SHAKESPEARE IN HET KRONINGSJAAR Meest besproken gebouwen van New York V D' E M Verenigde Naties in de architectuur <§od en Zji n wereld STRATFORD - EDINBURGH - LONDON Experimenten met voortoneel Het Huis der V.N. ZATERDAG 24 OCTOBER 1953 PAGINA 5 Stratford De laatste triomf van de moderne archi tectuur, een ontzaglijk gedurfde, grootse ge dachte en impressieve verwezenlijking daarvan, kan men gematerialiseerd vinden in de gebouwen van de Verenigde Naties te New-York. Het zijn de meest besproken, bekeken en bezochte gebouwen in de hele stad, en tezamen vormen zij ook het meest dankbare fotogénique onderwerp voor ieder een, die maar een filmtoestel of box-camera-tje kan hanteren. Ongeveer 2000 bezoekers worden Ontwerp van een inter nationale groep Hartstochtelijke critiek Waarom de platte doos-vorm? Conferentie-gebouw Het lange en laaggestrekte gebouw, waarin zich de conferentiezalen bevin den, draagt van binnen een geheel ander karakter dan het Secretariaatsgebouw. Lang en breed zijn op de drie verdiepin gen de statige wandelgangen, waarvan een gehele zijwand dan weer uit hoge ramen bestaat. De diplomatenlounge is een enorme rechthoekige en zeer hoge :zaal. Ook hier bestaat een geweldig muurdeel volkomen uit alleen raam, en men kijkt er door uit op de Oostrivier. Hier heerst altijd gedempt rumoer van druk met elkander converserende men sen, dat af en toe onderbroken wordt door luidsprekers, die diplomaten aan de telefoon roepen, I er dagelijks door 15 gidsen, die samen 17 verschil lende talen spreken, rondgeleid. Want er is zoveel te zien in dit hoofdkwartier, dat men er makkelijk een hele dag zoek brengt, en dan nog niet klaar is. Vandaar dat, nu het werk aan de meeste ge bouwen is beëindigd (al is men met tuinaanleg e.d. nog niet helemaal klaar) het ons niet overbodig leek een duidelijke voorstelling te geven van deze zowel architectonisch als technisch indrukwek kende prestatie. een Michael Redgrave, van de felste Shylocks van na de oorlog. Antonius en Cleopatra Edinburgh en Londen Apron-stage MORGENMIDDAG 25 OCTOBER Shakespeare's toneelbouw onzeker HET JAAR van de kroning van koningin Elizabeth II heeft vanzelf sprekend het volle licht laten vallen op Shakespeare, de grote drama turg uit de eeuw, die de naam draagt van de eerste Elizabeth. Acteurs met een wereldnaam van het toneel en de film, als Michael Redgrave, Peggy Ashcroft, Maurice Goring, Fay Compton, Richard Burton, Claire Blocfm en vele andere gaven hun groot talent aan Shakespeare-opvoeringen m Stratford, Edinburgh en Londen, en zelfs in de Dominions. Hoofd-vestibule van het gebouw Voor de Algemene Vergadering Een internationale groep van archi tecten waaronder ook de door de bouw van het Rockefeller Centre beroemd ge worden Amerikaanse architect Wallace K Harrison en de Fransman Le Corbu- siér heeft het gebouwencomplex ont worpen. Dank zij de generositeit van John D Rockefeller Jr. die acht en een half miïlioen dollar «deaugafvooraari- knnn van srond in New York City, .n ook dank zij de lening <z0?d1^r1"tnCnrreS(!' van vijf en zestig millioen dollar voo financiering van het project deer de Amerikaanse regering, kon eind 1948 een aanvang met 't bouwen worden gemaakt. Drie gebouwen waren noodzakelijk: Een secretariaatsgebouw, dat een personeel- staf van 4000 mensen kon herbergen. Vervolgens een reeks conferentiezalen waarin de verschillende commissies (noltieke, sociaal-economische, trust- schaoraad, veiligheidsraad etc.) konden vergaderen. Een tenslotte de grote Alge mene Vergaderzaal, waarin dus de Alge mene vergadering bijeen zou moeten komen. Men begon uiteraard met het gebouw neer te zetten, dat het noodzakelijkste was: dat van het secretariaat. Het