Wie wat bewaart, heeft wat! WIE DOODDE JUDITH? ONS SUCCES-PATROON VAN DEZE WEEK Door ROGER GJRIS V HOE BESTEL IK MIJN PATROON? Flessenmelk een cent goedkoper Handelaar stichtte brand in eigen voorraad Tips voor inmaak van vruchten ZATERDAG 12 JULI 1952 Mi WB Benodigdheden Het inmaken van vruchten in glas. Inmaak van jam HERDENKING KRONING O.L. VROUW IN 'T ZAND SLECHTS 155 ECHTSCHEI DINGEN IN SPAN,TÉ InNetlerland gaat het er wel Spaans aan toe Sinds de filmsterren lezen en schrijven zijn gaan leren. Merkwaardige uitspraak van Mack Sennett. „Toen begonnen ze de scenario's van hun eigen films te lezen". Ue films zijn nooit meer geweett, tv atze vroeger waren. /Vare dag voor Errol Flynn „Dear Mister Stalin Sol Lesser teil weten, hoe zijn Tarzanfilms in Rusland komen. Broderick Crawford volgt het voorbeeld van Sir Laurence Olivier. „Hollywood is nooit meer geweest wat het was, sinds de filmsterren leien en schrijven zijn gaan leren". Toen Mack Sennett onlangs deie uit spraak deed, sprak hij xeker niet in volle ernst. Maar toch zit er ln iljn sar castische woorden een grond van waar heid. En tevens kunnen zij worden be schouwd als een getuigenis, van onver dachte en deskundige zijde, voor onze meermalen in deze rubriek uitgesproken stelling, dat niet de acteur, maar de re gisseur, de filmmaker, dus bepalend Is voor de artistieke tvaarde van een film. Deskundig is Mack Sennett zijn ware naam luidt Michall Sinnott en hij ■werd in 1884 te Denville in Canada ge boren zonder enige twijfel. Hij was een van de eersten in Amerika, die films ging maken. Heeds in 1918 kwam zijn eerste zeer belangrijke werkstuk, ..His Bitter Pill", uit en in de loop der jaren sinds 1939 is hij deelgenoot-producent bij Fox heeft hij heel wat films ge maakt, waaronder talloze korte filmko medies, En evenmin mag men hem deze keiharde commerciële Hollywood-pro- ducent rekenen tot de ..orthodoxe" film critici, die „zich wanhopig vastklampen aan reeds lang verouderde avantgar- distische principes". Mack Sennett kwam tot zijn merk waardige uitspraak tijdens een gesprek, dat hij met de Britse filmjournalist Leonard Mosiey had over verschillende filmsterren, die de laatste tijd hebben geweigerd, de hun en vooral de haar toegewezen rollen te spelen. Daar hebben we bijvoorbeeld Betty Grable, die het vertikt om nog langer voor revue meisje met huishoudelijke moeilijkheden te spelen. Of Ava Gardner, die verklaart: „Alles, wat ze me in films laten doen, is mezelf in doorzichtige stoffen wikkelen en mijn mond dichthouden". Of Janc Russell met haar klacht: „Niemand denkt er ooit aan, me een rol te geven, waarbij ik moet acteren". Het is de theorie van Mack Sennett «n van heel wat veel modernere regis seurs. dat deze muiterij uitsluitend is te wijten aan een grotere ontwikkeling, „Het was", aldus Sennett, „een zwarte dag, toen Jean Harlow voor het eerst in de studio's een man ontmoette met een boek onder zijn arm. „Ze kwam tot de ontdekking, dat er zo iets als lezen bestond en besteedde haar hele week- salaris om zich bij een school te laten inschrijven en- zich te laten onderwij zen. Voordat we goed en wel wisten, waar we aan toe waren, volgde ieaer acteur en actrice in Hollywood haar voorbr-eld. Het leek wel een mazelen epidemie. Elk blondje, dat we onder contract hadden, stond in de rij voor de boekwinkels. De rest kan men gemak kelijk raden. Toen ze de kunst eenmaal machtig waren, lazen ze ook de scenario's van hun eigen films en toen begon de ellende pas goed", Naar aanleiding van deze min of meer gekscherend bedoelde woorden rijst intussen de vraag, of filmsterren alles van hun rol in een film dienen te weten dan wel of ze onwetende, zij het charmante en knappe poppen moeten zijn, die alleen maar spreken en zich bewegen volgens de aanwijzingen van de regisseur. Heel wat regisseurs in Hollywood werkelijk goede regisseursverklaren, dat het maken van een grote film tien maal moeilijker is geworden sinds de sterren hebben laten zien, dat ze er een eigen mening op nahouden. De bekende sterren in Hollywood spreken steeds meer een woordje mee, maar de kwaliteit van de films, waarin ze optreden, is er niet in gelijke mate beter op geworden. De regisseurs klagen er over, dat de sterren, zodra ze naam beginnen te ma ken, zich steeds meer tegen hun leiding verzetten: „Ze vertikken het eenvoudig onze instructies op te