Tien eeuwen bedrukte Kunst van de oudere garde D, INKTVIS Bont en blauw RADIO-PROGRAMMA'S s.s i m Spanje en West-Europa Tentoonstellingen in Haarlem en Den Haag Steunt het Nederlandse Rampenfonds. Postgiro 9575 WEK DË GAL IN UW LEVER OP - by „atuu^ Kftïdat DINSDAG 10 FEBRUARI 1953 PAGINA OUDE TECHNIEKEN Valt" Na 1600 Vorige eeuw f 00 f3W£°b' 14 00 B. M. R. S. SS uur: [Hoest? Keelpijn? Louis Meys door PETER BARON Mevr. E. Reitsma-Valenca ACHTERSTALLIG DIVIDEND PREF. AAND. ANIEM CORRECTIE LOTERIJLIJST WESTDUITSE LUCHTVAART Buitenlandse lening van D.M, 130 millioen nodig WERELDBANK-CREDIETEN VOOR DUITSLAND In Maart commissie van onderzoek INVAL IN SPEELCLUB Het probleem der verdediging Nu ieder seizoen nieuwe stoffen op de markt komen en de samenstellings- proeedé's daarvan onze bijzondere vrouwelijke interesse vragen vooral in verband met was- en strijkvoorscbriften, zal het nauwelijks bij ons opkomen om bij het kopen van enige meters bedrukt textiel eens om te kijken, ik bedoel te overpeinzen wat de huisvrouwen uit vroeger eeuwen nu zo al als omhulling voor zichzelf, echtgenote en kinderen konden uitzoeken. Een vaag idee hebben we natuurlijk uit de geschiedenisles, dwaaltochten door musea en historische romans en woorden als satijn, zijde en fluweel ritselen door ons hoofd. Maar tien tegen een: als wij nu voor de vraag gesteld worden wanneer er bedrukte textiel in de handel kwam, zullen we mompe len dat het wel iets met de machine te maken zal hebben. De techniek van het drukken op stof, zij het niet machinaal, is echter al heel oud. In een oud koningsgraf in een Egyptische pyramide schijnt zelfs een kinderjurkje gevonden te zijn, dat door de bedrukte randversiering (waren de gedrukte randen op de rok vorig jaar niet een rage?) ge woon griezelig mo- dern aandoet. Op de tentoon stelling Bont en Blauw in 't Twents Rijksmuseum zien we dan stoffen, die in de 12e en 13e eeuw, dat is dus 2 eeuwen vóórdat de boekdruk werd uit gevonden, reeds bedrukt werden. Houten blokken waarin figuren ge sneden waren, wer den in rhythmische herhaling op zijde of linnen gedrukt. De motieven wa ren, hoewel op eigen manier ver werkt, toch dik wijls sterk beïn vloed door vreem de culturen.En geen wonder. Want hoewel het reizen moeilijk en traag ging in die tijden, de legers, de kruistochtridders en de eenzame rei zigers, die langs de heerbanen van Europa en de ka ravaanwegen van Azië en Afrika trokken, brachten mét hun verhalen niet zelden voor werpen mee naar huis uit die won dere Oosterse lan den. Zo kon het ge beuren, dat menig ambachtsman uit die tijd geïnspi reerd, plantenmo- tievcn in zijn hout blok sneed, verbas terde Arabische lettertekens, exoti sche vogels, slan gen, reeën, zwanen en vooral ook gra naatappels. Het valt ons bij fkoon-achtiqe doek de specimina uit dié tijd op, dat uit Klein-Azlë deze motieven zo'n 18e eeuw waardige versie ring vormen. Ze Ulllillllllllllll!l!lllllil!lllillllll hebben rust en een harmonische schoonheid, evenals de Per zische dessins uit de 18e eeuw, die door £,,n statigheid, voorname eenvoud, maar vooral ook door hun kleur, direct ons hart stelen en het spijt ons dan dubbel, dat er van de kleuren uit die allervroeg ste drukperiode met veel meer te zien Na 1600 beginnen de Voor-Indische katoentjes hun triomftocht door de Westerse wereld. Het rood, paars en blauw in elegante en fantastische plantenmotieven verrukten het hart van menige vrouw tot zelfs in de kleder drachten is hier en daar inspiratie op de Indische katoentjes terug te vinden en als de katoenindustrie in ons eigen land opkomt, worden de dessins maar al te graag geïmiteerd en dat duurt tot op de dag van vandaag. Daarna zien we de versiering van de textiel min of meer gelijke tred houden met de stijlperioden Louis XV, XIV, enz. Lange tijd stond ik stil bij een lopertje in drie kleuren bedrukt en versierd met ikoonachtige voorstellingen van Maria met het Jesuskindje, Jozef en de kruisi ging. Veel plezier beleefde ik ook. met een blauwdruk op linnen, 'waarop het verhaal staat afgedrukt dat op het eiland Ceylon onder het gebied van Can- dia een berg is, Adamspieck geheten „en daar is toch eenen steenern lamn, die selfde dag en nagt altoos brand, sondcr daar eenige materi in te doen, daar is nog te sien eenen steenern brug, waarom Adam en Eva gepasseert sijn toen sy uijt het paradijs sijn verdreven". De clou van het verhaal is. dat op dat eiland Adams