriendin. Wij deden "eel aan bota niseren en kwamen hier met onze boter hammen. blocnotes en potlood, om onze kennis van de natuur te verrijken. Dat hebben wij een zomer gedVm, toen gmg Grace naar Chicago, Ben je nu tevreden- Zeker, lachte Glenn verlegen. Ik dacht dat het misschien met luitenant Risdale was. Bob? Ik kan me hem nieï op een picnic voorstellen. Maar ik zal hem eens vragen. Niet nodig, kwam Glenn vlug. Het wordt tijd, dat je nu eens een handje meehelpt. Neem je pagaai en peddel. Zij peddelden nu zwijgc/J verder, a hun krachten inspannend om hun doel spoedig te bereiken. Zij naderden de oever waar een open plek tussen de bo men de vorm van een V had, Glenn zag een stenpn stookplaats en banken van boomstompen en ruwe planken gemaakt. De kano gleed op het strand, de boeg sneed in het zachte witte zand. Zij trok ken de kano de oever op. Glenn stond een ogenblik m gedach ten verzonken, zijn blik gericht lip het landschap. Nu weet ik. waarom ik uit New York ben weggegaan. Om van God s mooie natuur te kunnen genieten. En uit Verica, veronderstelde Eve. Niet uit Verica. Daar hadden we ook een meer. Kind, wat een prachtig Ptekje. Wanneer komen de boselfjes en de ka bouters? Dat houd' ik nog geheim. Ga nu eerst wat hout sprokkelen voor een vuurtje. Ik dacht dat we alles kant en klaar bij ons hadden. Wat moet er nog worden gekookt! Wij hebben knakworstjes- Ga dus nu braaf, of moet het ventje eerst uitrus ten? Glenn ging hout sprokkelen, na er trots op te hebben gewezen, dat hij vroeger padvinder was geweest en. als het er op aankwam zelfs vuur kon ma ken door twee stukken hout tegen elkaar te wrijven. Zodat Eve, volgens hem, niet zo min over hem moest denken. Hetgeen deze waarschijnlijk ook niet deed. Het werd een heerlijke rustige dag, De zon was warm, zonder dat net heet kon worden genoemd; een zacht windje blies ;i. riCUJA ivc-ivu. WasGrace Merrivale een over het meer. Na de lunch waarvan geen broodje en geen knakworstje wqs over gebleven, zaten Glenn en Eve met hun "rug tegen de omgekeerde kano, slaperig over het meer te staren. Er was geen enkele andere boot te zien: het leek alsof zij alleen op de wereld waren. Er was enkel het geluid van zingende vogels en zoemende insecten. Het gesprek was al lang gestokt; het praten scheen teveel inspanning te kosten. Glenn's hand sloot zich om die van Eve. Zij wisten later niet hoe lang zij zo gezeten hadden; de slaap had hen over mand- Zij werden tegelijk wakker door een koude bries en het verdwijnen van de zon achter een grote wolk. Glenn sprong op en keek naar de lucht. Regen op komst. Dat kan een padvinder toch niet afschrikken, vond Eve. Maar je hebt ge lijk, er komt regen en daarom moeten wij zien, dat we weg komen. De storm kan flink tekeer gaan op het meer. Terwijl zij de kano keerden en de overblijfselen van hun picnic opruimden, stapelden de wolken zich aan de hemel op. Aan de horizin kwamen nieuwe, drei gende massa's opzetten- De koude bries had plaats gemaakt voor een warme wind die het water van het meer in een korte golfslag deed bewegen- Wat denk je, als oude, doorgewin terde picnicker van het weer?. vroeg Glenn. Ziet er somber uit. Ik geloof, da' we gebruik zullen moeten maken van Jensen's blikje- Zou je met één hand kun nen peddelen en met de andere hozen? Ik voel meer voor peddelen- Laten