m René Clément in Amsterdam ONS SUCCES PATROON VAN DEZE WEEK Neil Lyndon ontsnapt Nu eens kaas en eieren naar voorste iUnies van het voedingsfront Lijdt niet langer V HOE BESTEL IK MIJN PATROON? VICTOR BRIDGES ZATERDAG 28 FEBRUARI 1953 PAGINA 4 20th Century Fox en Cinemascope. Dieptefilm zonder bril. Nog vóór de zomer zes films. Ei van Columbus„The Robe", eerste Cinemascope-film. Sir Alexander Kor da over de dingen, die komen gaan. „Niet zo belangrijk als het geluid". Censuur zal haar vormen moeten herzien. Moeilijkheden voor de sterren. Filmstrook over de „Watersnood". Bette Davis opnieuw als vallende ster. - i I Tal van smakelijke èn gezonde gerechten mogelijk ONDER RUIM 3000 KINDEREN Hoe de kleine Georges Poujouly voor de film „Jeux Interdits" werd gevonden duurzaam dus voordelig Lagerhuis verdaagt debat over „abortus- ontwerp" C 706 Geautoriseerde vertaling uit het Enge/s van Pictures". Maar welke naam men er ook aan geeft, de dieptefilm is het voornaam ste onderwerp van elk filmgesprek. Men beweert zelfs, dat het de belangrijkste ontdekking is sinds het ontstaan van de film. Maar daarmee is Sir Alexander Korda het niet eens: „De derde dimensie in de film is even belangrijk als de kleur, maar niet zo belangrijk als het geluid. Drie weken geleden meldden we, dat de 20th Century Fox zou overgaan tot de toepassing van een nieuw, in Frankrijk ontwikkeld filmsysteem, waarmee de il lusie van een driedimensionaal beeld kan worden gewekt, zonder dat daartoe een hril nodig is, wel moet het projectiescherm een gebogen vorm hebben. Dit nieuwe systeem, door zijn uitvinder Henri Chrétien „Cinemascope" genoemd, kan, naar onze Parijse correspondent meldt, op gemakkelijke en weinig kost bare wjjze worden toegepast. Professor Henri Chrétien was reeds kort vóór het uitbreken van de laatste wereld oorlog met zijn vinding gereedgekomen, maar de oorlog was oorzaak, dat zij niet praktisch werd toegepast. In Frankrijk loopt men trouwens nooit bijster warm voor vindingen van eigen bodem. Tegen het einde van verleden jaar heeft de 20th Century Fox evenwel een proef met de vinding genomen en, het gevolg was, dat de directeur, de heer Spyres P. Skouras, op 7 Februari naar Nice vloog om met professor Chrétien het contract te tekenen waardoor hij de exploitatie-rechten in handen kreeg, niet alleen voor zijn eigen maatschappij, maar voor de hele filmin dustrie. De heer Skouras is intussen weer naar Hollywood teruggekeerd, want de Fox-maatschappij wil nog Voor deze zomer de eerste zes films gereed hebben en tegelijkertijd de eerste vijfduizend projec tie-toestellen in bedrijf stellen. •Met het nieuwe systeem is het niet mogelijk reeds vervaardigde films te pro jecteren. Maar aan de bestaande camera's en projectietoestellen behoeft niets te worden veranderd. Professor Chrétien heeft namelijk een combinatie van lenzen samengesteld, die precies „zien" als de ogen van de mens. Deze combinatie, die van geringe omvang is, wordt eenvoudig vóór de lens van de camera geplaatst. De film, die dan wordt opgenomen, geeft sterk verdraaide beelden te zien, zoals de lachspiegels op de kermis. De breedte van de filmband blijft 35 millimeter, maar het geluid wordt er iets anders op aangebracht wegens de plaatsruimte. Bij het opnemen van de film moet alles volkomen natuurgetrouw zijn. Er kan dus geen gebruik meer worden gemaakt van vlakke coulissen of schermen. De filmband met het vervormde beeld wordt in een normaal projectie-apparaat geplaatst, voorzien van een speciale com binatie van lepzen, door middel waarvan een beeld wordt verkregen, dat de illusie van diepte geeft. Aldus voorgesteld, lijkt de uitvinding het ei van Columbus, Maar er is een ont zaglijke kennis van de lichtwetten en een geweldige ervaring op het gebied van op tische instrumenten nodig om een derge lijk lenzenstelsel te bedenken en uit te voeren. De thans 74-jarige professor Chrétien bezocht de beroepsschool van de grote Franse drukkerij Chaix, toen hij twaalf was. Zes jaar later voltooide hij zijn be roepsstudies aan de Electrotechnische Hogeschool in Parijs. Maar hij werd druk ker noch electrotechnicus. In plaats daar van trad hij als astronoom in dienst bij de Sterrewacht van Meudon om vervol gens van sterrrewacht tot sterrewacht te reizen in Rusland (Pulkovo), Engeland (Cambridge), Duitsland (Potsdam)en Cali- fomië (Mount Wilson). Toen hij in 1914 werd gemobiliseerd, kwam hij onmiddel lijk in dienst van de Technische Sectie der Militaire Luchtvaart, waar hij uitvinding op uitvinding deed, waarvan er vele mili tair geheim zijn gebleven. Na