Salisbury, eerste „geplande stad van Engeland Ideaal oord voor rust en overpeinzing OUD BEROEP: PUBLIEKE SCHRIJFSTER LECTUURREPERTORIUM HERZIEN 3-ilm* v> r I jRuas V Op zoek naar de beste foto Nieuwe film van bet Deense echtpaai Henning-Jensen a Auto botste tegen H.T.M.-tram Fokker wacht op „off-sliore procure ments" Nieuw Nederlands zweefvliegtuig J WAALWIJK Waldemar Bonsels overleden Noordzeejongens tragiek van een arm g ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1952 UAGliNA 5 „Moonrakers Eén dode Stadsverhuizing „Blonde Schone de PARIJS: Raad in alle nood ÉÉhy Nog geen besluit over statuten wijziging genomen Eerste proefvluchten slaagden volkomen Het belangrijkste Algemene veilig te volgen oriëntering 650 jaar stadsrechten EEN EERSTE PRIJS VAN 100.— EEN TWEEDE PRIJS VAN 75.— EEN DERDE PRIJS VAN 50.— VOORWAARDEN VOOR DE FOTO-WEDSTRIJD vezin t (Van onze Londense correspondent) In Salisbury, de hoofdstad van het Engelse graafschap Wiltshire, schijnt de tijd te hebben stil gestaan. Men kan door straten gaan, waar de huizen er nog net zo uitzien als driehonderd jaar geleden, en men kan in hotel kamers overnachten, waarin mannen als Karei II en Samuel Pepys hebben geslapen. Men kan door hofjes dwalen, waar ridders om alle mogelijke rivaliteiten hebben geduelleerd, en over grasvelden, waar de Kelten nog hebben vergaderd. Het gejaagde en onrustige moderne leven is aan Salis bury voorbijgegaan. Het stadje is een oase van rust en overpeinzing, een hoekje van vergetelheid en diepe gedachten. Toch heeft Salisbury eens in het hart van Engeland gelegen. Als men nu door het pastorale landschap van Wiltshire rijdt, is dit nauwelijks te geloven, terwijl men het zich nog minder kan voorstellen. Hier en daar liggen een paar eenzame boerderijen en op de glooiende, met boter bloemen getooide weiden, lopen slecms wat'schapen en koeien. Maar als men de 'geschiedenisboeken openslaat, dan kan men lezen dat de oer- bewoners van Engeland in Wiltshire heb ben gewoond Zowel d® Neolitisdhe als de Keltische volksstammen hebben hier hun eerste nederzettingen gesticht, waar óp zijn° lj£SeICn n°g overal te vin- Be inwoners van Salisbury dertigdui zend in getal zijn rustige en goedmoe- mensen. In de volksmond worden ze wel eens „Moonrakers" („Maanharkers") genoemd - een naam, waar ze zelf het grootste plezier in scheppen. Elke Silis- buriaam weet de vreemdeling tenminste met lachende ogen te vertellen, dat er in het grijze verleden, eens twee poorters zijn geweest, die per ezel een vaatje brande wijn de stad in wilden smokkelen. Bij de geacht maakte grauwtje echter een rare 6 Zeiss prong, met het gevolg, dat het ton getje in het water rolde. De smokkelaars besloten het daglicht ®f te wachten om het kostbare vocht als nog te redden. Maar vöör het zo ver was, kreeg de schout het in 't maanlicht «rij vende tonnetje in de gaten. Hij B'n° gewapend met een haak, in een roeibootje op af, en-toe* hij doende was het tonne j haar zich toe te trekken, riep >èn i vsinde beide poorters hem in wanhoop hij, de schout, naar de weerspiegeling van I S en een personenauto, bestuurd door 'de 59-jarige accountant J. S. van de Aronskelkwcg. De bestuurder van de auto, die in de richting Conradkade reed, verleende geen voorrang aan de naderen de tram. Er volgde een botsing, waarbij de bestuurder van de auto een schedcl- basisfractuur kreeg en tijdens het ver voer naar het ziekenhuis overleed. De tram werd uit de rails gelicht en kreeg />olc werd het rechtervoor- baicon ingedrukt. de maan aan 't harken was. De schout, die niet wist hoe het vaatje brandewijn in de gracht was gekomen^ vond deze „ver gissing" zö vermakelijk,dat hij baar de volgende dag aan iedereen, dig hij maar tegenkwam, vertelde. In korte