volgen. Als we zeggen: „Wanneer je die zin uitspreekt, Jane of Joan, werp dan je hoofd ach terover en maak een gebaar met je linker arm", beginnen ze direct te re detwisten. ,,Moet ik heus mijn hoofd achterover werpen? Ik geloof nooit, dat dat goed is. Ik zou mezelf niet zijn. Zou het niet veel beter zijn, als ik doodstil blijf staan en alleen even mrt mijn ogen knippert" Dan volgt er een eindeloos twistge sprek. Ze willen eenvoudig niet inzien, dat we hun goede en slechte hoedanig heden veel beter kennen dan zijzelf. Zo zijn zelf gaan denken en dat is een ge woonte, die fataal kan blijken voor on ze films en hun reputaties". H:t valt niet te loochenen, dat in sommige gevallen de ontwikkeling van een ster de vertolking van zijn of haar rol ten goede is gekomen, zoals het ge val was met Vivien Leigh in de film ,,A Streetcar named desire". Daartegen over staat echter, dat men Marlon Bran do, die in dezelfde film speelt (en die de ze rol ook op het toneel vertolkte) eens heeft gevraagd, een interpretatie van zijn rol te geven. „Ik speel een soort ruwe klant", luidde zijn antwoord, „maar ik heb nog nooit de moeite genomen om er achter te komen, waar het stuk precies over gaat". Hoe dit ook zijn moge, Mack Sennett is niet de enige regisseur in Hollywood, die het uur betreurt, waarin Jean Har low een boek opnam en tot de conclusie kwam, dat filmsterren behoorden te kunnen lezen. Volgens hen zijn de films nooit meer geweest, wat ze vroeger wa ren. Errol Flynn, die in Engeland vertoeft, heeft onlangs een minder prettige dag gehad. Hij was nog maar pas uit zijn ochtendblad in zijn suite op de vierde etage van het Londense Savoy-hotel ge stapt, of hij kreeg bezosk van de heer Fred Volley. De heer Volley was niet één van de vele filmmensen, die een be zoek aan Errol brengen om zijn nieuwe Errol Flynn heeft in Londen een nare dag gehad. film „The Master of Ballantrae" met hem te bespreken. Het was een volkomen on bekende. Mr Flynn ontving zijn bezoeker in een mosterd-kleurige kamerjas, zijn sigaret in een barnstenen pijpje. En toen kwam het: „Ik heb een dwangbevel voor u, mr Flynn". Mr Flynn glimlachte pijnlijk, mompel de: „Het is in orde, beste /ian" en daar mee was de audiëntie ten einde. Volgens het dwangbevel was mr Flynn een bedrag van 195 1950) schuldig voor een 15-lamps radiotoestel, waarmee telefonische boodschappen kunnen wor den ontvangen en verzonden. Dit toestel was aan de heer Flynn geleverd in No vember 1950, toen hij ten Zuiden van Frankrijk kruiste in de ,.Zaca", een jacht van 150 ton. Maar mr Flynn kreeg dezelfde dag nog meer slecht nieuws. Een door hem geschreven roman bleek door de boek- censuur van de Ierse regering te zijn verboden als „onfatsoenlijk en schunnig". „Dear Mister Stalin", aldus schreef onlangs Sol Lesser, de producent van de Tarzanfilms, waarover we het ver leden nog hebben gehad, ,,hoe bent u aan mijn Tarzan-films gekomen?" Tegenover de pers heeft de 62-jarige Sol Lesser, die al 45 jaar in het filmbe drijf zit, verklaard: „Stalin vertoont mijn films in Rusland zonder mijn toe stemming", Hij vertoont ze ln de Rus sische bioscopen, omdat ze Tarzan laten zien als een man, die „niet besmet is met de Westerse beschaving". Het Ame rikaanse staatsdepartement heeft schrif telijk aan Moskou gevraagd, hoe ze aan die films komen, maar kreeg tot nog toe geen antwoord. Daarom heb ik zelf aan Stalin geschreven. Ik heb absoluut geen Burgemeester cTAilly, van Amster dam heeft een bezoek gebracht aan Joop Geesink's Dollytvoodin dc Cinestone-studio' s te DuiVendrecht, waarbij hem door de heer Geesinh één van de poppenacteurs werd aan geboden. Midden burgem. d'Ailly, links Joop Geesink, rechts de heer Peters, directeur van Cinestone bevroren roebels en nog minder bevro ren caviaar. Ik wil alleen maar weten, hoe ze aan mijn Tarzan-films komen". Sol Lesser is in het bezit van alle Tarzan-rechten voor de eerstvolgende twintig jaar en blijft onverdroten Tar zan-films maken: elk jaar ééntje. Gloria Swanson, die na vele jaren in de film „Sunset Boulevard" op het witte doek terugkeerde, zal opnieuw de rol spelen van een beroemde actrice, die haar beste .jaren heeft gehad, in de film „Crosstown Broderick Crawford („All the King's men', „Born Yesterday", „The Mob") zal in zijn volgende film, die „Stop, you are killing me" heet, voor het eerst zingen Sir Lawrence Olivier