is die nu langzamerhand wereldbekende glas- constructie van 39 verdiepingen hoog, die hoeveelheid kantoorruimte bezit, kunnen, indien gewenst, worden uitge nomen en elders neergezet, -zodat men vertrekken dus vergroten of verkleinen kan Op de schrijftafels staan overal huis radio's, en waar men zich dus ook in het Secretariaatsgebouw bevindt, men kan overal de redevoeringen in de verschil lende conferentieruimten, volgen. welke gelijk is aan een oppervlak van bijna 9 hectaren. Over de architectoni sche schoonheid van dit gebouw wordt nog steeds hevig en bitter critisch ge debatteerd; men heeft het secretariaats gebouw de verachtelijkste namen ge geven, van zeepdoos en ijskast tot moderne fabriek toe. Steeds opnieuw worden de architecten er van scherp aangevallen, hetgeen immers altijd ge beurt wanneer met de conventie gebro ken wordt. Niettemin, wie dit merkwaar dig stuk architectuur nu een paar jaar voor ogen heeft gehad, begint er aan te wennen en het zelfs te bewonderen. Er zit een sterke tarting en uitdaging van alle architectonische overleverin gen en tradities in die constructie van 160 meter hoogte, waarvan ae brede voor en achtermuren haast volkomen uit groenblauw glas bestaan, e zeer smalle (relatief smalle) zijmuren van marmer zijn. Het doet het oog vreemd aan. dat geweldige hoge glazen vlak te zien, dat op het eerste gezicnt bijna geen derde dimensie schijnt te be zitten. Vandaar dat, wanneer men om hoog kijkt, men voortdurend het gevoel heeft van een architectonische tegenstrij digheid, waardoor men meent dat het gebouw van de Algemene Vergadering dat door de gebouwenreeks, waarin zich de conferentievertrekken bevinden, verbonden wordt met het Secret&riaats- gebouw heel laag is gehouden. van de vorm van het Maar de z*n wordt spoedig dui- Secretariaatsgebouw wo f de.«k als men er binnenkomt. Danriet men wat de bedoeling va „p-soncel ten is geweest, n.l„ dat al het personeel 'n ruimten met veel licht en t kunnen werken. De emg.e,. ?^pde en daarvoor was dus een geweldig b hoge voor- en achtergevel van gias maken, en beide gevels zo dicht mog Hik naar elkaar toe te brengen, zodat ae" daartussen liggende kantoren het licht óf,van de ene óf van de andere kant ontvingen. Vandaar dat dit gebouw ook 5400 in aluminium gevatte ramen bezit. •Van buiten gezien hebben die de kleur van jionnebrilglazen, maar wanneer men van binnen naar buiten kijkt, bemerkt men daarvan niets. Een ander wonder van deze ramen is, «at ze hitte kunnen absorberen. Hetgeen in het Newyorkse klimaat, waar de tro pische en vochtige hitte soms zo ver- mmend werkt, wel noodzakelijk is. •vendien bevinden zich door het hele bouw onder deze ramen 4.009 lucht- rversings-installaties. Hier werken n.i nsen uit alle delen van de wereld nen. En eerflndiër is nu eenmaal aan •n andere temperatuur ge^nd dan weed of een Afrikaan. Zo eder zijn vertrek op de gewens P ra tuur brengen, door het verzett een wijzertje op een soort thermometer klok. Muren en plafonds zijn van gom dicht materiaal gemaakt. De in de pia" fonds ingebouwde lampen kunnen elk spart een halve meter in willekeurige richtingen worden geschoven, zodat, wanneer schrijftafels worden verplaatst, het licht altijd recht daarboven beves tigd blijft. Zelfs de vertrekken kunnen verplaatst" worden. Bepaalde muren Alle qonferentiezalen hebben als de Algemene Vergaderzaal zijmuren, waarin men twee rijen schuin ingezette vensters kan zien. Achter de bovenste rij ramen, die in de muur kunnen verdwij nen door ze naar beneden te schuiven, bevinden zich de grote televisie-opname apparaten. Hier werken ook de fotogra fen en filmcameralieden. Achter de benedenste ramenreeks zit ten de tolken. Want in ieder