tijd was dit verhaal over geheel Engeland verspreid en nu, na honderden jaren, is het nog steeds niet vergeten. Critiek op hun geboortestad kunnen de bewoners van Salisbury slecht verdragen. Wij hebben dit helaas tot onze schade en schande ondervonden, want toen we ons, in het bijzijn van een vriendelijke, spraak zame gids, een misprijzend woord over het interieur van de kathedraal lieten ont vallen, was niet alleen de voorkomendheid maar ook het spraakwater van de man verdwenen. „Jullie buitenlanders geen smaak", zei hij koeltjes, en he- keende er nogmaar aan, dat rug toedraaide. Wiltshire-man hier Toen wij een andere Wi tslur later voorzichtig over po v£m Cg ons te vertellen mag aI]es gids niet "Pf*™ r van Salsbury zeggen", tegen een row ZOTMje,r humor: „Je mag verldaarde htb herwijten, dat hem uit de SSs slechts èèn ding is bijgebleven hele oo g .q Wiltshire een Duitse spion is gearresteerdMaar raak zijn stad niet aan! Het niet kunnen aanhoren van critiek mag een slechte (Engelse) eigenschap zijn, de bevolking van Salisbury kan met reden trots op haar stadje zijn. Salisbury is namelijk de eerste plaats in het Verenigd Koninkrijk, die volgens een tevoren ont wonpen plan is gebouwd, ook al is er misschien geen lineaal of passer bij te pas gekomen. Men behoeft slechts langs de schilder achtige geveltjes der huizen te lopen om deze dertiende-eeuwse stede-bouwkunst in al haar glorie te kunnen bewonderen. De straten zijn recht en breed en nergens staat ook maar een enkele woning buiten de rooilijn. Zelfs de oudste wijken ademen een sfeer van ruimte, waarin de histori sche bezienswaardigheden voor de volle honderd procent tot haar recht komen. Het oorspronkelijke bouwplan van Salis bury heeft een achtergrond, welke enig in de geschiedenis heet te zijn. In de dertien de eeuw lag het stadje meer dan drie kilometer van zijn tegenwoordige ligplaats verwijderd, op een heuvel, die naar de oude naam der plaats Old Sarum heet. Saksen, Kelten en Romeinen hadden toen al binnen de wallen der veste gewoond, doch dit was altijd met de grootste moei lijkheden gepaard gegaan. Er was geen water en het dichtstbijzijnde riviertje, de Avon, lag bijna een uur gaans van de poorten af. Het probleem der watervoorziening be gon een vooruitstrevende bisschop ten laatste te vervelen. De kerkvorst, die zelf een uitgestrekt landgoed aan de Avon be zat, stelde voor het stadje bij stukjes en beetjes naar zijn grondbezit te verhuizen. De bewoners van Old Sarum voelden hier wel iets voor en nog vöör dat de veer tiende eeuw werd ingeluid, waren ze met hutje en mutje naar het vruchtbare dal getrokken. Vöör de stadsverhuizing begon, had de bisschop zijn landgoed in grote, rechthoekige stukken verdeeld en wegen en straten laten aanleggen. Maar de bisschop 'had nog meer plan nen en naar alle waarschijnlijkheid ook veel geld. Hij besloot een kathedraal in het nieuwe Salisbury te bouwen, die alle bestaande kerken in schoonheid zou moe ten overtreffen. Ja, zijn bedehuis zou zelis de hoeksteen moeten wonden van een ge hele nieuwe richting in de kerkelijke architectuur. Het is aan de smaak van de met van eerzucht ontblote bisschop te danken, dat Salisbury een pracht van een kathedraal heeft gekregen. Ze is in vroeg-Gothische stijl opgetrokken, bezit de hoogste t°r«ni die Engeland kent (130 meter), e« tel. evenveel deuren (12), ramen (36a) en pilaren (8.760) als er maanden, dagen en- uren in het jaar zijn. Door de blankheid van haar muren en de rankheid harer ver schijning, wordt ze wel de „blonde schone onder de Engelse kathedralen genoemd. Nu er echter geen gids meer is, die zich beledigd kan gevoelen, moet ons van het hart, dat het interieur van de kathedraal ons danig teleur heeft gesteld. Er zijn vrij wel