Portret van een minderheid I Idealisme bij de jeugd" Dte WILDE KAARDEBOL EN HAAR VERWANTEN m SOCIALISTISCHE PROPAGANDA H' H' Liefde en vrijheid als voorwaarden Prof. Rogier tekent scherp beeld van Katholiek Nederland oi> zueg naar het herstel der hiërarchie m O: heeft funeste uitwerking Indonesisch parlementslid mr Touku Hassan wil „onteigening ten r~ algemenen nutte EDUARD FLIP SE: Tuin- en kamerplanten Olievelden in Noord-Sumalra GOD EN V. Alkmaar had een druk seizoen ZATERDAG 2,7 SEPTEMBER 19,52 Min Vrijmoedig Grauw vagevuur ST. CANISIUS COLLEGE IN DJAKARTA JUBILEERDE HORN LEIDT NED. ELFTAL— WOLVERHAMPTON Bek om m e rn is sen van een zielzorger Isolement en Doorbraak Beter dan ooit Vit de mode :»:r Sieraad voor de huiskamer Weverskaarde hoort tot de familie H.H. WIJDINGEN •P) Vreemdelingen en kazen op de markt Zwysen aan het hoofd, en „links" gepropa geerd door het „lckenkabaal", waarin de in 1845 opgerichte „Tijd" een hoofdrol ver vulde en waaruit de „Papo-Tliorbeckia- iien" voortkwamen, wier „frappez ton- jours" tenslotte gehoor vond. „In de oudere geschiedschrijving van van het proces dat men veelal aan duidt met de onbehaaglijke naam „emancipatie", is te zeer het feit ver doezeld geraakt, dat twee revoluties nodig geweest zijn, eer het op gang kon komen; die van 1795 en die van 184R en dat daaruit logisch zekere natuurlijke verbondenheid van de katholieken met „links" voortvloeide" schrijft prof. Ro gier op pag. 71, en even verder: „In het algemeen hebben de katholieken van het einde der 19e eeuw zich niet kun nen of willen realiseren, dat hun vade ren eens zo'liberaal waren, terwijl de liberalen van na 1870 nooit hebben wil len toegeven dat het aandeel der katho lieken aan hun grootste heldenfeit (1848) zo belangrijk geweest was, dat het zonder hen nooit een feit was ge worden". Boeiend ondanks de gecompliceerdheid is ook het verhaal van de laatste fase der reauesten diplomatieke stappen, en moei lijkheden'waaruit tenslotte het herstel te voorschijn kwam. Wij menen dat prof. Rogier de eerste is die naast vele andere werkers voor hetzelfde doel de Luikse bisschop Van Bommel met zijn invloed zowel te Rome als bij ons departement van R. K. Eredienst de ereplaats wil ge ven „ook wanneer (men) overtuigd mocht zijn dat het herstel der hiërarchie boven alles de rijpe vrucht van een incubatie- proces van tientallen jaren was en op de gepredestineerde tijd kwam, zoals eens de boekdrukkunst en de stoommachine". Hij doet dit met een hoofsheiddie in sijn boek minder frequent is dan het b\jna bitter sarcasme waarmee meer dan een figuur uit de behandelde periode kort en krachtig wordt aan de kaak ge steld. De vrijmoedigheid van de moderne historieschrijver heeft in prof. Rogier een volleerde volgeling gevonden. Wil lem V noemt h\j' „een suffe stadhouder en een baron met een uitvoerige naam ..een man die so onbenullig moet. zijn geweest als sijn naam lang was". De journalist Jan Wan, .'s KÓnings vogel vanger", krijgt zelfs bij de vermelding van sijn dood een sneer, die, op een voor scherts so weinig geschikt moment, ge voeligere naturen misschien eerder mis plaatst dan geestig in de oren klinkt. En over karakter en privleven van ko ningen en diplomaten segt de schrijver dingen, die menigeen niet gaarne over sijn grootvader sou lezen. Dat dit alles echter een gevolg is van de onbarmhartige objectiviteit, waar mee de schrijver de waarheid „sine ira et studio" tracht te achterhalen, is even zeker als dat sijn gespierd maar onbe wogen proza hoofdstukken heeft voort gebracht, die ons met spanning op de volgende delen doet wachten. V. N.a.v. „In vrijheid herboren" Katholiek Nederland 18531953" door L. J. Rogier en N. de Rooy. Uitg. „Pax", Den Haag. -mneprent op concordaat tussen honing Willen I cn de l'aus. Foto Atlas van Stolk mil, waarvan liet vol- HEF herstel der Kerkelijke luerarcliie m Nedc i. K„rrlncht, verdient ongetwijfeld een eend voor jaar liet eeuwfeest wordt lieroac5 i ,,i. der Nederlandse katholieken, belangrijke plaats m het emancipatieproces u p. i j i i toetssteen zijn voor de mate waarin De herdenKing ervan zal misschien een urn- dit proces reeds voortgang vond; onder moei zu nj ie ïeu en ings eesten Mijken in hoeverre rïe belangstelling voor eigen verleden onder de katholieken vcl(] )1Cefl gewonnen: men