graf zou liggen en op de grafsteen de letters zouden staan, die ook boven het verhaal op deze doek staan afgedrukt. Deze doek is zeker niet mooi, alleen maar grappig en een bewijs te meer, hoe ontvankelijk de mensen vroeger waren voor vreemde invloeden en verhalen en hoe gretig ze al deze ge gevens en motieven onmiddellijk aan hun eigen geestelijke bagage toevoegden en op een of andere manier in hun om geving verwerkten. Uit het begin van de 19e eeuw zien we niet veel moois, behalve de spreien uit Italië. De herinneringsdoeken, spotpren ten, doeken met voorstellingen van het paleis op de Dam of gebouwen in Londen zijn in historisch opzicht interessant mis- schien: de herinneringsdoek uit 1813 b.v. met spreuken als Rusland met ons, Zwe den assisteert ons. Pruissen vecht voor ons en Oranje Booven in de 4 hoeken geeft ons zeker te denken over de loop der tijden, ze zijn bijna zonder uitzonde ring lelijk. Het is dan ook niet te verba zen dat men op het eind van de 19e eeuw zich meer gaat bezinnen op het verant woorde dessin en via terug grijpen in de middeleeuwen wil gaan proberen tot een harmonische oplossing te komen, die dessinateurs uit vroeger tijden blijkbaar zonder meer in de vingers hadden. Dit zoeken en experimenteren duurt tot in onze tijd. Bekende kunstenaars verlenen hun medewerking of hun werken (b.v. de abstracte schilderijen van Picasso) wor den als voorbeelden door de dessinateurs gebruikt. Voor zover ik kan nagaan is er dan ook vooral na de oorlog een op bloei in de textieldrukperiode merkbaar. Aan het eind van de tentoonstelling kunnen we ook nog even „genieten" van de wansmaak van de moderne tijd. In Amerika heeft men het zover ge bracht dat je er japonstof kunt bestellen waarop je de foto van je zelf of je lieve- iings filmster, vele malen herhaald, kunt laten drukken in een krans van bloeme tjes van afgrijselijke kleuren. Eigenlijk jammer, dit besluit van een interessante tentoonstelling. Het levendige dessin van een modern bedrukt katoentje. f A MLSEUM „liet Huis van Loov" te Haarlem, exposeert Arie Schouten een veertigtal schilderijen, bijna evenveel tekeningen en enige aquarellen en pastels. In de inleiding tot deze, tentoonstelling wordt rhetorisch de vraag gesteld, of er wel verdienstelijker bewijs van uit- houdings- en doorzettingsvermogen denkbaar is, dan om op het vijftigste levensjaar volop talent te tonen. Dat klinkt goed; maar het rhetorische naast ons neerleggend, antwoorden wij tweemaal met ja. Verdienstelijker ware Schouten's be wijs uitgevallen, als hij in die vijftig jaar zijn aangeboren begaafdheden in teken- tucht en met meer critische zin had grootgebracht. Er zijn tekeningen als b.v. een tweetal zelfportretten uit "38 in russisch krijt, en de snelle schets „Wout", waarmee hij bewijst dat hij tekenen kan als hij wil. Er zijn er veel meer, zoals vrijwel alle O- I. Julet-tekeningen, die men toch eigenlijk na zijn vijftigste niet meer moest willen exposeren. Het gros der olieverfdoeken is door teken-onlust mislukt. Wat zouden dat „Kind met bloemen", die knalrode „Brandweerwagen in de sneeuw", dat „Zonnescherm" etc. prettige schilderijen zijn geworden als de schilder doorzet tingsvermogen in het tekenen getoond had! Slechts weinig doeken zijn meer dan een kleurenspel. Vaak een zeer aange naam kleurenspel soms wel heel sterk op Van Gogh geïnspireerd, al is het veel zwaarder en minder fijnzinnig genuan ceerd. Een spel van blauwen tegen geel, doorvlekt met paars en groen en plotse ling gebroken door een hel rood. Kleur is Schouten's enige gedecideerde uitdrukkingsmiddel. Hij epateert er mee: WOENSDAG, 11 FEBRUARI 1953. vrnr vebsüM 1 (»2 M'> 7'0() VARA' ".co vSSk in2» VARA, 19.3» VPRO., 20.0d-24.00 VPRO., 10.20 vara,,g Qo nws.; 8.18 22.45 Avond- 23.15—24.00 Gram. vara. 7.oo nws.; '44 Granj.: Gra Gram.; 8.50 Voor de ut school-' 9.33 Waterst.; 9.41J Giain., i» radio; 10.20 Voor de vrouw; HM Gram., 12.00 Da nam uz.12.33 Voor het hj® Lichte muz.; 13.00 Nws. "s Orgelsp.: 13.45 Gram.; H.OO-CauS-. Jeugdiconc.; 15.00 Voor s voor fluitensemble; I6.ltVoer de jeugd, 16.45 Voor rip zieken: 17.15 Dansmuz.; 17.50 Reg.uuz„ >8 00 Nws.18,15 Vara-varia: 18.20 Mil. caus., 18 10 R V. U.19.00 Toespr.: 19.15 Lichte muz.; 19.30 Voor de jeugd; 20.00 Nws.; 20.0a eomm 20.15 Promenade ork., klein koor'èn solisten; 20.50 Hoorsp.; 2L50 Gevai. Mis raus 22.30 Spaanse muz., 23.00 Nws'.; 23.15 Sac "nws3 in Esperanto; 23.20- 24.00 Gram- hti vfbWM II (298 M.) 7.0024.00 NCRV. JJfï 7 1» Gram 7.15 Ochtendgymn.; NW&., 8.10 u-ram., 01 g voor de Gram.: 9.00 Voor de zieken. 