geen glas-in-lood ramen meer, ter wijl de muurplaquetten, de tomben en de schrijnen als op een tentoonstelling naast elkaar geplaatst zijn. De kerkruimte ziet er koel en kaal uit en het zou ons niets verwonderen, als restaurateurs u it de rationalistische periode hier aansprake lijk voor zijn. Ondanks dez ecritiek hebben we Salis bury met een zeker gevoel van weemoed verlaten. De plannen van de bisschop én de eerbied, die de bewoners voor het ver leden koesteren, hebben van Salisbury een oord gemaakt, waar men zich even ver van het rumoer der wereld, kan te- rag trekken. De kathedraal van Salisbury, blonde schone (Van onze correspondent) PARIJS, Woensdag Vóór Haussmann Parijs van de brede boulevards had voorzien, was de Rue Faubourg St Denis een der hoofdstraten. Ze is de kor ste verbinding tussen Gare du Norc en de „Grote Boulevards gebleven, waar men dan uitkomt bu de tnomL Poort, ter ere van Lodewyk XIV opgericht.. Er zullen weinig m Parns toerende langenoten zijn, die nog die oude straat hemen, vervallen als de huizen er zijn en onooglijk de win kels. In de laatste jaren is er veel afgebroken en daarmee verdween het grote gebouw, dat de II. Vincen- tius had doen bouwen voor de pries ters van zijn Missie (de Lazaristen). Tegen het. eind der XVIIe eeuw had het gebouw een aanzienlijke uitbrei ding gekregen, maar er bleef nog zoveel tuin over. dat het geheel tot, de uitgestrektste bezittingen in Parijs behoorde. De revolutie nam het een eeuw later de Congregatie af en het Schrikbewind maakte het tot een gevangenis, waarin zich verschrik kelijke tonelen hebben afgespeeld. Sindsdien bleef het ge vangenis en we hebben bet nog gekend als de bekende vrouwengevan genis, voor welker in gang, vooral na het middernachtelijk uur, de politiewagens, met de ladingen op de trot toirs gegrepen vrouwen werden geledigd. Op de hoek van de bouwvalli ge gevel lag een klein huis met, het uithangbord: „Ecrivain Public". Openbare schrijvers of schrijfsters, dat leek ons uit-den-tijd. Het wekt het beeld van oude gravures op met de man met de ganzenpen achter het oor bij het lamplicht achter het Pothuisraampje. We hadden toen de illusie, dat de tijd van men- v™' ul? lezen noch schrijven konden, è°^bii was. Thans weten w(h dat lieer1" {Je recrut.en, die hier bij bet komen, het. aantal analpha- Sinris ano? schrikbarend groot is. eèsioom bouwvallen van St Lazare voor om plaats te maken Dllblik^ncmQdelkazerne Van de r?" met ui<Kv,arde' is he* winkeltje ™en Maar angbord ook verdwe- de faubour» "m" dezer da®en m enige huizen ^amen. bleek ons, dat bord je PriiktZ °ns verwljderd een schrifstPe^ktGWa^T'mldend, dat de - niet verdwenen Was eeV^a was. nei), maar verhuisd tn, om klaring aan te moedigen. Vellen met een schrift, dat haar calligrafisch falent liet zien, kwamen voor de dag en daar ze vermoedde, dat de schrijf kunst ons niet helemaal onthouden was gewórden, viste ze naar de be kommernissen, die ons tot baar had den geleid. Discretie verzekerd rijke ervaring op alle gebied geconsulteerd in de moeilijkste ge vallenzo zocht ze tijd te winnen om ons op ons gemak te stellen, tot eindelijk de vraag er uit kwam: ..Aan wie wilt u schrijven. Toen we zeiden „aan mijn krant", I werd ze niet boos, maar zeer gevleid. Ik kreeg een hele col lectie brievenboeken te zien en een respectabel aantal mappen met mo- dellen van bewaarde leven documenten van haar tussen in moeilijke gevallen. Een uui K babbelen over haar vak opende c onverwachte perspectieven, die onze bewondering deden stijgen. „Ziet u, we hebben heel wat meer briefjes te schreven voor mensen, die wel, dan die niet kunnen schrijven. Het gaat om noodzakelijke boodschappen van mensen, die zelf geen pen in handen kunnen nemen, of schrijvenden, die