zal zich ervan kunnen overtuigen of de Nederlandse katholieken voldoende geëmancipeerd zijn om zich voor 'le geschiedenis hunner emancipatie te interesseren. Onverschilligheid ten deze kan in ieder geval niet langer gedekt worden met liet excuus dat er geen samenvattend boek over deze materie bestaat. Want op initiatief van de Uitgeverij „Pax" te Den Haag verschijnt thans „In Vrijheid herboren", een ilnnr nrnf dr L. Rogier en rector N. de Rooy samengesteld werk over de geschiedenis van Katholiek Nederland 1853-1953. Dat er in honderd jaar veel veranderd is ook in de wetenschapsbeoefening door katholieken, blijkt uit de eerste van de zes afleveringen, die dezer dagen van de pers kwam Er klinkt in deze door prof. Rogier geschreven inleidende hoofdstukken een toon van objectiviteit, van eerlijke critiek op wat in de eigen gemeenschap laakbaar was, die een halve eeuw geleden nauwe lijks met orthodoxie overeen te brengen viel. Dit is inderdaad geen boek over Roomse blijdschap, over bloeiend parochie leven hi,er of vruchtbaar missiewerk ginds, maar een hard realistisch verhaal, dat meedogenloos de documenten laat spreken. Zoals de schrijvers in een verantwoor ding vooraf mededelen, stelden zij zich de Engelse priester David Mathew ten voorbeeld, die in 1936 zijn studie: Catholicism in England, the portrait of minority" publiceerde. Geen inven- tarisatie dus van katholieke activiteiten in de afgelopen eeuw, maar „het gene tisch beeld van een gemeenschap, welker eden zi"h van andere katholieken onder scheiden doordat zij Nederlanders zijn en van andere Nederlanders, doordat zij katholieken zijn". DE EERSTE TREKKEN die het beeld van zijn makers ontvangt zijn b ij zon der ongunstig. De periode van 1 <>z. 1°°" de laatste bisschop geschorst werd, j"' Omstreeks 1850, de tjjd waarin Neder- v een bisschoploze missie was, een ee!hoid van aartspriesterschappen en •"gullere prefecturen, bestuurd door te rUs.sel residerende pauselijke gezanten, °rdt als een „grauw vagevuur" afgeschil derd, een tijdvak, dat de historicus meer l ervcling dan bekoring schenkt. Ret is een droevig verhaal van een geinig heroïsch schisma, van eigenmach tige parochichoofden, die hun statie bij testamentaire beschikking vermaakten, ten verschraling in de liturgische praal, „van onmondigheid en onmacht, gekonkel en eigengereid geknoei". Het behoeft niet te verbazen, dat In deze omstandigheden niet de clergé maar de leken de eerste stap zetten naar het her stel der kerkelijke hiërarchie. In 1754 ging het eerste van vele verzoeken in deze richting naar Rome uit van Utrechtse leken. Bijna honderd jaar van talmen, politieke chicanes, tactische manoeuvres en strijd in eigen kring zijn er overheen gegaan eer paus Pius IX met zijn breve „Ex qua die" op 4 Maart 1853 het herstel der hiërarchie tot een feit maakte. Op indringende en scherpzinnige wijze heeft prof. Rogier deze ontwikkeling, ge markeerd door de titels der hoofdstukken: verval, kentering, strijd, herstel en reactie, geanalyseerd. Geen facet, dat het verloop van het proces kan verduidelijken, bleef onbelicht, geen figuur die in al of niet verwijderd verband met het herstel be tekenis had, ongenoemd en öngeporlret- teerd. Wij zullen niet trachten in dit bestek een kort resumé van de ingewikkelde ge schiedenis te geven, die in de vrijheidsroes der Bataafse republiek een gunstige wen ding scheen te nemen, maar tijdens de Franse overheersing weer in een impasse raakte, en die via het mislukte concor daat van 1827 onder de regering van Wil lem II in een beslissend stadium kwam. De voornaamste feiten zijn trouwens be kend genoeg en het is meer de achter grond, door de schrijver geschilderd met een breedheid van pen die vertrouwen wekkend steunt op nauwgezet detail onderzoek, waaraan dit werk zijn grootste waarde ontleent. Papo-T horbecliianen VERHELDEREND is bijvoorbeeld dc situatie binnen dc katholieke gemeen schap onder Willem II getekend. Dik wijls gehouden voor een lentctij, waarin dc koning de roomsen welgezind was en de kloosters bij tientallen verrezen, blijkt deze periode er een van strijd naar buiten hcid door persoonlijke baatzucht, maar vooral door het geleidelijk uiteengroeien van „rechts", met 's konings vertrouweling Het St. Canisius College In Djakarta, heeft 21 September zijn 25 jarig