Orgosolo's inwoners zwoeren de vendetta af Koning Boude wijn Maandag reeds terug in Brussel Prettig probleem: overvloed van hulpgoederen Katholieken in Amerika gaan aan pakken en internationale onder de loupe stevig Nationale kwesties Voormalige vijanden omhelsden elkaar onder vreugde-tranen Zaterdagse mijmeringen Benadeelde tand arts ziekenfonds? Nieuwe verlovingsgeruchten, ditmaal uit Oslo Geen gedragen kleding meer sturen.... Diphterie wijkt niet Ook buitenlandse pak huizen vol Verdieping van het gezinsleven niet vergeten Noordlimburgs heuvels bedreigd Zaterdag 21 februari 1953 PAGINA 3 Drie en twintig jaar geleden naderde een eenzame ruiter het dorp Orgosolo op Sardinië. Voor zich op het zadel torste hij het lichaam van een inwoonster van het dorp Pasqua de Valdis. Ze was dood De ruiter was afkomstig uit de „macchia", het schier ondoordring bare binnenland, waar zich nog dichte bossen bevinden en moeilijk bestijgbare berghellingen zelfs voor de geharde, halfwilde geiten het leven vrijwel onmogelijk maken. Pasqua de Valdis was haar man naar de „macchia" gevolgd. Ze was toen nauwelijks twintig jaar oud. Haar man had moeten vluchten voor de bloedwraak. Hij ver greep zich aan een inwoner van Orgosolo, diens familie zwoer „vendetta" en zijn enige mogelijkheid, om het vege lijf te redden, lag in de vlucht. Pasqua de Valdis bleef achter. Maar haar liefde Voor haar man was zó groot, dat ze hem volgde. Samen met hem leidde ze het trieste en harde bestaan van een buiten de wet gestelde. Het duurde slechts kort, want uitputting en heimwee grepen haar man aan en ze stierf aan tuberculose. EEN WARE TERREUR LUCA NAAR ORGOSOLO SCHOENMAKERSIDEE „TE DEUMWEERKLONK NOG SOCIALE TAAK Observator Kard. Spellman vraagt ivaakzaamheid Verdieping naar binnen Justitie belette emigratie Bedrag nog niet bekend Geheimzinnige plannen van Rijkswaterstaat Uitstekend werk Uitstekend iverk (2) Arme kindertjes Ontslagen En morgen Harry Prikker, „Te Deum" in bandietenstreek De eenzame ruiter reed stapvoets het Sicilië na een lange en verbitterde strijd dorp binnen. De dode vrouw daar in zijn •rmen deed de mensen van Orgosolo in hun woningen vluchten. Het was de toen malige pastoor, die hen er toe bracht, in het aangezicht van de onschuldige dode te beloven, de bloedwraak af te zweren. Niemand nam meer het recht in eigen handen en misdadigers werden aan de politie overgeleverd. Doch opeens kwam hieraan een einde. De oerkracht ener eeu wenoude gewoonte, wortelend in de be hoefte van het landvolk, om zich tegen misdadigers te beschermen, waar het ge zag faalde, deed zich wederom gelden en toen er opnieuw een moord begaan werd, brak de vendetta weer in volle kracht los. pV familie van de vermoorde zwoer, de 'amilie van de moordenaar uit te roeien. Wie daarmee omging werd zwaar gestraft. "et volksgericht vierde hoogtij. Jarenlang bleef fleze toestand be gaan. Hij verergerde tijdens de afgelopen oorlog, toen Orgosolo een kijkplaats werd voor de Sar ïjnse partisanen. Ook bewoners van Het dorp behoorden er toe en een aantal hunner viel als slachtoffer van de overweldiger en zijn handlangers. Een krachtig militair gezag direct na de oorlog verhinderde een nieuwe uitbarsting van de bloedwraak, maar juist, toen de Italiaanse overheid er alles op zette, ont op Sicilië een einde Ie maken aan het bandietenwezen, dat zijn treurig vermaarde held in Giuliano had, werd Orgosolo een centrum van bandieten, eensdeels slachtoffers van de bloedwraak, 'r'rr'!cc]s vluchtelingen voor de ten sloten z'^i' Alle on"ure elemen' OruncrU aaneen. Bewoners van buiten ^00r de bloedwraak waren 1 gemeenschap gesloten bii 1 zich er noodgedwongen la ,1a'1- hart van Sardinië, bet van de vermaarde romanschrijf- e>" Orazia Deledda, heerste een waar ehrikbewind. zJ?6 vrouwen van Orgosolo liepen steeds de a gesluierd, als teken van rouw om dood van de een of andere verwant. tr5?neer een vreemdeling het dorp be- vond hij alle deuren gesloten. Wél bj s veilig. Want in dit primitieve eiland wordt het gastrecht nog door eder gerespecteerd: ehe't3"211 hnazas si malu (Een semPer rispettau! M0e. gast, al is hij ook slecht a steëds gerespecteerd worden!) diai5cjS luidt het gezegde in het moeilijke Seep haVan ket eiland. En de gast werd In de Sekrenkt, zelfs indien hij zich ®ehter "j acchia" waagde. Hierbij speelde aiterst ^vens een rol, dat de bandieten _cheeps evreesd waren voor een groot- Ala act,ie van de Italiaanse carabi- alisten ,us honden ook buitenlandse jour- h^hsation-, °rSosolo doordringen en er u ef echte .verhalen over schrijven. Het meien eriruln de omgeving van Orgosolo °arstin„ imoest op den duur tot een kuchentornen. Enkele jaren geleden beï!5 oPeen^a °P de muur van de dorPs" t Van w. e namen van twintig inwo- dode ,„le aanSekondigd werd, dat ze de beruchte mafia" er onder gekregen en hem werd nu de taak toebedeeld, aan het bandietenwezen op Sardinië een einde te maken. Het spreekt vanzelf, dat hij met zijn carabinieri naar Orgosolo trok. Daar werd hij door de bewoners met openlijke vij andschap ontvangen. Niemand wisselde een woord met de carabinieri en de man, die zich in gezelschap van een carabinieri vertoond had, kon er zeker van zijn, op een kwade dag een kogel langs zijn hoofd te horen fluiten. Het leek voor Luca ditmaal een nog moeilijker taak dan op Sicilië, waar hij toch ook tegen veel stille tegenwerking en heimelijke sympathie voor de bandieten had moeten optornen. In Orgosolo werd het een onmogelijke si tuatie. Elke dag opnieuw vond er een huiszoeking of een arrestatie plaats. De een beschuldigde de ander van verraad Allengs verergerde zich de armoede in de streek, waar de meeste mensen hun le vensonderhoud bijna uitsluitend als schaap herders verdienen, een moeilijk en hard bedrijf, dat slechts weinig oplevert. En in heel Sardinië kreeg, wanneer er een misdaad was begaan, Orgosolo de schuld. Want Orgosolo was immers het broeinest van het banditisme. Toch werd de totale bevolking er feitelijk door een kleine min derheid geterroriseerd. Dit feit is voor een schoenmaker aanleiding geweest, een actie op touw te zetten, om de bewoners van Orgo solo te overtuigen van het hopeloze van de situatie en te proberen, de ban van haat. wraak en angst te ver breken. Hij zag zich hierin direct bij gestaan door een ingenieur en de pastoor van 't dorp en enkele andere notabelen. Het kwam ten slotte tot een overeenkomst, die er toe leidde, dat de dorpelingen eerst een over eenkomst met de in de macchia rond zwervende bandieten sloten en daar na er in toestemden, de in Sardinië zeer gerespecteerde eed op het cru cifix af te leggen. Eerst lieten de mensen van Orgosolo de bandieten mededelen, dat ze zich vol komen afzijdig zouden houden in de strijd van de carabinieri tegen de kwaadwilli gen" En op grond van een plechtige ver klaring stemden de bandieten in een soort gentlemen's agreement toe en ze zwoe ren stuk voor stuk, Orgosolo en zijn be woners met rust te laten. Daarna kwam heel het dorp tezamen, alle volwassen mannen en vrouwen, de vaders en de moeders van de vermoorden en de vaders en de moeders van de moordenaars. Die reikten elkander de hand. De vendetta