voor de feestelijke of droevige gelègenheid een brief willen sturen, die nu eens echt mooi is, of om huurders, die woedend op de huisheer hem eens de volle laag willen geven, zonder dat zij er in kunnen vliegen. Onze klanten gaan van de verlegen verliefden, die niet weten het voor werp hunner aanbidding te vermur wen, tot de mensen, die zaakjes aan de hand hebben, waarin het beter is niets zwart op wit te geven, wat maar de moeilijkheden kan vergro ten. En of het nu liefdeszaken, of za kelijke moeilijkheden betreft, we moeten altijd beginnen onze klanten op hun gemak te stellen, hun ver trouwen te winnen, want de man uit het volk is vaak schroomvallig, ook al. omdat hij zich moeilijk weet uit te drukken en ook niet goed voor het licht, durft te komen als het intieme zaken betreft. Als hii of zij dan eindelijk- hebben opgebiecht, wat ze wel gaarne geschreven zou den hebben, is het onze taak, zich m 7 in of haar huid te steken en zelf de brief te maken. Het eind van het ied is dan, dat we meer raadgeef ster dan schrijfster z«n. En m tal n1 - 4- vmnn ParyseTeven aanZt m hp' oude naar herinneringen a an roeDen te a?.n dle oude be- roegei en die de slentefaar eenïdee van gevallen komt men bij ons in- nlaats van naar een advocaat te |Lan waarvoor d» "'t het volk aan de stad kleur en muriei7e0eKer en die de slenteraar^T?^ vTdè gevenVus hebben we aangescheld en een struise vrouw van mannelijke gewichtigheid ontving ons bij de schrijftafel met dossiers overladen. •i'IJT?ef?nt-nog steeds uw beroep uit? En heeft u nogal klanten? En wat voor lui komen er zoal bij U?" waren natuurlijk vragen, die de ..openbare schrijfster" geen idee ga ven, waarom we eigenlijk waren gekomen, zodat ze het noodzakelijk vond ons tot een vrijmoedige ver- altiid een zekere schroom heeft. Natuurlijk gaat die raad dan met aan een „neen, dat moet U niet schrijven", wat, dan, op grond van onze ervaring wordt aangeno men. Psycholoog niccten we zijn en dat wordt men wel door zqnve vuldige ervaring. En die heb ik. E stijl heb ik ook". En ze'eest me. S brief voor, die een oud renteniertje moet komen halen om aan zijn huis houdster iets te vragen, dat hij, on danks zijn pensioen om zijn leeftijd, niet aandurft. Ik ben weggegaan met bewonde ring voor dit menslievend vak. Maar haar adres moet ze maar adverteren! In de algemene vergadering van aan- deelhoud'ers der N-V. Kon. Ned. Vlieg- tuigenfabriek Fokker werden de jaar stukken over 1951 goedgekeurd. Daar het quorum voor het nemén van een bin dend besluit niet aanwezig bleek, zal een tweede vergadering noodzak ei k zajn voor het aanvaarden van de voorgestel de statutenwijziging. Na de vergadering werd door de di rectie nog meegedeeld, dat t.a.v. de on derhandelingen betreffende verschillen de projecten o*a. het verkrijgen van op drachten in Nato-verband, nog geen be slissing is gevallen. Ook van „offshore procurements" is nog geen sprake. Ten aanzien van de algemene bedrijfspolitiek zal echter de nader uitgewerkte regeling van de off-shore procurements voor de toekomst der vliegtuigindustrie niet na laten van beslissende betekenis te zijn. Immers gesteld dat de regeling straks zo zou uitvallen dat de omvang waarm off-shore procurements aan een land ter beschikking worden gesteld, gekoppeld wordt aan de mate, waarin in het betref fende land voor de opvoering van de militaire luchtmacht wordt gezorgd dan zou daarmee eindelijk het tijdstip zijn aangebroken, waarop .de Ned- Vliegtuig industrie in samenwerking met het Fiat- Luchtvaartlaboratorium tot uitvoering van opdrachten der Ned. Militaire*Lucht- macht kan overgaan. Van de eigen mili taire luchtmacht ondervindt men nl. thans geen steun. Eerst wanneer hier binnenslands van overheidswege de luchtvaartindustrie