i m De Melancholie van het Naj aar I LONDEN MELDT: PÖ 'Rokken iets langer! Korte, rijk geborduurde tavond-toilettenSierlijkheid in lijn en detail r> n CHEZ DELFIA Gedurfde modellen in New-York RISOttO mm m lltÜA ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1953 PAGINA M^MIl m m m i mm Uit de school van Molyneux Infanta en Gitana Engelse traditie Vrouwelijke sierlijkheid - Enigszins topzwaar TulpHjn behoudt invloed in Parijs iiiiiiiimiiiiiiiiuiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiuii Avondjaponnen en mantels Ifelte. X - H9ft? flik - IHPRTtt wwi)MUM gag.— -II HERFST IN DE NIEUWE HODE Even vóór de Parijse couturiers hun winter- nieuwtjes toonden, kwamen ook de voor naamste Londense mode-ontwerpers met hun nieuwe collecties uit. Meestal is er in het algemene karakter van de nieuwe lijnen, die in deze beide mode-centra ivorden uitge bracht, een zekere en dikivijls zelfs vrij grote overeenkomst op te merken. Ditmaal waren de tegenstellingen echter verrassend groot Terwijl in Parijs, met Dior aan het hoofd, verschillende couturiers overgingen tot een vrij ingrijpende verkorting van de rok, wer den in Londen daarentegen, met Norman Hartnell als voornaamste pleitbezorger, de rokken enkele centimeters verlengd. x- st y X- Uit dit alles blijkt wel, dat men het in interna tionale mode-kringen nog allerminst roerend eens is over de roklengte, die ons het komende seizoen zal worden toebedeeld en dat de verkorting dus nog zeker geen wet van Meden en Perzen is in het mode-domein. De collectie van John Cavanagh, een eerst sinds enkele seizoenen aan de Britse mode-hemel ver schenen ster, die bij Molyneux het vak leerde, trok ditmaal vooral veel belangstelling. Deze jonge ontwerper is voor Londen, wat Fath en de Gi- venchy voor Parijs zijn. Hij is er in geslaagd de élégance die de Parijse mode steeds kenmerkt op een aparte manier met de Engelse realiteitszin te combineren. Zijn kledingsstijl heeft een typisch Engels karakter, maar mist de dikwijls wat al te strenge snit, die een mode-creatie uit het land van Albion kenmerkt. Spaanse motieven koos hij ditmaal als inspiratie voor zijn nieuwe collectie, waarvan de kleuren bij voorbeeld ontleend zijn aan meesterwerken van de Spaanse schilderkunst. Twee nieuwe roklijnen introduceert deze be gaafde Londense ontwerper voor de komende win ter. Die vinden eveneens in Spaanse sfeer hun ont staan en worden met de namen „Infanta-skirt" en „Gitana-skirf" aangeduid. De Infanta-rok accen tueert sterk de heupen, onder een smalle taille. De stof is daarbij juist onder de taille in diepe, en ingestreken plooien gevouwen, die naar de zeemlijn toe steeds meer vervagen. De Gitana-rok is vloeiender van lijn. Deze valt recht over de heupen en springt iets beneden de knie in een trompetvormige ruimte uit. Zowel bi) de jurken als bij de mantels geven deze beide sterk contrasterende silhouetten de toon aan. In elke Londense collectie doet ditmaal de korte avondjurk haar intrede. Die avond-robes in ,,calfs- lenght", zoals men dat hier in Londen noemt wor den meestal gecombineerd met zeer elegante, wjjde avondmantels in dezelfde lengte. Fraaie kleur-contrasten tussen robe en mantel geven deze mode een bekoorlijk aanzien en vooral Cavanagh toont zich naast Norman Hartnell een meester in het bedenken van voortreffelijke com binaties. De collectie van Digby Morton die wij daarna bezochten, vormde met hetgeen Cavanagh naar voren bracht een sterk contrast. Morton blijft de typische Engelse stijl trouw en zijn