Parijs, stad der eenzamen! Sjnbaan Personenvervoer op spoorlijn Maastricht—Hasselt met stopzetting bedreigd De Franse huishouding wordt eenvoudiger Leeskabinet je voor de vrouw wij gaan op tijd weg, Piet... pirfc; ut de, dm uut, de Sütdr' Koken en wassen in de Lichtstad Van achter m )i schrijfmachien ZO ZIE IK PARIJS M Het drama in Arnhem Onmisbare schakel in verbinding Antwerpen met Keulen over Nederland Openbare vergadering in Maastricht Op het witte doek in Rotterdam m IATERDAG 14 NOVEMBER 1953 PAGINA 10 Ik heb in de Spaanse kranten gelezen, dat je daar in de LIJNBAAN soms over de hoofden kunt lopen! De helicoptère staat a we gaan nu al naar Rotterdam we gaan nu al naar de Lijnbaan! PLANNEN VOOR EEN FRANSE STAATSLENING Minder Hors d'Oeuvre Personen van gewicht Voor de „nieuwkomers" is Parijs de eerste maanden beslist niet gemakkelijk De eerste dagen voelt men z:ch natuurlijk opgetogen over al het nieuwe, het vreem de en boeiende. Tijdens het afwerken van het lijstje der bekende bezienswaardig heden ontdekt men al vlug, dat de leuke binnenpleintjes en de grauwe steegjes die niet in de Hollandse Gids voor Parijs staa: erg aardig zijn en herhaaldelijk bezocht moeten worden. Iedere dag heeft men nieuwe verlangens, maar uiteindelijk zijn Liesje en Ans niet alleen naar Parijs ge komen om de stad te bekijken en er Fran- te leren, maar ookom er te werken Of juister gezegd: ze willen werken om in Parijs te kunnen wonen. Ieder jaar trekt er een klein legertje Nederlandse meisjes naar Parijs En ieder jaar trekt een legertje ontgoocheld terug naar het vaderland Zo mooi het in het begin leek, zo dor en naargeestig bleek het later te zijn. Er zijn er natuurlijk, die het goed hebben getroffen, een gezellig ka mertje hebben en haar zorgen voor de peuters beloond zien met uitstekende voe ding plus tien duizend franken per maand Madame is erg aardig en geeft haar twee middagen en avonden per week vrij, zo dat Liesje het hier best naar de zin heeft Ze heeft tijd cm Parijs te bekijken en ze voelt, dat haar Frans iedere week wat bij komt. Maar, zoals Liesje zijn er niet veel Vele Nederlandse meisjes, die hier als dienstbode of kindermeisje werken verdie nen nauwelijks de helft. Ans, die we dezer dagen op een terrasje in het dertiende te gen kwamen verdiende zelfs veel minder en klaagde me haar nood in prima Rotter dams met Haags accent. Ze had gezien, dat ik „De Maasbode" zat te lezen. Toen ik gereed was vroeg ze me de krant, want ze had al in geen drie maanden een Ne derlandse krant gezien en Franse kran ten kon ze nog niet lezen Wat ze hier deed? Wel ze werkte bij een Franse fami lie als hulp in de huishouding. Er waren haar gouden bergen beloofd. Toen ze kwam moest ze dweilen en schrobben, boenen en afwassen en voor de avonduren waren er kousen te stoppen. Om half acht begon haar dag en ze zei aan één trek te moeten doorwerken tot een uur of tien. Daarna viel ze doodmoe in bed. „Ik ben hier drie maanden en ik heb minder van Parijs gezien, dan de eerste de beste tourist, die hier voor vijf dagen komt". „Maar heb je dan geen vrije dag?" „Nee, Madame Een keer in de week krijg ik een vrije avond, die eigenlijk om vijf uur moet beginnen. Iedere week wordt het iets later". „En het loon?" „Ja, dat is het mooiste van allemaal. Madame had me acht duizend francs be loofd. maar ze houdt vol, dat ik me ver gis en ze maar vijf duizend kan betalen Wat doe je hier in deze vreselijke stad met 5000 fr. per maand?" Het verhaal, dat Ans me verder vertelde klopte aardig met ervaringen van andere Nederlandse meisjes: hard werken, weinig vrij, weinig ioon en.... erg eenzaam. Ans je zei: „Niemand trekt zich hier iets van je aan. Ik voel me altijd vreselijk eenzaam temidden van al die mensen. Ik heb nog helemaal geen kennissen. Het lijkt me. alsof de landgenoten hier met elkaar ver stoppertje spelen en goed Frans spreken is een heel karwei. Parijs is voor mij de stad der eenzamen....". Het meisje heeft zitten schreien, want haar hartje was boordevol Ik heb haar mee naar huis genomen en samen hebben we een kopje thee gedronken. Daarna zei ze me: „Zet 't maar in de krant, mevrouw Parijs valt voor Nederlandse meisjes niel mee. We laten ons op vacantie bekoren door de geweldige stad We denken ge lukkig te zijn, als we er zelf kunnen wonen. Maar het valt allemaal erg tegen. Het is niet zo mooi als het lijkt. Soms zelfs vind ik het leven hier bar lelijk, grof en smakeloos Goed, ik heb het mis schien slecht getroffen. Monsieur en Ma dame schelden elkaar ook in mijn bijzijn bij tijd en wijle de huid vol Ze zijn vrese lijk onbeheerst. Naderhand weten ze met wat ze moeten doen om het goed te ma ken En met niemand kun je eens praten. De mannen hier? Och. u weet het wel Er zijn natuurlijk wel goede, maar die kun nen wij er moeilijk uitkiezen. Andere meisjes, vriendinnen? Soms spreekt ik ze in het park, als ik met de kinderen ga wandelen Maar ik heb de indruk, dat ze zich niets voor mij interesseren. Ze hebben haar kennissenkring en die is op de een of andere wijze voor on9 hermetisch ge sloten. En zo denk ik niet alleen Ik heb met andere meisjes gesproken, die dezelfde ervaring hadden en even eenzaam waren als ik Er zijn er bij, die Parijs gingen haten, omdat ze er ten onder gingen in het eeuwige alleen-zijn. Ik geloof, dat ik ook zo ver kom en daarom zou ik weg willen gaan. Ik houd te veel van de stad om haar te willen haten". Ik kan Ansje niet helemaal gelijk geven, maar in sommige opzichten slaat ze de spijker toch wel op de kop Parijs is een heerlijke cocktail in een kristallen glas. Maar je moet de drank leren kennen en kristal weten te hanteren Daarop komen we later nog wel eens terug. JEANNE DONKER. bovendien niet zo volstrekt behoeft te worden afgewezen als het merendeel van Sartre's oeuvre, toelaatbaar kan worden geacht voor personen boven 18 jaar. Henri Decoin, de Franse regisseur, die zich met „Entre onze heures et minuit", waarin wijlen Louis Jouvet een meester lijke dubbelrol speelde, al eens eerder aan een detective-story waagde, heeft heel wat woorden nodig gehad om een ver haal te vertellen, dat zich afspeelt in de „MEISJESSLAAPZAAL" (Dortoir des grandes) van een deftig Frans pension- naat. Op deze slaapzaal gaan achttien meisjes slapen dat meent tenminste de directrice, die wel de meest onwaar schijnlijke figuur is in deze film vol on waarschijnlijkheden maar slechts ze ventien worden weer wakker. De acht tiende is aan haar bed vastgebonden en gewurgd. Inspecteur Marco (Jean Ma rais), die met het onderzoek wordt be-1 last, is een knappe jongeman en daarom spreekt het vanzelf, dat hij zekere op schudding verwekt onder de „demoisel les", die reeds aan Liefde en Romantiek beginnen te denken, alvorens hij de mis daad heeft opgehelderd en zijn keus uit de rijk gesorteerde collectie trouwlustige jongedames heeft gedaan. Een weinig belangwekkend, slecht ver teld verhaal zonder enige diepgang, dat om de onprettige sfeer in het pension- naat en om de ondeugden, die aan zijn bewoonsters worden toegedicht, voorbe houden dient te blijven voor personen boven 18 jaar. Aan de avonturen van Tarzan schijnt