werd afgezworen. Op het plein voor de kerk, tegenover het eenvoudige houten kruis, dat daar sinds mensenheugenis staat, verschenen de burgemeester, de bisschop van Nuoro en verschillende volksvertegenwoordigers en zij waren er getuige van, dat de mensen van Orgosolo de eed op 't crucifix aflegden. Die deden dit, nadat de militaire kapelaan der cara binieri, don Luigi Mora, hun eerst de eedsformule had voorgelezen „Ik, burger van Orgosolo, zweer te goe der trouw, ten aanhoren van God, Die mij ziet en Zijn hand beschermend over mij en mijn kinderen uitstrekt, me te houden aan de overeenkomst, die gesloten is tot heil van het land." Ook de zeventig-jarige vader van de bekende bandiet Tanteddu legde de eed af. En de plechtigheid greep de mensen van Orgosolo op onbe schrijfelijke wijze aan. Hun Zuide lijke spontaneïteit deed lien tranen van droefheid en vreugde schreien. (Telefonisch van onze correspondent BRUSSEL, Vrijdagavond. Een telegram uit Nice meldde zojuist, dat koning Boudewijn Zondag avond per speciale trein Antibes zal verlaten om Maandag te Brussel terug te zijn. Een speciale slaapwagen van de Belgische spoorwegen werd met dit doel naar Zuid-Frankrijk gezonden, aldus dit bericht. Bevestiging er van kon echter tot op dit ogenblik nog niet worden verkregen. Het publiek vraagt zich intussen af wat dit alles te betekenen heeft. Nog maar enkele dagen geleden beeft minister-president Van Houtte in de Kamer verklaard, dat de Koning nog wel een paar weken anderen spraken zelfs van een paar maanden voor liet herstel van zijn Gezond heid in Antibes zou moeten blijven. En nu verneemt men plotseling, dat de vorst reeds aanstaande Maandag te Brussel kan worden verwacht Men begrijpt er zo langzamerhand werkelijk niets meer van. Vrouwen, die in geen jaren 't woord tot elkander hadden gericht, om helsden elkander. Mannen, wie liet woord „vendetta" op de lippen be storven had gelegen, schudden hun vijanden de hand. De moeder van de vermoorde nam de dochter van de moordenaar in haar armen Toen al'en <ie eed hadden afgelegd, schreed de bisschop <Je kerk binnen, om daar het „Te Deum" te zingen en vervol gens verenigden de bewoners zich tot een groot feest in de open lucht Volgens het gebruik van t land werden er schapen op vuren geroosterd. Mn grande perdono", het grote pardon van Orgosolo werd een groot verbroederingsfeest. De volgende dag kwamen de notabelen en de autoriteiten bijeen, om openlijk vast te stellen, dat Orgosolo nu een dorp was, zoals alle andere in Italië, een dorp, waar orde en ru^ heersen en de vendetta is af gezworen. Toen kon bisschop, mgr Melas van Nuoro een telegram van de Paus voorlezen, waarin z.H. Zijn erkentelijk heid uitsprak voor het bereikte resultaat. ,.De ee*iwen door is voor de mensen van Orgosolo de eed op het crucifix heilig gebleken, a.Idus verklaarde mgr Melas aan jeP aa"tal J°urnalisten en Hij ant woordde dit op de woorden van twijfel, door een journalist uitgesproken, die er op wees dat enkele jaren geleden een z.g. pacificatie in andere Sardijnse dor pen op een mislukking was uitgelopen. Het optimisme van mgr Melas en diens vertrouwen in de bewoners van Orgosolo wordt gedeeld door <je commandant van de carabinieri op Sardinië, majoor Au- liemma Deze is er van overtuigd, dat wat te Orgosolo ls geschied, de taak van zijn mannen ten zeerste zal verlichten. Hij wees er op, dat een comité van notabe len niet alleen toezicht zal houden, maar ook doende zal zijn, 0m de nog bestaan de en eventueel nog aan de dag tredende controversen tussen de verschillende groepen der bevolking