modellen vinden hun karakteristiek in een perfecte snit, die op de traditie van het befaamde Engelse kleermakerswerk is gebaseerd, 't Is waar schijnlijk juist daarom, dat de Amerikaanse in kopers voor zijn werk steeds zoveel belangstelling nun de dag leggen. Digby Morton geldt in de nieu we wereld als de toonaangevende couturier voor klassieke Engelse kleding. Ondanks de strenge gebondenheid aan traditie ontbreekt vindingrijkheid echter geenszins in zijn collectie. Nieuwe effecten wist hij op het gebied van stoffen-combinaties te bereiken, waarbij zijden weefsels dikwijls met wollen-stoffen werden ver werkt en heel soepele, dunne jersey met ruige tweeds. Norman Hartnell, Engelands koninklijke mode ontwerper voelt, 'zoals ook de overige Engelse mode-ontwerpers.' in het geheel niets voor het ver korten van de rok. Vooral met het ontwerpen van geklede robes en ensembles houdt deze couturier zich ditmaal bezig en cocktail- en avondrobes nemen in 2yn collectie de voornamste plaats in. Samenvattend kan men concluderen, dat de Engelse mode meer plaats inruimt voor sierlijk heid en een vrouwelijke allure dan ooit. Een vol- coupe speelt naast de toepassing van origi nele détails ditmaal bij de nieuwe creaties een grote rol. De mantelpakjes blijven hoofdzakelijk klassiek van stijl met variatie in de détails, de ge tailleerde mantels zijn minder wijd van rok en de ii^se man*els hebben overwegend een rechtere lijn. Rode en blauwe tinten zijn naast zwart en donker grtjs het meest in trek en worden evenals de nieuwe beige en bruine nuances dikwijls met zwart gecombineerd. Links een drietal foto's van de jongste Londense creaties. Van boven naar be neden: Over een jersey-jurkje in winter- wit met een „Dickie front" van koord- stiksels in zwart, wordt een wijde mantel van wit met zwarte tweed gedragen, die met zwart bont is gevoerd. Digby Morton ontwierp deze smaakvolle combinatie. Sierlijkheid kenmerkt de Engelse winter mode: In een soepel wol met zijde weefsel is dit geklede jurkje uitgevoerd. Plissee- inzetsels in de rok en op het corsage juist boven de taille, geven het geheel een bij zonder elegante noot. In de collectie van StiebelJac.qmar kregen wij dit aparte model te bewonderen. Het mantelpakje blijft in de Londense collecties een klas sieke lijn behouden. Aparte details zorgen daarbij echter voor afwisseling. Van ge ruite wollenstof in bourgondisch rood met donkergrijs werd deze tailleur, door I ictor Stiebel ontworpenvervaardigd. DE stakingen en de Ma rokkaanse moeilijkheden hebben een einde ge maakt aan alle malle druk te die in de kranten over de new new-look van Dior werd gemaakt en dat is maar goed ook. Om de kwestie of een rok een paar centimeter lan ger of korter wordt te willen opblazen tot een we reldschokkend feit, is werke lijk belachelijk. Het publiek is daar heus niet van ge diend Bovendien staat nog lang niet vast dat de Pari- siennes D*or zullen volgen. Voor eind September valt daar nog niets van te zeg gen. In ieder geval heeft nog geen enkele Parisienne een extra zoom in haar rok ken gelegd. Dat neemt niet weg, dat de voornaamste confectionnairs en de grote warenhuizen in allerijl een vergadering hiel den om te overleggen, op welke lengte ze hun confec tie zullen houden. Iedereen doet dit met het oog op zijn cliëntèle en de gekozen lengte is dan ook verschil lend en wisselt van 33 tot 38 cm. van de grond. Lempe- reur, die zo ongeveer de luxe-confectie leidt, koos 33 cm. Dit zou er op wijzen dat een wat breder zoompje vol