maar geen einde te komen. Steeds weer verschijnen nieuwe rolprenten op de markt, waarin Lex Barker als Tarzan de hoofdrol speelt, een massaproductie, die aan de kwaliteit van het artikel niet ten goede komt. - f In „TARZAN EN DE DUIVELIN" laat de leidster van een bende ivoordieven Tarzan gevangen nemen, waarna ze tracht hem te overreden een grote kudde olifan ten in een door haar opgezette val te la ten lopen. Tarzan roept de olifanten in derdaad, maar weet de zaak zó te rege len, dat alle ivoorjagers door de aanstor mende dikhuiden worden verpletterd. Van de week in Capitol voor de 14-ja- rigen, die de koning van de jungle weer eens aan het werk willen zien. Liefhebbers van een stukje romantiek uit de zeventiende eeuw kunnen hun hart ophalen aan de technicolorfilm van Jules Buck, waarin Jean-Paul, uitstekend ver tolkt door Cornel Wilde, de hoofdfiguur is. De film loopt niet altijd even vlot, maar zij is vol treffende natuuropnamen van de groene wouden in de hooglanden van Guatemala en interessante beelden uit het leven van de aldaar wonende in boorlingen. Het verhaal speelt deels in Frankrijk, waar Jean-Paul wreed wordt behandeld door zijn oom Edouard, de markies van St. Malo, deels in Guatemala, waar hij „DE SCHAT VAN DE GOUDEN CON DOR" vindt, met behulp waarvan hij heer en meester wordt van kasteel en bezittingen van de Franse markies. Maar het meisje, dat hij in het exotische land heeft leren kennen, doet hem weer naar Guatemala terugkeren. Voor bezoekers boven 14 jaar, die hou den van romantiek en een avontuurlijk verhaal, deze week in Prinses. Voor de vijfde of zesde keer is het be kende verhaal van Victor Hugo „LES MISERABLES" verfilmd, ditmaal door de Amerikaan Lewis Milestone, in een Ame- -~',V rikaanse uitgave onder een Franse titel met in de hoofdrollen Engelse acteurs: Michael Rennie als de galeislaaf Jean Val- jean, die in goede doen raakt, maar die door Jabert (Robert Newton) wordt ach tervolgd. Naar ons gistermorgen van officiële zijde werd medegedeeld, heeft J. W., die in verband met het vinden van een vrou- wenlijk te Arnhem in arrest is gesteld zich eigener bewegin- hij -1-' politie te Maastricht aangemeld. Hij overhandigde de dienstdoende politieman een revolver en d.-lde medt. dat hij in Arnhem een vrouw had gedood. Op instigatie van haar Maastrichtse collega's heeft de politie in Arnhem toen in de woning van W. aan de ,ielse- weg een onderzoek ingesteld en daar in een .fgesloten kast het stof'-""- over schot van de 33-jarige tt —"nnden. Tijdens zijn verhoor verklaarde W.. dat de dood van de vrouw te wijten was aan een ongeluk. Hij zou het slachtoffer, dat in een laag stoeltje in W.'s kareo" de revolver hebben --'oond. De wouw had toen uit nieuwsgierigheid het wapen vast gepakt, waarop de man zou he'-hen uitge roepen: „Wees voorzichtig!" Naar zijn zeggen heeft hij toen het vuur wapen uit de hand van de vrouw willen rukken, doch daarbij was plotseling het dodelijke schot gevallen. De Nationale Mtf der Belgische Spoor- wegen heeft besloten het personenvervoer op de lijn Maastricht-Hasselt stop te zet ten en door een autobnsdienst te vervan gen Zowel in Nederlands als Belgisch Limburg heeft deze maatregel opwinding veroorzaakt. In Hasselt en Maastricht wil men alles op alles zetten om de directie te Brussel er toe te bewegen, dit besluit te herroepen Daarom heeft de Kamer van Koophandel voor Maastricht en omstre ken gisteravond in de Redoute-zalen van de Stadsschouwburg aldaar een openbare vergadering gehouden, waar dit vraagstuk doe* senator H. Leynen uit Hasselt en