krijgt navolgers, Do Italiaanse regisseur Vittorio de Sica („De Schoenpoetsertjes", „Fietsen dieven", „Het wonder van Milaan") is van een reis naar Amerika terugge keerd met het plan om oen film te ma ken, waarvoor Ben Hecht, het scenario zal schrijven. Wellicht zal hij ook een film in samenwerking met Charles Chaplin maken. Joseph Mankiewicz („A Letter to three wives", „No way out", „All about Eve") is van plan Shakespeare's ..Julius Caesar" te verfilmen. Deborah Kerr zou Porta zijn, terwijl de rollen van Caesar en Brutus zouden worden vertolkt door Louis Calhern en James Mason. De Franse regisseur Pierre Billon gaat in Italië „De Koopman van Ventte ver filmen met Michel Simon als Shylock. Zijn landgenoot Raymon Bernard treft voorbereidingen voor de derde filmversie sinds de komst van de geluidsfilm van „La Dame aux Camélias". Micheline Presle (Prelle) zal Yvonne Printcmps en Greta Garbo opvolgen in de rol van Marguérite Gau'lv.er. Van de uit 1937 daterende filmkome die „Nothing Sacred" (deze film is. zo ver ons bekend, nog niet hier te lande vertoond), waarin wijlen Carole Lom bard en Frederic March de hoofdrollen vertolkten, zal oen muzikale versie wor den gemaakt. De componist-producent Jules Styne is naar Hollywood vertrok ken om dit plan, waarmee hij reeds lanp rondloopt, te verwezenlijken. Zijn ideaal voor de mannelijke hoofdrol is „een Henry Fonda, die kan zingen". (Advertentie) Met ingang van Zondag worden de thans geldende maximum-consumenten prijzen voor flessenmelk en melkproduc ten met een cent per liter verlaagd, aldus deelt men ons van dc zijde van het ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening mede. Deze prijs verlaging is mogelijk doordat de verwer kingskosten lager zijn gebleken dan die waarop de bestaande maximumprijs wordt gebaseerd. In de genieenten Enkhuizen, Mcdem- blik en Wervershoof (uitgezonderd de buurtschap Zwaagdijk) wordt deze prijs verlaging te niet gedaan door een prijs verhoging van een cent per liter voor alle consumptiemelk en melkproducten, zowel losse als in flessen, waarvoor maximumprijzen gelden. De prijsverho ging in deze drie gemeenten is nood zakelijk door de kosten van aanvoer van melk van elders. In Maari jl. brandde in Winschoten een pakhuis af, waarin een grote hoeveelheid kunstmest en veevoeder was opgeslagen. In het pakhuis bevend zich ook een aantal varkens. Een uitgebreid onderzoek, dat werd ingesteld naar de oorzaak, resul teerde in de arrestatie van de eigenaar van de in het pakhuis opgeslagen kunst mest, de kunstmesthandclaar G. D. en een zekere H. uit Winschoten. De arres taties geschiedden op vermoeden van brandstichting en tevens op vermoeden van verdovende middelen. Enkele dagen geleden heeft D. bekend, dat hij bij een handel in verdovende middelen betrokken is geweest. Gisteren heeft hij bekend, dat hij ook de brand heeft gesticht. Bij deze brand is voor een waarde van on geveer een kwart millioen gulden ver loren gegaan. Zomer, dat betekent vruchten in over vloed; de ene soort nog geuriger, sappi ger en smakelijker dan de andereEen eenvoudige pudding wordt een feestge recht wanneer er vruchten in verwerkt zijn, een glas vruchten op sap vormt een waardig slot van een visite en potjes zelf gemaakte jam zijn geschenken waarmee men velen blij kan maken. Het vruchtenseizoen is slechts kort, maar we kunnen van de vruchten genie ten tot ver in het volgend voorjaar wanneer we ze inmaken of tot jam ver werken in de tijd van overvloed. Maar wie verstandig is, begint hieraan alleen, wanneer er over een niet te vochtige be- waarruimte voor de inmaak te beschik ken is en er tijd en een Beetje geld aan besteed kan worden. Vóór alles dienen we gezonde vruchten van goede kwaliteit voor de inmaak te gebruiken hoewel voor jam vel min der ooglijke exemplaren dienst kunnen doen. Wat het geld betreftde suiker en, voor zover het niet uit eigen tuin komt, ook het fruit vormen nu misschien een grote uitgave. Maar wanneer u anders toch jam e.d. zoudt kopen, behoeft men door zelf in te maken zeker niet duur der uit te komen Voor de inmaak van vruchten tn vruchtenmoes in glas hebben we nodig een grot" pan met treef of doekje op de bodem, inmaakglazen met ring, leksel en klem of jampotjes met binnendeksci en schroefdeksel (dat laatste doet als klem dienst). De maat van de inmaakgla zen zal afhangen van de grootte