MYSTERIE DER MENSWORDING m KERSTMIS Frankrijl nieuwe Uitgerekend de heeft eindelijk president dertiende een ronde bracht de beslissing gehouden Beria reeds Er zou een proces hooggerechtshof zijn terechtgesteld voor het Leningen voor Kerkelijke Instellingen r Frankrijk heeft nu een hoofd. Rusland verloor er een v.. DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN >jr^r Londen opgeschrikt Donderdag 24 December 1953 4 11 V Onze Kerstprijsvraag BERICHT H. Vader keurt plan Kard. Feltin goed Nieuwe Burgemeester in Berkel ST. KREYKAMP O.P, - V.ROSSEM'S SC Die ons de vrede bracht welke de wereld nimmer kan geven, ach bedenk hoe wij op aarde immer met ziel en lichaam samen, Uw wegen moeten gaan en geef dus, als het kan waar wij, ontgoocheld, stilstaan wat simpele mensenvrede; geef ons wat klein geluk en maak ons hart verwonderd. Verlos ons van de druk van oorlog en atoombom en droog de droeve tranen van de ontmoedigden, 's Is immers Kerstmis, Amen. JAN LEYTEN. Foor a/i cl eren of zic/me/j t Analyst Functionaris is waarnemend secretaris te Wateringen NEDERLANDSCHE CREDIETBANK N.V NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT De weerverwachting van het KNMI, geldig tot Vrijdagavond, luidt: Vanavond in het Oosten van het land nog wat lichte regen ol motregen, maar overigen» koude nacht met opklaringen. Morgen overdag toenemende bewolking met later van het Wes ten uit regen en ie'ts lagere temperaturen dan vandaag. Matige tot krachtige wind krimpend van West naar Zuid. Vrijdag 25 December: Zon op 8.48 uur. onder 16.33 uur; Maan op 22.33 uur, onder 11.17 uur. Zaterdag 26 December: Zon op S.48 u., onder 16.33 uur; Maan op 23.42 uur, onder 11.30 uur. Zondag 27 December: Zon op 8.48 uur onder 16.34 uur; Maan op 0.00 uur, onder 11.''2 uur. Maandag 28 December: Zon op 8.48 u„ onder 16.33 uur; Maan op 0.51 uur, onder 11.55 uur. rEL KAN MEN MET THIJS BOOY BEWEREN, dat „in onze generatie de kroon gaat naar Pasen", geheel juist is dit zeker niet. Het blijkt immers, dat het geheim van de Menswording van Gods Zoon voor vele katholieken van onze tijd een bron is van vormgevende inspiratie voor de bevrijding en heiliging van de door Christus bevrijde en geheiligde mens en wereld. Misschien treedt heden ten dage een bernardijnse of serafijnse of bérulliaanse Menswordings-vroom- heid naar het achterplan der gelovige belangstelling. Het woord „Incar natie", vleeswording, is een „modern" woord geworden. We zullen ervoor moeten waken, dat het niet gaat vervagen tot een modewoord. In de Adventstijd heeft de Kerk ons o.m. het volgende gebed op de lippen gelegd: „Heer, wij smeken U, wil in onze harten de geheimen van het ware geloof bevestigen, opdat wij door de kracht van de heilbrengende Verrij zenis tot de eeuwige vreugde mogen komen, wij, die belijden, dat Hij, die door de Maagd werd ontvangen, waarachtig God en mens is". In het mid delpunt van de verlossing van mens en wereld staat het Paasgeheim, Christus' dood en verrijzenis. Iedere H. Mis wil uitdrukkelijk- een gedach tenisviering zijn daarvan. En niet van de Menswording of de Geboorte. Maar het feit, dat wij verlost zijn door de mèns-geworden Zoon van God, is beslissend voor de wijze, waarop mens en wereld aan de weldaad der Verlossing deelachtig worden. God is voor ons menselijk-zichtbaar, men selij k-hoorbaar, menselijk-tastbaar geworden; en door naar Zijn voor beeld op te zien, door naar Zijn woorden te luisteren, door naar de kracht, welke van Hem uitgaat, te tasten, worden wij bevrijd en geheiligd. Wij, mensen van de twintigste eeuw. En niet alleen Christus' tijdgenoten. rANNEER WIJ BELIJDEN, dat Christus werkelijk God en mens