K.V.Pheeft behoefte aan algemeen sociaal-economisch program Christendom en democratie horen bij elkaar I Naar meer bewuste katholieke staatsburgers Nooit de moed opgeven Russische emigranten leden schipbreuk VIJFDE CONGRES DER K.V.P. De lieer Matser cliënt mr Burger van antwoord Eendrachtige sociale activiteit nodig ANTON ZISCHKA: EÏÏfiKuïïr Er moet een einde komen aan woorden Bevordering van inter- cliristelijke samenwer king in Europa Verzoek van P. Mateo aan kath. Nederland jm mmvm smmsrmm, mwmtm mmmmm* i m%.m K.V.P. heeft geen ker kelijk karakter Financiële mogelijkheid moet aanwezig zijn Jongens „arresteerden fietsendief Katholiek is uit beginsel verdraagzaam Voor onze partij de beste kansen Oude socialistische natuur Schip gestrand bij Schiermonnikoog ZATERDAG 7 NOVEMBER 1953 PAGINA 5 DEELNEMERS en deelneemsters aan het congres der Katholieke Volkspartij, partij van christen-democraten in een vrij land, wij zijn hier bijeen tot bijwoning van een groot partij-evenement, waarin wij willen getuigen voor de noodzaak van onze eenheid op politiek gebied. Wij willen er getuigenis van afleggen, dat wij deze eenheid vormen als katholieke democraten in een democratisch bestuurd land. Wij willen meewerken aan de opbouw van een nieuw Europa, waarin 't christendom zijn volle kans geboden wordt, waarin de democratie gewaarborgd zal zijn. Zonder enige twijfel verklaar ik namens U allen: Wij. christen-democraten, wij protes teren enJ protesteren met alle klem tegen de onderdrukking der democratische vrijheden achter het IJzeren Gordijn; wij christenen, wij protesteren zo mogelijk met' nog groter nadruk en met de diepste verontwaardiging tegen de vervolging der christelijke Kerk, der christenen en der kerkelijke leiders. Wij protesteren tegen het grove onrecht aan kardinaal Stepinac,. aan kardinaal Mindszenty en laatstelijk aan kardinaal Vyszinski aangedaan. Wij verklaren als christen-democraten, als katholieke Nederlanders, onze politieke eenheid zo veel mogelijk te zullen versterken ter versteviging van een chnstelyke democratie; als katholieken willen wij ons verenigen in de geest en in het gebed met alle onderdrukte christenen in het Oosten." Met deze woorden besloot de wnd.-voorzitter der K.V.P., de beer Clir. Matser vandaag de rede, waarmee bij het vijfde Congres der K.V.P. te Utrecht opende. LANDBOUW-ATTACHé FOSSUM NAAR MADRID )Verkte mee aan belangrijke projecten in ons land FOTO VAN „POLYO"- VIRUS li Wachtend werk Bolwerken van opti misme Tegen nood en oorlog PAARD MET KAR OP HOL Voerman overreden en later overleden noodzaak van Getuigen voor katholieke eenheid De heer Malser besteedde in zijn ope ningswoord uitvoerig aandacht aan het optreden van de voorzitter der r v. d- A.-tractic, mr Burger, bu de iongste algemene beschouwingen in de Tweede Kamer. De heer Burger wees in 7jjn rede op het gevaar, dat z. 1. voor de democratie gelegen is in een methode van noiiticke machtsvorming op met-politieke grondslag, daarbij met name doelend op de K V.P. In antwoord hierop merkte de Malser o.a. het volgende op: Tn onze tijd en omstandigheden achten wi'i' nu de democratie als de meest ge schikte als de beste staatsvorm. Een vorm, waarin' de politieke wil van het volk het hestuür bepaalt en die tenslotte berust op de eerbied voor de menselijke per soon Vandaar de vrijheid der burgers, der organen en organisaties, zowel reli gieus als maatschappelijk en politiek. De regering in een democratische staat dient er steeds op bedacht te zijn, dat zij haar taak vervult