van hot gezin. In een literfles kan men a 1 kg. vruchten (rauw gewogen) doen, in een jampotje 350 a 500 gr. Het bezit van een inmaak-thermometer is wel prettig maar niet noodzakelijk. Vruchten zijn het smakelijkst, wanneer tot een paar cm onder de rand. De ran den schoonvegen. De glazen sluiten met binnendeksel of aparte ring en deksel en een klem of schroefdeksel hierover vastzetten. De glazen opzetten in de grote pan met. zo veel lauw water, dat dit bijna tot de ze in een suikerstroopje worden inge maakt. Gepasteuriseerde vruchten zijn echter ook zonder suiker houdbaar. Hoe zuurder het fruit, hoe zoeter we het stroopje maken. Per dl water wordt er 25 a 50 gr. (116 a 3 eetlepels) suiker voor gebruikt. De pasteuriseertljd is afhanke lijk van de vruchten. Hoe zachter ze zijn, hoe eerder ze door en door verhit raken. Onderstaande getallen geven een gemiddelde aan. Gebruikt men harde, grote exemplaren van een bepaald soort, dan kan de hiervoor aangegeven tijd iets verlengd worden. Het liefst neemt men vruchten, die net rijp zyn, daar te rijpe vruchten licht te zacht worden tijdens het pasteuriseren. De inmaakglazen en deksels nazien; alleen die met een gave rand gebruiken. De glazen en dekseis met heet sodawa ter wassen, naspoelen en omgekeerd op een schone doek zetten. De ringen (die goed veerkrachtig moeten zijn) uitkoken in een pannetje met water. De vruchten uitzoeken, schoonmaken rissen, schillen, wassen enz. enz.), desge wenst snijden en van de pittên ontdoen. De glazen met het fruit vullen en deze voorzichtig een paar maal op de tafel stoten, op een zachte ondergrond. Water of suikerstroop in de glazen schenken bovenrand van de glazen komt. Het wa ter verhitten tot 80° C: bij vruchten moes, stoofperen en harde pruimen tot 90° C. Heeft men geen thermometer, dan zorgen dat het water nèt niet kookt. Pasteuriseertijd gemiddeld voor: zacht klein fruit (aard beien, frambozen, bessen, bramen e.d.)20 min. steviger vruchten (prui men, kersen, perziken, stukjes rabarber, zachte peren, appelen, vruchten moes 30 min. Onrijpe pruimen, stoofpe ren, kwetsen45 min, De glazen uit het waterbad nemen en laten afkoelen op een tochtvrije plaats. Na afkoeling de klemmen (of schroef deksels) verwijderen. Het inmaken met behulp van een pectinepreparaat biedt de volgende voor delen boven de inkook-methode: de vruchtenmassa blijft mooier van kleur, de bereiding kost weinig tijd en men houdt meer jam over dan bij de oude manier. Hier staat tegenover de prijs van het preparaat. Vanzelfsprekend dient men z.ich pre cies aan de ingesloten gebruiksaanwij zing te houden. Wanneer men echter niet alle pectine tegelijk gebruikt, dient men de inhoud van een zakje af te meten met lepels en alleen die hoeveelheid te ne men die voor de gebruikte vruchten massa aangegeven is. De rest van liet. preparaat kan men in een gesloten potje of flesje droog bewaren. Potjes met. jam kunnen afgesloten worden met een deksel of met cellofaan- of perkament papier en dienen op een droge plaats bewaard te worden; dit laatste om schimmelen te voorkomen, Wenken voor de bereiding van gelei, jam, limonade-siroop en zoetzuur en voor de inmaak van fruit vindt U in het boekje; „Wat en hoe maken we in vruchten", te bestellen bii het Voorlich tingsbureau van de Voedingsraad. Ko ninginnegracht 42, Den Haag. per brief kaart waarop aan de adreszijde 7 cent aan port extra geplakt is. Deze week weer een extra voordelige aanbieding, welke ook alleen deze week geldig is. Ditmaal een leuk jurkje voor de kleine peuters. De sluiting valt van achteren, met een geheel doorlopende overslag met knoopjes. Het schouder stukje is van achteren recht, het rokje wordt er ruim aangezet. Het voorpand loopt in het midden door ln de hals, en is op zjj ook aan een schouder stukje gezet. Een smal kraagje aan de hals en een leuk wijd pofmouwtje dat van onderen met een manchetje is afgewerkt. Het patroontje is verkrijgbaar in maat 40, 50 en 60 A 0.25. 