de oorlog richtte hij met Jobin het Parijse Optische Instituut op. Zijn publi caties over het licht, hebben in weten schappelijke kringen groot gezag. Voor de praktische toepassing van het systeem, dat, zoals gemeld Cinemascope is genoemd is men natuurlijk afhankelijk van de pro ductie der nieuwe lenzen. Professor Chré tien heeft zich het recht voorbehouden om in Frankrijk met deze productie door te gaan. Maar verreweg het grootste deel zal toch in Amerika worden aangemaakt. De heer Skouras hoopt, nog vóór Juli van dit jaar 5.000 stel lenzen gereed te hebben. De eerste film, die volgens dit nieuwe systeem wordt vervaardigd is „The Robe" naar het boek van Lloyd C. Douglas met Victor Mature, Richard Burton, Jean Simmons, Michael Rennie en Dean Jagger In de voornaamste rollen. Professor Chré tien heeft bedongen, dat deze film gelijk tijdig in de Verenigde Staten en in Frank rijk zal uitkomen. Intussen is men reeds bezig met de bewerking van vijf scenario's voor films, die volgens dit systeem zullen worden geproduceerd. De eerste proeven, die hij zag waren volgens de heer Skouras zo schitterend, dat hij naar Europa vloog en zich on middellijk met professor Chrétien in ver binding stelde. „Daar kan de televisie niet aankomen", voegde hij er met een voldaan lachtje aan toe. m w m Een man, die veel heeft bijgedragen tot de ontwikkeling van de film in Engeland waarvoor hij door koning George VI werd geadeld is Sir Alexander Korda, die op 16 September 1893 te Turkeve in Hongarije werd geboren. Ondanks zijn 59 jaren houdt Korda zich nog volop bezig met de filmproductie en in zijn hoge werkkamer, die uitziet op een grasveld en een sierlijke vijver, waarachter Hyde Park zich uitstrekt, peinst hij over „the things to come": de dingen, die gaan komen. Jaren geleden maakte hij onder deze titel een opzienbarende film en nu loopt hij met plannen rond voor een film, die niet minder sensatie zal wekken. Want Sir Alex, die pas uit de Verenigde Staten is teruggekomen, heeft besloten om in Mei de dingen, die komen gaan, te demon streren en de eerste Engelse speelfilm van normale vertoningsduur in drie di mensies te maken. Hollywood heeft heel wat namen voor dit nieuwe filmsysteem: „Rouddies", „Three-D", „Tri-Dimensional" of „Stereo 4'<> j een reeks inleidende beelden en kaarten vooraf, die een historisch overzicht geven van de eeuwenlange strijd die de Neder landers tegen de zee hebben gevoerd en van het ontstaan van de beschermende wal, die zij tegen hun vijand, maar tevens hun vriend, hebben opgeworpen. Tot slot volgen een reeks beelden van het red dingswerk en de hulpverlening. Bij de filmstrook bevindt zich een toelichtend tekstboekje. De helft van de opbrengst zal worden afgedragen aan de actie „Beurzen open, dijken dicht". Opnieuw speelt Bette Davis de rol van de ster, wier roem aan het tanen is. Na „All about Eve" (die haar bijna een Oscar bezorgde) speelt ze een soortgelijke rol in een verhaal over een Hollywood- ster, die door de producenten met de nek wordt aangezien, die geen rollen meer kan krijgen en die in haar ouderdom en een zaamheid niets anders heeft dan een Oscar om zich te troosten. Deze film, „The Star" geheten, komt in een tijd, dat Hollywood gewoonweg zwelgt in de mislukkingen. De film „Sun set Boulevard" met Gloria Swanson in de hoofdrol, heeft deze mode ingeluid. Spoe dig volgde een tweede Swanson-film „Three for Bedroom C" .waarin een der gelijk gegeven was verwerkt. Chaplin gaf in „Limelight" zijn visie op een clown, die wanhopige pogingen doet om zijn oude roem te heroveren. En in Laurence Oli- vier's film „Carrië" werd de onderf/ig van een succesvol man getoond. Vanwaar al dit pessimisme? Kan het zijn, dat de filmmakers oud worden? Of koesteren zij een ziekelijke nieuwsgierig' heid naar wat er op de roem volgt? v at; Michael Rennie en Victor Mature spelen rollen in „The Robe"", de eerste „Cinemascope"-film, die door 20th Century Fox wordt gemaakt. Gen tijd meer om naar de slager of de vishandelaar te gaan en U wilt tóch iets hartigs bij het warme maal of bij de bo terham geven? Kijkt U dan eens in kel der of kast; misschien hebt U daar nog een stukje kaas en enkele ei,eren. Van eieren en kaas kunnen allerlei smakelijke en gezonde gerechten bereid worden, in een ogenblik tijds! Voor 2 eieren en 100 gram kaas per vier personen bijv. von den we de volgende mogelijkheden (U kunt natuurlijk ook meer eieren nemen). Brusselslof met hardgekookt ei en ge welde kaascrême; plakjes hardgekookt ei met kaassaus op geroosterd brood of broodjes; kaassaus met blokjes