bestaan ijpvierd Zondagavond werd de viering het 25-iarig bestaan besloten met een welke ondermeer werd d'Ardoye, Hoogmis Internuntius drUkbeb°jge\voond"1door mgr De Jonghe a de minister van Onderwijs, de 7'- Onderwijs, parlements- l°^e"nTn andere vooraanstaande persoon- gecelebreerd^ door ^de waarna een reünie van oud-leerlingen plaats had. De wedstrijd tussen het Voorlopig Nederlands Elftal en de Engelse eerste- divisieclub Wolverhampton Wanderers, welke Woensdag 8 October in het Feijen- oord-Stadion te Rotterdam wordt ge speeld, zal worden geleid door scheids rechter L. Horn. 7N de bezettingstijd zijn vele katholieken ongemerkt uit. hun geestelijk isole ment geraakt. Dit betreft vooral hun lectuur en radio-beluistering. Men las met graagte en zonder bedenken alle mogelijke illegale pamfletten en vroeg zich bij het luisteren naar de ..vrije'' zenders helemaal niet af uit welke geestelijke hoek zc gelanceerd werden. Dit ging toen allemaal best en het beduidde vrijwel geen gevaar voor de gewone katholieken, In die tijd kon men spreken van een vaderlandslievende doorbraak, welke duizenden van verschillende geestelijke overtuiging verenigde Na dc oorlog isoleerden vele katholieken zich geestelijk niet opnieuw en lazen vrijwel zonder onderscheid lectuur van alle mogcliikc richtingen cn keken niet bii hun radio-beluisterina naar de geestelijke, bron, De doorbraak geschiedde zelfs op de bedrijven cn in eigen buurt door personeelsverenigingen en buurtcomitê's Sommigen 'verbraken ook. politiek en maatschappelijk het' katholieke isolement door samengaan met niet-katholieke politieke partijen en maatschappelijke ver enigingen. ker vergiftigd worden door een steeds brutaler wordend en listig opgezet so cialistisch propaganda-apparaat. Van de andere kant zijn wij het er ook over eens, dat men ook onder geestelijken bang is om een standpunt te kiezen en in zeer belangrijke kwesties, die direct de zielzorg raken, tegenstrijdige menin gen verkondigt. Gebrek aan inzicht in de omvang van e0n bepaald gevaar is er in wezen de oorzaak van. Goede wil is er wel, maar geen scherp inzicht en het gevolg is, dat men tot een kleurloze conclusie komt ten opzichte van bepaal de zielzorg-problemen. Om deze reden zou ik willen vragen of er niet de mo gelijkheid bestaat enige van deze pun ten behandeld te krijgen door deskun dige inleiders en gepubliceerd in tijd schriften, die de speciale doelstelling hebben de zielzorgers in de practijk voor te lichten. Men zou artikelen kunnen plaatsen over de volgende onderwerpen: 1. Is het niet mogelijk na 7 jaar vast te stellen, dat de P.v.d.A. feitelijk berust op mate rialistische grondslag? 2. Is bet woord „personalistisch socialisme" feitelijk niets anders dan een zeer goed gekozen camou flage voor een ideologisch socialisme? 3- Is het niet mogelijk -r aangezien de P. v. d. A. tot nu toe eike dogmatische verkla ring heeft vermeden haar als een zui ver humanistische (d-w.z. areligieuze en daarom meestal anti-christelijke) bewe ging te veroordelen?" De schrijver adstrueert enigermate zijn vragende veronderstelling cn met te wij zen op de geestelijke verwantschap van het Hum. Verbond en socialistische pers, van de Neo-Malthusiaanse beweging en de mentaliteit van Vara-uitzendingen als „Denk om de bocht". Als het waar is, dat vele katholieke stemmers op dc P. V- d. A. verder zich ook voornamelijk geestelijk acclimatise ren en voeden in die geestelijk niet-ehris- telijk gerichte regionen, dan vrezen wij inderdaad ernstig voor hun katholiek be sef en leven. Die z g. doorbraak zou. wel eens de afbraak kunnen beduiden van hun katholicisme. De opgeworpen zielzorgelijke vragen zijn inderdaad waard deskundig in daar voor bestemde tijdschriften te worden behandeld. Dr A. v. d. WEY O Carm. Wat er allemaal aan deze doorbraak pogingen voor goeds en schadelijks vast zit, lijkt ons nog onvoldoende gecristal- liséerd om het hier op te dienen. In eigen kring wordt er momenteel nog he'ftig over gedebatteerd en eenstemmig heid van mening is nog ver zoek. Deze hele affaire is een symptoom van wat wij in ons vorige artikel over emancipatie en vrijheid te berde brachten. Ondertussen zitten vele practische zielzorgers zeer bekommerd met dit pro bleem te kijken. Laat het katholieke isolement op zich geen ideaal zijn en meer