1.10, 1.30, 1.50 meter stof van 70 a 80 cm breed is er voor nodig. C723 Plak aan de adreszijde van een briefkaart, naast en buiten de frankeerzegel het verschuldigde bedrag aan geldige postzegels en zend deze naar ATELIER CROON, BEATRIJSSTRAAT 4. ROTTERDAM Vermeld aan de andere zijde duidelijk uw naam, adres, woonplaats en maat en nummer van het gewenste model. Plak nooit meer dan f 1.op een kaart, wat meer geplakt wordt is waardeloos. Girostortingen eveneens ten name van Atelier Croon op nummer 271291. Afgehaald elke dag van 9 tot 12 en van 2 tot 5 uur. Behalve 's Zaterdags. Op 19 Augustus is het 75 jaar geleden- dat het genadebeeld van O. L. Vrouw in 't Zand door de bisschop van Roermond, in opdracht van Paus Pius IX, plechtig werd gekroond. De beide jaarlijkse octa ven rond de feesten van Maria Tenhemel opneming en Maria Geboorte zullen dit jaar met bijzondere luister worden ge vierd. Beide octaven zullen met plechtige processies rond de kapel van O. L. Vrouw in 't Zand en met ten Pontificaal Lof worden besloten. Op de eigenlijke dag, 19 Augustus, zal in de kapel van het genadebeeld het feest plechtig worden herdacht, waar schijnlijk niet een pontificale H. Mis. In Spanje werden volgens de jongste statistieken op een aantal inwoners van 27,7 millioen 155 echtscheidings proces sen gevoerd. Tegenover deze 155 echt scheidingsprocessen stonden in dit jaar in Spanje 210 085 huwelijkssluitingen. Ter vergelijking geven wij hier de cij fers in Nederland:: in 1951 werden op een bevolkingscijfer van 10,3 millioen 6.192 echtscheidingen uitgesproken, ter wijl in hetzelfde jaar 90.225 huwelijken tot stand' kwamen. Bruce Courtwell Bruce Court- well. De naam komt me bekend voor. maar ik geloof niet, dat ik hem ken. O ja. hij woonde in het huis, dat u kocht, niet? Nou schiet het me weer te binnen. Nee, ik ken hem niet. En zijn vrouw, Judith Courtwell? Judith Courtwell? Aardige naam. Judith. Ik wist evenmin, dat die vent getrouwd was. Hij en zijn vrouw ver kochten u dus het huis. Voor vijftien duizend? Nee. niet hij en zijn vrouw, zei Glenn grimmig. Zijn vrouw was er niet bij. O niet. Nou, dat komt meer voor. Inderdaad, want zij Is dood. Zo, is ze gestorven? Ze werd vermoord. Vermoord. Tjonge-tjonge. Hij spit ste zijn lippen. Dat is niet zo mooi. Jammer. En heeft Courtwell haar zelf....? De politie zoekt nog steeds naar de moordenaar. Maar kom op nu, waar is Courtwell? Het schot trof geen doel Courtwell? Ik zei je al, dat ik hem niet ken. Hoe zou ik dan kunnen we ten, waar hij is, ventje? Goed, zei Glenn ongeduldig: Mis schien kunt u echter deze vraag beant woorden: hoe kwam u erbij te vertel len dat dit huisje van u is. terwijl het aan mr Louden en mr Ayer toebehoort? Omdat het, knaapje, inderdaad van mij is. Ik heb het gekocht, een jaar geleden. Kijk 't maar na. als je gele genheid hebt. Betaalde twee honderd pegels. U houdt dus vol, dal dit huisje van u is, dat u het hebt gekocht, zei Glenn bedachtzaam. Ja. natuurlijk. Voor tweehonderd pegels. ïk woon hier van tijd tot tijd sinds Maart. Reden: liefhebber van vis sen. Voldaan? 't Doet er niets toe of ik voldaan ben of niet. En wat dat betreft ook met, of ik u geloof. Je kunt 't controleren. Maar als ik jou was deed ik die deken eindelijk 'eens uit. Zij hadden er niet meer aan gedacht, dat 'zij nog steeds de dekens droegen. Beiden lieten zij die nu op de grond vallen. Jonesy keek Eve vrijmoedig aan en knikte; Dat is beter zusje Die deken flatteerde je niet. Dank u. zei Eve, ondanks zichzelf. U begrijpt zeker wel. zei Glenn, dat dit verkeerd voor u kan aflopen? O. ja ventje? En waarom? U overtreedt de we-.. De politie houdt daar niet van —en als zij het nog niet weet, kan ik haar altijd nog een tin geven. En hoe overtreed ik de wet dan beste ionjen? Het pistool. Of hebt u een ver gunning? Dat vergat ik nog te vragen. H»t pistool. Jonesy keek er eens naar: Tja. eh. dat zal ik je vertellen. Daar heb ik geen vergunning voor, dat is waar. Maar ik ben niet gewoon, het bij me te dragen, 't Is alleen voor bier in huis. Je weet. hoe 't Is ir, de bossen, als je er woont. Tedereon valt bij ie binnen, net als jij en F.ve, jochie. Je kwam toch binnen, of niet9 Wij kwamen hier om te schuilen Best mogelijk, maar hoe kan ik dat weten? Jullie hadden even goed gang sters kunnen ziin. Weet ik veel! Denkt vi. dat de politie zicb iets van die kletskoek zal aantrekken? Jonesy keek hem oomerkzaam aan: Zo, ben je van plan naai4 de politie te ga'an? Misschien, misschien ook niet. Mo- celiik dat ik niet naar de politie behoef te gaan, als u een paar vragen beant woord?. Wat voor vragen? Biivoorbeeld deze: wie is de John. die u wilde spreken, toen u mii opbelde En waarom tonnd" u zoveel belang stelling voor he4 bed^g, dat Courtwell voor het huis kreeg? En