TUSSEN HUISKAMER EN[ IVOREN TOREN Heilige Driekoningen VOGELS DIE VOGELVRIJ ZIJN EXECUTIE MET DEN VUURE Drie „aetherpiraten" vrijgesproken 'I gaat eerste um vieren Las de H. Ambrosius niet hard op? ZATERDAG 3 JANUARI 1933 PAGINA 6 Tenlastelegging was verkeerd opgesteld GEMAKKELIJK IN ONDERHOUD Lucius of Lucifer KLACHTEN OVER DE VARA WOONHUIS TE ROSMA LEN UITGEBRAND CORRESPONDENTIE-ADRES POSTBUS 8, HILVERSUM NIEUW LID VAN DE REKENKAMER MACHINIST LICHTTE JOODSE VROUW OP NIEUW RECTORAAT TE GELEEN Het Arnhemse gerechtshof heeft gisteren vrijsprekende arresten gewezen in zaken tegen drie personen aan wie ten laste was gelegd, dat zij zonder de vereiste machte ging een radio-zendinrichting hadden ge bruikt. Het hof baseerde deze arresten op de omstandigheid, dat naar zijn oordeel de tenlastelegging op zodanige wijze was opgesteld, dat daarop geen veroordeling tot gevangenisstraf mogelijk was. Behandeld werden de zaken tegen de 40-jarige wever M. B. en de 21-jarige tim merman J. N. uit Almelo en de 25-jarige A. F. uit Vriezenveen. B. en N. hadden eerst de geheime zen der „Pechvogels I" bediend en, nadat deze uit de aether was verwijderd, met het tweede geheime station „Pechvogel II" geopereerd. N. was door de politierech ter te Almelo tot twee maanden en twee weken gevangenisstraf veroordeeld en B. als medeplichtige, tot drie weken. De procureur-generaal bij het hof had respectievelijk vier maanden en twee maanden geëist. F. had voor hetzelfde feit terecht gestaan. Hij was veroordeeld tot een maand gevangenisstraf. De pro cureur-generaal had bevestiging van dit vonnis gevraagd. voo* aonG ü2M& i Het Evangelie bericht ons niet, dat er Koningen opgingen naar lie andere reden misschien om de autobio grafische achtergrond waarop pater Em. Janssen S.J. in zijn nawoord wijst? nu door Stefan Andres herschreven. Wat een prachtig debuut is geweest, is door de schrijver zelf al herhaaldelijk overtroffen. Broeder Lucius kan de vergelijking met b.v. Het Mes der Barmhartigheid niet doorstaan. Wel treft nog de jonge en frisse sfeer der beschrijving, wel hanteert Stefan Andres er reeds de kunst van het vertellen met vakmanschap, maar de kunstenaar is hoog boven dit eigen werk uitgegroeid. HARRIE KAPTEIJNS. tisch, te tekenen in Zijn bitter lijden voor onze zonden. Sint Mattheus vermeldt niet, wat de H. Maagd bij dit alles wel gezegd heeft. Er zijn ogenblikken van zulk een diepe ont roering, dat de woorden in de keel blij ven steken. En misschien was de goede Sint Jozef niet thuis? Van hem lezen we niets. 's Nachts kregen de drie Wijzen een Gezicht, tijdens de slaap. Niet meer over Jericho reizen, zal hun gezegd zijn; maar over de zuidelijke punt der Dode Zee; Herodes vermijden en zijn sluipmoorde naars. „Zo keerden zij naar hun land te rug", besluit het H. Evangelie. En dat is het laatste gegeven uit de H. Schrift. Verder zijn wij op de legende aangewe zen. De gelukzalige Jacques de Voragine, een der geleerdste geestelijken zijner eeuw (de 13e), verhaalt in de „Gulden Le gende", dat keizerin Helena hun relieken liet overbrengen naar Konstantinopel. Daarna vinden we ze terug in Milaan, in de basiliek van Sint Eustorgius. Monseig neur de Aartsbisschop van Keulen ont ving het H. Gebeente in 1164 van de Duitse keizer Frederik Barbarossa. Thans berust de relikwie in het be roemdste, schoonste, kunstzinnigste en kostbaarste schrijn van de gehele wereld: „der Reliquienschrein der H. drei Könige", een prachtig stuk van Romaanse edel smeedkunst, in de vorm ener basiliek, versierd met antieke edelstenen. Ooit wordt het schrijn in de Dom ter vrome bezichtiging uitgesteld. Lange tijd genoot de feestdag der H. Driekoningen grotere aandacht dan Kerst mis, dat eerst later tot feestdag