tegelijk is, dan belijden wij daarmee tevens, dat het heil van Christus' Kruis en Verrijzenis tot ons komt op „menselijke" wijze, d.w.z. langs zichtbare, tastbare wegen, zo men wil: „Li- chamelijkerwijze". De Menswording van Gods Zoon is voor ons dan ook niet alleen een unieke gebeurtenis binnen een afgegrensde ruimte in de geschiedenis, zij bepaalt tevens het „hoe" en „waarlangs" van de door Christus bewerkte nieuwe heilsorde. Het is ons niet meer mogelijk de zoom van Christus' kleed aan te raken en zo te worden genezen van onze kwa len. Het overkomt ons niet, dat Christus slijk maakt om op onze blinde ogen te strijken en ons zo het gezichtsvermogen terug te geven. Wij kunnen niet meer, als blijk van onze liefde, Christus de voeten wassen en Hem aan tafel nodigen. Christus verblijft niet meer zichtbaar in ons midden. Hij is van ons heengegaan. Echter zonder ons als verweesde kinderen achter te laten. En al evenmin als mensen, die elkaar het verhaal van Diens wonder lijk leven doorvertellen, omdat dit alleen hun zou gebleven zijn. Wat ons in het Evangelie wordt medegedeeld heeft de zin van de grond wet van de nieuwe heilsbedeling: mensen naderen gelovig tot een Mede mens, die hun met menselijke woorden, met menselijke gebaren en mid delen deelachtig maakt aan het heil. Zo is het nog steeds. Want zo is het door Christus gewild. Hü Zelf werd door de wolk aan onze blik onttrokken, maar dat wil niet zeggen, dat wij, in tegenstelling tot de tijdgenoten, nu alleen maar langs geestelijke, langs onstoffelijke wegen tot Hem kunnen gaan. Evenals de tijdgenoten naderen wij gelovig tot een medemens, door wie Christus ons aan het heil deelachtig maakt: „Wier zonden gij zult vergeven, hun zjjn ze vergeven, wier zonden gij zult behouden, hun zijn ze behouden"; „Wie u hoort, hoort Mij, wie u versmaadt, versmaadt Mij". Christus heeft ons het voelbare doopwater achtergelaten, waarmee wij gelovig moeten worden gewassen, teneinde werkelijk opnieuw geboren te worden. Christus heeft ons de tastbare werkelijkheden van brood en Wijn achtergelaten, om ons door bemiddeling van de priester te voeden en te verzorgen, zodat wij eens te meer als ranken zouden leven uit de ware Wijnstok, die Hij Zelf is. Hij heeft ons de lichamelijke werkelijkheid van de armen, de zieken, de naakten, de gevangenen en ellendigen achter gelaten, om aan Hem Zelf onze liefde te betuigen: „Wat gij de geringste dei- Mijnen hebt gedaan, dat hebt ge aan Mij gedaan". OEPT MEN ONS, met name van Reformatorische zijde, ter verant woording over onze sacramentenleer, de zichtbare Kerk, het on feilbare leergezag, het priesterlijk ambt, de Maria-verering en de verering der Heiligen, dan zullen wij onvermoeibaar moeten terug wijzen naar de Menswording van Gods Zoon als beslissende grondslag voor al deze door de Reformatie aangevochten werkelijkheden. Dat het „typisch Roomse", en met opzet gebruik ik hier een Protestantse wijze van zeggen voortvloeit uit en nauw samenhangt met de „Roomse" be lijdenis van 't geheim der Menswording, welke onmiskenbaar verschilt van de gangbare Reformatorische belijdenis van het geheim der Menswording, is een belangrijk inzicht, dat zowel onder Katholieken als onder Protestan ten veld wint. En wanneer wij uit het gelovige heimwee naar de hereniging der verdeelde Christenheid zoeken naar hoopgevende verschijnselen, dit is menselijk uitgedrukt dan denken we bijvoorbeeld aan de bijeenkomst van „Faith and Order" te Lund (Zweden) in Augustus 1952, waar men de vraag naar de zin der Kerk gesteld wilde zien vanuit de leer over Jesus Christus. In eigen land blijvend denken we aan de studie van Ds J. M. Ger ritsen over „Het Apostolisch Ambt", waaruit we de volgende passage over schrijven: „Natuurlijk staat een leer van het ambt niet op zichzelf. De leer aan gaande de Kerk en die aangaande het sacrament hangen hiermede zó nauw samen, dat men nauwelijks kan aanwijzen, waar de een ophoudt en de ander begint. Wij zijn er van overtuigd, dat de onderlinge samen hang van deze gedeelten der kerkleer en de opvatting, die men over elk van hen heeft, bepaald worden door de Menswording van Christus en de betekenis, die men aan dit heilsfeit toekent. Het is de verheven taak van de theologie zich in dit mysterie van de Incarnatie te ver diepen en zich van deze achtergrond bewust te zijn, ook wanneer zij de schriftuurlijke wortels van haar ambtenleer naspeurt" (p. 14) EREN WE NA DEZE KORTE ONTMOETING met de Reformatie terug in eigen kring, dan vinden we daar een geheel bijzondere be zinning op het geheim der Menswording als grondslag en model voor e verdere verwezenlijking van het door Christus alleen be werkte heil van mens en wereld. Die bezinning blijkt noodzakelijk om de Kerk, gelijk wy laardagelijks ontmoeten, te kunnen verstaan en te kunnen liefhebben. Die Kerk is immers, evenals Jesus Christus Zelf, „Godsge schenk en ergernis tevens. Romano Guardini, en de in zijn geest geschool de Ida Friederike Gorres hebben daarover dingen geschreven, die een mo derne katholiek bijzonder aanspreken. Mogen we, - kortheidshalve en bij wijze van voorbeeld verwijzen naar Guardini, „De Heer" De ergernis te Nazaret", p. 74 en v.), alsook naar I. Fr. Görres: „De zichtbare Kerk" In de Frans-talige landen heeft de bezinning 0p het geheim der Mens wording vormgevend gewerkt op belangrijke gebieden van het moderne apostolaat. Misschien mogen we het instituut van de priester-arbeiders een typisch voorbeeld hiervan noemen. Men wil het Christendom doen door dringen in heel de wereld en in gans de schepping. En dat wel naar het model van de Menswording. Het gaat er niet om, het goddelijke ergens „in" de profanegemeenschappen een plaats te geven; het gaat er niet om God ergens „in" onze cultuur te laten nederdalen, en nog veel minder is het de bedoeling het gewijde en het profane naast elkaar te plaatsen. Het eeuwige Woord des Vaders heeft de menselijke natuur „aangenomen" as sumptio"), Zich ermee verenigd in de eenheid van de éne Goddelijke Per soon. Zo wil men ook de kerstening van de wereld opvatten als een „as- sumptio", een „aannemen" van al het menselijke, de mens en zijn 'we reld in Christus. Men wil zich „incarneren" in de menselijke gemeen schappen, om ze van binnen uit richting te geven, ze om te vormen in hun geest en mentaliteit, hun sfeer en uitstraling naar buiten Daarom bestrijdt men de afzijdigheid en afwezigheid der Christenen en roept mén om „pré sence chrétienne dans le monde": de Christen moet zich in zijn wereld „in carneren", om haar voor Christus te winnen. Kardinaal Suhard heeft over dit alles op evenwichtige en bezielende wijze geschreven in zijn beroemde Vastenbrieven. De Leuvense hoogleraar Mag. G. Tbils wijdde er een ver helderende studie aan („Transcendance ou Incarnation", Ned. vert.: Het Katholicisme van de toekomst"). N DE LIJN VAN EEN bloeiend liturgisch leven moge Pasen sterker be slag leggen op de moderne Christen dan het Kerstfeest, de bezinning op het grote geheim der Menswording blijft voor hem van ongemeen grote betekenis voor zijn hartelijke verbondenheid met het leven der Kerk, voor de ontmoeting met de Reformatie en voor de vervulling van onze heilstaak in de wereld. j -V-- m w f -Sm m s i.' '>vj m De Geboorte, naar een schildering van Sano di Pietro in de Vaticaanse Pinacotheek f. 