doende wordt geacht om aan de new new-look mee te doen. De couturiers houden zich aan de lengte die ze voor hun collectie bepaalden, ze kunnen trouwens moeilijk anders doen. Over het alge meen brachten ze weinig nieuws. Haast allen werden sterk beïnvloed door de tulp- lïjn, die Dior dit voorjaar lanceerde, wat een keer te meer de invloed van deze couturier bewijst. Bijzonder veel werk werd dus gemaakt van de corsa ges, zo zelfs, dat het figuur enigszins topzwaar wordt. Alle corsages zijn van onder de buste af, strak getrokken, Waarschijnlijk worden ze ge- baleineerd, terwijl plooien, zakjes of schouderstukken 't gedeelte boven de buste verbreden. De mouweii wor den altijd laag aangezet, meestal hebben ze 'n ronde Padding en vallen aan de schouder enigszins wijd door enige plooien, verder zitten ze strak. Givenchy maakt eenvoudige japonnen met korte mouwtjes en Fath laat ze tot boven de elleboog komen, overal elders zijn de mouwen lang. Lang niet alle llllllllUIIIIIIMIHIIIllliinilillllllHIIHIIIIMIII japonnen hebben nog een hoge boord, veel komen tot rond de hals, wat geen flat teus decolleté is. Ook de middagjaponnen hebben een bescheiden decolleté. Alleen de cocktail en diner japon nen zijn meer uitgesneden, maar hierbij wordt altijd 'n bolero gedragen. De meeste japonnen heb ben geen ceintuur meer of liever gezegd de mannequins dragen een zeer strakzltten- de ceintuurband onder de japon. Zodat de taille wel wordt aangegeven, al wordt deze door geen ceintuur gemarkeerd. De princesse- japon heeft dus overal suc ces, hoewel het sterk geba- leineerde corsage cr iets on natuurlijks aan geeft. Van uitspringende heupen wil geen enkele couturier meer weten, de rokken vallen recht, behalve dan sommige japonnen van Dior, die op afgeknipte crinolines lijken. Onder de avondjaponnen val len veel nog zeer wijd, toch zijn in alle huizen avondtoi letten met nauwe rokken te vinden. Het tweed lijkt wel de meest voorkomende stof te zijn, niet alleen voor de dag, maar ook voor de avond. Het heet, dat de couturiers er niets meer van wilden we ten en het laken zouden lan ceren. maar op het laatste moment hebben ze zich stel lig bedacht Ook wollen alpaga wordt voor avondjaponnen gebruikt en Dior maakt er een paar bijzonder mooie avondtoilet ten van met nauwe rokken. Het tweed wordt voor de avondrobes met strass be zaaid en het effect is aller aardigst. Wat de mantels betreft, zijn eigenlijk alle modellen mode, tot de redingote toe 1 Ook de mantelmouwen wor den laag aangezet en dik wijls verbreden grote schou derstukken nog het model. Sommige hebben geen kraag, er wordt dan een los bont kraagje bij gedragen, wat meer of minder groot is en soms slechts uit een enkel reepje bestaat. De mantels vallen wijd, recht, staan al leen van onderen wat uit of vernauwen zich in tonneau- model. De tailleurs hebben altijd nauwe rokken en de jasjes vallen meestal kort. Het tweede manteltje dat er over wordt gedragen, is iets lan ger en valt recht, soms sluit het met een knoop aan de hals. Ook voor de tailleurs wordt de voorkeur gegeven aan tweed. Zwart met witte spikkels komt het meeste voor, maar door sommige tweeds is een licht-bruine draad geweven. Van al wat de mode ons voor de volgende winter brengt, zijn deze driedelige mantelpakken het aardigst. Algemeen worden ze dan ook voor succesnummers ge houden. DINY K.