hardge kookt ei er door; eiergehakt met kaas; roerei met geraspte of blokjes kaas; ome let met geraspte of blokjes kaas; schuim- omelet met kaas (kaassoufflé); losgeklopt ei met geraspte kaas, gestold in de oven of in een heetwaterbad (au-bainmarie). Van 1 ei en 150 gram kaas zoudt U kun nen maken: Eiergehakt met kaas; eierpannekoekjes met kaas; schuimige omelet met kaas; kaascroquetten; hartige wentelteefjes, kaassoezen. Misschien denkt U: dat lijkt nu allemaal Bette Davis speelt opnieuw de rol van de ster, wier roem aan het tanen is. Toen de geluidsfilms kwamen, begon het publiek te luisteren. De derde dimensie verhoogt, evenals de kleur, alleen maar de aantrekkelijkheid van datgene, wat de ogen zien. Zij voegt er niets nieuws aan toe". „Toch", vervolgde Korda, „zal de komst van de eerste driedimensionale films uit Hollywood een ernstige slag zijn voor de normale films. Tenzij deze laatste beter zijn dan de dieptefilms. Als het nieuwtje er af is, zullen de mensen naar de beste films gaan kijken en ze zullen heus geen voorkeur geven aan een film, omdat die een derde dimensie heeft". In Amerika heeft Sir Alexander Korda, wiens Engelse films variëren van „The Private Lives of Henry VIII" tot „The Sound Barrier", het probleem van de „Three-D"" besproken met de voornaamste producenten, die zich eenvoudig verdrin gen om het zo spoedig mogelijk toe te pas sen. „Ze beschouwen het als het antwoord op de televisie. Dat is natuurlijk niet zo. Televisie is niet meer te verdringen. Het heeft een einde gemaakt aan de slaafse gewoonte om naar de bioscoop te gaan,' maar een film zal evenveel publiek blij ven trekken als ze betere ontspanning biedt dan de televisie thuis. Ik geloof niet, dat er reden tot haast is om iedere film in drie dimensies te maken. Sommige films hebben het niet nodig. „Brief En- counter" bijvoorbeeld zou niet beter wor den, als men ze in drie dimensies of in kleuren vervaardigde. Maar ik wou, dat het mogelijk was geweest, „The Sound Barrier" in drie dimensies te maken. Dat zou iets extra's hebben betekend". Als de dieptefilms in vertoning komen, zal de censuur volgens Korda haar nor men moeten herzien. Bepaalde costuums en decolleté's, die in de normale vlakke films aanvaardbaar waren, zullen moeten worden gewijzigd, als er de derde dimen sie aan wordt toegevoegd. Ook ten aan zien van de griezelfilms zal men een an der standpunt moeten gaan innemen. De ouderwetse films van Bela Lugosi en Bo ris Karloff zouden veel te opwindend wor den. Het acteertalent van de sterren zal vol gens hem eveneens opnieuw moeten wor den bezien. De regisseurs zullen meer gaan eisen dan alleen maar persoonlijk heid. Als producent weet Korda alles af van de verkoop van films. Hij verdient nog al tijd 100.000 per jaar aan reprises van „Henry VIII". Met betrekking tot de bio scoopeigenaars merkte hij op: „De toe komst zal niet zo makkelijk voor ze zijn. Er is nu geen kist met geld om er hun hoofd in te steken. Toch voorspel ik een rooskleurige toekomst voor „Three-D". Hollywood ziet er een nieuwe kist met geld in. Maar op die kist moet „Voorzich tig behandelen" staan". Door de Projectie Onderwijs Centrale te Hilversum, die aan ruim 8.000 scholen en verenigingen filmstroken levert, welke dienen bij het onderwijs, is onder de titel „Watersnood" een filmstrook van 74 op namen samengesteld, door middel waar van een beeld wordt gegeven van de ramp, die het Westen van het land op 1 Februari heeft getroffen. Aan de foto's over de rampnacht en zijn gevolgen, gaat René Clément, de befaamde Franse re gisseur, is ter gelegenheid van de Neder landse première van zijn laatste film „Jeux Interdits" naar Amsterdam geko men, tezamen met de beide kinderen, die op zulk een ontroerende wijze hun rol in de film spelen. Gisteravond woonde hij de officiële première in het Amsterdamse Tuschinski theater bij. Vóór het echter zo ver was, heeft Clément in intieme kring een en an der verteld over zijn werk. In 1945 heeft hij reeds van vrienden 't idee gekregen voor „Jeux Interdits", maar hij heeft zeven jaar naar iemand gezocht, die zijn film wilde financieren. Dit is eindelijk gelukt, maar toen stond de regisseur voor de onmetelijke taak om de geschikte kinderen te vinden, die de rollen van Paulette en Michel zouden moeten spelen. Clément heeft minstens 3000 kinderen gezien, in Juli van het vo rig jaar, dus tijdens de vacantie. Hij heeft eerst alle Parijse scholen bezocht, maar kon daar niet slagen en is toen naar de vacantiekolonies gegaan. Als maatstaf legde hij alleen maar physische eisen aan. De kinderen