voldoende gevoed wordt met opdrachten, zullen de belang rijke bedragen, die èn in de luchtvaart industrie èn in het Nat. Luchtvaartlabo ratorium zijn geïnvesteerd, tot ontwikke ling kunnen geraken. Voorshands liggen deze echter grotendeels braak en het wordt hoog tijd, dat dit terrein nu eens van overheidswege met energie wordt aangepakt. Anders missen ve hier de bus, die ons bij de exportbevordering zozeer te stade kan komen- Onlangs verscheen hel eerste deel van het geheel herziene en verbeterde „Lectuiirrepertorium"Deze aankondiging alleen al moest voldoende zijn voor boekenkenners en boekenliefhebbers. Want dit boekwerk is geen boek onder andere boeken, maar boven andere boeken, daar het een 90.000 boeken bespreekt en normeert. Een dergelijke uitgave zou op het eerste gezicht alleen in Amerika moge lijk zijn, het land, van de records, maar is feitelijk tot nu toe alleen in het Nederlandse taalgebied werkelijkheid geworden. Om u even een kijkje te geven in het Titanenwerk, wat hier verricht is, het, volgende: Zoals reeds gezegd, worden in het gehele werk een 90.000 boeken besproken. Men vindt er levensbijzonderheden van een 23.000 auteurs. Een drie duizend portretten illustreren het geheel. Practisch alle sinds 1900 in het Nederlandse taalgebied verschenen, hetzij oorspronkelijke hetzij vertaalde werken vindt men hier bijeen cn beoordeeld. Belletrie, wetenschap, romans, jeugd- en kinderlectuur, alles kunt u hier vinden. Maar zeker moet iedere priester deze uitgave bezitlcn, om de gelovigen voorjy lichten. Ook de boekhandelaar kan een dergelijke uitgave niet missen. Dat een uitleenbibliothcek, welke zich zelf enigs zins respecteert «Ut werk aanschaft, is wel zo duidelijk, dat men hier niet ver der op hoeft in te gaan. En dit niet al leen voor degenen, die met de uitlening van boeken belast zijn. maar ook om een vraagbaak te kunnen nijil, voor alien, die er een boek komen lenen. Wil dit nu zeggen, dat het Lectuur- repertorium onfeilbaar is? Natuurlijk niet Ook hier zullen fouten gevonden worden, ook hier kan men van mening verschillen, maar het geeft een alge mene veilig te volgen oriëntering, welke u niet vaak zal teleurstellen. De uitgave voor Nederland is van het Nederland's Boekhuis te Tilburg. DR H. BORGERT C-ss R- Het prototype prestatie- en stunt zweefvliegtuig KNWL-491, waaraan 2VI jaar is gebouwd .heeft Woensdag op 't vliegveld Ypenbur? met succes de luchtdoop ondergaan. Gisteren heeft de vlieger J. K. Hoekstra het toestel voor de tweede keer gevlogen. Hij bleef na de eerste sleepstart achter een Ti- eer Moth", ongeveer 20 minuten in de lucht en gebruikte de optredende lich te thermiek om enkele honderden meter* hoogte te winnen. Hoekstra was zeer tevreden en roem de in het bijzonder de uitsteekende sta biliteit van bet nieuwe type. De KNVVL-491 is het tweede Ne derlandse zweefvliegtuigprototype, dat dit. jaar de luchtdoop onderging en na de T-10" en „V-20" het derde prestatie- zweefvliegtuig dat geheel in Nederland is ontworpen en gebouwd. Het toestel is eigendom van de K.N.V.V.L, Getracht wordt dit nieuwe slanke vliegtuig Zaterdag en Zondag tijdens de ILSY te kunnen demonstreren. Het eerste deel ligt nu voor ons met de auteursnamen van AG. Wanneer We het doorbladeren, vinden we zeker „elck wat wils". Zo vindt de theoloog er b.v. al de in het Nederlands vertaalde werken van de H. Augustinus, de pschy- cnotoog de werken van Adler, Freud de Classicus Ayschylos enz Wil de li-tera- welke werken Bertüs Aatjes ge..chreven heeft, hij treft hier alles bij ciKaar. De romanliefhebber vindt d° romans van zijn geliefde auteur, zoals en Graham Greene bij elkaar, terwijl Jiefbebbcr van cowboy-literatuur tot zijn vreugde bemerkt, dat hij nog lang niet alle 123 