ten behoeve van ueel het volk in al zijn verscheidenheid van stand en wereldbeschouwing. Dit gehele volk di"nt vertegenwoordigd te zijn in de volks vertegenwoordiging, waarin de politieke overtuigingen weerspiegeld worden door volksvertegenwoordigers, gekozen op de msten der verschillende politieke par uien die pas deze naam verdienen als zij het algemene welzijn (op grond van haar beginselen en haar op die beginselen ge bouwde programs) en niet een groeps belang nastreven. Zeer vele politieke partijen hebben een bepaalde wereldbeschouwing tot grond slag. Uiteraard behoren devra8®^Ae gebied der wereldbeschouwing met tot de laak der politieke partijen, zij thuis bij de kerken en bij het persoonlijk geweten- Maar de politiek en dus ook de politieke partijen kunnen zich niet los maken van de wereldbeschouwing, omdat zeer vele politieke beslissingen tenslotte berusten op wereldbeschouwelijke grond slagen. Uit de aard der zaak is de band In „De Opmars", het propagan dablad der K.V.P. Pub^ertmims- ter prof. dr L. J. M. ®efde vol~ gende oproep tot ecnneiu. „Tijdens de algemene ^hmi- wingen, gewijd aan deonti p Rijksbegroting 1951/, heeft leider der anti-revolutwnnaire Tweede Kamerfractie, d" Schou- ten, terecht opnieuw met nadruk gewezen op de nauwe samenhang tussen een principiële levensover tuiging en de georganiseerde ac tie op politiek terrein. De logische consequentie daar van kan moeilijk een andere zijn, dan dat allen, die door een zelfde levensovertuiging zich ver bonden weten, ten nauwste sa menwerken. en dat deze samen werking enkel in georganiseerd tussen een politiek besluit en de wereld beschouwing verschillend naar gelang van de aard van het politieke vraagstuk, waar over een beslissing moet vallen. In West- Europa zijn de bedoelde partijen regel; daartoe behoren zowel de christelijke als de liberale en de socialistische groeperin gen. Waar nu de werkzaamheid van derge lijke partijen regel is, kan het be staan van een katholieke of van een inter-christelijke partij gewenst o* noodzakelijk zijn. Katholieke Parttien vindt men, zoals U weet, b.v. in Neder land, België, Oostenrijk, een mter-chris- telijke groepering treft men aan in Duitsland. Zij bestaan dus en vanouds in landen waar ook andere of de an- deru partijen zich op een wereldbeschou wing baseren. Waar zij niet bestaan, kan dit een gevolg zijn van de geringe getal sterkte en de verspreiding der katholie ken (of protestanten) of van de onmoge lijkheid om zich via een eigen politieke organisatie in het parlement te doen ver tegenwoordigen. Zo ligt de situatie 1 Engeland voor de katholieken, hun gda! is betrekkelijk klein, het kiesstelsel oiedt hun bovendien geen mogelijkheden. Het Engelse voorbeeld door de P. v. d. A. aan de katholieke Nederlanders zo dikwijls voor ogen gehouden, is dus wel heel ongelukkig. Of dc christelijke partijen nu katholiek of intcr-christelijk zijn hangt af van de historie en dc ontwikkeling en de huidige verhoudingen in het betrokken land. Zoals in deze tijd op grond van historie en bestaande verhoudingen in Nederland naast liberale en socialistische groeperin- gen een katholieke partij staat en een Ij tweetal protestants-christelijke partijen, J-J zo bezit Duitsland zijn grote intcr-christe- Uike partij, de C-D.U. Om motieven van deze aard bevordert de K.V.P. de inter- christelijke samenwerking in Europa, let tend derhalve op de bestaande verhoudin gen in de Europese politiek en op de waarde onder die omstandigheden van een „christelijke" politiek, waarbij