uit de weg te rui men. Er ligt inmiddels voor de plaatse, lijke overheid nog eell belangrijke taak en wel die van het omhoog brengen van het levenspeil van de bevolking in het binnenland van Sardinië. Armoede is een der hoofd oorzaken van het bandietenwezen. Het zal nodig zijn, dat de overheid nieuwe bronnen van welvaart aan hoort. Ten slotte leven de mensen van Orgosolo in de twintigste eeuw maatschappelijk en materieel als in de Middeleeuwen en deze situatie is de hoofdoorzaak der conflicten. Ze zijn volkomen van de rest van de wereld afgesloten. Hun wil is goed, maar de omstandigheden zijn hun vaak te sterk. In heel Sardinië, misschien nog meer De mannen van Orgosolo leggen de eed op 't crucifix af, waarbij ze plechtig de vendetta en de omerta afzweren. dan ln Orgosolo, heerst voldoening over hetgeen bereikt werd. Men is er van over tuigd, dat Orgosolo voor het woeste bin nenland baanbrekend werk heeft verricht en men acht het van groot belang, dat het streven naar pacificatie van mensen daar is uitgegaan en niet van de stad uit werd opgelegd. Een Italiaans journalist ontmoette in de omgeving van Orgosolo de Zweedse journaliste Wivelka. Deze zei hem mijn land heeft de Sardijnse schrijfster Grazia Deledda de Nobelprijs voor de letterkun de verleend. Ik zou er voor zijn, aan Or gosolo de Nobelprijs voor de vrede te verlenen De „Omerta" de wet van het zwijgen, welke de mensen in het binnenland tot zwijgen verplichtte, wanneer een hunner een misdaad had begaan, is verbroken. Een eeuwenlange traditie werd op zijde gezet. Tot voor kort mocht zelfs de man. die door een bandiet gewond was (meestal een voormalige dorpsgenoot en vaak ook een familielid) niet tegenover de politie zeggen, wie de dader was. Ook aan deze naargeestige gewoonte is een einde ge maakt. Van Orgosolo ging de victorie over het bandietenwezen uit, dank zij de vrijwillige medewerking van de besten zijner bewo ners. Op Sicilië moest ten koste van hon derden levens de laatste bandiet in zijn schuilhoek worden neergelegd. anriatldeP ri,aren °Pëeschreven. En in de diet °n'derehVOlgden' viel de een na de be* De 1 moordend vuur der ban- beoi atI1end °estand werd ondraaglijk en ^Uca*en Werd°rfr weshalve te Rome orde' naar q' generaal der carabinieri °P de ,3rdin'e te zenden, om daar en te stellen. Luca had op Inmiddels heeft men voor koning Bou dewijn een „vierde" verloofde gevonden. Zoals men weet, heeft „men" hem reeds verloofd met een der twee nog ongehuwde Luxemburgse prinsessen, daarop volgde de Engelse prinses Margareth en vervol gens de 22-jarige Italiaanse prinses Mar- garitha van Aorta. Thans werd uit Oslo aan een Belgisch blad gemeld, dat België wel eens een tweede koningin Astrid zou kunnen krij gen. In de Noorse hoofdstad zou namelijk het gerucht de ronde doen, dat nog in de loop van dit jaar de verloving van de ko ning der Belgen zou worden afgekondigd met prinses Astrid van Noorwegen, de tweede dochter van kroonprins Olaf en kroonprinses Martha, die de zuster is van wijlen koningin Astrid van België. Men voegt hier nog enkele details aan toe: prinses Astrid van Noorwegen is een brunette van 21 jaar. Boudewijn en zij kennen elkaar reeds sedert hun kinderja ren. Zij zullen elkaar ontmoeten op de aanstaande bruiloft van prinses Josephine Charlotte en prins Jean v. Luxemburg en ook nog op 17 Mei, als de oudere zuster van prinses Astrid in het huwelijk zal tre den met c>3 Noorse reder Lorentzen. Die dag is tevens de nationale feestdag van Noorwegen en men denkt te Oslo, dat dit een goede gelegenheid zou z„n om de verloving van