1.40 «n i. 1 Uit: Hedendaagse Kerstlyriek, bijeengebracht door Anton van Duinkerken - n.V. Dekker v. d. Vegt, Utrecht-Nijmegen (Telefonisch van onze correspondent) PARIJS, Woensdagavond. Eind goed al goed! Op de zevende dag van het Congres van Versailles 's na drie zeer bewogen stemmingen de president van de republiek aan gewezen. Eindelijk weet men, wie op 17 Januari aanstaande deze functie zal aanvaarden, de rechtse politicus Cotv. Na elf vruchteloze stemmingen heeft dc senaat het congres de oplossing aan de hand gedaan. De overeen stemming tussen de partijen van de regeringsmeerderheid was bij de aanvang van de ochtendzitting nog niet bereikt en het zag er zelfs naar uit, dat de toestand onoplosbaar was De onafhankelijken hadden er de voorkeur aan gegeven de heer Jaquinot als candidaat te handhaven, in plaats van, zoals hun geestverwanten in de senaat wilden, de heer René Coty naar voren te schuiven. Maar opnieuw kon Jaquinot het niet verder dan 338 stemmen brengen, terwijl op Coty reeds 71 stemmen werden uitgebracht. De socialist Naegelen was ongeveer bij zijn oude cijfer gebleven. De middagstemming zou om vier uur plaats hebben. Zonder dat men er overigens veel van verwachtte, werd de candidatuur van Jaquinot door die van Coty vervangen. Maar toen deed de invloed van de senaat, waarvan Coty de algemeen geachte en zeer gewaardeerde onder-voorzitter is, zich gelden. Het bleek namelijk al spoedig, dat ook verscheidene socialistische en radicale leden van de senaat op Coty wilden stem men uit eerbied voor zijn persoon. De radicalen uit de kamer gaven hun tactiek van verdeeldheid nog niet op. Tijdens het tellen der stemmen, verspreidde zich in de wandelgangen reeds het gerucht, dat Coty wel voldoende aanhang zou hebben ver worven. Maar toen om acht uur de uitslag van de twaalfde stemming werd bekend gemaakt, bleek Coty met zijn 431 stemmen er nog 11 tekort te komen. Toch bleek het pleit al te zijn beslist. Naegelen had slechts 330 stemmen op zich weten te verenigen en blijkbaar was een aantal stemmen van zijn eigen partijgeno ten op Coty uitgebracht. De overige ver spreide stemmen waren niet voldoende om Naegelen de achterstand van een goede honderd stemmen te doen inhalen. Aangezien het nog vroeg in de avond was, stelde voorzitter Le Troquer voor om onmiddellijk de dertiende stemming te houden. Dit voorstel werd aangenomen. Zjj had plaats in een geheel andere atmos feer. Precies om twaalf over tien werd de uitslag medegedeeld. Van de 871 uitge brachte geldige stemmen had Coty er 477. Naegelen had er 329, tcrwjjl de overige stemmen verspreid waren. De linkerzijde was buitengewoon verrast door de uitermate prachtige uitslag ten gunste van Coty, die de meerderheid met 41 stemmen had overschreden De rechter zijde bracht Coty een geweldige ovatie, maar de socialisten en communisten ble ven op hun plaatsen zitten. Toen echter fcMMo J'VTBktd- het cijfer voor de heer Naegelen bekend werd, rees heel de rechterzijde tegelijk met de socialisten, op om Naegelen een eresaluut te brengen. En zodra de voorzitter mededeelde, dat dus Coty tot president van de republiek was gekozen, bracht het hele congres, uit genomen de communisten, de nieuwe pre sident een applaus dat vele minuten lang duurde, terwjjl de Marseillaise werd ge zongen. Door geheimzinnige ontploffing Londen werd gisteren opgeschrikt door een luide knal, die in West End de huizen deed schudden. Politie, ambulances en brandspuiten kwamen in het geweer, door kruisten de gehele stad maar konden niets bijzonders ontdekken. Men veronderstelde toen, dat een vlieg tuig boven de stad de geluidsbarrière had doorbroken, hetgeen met een