we als de weerlicht gaan. misschien halen we het dan nog. Gespannen gebogen over hun pagaai spoedden zij zich in de richting van het boothuis en het leek er op, da! alles goed zou gaan. Het werd niet donkerder en de wind scheen te gaan liggen. Zij hadden nog ongeveer vijf kilome ter te varen, toen plotseling een scherpe wind opstak, die met ongekende kracht over het meer blies. Gelukkig greep hij hen niet aan boordzijde, want zij zouden onherroepelijk zijn gekapseisd.. Nu sloeg alleen het water aan hun voeten en be nen- Dat'is me een weertje, hijgde Glenn. Zou het nog erger worden? En of, schreeuwe Eve tegen de kracht van de wind in- Wij konden beter aan wal gaan. Daar heb je het al! Een feil* bliksemschicht doorkliefde de lucht onmiddellijk gevolgd door een ratelende donderslag. Als we links aanhouden komen we op de plek waar Mr. Ayer en mijn vadpr hun jachthuisje hadden. Het staat er nog steeds al wordt het niet meer gebruikt Daar kunnen wij schuilen. De regen scheen niet goed door 'e wil len zetten of wellicht eerst aan de wind de gelegenheid te willen geven zijn deel bij te dragen. Deze maakte er dan ook goed gebruik van. Hij blies met zo'n kracht, dat Eve en Glenn bijna geen vor deringen maakten- Glenn's voet gleed op een gegeven mo ment uit, zodat de kano slagzij maakte en dwars voor de wind kwam te liggen. Gelukkig bleek het bootje degelijk tc zijn geconstrueerd en kon Glenn met veel moeite de juiste richting weer te pakken ^rijgen- Voor zij de oever bereikten regende het in stromen- In minder dan geen tijd wa ren zij doorweekt. Het leek, of het opper vlak van het meer was gerezen en de kano overspoelde. Eve. gilde Glenn. Schei uit met .pa gaaien. Pak het blik en. ga hozen. Het "'«s de hoogste tijd. Het water stond reeds hoog in het bootje. Eve draaide zich op haar zitplaats om en be gon te hozen. Bliksem en donder waren niet van de lucht; het leek, of de blik sem het water tussen hen en de oever vaneen spleet. Eve lachte luid, maar niet van harte. Kun je land zien? probeerde zij zich verstaanbaar te maken. Een beetje, gilde Glenn terug. De regen was als een gesloten gordijn. Toen regen en wind minderden, zag Glenn de oever. Met de moed dep wan hoop pagaaide hij voort, terwijl Eve het bootje lichter maakte door ah een be zetene te hozen. Tenslotte naderden zij tot op dertig meter het vaste land. Met. een laatste krachtsinspanning deed Glenn de kano vooruitschieten, tot de kiel op het zand gleed. We zijn er, juichte hij. Hij sprong in het ondiepe water en sleepte de kona het, strand op. Daar stonden zij nu in de regen, drui pend alsof zij met kleren en al hadden gezwommen. Eve begon te lachen. Je moest je zelf eens kunnen zien! Gewoon bespottelijk. Hetzelfde kan van jou gezégd wor den, meisje. Maar vertel hu eens, waar het huisje van je vader is. Zij nam hem bij de hand en ging op weg. De bomen gaven enige beschutting tegen de regen, toen zij naar het pad, dat naar de hut. leidde, zochten. Na enkele minuten had Eve het gevonden. Het liep vanaf het meer als een smal lint omhoog langs een heuvel, maar was vrijwel onzichtbaar geworden, nu het niet meer werd betreden. Papa is in geen vijf jaar hier ge weest en mr Ayer evenmin. Misschien is het er wel niet meer, veronderstelde Glenn. Niet zo somber! Waarom zou het er niet meer zijn? Zij had