9.30 dienst; huisvrouw; 9.35 Gram., 10.-O M 11.00 Hoorspel: 11.45 Gram.; 12-00 Bas en piano; 12.33 Lichte muz.: t?'59-rhiisfr^nt; 13.00 Nws.; 13.15 Prot. Interk.Thuitfiooj. 13.20 Lichte muz.; 13.50 Gram., 0 meisjes; 15.00 Jeugdconc.15.45 Gram_, M11 Voor de jeugd: 17.20 Orgelsp.; 17.50 Mm caus 18.00 Viool, cello en clavecunbel. 1 caus 18.45 Geest, liederen: 19.00 Nws.: 19J0 Boekbespr.; 19.25 Gram.; 19.30 Buitenl overz. 11) 50 Gram.; 20.00 Radiokrant; 20.20 Orkest- oo'nc.- 21.00 Caus.; 21.20 Gram.; 21.30 Amus.- miïz 21.50 Gram.: 22.00 Piano; 22.30 Intern. F vang. Comm.: 22.40 Gram.; overdenking; 23.00 Nws. Engeland. BBC Home Service. 330 M. raT^sKik ans ork 1^0 School; radio. 16.00 Hoorspelen. 17.00 Ga 'Weerb Gram. 18.00 Voor de -lTe. "ht '.«uz 1015 10.00 Nws. 19.15 Sport. 19.20 dichte muz. 18® Caus. 20.00 Gevar. progr. 20.45 Cau. g Symphonie-ork. en soliste. 22IX) N - Symphonie-ork. en soliste. 23.05 Cau Par lemen tsoverz. 24.00—0.C3 Nws. Engeland. BBC Light Progr. 1500 en 247 M. 12.00 „Mr Dale's Dagboek". 12.15 Dansmuz 12.45 Voordracht. 13.00 Parlementsoverz. 13 -0 Lichte muz. 13.45 BBC Northern Orchestra. 14.45 Voor de kleuters. 15.00 Voor de vrouw. 16.00 Lichte muz. 16.30 Orgel. 16.45 Lichte muz. 17.15 „Mrs Dale's Dagboek". 17.30 Amu- seiroente-muz. 18.00 Schots ork. 18.45 Verzoek- progr. 19.15 Voor de jeugd, 19.45 Hoorspel. 20.00 Nws en radloiourn. 20.25 Sport. 20.30 Gevar. progr. 21.00 Hoorspel 22.10 Gram. 22.30 ..Can I come in?" 23.00 Nws. 23.15 Actual. 23.20 Amusementsmuz. 0.05 Voordracht. 0.20 Strijkork. 0.561.00 Nws. Nordwestdeutscher Rundfunk. 309 M. 12.00 Lichte muz. 13.0(1 Nws. 13.25 Omroep- ork 15.50 Filmmuz. 16.20 Pianorecital. 17 00 Nws. 17.45 Gevar. muz. 19.00 Nws. 20.00 Onoraconc. 21.45 Uws. 22.10 Strijkkwartet. 2230 Omroepork. en solisten. 23.10 Rhythm, muz. 24.00 Nws. 0.30—1.00 Dansmuz. FrankrUk. Nationaal Programma, 347 M. 12 00 Gram. 12-15 Idem. 13.00 Nws. 14.05 Idem 14.10 Pianorecital. 18.30 Arnerik. ultz. 19.00 Gram. 20.00 Orkestconc. 20.30 Hoorspel. 23.30 Gram. 23.45—24.00 Nws. Brussel. 324 en 484 M. 324 M. 11.45 Gram. 12.30 Weerb. 12.34 Lichte muz. (Om 12.50 Koersen). 13.00 Nws. 13.15 Gevar. muz. 14.00 Schoolradio. 15.40 Gram. 16.00 Om roepork. en solist. 16.45 Gram. 17.00 Nws. 17.10 Gram. 17.30 Caus. 17.40 Gram. 17.50 Boekbespr. 18.00 Zang en piano. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nws. 1.9.40 Gram. 20.00 „Prima Donna", opera. 21.00 Pianorecital. 21.30 Gram. 22.00 Nws. 22.15 Strijkkwartet. 22.5523.00 Nieuws. 484 M. 12.05 Gram. 12.15 Lichte muz. 12,45 Gram. 13.00 Nws. 13.10 en 15.00 Graan. 16.00 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.15 Gram. 18.30 Idem. 19.00 Pianorecital. 19.40 Gram. 19.45 Nws. 20.00 Gram. 20.15 Symphonie-ork., omroepkoren en 9? 2200 Nws. 22.15 Jazzmiuz. 22.45 Gram. 22.50 Nws. BBC Eur°Pean Service. uitzendingen voor Nederland. diin°vör?u"'i(?' Nws. Achter het IJzeren Gor- vrijbuiters Radio-dagboek (224 en 49 m) vanuwOP?Sramma B- M- K, S. Uitzending Holland rïïu'., Transit Camp. te Hoek van Holland. Golflgente 31 Meter. DiNSDAG, 10 FEBRUARI. 23.15 uur: Een nl??t- Sby ShOW 24.00 uur Sluiting e" PraaJte' (Advertentie) Sterk Antiseptische WeeHabtetten helpen dade"!* AANGfNAAM VAN 'SMAAK bij een eerste blik lijken bijna al zijn doeken belangrijk, maar de allure is vals- Slechts het tonig uitgevoerde „zelf portret met palet", ditmaal een herinne ring aan Van Gogh's „aardappelkleuren" en naar ik vermoed rond '38 te dateren, goed getekend, behoorlijk in het vlak en vakkundig doorwerkt; het stuk „Jef met zijn vogeltje" dat ook een geestige psy chologische uitdrukking heeft; het schuin in het vlak oprijzende portret van de vio list E. K.; het kleine portret van de heer Messie en tenslotte een enkel stilleven en klein landschap, ontsnappen aan on vergeeflijke nonchalance. Meer of minder vertonen zij een span ning vanuit de kleur in de tekening', de expressie of de compositie; dat zijn dan merendeels verdienstelijke studiën en niet veel meer. Voor de tien pastels geldt hetzelfde als voor de doeken en in de aquarels laat Schouten zelfs zijn kleurgevoel in de steek; heeft hij in één ervan, het „zelfportret met hoed" ook physieke gelijkenis met Van Gogh nagestreefd? De expositie duurt tot 14 Februari, EEN andere vijftig-jarige