knal ge paard gaat. De luchtvaartinstanties echter, die overstroomd werden met verzoeken om inlichtingen, verklaarden dat er op de aangegeven tijd geen vliegtuigen in de lucht waren geweest. Volgens enkele berichten waren er na de klap twee witte rookwolkjes in de lucht te zien en een lichtschijnsel. FOOR de liefhebbers ran een ..gok- kic" is er, ondanks dat de Staats loterij momenteel stil staat, volop gelegenheid om een kansje te vagen. Behalve de gebruikelijke rebus-prijsvra gen voor eén goed doel, welke perma nent plegen te lopen, is er de bijzondere Radio-prijsvraag cn op derde Kerstdag zal de Zonnebloemdc bloemetjes bui ten zetten. Bij deze prijsvragen bestaat er een opmerkelijk verschil en wel deze: bij de radio-prijsvraag kan men zelf niets in zijn zak steken, want de gewonnen prijs moet men schenken aan een kinder tehuis naar keuze, maar bij dc ..Zonne bloem''-prijsvraag mag men zelf de zoele vruchten smaken'. Als wij een aanbeveling schrijven, valt het moeilijk een keuze te doen: het kind en de zieke verdienen beiden onze sym pathie en steun. Wij denken zo, dat het prijsje voor zich zelf heel aantrekkelijk is: wij blijven nu eenmaal de „Chinezen van 't Noorden". Echter wordt geven zonder bijbedoe ling, dus louter uit naastenliefde, hoger gewaardeerd. Daarom is o.i. de hoogste vorm van liefdadigheid die, welke in stilte gebeurt, waarbij de ene hand niet weet, wat de andere doet. Maar wij zijn nu eenmaal niet vol maakt en derhalve slaan de organisato ren een ezel-bruggetjeom aan geld te komen. Vandaar een prijsvraag! Hoe zal het nu gaan met de Radio prijsvraag f O.i. dient het Kerstfeest te inspireren tot grote vrijgevigheid; wij geven dus wat in stilte en doen mee aan beide prijsvragen. Ook aan die van dc Radio. Wil men er beslist van profiteren, welnu vaag een kans. Wint U de prijs, dan geeft tl het aan een kindertehu's en.wellicht bidden de Zusters van die inrichting voor V, dat U b.v. een volgende maal iets voor U zelf wint.' Dan is het ook oké! Drie Zondagen achter elkaar^vor- men een uitgezochte gelegenheid om althans een begin te maken met het oplossen van onze grote Kerst prijsvraag. Een eenvoudig karwei wordt het niet, en een schoolboekje over de vaderlandse geschiedenis zal er wellicht aan te pas moeten komen, maar de prijzen zijn aan trekkelijk en de opgaaf zal tot menige dosis gezonde hersen-gym- nastiek leiden. Daarom bevelen wij pagina 10 en de uiteenzetting op pagina II gaarne aan in de aandacht van onze puzzelaars en puzzelares- sen. Wegens liet Hoogfeest van Kerstmis zal ons blad op Vrijdag en Zaterdag a.s. niet verschijnen. DE DIRECTIE. De H. Vader heeft een eigenhandig schrijven aan kardinaal Feltin, aartsbis schop van Parijs, gericht, waarin Hij diens plan goedkeurt om een wereld dag voor de vrede te organiseren. De heer L. M. J. Hendrix is bij K.B benoemd tot burgemeester van Berkel en Rodenrijs. De heer Hendrix werd op 23 Juli 1905 te Boxmeer geboren. Hij is thans waarnemend secretaris der gemeente Wa teringen. Zijn benoeming gaat 16 Januari a.s. in Beria cn de zes voormalige hoge Sovjetrussische autoriteiten, die zijn medeplichtigen worden genoemd, zijn volgens een officiële mededeling lei- dood veroordeeld en reeds gefusilleerd. Zij zijn veroordeeld op beschuldiging van hoogverraad. Al hun bezittingen vervallen aan de staat 'n Week geleden werd bericht, dat Beria had bekend schuldig te zijn aan „teneur, moord, politiek verraad en activiteit tegen dc defensieve kracht van de Sovjet-Unie". Het proces, dat toen werd aangekondigd, zou inmiddels hebben plaats gehad. In de Russische bladen wordt gezegd, dat Beria en de zes anderen hebben terechtgestaan