waar is Court well? Jonesv woog het pistool in zijn hand- Tenslotte vroeg hij peinzend: Je wilt dus antwoorden op die vragen hebben? Ja. Goed. Ik zal je vertellen, wat er is gebeurd. Ik kreeg het verkeerde num mer. snap je? Ik vroeg Haverton 1173 en kreeg Hanshaw 1173 Eenvoudig wat? Miin zwaser beeft Haverton 1173 hij heet John Winters. Juist, knikte Glenn: En daarom was u in staat mij te vertellen in welk huis ik aan de Tremont Lane in Han shaw was. En Courtwell? Courtwell? Ik heb u gezegd dat ik hem niet ken. Ik weet niet waar hij is. waar hij naar toe is gegaan en oT hij eigenlijk wel bestaat. Begrepen? Zijn stem begon dreigend ie klinken: Luister goed naar me. mannetje. Als ik jou wa-, ging ik niet naar dc politie; ik zou er met niemand over spreken. Ik zou alleen stilletjes weggaan met mijn dame, in de kano stapper, en weg ped delen. En nooit meer terug komen. Ik zou mijzelf vertellen, dat ik heb ge droomd over een huisje in het bos net zoiets als in de Zeven Dwergen. De oéen waren nu nauwelijks srleetjes meer, het vettige gezicht kwam dreigend-dicht bij Glenn. Neem eens aan, zei deze: dat ik het niet doe. Veronderstel, dat ik toch naar de politie ga en vertel dat er een vent in dit huisje woont, die een pistool heeft 'n vent. die mensen opbelt en naar een zekere John vraagt een vént. die iets weet van een meisje, dat was getrouwd met Bruce Courtwell en werd vermoord De hand waarin het pistool rustte, greep de kolf vaster beet. Als .ie dat deed, zou er iels met je kunnen gebeuren. En ook roe; Eve Lou- den. Is dat een dreigement? Je kunt het opvatten zoals je wilt. Maar laat bet je gezegd zijn- En nu eruit! En gauw! Met een snelle beweging werd het pistool in Glenns rug gedrukt. Verdwijn schreeuwde Jonesy. Glenn vocht tegen opkomende drift. Toen Eve zijn gezicht zag, riep zij ang stig: Glenn, kom.... Hij zal niets doen. Jull'e gaan nu weg, zei Jonesy. Vooruit, naar het meer. Ik loop vlak achter jullie. Stap in je kano cn peddel naar het andere e'nd van de wereld. Eve nam Glenn bij de hand. Zij gin gen langs dc waterput naar het pad, dat naar het meer leidde. Niemand sprak een woord. Jonesy liep op hun hielen. Het had opgehouden to regenen. De lucht was nu helder en fris. De boom toppen werd'en beschenen door de on dergaande zon. Zij vonden de kano op de plaats, waar zij haar hadden achtergelaten. Jonesy bleef naar hen kijken het pistool losjes in de hand. U zult er wel geen bezwaar tegen hebben, als ik het water eerst uit de ka no doe. Ga je gang. Dank u. U is de vriendelijkheid zelve. Wees niet zo bijdehand, jochie. Glenn bukte en tilde het bootje totdat het water eruit was. 't Is in orde, Jonesy, we gaan je verlaten. Misschien zie ik je nog eens terug. Denk je? De toon was spottend. Dan zal ik je even helpen herinneren aan wat ik heb gezegd, eigenwijze aap. Zijn hand omklemde het pistool. Hij richtte het wapen op Glenn's voet. Eve gaf een ernstige waarschuwende gil. Het schot knalde. Bij Glenn's rechtervoet spoot wat nat zand omhoog. Dat is om je te laten zien, hoe dat ding werkt, zet Jonesy. Glenn stond zwijgend naar Jonesy te kijken. Toen: Kom Eve. Hij hielp haar bij het instappen. Hij stootte af cn ging op zijn plaats zitten. Hij nam zijn pagaai evenals Eve. En zij peddelden. Toen zij een eindje op het meer waren keek Glenn om- Jonesy stond er nog, met het pistool in de hand. Glenn zag een wrede uitdrukking op zijn gezicht en een glimlach op de d'kke lippen. HOOFDSTUK VII. Na een poos zwijgend te hebben ge pagaaid, zei Glenn. Ik zou willen, dat jij er nu niet was, Dan zou ik Jonesy een hartig antwoordje hebben gegeven op het dreigmenhetietsptoijo!-? ije Y op het dreigen met het pistool tegen mijn ribbenkas. Het was onbeschaamd, vond Eve- Wat geloof jij van t verhaal, dat je vader het huisje heeft verkocht? Deed hij dat werkelijk, of zat Jonesy ons wat voor te liegen? Ik weet het niet. Hij heeft er mij nooit iets van verteld, maar dat bewijst niets. In ieder geval zijn hij en mr Ayer er in lange tijd niet geweest. Zij kunnen het best hebben verkocht, zonder er mij iets van te vertellen. Het is tenslotte maar een onbelangrijk jachthuisje. 