exposeert in het „Panorama Mesdag" te Den Haag: Louis Meys, docent aan de Vrije Aca demie te Den Haag en vice-voorzitter van de Haagse Kunstkring. Ook deze schilder leeft onbekommerd op zijn aangeboren begaafdheden, maar die heeft hij tenmin ste tot gedegen kundigheden omgeslagen. Hij kan voortreffelijk tekenen, het teke nen is voor hem een habitus, hij doet het spelenderwijs en zonder omzien. Onopval lend en voor zover hij het nodig heeft, be heerst hU op dezelfde wijze zijn vlak. Kleur is ook voor hem 't eigenlijke expres siemiddel, het vertrekpunt van zijn inspi ratie, en hij gebruikt haar fijnzinniger, minder luidruchtig etalerend dan Schou ten. Ondanks een paar abstracte kleurteke- ningen die hij verontschuldigend „vlak- versiering" noemt, een in Grieks gewaad gehulde „figuur in interieur" waarin hij nogal „modern doet" en zowaar een con structivistisch gevalletje „Stilleven '46" in gouache, is de sfeer van zijn werk haast ouderwets te noemen, 'n Beetje tam, zon der diepe impulsen van hart en geest, hij is een aestheet die, terzijde van het le ven, vlot en smakelijk, kundig en kleurig zijn landschapjes en stadsgezichten, bloe men en stilleventjes penseelt. In de grotere formaten en in het portret wordt hij gauw droog en leeg. Van de por tretten is alleen het schetsmatige „Kopje '52" gevoelig en spiritueel. Het meeste geëxposeerde werk is verder aangenaam om te zien, de drie gouaches uit '47 zijn met iets meer durf en avontuurlijkheid ge daan en daardoor boeiender dan de olie verven. Men zou eigenlijk een aardig schilderij als „Paris Rue Royale", een uitzicht tussen twee zware zuilen op de diep bene- 00) Ik laat me in de regel door mijn hel pers niet de wet voorschrijven, snauwde de Squid. Kom op ermee. Ik heb haast. Luister dan, zei Thyme, met zenuw achtige overhaasting sprekend. Toen de inspecteur vroeg, om de tiara te mogen onderzoeken, was mijn belangstelling voor dat voorwerp gewekt. Ik verlangde eerst een geschreven machtiging van hem en terwiil hij daarvoor zorgde onderzocht ik het 'ding zelf ik heb dubbele sleutels van al de boxen in de brandvrije kluis, en toen vond ik, waar hij eigenlijk naar zocht. De overeenkomst tussen.maai dat komt er niet óp aan. Ik vond het pa pier en dat is nu in mijn bezit. Dus jij was het, schreeuwde de Squid kwaadaardig. Vooruit ermee, of voor de duivel Beloof je me, dat ik vrij uit kan gaan? teemde Thyme, angstig in de woes te ogen van de ander kijkend. Ik beloof niets! Je zult me zeggen waar het is of Ga dan je gang maar, zei Thyme bib berend. Een ogenblik scheen het hem toe, dat alle kansen verloren waren. Maar Thyme kende zijn mannetje. Het document was den recht voor u uitlopende, brede straat, vol beweeg van auto's en figuurtjes tus- sen de hoge huizenrijen, eens moeten vergelijken met het bekende doek dat Charles Eyck op precies dezelfde plaats geborsteld heeft, driftig, triomfant en vooral: monumentaal, om duidelijk te zien hoe veel het aangename werk van May? ??n„?VGnde bezieling mist. Tot lo Febr. is deze expositie te zien. In de Kunstzaal „Plaats" te Den Haag tenslotte, exposeert mevr. Engelien Reitsma—Valenga, de bekende grafica van de oude garde, die met voortreffelijke trouw en uitstekende vakbekwaamheid de moeilijke graveerkunst levend hield nadat Pieter Dupont deze een glorieuze wa dergeboorte had bereid. Met Debora Duyvis, Kuno Brinks en Hub. Levigne rekent men haar tot de rechtlijniger opvolgers van Dupont dan diens feitelijke successor, de barokke Aarts die in '34 stierf. Er zijn overbekende prenten uit haar oevre op deze tentoonstelling, zoals „de Moeder" en de „Baadster", fijne, uit een enkele gevoelige en vaste lijn met de bu rijn gestoken figuurtjes, het weergaloos knappe portret van haar vader in het lastig verkort van die achterover hellende kop, de springlevende kop van Vondel, het portret van de dichteres H. Roland Holstvan der Schalk, de kleine, flit sende karakteristiek van de violist Schmuller enz. Er zijn gedegen dierstudies in krijt en zilverstift', ook sommige vervolgen daar op als gravure. Die dierprenten van mevr. Reitsma stammen uit een hartelijke po ëtische visie. Een prent als „Paard met veulen" toont hoe deze visie tot grote diepte verinnigde; en met hoe weinig middelen is daarvan de uitdrukking ge geven Bezie dat paard: een glijdende omtrek van de figuur die nauwelijks de blankheid van het papier verstoort, en in die blankheid, heel die summiere