nauwelijks gpzegd, of Eve wees: Daar is 't, Glenn zag een ruw-houten gebouwtje met verschillende ramen, die deden ver onderstellen, dat er meer dan één vertrek in het huisje moest zijn. Twee stoep treden leidden naar de deur. Op een open ruimte voor het huisje was een water put Aan de puthaak hing een emmer. Het zag er niet aanlokkelijk uit, maar scheen soliede gebouwd, met een dak, dat waterdicht was. En er was een schoorsteen, die wees op een stookplaats of een kachel. Laten we naar binnengaan, mis schien moeten we die stal eerst nog schoonvegen, zei Glenn. Hij lichtte de klink. De deur was open. Dat. is een bof, ik was al bang dat we moesten in breken. Dit soort huisjes is nooit, op slot. Het zijn eerlijke mensen in deze omge ving. Eve ging het eerst binnen, op de voet gevolgd doör Glenn, die onmiddellijk een uitroep van verwondering slaakte. Maarer woont hier iemand! Zij stonden in een ruime kamer met aan de ene zijde een open haard. Op de tafel ln het midden van het vertrek ston den geopende blikjes en een lege whisky- fles. Rondom de tafel stonden ordeloos enkele stoelen, alsof de bewoners zojuist waren opgestaan! Op een andere tafel stond naast een emmer water, een sta peltje vuile borden. Op pen kleine hout- kachel aan het andere einde van de ka mer, stond een koffiepot. En bij de open haard lagen houtblokken opgestapeld. Vreemd, mompelde Eve. Ik weet zeker, dat papa hier niet is geweest en mr Ayer evenmin Een ogenblikje, zei Glenn, haar arm aanrakend. Met enkele vlugge stap pen was hij bij de deur, die naar het links gelegen vertrek leidde. Hij rukte de deur open. De kamer was verlaten. Ik dacht, dat wij gezelschap hadden, zei Glenn. Ik kan me niet indenken, wie hier zou moeten zijn, meende Eve, of het zou den woudlopers moeten zijn, maar die komen zeldéri in dezé. streek, Hoe dan ook, er is nu niémand en als je'vuur maakt, kunnen wij een beetje drogen. Goed. Hij keek weer in het lege vertrek. Er zijn hier twee hangmatten met dekens. De dekens komen goed te pas. Als ik vuur heb gemaakt, gaan wij Indiaantje, spelen. Hij legde papier en kleinhout in de open haard. Bij de kachel lag een doosje lucifers. Binnen enkele ogenblikken knapte het vuur, een gezellige begelei ding van het geruis van de regen op het dak. Zo squaw, zei hij, toen hij met (wee dekens uit het nevenverttek kwam. Wik kel jezelf hierin en ga bij het vuur zit ten. Eve sloeg de deken huiverend om zich heen. Glenn trok een grijns: Ugh! bromde hij, een mooie squaw gewoon idioot. Niet erg, zei Eve uitdagend. Je moet eerst zelf iri je deken kruipen voor je dergelijke hooghartige critiek spuit. Met een wijds gebaar drapeerde Glenn de deken om zich heen. Eve bekeek hem misprijznd. Je lijkt helemaal niet op een Indiaan; je Ijjkt meer op een levende reclame voor een voddenkoopman! Doe nog wat hout op het vuurtje knaapje! Zii zaten in het vuur te staren, luis terend naar het gestadige getik op het dak. De wind was bjjna geheel gaan liggen. Eve had heur haar los gemaakt dat nu in brede golven over schouders viel. Zoals zjj daar gehurkt zat, de armen onder de deken om haar lichaam geslagen leek zij op een klem kind, dat in de regenton was geval len en nu van moeder bU het vuur moest zitten om te drogen. Haar ogen glansden in de gloed der dansende vlammen, haar wangen gloeiden van de hitte. Glenn, dig haar stil gade sloeg. dacht: „Wat ïs zü mooi!' Z\j wendde het hoofd naar hem toe en vroeg: Waar zat je aan te denken? Een nieuwe uitvinding?" Neen, antwoordde Glenn, aan niets bijzonders.' Dat valt me tegen. Ik dacht dat een geniale geest altijd werkzaam was. Je wilt me toch niet wijs maken, dat jij je tild nutteloos zit te verdoen. 