der zalen kunnen de uitgesproken redevoeringen in vijf talen tegelijk worden gevolgd, ter wijl de rede wordt uitgesproken, n.l. in het Engels, Frans, Spaans, Russisch en Chinees.'Voor eike diplomaat aan de ronde tafel staat een microfoon, en even als zij beschikken ook correspondenten en publiek over koptelefoons. Elk paar stoelen is verhonden door een stalen stang. Op deze stang hangen de kop telefoons en bevinden zich twee radio knoppen, met zes cijfers, welke corres ponderen op de verschillende vertrekken der tolken. Men kan dus zelf het „sta tion" uitkiezen van de tolk, wiens taal men goed verstaat. De tolken vertalen de rede, die zij zelf door een koptelefoon horen, tegelijkertijd in een voor hen geplaatste microfoon. De Verenigde Naties beschikken over 70 tolken. Over de inrichting der zalen zou nog veel te zeggen zijn. Vooral omdat archi- tecten hier eens heerlijk de ruimte en gelegenheid hebben gekregen om hun modernste ideeën te verwezenlijken: wat ze ook hebben gedaan, soms zeer mooi, soms verbazingwekkend, soms dwaas! Aan de plafonds hebben ze bijzonder veel aandacht besteed. Blijkbaar hebben de grote plafondvlakken in die wijde zalen hun veel problemen gegeven. Zo heeft men er allerlei oplossingen voor gezocht. In de Trustschapraadszaal heeft men het plafond opgevrolijkt met verti cale rekjes, waartussen veelkleurige blokken hangen, die de luchtverversing installaties bevatten. Als men echter omhoog kijkt, vraagt men zich af wan neer de diplomatenwas eigenlijk aan die rekken uitgehangen wordt. Een andere ruimte is geheel plafondloos gelaten, en daar kijkt het publiek op iri een con structie van sombergekleurde buizen en pijpen. In alle zalen zijn de muren ge luidsdicht gemaakt en dempen vaste kle den het rumoer. De Algemene Vergader zaal is als een grote koèpelronde ruimte gebouwd. Achter de presidentszetel lopen van beneden tot boven toe enkele rijen ronde ondiepe schalen. Het is de bedoeling, dat daar nog eens de wapens van alle ledenlanden der V.N. op zul len worden geschilderd Wat men echter intussen ook zegt van de details der inrichting of van de archi tectuur der gebouwen zeker is, dat met de gebouwen der Verenigde Naties de moderne architecten een waardig monu ment van onze tijd hebben opgericht. Zoals ieder jaar is ook ook in 1953 Stratford het Dorado voor de Shakes- peare-liefhebbers, die het alleen maar kunnen betreuren dat, zoals gewoonlijk, in dit Memorial Theatre slechts vijf stuk ken van hun lievelingsauteur ten tonele worden gebracht: Antonius en Cleopatra, Koning Lear, De Koopman van Venetië, De Getemde Feeks en Richard III. Voor Michael Redgrave's versatiele talent biedt dit repertoire de gelegenheid een van de felste Shylocks te creëren die het na-oorlogse Shakespeare-toneel heeft gezien, naast een ontroerende koning Lear. Maurice Goring weet de lugubere figuur van Richard III een beklemmen de werkelijkheid te geven, terwijl hij in contrast Tlaarmee als een hartveroveren- de Petruchio zijn Kathe weet te temmen, die door Yvonne Mitchell gespeeld wordt als een charmante feeks, met het juiste begrip voor de mengeling van het con- ventioneel-kluchtige van deze „wervel wind in rokken" en het individueel-men- selijke dat bij Shakespeare zich altijd on weerstaanbaar naar voren dringt. In de regie weet Devine het dolkluchtige van het temmen der feeks aannemelijker te maken dan van Dalsum in de jongste Nederlandse opvoering van dit stuk. door het niet te lichten uit de omlijsting waar in Shakespeare het geplaatst heeft. De Getemde Feeks heeft immers al de eigen schappen van een toneelstuk binnen een toneelstuk. Het wordt opgevoerd voor Sly, de dronken ketellapper, die de her tog en zijn