Boudewijn aan te kondigen. Het spreekt vanzelf, dat wij al deze ge ruchten en beweringen met het grootste voorbehoud mededelen. Indien het waar zou zijn, dat de jonge Noorse prinses inderdaad bij de huwe lijksplechtigheid te Luxemburg aanwezig zal zijn, dan zal koning Boudewijn niet mmder dan drie van zijn „verloofden" te gelijk ontmoeten, namelijk de Luxem burgse, de Engelse en de Noorse prinses sen. Officieel wordt te Brussel medegedeeld, dat prins Albert, broer van koning Boude- ri™ ,yrijdag TVi.t Antibes te Brussel is aa<^°rn- HlJ moet hier Zaterdagmid- koning vertegenwoordigen bij de officiële opening van een Engels-Bel gische tentoonstelling betreffende de eer ste koning der Belgen, Leopold I. en de Engelse koningin Victoria. Het totaal van hulpverleningsgoederen is zo groot, dat ook wanneer n* heel scherpe sortering alle evacué's geholpen zullen zijn, er nog zoveel over is dat het hoofdbestuur van het Rode Kruis eerst overleg met de regering wil plegen alvorens er een bestemming aan te gr en. De Minister raad heeft al goed gevonden, dat alles wat tot de lompen gerekend kan worden, ten bate van de slachtoffers wordt verkocht. In de opgave van het aantal aange geven gevallen van besmettelijke ziekten over de week van 8 tot en met 14 Febr. j.I. staan 87 gevallen van diphterie ver meld. Groningen 2, Drente 1, Overijssel 2, Gelderland 8 (te Ermelo 5), Utrecht 3, Noord-Hooland 14 (te Amsterdam 4), Zuid-Holland 28 (te 's-Gravenhage 13 en in Rotterdam 8), Noord-Brabant 13 (in Dongen 9), Limburg 16 (te Kerkrade 2). Ook in het buitenland liggen nog pak huizen vol, mede omdat de goederen in Nederland niet meer geborgen kunnen worden en ook niet meer nodig zijn. Daar om is aan het buitenland verzocht in ieder geval geen gedragen kleding meer te sturen. Verscheidene landen zullen er in verband met het deviezenvraagstuk voorts de voorkeur aan geven, om hetgeen aan geld is bijeengebracht in het eigen land eerst in goederen van bepaalde aard om te zetten en er dus schenkingen in natura van te maken. Waarschijnlijk zal het Internationale Rode Kruis n dit verband de totalisator worden. Wat vooral Rotterdam betreft, waar er velen zijn die door de overstroming veel schade hebben geleden maar niet tot de evacué's behoren, ook deze mensen kun nen hun schade voorlopig terug krijgen in dezelfde mate als de evacué's Het coördi natiebureau aan de Westersingel te Rot terdam biedt hierin de behulpzame hand. Er is te Rotterdam, waar 11.000 evacué's verblijven, een soort warenhuis opgericht, waar de getroffenen kunnen winkelen. Zij kunnen daar nl. tegen afgifte van hun verstrekte bonnen een keus trachten te maken. Per dag zijn hier reeds acht dagen lang ongeveer 1100 mensen geholpen, waarvoor een legertje van 120 man vak kundig personeel in de weer is. Tot nu toe kon men, wat de kleding betreft, mensen „met grote maten" maar zeer beperkt van dienst zijn. Maar gisteren heeft het Rode Kruis laten weten, dat er voor de „grote maten" een oplossing gevonden is. De vrouwen van Orgosolo kijken toe bij de eedsaflegging. Ze dragen allemaal zwarte hoofddoeken, want stuk voor stuk hebben ze een zoon, een echtgenoot, een vader of 'n ander familielid verloren door de vendetta... 