werd, mogelijk in de 4e eeuw. Omstreeks het jaar 600 lezen we pas, dat het H. Offer op Kerstmis drie keer werd gecelebreerd. H. Driekoningen, bidt voor onze missio narissen, die de heidenen het H. Evan gelie verkondigen. Het in den lande bekende boerencen- trum „Ons Erf" van de Kath. Ned. Jonge B°eref!" en Tuindersbond ie Berg en Dal bij Nijmegen gaat op Driekoningen het eerste lustrum vieren. Geheel in de lijn. die het centrum onder de enthousiaste leiding van Theo van Steen in de vijf jaren van zijn bestaan heeft gevolgd, is het herdenkingsprogramma samengesteld. Nadat in de morgenuren in de St Jozef kerk een plechtige H. Mis zal zijn opge dragen voor de uit geheel het land af komstige oud-cursisten, waarbij de Missa Pontificalis gezongen zal worden, heeft in de grote zaal van het Concertgebouw De Vereniging een bijeenkomst plaats, tijdens welke dr A. J. M. Cornelissen een rede zal houden onder de titel „Wij die nen ons vaderland beter naarmate wij betere Christenen zijn". De Nijmeegse studentendansgroep Les Précieuses zal de bijeenkomst opluistere*. Na de pauze zal de bondsadviseur van de N.C.B., rector W. M. Bekkers, spreken over „Wij dienen ons volk als christen- boer". Aan het einde van de middag speelt de toneelgroep Puck „De gecroonde Advertentie HET boek geeft de geschiedenis van een jonge kunstenaar, die als novice in een klooster van Capucijnen gaat; hij heet daar voortaan Broeder Lucius. Of schoon hij eerlijk en energiek zijn best doet de weg te vinden in het geestelijk leven, ontkomt hij niet aan de hoogmoed. Zijn innerlijke moeilijkheden groeien bij het ontdekken en langzamerhand doorzien van de menselijke kleinheid in zijn om geving. Zijn twijfel of hij innerlijk een Lucius of een Lucifer is, staat als het ware levensgroot rond hem gedramatiseerd in de heilige figuren van magister Camillus en broeder Gerenot tegenover de al te menselijke pater Ivo en broeder Habakuk. Niet van binnen uit, maar van buiten af komt voor Lucius-Lucifer de beslissing, wanneer hij zwicht voor de verleiding van een vrouwelijke tandarts. Deze zwakheid maar even", antwoordde het Kindje, blies over het hoopje zand endaar Badder de een vleermuis rond. De H. Ambrosius (t 397) was Bisschop van Milaan. Onder zijn invloed bekeerde zich de H. Augustinus. Deze laatste nu schrijft in zijn beroemde „Belijdenissen" dit over de H. Kerkleraar: „Dikwijls, wanneer wij er bij waren, zagen wij hem zwijgend le zen. Zijn ogen liepen over de bladzijden en zijn hart doorzocht de betekenis maar zijn stem en zijn tong rustten!" (Hoofd stuk 6). Blijkbaar vindt S. Augustinus het op merkelijk, dat S. Ambrosius niet hardop las, maar stil. Nu slaan we even de H. Schrift op, en wel: het oudste reisverhaal der Kerk: de Handelingen der Apostelen. Daar le2en we: „De opperschatmeester van de konin gin der Ethiopiërs was ter aanbidding naar Jeruzalem gekomen. Op de terugreis zat hij in de Propheet Isaias te lezen. De diaken Filippus hoorde hem, de Propheet lezen(Hoofdst. 8). Dus: deze Minister van Financiën las hardop in een eigenaardige reislectuur: de Bijbel. En zo was het nu in die tijden en zelfs nog eeuwen later de gewoonte: hardop lezen. Daardoor kwamen de schoonheden van taal en stijl beter tot haar recht. Vervolgens schreven ze in de Oudheid de woorden aan elkaar, zonder tussenruimte: hardoplezenwasindieverredagenzodoende gemakkelijkerdanhetgeenSint Ambrosius deed! Leestekens hielden ze er niet op na, zo als bij ons! OPLOSSING PUZZLE Witte de With. 1. W(esten) - nis - neten - fretten spreeuwen - scheidingen - beukeboom klewang - brits - ets - h(eilig). Het begin der 17e eeuw was voor de aloude stad Den Briel rijk aan opmerke lijke gebeurtenissen. Het vroor in 1624 zo hard, dat de