enerzpds de verschillen tussen katholieke en pro testantse christenen niet worden gene geerd. anderzijds de nadruk wordt gelegd op de vele punten van wezenlijke over eenstemming met het oog op de bevorde ring van een toekomstig christelijk Europa ■J 1 in opdracht, noch op aanwijzing van de Kerk. doch volgens eigen politiek inzicht en geheel op eigen verantwoordelijkheid. Er wanneer zij aldus handelt, geschiedt dit op grond van een zakelijk politiek in zicht dat gebaseerd is en moet zijn op politieke ervaring en kennis der staat kundige verhoudingen in het land. Op deze w'jze verricht de Nederlandse katholieke partij haar arbeid, zoals andere katholieke partijen dit elders eveneens doen. En als de heer Burger en de Partij van de Arbeid willen weten (met enige goede wil hadden zij dit allang kunnen weten) in welke mate een politiek program grond slag is, waarop de K.V.P. aan haar kiezers vertrouwen vraagt, dan wel of de K V.P. ook zonder vertrouwen recht meent te hebben op de stemmen der katholieken, dan zou ik hem, aldus de heer Matser, als volgt willen antwoorden: Zoals een socialistische of liberale partij haar grondslag heeft, zo heeft de katho liek» partij die uit haar wezen ook. En deze grondslag is voor iedere katholiek onwankelbaar, omdat hij de zedenwetten en de openbaring door de Kerk onfeilbaar verklaard weet; vandaar dat haar grond slag alle anderen terzijde stelt. Hier ge niet dus dc katholieke partij een zo groot vertrouwen, als geen andere partij ver werven kan. Op haar beginselen heeft de partij een program gebouwd, in overleg met vertrouwensfiguren uit heel het ka tholieke volksdeel, in z\jn rijke maatschap pelijke en regionale verscheidenheid. Het gevraagde vertrouwen in dit program is dus geenszins misplaatst. En op het gevaar af toch misverstaan te zullen worden in P.v.d.A.-kring, wil ik hier bovendien po neren, dat liet alleen reeds omwille van grote geestelijke belangen in dit wat we reldbeschouwing betreft verdeelde land noodzakelijk kan zijn, dat afgezien van bepaalde politieke punten van het pro gram waarover meningsverschil kan be staan. zoals dit in elke politieke partij voorkomt elke katholiek de katholieke partij steunt. In dit vlak en uitsluitend in dit vlak ligt dan ook het woord, dat door het Episcopaat al» geestelijke leiding der Nederlandse katholieken enige ma len is gesproken", aldus de heer Matser. Naar Pater Joachim S.S.C.C. te Nuland ons meedeelt, heeft hij een schrijven ont vangen van de bekende apostel van het Werk der intronisatie van de beeltenis van het H. Hart in de huisgezinnen, Pater Ma teo S.S.C.C., die sinds jaren lijdende is aan een smartelijke kwaal en in een zieken huis ergens in Canada wordt verpleegd. Pater Mateo, die, zoals men weet, op zijn kruistocht ter propagering van de ge noemde speciale H. Hart-devotie zowat de hele wereld doortrok en daarbij tot twee maal toe Nederland bezocht, het eerst in 1916, herinnert in zijn brief aan zijn voor hem onvergetelijk verblijf in ons vader land. Hij vervolgt dan: „Vraag gebeden voor mij. Gehecht aan een smartelijk kruis, sterf ik een langzame dood. Vraag, dat ik wete te sterven als priester en apostel". D. Charles P. Fossum, die drie jaar lang als landbouwdeskundige was verbonden aan de Amerikaanse hulpmissies in Den Haag, zal begin 1954 een belangrijke func tie aanvaarden bij de hulpmissie, die thans in Spanje wordt opgericht. De heer Fossum heeft zowel door zijn persoonlijkheid als door zijn deskundig heid in Nederlandse landbouwkringen zeer vele vrienden