'e de" tv,""" Slice "n «»dOT„ Reeds in de eerste weken van Eisenhowers bewind kan een opmerkelijke opleving in de activiteit der Amerikaanse katholieken worden geconsta teerd; deze geldt zowel het openbare leven als het interne apostolaat. Het feit, dat president Eisenhower een grotere plaats aan de invloed van de gods dienst toekent dan zijn voorganger Truman, en dit ook nadrukkelijk in liet openbaar uit, prikkelt de katholieken tot grotere interesse dan voor heen. Zij vinden daarbij een goede klankbodem in het volk, zoals blijkt uit de enquete van de Catholic Digest. Deze heeft n.l. kunnen vaststellen, dat 75 pet van het volk ervan overtuigd is, dat godsdienst zeer belangrijk is, alhoewel 24 pet van hen wel meent, dat men kinderen geen bepaalde belijdenis moet opdringen. De krachtontwikkeling der katholieken stem laten horen over de Amerikaanse po- imt. tot. uitine allereerst in het. acuut ma. tjtiek ten opzichte van het Nabije Oosten. Mgr Thomas J. McMahon, voorzitter van 'e bisschoppelijke missie voor Palestina, eeft felle critiek geleverd op <je houding 'an de Amerikanen ten opzichte van het Tabije Oosten. „De volkeren van het Na- Mje Oosten aldus mgr McMahon ma ken od het ogenblik een periode van grote moeilijkheden door. Wij moeten hen, zon- komt tot uiting allereerst in het acuut ma ken van een aantal problemen van prinzi- oiële aard. In de buitenlandse politiek tre den de katholieken op drie punten bijzon- Ier op de voorgrond. De Katholieke Asso- iatie voor Internationale Vrede heeft een urogram van drie punten gelanceerd, vaarin zij van de Verenigde Staten eisen hun politiek tegenover het onafhankelijk heidsstreven der onontwikkelde gebieden der enige politieke bijbedoeling, daarbij te wijzigen en stappen te doen bij de I steunen. Slechts een verlangen 'om deze Verenigde Naties ter bevordering van bona fide nationale bewegingen, die zelf bestuur mogelijk maken. Bovendien eisen z(j van de Verenigde Staten daadwerkelijke hulp voor het scheppen van gunstige omstandigheden voor nieuwe staten en regeringen, door volkeren van dienst te zijn, moet hierbij onze drijfveer zijn". Als laatste bewijs voor de katholieke activiteit geldt de helaas verloren strijd om de benoeming van dr Conant tot Hoge Commissaris in Duitsland. De Amerikaan bisschoppen hebben zich met zovele opvoedkundige hulp, technische assisten- andere katholieken in de Verenigde Staten tie, handelsovereenkomsten en culturele in duidelijke termen tegen de benoeming steun. Tenslotte eisen zij, dat de. Verenigde gekant, omdat zij niet kunnen tolereren, I Staten aandringen op algemene erkenning dat iemand, die de bijzondere school een ccu. zette de actie in, om een einde te en bescherming van de menselijke rechten bedreiging voor de democratische eenheid en omerta in zijn dorn. Hij reikt hien\in alle werelddelen en in alle omstandig- noemt en daardoor ongetwijfeld een ge- i hpflon. iraar rrnnp Vi of K" a f h nl i ei StB P nm-mf voocv Z&Von tT 'v v'"r«►h» ft. JL.I ij rmni n-iftn 1 'gjarige Vader van de beruchte bandiet Tanteddu. heden. Vervolgens hebben de katholieken hun vaar voor het Katholicisme vormt, naar West-Europa kan worden gezonden als afgezant van de Verenigde Staten. De Katholieken hebben deze nederlaag over zich moeten laten gaan, maar hun be zwaren hebben wijd en zijd de aandacht getrokken. Doch het optreden der Katholieken richt zich niet alleen naar buiten; zij keren zich evenzeer naar binnen. Kardinaal Spellman heeft een verklaring het licht doen zien, waarin hij de katholieken opnieuw en na drukkelijk wijst op hun plicht waakzaam te zijn ten aanzien van de sociale proble men en met ononderbroken kracht te wer ken aan de oplossing ervan. De kardinaal kwam er rond voor uit, dat hij verheugd was over Eisenhowers hou ding ten aanzien van de godsdienst. Maar hij toonde zich ook verheugd erover, dat de Episcopale Kerk zich met kracht wil geven in de strijd tegen het kwade en tegen