werken van Max Brand heeft gelezen. En wist dat Cour hs-Mahler liefst 139 romans op haar naam heeft staan? Er is nog werk aan de winkel. En ook de jeugd in al haar nuanceringen vindt hier haar gading. Maar dit'is nog niet het belangrijkste. Het behoeft onderhand niet meer gezegd te worden, welke plaats het geschreven woord inneemt in het leven van de mens. De mens is immers een denkend wezen. Hij trekt zijn leven op op basis van de vedachtcn- Deze kunnen zeker over gebracht worden door het gesproken woord maar de macht van het ge schreven woord is welhaast onoverzien- lijk. Öoor het geschreven woord vloeit verleden en heden in elkaar en is er de mogelijkheid, om te genieten, verrijkt te worden van de gedachten.- de ontroe ringen van het verleden, van andere talen en volkeren. Zö heeft het woord altijd in de men selijke samenleving een grote invloed gehad ten goede of ten kwade, We den ken hier aan het onder Gods inspiratie geschreven Woord van God, dat zovelen tot steun en kracht is geweest in het leven, maar ook aan het woord van vele dwaalleraren, wejke een ramp zijn ge weest voor 'de menselijke beschaving. Een oorlog, als we pas hebben meege maakt, zou niet denkbaar zijn geweest, zonder de wijsgerige dwalingen van het verleden. Het geschreven woord is zo in het verleden geweest tot vloek of zegen, zowel voor de mensheid in zijn geheel als voor particuliere personen, die er b.v. hun geloof mee verloren of wonnen. Met name in de laatste tijd heeft het geschieven woor.d aan kracht en invloed gewonnen en is door de romanlitera tuur het geschreven woord, het boek vaak tot een goede of kwade vriend geworden in het leven. Het is niet zonder reden, dat -de Kerk zo nauwlettend de boekenproductie volgt Het gaat hier om het heil van de mens' Welnu het Lectuurreperlorium wil de gelovige van principle el-godsdienstig standpunt uit de mogelijkheid geven, om zelf te weten te komen, welke boeken goed of slecht zijn. Daarom moest eigen lijk dit hoek in handen komen van iedere katholiek, die het maar even kan bekostigen. De boekenvriend, welke zijn boekenkast regelmatig verrijkt, zal hierdoor veel geld en teleurstelling bc- sparen Het centrum van de Langstraat en van de schoen- en leder-industrie gaat zich op een grootse feestviering voor bereiden: de herdenking van het feit dat in 1303, derhalve zes en een halve eeuw geleden. Hertog Jan II van Bra bant aan het vooruitstrevende „Wale- wyc" stadsrechten verleende. De federatie van schoenfabrikanten beeft het plan om ter gelegenheid van deze stadsfeesten een grote internatio nale tentoonstelling van de schoen- en lederindustrie te orgaiseren, een expo sitie die niet alleen een beeld zal ge ven van bet peil dezer industrie in de Langstraat, met. name te Waalwijk, maar die daarenboven een overzicht beoogt te geven van de stand van za ken in deze bedrijfstakken in het alge meen. De Duitse schrijver Walde-mar Bonsels is op 71-jarige leeftijd te Ambach aan de Starntjerger See overleden. Zijn beken - ste boetken zijn „Die Biene Maja '1- cn „Himmelsvol'k" (1913). DE FOTO'S GAAN BINNENKOMEN. WIJ HEBBEN OOK ZULKE PERIODEN VAN DAVERENDE ZONNESCHIJN EN ECHTE ZOMERSE WARMTE GEHAD. GEEN WONDER, DAT TOEN VELEN HET KOELE NAT HEBBEN OPGEZOCHT, VOORAL DE JEUGD, EN DAT OP MENIG GRAPPIG WATER-TAFEREELTJE DE LENS WERD GERICHT. ZO DEED OOK DE HEER L. ULJEE UIT GOUDA, DIE GEABONNEERD IS OP DE „NIEUWE ZUID-HOLLANDER", EEN DER DAGBLADEN UIT DE MAASBODE-GROEP. HIJ HEEFT MET DE AFGEDRUKTE FOTO ALVAST EEN BEDRAG VAN 10.