ir L I hoest uit Maastricht uitvoerig is toe gelicht. Deze bijeenkomst was druk bezocht. Er waren o.a. vertegenwoordigers van de Eerste en Tweede Kamer, leden van Ge deputeerde en Provinciale Staten van Limburg, vertegenwoordigers der Neder landse en Belgische spoorwegen, de rijks hoofdinspecteur van het Verkeer uit Den Bosch, talrijke burgemeesters uit de beide provincies Limburg, industriëlen, de Hore- ca-organisaties, de Ver voor Vreemdelin genverkeer, de Kamers van Koophandel uit Hasselt, Aken en Keulen enz. Het betoog van senator Leynen was dui delijk, overzichtelijk en openhartig De voornaamste oorzaak van de maatre gelen, die de directie der Belgische Spoor wegen de laatste jaren getroffen heeft moet volgens spr gezocht worden in de zeer benarde financiële positie, waarin deze Mij verkeert. Van 1930 af is zij steeds deficitair ge weest en bet gat wordt jaarlijks nog gro ter. Vier jaar geleden heeft de staat 2 mil liard, 600 millioen moeten bijpassen De Mij ziet zich derhalve verplicht drastische maatregelen te treffen Sedert drie 5 vier jaar is de directie dan ook doende alle onrendabele lijnen op te hef fen. Het is jammer dat deze opheffing toevallig betrekking heeft op internationa le verbindingen, zoals HasseltNeerpelt— Eindhoven Antwerpen— Hamont- Weert en over enkele weken HasseltMaastricht. Hoewel senator Leynen de autobus het aangewezen verkeersmiddel voor het streekvervoer acht was hij niettemin van mening dat het personenvervoer op de lijn Hasselt—Maastricht gehandhaafd moest blijven. Uit Belgisch Limburg was tot de Brusselse directie het verzoek ge richt de Michelintrein, die een snelle ver binding tussen Brussel en Hasselt onder houdt, tot Maastricht te laten doorlopen met Lanaeken als enige tussenhalte Het douane-onderzoek moest dan in Maas tricht plaats hebben. Dit voorstel heeft geen resultaat gehad In het belang van de Europese integra tie mocht noch wilde senator Leynen deze gedachte prijs geven, In het raam van de Benelux dient deze internationale ver binding, die een onmisbare schakel vormt in de spoorlijn Antwerpen-Brussel-Maas- tricht-Aken-Keulen behouden te blijven. Laatsgenoemde stelling werd nogmaals benadrukt door ir Lhoest, die uitvoerig inging op de bezwaren, die uit verkeers technisch oogpunt aan de opheffing van deze spoorwegverbinding verbonden zijn. De bevolkingsagglomeraties en industrie centra, welke door deze spoorlijn verbon den worden, zijn zo dicht bevolkt en zo belangrijk, dat er nauwelijks een gebied In West-Europa aan te wijzen is, dat uit Tijdens de openbare vergadering over de dreigende opheffing van het personenvervoer op de lijn HasseltMaastricht, deelde dr Schroeder, directeur van de In dustrie-en Han lelskam- te \ke" mede, dat op de Interna!'onale Spo wegeonfe-eni'». di» onlangs te Athene werd gefiou^n, was be sloten in het a.s. voorjaar de diesel- treinen. die de v- 'e""" tussen Keulen en Ak»n 'n, tot Maastricht te laten doorlopen. een oogpunt van spoorweggeografie beter voor een spoorwegverbinding in aanmer king zou komen. Spreker gaf zijn ont stemming te kennen over het feit, dat de directie der Belgische Spoorwegen op het gezamenlijke rapport van 1 Juni 1953 niet gereageerd had, maar onverwachts het bericht lanceerde dat de aanbesteding van de autobusdienst 17 November a.s. zou plaats hebben. Onrendabele lijnen mogen niet worden opgeheven alvorens nagegaan is, of de rendabiliteit door modernisering van de exploitatie niet kan worden opgevoerd Dit is de verstandige raad, die de Inter nationale Spoorweg Unie gegeven heeft. Zolang