de onverschilligheid, juist omdat zij Eisenhower aan hun zijde vinden. In dit verband loont het de moeite op te merken, dat 30 leden van het hoofd bestuur der Katholieke Vrouwenorgani satie er al spoedig bij geweest zijn haar opwachting in het Witte Huis bij Eisen hower te maken, ter gelegenheid van een driedaags congres van de bestuursraad. De verwezenlijking van de Katholieke idealen omtrent het rassenonderscheid heeft in Toledo (Ohio) tot een verscher ping van de situatie geleid. Naar aan leiding van een zekere stroming om negers bij de toewijzing van woningen uit te sluiten, protesteerden de Katholieken. Er werd een grote vergadering belegd, waar op de bisschop, mgr Doyle enige vragen kreeg voorgelegd betreffende de eigen dom. „De Katholiek verklaarde de bis schop op deze bijeenkomst kan maar één standpunt innemen; de rechten van zwarten en blanken zijn gelijk voor wat de burgerlijke privileges aangaat". Intussen zet de beweging van verdieping van het gezinsleven zich onverminderd voort. Het bureau voor gezinsleven van de Katholieke Welzijnsorganisatie heeft een boekje het licht doen zien, dat het ge zinsapostolaat met rasse schreden voor uitgaat: daardoor komen vele gezinnen tot intenser beleving van het geloof, tot bij wonen der H. Mis, tot intronisatie en tot het houden van het H. Uur. (Van onze correspondent) Naar wü vernemen is een justitieel onderzoek gaande tegen de tandarts A. S., die tot voor enige maanden zijn practjjk in Bussum uitoefende. S. was zeer plotse ling uit Bussum naar Rotterdam vertrok ken met de bedoeling te emigreren. De justitie heeft deze poging echter be let in verband met de onoirbare practijken welke S. in Bussum zou hebben uitge voerd met betrekking tot het Algemeen Ziekenfonds aldaar. De tandarts schijnt dit ziekenfonds voor een zeer belangrijk bedrag te hebben be nadeeld, door in een groot aantal geval len tot nu toe zijn er reeds 70 bekend onjuiste rekeningen bij het ziekenfonds te hebben ingediend van behandelde pa tiënten. Op sommige rekeningen waren bedra gen ingevuld en behandelingen gespecifi ceerd die niet strookten met de kosten en de aard van de werkelijke behandeling en op andere stonden kosten van behan delingen, die zelfs niet verricht waren. Het is nog niet vast te stellen voor welk bedrag het ziekenfonds is benadeeld, daar het fonds doende is, iedere door de tand arts opgegeven behandeling op de juist heid er van te onderzoeken, terwijl de officier van justitie te Amsterdam, die het onderzoek leidt, in dit stadium van het onderzoek geen inlichtingen kon ver strekken. Naar wij vernemen, zou S. aanvankelijk gearresteerd zijn, doch hangende het onderzoek tegen borgstorting zijn vrijge laten. Het Tweede Kamerlid Van der Goes van Naters (P.v.d.A.) heeft aan de minister van Verkeer en Waterstaat schriftelijk de volgende vragen gesteld: Is het waar, dat de rijkswaterstaat in alle stilte een afgraving op ongekende schaal voorbereidt van de om velerlei reden voor Nederland unieke Noord-Lim burgse heuvelrij tussen Bergen en Arcen? Is de minister niet van mening, dat deze geheimzinnigheid, waardoor zelfs andere hierbij betrokken departementen en dien sten van deze plannen vrijwel onkundig zijn en die blijkbaar ten doei heeft een voldongen feit te scheppen, een tijdige afweging van belangen onmogelijk maakt en dus strijdig is met 't algemeen belang'' Is de minister bereid, mede in het belang van de handhaving van de democratische rechtsstaat en van het weren ener bureau cratie, in dit en soortgelijke gevallen ^en meer publieke behandeling te bevorderen? DE