moes ten een grote gevoeligheid tonen en daar bij grote ogen hebben, want ogen zijn 't belangrijkste voor de camera. Van ver schillende types maakte hij 300 foto's, waaruit hij er tien uitzocht. Hierna nam hij stemproeven, waarbij het hem in be ginsel niet ging om het kind te vinden, dat het beste en het fraaiste sprak, maar dat het gemakkelijkste het apparaat ver gat. Eindelijk vond hij drie jongens uit eenzelfde kinderkolonie, die eventueel de rol van Richel zouden kunnen spelen. Intussen was er een klein schandaal ontstaan. Clément ligt n.l. de scène spe len, waarin de kinderen' het Wees Ge groet opzeggen. Dat ontlokte bij de lei ding de furieuze bpmerking, dat Clément niet moest denken, dat hij in de kolonie was gekomen om kinderen te leren bidden. Nadat de moeilijkheden met de moeder waren opgelost, begon het werk. Eerst wilde de jongen niet omhoog kijken, maar als hij het een keer deed en Clément zijn ogen voor de cameralens kreeg, dan was hij alweer helemaal verzoend! Tenslotte is het gelukt en het spel van Michel, die 11 jaar oud is en George Poujouly heet, is ontroerend geworden. Het bleek onmogelijk om een geschikt meisje in Parijs te vinden. Tenslotte is Clément door een toeval in aanraking ge komen met het meisje dat Paulette zou spelen. Zij is de zevenjarige Brigitte Fossey. Zonder één enkele test heeft Clément haar gekozen en zijn keus is uit stekend geweest. Zij heeft in alle gam ma's in de film gehuild en het merk waardige is. dat de kinderen volkomen begrepen wat er van hen werd verwacht en waarom zij dit of dat moesten doen. Clément vertelt met veel liefde en enthousiasme over zijn werk. De twee kinderen kwamen binnen en steeds weer betrok Clément het meisje en het jon getje in het gesprek. Door zijn tact heeft Clément bereikt, dat de kinderen de 8 heel lekker, maar is het ook goede voed zame kost? Wel, in eiwitwaarde weegt 75 gram 40 of volvette kaas ongeveer tegen 100 gram vlees op. Kaas is verder een uit stekende bron van kalk. Ook eieren be horen tot de voedingsmiddelen met hoge beschermende waarde. recepten voor 4 personen; (Daar de ene kaassoort veel hartiger smaakt dan de andere, dient men met de hoeveelheden wat voorzichtig te zijn en te proeven, vóór men alle kaas en zout toevoegt). Gewelde kaascrême (als saus bij de aardappelen). 75 g (bijna 1/3 pakje) boter of marga rine, 100 g geraspte kaas, dl 4 eet lepels) lauw water, nootmuskaat. De boter en margarine week laten wor den en dan met een houten lepel roeren tot ze zalfachtig wordt. Geleidelijk aan de kaas en het water erdoor werken, De crème op smaak afmaken met nootmus kaat. Eiergehakt met kaas Hiervoor de hardgekookte eieren in blokjes snijden en de kaas fijn snijden of raspen. Een rest gekookte aardappelen fijnmaken. Alle ingrediënten dooréén- kneden tot een samenhangend geheel. Zo nodig iets melk en iets zout toevoegen. Van de massa platte koekjes vormen. Deze door bloem en paneermeel wentelen en in heet vet vlug aan weerszijden bruin bakken. Omelet met kaasplakjes 2 eieren, een stukje stevige, niet te jon ge kaas van ongeveer 100 g (een restje is heel geschikt) boter of margarine, zout, 2 eetlepels water. De eieren even goed loskloppen met het water en iets zout. De boter of margarine lichtbruin laten worden in de koekepan, de kaas er boven in dunne schijfjes snij den. De eimassa over de kaas gieten en vlug laten stollen. Hier en daar de zij kant optillen en nog vloeibaar ei er onder laten lopen. Wanneer alles gestold is, de omelet uit de pan laten glijden en dubbel slaan, zodat de onderste helft iets buiten de bovenste uitsteekt. Schuimige kaasomelet 100 g kaas en 2 eieren, gesplitst in dooi er en wit, 45 g (5 eetlepels) bloem, lté dl (een kopje) melk, fijngesneden peterselie, (zout). De bloem aanmengen met de melk. De eidooiers luchtig roeren; de aangemengde bloem en de kaas er door roeren. De ei witten zeer stijf kloppen en de dooiermas sa voorzichtig hierdoor scheppen. In dc koekepan boter of margarine heet en. heel lichtbruin laten worden. Een lag van de omeletmassa er in leggen en de warmte bron temperen. De massa dichtgedekt 10 a 15 minuten verwarmen, tot de boven kant droog is. De omelet aan de tweede kant niet bakken, maar op een bord schui ven en fijngesneden peterselie erover strooien. De rest van de eimassa op de zelfde wijze bakken. Hoeveel omelettes men van de massa bakken kan, hangt af van de grootte van de koekepan. De laag liefst niet groter maken dan 2 cm. René Clément komt met de kleine Georges Poujouly en Brigitte Fossey per vliegtuig op Schiphol aan. psychologische