gekregen. Met zijn mede werking werd in ons land een reeks be langrijke landbouwprojecten ten behoeve van de opvoering van de productie uit gevoerd. In de Verenigde Staten is men er in geslaagd, door middel van een electronen- microscoop het Virus, dat Polyomielitis (kinderverlamming) veroorzaakt, te foto graferen. Donderdagavond heeft dr A. R. Taylor, een bioloog van de pharmaceu- tische maatschappij „Parke, Davis and Co" de foto's te Pocono Manor geprojecteerd op een bijeenkomst van het Amerikaanse genootschap voor onderzoek met de elec- tronen-microscoop. Het, virus heeft de vorm van een klein bolletje. „HET WATER, door Gods wil geschapen, Heeft velen voor Zijn troon geleid. Zo werd Zijn gave ons teken, Hun iq Zijn liefde in eeuwigheid". ZO luidt het opschrift op het voetstuk van het monument, dat van de volgende week Donderdag af op de Rampbegraafplaats van Oude Tonge zal waken over de graven der 310 slachtoffers, die er hun laatste rustplaats vonden: een vluch tende vrouw, die haar kind angstig omkneld houdt, symbool van het leed van de wa tersnood. 7jals de Staat, die een christelijk beleid voert, die een christelijke Staat ge noemd kan worden, een natuurlijke gemeenschap blijft, zo heeft en behoudt de katholieke partij een taak op natuurlijk terrein", aldus vervolgde de heer Matser. „En dat is niet het terrein der Kerk. Een katholieke partij heeft dus geen godsdien stig of kerkelijk, maar uit haar aard een politiek karakter. Zij laat zich leiden door haar beginselen, zoals ook de K.V.P. dui delijk demonstreert, maar zij handelt noch De KVP zal steeds haar beginselen blij ven demonstreren, anderzijds zal zij door onderlinge meningsvorming en menings uiting, door haar contact met pers en ra dio, door haar voorlichting in toenemende mate dienen te bevorderen, dat hel getal der bewuste kathalieke staatsburgers voortdurend groeit. Dat .is haar taak als politieke partij en het katholieke volksdeel zal er voor moeten te de heer Matser o.a. het volgende op: „Sociale eendracht voorwaarde voor een juist functioneren der sociale organi saties is juist in deze tijd van zo grote betekenis, omdat thans de sociaal-econo mische kant der politiek, vooral sedert het einde van de oorlog, een zo belangrijk voor velen zelfs het belangrijkste deel van het practische politieke beleid vormt. Op een congres, waarbij de eenheid der katholieke Nederlanders op politiek ter rein op de voorgrond staat, is daarom on der de huidige omstandigheden een be spreking der sociaal-economische politiek in het licht van de sociale eendracht zeker noodzakelijk. Een eendrachtige sociale activiteit moet voeren tot de totstandkoming van een al gemeen sociaal-economisch program der gezamenlijke katholieke sociale organisa ties, waaraan de katholieke partij nadruk- JN DE EERSTE JAREN na de oorlog vooral is de term „program-partij" in zwang gekomen. Een term, die wel heel gemakkelijk tot misverstand kan leiden, o.a. tot dit misverstand als zou een verantwoord program ook zonder beginselen tot stand gebracht kunnen worden. Elke politieke partij waaraan tie aainoi ere dient haar program te hebben; ze zou anders haar taak niet kunnen ver- zorgdragen, dat die taak op efficiënte en i oog op de vullen. In die zin is natuurlijk ook de K.V.P. program-partij, maar daarnaast j ^o^dag ToSuS van hLrwertpTo°gnramSChe en daarboven is zij bcjrinselpartij en daardoor wordt haar karakter wezen- van vandaag te beperkt. Wat men met lijk bepaald. In haar beginselen ligt haar grote kracht, ligt haar verbonden- j