annen o
m eigen iana
N.V. MULTIFILM 25 JAAR
DE BARONIE" HERRIJST IN
ALPHEN A/D RIJN
Ontstellende antwoorden van
onkerkelijken op 't platteland
LONDEN
Pioniers in de wereldruimte
Geknoei met
rijbewijs
Binnenlands apostolaat
Filmen op wetenschappelijk
verantwoorde wijze
Machtig betonskelet in de polders
Kiellegging „Willem
Barendsz II"
voor
PAGTNA 8
ZATERDAG 31 OCTOBER 1953
TREIN GREEP MELKWAGEN
Voerman gewond
PATERS CISTERCIëNSERS
Vijftig jaar in Nederland
CULEMBORG
van
Klaroenstoot
Gisteren reed een trein op het traject
RoosendaalAntwerpen op een melkwa
gen, die juist de onbewaakte overweg ter
hoogte van de Watermolenbeek passeerde.
De voerman, de jongeman E. uit Roo
sendaal, werd bewusteloos in het R.K. zie
kenhuis „Charitas" aldaar opgenomen.
Het paard werd gedood.
Het treinverkeer ondervond geen stag
natie.
Op 14 Mei 1954 wordt het gouden be-
staansfeest gevierd van het Cisterciënser-
klooster „Mariënkroon" te Nieuwkuyk
(gemeente Vlijmen) en tevens de herden
king van het feit, dat de Orde der com
mune observantie na de Hervorming weer
in Nederland gevestigd werd. Naar aan
leiding hiervan heeft zich een herden
kingscomité gevormd. Het secretariaat is
gevestigd Grote Kerk 14, te Vlijmen.
lijnen over God en Zijn wil voorstel.
Ik wacht op de Kerk, die mij de God der
liefde preekt, puur, zonder bijmengsel
tjes van haat en wraak en vergelding
en dergelijke dingen. Daarvan zal ik lid
willen en kunnen zijn. Maar indien ik
die Kerk niet ontmoet, zal ik niet an
ders kunnen doen dan in mijn eentje
mijn knieën buigen en stamelen: Heer
ik dank U, dat Gij enkel liefde zijt."
Zo hinderlijk als de grote oppervlak
kigheid van sommigen en de brutale
verwatenheid van enkele anderen waren,
zo treffend waren de menselijkheid en
eerlij keid, het rechtvaardigheidsbesef en
de sociale bewogenheid bij de mees
ten. Bij de ouderen steekt nog het heim
wee naar het eerste vuur van het socia
lisme met „het gebroken geweertje" en de
strijd tegen de alcohol, terwijl vele jon
geren hunkeren naar wereldvrede en
broederschap onder de mensen.
Een nieuwe vorm van zielzorg, die
vooral in de industrie-centra van veel
betekenis kan zijn. is het zogenaamde
„bedrijfs-apostolaat". Onder grote groe
pen van de arbeidende bevolking leeft
een verlangen naar vernieuwing, naar
verdieping, een verlangen naar dingen,
die uitgaan boven het profane, boven het
leven van alledag. Kernen van leken
apostelen kunnen hier prachtig werk
verrichten, terwijl bij de kerstening van
het bedrijfsleven, de aalmoezenier van de
arbeid of „bedrijfsaalmoezenier" een
specifieke priesterlijke taak heeft.
Over dit moderne apostolaat, alsook
over de betekenis van de katholieke
school voor het binnenlandse apostolaat
een volgende maal meer.
(Van onze redacteur).
Gelukkig dringt bfj de katholieke gemeenschap steeds meer de gedachte door,
dat zij een plicht en verantwoordelijkheid heeft ten opzichte van hen, die in ons
eigen vaderland buiten de ware Kerk van Christus staan of met de Katholieke Kerk
gebroken hebben. Och, wij wisten dit wel en leerden het al op de catechismus, maar
niet voldoende was in ons het besef levendig op welke wijze we hier konden helpen.
Voor ons Nederlanders is wel eens eerst een schok nodig om aan te pakken en de
cijfers, die de laatste tijd bij verschillende gelegenheden over de onkerkelijkheid
zijn gepubliceerd, hebben ons wakker geschud en ons het heilige voornemen doen
maken, iets te doen. Het mag echter niet bij schrik en een voornemen blijven,
doch ieder dient na te gaan, wat hij in eigen milieu kan uitrichten voor de zielen,
die in nood zijn.
Vmvinrr iron Ziehier enkele antwoorden, die op deze
V lCllllil van vraag gegeven werden. „Het is zonde van
"wtt11 i i ry 1 je tijd om op Zondagmorgen naar een
St Wil hrnrrl - /on cl a or preek te gaan zitten luisteren. En daar-
iDt. yy iixiiji ui et voQr zou -e -e dan ook nog om moeten
De viering van St Willibrord-Zondag, kleden." „Al die bijbelse verhalen hebben
8 November a.s. voor de vijfde maal, mo- voor mij niet meer betekenis dan het
ge andermaal doen bezinnen op het bin- sprookje van Roodkapje".
„Ik heb geen enkele Kerk kunnen
vinden, die leert, wat ik mij in grote
(Van onze verslaggever)
Nu wordt 'er vaak geklaagd, dat onze
tijd zich zo slecht leent voor culturele
activiteit. Men wijst dan op de inderdaad
grote lasten, welke de centrale overheid
op ons allen moet leggen, op de egalisatie
van inkomen en vermogen, op de tenden-
zên van massificatie enz. Dit alles is min
of meer waar, maar omgekeerd biedt deze
tijd ook zijn eigen grote mogelijkheden.
Dr Albert Schweitzer, de beroemde
arts, filosoof en musicus, heeft de Nobel
prijs voor de vrede voor 1952 toegewe
zen gekregen en generaal George
Marshall dezelfde prijs voor 1953.
Het besluit om de prijs voor 1952 als
nog toe te kennen, vormde een ware
verrassing. De Noorse commissie gaf
vorig jaar geen reden voor haar besluit,
de vredesprijs toen niet toe te kennen.
Dit had scherpe critiek in de Noorse pers
tot gevolg. Velen gaven toen als hun ope
ning te kennen, dat de prijs dr Schweit
zer toekwam. Dit is thans dus alsnog ge
schied. Schweitzer is thans 78 en
Marshall is 72 jaar.
Dr Schweitzers prjjs bedraagt 171.134
Zweedse kronen, d.i. ongeveer 12.000
gulden; die van generaal Marshall
175.292 Zweedse kronen, dus rond de
12.700 gulden.
qeoe'O'