vrienden in diepe slaap langs de weg vinden en, ontwaakt uit zijn roes weten wijs te maken, dat hij door een geheugenstoring zijn oorspronkelijke adelstand vergeten is. Vrolijkheid en to neelspel moeten hem genezen, en daar om moet de Getemde Feeks voor hem ten tonele worden gebracht. Meesterlijk weet Devine de intrige van Sly en de hovelingen tot een eenheid te maken met de opvoering van de Getemde Feeks, die daardoor als klucht vèel meer ver antwoord is. eigenzinnigheid en slapheid die Shake speare in deze figuur getekend heeft. Zo als alle vrouwenrollen moest ook Cleopa tra door een jongen gespeeld worden in de opvoeringen van Shakespeare's tijd. Vandaar de nadruk die Shakespeare en ook Peggy Ashcroft gelegd hebben op de onlichamelijke betovering die van haar moet uitgaan in de scherpte van haar geest, haar «oquetterie, het subtiele van haar verbeelding en de charme van haar gebrek aan logica. Toch is het dichterlijk meesterschap van Shakespeare In dit dra ma wel het meest betoverende element. Het verloren gaan van veel van Shakes peare's poëzie in een vertaling, is mis schien wel de voornaamste reden waarom dit stuk in Nederland niet zo populair is. Des te verheugender is het dat Shake speare ook in Nederland in de muziek van W\A/WVWWWS/WWNAAAAe >AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA^ Vandaag is het de Dag der Ver enigde Naties, in het leven geroe pen om de aandacht van de gehele wereld eens heel bijzonder te ves tigen op dit centrum van politieke, économische en sociale activiteit waarvan het belang voor de inter nationale samenleving niet hoog genoeg is te waarderen. Het leek ons een goede gedachte u vandaag eens mee te nemen naar New York om u een beeld te geven van het hoofdkartier van de volkeren organisatie, waar de vertegenwoor digers der naties en het secretariaat hun werk doen. Onze New Yorkse correspondent geeft een boeiend relaas over dit veel omstreden, ge durfde en ontzagwekkende bouw werk. OOR de Nederlandse toeschouwer is echter de opvoering van Anto nius en Cleopatra het hoogtepunt van het seizoen, vooral waarschijnlijk omdat wij in Nederland na de oorlog nog geen opvoering van dit historische dra- ma voor het voetlicht hebben gezien. Dit is te betreuren want het is van de Ro meinse drama's van Shakespeare verre te verkiezen boven Coriolanus en zeiis boven Julius Caesar, waarin de drama tische vaart van Shakespeare's genie te veel geremd werd door de historische feiten. Het wezenlijke thema dat Shakespeare in Julius Caesar wilde uitwerken, namelijk de onafwendbare verstoring van de morele «en kosmische orde door de moord op Caesar, zal hij daarna later met veel meer effect kun nen uitbeelden in de legende van de Schotse koning, Macbeth. De geschiede nis van Antonius en Cleopatra, zoals Shakespeare deze las bij Plutarchus in de Engelse vertaling van North bood hem ondanks de weinig dramatische gang van dit verhaal het materiaal voor een ge spannen conflict tussen passie en loyali teit, tegen de achtergrond van een we reldrijk waarbinnen de actie van het stuk zich Verplaatst met de flitsende snelheid van een modern filmbeeld. De scène op het grafmonument in Alexandrië waar Cleopatra het lichaam van de stervende Antonius in haar ar men drukt is een van de grootste en dramatisch sterkst geladen taferelen van Shakespeare's oeuvre. Dryden heeft evenals Shakespeare een drama geweven rondom de figuur van deze fatale Egyptische koningin en haar minnaar Antonius, maar de dichter van Stratford is ongetwijfeld er het beste in geslaagd de noodlottige ontmoeting tus sen deze hartstochtelijke. ambitieuze vrouw en een groot soldaat, die „nie- mands vijand was behalve van zich zelf" tot een