het publiek door het gebruik van voorhistorisch materiaal, verwaarlozing van het onderhoud en te lange reisduur wordt afgeschrikt kan de exploitatie on mogelijk winst opleveren. Zelfs al zou de lijn door deze modernisering niet geheel winstgevend gemaakt kunnen worden dan moet dit offer volgens spreker gebracht worden uit hoofde van het algemene be lang, dat met de ontwikkeling van de be trokken gebieden gemoeid is. Tenslotte deed ir Lhoest een beroep op de overheid en de N. S. om mee te hel pen de bestaande obstakels van opont houd aan de grens uit de we§ te rui men en de krakende noodspoorbrug over de Maas, die tevens een ge vaar voor de scheepvaart oplevert, spoedig door een nieuwe te vervan gen. Aan de discussie werd o.m deelge nomen door de burgemeester van Maas tricht. Op aanraden van het Kamerlid Jos Maenen besloot de vergadering een telegram te zenden aan de minister van Verkeer en Waterstaat om hem te verzoeken zich over deze dringende aangelegenheid onverwijld met zijn Bel gische collega in verbinding te stellen. Op korte termijn zal aan de betrokken instanties een resolutie verzonden wor den. In welingelichte kringen te Parijs wordt vernomen, dat het, in verband met de ge steldheid van de kapitaalmarkt, welke bleek uit het succes van recente leningen als die van de staalindustrie, in het voor nemen van de Franse regering zou liggen George Pal, de man van de poppen- films, heeft voor Paramount een nieuwe filmversie geproduceerd van H. G. Well's fameuze „War of the Worlds", een fan tasie over de invasie van onze goede oude aarde door de bewoners van Mars. Toen Orson Welles enkele jaren geleden een hoorspelbewerking van dit fantasti sche verhaal uitzond, meende half Ame rika, dat het einde van de wereld nabij was en we kunnen niet ontkennen, dat deze nieuwe filmbewerking, die in Arena onder de titel „STRIJD OM HET HEEL AL" wordt vertoond, de weinige haren, die ons uit onze schooljaren resten, te berge deed rijzen. De bijzonder knappe technische effecten (in technicolor) ma ken de film, behoudens de onvermijdelijke onwaarschijnlijkheden tot de beste we reldruimte-fantasie, die we tot nog toe op het witte doek hebben gezien. De me lodramatische spanning is enorm en de filmtechnici hebben een prestatie gele verd, die de weetgierigen naar het „hoe'' heel wat hoofdbrekens zal bezorgen. De bewoners van Mars komen in ra dio-actieve vuurballen uit het wereld ruim aanzetten en boren zich in de Ca- lifornische grond. (Bedriegt ons geheugen ons niet, dan liet Wells zijn Martianen ergens in Sussex landen). Uit deze kogels komen halve vliegende schotels met elec- tronische ogen, die om een hoekje kun nen kijken. De Amerikaanse strijdkrach ten rukken uit, maar alle bommen, gra naten en zelfs atoombommen samen blij ken niet in staat die electronische Mars ogen ook maar te doen knipogen. Ten slotte wordt er uitkomst gebracht door onze oude vijand, de verkoudheid, die óns met een loopneus en een hete groc naar bed stuurt, maar die de schijnbaar onkwetsbare wezens naar een andere we reld helpt, al is dat dan niet bepaald Mars. Het is jammer, dat kleine jongens, die met vuurrode hoofden de boeken van Jules Verne, Paul d'Ivoy of A. D. Hildebrand lezen, hun papa's niet mee naar deze film kunnen nemen, omdat de rijkskeuring de opwindende tonelen van ineenstortende steden, wanhopige mensen en een nóg doeltreffender manier tot massamoord dan de atoombom ongeschikt acht voor personen beneden 18 jaar. Maar het ergste is toch wel, dat we nu nóg niet weten, hoe een Marsbewoner er eigenlijk precies