—W. Modellen, vers van de Parijse salons ziet V op de strip-foto's hierboven. Van links naar rechts: Geklede beige mantel met vilthoed van Pierre Balmain; een zwart wollen mantel en daarnaast een zwart-witte tailleur, beide van Christian Dior. Vervol gens een tailleur van Engelse zwarte tweed met bruine spikkels van Her- mes en tenslotte een grijs tweed mantelpak Nina Ricci) en 'n bruine jersey-tailleur, model Manguin. Advertentie NEW YORK, 20 Augustus 1953. v melancliolie van het najaarsseizoen is al ongemerkt in de New Yorkse modezaken begonnen. Mogelijk dat het aan de herfstachtige kleuren van de prachtige materialen ligt, waaraan heel wat fantasie be steed is. Somher als een zware regenlucht zijn de tweeds, vaak met licht kleurige spatten doorweven; de roodgouden gloed van het maple-blad in October brandt in heerlijk soepele wollen japonnen; de langharige mantels zijn in allerlei paddestoelenbruinen uitgekomen, en overal ziet men het blond beige in jersey-stoffen. Er hangt ook een zekere prikke lende atmosfeer van opwinding op het ogenblik in deze zaken, en dat komt van de vele verrassingen voor het oog. De japonnen vallen van het ene in het andere uiterste. Het merendeel om sluit het lichaam eng, en onder de overige ziet men vooral de hemdwijde japon, die losjes neervalt en waarvan de plooien door een ceintuur bijeen worden gehouden. In het slanke japon silhouet heeft men van alles uitgehaald met het middel. Het wordt op allerlei manieren geaccentueerd, maar merk waardig genoeg veel minder met behulp van ceintuurs dan voorheen. En de feitelijke middellijn is eenvoudig een stuk in de hoogte geschoven: m.a.w. het middel begint nu direct onder de buste. Soms wordt die hoge middellijn alleen door naden aangegeven, andere malen zijn deze met smal band afgezet. Het eigenlijke middel wordt dan zijn grote kans gegeven door een zeer sterke taille. Allerliefst overigens voor jonge meisjes met een eng middeltje, maar I dit modenieuws is droef nieuws voor wie zwaarder is gebouwd. De mode is tamelijk streng voor het gezette figuur dit jaar. Tricot-japonnen zijn ook niet de ideale keuze voor wie niet tot de slanken behoort. Toch is er ook voor het zware figuur een mooie oplossing ge vonden. Vele japonnen komen dit jaar uit met bijbehorende mouwloze, recht- geknipte vesten, gewoonlijk draagbaar aan twee kanten. Het moet gezegd worden dat Ame rikaanse modetekenaars nogal eens verweten wordt, dat ze zich veel te veel inspireren op het jongemeisjes- figuur Doch misschien valt dit te ver klaren' uit het feit, dat Amerikaanse vrouwen zeer streng op haar lijn letten. (Men vindt b.v. in haast iedere Ameri kaanse badkamer een weegschaal!) Ver der komen ook de driekwart mantels er weer in, een andere hulp voor de niet- slanken. Insgelijks ziet men, dat de Tunica-dracht weer een behoorlijke plaats krijgt ingeruimd. En dan mogen zeker niet de ensembles vergeten wor den: vele mantelpakken komen nu met bijbehorende driekwart of losse man tels uit. en dagjaponnen koopt men met een bijbehorend jasje, zodat daardoor een mantelpak-effect wordt verkregen. Tot dusver zijn alleen voor lente- en zomerdracht deze japon-mantelpakken- combinaties gemaakt, maar het succes er van heeft de mode-ontwerpers aan gemoedigd deze nu ook voor de herfst- en wintermode te lanceren. Maar nu wat gemengd mode-nieuws. Plissé-rokken, vooral in jersey en wol len japonnen, blijven er in. Ze worden met enthousiasme gedragen, omdat de <RIJST OP Z*N ITALIAANS) Voor de rijst: 200gr. rijst, 50gr. kaas, 1 flinke ui, 100 gr. DELFIA*, 5 dl. water of bouillon. Voor de vulling: 200 gr. gekakt, 200 gr. to maten, zout-peper-nootmuskaat-peterselie, 50 gr. DELFIA 50 gr. bloem. 