't Eerste dat wij moeten nagaan is, of het inderdaad is verkocht en aan wie. En dan? En dan zal ik die aardige luitenant van jou opbellen. Ik denk dat hij wel het een en ander over deze Tom Jones wil weten. Thea was uit, toen Glenn, na Eve bij baar vader te hebben afgeleverd, thuis kwam en hij was daar blij om. Hij zou allicht enige uitleg hebben moeten ge- vea en wist bij ervaring, dat Thea's ver beelding allerlei verschrikkelijke geva ren op de loer zag liggen. Cat herine ver telde dat miss Cardron naar het mu seum was. Zij zei iets over haar schil derij en scheen nogal opgewonden, mr Cardron. Dat zei wel, Catherine. Maar dat is nog niets vergeleken bij de opwinding, die haar schilderij bij het bestuur zal veroorzaken. Wil je haar, als zij thuis komt, vertellen, dat ik naar Miss Lou den ben? Ik bel later wel op. Goed meneer. Waar is Joseph? Een trek van bezorgdheid kwam op haar gezicht. Hij is in zijn kamer meneer. Mr Cardron, ik wil u niet lastig vallen, maar- Je valt me niet lastig, Catherine. Vertel me maar, wat er is. Joseph och, meneer, hij doet zo vreemd- 's Nachts staat hij op en dwaalt door en om het huis. Ik ben al tijd bang, dat hij u zal storen. Ik heb hem gezegd dat hij in bed moet blijven, maar hij is zo rusteloos. Hij kan het in zijn kamer niet uithouden. Het spijt me, dat ik dat hoor, zei Glcnn vriendelijk, Hij heeft nu een moei lijke tijd en ik zal zien, dat ik een dokter voor hem krijg, die hem een kalmerend middel kan voorschrijven. Maakt u zich daarbij geen zorgen over ons. Laat hem doen, wat hij wil. Als hij er zin in heeft 's nachts rond te dwalen, laat hem dan zijn gang gaan. Misschien voelt hij zich beter, als hij zich buiten in dc duister nis kan bewegen, dan krijgt hij rust. Laat hem dus nu maar, ik zal zorgen, da tmorgen of overmorgen een dokter komt. Dank u mr Cardron. zei Catherine dankbaar gestemd. U bent zo vriendelijk voor ons, miss Cafdron en u. Geen dank. Waarom zouden wij an ders zijn? Wij mogen u en Joseph graag. Zet alle zorgen opzij alles zal tenslotte goed komen. Glenn zou graag langer een bemoedi gend woordje tot Catherine hebben ge sproken, maar hij bad andere dingen te doen. Na zich te hebben verkleed belde hij Risdale op, die hij thuis trof. Glenn begon zijn 'verhaal, waar naar de luitenant aandachtig luisLrde. Toen hij zijn relaas had beëindigd, vroeg Ris dale: „U weet dus niet, of Mr Louden en Mr Ayer bet huisje hebben verkocht? Neg, Eve zei, dat haar vad'er om on geveer acht uur thuis zou zijn. Ik was van plan naar hem toe te gaan. Een goed idee. Geen bezwaar dat ik meega? Niet in het minst. Eve liet hen binnen. Zij lachte ondeu gend, toen zij Glenn en Bob samen zag. Ik ben blij, dat je mee bent gekomen. Bob. Glenn heeft mij alle mogelijke vra gen over jou gesteld, b.v. of wij samen wel eens hebben gepicnict! Let niet op die blaag, zei Glenn, kleurend, - Ik vertelde Glenn, dat jij en ik, Bob, nooit samen aan het meer zijn geweest, Als hij mij naar de vijver had gevraagd, ja dan. Risdale lachte. Tot je geruststelling kan ik je naar waarheid' verklaren, Cardron, dat wij er nog nooit zijn ge weest. Louden kwam hen in de hall tege moet en begroette hen hartelijk. Hij ging hen voor naar de bibliotheek cn nadat zij zich hadden geïnstalleerd, begon Mr Loudon direct: Eve heeft me verteld, wat er Is ge beurd. En ik val maar meteen met de deur in huis: Noch Ayer, noch ik hebben het huisje verkocht. Ik heb nooit van een Tom Jones gehoord, de man is weder rechtelijk in ons huisje. Nu u niets over deze man blijkt te weten, zei Risdale, moeten wij een en an der van de man zelf te weten zien te ko men, vooral nu hij zo dichtbij is. Wilt u daarmee zeggen, dat u naar het huisje toegaat om met Jones te spre ken?, vroeg Eve. Juist. Wanneer? Vanavond. Nu. Glenn kwam vlug: En mag ik mee? Dan ga ik ook mee. riep Eve. Ik heb er tenslotte evenveel mee te maken als jij, Glenn. Mr Louden maakte echter bezwaren. Ik heb niet graag, dat je mee gaat, Eve. Vergeet niet, dat deze Jonesy een pistool heeft. Maar vader, ik loop toch geen enkel gevaar, zeker niet met Bob en Glenn bij me. Zij moeten trouwens per boot gaan en geen van tweeën kent Jensen. Iemand moet aan Jensen toch een boot vragen. Ja, dat is zo. Maar dan zal ik gaan, En mii hier alleen laten?, riep Eve verontwaardigd uit. Dat is niet eerlijk. U denkt, dat ik nog oen kind ben! Ik kan heus op mezelf passen dat heb ik al zo dikwijls moeten doen. Waarom zou ik Bob onderbrak haar: Ik geloof dat er geen gevaar voor Eve behoeft te zijn. Het huisje ligt een eind van het meer en er moet Iémand zijn om op de boot