situaties, waarvoor zij werden geplaatst, begrepen en met een wonderlijke begaafdheid hebben zij zich in die diverse situaties ingeleefd, j. Ter geruststelling deelde Clément mee, dat de hond in de film niét was afge maakt. Clément is n.l. van oordeel, dat een blessure, hoe gering ook, nooit ver antwoord is voor het opnemen van een scène. Er was een dierenarts, die de hond een spuitje gaf om het dier te doen in slapen en welke suggestie daaruit voor de camera is getrokken zal eenieder kun nen zien. De film is in acht weken op genomen. Clément deelde nog mede, dat men hem wel eens een „realist" heeft genoemd. Dat is niet zo, omdat hij méér geeft dan de realiteit alleen. Hij wil voor alles als basis voor zijn werk het leven zelf nemen. De camera moet niet alleen maar een be weging opnemen, maar een bewogenheid, uit het leven zelf gegrepen. Zijn volgende film gaat hij in Engeland maken. Deze zal handelen over 'n Frans man in Londen. Over de rolbeztting kon hij echter nog niets meedelen. Advertentie. m door rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en zenuwpijnen. Neemt regelmatig Togal, dat verdrijft in al die gevallen snel en afdoende de pijnen. Togal baat waar andere middelen falen. Zuivert de nieren is onschadelijk voor hart en maag. Bij apotheek en drogist f 0.95, f 2.40 en f 8.88. Het door het Lagerhuislid Reeves inge diende wetsontwerp, dat beoogt de straf baarstelling van de door een medicus, met het doel het leven van de moeder te red den ten koste van het leven van het on geboren kind, uitgevoerde abortus, uit de Britse wetgeving te verwijderen, kwam gisteren in tweede lezing bij het Lager huis in debat. Na afloop werd het debat verdaagd. Vermoedelijk betekent dit het resultaat loos einde voor het ontwerp. Door Lager huisleden ingediende ontwerpen worden nl. bij verdaging onder aan de lijst van te behandelen wetsontwerpen geplaatst, welke eens in de veertien dagen wordt op gesteld. De kans om in die periode op nieuw aan de orde te komen is uiterst ge ring. Komt het niet in behandeling dan is het automatisch van de baan. In het komende voorjaar zullen er zeer veel blouses gedragen wor den; onder mantelcostuums, bij sport, op kantoor en bij het werk. Bij elke gelegenheid kan het jonge meisje en ook de iets oudere dame, er dan ook altijd aardig uitzien. Vooral als men verscheidene blouses heeft, is er steeds variatie mogelijk. Bovendien zijn ze ge makkelijk en vlug zelf te maken; er gaan maar kleine lapjes stof in. Dit leuke model is verkrijgbaar in maat 38, 42, 46 a f 0.25. Ei is 1,10 tot 1,25 meter stof van 90 cm. breed voor nodig, en voor het galon of kantje 1,75 tot 2,00 meter. Het model heeft een aan geknipte mouw, met een omslag waar een galonnetje uitkomt. Voor, midden uit de hals naar de zijnaad, loopt ook een naad waar een randje uitkomt. Een eenvoudige garnering en practisch in de was. De punthals is met een vlotte strik gegarneerd. Plak aan de adreszjjde van een briefkaart, naast en buiten het frankeerzegel het verschuldigde bedrag aan geldige postzegels en zend deze naar ATELIER CROON, BEATRIJSSTRAAT 4, ROTTERDAM Vermeld aan de andere zijde duidelijk uw naam, adres, woonplaats en maat en nummer van het gewenste model. Plak nooit meer dan f 1,— op een kaart, wat meer geplakt wordt is waardeloos. Girostortingen eveneens ten name van Atelier Croon op nummer 271291. Afgehaald elke dag van 9 tot 12 en van 2 tot 5 uur. Behalve 's Zaterdags. (SLOT.) Sir George knikte, blijkbaar met onze verbazing hoogst ingenomen. Marwood belde gisteravond om half elf Scotland Yard op. Hij vertelde, dat hij in een anonieme brief twee adressen ge kregen had, aan het ene waarvan u waar schijnlijk te vinden zou zijn. Ook gaf hij een volledige beschrijving van de veran dering in uw uiterlijk. Ik wendde mij tot Latimer. Zou Sonja dat bewerkt hebben? Waarschijnlijk, antwoordde hij met zijn onverschillig klinkende langzaam heid. Ze wist dat je neef al het mogelijke zou doen, om jouw weer achter slot en grendel te krijgen en tegelijker tijd ver meed zij op deze manier om gearresteerd te worden. Zo is het, zo is het, zei Sir George met zijn wijze hoofdknik. Voor zover ik zie is zij een hoogst gevaarlijke jonge vrouw. Ik zal bijzondere zorg dragen voor haar arrestatie. Zijn woorden waren mij als een plotse linge, snelle steek van medelijden en be rouw. Het was een verschrikkelijke ge dachte: Sonja in de gevangenis. Sonja, wier wilde en hartstochtelijke natuur wegteerde in de afschuwelijke slavernij, die ik zo goed kende. De herinnering aan alles, wat zij voor mij gewaagd