een noodzakelijk kwaad (gescha pen door zwakheid van vele katholieken en propagandistische sterkte der ande ren) men moet wel degelijk ernstig over wegen of het gehandhaafd en hersteld dient te worden op menig terrein. Eigen lijk moeten de katholieken niet defensicf- geïsoleerd zijn, doch missionnair overal aanwezig! Voor tallozen, blijkt echter achter het doorbreken van het isolement geen apostolische en missionnaire zin te schuilen, maar indifferentisme, zucht om met de wereld mee te doen en om z.g. „brééd te zijn. Zij brengen het katholie ke niet in de wereld buiten hen, maar bemeubelen hun geestelijk huis neutraal, na katholieke erfstukken opgeruimd te hebben! Zij passen zich volkomen aan de met-katholieke wereld aan in plaats van ONS land heeft orkestlei ders gekend die vergroeid waren met het karakter ener stedelijke bevolking. Zulk een eigen muzikale physionomie bezaten destijds Willem Mengelberg als leider van ons hoofdstedelijk orkest en Henri Hermans in dc Lim burgse hoofdstad. Ik geloof dat de derde Nederlander die met een stedelijk karakter is samengegroeid Eduard Flipse is in Neêrlands eerste haven- pressie- oorlog en na-oorlog stad. Ondanks jaren van de- logse weeën is hij nog steeds de eerste stuurman op een zeewaardig schip. Stuw kracht stuwadoor zouden we bijna zeggen van het verjongde „Philharmonisch", dat beter dan ooit de door hem uitgestippelde koers kan volgen. Flipse heeft tegelijk de nuchterheid en de voor geen moeilijkheid terugdeinzende kracht van een Rotterdamse ondernemer, zakenman, of schipper; zijn staalblauwe ogen staren doelbewust in het verschiet en één golfslag uit de branding van het muziek leven doet hem onmiddellijk met een jeugdige vaart en drift op het doel af stevenen. ET orkest staat er be ter voor dan ooit" waren zjjn woorden, toen we hem tussen twee re petities (van elk 3 uur) spra ken. „Dank zjj de Overheids steun hebben we nu 75.000 meer subsidie en is het ons mogelijk ook een beginneling in ons orkest een redelijke basis aan te bieden. Deze be tere salariëring schept de mo gelijkheid om een meer blij vend fundament voor het orkest te vinden. Het zal nu niet meer voorkomen, zoals het vorig jaar nog gebeurde, dat niet minder dan zeventien leden naar elders vertrek kenDit jaar waren het er slechts drie, wat een normale mutitie is". „Dan moet ik u zeggen dat het mij opvalt dat vooral bij de jongeren een groot idealis me leeft. Dit zeg ik van mijn eigen orkestleden maar ook van vele leden van het Radio Philh. Orkest dat ik nu enke le malèn leidde. Trouwens muziekliefde van de jeugd is ook in de publieke belangstel ling bespeurbaar. Bij de twee volksconcerten in de Ahoy'- hallen, die resp. door 5300 en 5400 mensen werden bezocht, was de helft zo tussen de 17 25 jaay oud". Parijs en Spanje „Gaat u nog als gastdiri- gent optreden?" vragen wij. „Ja! Allereerst heeft ae Ned. Opera mij gevraagd om selijk zijn om een tweede di rigent aan te stellen, zulks ook, om jonge krachten ge legenheid te geven zich te ontplooien?" ET tweede - dirigent schap raakt 'n beetje uit de mode" ant woordde Flipse glimlachend. „Wie heeft er de laatste jaren nog bij onze orkesten 'n twee de dirigent aangesteld?" IhH cn verdeeldheid naar binnen. Verdeeld- een katholiek zuurdesem te worden voor j i"'.— did weteld. Het blijkt inderdaad, dat tal loze katholieken dc weelde en vrijheid van isnlements-verbreking niet aan kun nen zonder grote schade aan hun geeste lijk leven. Neutrale pers en radio-uitzen dingen (speciaal over huwelijksproblemen cn amusement) verstikken ongemerkt hun katholiek bewustzijn en schuiven hen gemakkelijk geluidloos uit het kerkelijke en katholieke leven. Een zielzorger van een grotc-stads- wijk uit één onzer steden van het aarts bisdom- deelt mij in een schrijven zijn bekommernissen in deze mee. Hij be trekt zijn bezorgdheid speciaal op de 'Hf f.n,lan2zame vergiftiging van vele katholieken door wat hij noemt het „so cialistische propaganda-apparaat. Wij doen een greep uit de brief: „Wij, pas toor met twee kapelaans en één as sistent, zijn het erover eens, dat onze paiochies en wijken langzaam maar ze de Fliegende Hollander met mijn eigen orkest te leiden, begin November. En dan ga ik in Parijs met het Orchestre National concerteren. In Spanje volgt een tournée als gastdirigent