te pas sen. Dat wordt Eve's taak. Louden weifelde nog. maar gaf eindelijk toe. Goed. Drie man zijn ook wel vol doende om haar te beschermen. Glenn telefoneerde met tante Thea, aan wie hij zonder meer vertelde- dat hij later thuis zou komen. Thea stelde geen vragen, het voor vaststaand houdend, dat Glenn met Eve uitging. Toen zij in de auto stapten, had Mr Lou den een jachtgeweer bij zich. Komt nu goed te pas, zei bi.1 betekenisvol, we heb ben met een schurk te doen. Risdale, die reed, Het geen tijd verlo ren gaan. In minder dan een uur hadden ze het meer bereikt. Het was nu, na de regen, heerlijk koel, Een afnemende maan blonk aan de hemel. Risdale parkeerde de auto bij het boothuis en Mr Louden ging naar het hutje, waar Jensen sinds jaar en dag woonde. Louden klopte cn na een poosje verscheen er licht binnen. Wiedaar? Hier is Louden. Kom eens gauw bul ten! Na enkele ogenblikken verscheen Jen sen met een petroleumlamp in de hand. Hij droeg een lang nachthemd, dat tot op zijn enkels hing. Mr Louden! Nog laat op stap. Wie hebt u daar bij u? Ah, dat is die jonge man van vanmiddag.... Juist. En dit is luitenant Risdale van de politie. Politie? Wat? Is er wat aan de hand? Misschien wel. misschien niet. ant woordde Loudon. Wij willen naar mijn jachthuisje. Heb je een boot voor ons? Natuurlijk. Even wachten Ik ben zo terug. Jensen ging zijn hutje binnen, maar hij kwam spoedig terug gekleed 'n zijn dage lijkse plunje. Hij ging hen vior naar hsl botenhuis. U kunt het beste een grote roeiboot nemen. Wat zie ik, gaat u jagen, Mr Lou den? Het seizoen is wel gesloten, maar dat geeft misschien niet, nu u een politieman bij u hebt. Louden lachte. Dat zou niet veel hel pen. Ik heb het jachtgeweer voor dl! bij zondere geval meegenomen. Het is altijd goed, 's nachts in de bossen gewapend, te zijn. Jensen haalde de riemen van de roei boot te voorschijn. U hebt een zaklan taarn, zie ik. maar zou u deze ook niet meenemen? Hij g„f zijn olielamp aan Glenn. Ik hoop dat u dit keer geen storm krijgt mijnheer. Zij stootten af en begonnen zwiigond te roeien. Alleen het piepend gedluid van de riemen was te horen. Het meer was nu een donker vlak met 'n lichte vlek in bet midden de weerschijn van de maan. Vanaf de oever drongen vaag de gelui den van hel nachtelijk natuurleven door. Een uil oehoede, was daarna weer stil. Ergens klonk het gekraak van een val lende boom. Zij vonden zonder enige moeite de lan dingsplaats. Toen zij uitstapten, merkte Glenn opDe boot van Jonesy is er niet. Vermoedelijk heeft hij die ergens ver stopt. Het zal wel niet zijn gewoonte zijn om zijn verblijfplaats zo duidelijk te ver raden. Voor zij op stap gingen, overhandigde Risdale aan Glenn een automatisch pistool. Het is geladen. Kun je ermee omgaan? In de oorlog had ik het een en ander met wapens te doen, dus dat zal wel. Mr Loudon, wendde Risdale zich ver volgens tot deze, ik geloof da,t het Soed zou zijn. als u en uw dochtèr bij de boot bleven. V hebt een geweer en als er iets bijzonders gebeürt, kunt u °'ns met een schot waarschuwen. Bent u er zeker van, dat u mij niet mee wilt hebben? vroeg Eve, Ik zou een goede lantaarn-draagster kunnen zijn. Wij blijven hier, Eve, zei haar vader. Wij moeten hen beiden in de rug dekken. Het zou kunnen, dat Jonesy met zijn boot kwam en dan moeten wij hem ontvangen. Glenn ging het pad op, op de voet ge volgd door Risdale. die het licht van de zaklantaarn voor Glenn's voeten liet schij nen. Beiden liepen voorzichtig, met hun pistool in de hand, zoveel mogelijk takjes vermijdend om geen gerucht te maken. Na enkele minuten stond Glenn stil. Daar is 't. Je kunt het maanlicht op het dak zien schijnen. We zullen meteen naar binnen gaan. Als ik heb aangeklopt moet je een pas zij waarts doen, zodat je niet voor de deur opening staat als wordt opengedaan. Houd je pistool gereed. In de deur is geen enkel raampje. Dat is een bof. Zonder enig 'gedruis gingen zij naar de deur, Risdale bescheen deze even met zijn lamp en doofde toen het licht. Hij hief zijn hand op en gaf een paar scherpe tik ken op het hout. Stilte. Risdale klopte opnieuw. Wederom stilte: Dat moet een vaste slaper zijn. Hij keerde zijn pistool om en sloeg met de kolf een roffel op de deur. Daar kan geen mens doorheen sla pen. meende Glcnn. (Wordt vervolgd).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1952 | | pagina 4