voor het hooggerechtshof ondei 4 001 zittcrschap van Maarschalk Konief. De vonnissen zijn uit gesproken tussen 18 December en heden, aldus meldeu deze bladen. De mededeling in deze bladen besloeg slechts drie regels onder de kop: „Het vonnis is uitgevoerd". Hoofdkantoor: Keizersgracht 507-517 Amsterdam-C. Blijkens een verklaring van het opper- gerechtshof maakten behalve maarschalk Konief, ook Sjwernik, de voorzitter van de raad van vakverenigingen, Zejdin, de eerste ondervoorzitter van het opperge- rechtshof, Moskalenko, generaal van het leger, Mikhailof, de secretaris van het be stuur der afdeling Moskou van de com munistische partij, Koesjawa, voorzitter van de raad van vakverenigingen van Georgië, Gromof, voorzitter van het Mos- kouse stadsgerecht en Loenef, eerste on derminister van binnenlandse zaken, deel uit van het „rechtscollege". De zes medeplichtigen, die tegelijk met Beria zijn doodgeschoten, zijn: Merkoelof, oud-minister van staatstoezicht; Dekano- vof, gewezen onder-minister van buiten landse zaken en lid van de geheime po litie; Mesjik, een vroegere hoge functio naris van de geheime politie, die na Stalins dood minister van binnenlandde zaken van de Oekraine werd; Koboelof, lid van de geheime politie en onder-minis ter van staatsveiligheid: Goglidze, afde lingschef van het ministerie van binnen landse zaken, en Vlodimirsky, hoofd van een speciale afdeling voor onderzoek op het ministerie van binnenlandse zaken. Beria zelf was minister van binnen landse zaken en hoofd van de geheime staatspolitie. In de bekendmaking van het hoogge rechtshof wordt gezegd, dat het bewezen is, dat de zeven veroordeelden „het moe derland hebben verraden en in het belang van vreemde mogendheden hebben ge handeld". Volgens deze bekendmaking wilden zij de organen van de geheime po litie gebruiken tegen de communistische partij en de regering. ..Dc groep wilde zich van dc macht meester maken en de bourgeoisie in ere herstellen. Zij stond heimelijk in verbin ding met buitenlandse inlichtingendien sten", aldus wordt gezegd. De verklaring vormt in feite een herha ling van de onlangs gepubliceerde aan klacht van de procureur generaal, wiens beschuldigingen allen zijn overgenomen. Het hof, aldus de verklaring, veroor deelde de beklaagden, die allen bekenden, tot de doodstraf, verklaarde hen verval len van alle militaire titels en onderschei dingen en bepaalde, dat hun goederen aan de staat vervallen. Er was geen beroep op deze uitspraak mogelijk. In een aanvullende verklaring werd nog gepreciseerd, dat op 23 December de ver oordeelden: Beria, Merkoelof, Dekanozof, Koboelof, Goiglidze, Mesjik en YVlowsi- mirski, voor een vuurpeloton zijn terecht gesteld. Vriend van Stalin Beria was zeer bevriend met Stalin. Zij waren beiden uit Georgië afkomstig. Beria is in 1899 geboren. In 1917 sloot hij zich bij de Bolsjewistische partij aan. In 1932 werd hij secretaris van de partij- afdelingen Georgië en Trans-Kaukasië. Hij ruimde de laatste oppositie in die ge- hieden op en velen werden op zijn last terechtgesteld. In 1934 werd hij gekozen in het cen trale comité van de communistische partij en in 1937 in het presidium van de opperste Sovjet. Stalin benoemde hem in 1938 tot hoofd van de politie voor het gehele land. Als zodanig heeft Beria een waar schrikbewind uitge oefend. Na de dood van Stalin behoorde Beria met Malenkof en Molotof tot het driemanschap, dat de leiding overnam. Plotseling kwam het bericht van zijn val en arrestatie. Latere geruchten, dat hij zou zijn gevlucht en zich in Spanje zou bevinden, bleken vals te zijn.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1953 | | pagina 1