en door staan had, kwam overweldigend in mijn gedachten en ik deed een stap naar Sir George. Sir George, zei ik, een ogenblik ge leden was u zo goed, mij te verzekeren, dat de regering zou trachten, mij de on rechtvaardigheid, die mij aangedaan is. te vergoeden. Hij keek mij aan, blijkbaar zeer verrast. Zeker, zei hij, zeker. Ik ben er van overtuigd, dat zij op de meest edelmoedige wijze met alle omstandigheden rekening zal houden. Ik vraag maar één ding, antwoordde ik. Zonder dat meisje, Sonja Savaroff, zouden de Russen thans in het bezit van mijn uitvinding geweest zijn. Wanneer de regering meent mij iets verschuldigd te zijn, kan zij de rekening geheel vereffe nen door haar vrijuit te laten gaan. Sir George zette zijn bril op. U vraagt dit, terwijl zij haar best deed u weer in de gevangenis te brengen? vroeg hij. Ik knikte. Ik ben er niet geheel zeker van, of ik dat niet verdiend zou hebb, antwoord de ik. Een ogenblik staarde Sir George mij verwonderd aan. Goed dan, zei hij tenslotte; het zal wel zo kunnen worden geschikt. Zoals u zegt, is zij ons ten zeerste van dienst ge weest, ofschoon buiten haar bedoeling. Dat is een punt in haar voordeel, stellig in haar voordeel. Maar uw vriend Marwood? vroeg Lammersfield welwillend. Voor valse aan klacht en het verkopen van regerings geheimen denk ik, dat wij genoeg bewij zen hebben om zijn arrestatie te recht vaardigen. Dat denk ik wel, zei Sir George, plechtig knikkende. Ik heb er al instruc ties toe gegeven. In een geval als dit is de veiligste kant de beste. Zijn woorden stelden mij enigszins te leur. Niet, dat het onrechtvaardig was om George te arresteren, maar ik had zo graag nog eens met hem willen praten, al waren het maar vijf minuten, Lammers field onderbrak de gedachte hieraan. Ik denk, dat u beiden, evenals Lati mer, wel zo ongeveer sterft van honger, zei hij vriendelijk, U zult na het ontbijt nog wel niets gebruikt hebben? Tommy sprong dadelijk op uit zijn stoel met een heftigheid, die de vraag direct beantwoordde, voor zover het hem be trof; en ik gaf toe, dat een korte tussen tijd om ons wat te verfrissen, geenszins onwelkom zou zijn. Ik vrees, dat ik Latimer nog niet kan missen, zei hij, maar u beiden kunt wel eerst een flinke lunch gaan nemen. Komt hier terug, zodra u klaar bent. Ik zal Oor log en Marine opbellen, terwijl u weg bent en zorgen dat hier enkele mensen komen, aan wie u dan uw nieuwe spring stof uitleggen kunt. Ik denk wel, dat u een waarderend auditorium vinden zult! Hij drukte op een bel, naast zich en op staande van tafel, bracht hij ons naar de deur waar ik een ogenblik bleef staan om te trachten Zowel hem als Sir George te bedanken. Mijn beste Lyndon, onderbrak hij mij hoffelijk, u bent drie jaar in de ge vangenis geweest voor een misdaad, die u niet hebt bedreven en ter vergelding daarvan hebt u het land een dienst ge daan, die men niet te hoog schatten kan. Terwijl hij nog sprak, werd er geklopt en op zijn „binnen"! verscheen de onbe wogen man-als-een-bottelier op de drem pel. Laat deze heren uit, Simpson, zei hij; en laat het mij dadelijk weten, wanneer zij terugkomen. Toen drukte hij mij vriendschappelijk de hand en voegde er met een fijn glim lach aan toe: Wanneer u misschien een wederzijd se kennis ontmoeten mocht wilt u dan zo vriendelijk zijn mijn onofficiële geluk wensen over te brengen? Ik hoop spoedig het voorrecht te hebben, die persoonlijk uit te spreken. Ik beloofde zijn boodschap over te bren gen en volgde onze gids de trap af en naar buiten. Een kerel, waarvan ik hou, zei Tom my. Geen dwaas in geen enkel opzicht. Joyce zei altijd al, dat-ie van een goed soort was. Hij bleef midden op de straat staan en begon met zijn volkomen negatie van fatsoen een grote, houten pijp te stoppen. Wat staat er nou op het program? vroeg hij; ik kan haast niet meer van honger. Wenem en een taxi, rennen naar huis en pikken Joyce op, zei ik. Vandaar naar het café Royal; we nemen de beste lunch, die ooit in Londen genomen is. Tommy gaf zijn blijdschap te kennen door een diep gegrinnik. Als iemand mij voor zes uur in Downingstreet terug verwacht, zei hij, kan die zijn testament wel maken. Gedurende de rit bespraken wij met veel genoegen de voorname kwestie, wat we zouden nemen bij de lunch. Na een week lang geteerd te hebben op sardines en tong uit het blik vond ik dat een zeer boeiend onderwerp. Toen we Chelsea Embankment bereik ten, schoot mij een gelukkige gedachte te binnen. Ik zal je eens wat zeggen, Tommy, zei ik. We bellen niet bij Joyce aan. Laten we achterom gaan, net als de vo rige