MISSIONARISSEN in Columbia, werkzaam onder het Indiaanse volksdeel, zullen jaarlijks van de regering een sub sidie ontvangen van ruim anderhalf mil- lioen gulden. Behalve de financiële steun, die grotendeels gebruikt zal worden voor de bouw van ziekenhuizen, scholen, apo theken, rust- en kindertehuizen en voor het verstrekken van landbouwkundige voorlichting, is het de missionarissen toegestaan ten behoeve van de bevolking ontgonnen land in bezit te nemen en geschikt te maken voor fruitteelt en graanbouw. Het gebied, waarin de Indianen iconen, beslaat ongeveer 500.000 vierkante kilometer. De missie wordt be diend door 175 priesters, geassisteerd door 1/00 zusters. Ik zou aan dit bericht nog willen toe voegen: Dat geld is best besteed voor arbeid onder die mensen, wonend in de moeilijk toegankelijke gebieden aan de Oostkust en in moerassige streken langs de Westkust. DE KATHOLIEKE arbeidersbeweging in Spanje, die officieel Broederschap der Arbeiders heet, en 25.000 leden telt, heeft zich tot doel gesteld de godsdienstige onwetendheid der Spaanse arbeiders te overwinnen. Dit verklaarde Manuel Cas- tanon, voorzitter der organisatie, tijdens zijn bezoek aan het Internationale Con gres van Katholieke arbeidersorganisa ties, dat in de afgelopen week te Mün- chen is gehouden. Castanon zeide, dat de K.A.B. in Spanje tot de Katholieke Actie behoort en de bijzondere protectie van de Spaanse Primaat, Kardinaal Pla y Deniel, geniet. „De Spaanse arbeiders", zo erkende hij openlijk, „kennen slechts het Katholicisme, omdat zij aan de tra ditie verknocht zijn. Zij menen ook, dat de Kerk zich veel te weinig met het sociale probleem bezig houdt. Katholieke arbeidersleiders en sociologen trachten nu door het geven van opleidingscursus sen en lezingen overal in het land deze onwetendheid ie verminderen. Met. domoren is de wereld niet te red den. We moeten op velerlei terrein ons mannetje weten te staan. TIJDENS EEN voordracht in het Katholiek Sociaal Instituut te Bologna in Italië heeft pater Stanislaus Suwala, ex-aalmoezenier bij het Poolse expeditie corps in Italië, verklaard, dat „90 pet der Poolse kinderen zijn blootgesteld aan de voortdurende propaganda der Marxis tische atheïsten. Het aantal gearresteer de geestelijken stijgt voortdurend. Wan neer de toestand zich in deze richting blijft ontwikkelen, zal de Katholieke Kerk in Polen .tot volledige ondergang gedoemd zijn". „Met de steun der rode bajonetten", aldus pater Suwala, „heb ben de Poolse communisten scholen voor Godlozen" geopend". Men vergeet inderdaad te veel. dat ondanks alle reclame voor de vrede, de sovjet-macht, op geweld is gebaseerd zonder democratische rechten. IN HET Kamerslag van gisteren hebt ae kunnen lezen hoe belangrijk de bepa lingen zijn inzake eventueel ontslag, 't Is overigens nogal wat, dat ver jaar in ons land 60 A 70.000 gevallen aan de orde komen. Met. een dikwijls onpleizierige achtergrond. Anders had de minister vandaag op het handhaven van de oude regeling niet zo behoeven aan te dringen. MORGEN IS het weer Zondag. Alweer de eerste in de Vasten, de tijd van extra offeren. Ge vergeet natuurlijk het Ker ken fonds niet. Zorg er voor, dat ge vol gens de episteltekst Gods genade niet zonder vrucht ontvangt. Liever dienaren van God door Luister goed morgen, want het is een hele lijst. Een pracht- cpistcl. waarbij U nu in overeen stemming met het evangelie geen stenen voor brood u-orden geschonken. Voor de rest een zalige Zondag met t gelaat van zo'n echte dienende Engel.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1953 | | pagina 3