te Madrid, Valencia en San Sebastian. Ons orkest zou ook nog in Keulen een concert moeten geven, maar ik vrees dat we in tijdnood zullen geraken. De kalender is zo goed als vol". „Zou 't daarom niet wen- „Het zou u ook veel werk uit de handen kunnen nemen, en vervolgens...." Flipse maakte 'n afwerend gebaar. „Dat is meer schijn dan werkelijkheid. Op de eer ste plaats moeten we nog de jongeman ontdekken die wer kelijk uitzonderlijk of althans een uitgesproken talent heeft. En dan: waar zou ik de tijd vandaan moeten halen om wat ik zelf dolgraag zou wil len e$n talent het vak te leren, zo' dat 't ook voor mij een verlichting zou kunnen betekenen? Op de gewone repetities is daar geen denken aan". „Ik doe In enkele uren" Flipse als routinier in het vak kan dat vrijmoedig zeggen „waar 'n ongeoefende kracht misschien dagenlang voor nodig zou hebben. Alles is 'n kwestie van tijd". Een effi ciënte verdeling hiervan leidt tot de meest praktische resul taten, bedoelde Flipse en we konden niet anders dan met hem instemmen. Maar intus sen bleef dit urgente vraag stuk van toekomstige orkest leiders in een vacuum han gen Drie eisen Flipse preciseerde nog even aldus: „We hebben bij het radio orkest en op examens diri genten gezien die de kans kregen om een uur van hun kunnen blijk te geven. Ik kan in zulk een kort tijdsbestek geen oordeel vormen over iemands bekwaamheden. In de regel hoort men bekende repertoirestukken conform de opvatting van de beroemde dirigent A, B, of C. Ik zou er voor zijn om een paar repetities te geven aan een candidaat met drie eisen: 1. Een niet te moeilijk klassiek werk van Haydn, Mozart of Beethoven; 2. Een begeleiding van "n concert, met een soKst dus; 3. Een onbekend werk van deze tijd. Op deze manier kan een candidaat-dirigent tonen wat hij waard is, zonder een an der na te doen en zin eigen visie te doen gelden". Terwijl wij nog praatten kwam de blazersgroep van 't orkest al weer binnen om de middagrepetitie bij te wonen.'- „We gaan de laatste hand leggen aan een modem Ame rikaans werk van Diehl waarvan deze week een op name gemaakt wordt" knikt Flipse. Maar met dat al was hij z'n lunch vergeten. Voor hem is muziek maken op sommige momenten blijkbaar spijs en drank tegelijk! TEN onrechte m.i. wordt cr in haast geen enkel bock, dat zich met tuinplanten bezig houdt, gewag gemaakt van Dipsacus silvester: de wilde kaardehol. Toch is de plant een zeer decoratieve verschijning, die herhaaldelijk anderhalve of zelfs wel twee meter hoog wordt; kleineie exemplaren komen soms niet helemaal aan een meter toe. De wilde kaardebol maakt een zeer egelachtige indruk en dit is te verklaren, want verschillende delen van dc plant zijn bezet met talrijke scherpe stekels. Dit is het geval met de btoeiwijze, de stengels, de bladeren en de slippen van het omwind sel, die zeer smal zijn en zodoende de vorm hebben van een lijn of priem. In vele gevallen zijn zij sierlijk opwaarts gebogen en steken zij zelfs uit boven de bloemkorf (de kop"), een verzameling van zeer vele 'lila en in uitzonderingsgevallen witte bloempjes. Zo'n omwindsel zou men een collectieve kelk en de stengel, die het bloemhoofd draagt, een collectieve steel kunnen noemen, daar de bloempjes het zelf zonder steel moeten stellen. De bloemen van de wilde kaardebol, waarbij men bladparcn kan vaststellen, die rond de stengel zo staan gerangschikt, dat zij een reservoir vormen, waarin het hemelwater geruime tijd blijft staan, lok ken in de zomer (van Juli tot September) een ongelofelijk aantal insecten, die afko men op de nectar, die zeer overvloedig wordt afgescheiden. Zo is de wilde kaardebol zowel aesthe- tisch als biologisch een bron van genieten. Bovendien kan men de uitgebloeide exem plaren met een stengelgedeelte afsnijden en in een pul of vaas zetten. In de kamer doen zij het als winterbouquetten zeer goed. Wie wel eens op De Beer, het ver- maarde vogeleiland bij Hoek van Holland, heeft gelogeerd, zal wellicht hebben op gemerkt, hoe ook opzichter Korfmaker de gastenkamers ermee heeft versierd. De planten, die ik jaarlijks in enkele exem plaren in mijn tuin heb, zijn voortgekomen uit zaden, die ik in een beeklandschapje in de buurt van Hoophuizen, dus vlak bij het IJsselmecr. op de Veluwe verzamelde. Overigens komt de wilde kaardebol ten