— VERDIEND EN DINGT, OVEREENKOMSTIG DE WEDSTRIJD-BEPALINGEN, NATUURLIJK OOK NOG MEDE NAAR DE HOOFD- EN/OF TROOSTPRIJZEN. WIE WEET WAAR HET GELUK SCHUILT? MAAR DAT MOET T.Z.T. DE JURY MAAR UITMAKEN. DAT ZIJ GEEN GEMAKKELIJKE TAAK ZAL HEBBEN, STAAT WEL VAST. DE HEREN ZULLEN ECHTER GEEN MOEITE SCHROMEN. HOE MEER INZENDINGEN, HOE LIEVER. UITGELOOFD ZIJN: Het aantal troostprijzen neemt nog voortdurend toe. Hier volgt de 2e lijst, terwijl ten gerieve van de lezers, en nu voor het laatst, ook nog eens de bepalingen worden gepubliceerd, welke voor de deelneming aan de foto-wedstrijd van de Maasbode-pers in acht zijn te nemen. Het was mooi weer om te zwemmen in de zee van Scheveningen. Animex, Nieuwe Gracht 7, Haarlem: j B boekjes over du Pont's fotogra fische papieren. Atelier. Foto- en Kinoliandel Cor Dekker, Oude Delft 249, Delft: Foto-album. Foto-Bureau Fictoor, Meeuwenstr. 6, Haarlem. Gratis opname. L. v. d. Graaf, Walenburgerweg 3, Rotterdam: Agfa Boxcamera e x 9. Foto Hekker, Burgvlietkade 9, Gouda: Pixie Boxcamera. Foto Hollajidia, Jansstraat II, Haarlem: Agfa rdlfilm, Dalco id., Gevaert id., liford id., Kodak id., alle 7x9. Foto-bedrijf De Lens, Ter Heiden- straat 21, Haarlem: Gratis huiskamer opname. Foto „Modem", Willem n-straat 98, Tilburg: j Rolfilms Crumière6x9. 1. De deelneming is uitsluitend open gesteld voor amateurs. Zij moeten geabonneerd zijn op een der dag bladen van de Maasbode-pers. t.w. De Maasbode, Het Nieuwe Dag blad, Nieuwe Sohiedamsche Cou rant Nieuwe Dordtsche Courant, Nieuwe Zuid-Hollander, Toekomst en De Westerbode. 2. De foto's dienen in de tijdsperiode van 15 Juli tot. en met 15 Septem ber 1952 te zijn gemaakt en vóór 30 September d.a.v. te worden ingezonden. 3. Het aantal door één Persoon in te zenden foto s is onbepeikt, met dien verstande, dat niet meer dan één foto per inzender voor een prijs in aanmerking kan komen. 4. Het formaat van de in te jenden foto's mag ten hoogste zvjn 18 x 24 cm en nilt kleiner dan de afme tingen van een briefkaart. Aan de achterzijde moeten naam, adres en beroep van de inzender worden vermeld, datum van opname en merk van het toestel, waarmede de foto werd vervaardigd. Ook vermelde men de naam van het dagblad waarop men is geabon neerd. Men is vrij in de keuze van het onderwerp, doch geve de titel daarvan aan. dus voorzie de foto van een onderschrift. 5. De ingezonden foto's zullen door een jury worden beoordeeld, wier Foto-Kinohand el Schaad, Gierstraat 79 Gr. Houtstraat 150, Haarlem: Twee marmeren foto-standaards. Fotoreportage-bedrijf J. Stramer, Haagweg 36, Breda: Kodak boxcamera. Foto Studio, Oosteinde 123, Delft: 5 Bonnen, ter waarde van elk f 10, rechtgevend op het maken van een salon-foto. Stijns' Foto-Atelier, Wijnstraat 106, Dordrecht: Fraaie portretlijst 18 x SS. Talens Fotohandel, Markt 36, Delft: Pixie Boxcamera. Foto- en Kinohandel J. T. F. 5 oor- walt jr., Bloemendaalseweg 277, Overveen: 10 stuks Ferrania rolfilms. J. P. Vos' Cinefoto - Import N.V., laan Copes van Cattenburgh 54, Den Haag: Metalen stabilostatief (i delig). Vroom Dreesmarin N.V. Botter dam, foto-afdeling: Bungalow Boxcamera 6x9. uitspraken beslissend zijn. terwijl te dezen opzichte geen discussie, hoe dan ook, kan worden gevoerd. De foto's zullen o.a. beoordeeld worden naar de keuze van het onderwerp en de wijze, waarop in technisch opzicht, gelet op het ge bruikte toestel, de opname tot haar recht is gekomen. 6. De foto's zullen uitsluitend worden geretourneerd als een gefrankeerde enveloppe, van volledig adres voorzien, is bij gevoegd, terwijl de directie zich het recht voorbehoudt al of niet bekroonde foto's (tijdens of na dé wedstrijd) in haar uitga ven af te drukken. In dat geval zal aan de rechthebbende 10. per foto worden uitbetaald. In zenders worden automatisch ge acht hiermede accoord te gaan, terwijl zij automatisch zullen wor- den beschouwd als beschikkende over het auteursrecht der door hen ingezonden foto's. Alle, dus ook de eventueel tussentijds ge plaatste foto's, dingen mede naar de uitgeloofde prijzen. 