con tour bezielend, de duistere, fluwelige over welving der dierenogen, waarin diepver borgen het gevoelig blinken van de blik. In de tekening „Jonge aapjes" bewijst zij ook de bliksemsnelle bewegingen van uitgelaten leven te kunnen vasthouden In de baby-tekeningen is zij minder ge lukkig, maar het landschap tekent, etst cn graveert zij gevoelig, dichterlijk, vanuit liefdevolle observatie, en blijkens enkele recente stadsgezichten, zoals de gepen seelde litho „Winter in Amsterdam", ook met toenemende durf en persoonlijkheid j Haar beeldende inventiviteit, buitenge woon geëigend voor illustratief werk en exlibris, bewijst zij zeer geestig in de nieuwjaarswens '53: daar kruipt een rups uit het blad van de dovenetel, met zoe kend opgeheven kopje op een lupine over De zeer bezienswaardige expositie duurt tot 14 Februari. K. S. De Electriciteitsmaatschappij Aniem zal binnenkort uitvoering geven aan het voornemen, uitgesproken in de algemene vergadering van aandeelhouders, gehou den op 30 December 1952, over te gaan tot beschikbaarstelling van het geaccumu leerde dividend op de preferente aande len over de jaren 1941 tot en met 1951. Aangezien dit zal geschieden als voorlo pige uitkering op rekening van het divi dend over 1952 en de statuten bepalen, dat niet tot uitkering gekomen preferent di vidend over voorafgaande boekjaren, eerst tot uitkering kan komen nadat pre ferente aandeelhouders over het betref fende jaar 5 procent hebben ontvangen, zal, uitsluitend in verband met deze be paling, tegelijkertijd het preferente divi dend over 1952 beschikbaar worden ge steld, in totaal dus' 60 procent. Gelijktijdig zal de N.V. Nationaal Bezit van Aandelen Aniem overgaan tot betaal baarstelling, op rekening van het divi dend dier vennootschap over 1952, van 'n voorlopige uitkering, bedragende 24.54 per aandeel van 1.00, nominaal en 12.27 per onder-aandeel van 500 nominaal. Tijdstip en plaats van betaalbaarstel ling zullen nader worden bekend gesteld. In de gisteren gepubliceerde loterijlijst komen de volgende onjuistheden voor: 3673 moet zijn 3678, 7292 moet zijn 7392, 15339 moet zijn 15439. West-Duitsland wil een buitenlandse lening ten bedrage van D.M. 130 millioen aangaan om zijn nieuwe luchtvaart onderneming op de been te brengen. Uit dit in tien jaren af te lossen bedrag zou den de eerste investeringen moeten wor den bestreden. Men wil trachten met een vloot van 24 vliegtuigen een luchtnet te bedienen van dezelfde omvang als dat van de vroegere Duitse Lufthansa. Het net zal een capaciteit hebben van 10 mil lioen ton-km. en steunen op de inter continentale diensten. Het binnenlandse Duitse vervoer, dat de nieuwe onderne ming voorlopig wil bemachtigen wordt op slechts 12 millioen ton-km. geschat. Inlandse maalhaver 50/51 kg werd ge offreerd voor 23.75. In rogge met 17 pet vochtgarantie vonden enkele afdoenin gen plaats voor 26.25, terwijl met 17/18 pet vochtgarantie aan de markt was voor 26 en doorsnee-kwaliteit voor 25.50. De exportvraag naar rogge was miniem, aangezien de buitenlandse no teringen de laatste dagen lager waren. Australische rogge niet 10/11 pet vocht garantie op Febr./Mrt aflading werd ge offreerd tot pariteit 28 in balen c.i.f. Rotterdam. Het V.I.B. stelde de heffing voor vrij geïmporteerde Amerikaanse maïs per Maart aflading vast op 2.60. Aangezien de Amerikaanse markten flau wer gestemd waren, werden enkele zaken op Maart aflading afgesloten. Waar schijnlijk is thans het gehele kwantum voor Maart hierdoor gedekt. In Maart zal een commissie van de Wereldbank de W. Duitse Bondsrepubliek bezoeken teneinde de grondslagen voor een toewijzing van credieten aan het Duitse economische leven te onderzoeken, zo heeft de Duitse directeur der bank dr J. Zahn medegedeeld. Volgens Zahn zal het werk der Wereldbank voor de Duitse industrie van groot belang zijn daar de meeste afnemers van Duitse producten credieten van de bank hebben ontvangen of gevraagd. Voornamelijk het voor de industrialise ring van Joegoslavië te verwachten crediet zou mede Duitsland ten goede komen, daar de daarvoor nodige installaties in hoofd zaak in Duitsland zullen worden besteld. Dr Zahn zeide voorts dat aan nog een ander groot project op verkeersgebied ge werkt wordt, waarbij de Duitse industrie in sterke mate zou worden ingeschakeld. Als objecten in Duitsland, die voor een crediet van de Wereldbank in aanmerking komen, noemde Zahn: electrificering der