psychologisch aannemelijke en dramatisch adembenemende climax op te voeren. De verblinding van Antonius, „trans formed into a strumpet's fool" wordt door Michael Redgrave gespeeld met al de schakeringen van onstuimigheid en ver slagenheid, hardheid en zinnelijkheid. zijn eigen taal tot ons zal spreken wan neer tegen het einde van het jaar Strat ford's Antonius en Cleopatra met Michael Redgrave en Peggy Ashcroft naar Amster dam zal komen. De poëtische passage waarin de bonkige soldaat en vrouwenhater Enobarbus Cleo patra beschrijft zullen zelden prachtiger gezegd zijn dan door Harry Andrews in deze opvoering: The barge she sat in like a burnish'd throne Burn'd on the water For her own person, it beggar'd all description Age cannot wither her, nor custom stale Her infinite variety. DE Old Vic, die zich tot doel heeft ge steld alle 36 stukken uit de Folio tekst van Shakespeare in de komende vijf jaren op te voeren, heeft het seizoen geopend eerst in Edinburgh en nu in het eigen huis in Londen met een opvoering van Hamlet, die zoals altijd de critici ver deeld heeft; hetgeen niet te verwonderen is bij een stuk waarover meer dan 2000 boeken en belangrijke artikelen zijn ge- geschreven. Richard Burton die de Hamlet speelt, heeft evenals Claire Bloom, die de Op- helia-rol vertolkt, snel de toppen van het succes, zowel op het toneel als in de film bereikt. Richard Burton, de jonge mijn- werkerszoon uit Wgles die in de nieuwe cinemascopische film, de Mantel van Lloyd Douglas de hoofdrol Marcellus speelt, is gelukkig evenmin als Claire Bloom, de ster van Chaplin's Limelight, door de sterke financiële verlokking van de film aan het toneel ontrouw geworden. Beiden zijn zij door de Old Vic voor het hele seizoen 1953'54 geëngageerd. Er is veel geschreven over de Hamlet-opvatting van Burton, enthousiast zowel als ver nietigend. Al zal deze Hamlet rijper en meer geschakeerd worden, naarmate Bur ton meer is ingespeeld, hij is er zeker in geslaagd een creatie te geven die de twee uitersten vermijdt van de melancholische piekeraar die zo dikwijls over het toneel rondtast van vele schouwburgen op het vasteland, en de bruisende renaissance- prins van Michael Redgrave die geen twijfel en somberte kent, maar alleen voortdurend zich de weg verspert ziet door de feiten die zijn wraakneming be letten Hiervoor verwringt Redgrave zelfs de betekenis van „To be or not to be" tot een rhetorische vraag: „Moet er gerechtig heid zijn of niet?" „De grootheid van Shakespeare is gelegen", zoals van Dal sum mij eens terecht verklaarde, „in de bijna oneindige variatie van mogelijke interpretaties". Dit is zeker waar, maar er zijn grenzen die Redgrave ongetwijfeld heeft overschreden in zijn Hamlet-creatie welke enige jaren geleden door de Old Vic ook in Amsterdam op het toneel is gebracht. Burton weet daarentegen ons te over tuigen van het grote gewetensdilemma 1 waardoor de hele Hamlet-figuur gedomi neerd wordt. „Is deze geest een bood schapper uit de hel of is h|| een goede geest? Word ik bedrogen en naar mijn eigen verdoemenis gelokt, of verlies ik mijn eer als mens en als edelman door de opdracht van mijn vader niet te vervul len?" Dit dilemma dat Hamlet soms drijft tot verschrikkelijke geestelijke spannin gen was waarschijnlijk veel reëler voor de tijdgenoten van Shakespeare dan voor vele van de hedendaagse acteurs en cri tici, voor wie de duivel geen enkele of nauwelijks een realiteit is in het leven. Zonder besef van deze allesoverheersende werkelijkheid in Hamlet van duivel en hel verdwalen vele regisseurs en toneel critici in een doolhof van louter psycho logische factoren. Michael Burton weet dit te vermijden. Zijn Hamlet voelt onmiddellijk het ge