KVP - beid met het katholieke volk door de tijden heen. aanwezig is. En hier is thans nog een Haar nro'n ain is van een innerlijke redelijkheid, waarom het grotere manco, dat voortdurend grote zorgen i r\ II f' oooft 7nrefon Hio Hf» tnalr Hpr Partii mpt bekendheid in brede lagen van ons volksdeel verdient. Ueze grotere bekend- beid, die gepaard zal gaan met dieper politiek inzicht onder de katholieke Nederlanders, zal de kracht der partij ongetwijfeld versterken. Politieke vorming en voorlichting is daarom een der wezenlijke taken der partij en deze is, Goddank, groeiend. Daarvan getuigt de werkzaamheid van ons Vormingsinstituut, de zo gunstige ontwikkeling onzer werkgroepen, de op richting en uitbouw van onze moderne propagandaclubs, de Stoottroe pen enz. MINISTER BEEL verband de gewenste vruchten kan dragen. Het is voor m]l aan geen twij fel onderhevig, dut ook onder de huidiae omstandigheden samen werking va11 a^e, katholieken in één georganiseerd verband gebo den is wil ons volksdeel zyn recht matige invloed OP hei staf kundig hpvtpl kunnen uitoefenen. Ver- deeldheid in eigen kri"Vn „rttgg' mer tot machtsvorming geleid, heeft integendeel steeds tige gevolgen gehad. Indien wij in onze dag1 °P nieuw er naar streven om katholieken van Nederland voor aaneengesloten samenwerking ook op staatkundig terrein te win nen, mogen dan Scliaepmans woor den, in 1882 in Leeuwarden ge sproken, begrepen worden: „Het wordt hoog tijd, dat er een einde komt aan 'woorden. Daden moeten hun plaats innemen. Het mort openbaar worden, dat er eenheid is". Verhoogt het aanzien van Uw handen. Altijd gaal, zacht en welvczorgd Het iff.de Hememeli» die het 'm doet 11 Dezer dagen zagen dc 14-jarige scholier C. tv. en de 14-jarige melselaarsleerüng R. W„ die 's avonds over het Haagse Hof- wjjckplein fietsten, een man over zijn rij wiel gebogen, terwijl hjj grote belangstel ling aan de dag legde voor een andere fiets, die voor een café stond Dc metse laarsleerling voelde, dat hier'iets niet in de haak was en zeide tegen zijn vriendje, dat zjj maar op de hoek van het plein moesten gaan staan om het geval eens „af te loeren". Na enige tijd verdween de man op zijn eigen fiets, doch de jongens bleven staan kiiken Kort daarna kwam dc man terug, gens ontmoetten, wie ztf toer P de jacht mee te doen, waaraan dez gevolg gaven. Op een gegeven ogenblik omsingelden de jongens de dief, die hevig begon te jammeren. Hij zeide erg arm te z\jn, kin deren te hebben en bereid te zijn het ru- wiel af te geven, mits de jongens bem maar lieten gaan. De knapen voelden daar niets voor. De scholier en de metselaarsleerling gingen met de fiets naar het politiebureau Huy- genspark en vertelden, wat er aan de hand was. Een politiejeep rukte daarop uit er nam op de Binckhorstlaan de „ar restant" van de drie jongens over. Het bleek de fabrieksarbeider H. J. uit Voorburg te z\jn. NKELE JAREN voor de oorlog leerden wij hem in Nederland persoon lijk kennen, maar zijn naam was toen al wereldberoemd: Anton Zischka, schrijver van aangrijpende reportages over de geweldige Jangtse-over- stromingen en vele andere schokkende gebeurtenissen, dichtbij of veraf. Zischka, toen nauwelijks dertig jaal" oud, was van die reizen te ruggekeerd niet als een op sensatie beluste nieuwsjager maar als een ernstige jonge man, die voor alles wat hij gezien had maar één woord vond: wereldverdwazing. En dat werd dan ook de titel van zijn eerste boek. Er was voor deze geboren journalist (zoon van een Oos tenrijkse diplomaat en een