spoorwegen, uitbreiding der electro-indu- strie, uitbreiding der aardoliechemie, grote exportopdrachten, uitbreiding der energie, gasproductie en der watervoorziening. De Duitse goud- en dollarreserves z\jn inmiddels zo sterk gegroeid, dat over wogen wordt het Duitse aandeel in de Wereldbank te verhogen van 33 millioen tot 82.5 millioen. Zaterdagmiddag heeft de recherche te 's-Gravenhage een inval gedaan in het perceel Tweede Schuytstraat 114, omdat het vermoeden bestond, dat cp de tweede étage van dit perceel gespeeld werd. De politie trof 13 personen om de roulet te, onder wie negen dames. Allen werden meegenomen naar het politiebureau. Na een proces-verbaal te hebben gekregen, werden drie dames vrijgelaten. Later wer den nog aangehouden de 47-jarige koop man R. Z., de stichter van de club, die op het ogenblik van de inval niet thuis was en de bewoner H. O. een 34-jarige grossier. Roulette, fiches en een bedrag van 800 werden in beslag genomen. De club was een voortzetting van een cercle, die vroe ger aan de I'eplaan was gevestigd. De linnen blauwdruk Adams Graf" die van 1726 dateert. Advertentie. U znlt morgens „kiplekker" uit bed springen. Elke dag moet uw lever een liter gal ln uw Ingewanden doen stromen, andera verteert uw voedsel niet, het bederft, u raakt verstopt wordt humeurig en loom. Neem de plantaardige CARTER'S LEVERPILLETJES om die liter gal op te wekken en uw spijsvertering en stoel gang op natuurlijke wüze te regelen. Een plantaardig zacht middel, onovertroffen om de gal te doen «tromen. Eist Carter's Leverpilletjes. van te grote waarde om het zo maar ver loren te laten gaan. De Squid beheerste zichzelf met uiterste inspanning. Nou ik beloof 't, zei hij plechtig. Zweer je het? vroeg Thyme, nog steeds angstig. De Squid bezwoer, dat Thyme vrij uit u gaan, zodra hij het document aanwees, yme loosde een zucht van verlichting, was nu veilig. Een enkel ogenblik Hij ge- .n°S wel wantrouwen, maar dat rijn S. t0Ch alras' Bovendien, boven in hier in veel vei]iger zijn, dan kant gemaakt 7nnrgireWeIV0n' Waar hij van dat iemanrf kunnen worden, zonder men Daar er le,ts van *°u te wéten ko- dadelijk naar boven gaan maar Hij keerde zich om, ging naar hntro»-. bleef even staan, om het licht op Ie ste" ken, toen hy het vertrek binnentrad De Squid was bij de deur blijven staan en keek de ander aan, met een vreemde flikkering in zijn ogen. Thyme ging op een grote brandkast toe die één muur van zijn kamer in beslag nam en begon met de koperen wijzer te werken, bij zichzelf nummers mompelend, terwijl hij de combinatie van het cijferslot zocht. Eindelijk ging de brandkast open. Ter wijl hij de grote deur ervan opendeed, stapte Thyme er binnen. De kast had geen dwarsplanken en zo doende kon een man er gemakkelijk in rechtop staan. Rond de vier wanden waren smalle planken, waarop papieren lagen, banknoten en verschillende andere dcou- menten van de bank. Zijn hand in een der achterste hoeken stekend, haalde de directeur van de instel ling er een witte enveloppe uit. die hij opende. Hij bracht een opgevouwen stukje papier te voorschijn, dat hij de Squid over handigde en leunde toen tegen een wand van de kast, nog steeds hijgend van in spanning en opgewondenheid. Hij was nog altijd niet bekomen van de geweldige emotie, die hij de laatste half uur had moeten ondergaan. De Squid nam het papier over. Thyme met een oog in de gaten houdend, en on derzocht het even. Toen stak hij zijn hand naar de enveloppe uit, duwde het docu ment erin en stak alles in zijn zak. Thyme, die hem had staan aankijken, deed een stap naar voren om het vertrek binnen te stappen, en besefte tegelijkertijd, wat voor een flater hij gemaakt had. De arm van de Squid schoot vooruit en Thyne deinsde terug, in de brandkluis. „Woorden," zei de Squid rustig, „zijn in regel ook maar niets anders dan woorden," en Thyme's schrik keerde weer. Hij krabbelde overeind en keek de an der woest aan. Was het mogelijk Was zijn vijand nü zelfs nog van plan, hem er in te laten lopen Maar zijn eed dan Die kon hij immers niet breken. En toch.. de ogen, die hem strak aankeken, verrie den een spottende stemming. De Squid stak zijn rechterhand uit naar de deur, en met een gil wierp Thyme zich vooruit. De Squid lachte even, en een geweldige siag trof de directeur in het gelaat. Met een wanhopige kreet viel hij weer achter uit, en toen sloeg de deur dicht. De Squid bleef even staan luisteren. Van