't Ligt er aan wat, je onder nutte loos verdoen verstaat. Ik vind het he lemaal niet nutteloos, stel je Voor! Werkelijk waar? Waar dacht je dan aan Of is het een geheim 't Is geen geheim. Ik dacht aan jou. Kwam 't door het vuur dat op dat ogen blik misschien opvlamde dat Eve's wan gen nog roder werden. Die deken staat me niet, Het heeft niets met de deken te maken. Raad nog eens. Nee. dank je, ik heb geen belang stelling voor het onderwerp. Glenn boog zich naar toe. Maar ik wel. Mijn belangstelling is geen ogenblik verflauwd, integendeel toegenomen. Ik geloof, dat het niet meer regent. Ben je er zeker van dat Je niet wilt weten, wat ik dacht. F,r is ook geen wind meer.i... Ik dacht er aan hoe mooi je bent. Ik ben al droog. Je haar krult zo prachtig en je wim pers. Wij hadden de kano om moeten ke- ren, nu is zo vol water. Jensen.... En het puntje van je neus gloeit zo grappig van de warmte Ik heb maling aan het puntje van m'n neus. Het wordt tijd dat we terug gaan. Luister toch. het regent niet meer. Jensen. Naar de weerlicht met Jensen. Wat praat je nou over Jensen? Dat is een.... Oude vent, klonk opeens een harde stem achter hen, maar zij houdt een beetJe van Jensen. Zij hadden de deur niet horen open gaan. Terwijl Glenn zich snel omkeerde, was het, alsof er in zijn herinnering een deurtje opensprong. De stem, de manier van spreken, precies als door de telefoon: Vijftien ruggen! Een mooi zaakje. Hij nam hem op. Hij zag nu de man, zoals deze daar in de deuropening stond, dik, welgedaan, met kleine oogjes. Hij had dus geen strakke, tanige huid e*n geen mond die koud en cynisch lachte. De mond lachte helemaal niet. De lip pen waren dik en wreed. Glenn zag nog meer: een pistool dat de man losjes ln zijn hand hield. Eve, die het pistool eveneens zag riep Glenn! en greep zijn arm als steun om op te staan, zoals mensen, die in een plotselinge schrik behoefte hebben aan actie. Blijf waar je bent, Eve, zei Glenn en pakte haar bij de pols zonder die daarna los te laten. Er kwam een spottende glans in de spleetoogjes. Je ziet er leuk uit, jochie, jij met je dame. Wat doen jullie? Een ge- costumeerd bal? Wat wilt u? vroeg Glenn. Ik? Wat wilt u? Een mooie vraag! Hij kwam enkele schreden 'naar hem toe: U komt hier in mijn huis en vraagt dan wat ik wil Dat is om je dood te lachen, ventje! Uw huis? Wat bedoelt u daarmee? Dit huis is niet van u. Het is van Miss Louden's vader en van Mr Ayer. De ogen van de man leefden plotseling op maar namen direct hun slaperige uitdrukking weer aan. Miss Louden? Bent U Eve Louden? Ja. antwoordde Eve. Waarom wilt u dat weten? O. nergens om. 