Franse moeder) nog „stof" genoeg te vinden op de we reld, maar hij trok zich terug om na te denken over de kwalen, waaraan de mens heid leed en waarvan hij de vreselijke gevolgen met eigen ogen had gezien. Hij zocht niet alleen naar de oorzaken, maar ook naar de mogelijke heelmiddelen. Zischka vestigde zich op t eiland Mallorca en daar ont stonden zijn boeken als „De geheime oorlog om de olie „Wetenschap breekt monopo lies" en „Brood voor twee milliard mensen". NA DE TWEEDE wereld oorlog, toen zich geheel nieuwe problemen gin gen aftekenen, was Anton Zischka weer een der aller- cersten die ze onderkenden en aanwezen. Op het ogen blik houdt vooral het gevaar van het in verschillende wes telijke landen verbreide ge voel van moedeloosheid hem sterk bezig. Dat hij nu, na zo vele jaren, weer voor enige dagen in ons land ver- 5.t' staat direct met zijn strijd tegen deze even funeste als ongemotiveerde geestes houding in verband. „We hebben geen enkele reden om bij de pakken neer te gaan zitten", zegt Zischka, die, tussen talrijke bespre kingen met Nederlandse autoriteiten door, ons te woord wil staan: „Het is een voudig niet waar, dat het Avondland aan het onder gaan is. Europa is nog niet dood De geest leeft nog en ook materieel gezien is er geen enkele grond om voor een onafwendbare ondergang te vrezen. Wat we nodig heb ben is, dat we weer in ons zelf gaan geloven. Vergeet niet, dat op slechts betrek kelijk korte afstand, in Oost- Berlijn, de jeugd zingt: „Wir bauen uns eine neue Welt". Wij weten wel beter, maar een feit is, dat zij er in ge lóven. En dit geloof is meer waard dan tien divisies. „En wjj, wat stellen wij daar tegenover? Velen on der ons hebben het geloof in de toekomst verloren. Wc zien, dat tallozen in het Westen leven onder de IN ZIJN onlangs versche nen boek, „De wereld blijft rijk"*) heeft Zischka uiteengezet over welke „wapens voor vrede" de mensheid in overvloedige mate beschikt. De titel van zijn nieuwe boek zal waar schijnlijk zijn „Wachtend werk" en hij zal er ver scheidene grote projecten in de wereld nader in beschrij ven. We vragen de heer Zischka. of naar zijn mening ook wij is? - S „Ik was er direct voor ge ïnteresseerd, omdat het af komstig is van iemand, die bewezen heeft ten geboren organisator te zjjn. De K.L.M., een wereldorganisatie die elke concurerende maat schappij naar de kroon steekt, is toch zijn werk, nietwaar? Welnu, waarom zon een man, die in staat is geweest zó Iets op te bouwen, geen plan voor internationale samenwerking tot practische verwezenlij king kunnen brengen? Om op zijn eigen terrein te blijven: niemand is zo naïef om zelfs maar te veronderstellen, dat elk land in andere landen zijn eigen vliegveld heeft. De luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van de lucht havens van haar concu- renten! Dat loopt prachtig dank z\j een goede organisa tie en iedereen vindt het doodgewoon. Waarom zou zo iets op andere terreinen dan bij voorbaat al onmogelijk zijn?" doem van angst voor crisis en werkloosheid. Het staat voor mij vast, dat vele vooraanstaande mensen 'n crisis zelfs méér vrezen dan een oorlog. Maar dat is toch al te waanzinnig! Er is werk voor millioenen en millioenen, niet alleen nu, doch ook in de toe komst. En heus niet uitslui tend in de onder- of on ontwikkelde gebieden zelfs in de V.S. zijn er nog grote werken genoeg te vinden. W\j hebben nog steeds een roeping in de wereld, maar dan zullen wc toch moeten beginnen met daar zelf in te geloven. Daarom moeten we de geest, die absoluut