binnen uit de kast klonk voetgetrap en slaan van handen. „Laat me d'r uit jij duivelje eed.... je hebt hem gebroken.... laat mij eruitverradelijke honddier.... ik stik. De stem van mijnheer Thyme drong slechts ijl tot de Squid door, alhoewel hij zo hard mogelijk schreeuwde. De brand kast doofde ieder geluid en maar heel wei nig ervan was in de kamer te horen. Het was zeker niet luid genoeg, om tot buiten te kunnen doordringen. „Je stikt nog niet, m'n beste Thyme," zei de Squid, met lichte stemverheffing, „maar toch zal dat wel gauw gebeuren, want ik denk, dat die safe wel luchtdicht afgesloten zal zijn. Doden klappen niet Thyme, en ze vragen ook geen aandeel in' de winst. Morgen zullen ze je gestikt vin den. Ik kan me niet voorstellen hoe ie mand er in die toestand uitziet. Ik zou wel eens graag hier zijn, om je te zien. Ik ge loof, dat 't zelfs wel een beetje, laat ik zeggenhumoristisch is." Hij stapte achteruit, ging de kamer door, en knipte het licht uit. Toen sloot hij de deur van het kantoor achter zich dicht. In doodangst wierp Thyme zich tegen de stalen deur en rukte eraan, krabde en klauwde, totdat zijn nagels ervan begon nen te bloeden, en eindelijk begaf hem de stem. Zwak en uitgeput, zonk hij terug tegen de muur van de kast. De atmospheer wérd heet binnenin, verschrikkelijk heet. Het was of een hand hem langzaam naar de héél lfngezaamn dichtPerste' „Laat me T uitkreunde hij pijn lijk. „Lucht ik moet lucht hebben lucht. Maar er was niemand, die dat hoorde. „Kom terug.... duivel.... je hebt je eed gebrokenik mag lijden dat je dat je.... helphelpik stik beestlaat me eruit...." Sir Marcus en de hertog bevonden zich reeds in de bank toen Jimmy, opgeroepen door een haastig telefoontje van Bagshaw, er eveneens binnenkwam. Als een van de oudste en voornaamste klanten van de bank, was het sir Marcus toegestaan, het kantoor van de directeur in gebruik te ne mén, en het was daar, dat Jimmy hem vond, nadat hij zich met moeite een weg gebaand had door de menigte, die voor het gebouw opeengepakt stond en door twee agenten in bedwang werden gehouden. (wordt vervolgd) ZOALS wjj in ons artikel van 29 Jan. schreven was het ons voornemen de betekenis van Spanje's militaire hulp, die de wijze politieke leiders van de N.A.T.O. niet willen inroepen, nader uiteen te zetten. De Amerikaanse ambas sadeur der Ver. Staten tijdens de oorlog, Carlton Hayes, naar wiens werk „War time mission in Spain" wij in ons vorige artikel verwezen, wees daarop reeds in September 1945. Hij schreef toen „Spanje (met Portugal) heeft een bijzon dere strategische positie in verband met iedere belangrijke bedreiging van de. vrede van Europa en daarmede van de wereld. Indien Spanje de Duitse legers in 1940 had doorgelaten, dan zouden deze Gibraltar hebben genomen en een dode lijke slag hebben toegebracht aan Enge land in de Middellandse Zee en Noord- Afrika vóór wij hulp van betekenis had den kunnen a«nden of in staat zouden zijn geweest om een offensief te begin nen tegen het „weke onderlijf' van Europa. In dat geval zou de oorlog ge weldig verlengd zijn geworden en de einduitslag veel meer twijfelachtig". Generaal Kruis schrijft in zijn vroeger reeds genoemd boek „Vrede of oorlog" geheel in dezelfde geest. Hij wijdt aan deze belangrijke vraag enkele bladzijden. Wij halen daaruit alleen aan enkele zinnen. „De beheersing van de Middel landse Zee is en blijft voor de strategische kracht van de Atlantische landen een essentiële voorwaarde". En verder: „Ver lies van de heerschappij in de Middel landse Zee zou funeste gevolgen hebben voor de Noord-Atlantische zaak en deze gevolgen gaan nog ver uit boven het zich zelf reeds ernstige gevaar, dat de Wes telijken de Oost-West verbinding zouden moeten ontberen. De Middellandse Zee is voor alles de grote water-hindernis, die door Europa optrekkende communis tische colonnes van Afrika scheidt, en Afrika moet men zien als bastion en basis der Westerse verdediging in het ge val dat Europa eens mocht bezwijken". De generaal is blijkbaar met zijn krach- tig betoog enigszins verlegen, want hij schryft: „Misschien sprak hier te zeer de soldaat en haalt de politicus meewarig zijn schouders op." Wij. die ons bezig houden met het bezien van dit grote vraagstuk van de politieke kant, halen meewarig onze schouders op voor de politici, die dit niet inzien. DE wijze voorvechters voor de demo cratie, die er voor verantwoordelijk