Briellenaars zelfs een tent plaatsen op de brede Maas„daar dronk men bier, en zoog tabak, totdat des middags ver omtrent, 't ijs door de vloed aan stukken brak!". Er ontstond „een zo groote en ongemeene duurte in de zoute Vis, of Abberdaan, dat, op den laatsten Februari, in den afslag een tonne Vis ge golden heeft zestien gulden, vijftien stui vers". Eveneens klaagden de burgers over „een groote duurte in de Turf, en een zeer groote duurte in de Granen, zonderling (vooral) in de terwe en rogge". Onder de protestanten heersten grote ruzies over I „hooge questien (kwesties) de leere van Stefan Andres. plaatst hem zowel voor zichzelf als voor de kloostergemeenschap definitief aan de verkeerde kant. Hij verliest zijn geloof en vertrekt dan ook uit het klooster, na de nacht, waarin de magister plotseling ge storven is. zijn leven gevend als boete voor eigen fouten en als offer voor de red ding van Lucius. Het verhaal eindigt in een nevelige symboliek, die als oplossing Gistermiddag om ongeveer half twee brak brand uit in een dubbel woonhuis te Rosmalen bij Den Bosch, dat eigen dom is van de heer J. van Lokven. Het vuur ontstond in de woning van de fami lie Van der Sluis, die in allerijl het bran dende perceel moesten veriaten. De brandweer uit 's Hertogenbosch was spoedig ter plaatse en nam direct de blus sing ter hand. Daar het dak uit stro be stond liepen omringende woningen ook gevaar. De gehele inboedel van de familie Van der Sluis ging verloren. Bij de mede bewoners werd huisraad in allerijl naar buiten gedragen. Een en ander liep water schade op. De brand kon door het kracht dadige optreden van de brandweer be perkt blijven tot eerstgenoemde woning, die geheel uitbrandde. De verzekering van woonhuis met inboedel dekt slechts ge deeltelijk de schade, die geschat wordt op tien a vijftienduizend gulden. De oorzaak schijnt te wijten aan een lek in de schoor steen. Door het eervol ontslag met ingang van 1 Januari aan haar voorzitter, de heer Th. Sanders, is een vacature ontstaan in de Algemene Rekenkamer. Zij heeft daarom aan de Tweede Kamer de volgende aan beveling voor de benoeming van een nieuw lid doen toekomen: 1. L. v. d. Tempel, secretaris van de Alg. Rekenkamer; 2. mr Ch. J. M. Hens, hoofdinspecteur le kl„ afdelingschef, plv. secretaris bij de Alg. Rekenkamer; 3. D. J. Gerritsen, directeur der rijksbegroting, oud-lid der voormalige Ned.-Indische Rekenkamer; 4. prof. drs J. Brands, accountant, buitengewoon hoogleraar aan de Ned. Economische Hogeschool te Rot terdam; 5. drs W. Reyseger, secretaris van de Raad voor het Rechtherstel; 6. W. N. de Blaey, hoofdaccountant bij de dienst van 's rijks belastingen. De procureur-generaal bij het Amster damse gerechtshof heeft gisteren tegen de 32-jarige Amsterdamse machinist H. van A. terzake van oplichting twee jaar met aftrek geëist. De rechtbank had hem tot deze straf vëroordeeld omdat hij de Joodse vrouw E. G. had voorgespiegeld, dat hij haar echtenoot, wiens overlijden niet vast stond, en die in een Russisch karnp zou verblijven, vrij zou kunnen krijgen voor 3.000 gulden. De verdachte, die reeds ne gen keer is veroordeeld, erkende het ten laste gelegde. Hij zeide in hoger beroep te zijn gekomen om een lagere straf te krijgen. Op 16 Januari zal het hof arrest wijzen. (Van onze correspondent). Van de dicht bevolkte onder de rook van staatsmijn Maurits gelegen pa rochie Lindenheuvel te Geleen zal een ge deelte worden afgesplitst. Samen met een nieuwe woninggroep, welke binnenkort te Lindenheuvel wordt gebouwd, zal dit ge deelte een nieuw rectoraat gaan vormen De kerk van d't rectoraat komt te liggen aan de Burgemeester Lemmensstraat.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1953 | | pagina 6