keer en haar overvallen. Je hebt gelijk! Zij zal de deur waar schijnlijk open hebben. Dat doet ze meest al op zo'n warme middag. De taxi hield stil bij Florence Court en terwijl wij de chauffeur vroegen om te wachten, gingen we de gang in en liepen Tommy's flat binnen. Er lagen verschei dene brieven voor hem op de grond en terwijl hij zich bukte om ze op te rapen, liep ik door de kamer en door de met glas overdekte gang aan de achterzijde van het huis. Het was maar een kort stukje naar het atelier van Joyce en van de plaats waar ik stond, kon ik zien dat haar deur op een kier stond. Ik liep langzaam om geen leven te maken en toen ik ongeveer de helft had afgelegd, bleef ik plotseling stokstijf staan. Een ogenblik bleef ik doodstil. Een paar meter verder achter de deur kon ik twee mensen horen praten. Een van hen was Joyce; de ander de anderwel, ik geloof, dat ik die stem onder elke omstandigheid ook altijd zou herkennen. Ik hoorde enig geluid achter me en voorzichtig omdraaiende, was ik juist op tijd om Tommy te beduiden, dat hij zich absoluut stil moest houden- Mijn hart bonsde geweldig, terwijl ik voorzichtig weel' vooruit sloop, tot ik bijna bij de deur was. .je hebt het dus begrepen!" (ik kon alles goed verstaan)- Ik behoef alleen maar de politie op te bellen en hij zal binnen het half uur weer in de gevan genis zittenvoor zijn hele leven. Hij zal er geen tweede keer uit ontsnappen daar kun je zeker van zijn. Zo? Dit ene woord kwam er duidelijk en helder uit, maar het ZOu onmogelijk zijn de diepe verachting te beschrijven, welke Joyce er ln wist te leggen. Dit had enige uitwerking op George. Je hebt alleen maar te doen wat ik je zeg-... dat is alles; riep hij nijdig uit Geef je me vanavond je woord niet, dat je binnen afzienbare tijd met me zult trouwen, dan zal ik weggaan en Scotland Yard opbellen. Je kunt nu je keus doen. Of je huwt met mij of Lyndon gaat mor gen terug naar Dartmoor. Dan heb je gelogen, toen je zei, dat je bang was om hem te helpen. Met een krachtige beweging scheen George zijn tong weer in bedwang te krijgen- Neen, Joyce, dat deed ik niet. De hemel weet, dat het me spijt voor die arme kerelhet heeft me altijd ver driet gedaan; maar niets ter wereld kan me schelen, behalve jou. Ik.ik raak te buiten mezelf toen je zei niet te wil len trouwen. Je meende dat toch niet, is het wel? Lyndon kan toch niets meer voor je zijn; hij is toch dood voor ons allen. Op zijn best is hij een sluipende misdadiger, die tracht zich schuil te hou den voor de politie in Zuid-Afrika oi zo. Kom, je zult er geen berouw van hebben. Ik heb overvloedig geld en ik zal je al les geven, wat een vrouw maar voor zich wensen kan- En als ik weigerde?, vroeg Joyce kalm. - Naar het geluid te horen, deed George een stap in haar richting- Dan zal Lyndon naar Dartmoor te rug moeten en daar blijven tot zijn dood. Er ontstond een korte stilte en daarna gaf Joyce kalm en vastbesloten haar antwoord, Ik geloof, dat je de gemeenste man bent, die op de wereld rondloopt. Ik walg er reeds van om in dezelfde kamer te zijn, waar jij bent. George scheen zo van woede vervuld te zijn, dat hij niet spreken kon. Schaam je!, stotterde hij ten laatste. Dat is dus je oordeel over mij? Die vroe gere aanbidder van je, die schurk.... Ik hoorde hem een stap nader komen. Ik zal het je op de een of andere manier betaald zetten, grauwde hij. Te walgen?walgen! Ik zal je reden ja. reden zal ik je geven om.... Vlug gooide ik de deur open en stapte over de drempel. Niet op het ogenblik, George, zei ik. Al was de duivel plotseling uit de grond verrezen, geloof ik niet, dat dat meer indruk op mijn tegenstander zou hebben gemaakt. Met open mond en een gezicht zo wit als een doek stond hij roerloos in het midden van de kamer mij aan te staren als een slaapwandelaar. Een secondeeen seconde bleef hij in de zelfde houding staan; daarna, als ge troffen door een electrische schok draai de hij. zich óm als wilde hij trachten naar de deur te vluchten. 