vaar dat zijn ziel bedreigt. Bij de eerste ontmoeting met de geest op het dakter ras van Elsinore, voelt hij zich al in tegenwoordigheid van de geest vóór hij hem gezieft heeft, en wanneer hij zich met een ruk omdraait, treedt hij de geest tegemoet met zijn zwaard opgeheven in de vorm van een kruis: „Het kan de dui vel zijn!" Fay Compton die jarenlang Ophelia heeft gespeeld, laat deze rol nu over aan de jonge ster Claire Bloom, die inderdaad deze moeilijke rol, vooral in de twee tafe relen van haar krankzinnigheid, met een beklemmende ontroering weet te spelen. Fay Compton zelf, als Koningin Gertrude, is koninklijk, subliem in haar vertwijfe ling en onovertroffen in haar dictie. E première in Edinburgh had plaats in de grote zaal van de Synode der Schotse Kerk op een ver in de zaal uitgebouwd langwerpig „apron-stage". Sommige Shakespeare-liefhebbers vinden een dergelijk proscenium om van te smullen: „Dat is echt zoals in Shakes peare's tijd", „direct contact met het pu bliek", etc. zijn de gebruikelijke leuzen van deze „Terug naar de oer-Shakes- peare"-adepten. Voor mij blijft het vast staan, dat een dergelijke opvoering alleen te genieten is voor het publiek dat recht voor het toneel zit, maar dat de toe schouwers die opzij zitten, d.w.z. twee derde van het publiek, zich geregeld er geren omdat zij herhaaldelijk tegen de ruggen van de acteurs kijken en meer contact hebben met overburen op de eer ste rij die hun aandacht afleiden, dan met de acteurs. Neen, deze opvoeringen op een apron-stage zijn interessant bij wijze van wordt om 3.30 uur over het derde program van de B.B.C. (464 m.> de opvoering van „De Koopman van Venetië" uitgezonden in dezelfde rolbezetting als in Stratford-on- Avon, terwijl deze uitzending Dins dagavond 9.30 over dezelfde zender wordt herhaald. Drs Th. Zwartkruis wijdt in ne venstaand artikel een beschouwing aan de Shakespeare-opvoeringen van dit jaar en de opvattingen, die daarbij in discussie zijn. Michael Redgrave, als Shylock in „De Koopman van Venetië", die dit seizoen in Stratford wordt opgevoerd. experiment, maar verhogen niet het ge not van de acteurs. Fay Compton b.v. haat dit soort van toneelbouw evenmin als de toeschouwers. Wel is het uiteraard van groot voordeel een ruim toneel te hebben met een rond proscenium, dat zonder tussen de toeschouwers uitge bouwd te zijn, toch die grote beweeglijk heid mogelijk maakt, welke voor de stuk ken van Shakespeafe altijd van groot be lang is. Overigens is de gebruikelijke opvatting van de toneelconstructie in Shakespeare's tijd, aan het wankelen gekomen door een in Juli verschenen artikel van prof. Les lie Hotson in de Sewanee Review waarin hij de algemeen gangbare mening aanvalt dat het toneel ten tijde van Koningin Elizabeth een buiten-, boven-, en binnen- toneel gekend heeft. Het binnen-toneel was ingebouwd in de achterwand, af gesloten met een gordijn of deur, en het boven-toneel viel samen met de eerste verdieping. Volgens Hotson echter waren het bin nen- en hoven-toneel een soort van ten ten met plat dak, die op het toneel ston den. In dit verband kan er gewezen worden op de bekende tekening van het Swan Theatre door Johannes de Witt waar de ruimte van het boven-toneel dui delijk gevuld is met toeschouwers, die dus blijkbaar rondom het hele toneel plaats namen. Van de andere kant is er op de tekening van de Witt geen spoor te ontdekken van prof. Hotson's tenten. De argumenten van Hotson zijn niet altijd even overtuigend. Laten we echter hopen dat zelfs wanneer verdere onderzoekin gen de juistheid van Hotson's stellingen aantonen, de regisseurs geen experimen ten gaan uithalen met een toneel midden in de zaal, van alle kanten omringd door