niet dood is, herstellen en weer op peil brengen". ons te wankelmoedig hebben betoond. Zonder aarzelen komt het antwoord. „Veel minder dan andere landen. Ik vind Nederland een der „bolwerken van op timisme" dat zou wel eens de titel voor een toekomstig boek kunnen worden en daar zou Nederland dan natuurlijk een ruime plaats in krijgen. Ik ben naar hier gekomen op uitnodiging van de heer Ples- man, om met hem van ge dachten te wisselen over zijn plan voor internationale sa menwerking. Plesman heeft dit plan reeds met verschil lende wereldfiguren bespro ken, onder wie president Eisenhower, minister Pearson van Canada en generaal Na- guib. ZISCHKA acht het van groot belang, dat Ples man uit de practijk voortgekomen de noodzaak van continuïteit in de werk zaamheid van het plan heeft ingezien. Daarom zouden le den-landen zich voor dertig jaar moeten binden. „Alle mensen van goede wil en met gezag moesten ervoor gewonnen worden", zegt Zischka: „Over de de tails spreek ik natuurlijk liever nog niet dat Iaat ik aan de heer Plesman zelf over. Ik voor mij zie het plan als een soort van con spiratie tegen de nood en de oorlog". Heel het werk van Anton Zischka is gericht op dit grote ideaal: het uitbannen van nood en oorlog, waar hij op zijn wereldreizen zo vele ma len direct mee geconfronteerd is geweest. Hij maakt er al lerminst een geheim van, dat hij tijdens zijn huidige bezoek aan Nederland de bevestiging heeft gevonden van vele zij ner eigen ideeën. En tevens 'n nieuw bewijs, dat de geest hier niet dood is, in dit klei ne maar nog hechtte „bol werk van optimisme De Nederl. vertalingen ver schenen alle bij het Nederl. Boekhuis, Tilburg. geeft. Zorgen, die de taak der Partij met riame omwille van christendom en demo cratie in feite onnodig verzwaren. OP de samenkoppeling van de demo cratie en christendom ingaand be toogde de wnd partijvoorzitter het volgende: De toepassing van het democratische be ginsel eist verdraagzaamheid. De katho liek is ervan overtuigd de waarheid te be- zitten en toch is hij uit beginsel verdraag- i zaam. Op de eerste plaats uit respect voor deze waarheid, die niemand mag worden opgedrongen. Maar ook uit eerbied voor de menselijke persoon, die de Westerse wereld geleerd heeft van de H. Kerk. De mens heeft het recht zijn eigen overtuiging te kiezen en in het sociale en politieke le ven overeenkomstig die overtuiging te handelen. Tenslotte is de katholiek ver plicht verdraagzaam te zijn als gevolg van het op één na voornaamste gebod: de lief de tot.de naaste. Dit gebod éist verdraag zaamheid en is er tevens de meest hechte fundering van. Deze principiële aspecten der verdraag zaamheid, eigen aan de democratie, ma ken de samenkoppeling van christendom en democratie tot een bewuste binding. Handhaving en versterking der democra tie is daarom niet in het minst een taak van de christen en van de katholiek in het bijzonder. En daar waar de democratische vrijheid wordt aangerand of ondermijnd: is het plicht van de christen om te spre ken en om te getuigen voor de waarde van de democratie, voor de vrijheid van gods dienst en godsdienst-uitoefening, voor een christelijk bestel". IN het begin van zijn rede wijdde de heer Matser aandacht aan de ontwerpen, welke in de sectie verg. behandeld zui den worden. I.v.m. het onderwerp van de sectie, Sociaal Economische Politiek merk- De sociaal-economische sector in het maatschappelijk leven is van zo grote be tekenis, dat in het practische leven van alle dag daarvan in zeer belangrijke ma te de