uitziet. De film laat ons alleen maar een (dode) Mars-hand zien. In vergelijking met de uitvoerige ver schrikkingen, die de bewoners van Mars voor ons in petto hadden, doet het ver haal van de vlieger, die de atoombom op Hiroshima heeft gegooid, eigenlijk aan als een vriendelijk sprookje, al wordt dan wel eens gezegd, dat de stoutste fan tasie door de werkelijkheid wordt over troffen. In „HET GROTE GEHEIM", dat van de week in de theatertrits Cineac, Colos seum en Victoria wordt ontsluierd, wordt de „ware" historie verbeeld van de ope ratie „Silverplate", die in uiterste ge heimhouding werd voorbereid. Vanwege de „human interest" is het particuliere leven van de verantwoorde lijke vlieger bij het geval betrokken en een tikje geromantiseerd. Niettemin dient te worden erkend, dat de Amerikanen er in zijn geslaagd om met soms verbluffend sobere middelen een intense spanning op te roepen, die 14-jarigen en ouderen kunnen ondergaan. Een op de filmband geconserveerd to neelstuk, dat van de week in 't Venster is te zien, is „VUILE HANDEN" (Les Mains sales) van Jean-Paul Sartre. Ge- Zo langzamerhand ver andert er toch wel iets in de manier waarop de Parissienne haar maaltijden klaar maakt en haar huishou den doet. De wijze man nen die voor de oorJ:0f reeds verkondigden dat het sudderen aan vlees er al het voedsel uithaalde en bovendien dik maakte, gaven de eerste klap aan de potjes en pannetjes die uren op het vuur moesten staan. Die potjes en pan netjes vielen natuurlijk niet dadelijk allemaal in scherven. Maar de oorlog deed er het zijne toe door het animo voor „la viande en sauce" onmogelijk te maken en na de bevrij ding kregen we het alle maal bedenkelijk met onze lever te kwaad als we wat veel van die be roemde saus aten. Toen kwam Hauser en maakte resoluut een einde aan dat urenlang gepruttel van het vlees. Wie nu vlees eet, kiest biefstuk of een kalfsoes ter tot groot verdriet van de slagers. Maar dat is een andere kwestie en sinds de oorlog bestaat er geen enkele Parijzenaar, die te doen heeft met zijn slager, ook al klaagt deze steen cn been over het feit dat hij geen soepvlees en geen lapjes meer kwijt kan. De strijd tussen de regering en slagers heeft de algemene belangstel ling en het publiek is in deze kwestie 100 pet rege ringsgezind! Het vlees toch staat als nummer 1 op de voedings- lijst. De mensen zullen eerder een appel in vieren delen dan 's Zondags geen groot stuk vlees kopen. Heel wat ontevredenheid zou verdwijnen als 't be duidend goedkoper werd. Het is inderdaad de laat ste maanden afgeslagen maar nog niet voldoende. In de regel roostert de Parisienne het vlees. Daarvoor heeft ze een speciale pan want de oven aansteken voor een enkele biefstuk is veel te kost baar. En de groenten? Zoals men weet worden aard appelen hier tot de groen ten gerekend en op al te veel tafels komen ze meer voor dan groene groente, behalve dan sla, die altijd veel bij de avondmaaltijd gegeten wordt. Melk drinken Is hier nooit populair geweest. In veel gezinnen komt soms in maanden geen melk in huis. Gepasteuriseerde melk is pas sinds twee jaar algemeen bekend en sinds een jaar worden ook halve liter flessen ver kocht. De kokerij is niet alleen vereenvoudigd door het roosteren van het vlees maar ook omdat veel min der hors d' oeuvres en toetjes worden gemaakt. Tot voor de oorlog toe ontbraken de hors d'oeu- vres nooit bij het dejeu ner en 's avonds kwam steevast soep op tafel en dikwyis een toetje. Die groentesoep moest eers tens lang op het vuur staan cn dan door een zeef gewreven, dingen die