1 dl. water. 1. Halverwege het fruiten van de ui gaat de rijst er bij. Die moet nl. ook even licht bruin bakken. Water met zout (of bouillon) toevoegen en de rijst op haar gemak gaar laten koken. Houd U de pan goed gesloten Dan komt alles in orde Als de rijst gaar is voorzichtig de geraspte kaas erdoor roeren. 2. Inmiddels neemt U de tomaten onder handen. Schilletjes eraf! Tomaten-plakken gaar smoren in zuivere Delfia. Het gehakt wordt kruidig op smaak gemaakt met zout, peper, nootmuscaat en gehakte peterselie. Het wordt bij de tomaten gedaan en mee gaar gebakken. Scheutje water toevoegen en met aangemengde bloem vrij dik binden. 3. Van een vuurvaste vorm worden bodem en wanden bedekt met de warme rijst. De vulling wordt aangebracht en het geheel kundig omgekeerd op een schaal. Direct opdienen, eventueel met een tomaat-of kaas saus erbij. Delfia wenst U smakelijk eten Mantelpakje van Frans tweed, model Vincent Monte-Sano. De mode-ontwerpers hebben van alles gedurfd dit najaar. Er is een zeldzame variatie in japonnen- en mantel-model len. Maar welke men ook kiest: de nauw aan het lichaam sluitende japon, óf de mantel die nog wel wijd valt, maar waarin de ruimte nu opzij is aange bracht, zodat rechte plooien van onder het armsgat neerkomen, zij hebben alle dezelfde zachte rondheid, mild aan gebracht, in de schouders en op de heupen. In de Dolman- of Raglan-mouw zijn vaak weer dunne schoudervullingen gehaald en de heuplijn is voorzichtig gecamoufleerd met enkele rond uit springende plooitjes, waaraan stevigheid wordt verleend door heupzakken. Die nieuwe rondheid vormt een goed tegem wicht tegen de strenge, strakke, nauw toelopende rokken in japonnen en man telpakken, of in de buisvormig t°e* lopende mantels, welke zonder knopen worden gedragen en welke men zonder meer om zich heen slaat. DELFIA is bet zuiver plantaardige vet uit de fameuze Calvê-familie. Vandaar die delicate smaak. S S Q -u Links boven: Japon van arlon en nylon ontworpen door Carolyn Schnurer- rechts: Davidows tweed-ensemble bestaande uit een kort jasje en 'n deux-pièces.' combinaties met synthetische materialen de plisse-plooien er in houden. De ia- ponnenhalslijn is zeer gevarieerd dit jaai\ Bij voorkeur worden hoog tegen de hals aanstaande kragen (al of niet aangeknipt) gedragen. Daarnaast even eens de kleine kostschoolkraagjes. Maar tegelijk vindt men evenveel róndge- kmpte halzen, die zo wijd zijn als de hals van een ouderwets hemd. Het staat te bezien of deze halslijn „e'r in" zal komen, want feitelijk ontbloot het alleen het minst mooie deel van de hals n 1 een deel van de sleutelbeenderen De diepe V-hals daartegenover is zeer pikant, en loopt rechtopstaand in de nek toe. Dan heeft men, vooral in mid dagjaponnen, de ellips-vormige halslijn die van schouder tot schouder reikt eri waarop nu ook vaak een slanke dik wijls satijnen, kraag rechtop staat In japonnen worden weer veel befjes ge dragen. Men vindt ze vast ingezet, of ze worden soms ook eenvoudig omgebon den, en geven dan meer het idee van een slabbetje, maar op een strenge japon staan ze erg verleidelijk en erg lief Kraagjes (en manchetten) spelen een belangrijke rol dit komend seizoen men vindt ze in wit zeemleer op tweedjapen, nen, in fluweel op mantelpakken, in bont op cocktail-japonnen. Handschoenen worden langer gedra gen dit seizoen, vooral nu mantel- e» japonnenmouwen voortdurend tot de elleboog worden opgeschoven.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1953 | | pagina 9