eendracht onder de katholieke af hangt. Wat het politieke leven aangaat, het kan niet nadrukkelijk genoeg gesteld worden, ook en met name in déze sector gaat het om het welzijn van heel het volk. Groepspolitiek is geen politiek, hoogstens een caricatuur daarvan. Van daar dat een boerenpartij of een arbei ders- of middenstandspartij wel heel be zwaarlijk werkelijk politiek kan voeren, zij is als het ware gedetermineerd tot groepspolitiek. Een partij als de KVP daarentegen, die alle groeperingen omvat, die dagelijks ge confronteerd wordt met de belangen van alle geledingen van het volk, heeft af gezien nog van haar maatschappij-visie en van haar politieke beginselen de beste kansen voor het voeren van een po litiek, die deze naam ten volle kan ver dienen. UITERAARD wordt dit standpunt be treffende de opbouw ener politieke partij door zeer velen gedeeld. Daarom streefde de SDAP er voor de oorlog naar uit te groeien tot een volkspartij en het karakter van arbeiderspartij - gedoemd tot groepspolitiek te wijzigen in dat van een partij, samengesteld uit brede lagen van de bevolking. De PvdA ging op deze reeds ingeslagen weg voort, zij wil zijn een volkspartij in de algemene betekenis van het woord. Merkwaardig is overigens, dat de oude natuur boven de leer blijkt te gaan: in de propaganda voor de verkiezingen van de beide laatste jaren is door de Partij van de Arbeid herhaaldelijk gesteld: het gaat er niet meer om of men katholiek of pro testant of humanist is, het gaat dus niet om een strijd tussen mensen met verschil lende levensovertuiging en wereldbe schouwing (hier spreekt de doorbraakge dachte van 1945) neen, het gaat om een belangenstrijd. Is dit iets anders dan een opnieuw introd iceren van de klassestrijd- gedaehte, dan wel een bijzonder pover re sultaat van acht jaren doorbraak? In het begin van zijn rede sprak de heer Matser nog eens een woord van erkente lijkheid aan het adres van de afgetreden partijvorzitter, de heer Andriessen. De kustwacht van Schiermonnikoog nam gisterenavond om acht uur noodsei nen waar van een schip, dat ten Noorden van het eiland was gestrand. De redding boten „Insulinde" van Oostmahorn en „Johan de Witt" van Schiermonnikoog van de N.Z.H.R.M., voeren ter assistentie uit en wisten contact te maken. Het bleek een schip van Deense nationaliteit, dat „Algus" zou heten, een naam echter, die In Lloyds Register niet voorkomt. Het vaartuig was zonder lading op weg van Kopenhagen naar Brest. Onderweg had het in Brunsbüttel, bij het Kielerka- naal. acht passagiers aan boord genomen, allen van Russische afkomst, die op weg zijn naar Panama, waarheen zij willen emigreren. Ook de kapitein van 't schip bleek van geboorte een Rus te zijn. De „Agus" was op een zandbank geva ren en had een gebroken roer, doch de toestand leverde geen onmiddellijk ge vaar op. Daar er zich echter onder de passagiers, die allen op Deense passen rei zen, ook kinderen bevonden en de zeeoverleden. de en tamelijk wild was. heeft de „Johan Witt" alle acht aan boord genomen hen naar de wal gebracht. Zij vonden onderdak in hotel Van der Werff te Schiermonnikoog. (Van onze correspondent) Nabij Buinen is een paard met wipkar op ho] geslagen, tengevolge waarvan de voerman, de 17-jarige R. M. uit Buiner- veen van het voertuig werd geslingerd. De jongeman kwam onder de wielen van de kar terecht en moest met zware verwon dingen in het ziekenhuis te Assen worden opgenomen. Enkele uren later is hij daar

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1953 | | pagina 5