'Hij was echter te laat. Mijn geveinsde kalmte kwam tot uitbarsting. Zonder mij te kunnen bedwingen liep ik op de kerel toe en gaf hem een draai om de oren, zo, dat hij in zijn volle lengte op de grond viel. Tommy was voor de deur gaan staan. Sidderend van drift liep ik op George toe: Sta op! Sta op! Schurk, bandietik struikelde over mijn eigen woorden. Met een reuzen-kracht, die plotseling in mij opkwam, trok ik George aan de kraag van zijn jaquet omhoog. Ik greep hem om zijn middel en zonder een woord nog te zeggen, zonder naar Joyce of Tommy te kijken liep ik zo met hem naar de deur, welke Tommy voor mij openhield. Steeds handelend in diezelfde drang van drift stormde ik met hem onder mijn arm, alsof het een pop was, door de gang naar de voordeur. Met mijn linkerhand maakte ik de deur open. zette George voor mij neer en gaf hem een trap tegen zitvlak, dat hij als een kogel over de Enbankment vloog. Een pand van zijn jacquet hield ik in mijn hand. Nog even zag ik de schim van mijn le vensvernieler, daarna was het alsof ik de laatste druppel bloed uit mijn lichaam voelde lopen. Ik wankelde even, maar op hetzelfde moment kreeg ik mijn zelfbe heersing terug, doordat Joyce haar arm om mijn hals sloeg en mij kuste. Even keek ik haar aan, alsof ik haar weer voor het eerst weer na lange jaren terug zag, een korte droge lach drong zich over mijn lippen, toen toen, gelukkig voelde ik dat mijn bloed weer optrok en de laatste demonische macht uit mijn lichaam verdreef. Ik sloeg mijn arm om Joyce, kuste haar en zei niet meer dan: Joyce, mijn lief. lief meisje. Tommy verbrak dit moment van rpis- schien wat overdreven liefdes-uiting door een hartelijk lachen. Hij wees op de lap stof, die ik nog steeds in mijn hand hand hield. Verdikkeme George zijn jaquet in flarden? Da's zonde, riep hü lachend uit. Zijn vrolijkheid werkte aanstekelijk, Joyce en ik lachten mee, terwijl wij drieën nog eens flink de hand drukten, alsof wij met de laatste scène het oude leven afsloten om een nieuw leven te be ginnen. Kleed je gauw aan, Joyce, riep Tommy plotseling, de taxi wacht ons om ons te brengen naar de heerlijkste lunch, welke Londen ooit gekend heeft. Dat was het begin van onze bijna kin derlijke uitgelatenheid. In de taxi kwam het gesprek nog even op George. Ik vroeg aan Joyce, of hij lang bij haar was, toen wij kwamen. Neen, nog geen vijf of tien minuten. Hij kwam regelreclit van de Harrods, waar hij bijna de gehele dag gewèest was om benodigdheden voor zijn jacht, te kopen. Hij had natuurlijk niet het flauw ste idee van alles wat er gebeurd was. Dat zal hij dan wel gauw krijgen. Want doordat zijn kleren gescheurd zijn moet hij naar huis gaan en daar wacht hem een minder aangename, hoewel ver diende verrassing. De politie zal wel blij z|Jn, dat ik hen ook daarbij geholpen heb, alhoewel ik het onbewust deed, zei ik. En nu onze lunch! riep Tommy, toen de taxi de hoek van Pieadilly om sloeg en voor café Royal stilstond". Wat de eigenaar van dit heropende restaurant wel gedacht zal hebben lijkt mij lastig te raden. Ik geloof niet. dat het dikwijls gebeurt, dat twee slordige heren met een mooi meisje daar om vier uur binnenkomen en het beste eten vragen, wat Londen kan voorzetten. Gelukkig bleek hij echter een gentle man te zijn. Hij aanvaardde onze vraag met volkomen kalmte en in de tijd, die wij gebruikten om ons enigszins presen tabel te maken, had hij een menu weten samen te stellen, dat verdiende op mu ziek gezet te worden. Wat een heerlijke lunch was dat! We zaten in de grote, bijna lege eet zaal, met een paar verwonderde kijkers, die ons van uit een hoek aanstaarden. Zij dachten waarschijnlijk, dat wij een paar excentrieke millionairs waren of dat we pas uit een krankzinnigengesticht waren ontsnapt, maar we waren alle drie te blij om veel aandacht op hen te slaan. Wij aten, dronken, lachten en praatten zo vrolijk, dat we elk eritisch onderzoek van geheel Londen zouden kunnen weer staan. Weet je wat we moesten doen, Joyce? zei ik, toen we eindelijk met het dessert klaar waren en we zaten te ge nieten van een heerlijke sigaar. Zodra alles geregeld is, ga ik een goede twee dehands boot kopen van ongeveer 30 ton en jü en Tommy en ik gaan dan voor een maand of zes er mee uit. We zuilen Gow schipper maken en jouw kleine' huisjon gen als knechtje. We gaan dan naar de Middellandse Zee en blijven daar tot het de mensen begint te vervelen over ons op te scheppen. Dat zou heerlijk zijn, zei Joyce een voudig. Ik zal meekomen, riep Tommy uit, als de geheime dienst mij wil afstaan. Even zaten wij zwijgend te genieten, tpen zei Joyce, die we voor de lunch op de hoogte hadden gebracht van alles wat er gebeurd was: Arme Sonja 1 Ik ben zo blij, aat je haar vrij hebt weten te krijgen. Meen 1e dat heus, plaagde Tommy, ik meende, dat als twee vrouwen de zelfde man liefhebben, zij elkaar niet kun nen uitstaan. Ach, misschien wel I zei Jovee Nou, en Sonja hield toch ook van Neil I Geloof dat Joyce lachte Jachtjes. Ja, mijn beste Tommy, maar zie je, Neil hield niet van haar en dat is juist het verschil. EINDE.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1953 | | pagina 4