ophouden. Voor een ge middelde beurs zyn hors d' oeuvres en toetjes te duur geworden en de soep eist te veel gas. De Pari sienne houdt zich dus voor dat by hors d 'oeuvres brood wordt gegeten, dat een bord soep veel te veel vocht is en dat in toetjes suiker zit, allemaal dingen waar ze nu nog slechts een uiterst spaarzaam ge bruik van maakt. De maaltijden zijn dus beslist vereenvoudigd. En dat is al een heel ding. De itas En de was? De was gaat tegenwoordig bij drie kwart van de gezinnen het huis uit! De Ameri kaanse „laveries" hebben dat wonder, wat niemand mogelijk achtte, in een paar jaar tijds klaar ge speeld. Altijd werd thuis gewassen, zelfs de 2 meter 40 brede lakens, al is in de stad niemand ingericht op zo'n wekelijkse was- partij. Wasmachines zijn vee' 'te duur en alleen grot? gezinnen schaffen er zich soms een aan. Alle ande ren zetten hun wasketels op het gas en wachten ge duldig tot het water aan de kook gaat cn het goed twintig minuten lang be sproeit. Zo ging het in de tijd van onze grootmoeders en zo gaat het nog. Toen kwamen de „La veries", glashelder cn schoon als laboratoria maar dat zou toch niet genoeg zijn geweest om het wantrouwen tegen over die Amerikaanse nieuwigheid weg te nemen Maariedere was wordt afzonderlijk gewas sen! Dat gaf de doorslag en de Parisiennes die nooit iets van wasserijen hadden willen weten om dat ze het vies vonden dat haar goed met dat van anderen gemengd werd gaven zich gewonnen. De „laveries" zijn nu in alle straten te vinden, wordt ergens een winkel opge heven dan komt er een „laverie" in. Die laveries en de maal tijden met minder gangen hebben de laatste jaren eindelijk het leven van de huisvrouw wat verlicht., wat heus niet voor zijn gebeurde. DINY K.-W. Een Louis XV-tafel, stellig gedekt voor een uitgebreid diner. Samenstelling: Christofle. tijd in het begin van December over te gaan tot een vrij grote nationale emissie, waar- i zlen snobisme rond al het werk van van de opbrengst gebruikt zou worden voor de financiering van het investerings programma voor 1954 Men wijst er in deze knngen op. dat deze lening geen verband houdt met enige be hoefte van de schatkist en geen ander doel heeft dan gebruik te maken van de mogelijkheden, welke de markt op het ogenblik biedt. deze Franse pseudo-filosoof, zal er wel belangstelling voor deze rolprent zijn. Temeer daar het een zij het wat traag en vermoeiend in beeld gebrachte „thriller" is geworden, al zal dit wel nim mer de bedoeling van Monsieur Sartre zijn geweest. Intussen is regisseur Rivers er in geslaagd alle grofheid te vermijden, zodat „Les Mains sales", een werk, dat Toen ik vanmorgen op kantoor kwam zag ik dat ze allemaal hun Zondagse pak aan hadden. U kent die pakken wel, zo helemaal in de vouw geperst, waarin je niet anders dan rechtop kunt lopen. Er hingen slingers uit vellen te kenpapier geknipt en van oude pu naisedoosjes hadden ze een ere poort gebouwd. De expeditie-chef had een feest neus op en de jongste bediende presenteerde sigaren-met-bandjes uit een duur kistje. Ik kreeg er de tranen van in mijn ogen. „Toch aardig van de jongens", dacht ik. „Ze hebben natuurlijk uit gerekend dat vanavond mijn vijf en twintigste „van achter mijn schrijfmachien"-tje in de krant komt en nu willen ze mij een beetje huldigen. Tersluiks loerde ik of niet hier of daar een borstbeeld ter onthulling stond opgesteld of misschien zo'n rooktafeltje met indirecte verlich ting... of minstens toch een boek werk In elk geval rekende ik op een toespraak en bloemen begon binnensmonds een dank-speechje in