onzent, zowel op klei- als zandbodem, hoofdzakelijk voor in het zgn. fluviatiele en krijtdistrict. Er is nog een andere Dipsacus-soort, fullonum sativus), waarvan de bloeitijd in Juli en Augustus valt. Ook deze is flink uit de kluiten gewassen en haalt eveneens dikwijls de twee meter. Hoogstens kan men ze buiten in verwilderde staat tegen komen. Er is een tijd geweest, dat men ze in Zuid-Limburg op meer of minder grote schaal cultiveerde en particulieren kweken ze ook wel eens voor hun pleizier. Vroeger werd de wol ermee gekaard en het is dan ook te begrijpen, dat zij de Z. H. Exc. mgr W. Mutsaerts, bisschop van s Hertogenbosch, zal op Zondag 28 September in de kapel van het klooster der patei s Montfortanen te Oirschot het H. Subdiaconaat toedienen aan de ecrw fraters H- Tielemans, Umans, J. Kley- nen- P. van Oosten, G. de Grunt cn W. Thewissen, allen van de Congregatie der Montfortanen. Apostolaat in het beroepsmilieu MEN zou kunnen zeggen, <lat apostolaat minder een kwestie is van redeneren dan wel een kwes tie van doen. Men kan mensen op allerlei ma nieren overtuigen van de waarheid. Maar welk con- Ga-ne kregen b.v. de Apostelen van Christus mee voor hun apostolaat? De laatste avond,zegt Hij: „Hieraan 7Uijen alle" erkennen, dat (ril Mijn leerlingen rijt, wanneer cti elkander IiefhebtEn in liet Hogepries terlijk Gebed: „mogen zij allen een zijn, gelijk Gij Vader het zijt in MU. en Ik in 1mogen zfl ook één zijn in ons, opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt Men ziet: Christus heeft er klaarblijkelijk geen be- hoefte aan gehad, Z\jn Apostelen talloze argumenten te verschaffen, waarmee ze het volk apologetisch te lijf zouden kunnen gaan. De argumenten dip Hij aan beveelt, liggen in de sfeer van het leven zélf. In po_ Pulaire termen: „Je moet veel voor elkaar overheb ben, elkaar liefhebben", zegt Hij; „dan zullen de men- In verband met de mogelijkheid, daj de waaio.n no„ n.et regering de olievelden in Noord-Suma- tra aan de B.P.M. zal teruggeven heeft het parlementslid mr Touku Hassan, die ook zitting heeft in het mijncomité, ver klaard, da!- ais de regering dit zou wen sen Indonesië stellig zelf de olievelden kan rehabiliteren en de productie opvoe- len. alle bronnen geopend „Er zijn voldoende Indonesische krach ten om het bedrijf te voeren en als men buitenlandse deskundigen nodiig heeft, kan men deze aantrekken". „De productie verhoging", aldus mr Touku Hassan, „is geenszins moeilijk. Men behoeft daarvoor slechts de pijpleidingen te verbéteren, en pijpen zijn voldoende te krijgen. Dat de productie thans laag is vindt voorts zijn oorzaak in het feit, dat pas enkele putten geopend zijn. Ook heeft de regering de uitvoer van de olie uit Sumatra verbo den, zolang de status van de olievelden nog niet vaststaat". Volgens mr Touku Hassan is dit mede een van de redenen, Hij verklaarde voorts, dat de pijpleidin gen in enkele maanden gerehabiliteerd kunnen zijn. In verband hiermede beeft het volgens hem geen zin als de regering de velden aan de B.P.M. teruggeeft, daar dit stellig niet meer winst zal opleveren, dan wanneer men de exploitatie in eigen handen neemt. Mr Touku Hassan deelde verder mede, da'- men de olievelden niet behoeft te ver krijgen via de weg van de nationalisatie. Men kan volstaan met een „onteigening ten algemenen nutte", waartoe de moge lijkheid ook in de R.T.C.-overeenkomst is vastgelegd. Over de oprichting van raffinaderijen in Noord-Sumatra verklaarde mr Touku Hassan, dat er reed verschillende aanvra gen van Amerikaanse. Japanse cn Duitse zijde voor de oprichting daarvan zijn bin nengekomen, terwijl de voorwaarden daarvoor dusdanig geregeld kunnen wor den, dat men er meer winst uit trekt, dan wanneer men deze aan de B.P.M. terug geeft. lfefde zilbfun?ekmet efkV® MUn .leerIin§en bent zoals die bestaat tussen Vadef" t0t M 6enheid' zal de wpi'ald .viner Die zal de wereld tot W v, de Vader en Mij; daardoor gebuurd heeft- flaard,komen. dat de Vader Mij worden geopend tot het geloof""7 06 wereld de P°ort Door deze prediking fff het. levende voorbeeld wordt vanzelfsprekend de predikina 7 woord niet uitgeschakeld. Noodzakelijk is ècht/r voor elke vorm van apostolaat, ook voor de monde- d?