7. Inzendingen (geen correspondentie en ook geen negatieven) gelieve men uitsluitend te adresseren aan de redactie van de Maasbode-pers, Postbus 723, Rotterdam. De en veloppe voorzie men in de linker bovenhoek van de aanduiding: FOTO-WEDSTRIJD Het Deense filhteclnpaar Henning—Jensen heeft "^'^^"n boeiender van de straat" een nieuwe, film gemaakt, die bewijst da kan dn „Sla„,„n,- Hnt -naich,. „„.1. ie i_i niaclni' Dn manc te nift alleen maar r levend make-up masker. De mens is niet alleen ri 1 °liet'beroemde boek van Wcstergaard gefilmd naar het berocmoe j. w..,i„.., wezen, dat in een bepaald interieur voortleeft. In „Noordzeejongens", gefilmd naar I^tbero.—- Westkust van „Klit Per", waait de wnul vrij en slaan cen bestaan, dat Jutland. deze vrije.natuur leiden eenvoudig yan de natuur. ;ht cn praal kent, maar dat opgaat m J Jutlanders heeft geen tijd voor droef ge- gecn pracl In dit simpe]e 'even gebeuren dingen, die m'en' naïef kan noemen. Kinderen spelen. Volwassenen vissen en smokke- Wpt snel van de kinderen toont het 'vare karakter van het spel. „.1 de voor bereiding op het leven van later. Het spel heeft zijn functie in die ogenschijn lijk zo onbezonnen leugd. Als door een ongeluk het kind plotse- ling wordt gëconfro.ntscrd met het veile leven, dan kan datgene, wat hij spelen derwijs heeft geleerd. in practijk wor den gebracht. En met een goed resultaat. In deze füm is naast de strijd o™ het -bestaan en de tragiek van een ar gezin, toch plaats voor de levensblijHeid De frisse zeewind waait de melancholie aan flarden. Trouwens het leven van üeze Astrid en Bjarne Henning-Jensen weten nrachti» sfeer te scheppen, maar in de vilt niet altijd gave fotografie van nitte" werd de sfeeraanduiding soms óverdreven armoedig. In „Noordzeejon- heeft dit filmechtpaar samenge werkt met een Amerikaanse cameraman, /onder dat hierdoor nadeel werd onaer- vo'nden. Integendeel! De fotografie is vaak uitstekend en van de ietwat onbe holpen cameratechniek van vroeger be speurt men thans niets meer. De zee en de wind hebben hun grote rol in deze film. De beweging van stui vend zand, opgejaagd door de wind en de rimpeling van het water in het strand- meer tussen de banken, bij een opkomen de storm zijn vastgelegd met alle schoon heid. die de natuur biedt. Peer Brask, de levenslustige vissers jongen, wordt gedwongen voor het ge zin. bestaande uit twee zusjes en een klein broertje, te zorg'en als zijn vader, die visser was, dood wordt thuisgebracht. Zija moeder was reeds eerder gestor ven. De jongen besluit om te gaan werken op dezelfde boot, waarmee zijn vader uitvoer. Maar als deze vissersboot averij oploopt, is de jongen gedwongen ander werk te zoeken. Op het kritieke moment, als hij zich in een smokkelavontuur wü storten, kan hij werk vinden aan de dijk werken, waar hij in Jorgen een trouwe makker vindt. Beide jongens waren vroe ger in hét spel eikaars tegenstander, maar de realiteit van het leven heeft deze sportieve animositeit weggevaagd. Zij sparen samen geld om dan een eigen boot te kunnen kopen. Hun eerste vaart is allesbehalve gemakkelijk, maar zij weten tegen een opkomende storm te vechten en als volwassen vissers komen zij veilig aan land. Het echtpaar Henning-Jensen heeft dit verhaal voor 95 procent in de vrjje na tuur opgenomen. Een enkele keer dreigt de puberteitsromantiek van de spelende jongens te veel veld te winnen en soms ook is de camera te verliefd op het spel van de golven. Maar het contact met het leven wordt nergens verloren. BU. Dc „Noordzeejongens" ondervinden bij de volwassenen niet altijd een juist begrip voor hun moeilijkheden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1952 | | pagina 5