toeschouwers. Nog meer afleiding! Het is nu eenmaal een feit dat wij met onze moderne schouwburg-inrichting en technische hulpmiddelen Shaekespeare beter kunnen opvoeren dan de bespelers van de theaters in Shoreditch in de 16de eeuw. Dit bewijzen wel de technisch vol maakte opvoeringen in het Memorial Theatre in Stratford en in de Old Vic in Londen waar de Hamlet opvoering, die in Edinburgh zijn première had, nu pas tot haar recht komt en hij iedere opvoering volle zalen trekt. We moeten de klok niet willen terugdraaien. DRS TH. ZWARTKRUIS, Pr. - •JTTnïïunMulMP'll'"™™"" Geboeide of bevrijde vrijheid De vraag is, wat de Kerk uiteindelijk met ons doet: ons binden of ons bevrijden. Welnu, zij bevrijdt ons niet om ons te kunnen binden; maar zij bindt ons tot haar gemeenschap om ons te kunnen bevrijden tot de vrijheid der kinderen Gods. Het gebouwencomplex van de Verenigde Naties. Op de voorgrond het gebouw voor de algemene vergadering; daarachter het secretariaat. ALS MEN SOfiMlGE opmerkingen en geschriften moet geloven, dan is de katholieke godsdienst er heel speciaal op aangelegd de persoonlijke vrijheid van een mens op drastische wijze in te Nu zal men van iemand die een bepaalde gods dienst belijdt, altijd in zekere zin kunnen zeggen dat hij zichzélf bindt Hij heeft een keuze gemaakt en leeft in een bepaalde richting, terwijl het hem voor zijn geweten niet zonder meer vrij staat een andere richting te kiezen. Bij alle godsdiensten is dit min of a meer het geval; maar in de Katholieke Kerk heeft fnen een uitgesproken en nadrukkelijke centrale leiding en een strakke organisatie. Op het gebied van geloof en zeden heeft men vaste normen en wetten waaraan men zich als katholiek in geweten gebonden moet achten. Wat men allemaal moet ge- 'oven en moet doen, staat nauwkeurig opgetekend en voor het vrije geweten schijnt weinig plaats over °iyVMét wat schijnt moeten we echter niet tevreden zijn Het is beter zorgvuldig te onderzoeken wat in de Katholieke Kerk de juiste verhouding is tussen gezag en vrijheid, tussen organisatorische leiding en persoonlijke verantwoordelijkheid. De be stuursbevoegdheid van Pausen en bisschoppen-kat» ik slechts accepteren voor zover deze teV0®Sa niet strijdig blijkt tc zijn met gezonde menselijke en met goddelijke opvattingen. Op godsdienstig terrein is het altijd zó. dat gezag -erst aanvaardbaar wordt, wanneer dit gezag duideltfk •n zeker van God zélf afkomstig is. Wie zich aan -en dergelijk gezag onderwerpt, handelt niet dom of mredelijk, want in onderwerping.ziet hfli een onderwerping aan de souvereme God De menseiyke vrijheid wordt hierdoor niet wezenlijk aangetas Onderwerping aan gezag kan immers ook volfdrekt vrijwillig klin. Menselijke vrijheid is ook vril om zichzelf te binden, daar waar het leven of de vrijheid zelf er om vragen. ER IS EEN diepzinnig woord van Christus. Hij zegt: ,De waarheid zal u vrijmaken Dit 'woord is hierom zo diepzinnig P"?*? L, iets verkondigt, dat dieper in de werke «khj«den in het leven verborgen ligt dan het opperviaKKige en het schijnbare. Is het eerste wat de waarheid voor een oppervlak kige toeschouwer schijnt te doen immers niet: binden, verplichten tot erkenning, onderwerping eisen van het verstand Zó gezien doet de waarheid heel iets anders dan „iemand vrijmaken". Wanneer het mij duidelijk is geworden, dat twee maal twee vier is, wanneer dit zich als kennelijke waarheid aan mij opdringt, dan ben ik niet vrij meer het te ontkennen. Met al mijn vrijheid kan ik mijn verstand nooit zó ver krijgen, dat het ontkent wat het duidelijk als waarheid ziet. Toch zal ik zoiets nooit ais een beperking van mijn vrijheid ervaren, ik weet immers, dat heël het menselijke