°r Priester of leek de Toor- en rZli'wtdf* apo*tolaat a°°r liefde gedragen DE liefde_ moet een bron hebben, waaruit zij ter bevruchting van het apostolaat voortdurend op welt Daarvoor wijst de Kerk ons op het Mis offer als hec machtigste monument en de meest krachtdadige levenskiem der christelijke liefde In het Misoffer immers worden allen in gemeenschap ge groepeerd rondom het, Kruis. Dit Kruis is tegelijk be wijs van de liefde Gods en begin van een nieuwe mo gelijkheid tot. liefde van ónze kant. De kracht tot liefde, die door de verlossing voor ons is vriieekomen komt tot daden in het apostolaat. vrijgekomen, Een conclusie hieruit kan zijn, dat elk apostolaat christelijker wordt en aan vruchtbaarheid wint naar gelang het voortkomt uit zuiverder liefde. En in ver band daarmede: hoe meer we bij liet, apostolaat, en vooral bij onze motieven, eigen belangen en eigen persoonlijk voordeel uitsluiten, om in vruheid te kun- nen g^ven, hoe meer ons apostolaat in overeenstem- ming is met de bedoelingen van Christus. Apostelen worden niet. omwille van zichzélf gezonden en mogen daarom in hun apostolaat nimmer zichzelf zoeken. Apostelen, die een Roomse vereniging tot een Room se ruzie maken apostelen met. lange tenen, zyn met hun eigen ambt en met de diepste bedoeling ervan in tegenspraak Zij moeten opnieuw de les van 't Mis offer leren, d.w.z de les van de volkomen belange loze, onbaatzuchtige en radicale overgave en toewij ding van alles voor allen. Met dit offer moeten zij communiceren, 'één worden, in een voortdurende hei lige communie En steeds beter zullen zij moeten be grijpen. dat er in het christendom een fundamentele Wet is voor de liefde van het apostolaat; ..zo de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft zij alleen, maar zo ze sterft brengt ze rijke vruchten voort HET vraagstuk van naastenliefde en apostolaat wordt wel in een bij uitstek actuele omgeving geplaatst, wanneer wordt gesproken over het zgn. apostolaat in het beroepsmilieu. De omgeving, waar men zijn dagelijks werk vericht, is voor de nieesten tegelijkertijd een omgeving, waar men veel mensen ontmoet. En overal waar men veel mensen ontmoet, worden naastenliefde en apostolaat actueel. Over het algemeen heeft het beroepsmilieu de laat ste tientallen" jaren heel wat wijzigingen ondergaan. Voor velen ging de arbeidsvreugde totaal verloren, voor tallozen bleef er niet veel meer over ran het plezier om samen met een hele gemeenschap van arbeidende mensen iets te presteren Daarbij behoeft men nog niet eens onmiddellijk te donken vin h t bekende systeem van de lopende band. Het grootste gedeelte van liet nrodnotie-proces werd sterk ge rationaliseerd, om le komen tot meer efficiency en om de nieuwe vindingen der techniek zo vruchtbaar mogelijk le maken. De gemoedelijkheid van het mi lieu werd daarbij dikwijls volkomen opgeofferd aan de zakelijkheid der doelstelling. Het valt gemakkelijk te hegrijpen, dat op deze wijze de naastenliefde in het beroep vaak gevaar liep haar kracht bewegingsvrijheid en spontanieteit te verliezen. Strikte zakelijkheid schijnt nu eenmaal be ier te passen in de sfeer der rechtvaardigheid dan in de sfeer der liefde. Weliswaar is deze rechtvaardig heid het_ begin van de naastenliefde, maar toch ook niet méér dan het begin. Naastenliefde geeft altijd meer dan wat door het strikte recht wordt geëist. •Tuist in deze tijd van zakelijkheid, techniek en mechanisering is het hard nodig, dat aan de bloei van de liefde alle mogelijke aandacht wordt geschon ken. Belangrijk in deze eeuw van technische en voortdurend om zich heen grijpende organisatie-drift is de verhouding van persoon tot persoon, welke ver houding nooit, uitsluitend bimaald kan worden do°r recht en rechtvaardigheid, legen reële en redelijke organisatie van wat uiteraard of onder de drang der omstandigheden georganiseerd moet worden, kan niemand gegronde bezwaren hebben. We moeten echter oppassen, dat, het hoofdaccent, blijft vallen op dc onderlinge persoonlijke, verhouding van mens tot. mens en op dc wezenlijke noodzaak van een hechte (en door Gods genade bezielde) ge meenschap. met so weinig mogelijk wetten, om aan de liefde zoveel mogelijk vrijheid te geven. LAAT allerlei mensen, die samen achter de ma chines werken of een kantoor drijven of andere nuttige arbeid verrichten, de gelegenheid heb ben elkaar te leren kennen en te leren waarderen. In dit opzicht