te studeren. „Daar hebbie hem" riep de procu ratiehouder en iedereen trok zijn das recht. Met argeloze beminnelijkheid schoof ik de alpinomuts van mijn blonde lokken, trok nonchalant u weet wel, zoals op de film mijn handschoenen uit. Toen kreeg ik een por in mijn len de en de onderdirecteur siste „schiet op vent!" „Wel heb je ooit" protesteerde ikben ik nou het feestvarken of ben ik „Lang zal die leven" begonnen ze te zingen en in triomf werd Gijs de Bakker het privékantoor opgedra gen kromme Gijs, de magazijn bediende die er vandaag juist veer tig jaar trouwe dienst óp heeft zitten. SEBASTIAAN. Wie heeft niet ergens het beeld bewaard van een klein dik jongetje, dat op een stralende zomerdag, wankelend op zijn mollige beentjes, heel alleen het avon tuur onderneemt' om het strand over te steken en aan zee zijn emmertje te gaan vullen en wie heeft niet eens in stille ver rukking gestaan aan het bedje van een slapend kind? O, ja, ik geef direct toe, dat kinderen hebben en kinderen opvoe den een zware taak betekent, die zich waarachtig niet afspeelt in een zoet-ge- kleurde hemel met suikerkinderen. Ik weet, dat zodra het slapende kind zijn ogen open doet het misschien wel uit zijn bed zal klimmen om kattekwaad uit te halen en de bezorgde moeder, die haar dikke zoontje bij haar strandstoel terug roept, zal tien tegen één geen gehoor krijgen. Heus, ik wil ook de andere kant zien, wij Nederlanders houden nu een maal van de „werkelijkheid" en daarom gaat bij ons sentiment nogal voor senti mentaliteit door. Toch bewijst menig snap shot in de familie-album dat wij de vreug de om het kind het sterkst ervaren als wij ze bezig zien in hun eigen kleine wereld en hen gadeslaan bij die talrijke kinder lijke bezigheden, die hun hele aandacht en zelfs hun hele wezen absorberen. De Engelse tekenaar Dowd observeerde het kind nu bij vele van zijn kinderlijke ver richtingen. In min of meer uitgewerkte schetsen, soms zelfs met slechts enkele lijnen, wist hij heel die eigen wereld van de jeugd te betrappen en weer te geven in het boek „Important people", dat nu on der de titel „personen van Gewicht" ook in Nederland is verschenen. Wij zien hier de verrukkelijke krabbel- bewegingen van de dreumes, die de eerste pogingen doet om zich voort te bewegen, en kijken om de hoek als de kleuter van drie turven hoog stiekem een accoord op de piano aanslaat. Wat een stille en ver wonderde aandacht is er niet te vinden bij het groepje kinderen dat ademloos en toch ook een beetje verschrikt van al dat vreemde, voor de poppenkast staat en hoe raak getroffen is het driftig gespannen schoffie, dat met zijn netje op de stekel tjes-vangst tijgt. Het zijn niet alleen klei ne kinderen, die Dowd schetst, even raak als de krabbelende baby typeert hij het spichtige staartenkind, dat met al de bra- vour van haar twaalf jaar op een paard zit. Ook de enkele pagina's met dierente- keningen zijn plezierig om naar te kijken. Eigenlijk is alleen de slotplaat van het boek een beetje ongelukkig uitgevallen: het slapende meisje met het beertje doet ons een beetje denken aan de blauw met rose gekleurde prenten, die een jaar of tien geleden menige slaapkamer versier den en die toch echt wel al te zoetelijk waren. De platen worden afgewisseld met kor te verhaaltjes over kinderen van Brenda Spender, die echter lang niet allemaal ge lukkig zijn uitgevallen Bij de prachtige serie schetsen neemt men ze evenwel graag op de koop toe. Personen van Gewicht, Uitgever!) Ploegsma.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1953 | | pagina 10