denkvermogen gericht is op het ont dekken der waarheid. Met de waarheid is het men selijk denken tevreden en met niets anders. Het is er voor de waarheid. Voor het verstand zou het dus volkomen zinloos zijn zich tot iets anders te wenden dan tot hetgeen het zelf aan waarheid zoekt of heeft gevonden. Dit heeft niets te maken met vrijheid of gebrek aan vrijheid doch alleen met doelmatigheid of gebrek aan doelmatigheid Wel zal de waarheid het ons ge makkelijker maken de vrijheid goed te gebruiken. Daarop doelt Christus juist, wanneer Hij zegt: „De waarheid zal u vrijmaken". De waarheid bevrijdt onze geest van kronkelpaden en dwaalwegen van willekeur en valse schijn, van leegte en duisternis. De waarheid maakt ons vrij van slavernij, leugen en bedrog. De waarheid verlost ons uit gevangenschap en geeft ons terug aan ons zelf en aan onze eigen persoonlijkheid. Zo krijgt het begrip der menselijke vrijheid een positieve inhoud. Vrijheid betekent voor ons het ver mogen voor de mens, om zelf in de volle zin van het woord zijn leven te leiden. ET DIT ALLES is echter niet gezegd, dat een mens niet door anderen kan en mag geleid wor- den. Wel is uit het voorgaande duidelijk, dat alle leiding die van buitenaf komt, ondergeschikt en dienstbaar is aan de vrije mens. Aan deze vrije mens wordt uiteindelijk leiding gegeven, om hem des te beter tot eigen leiding in staat te stellen. Het gezag, cLat we bijv. in de Katholieke Kerk aantreffen, kan er nooit zijn omwille van zichzelf. Het is er, zoals trouwens heel de Kerk en heel de Verlossing, naar het woord der geloofsbelijdenis: omwille van ons welzijn". Het is er om onze vrij heid te sauveren en te behoeden voor innerlijke af braak. Het is een gezag, dat ons de waarheid voor houdt, niet om met die waarheid een aanval te doen op onze persoonlijke vrijheid, maar om ons dienst baar te zijn en om ons de vrijwillige aanvaarding der waarheid mogelijk te maken. Eenmaal vrijwillig aanvaard moet deze waarheid haar bevrijdend werk in ons beginnen en nieuw licht strooien op de levens weg, die wij in vrijheid hebben te gaan. R IS NOG een ander gezichtspunt, dat wij hierbij zeker niet mogen verwaarlozen. Op godsdienstig gebied hebben we gezegd, wordt gezag eerst aanvaardbaar, wanneer het duidelijk en zeker van God zelf afkomstig is. Welnu, de Katholieke Kerk is er van overtuigd, dat haar gezag door God Zelf is gewild en tot stand gebracht; dat Hij er achter staat met de volheid van Zijn eigen goddelijk gezag. Er is een gezag, neergelegd in menselijke handen, waardoorheen de God. die mij met mijn vrijheid ge schapen en ver'ost heeft, tot mij spreekt. Er is een gezag, waarin ik de levende Christus ontmoet, aan Wien',,alle macht gegeven is in de hemel en op aarde". Zo benadert de Kerk ons met goddelijk gezag, zon der daarmee onze innerlijke vrijheid aan te ran nen. Zij dwingt niemand zich aan haar leiding te Vr';1Pr" werpen, naar haar prediking te luisteren o- r Sacramenten te ontvangen. Zij stelt zich enkel schikbaar en zegt: „Als gij ontdekt hebt, dat ik Gods eigen waar' I bezit en Zijn eigen goddelijke krach» uitdeel n kunt gij het niet verantwoorden uzelf afz d-: a houden of tegen mij te keren. Git zult door eer 8 - gelijke afzijdigheid of weerbarstigheid uw vn. I niet beschermen, doeh klein maken en hekromp^ n. Want de hoogste vrijheid is „de vrijheid der kmder a Gods", welke wü willen ontvangen m de ruime en weldadige gemeenschap van Gods Kerk. In deze Kern wil onze vrijheid behoed worden voor elke infiltratie van geestelijke slavernij en zal zij haar bestaan zo waardig en zo zinvol mogelijk moeten ontplooien S. JELSMA. M.S.C,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1953 | | pagina 5