hebben de organisaties, dunkt me, een uitermate belangrijke taak. Zij vechten eigenlijk voor heel normale dingen. Zij vechten vooral voor dit éne: dat ieder die arbeidt, in de gelegenheid zal zijn, yru en zelfstandig als goed collega, als vriend, als chris ten met de anderen te leven. Deze vrijheid zou wel eens een der vcrornaamste resultaten kunnen zijn van de zo noodzakelijk geachte democratisering van het bedrijfsleven. Het lijkt me een goedkoop schijnargument, te beweren dat een dergelijke democratisering weer een hele optocht van nieuwe wetten en wetjes in ons maatschappelijk be stel zou introduceren. Er is toch een wezenlijk ver schil tussen wetten, die bepaalde vrijheden willen constateren, verzekeren en beschermen, én wetten die door hun ouderdom of willekeur de vrijheid juist in de weg lopen. Zonder de vrijheid, die tot een volwaardige mense lijke persoonlijkheid behoort, kan in het beroeps milieu de zo zeer persoonlijke liefde zioli niet bewegen. Rationalisatie en standaardisatie kunnen wanneer zij eenzijdig en onevenwichtig worden toe gepast, keiharde belemmeringen zijn voor collegiali teit en gewone menselijke goedheid. Terwijl toch juist deze heel gewone en natuurlijke deugden in het be roepsmilieu een apostolische kracht bezitten, die de dynamiek van het gesproken getuigenis verre over treft. In de practiik betekent dat: ais de katholiek een hetere collega is, propageert hij bewust of onbewust een „beter geloof'. S. JELSMA M.S.C. Wilde Kaardebol Foto C. R. Tolman—Mussche. Nederlandse naam weverskaarde heeft ge- kregen.-Men kan hieruit afleiden, dat ook zij een „venijnig" karakter draagt, maar 't zijn niet de bladeren, die scherpe uitsteek sels, tenzij een zeer beperkt aantal, ver tonen. De stekeligheid schuilt in de stijve, benedenwaarts gekroonde schutblaadjes van de wederom lila bloemen. Zodoende vervult het forse bloemhoofd (ter grootte van een vuist, zoals de flora's dat vrijwel unaniem uitdrukken) als geheel de kaar- dersrol. Bij de weverskaarde zijn de priemyor- mige omwindselslippen aanmerkelijk kor ter dan het geval is bij de wilde kaarde bol. Bovendien krommen zij niet of nau welijks omhoog, zodat zij in een meer of minder horizontaal vlak liggen. Ook bij de weverskaarde worden waterbekkens ge vormd doordat de bases van twee blade ren zijn samengegroeid. Deze reservoirs zouden dienen, zo wordt wel gezegd, om ongenode gasten (mieren b.v.) te weren. Of deze zienswijze juist is, durf ik niet be vestigen. De kleine kaardebol Vermeld kan nog worden, dat er, uit sluitend in Limburg, ook nog een kleine kaardebol (D.pilosus) voorkomt. Bij deze vocht- en schaduwminnende soort treedt, doordat er geen vergroeiing van de blade ren plaats vindt, niet of amper waarneem baar het verschijnsel der bekkenvorming op. maar wel zijn de stengels stekelig. Terwijl wilde kaardebol en weverskaar de eivormige bloemhoofden bezitten, zijn die van de kleine geslachtsgenoot, die een hoogte bereikt van ongeveer een halve tot ruim een hele meter, vrijwel bolrond. De kleur der bloempjes wijkt ook af van die der beide vorige soorten: zij zijn namelijk óf lichtgeel, öf wit. RINKE TOLMAN. Voor de laatste maal dit seizoen heeft het Waagplein te Alkmaar Vrijdag het bekende Vrijdagse marktbeeld geboden: lange stapels kaas, met daartussen han delaars en aanvoerders, de kaasdragers in hun witte pakken en gekleurde hoeden en verder de vele vreemdelingen. Alk maar kan op een druk kaasmarktseizoen terugzien. Het bezoek van vacantiegangers uit Nederland en van buitenlandse toeris ten was dit jaar groter dan vorige jaren. De Waagtoren werd door 15.000 bezoekers beklommen en dit als maatstaf nemende kan het aantal bezoekers veilig op 150 a 200.000 geschat worden. De aanvoer van kaas, die zich weke lijks rond de 40.000 kg beweegt, was dit seizoen van April tot October ca 90.000 kg. Tot de laatste Vrijdag in April van het volgende jaar zal het weer stil zijn op het Waagplein. De fabrieken zul len tot dat tijdstip, haar kaas niet meer ter markt aanvoeren, zij komen in deze periode met haar monsters naar een café, waar zij „beurs" houden. Slechts enkele „zelfkazende" boeren blijven de markt bezoeken; daarvoor zal het gemeentelijk marktapparaat in functie blijven.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1952 | | pagina 5