't Interesseerde mo alleen maar. Ik heb van U gehoord. U woont in Hanshaw niet? De oude houdt er een tuinderij op na. nietwaar? Ja. ja, Ik weet er alles van. En dan ben jij Car- dron zeker. Ik ben Cardron. U kunt blijkbaar niét z9 goed stemmen onthouden als ik. Ik kon de uwe direct thuis brengen. De kwabbelige wangen trilden. En de stem zei lijzig; Zo herken je mijn stem. En waarvan als ik vragen mag? U belde mij op en stelde mij een helé boel vragen' onder andere over een zekere John. Wie is die John? En als v. dat verteld hebt zeg dan hier en gin der ook eens wie u eigenlijk bent. De lippen plooiden zich nu tot iets dat een glimlach moest voorstellen. Jij bent dus Cardron. Glenn Cardron. Ik zal je maar Glenn noemen, als je er niets op tegen hebt. Dat klinkt kameraadsehap- pelijker. Nou, kleine Glenn, ik tref je hier in mijn hutje met miss Louden. In mijn dekens. En op je gemak bij het vuur. Zeg, dat is Glenn viel woedend uit: Ik weet niet i wie u bent. maar ik ben niet bang voor U, ook al hebt U een pistool. Maar als U meent dat U.... dan zal ik U met or zonder pistool...- verd idioot. Glenn, smeekten Eve. wees voor zichtighij zou je Dat zou ik. zusje snerpte de stem. Je vriend schiint niet op zijn mondje ge vallen. Ik zal je eens wat zeggen, jochie. Als er hier iemend een idioot is dgn ben jij het. Ik lach me een aap. als ik jou daar zie zitten in die deken.... Gleenn deed een poging om on te staan, maar Eve hield hem tegen. Glenn toe. bega geen ongeluk. Hij schiet mis schien..!. Laat hem zijn gang gaan, zusje en de stem kreeg een hardere klank. Ik lust hem wel Ik wil 'm ook wei eens zien staan. Misschien ziet hij er dan nog gekker uit dan zittend. Glenn brieste. Hij keek de man vechi- lustig aan. maar de greep van Eve's hand word steviger. Toen hij naar haar keek zag hij angst in haar ogen, angst die niet haar zelf. maar hem gold. 7-i zei weer: Toe Glenn, geeh hem geen kans ie kwaad te doen. Goed, zei Glenn tenslotte. Ik zal niets doen, maar laat me tenminste om staan. Laten we hem het genoegen n'et. ontnemen mii staande te zien. Hi.i stn"d op. Wel kerel, waarom lach je nt> nie'? De man keek hem behoedzaam aan. Je behoort tot de sterke soort, niet? Groot en flink. Ik zal lief zijn Glenn en niet lachen. Maar je wat anders vertellen ,Tii en je dame verdwü"en n" a's r1» bliksem. Begrepen. Je tête-a-tete is af gelopen! Woede deed Glenn's gezicht gloe'oo. Hij deed een stap voorwaarts, maar Fve was onmiddellijk naast hem. Niet doen, Glenn. Met nauw verholen drift in zijn stem, 'ei Glenn: Miss I,ouden en ik waren in een kano, toen het begon te regenen. Zij vertelde over dit huisje en wij kwa men hier om te drogen. En ik accen tder nu geen enkele belediging meer, pistool of geen pistool Al goed, al goed, haastte de man zich Glenn te kalmeren. Ik wil me n"t in je privé-zaken mengen. Je hebt mijn stem herkend, niet knaanie? Win hent u? vroo<T Glenn. Ik? Hoe ik heet? Hot zou helemaal niet goed ziin. als ik je miin "aam zei. Ik wil niet benoemd worden Nnem me maar Smith. Of .Tones, da' klinkt beter. Noem me .Tonesy. Wie was de „John", wilde spreken. t"P" u mij onbelrie? Job"? Heb ik een John snreken gevraagd? Dat liikt me eek. Ik kan er mq niets van berinneren. Waarom bad u zo'n belangstelling voor het feit. dat Cnur'we'1 ziin huis voor vijftienduizend dollars heeft ver- ko"ht? De borstelige wenkbrauwen gingen in verbazing nmhoog. Had ik die? pe,t mngeliik ViiftienduizerM oulden is een hele hoop poen. Ik vmd het flip fe horen dat iemand "uftiendinzend dol lars had gekregen. Zou ik ook wel wil len hebben Kent u Bruce Courtwell? (Wordt vervolgd)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1952 | | pagina 4