zijn dat Rusland zover in Duitsland heeft kunnen doordringen en de onmoge lijke toestand in 1945 in Berlijn in Pots dam hebben in het leven geroepen, lieten eerstgenoemd land toe in de Ver. Naties waaraan het volgens het Handvest niet mocht deelnemen, want steunend op een pact met Nazi-Duitsland heeft het in het begin van de wereldstrijd Polen aan gevallen, bondgenoot van Frankrijk en Groot-Brittannië, toen het Poolse leger zijn wanhopjge strijd voerde tegen een Duitse overmacht. In de zin van het Handvest is Sovjet- Rusland mitsdien sine dubio een vijande lijke staat, zoals mr dr Frederiks in zijn brochure „Franco" duidelijk uiteenzet. Bovengenoemde staatslieden besloten Spanje niet toe te laten in de Ver. Naties. De drie grootste Westerse mogendheden deden verder op 4 Maart 1946 een beroep op de liberale Spanjaarden om een pro visionele regering te vormen. En in de herfst van hetzelfde jaar ontdekten de Ver. Naties, dat Spanje een gevaar voor de wereldvrede vormde en zij besloten de hoofden van hun diplomatieke zendingen uit Madrid terug te roepen en sloten de Spanjaarden uit van alle internationale technische instellingen. Franco glim- lachte, zoals het Engelse weekblad „Illustrated van 31 Januari 11 op merkte en heden zijn alle hoofden van diplomatieke missies in Madrid teru» en Spanje is kortgeleden toegelaten als lid van de Unesco en van nog meer bete kenis is het dat de Ver. Staten met Spanje een verdrag over het verlenen van militaire bases sloten en een han delsverdrag dat hun voorrechten geeft op handelsgebied, waardoor het Engelands positie als Spanje's beste afnemer kan verzwakken. Franco heeft al zijn bui tenlandse aanvallers en critici behalve Stalin en Churchill bien étonnés de se trouver ensemble overleefd. Nu heeft de nieuwe minister van Buitenlandse Zaken van de Ver. Staten onlangs een rede gehouden over de bui tenlandse politiek van zijn land en de nieuwe president Eisenhower hield reeds twee malen een redevoering, de laatste voor bet Amerikaanse Congres op 2 Februari, waarin hij zeide dat zijn poli- tiek erop gericht zal zijn de eenheid van Europa te bevorderen, maar geen van beide staatslieden sprak over Spanje en de noodzakelijke medewerking van dit land aan de verdediging van West- Europa. Zijn zij bevreesd om dit onder werp ter sprake te brengen? Men kan het van een man als president Eisen hower moeilik aannemen. Zijn zij dan de opvatting toegedaan, onlangs op de conferentie van de N.A.T.O.-minis- ters in Parijs uitgesproken, dat het ge- vaar voor oorlog minder dreigend is en dat dus de uitgaven voor de verdediging kunnen worden verminderd? Dan mogen zij de waarschuwingen ter harte nemen, gegeven door de twee vooraanstaande bevelhebbers aan wie de verdediging van West-Europa is opgedragen, maarschalk Montgomer en generaal Ridgway. Eerstgenoemde had de moed om in te gaan tegen de politieke opvatting van zijn regering en betoogde dat Brittannië toch moest besluiten om deel uit te ma ken van het Europese leger. Hij heeft dat zeker niet gezegd omdat hij hieraan de voorkeur zou geven bij een normale voortzetting van de voorbereiding der defensie, maar zeer waarschijnlijk om dat hij van oordeel is dat deze voorbe reiding beslist onvoldoende is. En de opperbevelhebber, generaal Ridgway, be toogde dat het dwaasheid is, bij een zo geweldige concentratie van een vijande lijke macht, de politiek te baseren op de mogelijke, voor het ogenblik bestaande, bedoelingen van de regering over die macht beschikkend. Ridgway heeft het bij herhaling dui delijk gemaakt dat hij geen garantie kan geven dat hij in staat is de taak te vervullen die hem is toevertrouwd door de Noord-Atlantische Organisatie. Wij hebben zeker vooruitgang gemaakt in sommige opzichten, maar de toestand van de verdediging is nog hopeloos on voldoende. De verhouding tussen de Ver. Staten en Engeland is gespannen ge worden. De Britten zijn boos omdat Washington besloot om een militaire overeenkomst met Franco te sluiten en aan maarschalk Tsjang Kal Sjek de vrije hand te geven tegenover het vaste land van China, zonder hen daarin te kennen. Zij vergeten, dat de Britten de communistische regering van China erkende, zonder de Ver. Staten te raad plegen. Er zijn natuurlijk meer grieven over en weer. Stalin, die de komende rivaliteit voor zag, is de lachende derde. O. v. NISPEN TOT SEVENAER.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1953 | | pagina 7